Orehoved-Nykøbing Falster - operatør: DSB, en artikel om Orehoved-Nykøbing Falster




Orehoved-Nykøbing Falster Jernbane: En Central Forbindelse på Falster

Strækningen mellem Orehoved og Nykøbing Falster blev anlagt som en del af koncessionen af 24. januar 1868. Det Sjællandske Jernbaneselskab forpligtede sig i forbindelse med denne koncession til at anlægge en jernbane på Falster. Arbejdet på banen blev indledt i maj 1871, og den 22. august 1872 blev strækningen officielt åbnet.

Erhvervsmanden C.F. Tietgen engagerede sig i projektet, men vurderede, at banen ikke kunne drives rentabelt alene. Derfor valgte han at arbejde videre med sine planer om at etablere lokale baner på Lolland. Privatbanken fik den 29. marts 1873 koncession til at anlægge en jernbane fra Nykøbing Falster til Nakskov med en sidebane fra Maribo til Rødby. Den 1. juli 1874 åbnede Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab (LFJS) sin jernbane. LFJS drev strækningen Orehoved-Nykøbing Falster frem til 1892-1893, hvor Statsbanerne overtog al jernbanedrift på Falster, mens LFJS fortsat ejede infrastrukturen.

Færgeforbindelsen Masnedø-Orehoved

Med åbningen af jernbanerne mellem Orehoved-Nykøbing Falster og Næstved-Masnedø opstod et behov for en direkte færgeforbindelse. Den 15. januar 1884 blev færgeforbindelsen mellem Masnedø og Orehoved officielt åbnet. Færgestationen lå omtrent midt imellem Gåbense og Orenæs. Denne færgeforbindelse spillede en vigtig rolle i at forbinde Falsterbanen med det sjællandske jernbanenet.

Med indvielsen af Storstrømsbroen den 26. september 1937 blev færgeforbindelsen overflødiggjort og efterfølgende nedlagt. Jernbaneforbindelsen mellem Orehoved og Nykøbing Falster blev herefter en del af den faste forbindelse mellem Sjælland og Falster.

Infrastrukturudvikling og Linjeføringsændringer

På Sjællandssiden gennemgik jernbanen flere større anlægsarbejder i forbindelse med opgraderinger af infrastrukturen. Den gamle Masnedsundbro, som blev opført i 1883 med karakteristiske tårne, blev erstattet af en moderne bro, der bedre kunne håndtere den stigende jernbanetrafik.

Jernbanens linjeføring blev også ændret, og der blev anlagt en ny station i Orehoved. Disse ændringer medførte en mere effektiv jernbanedrift og forbedrede transportforholdene mellem Sjælland og Falster. Som en del af denne modernisering blev Tingsted station senere nedlagt, da den ikke længere blev anset som nødvendig for togdriften.

Perspektiver for Fremtiden

I forbindelse med den faste Femern-forbindelse bliver strækningen mellem Orehoved og Rødby dobbeltsporet. Dette vil forbedre kapaciteten og effektiviteten på strækningen, hvilket er afgørende for den fremtidige udvikling af jernbanetransporten i området.

Banedanmark er ved at modernisere banen, så den kan imødekomme kravene til fremtidens jernbanetransport. Med den voksende godstrafik og behovet for hurtigere og mere effektive forbindelser vil en opgradering af strækningen mellem Orehoved og Nykøbing Falster være en vigtig del af den samlede infrastrukturplan for regionen.


Vigtige stamdata for Orehoved-Nykøbing Falster

Jernbanens længde i km 19,8
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 21. maj 1867
BaneforkortelseDSB
Dato for Koncession1868.01.24
Jernbanen åbnet1872.08.22
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast


Orehoved-Nykøbing Falster har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1893.01.01I driftDanske StatsbanerDSB
1872.08.221893.01.01Lolland Falsterske JernbaneselskabLFJS


Oversigt over de historiske ændringer af Orehoved-Nykøbing Falster

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Orehoved-Nykøbing Falster DSB 19,81872.08.22I drift
Orehoved-Nykøbing Falster [1872-1937]DSB 22,41872.08.221937.09.26



Orehoved-Nykøbing Falster har eller har haft følgende stoppesteder



Banekort over Orehoved-Nykøbing Falster

Banekort fra Orehoved-Nykøbing Falster (DSB).
Banekort fra Orehoved-Nykøbing Falster (DSB).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 28. juni 2011 - LINK til kilde.


