Nyborg-Knudshoved - operatør: DSB, en artikel om Nyborg-Knudshoved
Nyborg-Knudshoved Jernbane: En Vigtig Forbindelse under Isvintre
Nyborg-Knudshoved Jernbane, ofte kaldet Knudshovedbanen, spillede en central rolle i at opretholde trafikken over Storebælt under isvintre. Jernbanen blev anlagt som en del af en større plan for at sikre forbindelsen mellem Fyn og Sjælland, når isforholdene gjorde færgefarten vanskelig eller umulig. Selvom banen oprindeligt blev bygget til et specifikt formål, udviklede den sig med tiden og blev brugt til andre formål, herunder passagertransport og materialetransport. Denne artikel gennemgår Knudshovedbanens historie, dens betydning, og hvordan den til sidst blev overflødig og nedlagt.Baggrunden for Anlægget af Knudshovedbanen
I slutningen af 1800-tallet begyndte Danmark at udvide sin infrastruktur for at sikre stabile transportforbindelser over landets mange øer. Et af de største transportmæssige problemer var, hvordan man skulle opretholde forbindelsen mellem Fyn og Sjælland over Storebælt under isvintre. Ved lov af 23. april 1881 besluttede Rigsdagen derfor at indsætte jernbanefærger på Storebælt. To dampfærger blev bestilt, hver med plads til to jernbanespor, og færgelejer blev anlagt i Nyborg på Fyn og Korsør på Sjælland.Da isvintre stadig kunne forhindre færgerne i at nå frem til færgelejerne, besluttede man også at anlægge "lette baner", som kunne bruges til at transportere passagerer og gods til isbådene, der skulle operere langs kysten, når isen gjorde det umuligt for færgerne at sejle. På Fyn blev der derfor bygget en bane fra Nyborg til Knudshoved og videre til Slipshavn.
Knudshovedbanens Rolle under Isvintre
Knudshovedbanens primære formål var at fungere som en transportvej under de hårde vintre, hvor Storebælt frøs til, og færgetrafikken blev stoppet. Banen gjorde det muligt for passagerer og gods at blive transporteret fra Nyborg til Knudshoved, hvor de kunne stige ombord på isbåde eller isbrydere, som kunne krydse Bæltet, når færgerne ikke kunne.Banen blev imidlertid brugt langt mindre til dette formål, end man oprindeligt havde regnet med. Strenge isvintre var sjældne, og behovet for banen var derfor begrænset. I vinteren 1887-1888 og igen i vinteren 1892-1893 blev banen dog brugt flittigt, da Storebælt frøs til. Men derefter gik der mere end 30 år, før banen igen blev taget i brug som følge af isvintre, først i vinteren 1923 og senere igen i 1929, hvor passagertrafikken via Knudshoved blev genoptaget i kortere perioder.
Udvidelse til Andre Formål: Badetog til Skærven
Fra 1928 fandt Knudshovedbanen også en ny anvendelse, da den begyndte at køre badetog fra Odense til det nyoprettede Skærven trinbræt på Knudshoved-halvøen. Skærven blev hurtigt et populært udflugtsmål for fynboer, der ville tilbringe dagen ved kysten. Søndag den 21. juli 1929 blev der sat rekord med 4.339 passagerer på badetogene til Skærven. Denne passagertrafik fortsatte i nogle år, men blev gradvist reduceret på grund af sporets dårlige tilstand. Trafikken blev helt afbrudt i et par år under Besættelsen, men blev genoptaget i en kortere periode efter krigen.Knudshovedbanens Rolle i Opførelsen af Bilfærgelejet
I 1950'erne blev Knudshovedbanen igen vigtig, da Storebælts nye bilfærgeleje i Knudshoved skulle anlægges. Banen blev brugt til transport af fyldmateriale fra Espe grusgrav samt cement, spunsjern og tømmer til byggeriet af færgelejet. Banen spillede en afgørende rolle i at sikre, at de nødvendige materialer kunne transporteres effektivt til byggepladsen, og dens spor blev brugt dagligt til denne transport.Nedlæggelsen af Knudshovedbanen
Efter at materialetransporten til bilfærgelejet var afsluttet, blev Nyborg-Knudshoved jernbane nedlagt i sommeren 1956. Sporet blev taget op, og en del af banens tracé blev genanvendt til anlægget af motorvejen, der førte ud til det nye bilfærgeleje ved Knudshoved. Strækningen fra Knudshoved til Slipshavn, der var blevet lukket allerede i 1905, blev aldrig genåbnet, da Slipshavn viste sig at være for lavvandet til de større isbrydere, der skulle betjene ruten.Knudshovedbanens Historiske Betydning
Selvom Knudshovedbanen blev brugt mindre til sit oprindelige formål end forventet, spillede den en vigtig rolle i at opretholde forbindelsen mellem Fyn og resten af Danmark i en tid, hvor isvintre kunne isolere øen. Banen var et vigtigt led i Storebæltoverfarten, især i de perioder, hvor isen gjorde det umuligt for færgerne at sejle. Dens rolle i materialetransporten til bilfærgelejet i 1950'erne understregede også dens betydning som en vigtig del af Danmarks transportinfrastruktur.Banens historie er dog også et eksempel på, hvordan jernbaner i visse tilfælde blev bygget til meget specifikke formål, som kun sjældent blev opfyldt. I takt med at isvintre blev sjældnere, og færgernes kapacitet og teknologi blev forbedret, blev behovet for banen mindre, indtil den til sidst blev overflødig.
