Nyborg-Knudshoved (DSB)
Banen blev nedlagt af to omgange først Knudshoved-Slipshavn (1,9 km) 13. marts 1905 og derefter Nyborg-Knudshoved (3,9 km) i sommeren 1956.
Jernbanens længde i km | 5,8 |
Baneforkortelse | DSB |
Jernbanen åbnet | 1883.04.01 |
Jernbanen nedlagt | 1956 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 22,5 kg/m i 1900 og til 32 og 34 kg/m i 1928-29 |
Max stigning | 7,5 ‰ |
Hastighed max | 45 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Max akseltryk | 13,5 tons |
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Nyborg Station (Ng) [1891-1997] | 0,0 km | |
Skærven Trinbræt | 3,0 km | |
Knudshoved Station (Knu) | 3,9 km | |
Knudshoved Isbådsstation | 4,0 km | |
Slipshavn Station | 5,8 km |
Nyborg har i tidens løb har haft hele 4 statsbanestationer, hvor den første stammer fra åbningen af den fynske hovedbane mellem Nyborg og Middelfart den 8. september 1865. Nyborgs første Station lå lidt sydøst for Nyborg Borgs voldgrav, men upraktisk for havn og skibstrafik.
Da dampskibsbroen blev anlagt i 1871, blev Nyborgs første Station flyttet ved at nedrive bygningen og genopføre bygningen som Nyborgs anden Station af selv samme materialer og i samme stil ved den gamle havn. Under ned og genopbygget, var der midlertidigt kontor og venterum i "Gjæstgiver N. C. Husteds Pavillon". Pavillonen lå øst for den oprindelige Nyborg Station. N. C. Husteds Pavillonen blev nedrevet i 1889 efter at N. C. Husteds død. N. C. Husteds (Niels Christian Christensen Husted) var ejer af Hotel Postgaarden i Nyborg fra 1856 - 1874, og han lod Pavillonen opføre ved Nyborg Station da banen kom til Nyborg.
Ved den genopførte og nu Nyborgs anden Station, ved den gamle havn, opførtes et telegrafkontor for P&T, der drev postdampskibsruten Korsør-Nyborg frem til indsættelse af jernbanefærger på Storebælt i 1883. I 1877-1878 indrettedes ved telegrafkontoret et ventelokale for "Nyborg Dampskibsexpedition". Denne nedlagdes igen allerede i 1886 og blev, da Nyborgs tredje Station var ibrugtaget i 1891, omdannet til godsekspedition.
Nyborgs anden Station, var arkitektonisk en væsentligt smukkere stationsbygning end Nyborgs første Station, men blev igennem årene udsat for store ændringer. Først blev perrontaget fjernet og senere blev der indbygget et par garageporte på gadesiden. Den over hundrede år gamle bygning var igennem årene, blevet så ændret og medtaget at den i 1985 blev revet ned.
Nyborgs fjerde Station, som er den nuværende station, er fra 1997 og blev etableret ifm. bygningen af Storebæltsbroen.
Byggeår | 1891 |
Åbnet | 1891 |
Nedlagt | 1997.06.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Enghavevej 4, 5800 Nyborg |
Stednavneforkortelse | Ng |
Højdeplacering over havet | 2,6 meter |
GPS koordinater | 55.311170,10.798737 |
Skærven Trinbræt lå på Nyborg-Slipshavn Banen, som åbnede den 1. april 1883 til brug for isbådtransporterne på Storebælt, men blev dog ikke brugt meget til dette formål. Delstrækningen Knudshoved-Slipshavn lukkede allerede igen i 1905, men Nyborg-Knudshovedstrækningen fortsatte, frem til 1911, hvor den sparsomme kørsel blev kørt som "havnebanekørsel".
I 1922 blev der oprettet et sidespor, lidt øst for det senere Skærven Trinbræt, som gik til Nyborg Stengrav. Først i 1928 åbnede Skærven Trinbræt til brug for badetogene, men Skærven Trinbræt blev indstilles i 1940 pga. 2. verdenskrig og kørslen blev først genoptaget i sommeren 1946. Kørslerne aftog hurtigt og fra 1950 og frem til banens lukning i 1956, var der reelt set ingen trafik på hverken bane eller Skærven Trinbræt.
Skærven Trinbræt var en sparsom jordperron uden ventebygning eller lignende. Der forer fandtes kun en lille kommunikationshytte, men en strækningstelefon til brugt for kommunikation mellem Nyborg H og personalet på badetogene.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928.06.17 |
Nedlagt | 1956 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 55.303316660532055,10.825988335956618 |
Byggeår | 1882 |
Åbnet | 1883.04.01 |
Nedlagt | 1956 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Fyrvej 1, 5800 Nyborg |
Stednavneforkortelse | Knu |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 55.293025,10.847256 |
Knudshoved Isbådsstation var sammen med Korsør Isbådsstation, dem der varetog Isbådsoverfartens over Storebælt. Overfarten over Storebælt har altid været en betingelse og forudsætning for at binde Danmark sammen. Men når Storebælt frøs til is, kunne man ikke sejle.
Isbådene var sidst i brug under Anden Verdenskrig.
Christian 4. udstedte i 1620'erne en række forordninger, der skulle sikre faste tidspunkter og ruter for rejsende. Dermed blev der behov for isbåde på overfarten over Storebælt. I 1794 overgik isbådsoverfarten til postvæsnet. I 1838 byggede man en isbådstation ved Knudshoved.
Overfarten overgik til DSB den 1. april 1883, da man samtidig byggede jernbanen til Knudshoved-Slipshavn og Korsør-Halsskov Banen.
I isvintrene i 1887-1888, 1892-1894, herefter gik der 30 år inden der i 1922-1923 og 1929 kom så streng isvinter, at isbryderne måtte lægge til ved molerne i Halsskov og Knudshoved. Ellers klarede de nye og stærkere isbryderfærger og skrueisbrydere sagerne.
Isbådenes drift blev indstillet i 1937. Men i isvintrene i begyndelsen af 1940'erne blev isbådsoverfarten genoptaget på private initiativer, da DSB ikke ville genåbne overfarten.
Isbådstationen ved Knudshoved eksisterer stadig og huser i dag DSB Kursuscenter.
Byggeår | 1838 |
Åbnet | 1883.04.01 |
Nedlagt | 1937 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Fyrvej 1A, 5800 Nyborg |
Højdeplacering over havet | 1,6 meter |
GPS koordinater | 55.292796,10.847825 |
Byggeår | 1882 |
Åbnet | 1883.04.01 |
Nedlagt | 1905.03.13 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Slipshavnsvej 512, 5800 Nyborg |
Højdeplacering over havet | 1,3 meter |
GPS koordinater | 55.288094,10.826388 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fynske jernbaner Niels Jensen 1976 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03736-9 |