Orehoved Trinbræt (Oh) er Orehoved-Nykøbing Falster banens første station

Orehoved Trinbræt – Fra Privatbanestation til Nedlæggelse

Orehoveds første station stammede fra åbningen af Falster Jernbane, Orehoved-Nykøbing, den 22. august 1872. Stationens størrelse stod ikke helt i forhold til landsbyens, da Orehoved var en beskeden flække. Men stationen fik sin berettigelse takket være dampskibsforbindelsen med postvæsenets skibe til Masnedsund, hvilket gjorde Orehoved til et vigtigt knudepunkt.

Orehoved som Færgestation

Orehoved Station blev betydeligt udvidet som færgestation, da Masnedø-overfarten blev åbnet i 1884. Indtil DSB overtog Orehoved Station den 1. januar 1893, var den en privatbanestation drevet af LFJS. Alligevel betragtede DSB Orehoved som en statsbanestation og videreudviklede stationens faciliteter.

Færgeforbindelsen og Storstrømsbroen

DSB åbnede i 1884 en færgeforbindelse fra Masnedø til Orehoved Færgehal. Denne forbindelse var indtil Storstrømsbroens ibrugtagning den 26. september 1937 et nødvendigt, men omstændeligt led i forbindelsen mellem Sjælland og Falster samt videre mod Tyskland. Med broens åbning blev Orehoveds oprindelige station nedlagt, og en ny station blev etableret lidt sydligere.

Fra Station til Trinbræt og Nedlæggelse

Den nye Orehoved Station fungerede i årene efter som en mindre station, men blev nedsat til trinbræt den 31. maj 1970. Efter år med begrænset trafik blev Orehoved Trinbræt helt nedlagt i 1982. Orehoved Færgehal, der i mange år havde været et vigtigt trafikalt knudepunkt, blev revet ned kort efter Storstrømsbroens indvielse.

Den Gamle Stations Skæbne

Orehoveds oprindelige station fik en alternativ anvendelse i næsten 30 år, men bygningen blev efterhånden så forfalden, at den blev revet ned i 1966. Dermed forsvandt et stykke dansk jernbanehistorie, som i mange år havde spillet en vigtig rolle for forbindelsen mellem Sjælland og Falster.

Byggeår1937
Åbnet1970.05.31
Nedlagt1982
NedrevetEksisterer stadig
AdresseOrehoved Stationsvej 7, 4840 Nørre Alslev
StednavneforkortelseOh
Højdeplacering over havet7,5 meter
GPS koordinater54.939022,11.867871


Billede af Orehoved Trinbræt.
Billede af Orehoved Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. juli 2021
Download billede



Nørre Alslev Trinbræt (Nv) ligger 5,0 km. fra første station.

Nørre Alslev Trinbræt – En Del af Fremtidens Jernbane

Nørre Alslev Trinbræt er en vigtig del af den nye jernbanekorridor fra Ringsted til Femern. Som led i byggeriet af denne trafikkorridor, der skal forbedre forbindelsen mellem Danmark og resten af Europa via Femern-tunnellen, er trinbrættet blevet flyttet lidt længere sydpå i forhold til den tidligere Nørre Alslev Station.

Omlægning og Forbedringer ved Nørre Alslev Trinbræt

Flytningen af Nørre Alslev Trinbræt har medført flere infrastrukturforbedringer. En ny gangbro med elevatorer er blevet etableret for at sikre let adgang mellem perronerne, mens den eksisterende gangtunnel er bevaret for at give flere muligheder for passage over banen. Derudover er der opstillet nye læskure og støjskærme på begge sider af banen, hvilket øger komforten for rejsende og beboere i området.

Moderne Infrastruktur og Elektrificering

Som en del af Femern-projektet er der blevet implementeret et nyt signalsystem på Falster, hvilket stod klart i december 2021. Strækningen ved Nørre Alslev Trinbræt er også blevet elektrificeret, så den er klar til fremtidens eltog. Elektrificeringen skal bidrage til en mere miljøvenlig og effektiv togdrift, der reducerer CO2-udledningen og forbedrer rejseoplevelsen for passagererne.

Byggeperioden og Tekniske Detaljer

Byggeriet af Nørre Alslev Trinbræt fandt sted fra marts til august 2021. Arbejdet omfattede blandt andet følgende:
  • Perronerne blev forlænget med cirka 40 meter mod syd.
  • En ny gangbro med elevatorer blev opført.
  • Der blev opsat nye læskure for at forbedre forholdene for passagerer.
  • Støjskærme blev installeret på begge sider af stationen.
  • Det nye signalsystem blev implementeret.
  • Banestrækningen blev elektrificeret.
  • Den eksisterende gangtunnel blev bevaret.
  • Den oprindelige Nørre Alslev Station blev helt nedlagt.
Arbejdet blev afsluttet i august 2021, og den nye station blev officielt indviet den 27. september 2021.

Fremtidens Rolle for Nørre Alslev Trinbræt

Med sin moderniserede infrastruktur spiller Nørre Alslev Trinbræt en afgørende rolle i udviklingen af det danske jernbanenet. Den forbedrede forbindelse til Femern-forbindelsen gør trinbrættet til et vigtigt knudepunkt for både regionale og internationale togforbindelser. De nye teknologiske løsninger, herunder elektrificering og signalsystemet, sikrer, at stationen er forberedt til fremtidens togdrift.

Byggeår2021
Åbnet2021.09.27
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseNv
Højdeplacering over havet32,2 meter
GPS koordinater54.89547712821594,11.88573761902989


Billede af Nørre Alslev Trinbræt.
Billede af Nørre Alslev Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. april 2022
Download billede



Eskilstrup Trinbræt (Ek) ligger 9,5 km. fra første station.

Eskilstrup Station var mellemstation mellem Orehoved og Nykøbing Falster helt fra Falsterbanens åbning den 22. august 1872. Driften af stationen og Falsterbanen blev indtil 1874 varetaget af SJS (Det Sjællandske Jernbaneselskab). Fra 1874 overgik driften til LFJS (Lolland Falsterske Jernbaneselskab). Igen fra 1893 blev Falsterbanen drevet i forpagtning af DSB og i 1954 overtog staten endelig Falsterbanen og Eskilstrup station.

Eskilstrup Station nedrykkede til trinbræt med offentligt sidespor og lastbilekspedition i 1973, ved den store stationsrationalisering. Sidesporet nedlagdes få år senere i 1977 og stationsbygningen i Eskilstrup blev nedrevet i 1987, men det gamle pakhus findes stadig i dag.

Byggeår1987
Åbnet1973
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseEskilstrup Jernbanegade 2, 4863 Eskilstrup
StednavneforkortelseEk
Højdeplacering over havet13,1 meter
GPS koordinater54.855789,11.885433


Billede af Eskilstrup Trinbræt.
Billede af Eskilstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2022
Download billede



Tingsted Teknisk Station (Tn) ligger 13,6 km. fra første station.

Tingsted Teknisk Station: En Overset Brik i Falsters Jernbanehistorie

Tingsted Station var den mindste station på Falsterbanen, da jernbanen blev åbnet den 22. august 1872. Stationen blev placeret omkring 1,5 km nordøst for landsbyen Tingsted og cirka 1,5 km sydøst for Bruntofte. Gennem sin levetid spillede stationen en beskeden, men dog væsentlig rolle i jernbanens udvikling på Falster. Med tiden ændrede stationens funktion sig, og den endte som en teknisk station, inden den blev revet ned i 2017 for at gøre plads til det nye dobbeltspor på strækningen.

Tingsted Forsamlingsbygning og Stationens Tidlige År

I 1885 blev forsamlingshuset FREMTIDS HAAB opført nord for stationen. Bygningen blev etableret af 60 aktionærer og fungerede som et samlingspunkt for lokalbefolkningen. Den oprindelige bygning indeholdt en stor sal samt en to-etagers tværbygning med bolig til værten på første sal.

Selvom jernbanen spillede en afgørende rolle for udviklingen af mange landsbysamfund, fik Tingsted Station aldrig en væsentlig trafikal betydning. Den forblev en lille station uden væsentlig vækst, selv efter at staten overtog driften af banen i 1893.

Ombygning og Funktionelle Ændringer i 1951

Efter Anden Verdenskrig stod det klart, at stationens bygninger var blevet forældede. Da stationen ikke havde et stærkt trafikgrundlag, besluttede man sig for en mere beskeden renovering i stedet for en total ombygning. I 1951 blev dele af den eksisterende bygning revet ned, og stationen blev moderniseret med en karnap ud mod sporet samt tilbygninger i både den nordlige og sydlige ende.

Under ombygningen fungerede en gammel jernbanevogn midlertidigt som bolig for stationsmesteren. Efter færdiggørelsen stod stationen stort set i sin oprindelige form med gule mursten, rødt tegltag og de karakteristiske border over døre og vinduer.

Fra Station til Teknisk Station

I 1963 blev Tingsted Station nedgraderet til et trinbræt, hvilket betød, at den ikke længere havde bemanding eller stationære funktioner. I 1971 blev stationen officielt nedlagt for passagertrafik, men den fortsatte med at eksistere som en teknisk station for togkrydsninger på den enkeltsporede strækning.

Med det stigende behov for at forbedre kapaciteten på jernbaneforbindelsen blev dobbeltsporet lagt på strækningen i 2020. Inden da blev stationsbygningen fjernet i november 2017, da den lå for tæt på det nye spor, der skulle forbinde Danmark og Tyskland via Femern-forbindelsen.

En Del af Falsters Jernbanearv

Selvom Tingsted Station aldrig opnåede en stor trafikal betydning, repræsenterer den en vigtig del af Falsters jernbanehistorie. Den tjente som en lille, men stabil station i næsten et århundrede og blev senere en teknisk station, inden den endeligt forsvandt.

Byggeår1971
Åbnet1971
Nedlagt2020.11.29
NedrevetNedrevet
AdresseStubberupvej 47, 4800 Nykøbing F
StednavneforkortelseTn
Højdeplacering over havet16,1 meter
GPS koordinater54.81964123,11.88546024




Nykøbing Falster Station (Nf) er Orehoved-Nykøbing Falster banens endestation og ligger 19,8 km. fra første station.

Nykøbing Falster Stations historie

Nykøbing Falster Station har en lang og betydningsfuld historie som et centralt jernbaneknudepunkt på Lolland-Falster. Stationen blev en vigtig del af infrastrukturen, da jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved blev indviet den 22. august 1872. Via Orehoved var der en færgeforbindelse til Sjælland ved Masnedsund, hvilket sikrede en vigtig transportforbindelse mellem øerne. Med tiden blev jernbanen udviklet yderligere, og forbindelserne mellem Sjælland, Falster og Lolland blev stærkere.

Udviklingen af jernbaneforbindelserne

Efter opførelsen af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø i 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved. Dette reducerede rejsetiden og gjorde transporten mere effektiv. I 1937 blev Storstrømsbroen indviet, hvilket gav Nykøbing Falster en direkte forbindelse til Sydbanen på Sjælland. Denne forbindelse forbedrede rejsemulighederne og understøttede den økonomiske vækst i området.

Forbindelse til Lollandsbanen

I 1875 blev den første jernbanebro over Guldborgsund indviet, hvilket forbandt Nykøbing med Lollandsbanen. Denne bane bestod af to strækninger: Guldborgsund-Maribo-Nakskov og Guldborgsund-Maribo-Rødby, som begge var åbnet den 1. juli 1874. Lollandsbanen spillede en vigtig rolle i transporten af både passagerer og gods mellem Falster og Lolland.

Indvielsen af Gedserbanen

Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen indviet, hvilket skabte en ny forbindelse fra Nykøbing Falster til Gedser. Denne bane fungerede i mere end hundrede år, fra 1886 til 2009, og var en vigtig del af infrastrukturen for rejsende, der skulle videre til Tyskland via færgeoverfarten i Gedser.

Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen

Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen indviet. Denne bane havde Nykøbing Falster som et centralt knudepunkt og bidrog til at gøre stationen endnu mere kompleks med mange tilbygninger og sporændringer. Med årene blev pladsen dog begrænset, hvilket blev en udfordring, da Fugleflugtslinjen senere blev vedtaget.

Fugleflugtslinjen og moderniseringen af stationen

Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet, hvilket indebar en ny, direkte jernbanestrækning mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge. Fugleflugtslinjen blev en afgørende forbindelse i den internationale togtrafik mellem Danmark og Tyskland. I forbindelse med dette fik Nykøbing Falster sin nuværende stationsbygning, som er opført i samme byggestil som blandt andet Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev revet ned i 1961 for at gøre plads til den nye bygning, som kunne håndtere den stigende trafik.

Nykøbing Falster Station i dag

I dag er Nykøbing Falster Station et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster. Stationen har forbindelser til København, Hamborg og Lollandsbanen, hvilket gør den til et vigtigt bindeled mellem Danmark og det øvrige Europa. Med moderniseringen af tognettet og den planlagte Femern Bælt-forbindelse vil stationens rolle fortsat være afgørende i fremtidens jernbanetrafik.

Byggeår1962
Åbnet1963.05.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F
StednavneforkortelseNf
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater54.767161,11.877553


Billede af Nykøbing Falster Station.
Billede af Nykøbing Falster Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. juni 2022
Download billede



Litteratur for: Orehoved-Nykøbing Falster

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6