Bevarede Spor af Banen
Selvom størstedelen af Knudshovedbanens spor blev fjernet efter nedlæggelsen, er der stadig enkelte spor tilbage. Cirka 1 km af banens tracé er bevaret, herunder sporet ud til molehovedet ved Knudshoved. Tre små stykker af Slipshavnstracéet er også bevaret, selvom dele af dæmningen er eroderet væk af havet. I dag bruges et af de bevarede strækninger som fuglereservat, hvor der er adgangsbegrænsninger fra 1. april til 15. november for at beskytte det lokale dyreliv.Nyborg-Knudshoved jernbane er i dag et glemt kapitel i den danske jernbanehistorie, men dens betydning i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet kan ikke undervurderes. Den repræsenterede en tid, hvor jernbanen var en livline mellem landsdele, og hvor isvintre kunne true forbindelsen over Storebælt. I dag er de fleste spor af banen væk, men dens bidrag til Danmarks transporthistorie lever videre i de få rester, der stadig kan ses langs ruten.
Vigtige stamdata for Nyborg-Knudshoved
Jernbanens længde i km | 5,8 |
Baneforkortelse | DSB |
Jernbanen åbnet | 1883.04.01 |
Jernbanen nedlagt | 1956 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 22,5 kg/m i 1900 og til 32 og 34 kg/m i 1928-29 |
Max stigning | 7,5 ‰ |
Hastighed max | 45 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Max akseltryk | 13,5 tons |
Nyborg-Knudshoved havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Nyborg Station (Ng) [1891-1997] | 0,0 km | |
Skærven Trinbræt | 3,0 km | |
Knudshoved Station (Knu) | 3,9 km | |
Knudshoved Isbådsstation | 4,0 km | |
Slipshavn Station | 5,8 km |
Nyborg Station (Ng) [1891-1997] var Nyborg-Knudshoved banens første station
Nyborg Station – En central del af Danmarks jernbanehistorie
Nyborg Station har gennem mere end 150 år været et af de vigtigste trafikknudepunkter i Danmark. Som den østligste station på Fyn har den spillet en afgørende rolle i jernbaneforbindelsen mellem landsdelene og var i mange år omdrejningspunkt for færgetrafikken over Storebælt.Stationen har ikke været statisk gennem tiden – tværtimod har Nyborg haft fire forskellige statsbanestationer, hver med sin egen funktion og arkitektoniske udformning. Fra den første station, der blev opført i 1865, til den nuværende station, der blev indviet i 1997 som en del af Storebæltsforbindelsen, har Nyborg Station udviklet sig i takt med skiftende transportbehov og teknologiske fremskridt.
Nyborgs første station (1865-1871)
Nyborgs første station blev taget i brug den 8. september 1865 i forbindelse med åbningen af Den Fynske Hovedbane mellem Nyborg og Middelfart. Banen var en del af en større plan for at forbinde København med Jylland via færger over Storebælt.Den første stationsbygning blev opført lidt sydøst for Nyborg Borgs voldgrav, men placeringen viste sig hurtigt at være uhensigtsmæssig. Da en væsentlig del af passager- og godstrafikken skulle videre med skib over Storebælt, var stationen for langt væk fra havnen, hvilket skabte logistiske udfordringer.
For at løse dette problem besluttede man at flytte stationen tættere på havnen, så den bedre kunne fungere som transitpunkt for færgetrafikken.
Flytningen til Nyborgs anden station (1871-1891)
I 1871 blev Nyborgs første station revet ned, og bygningen blev genopført tættere på havnen ved hjælp af de samme materialer og i samme stil. Dette gjorde det langt mere effektivt at håndtere passager- og godstransport mellem tog og skibe.Mens genopførelsen stod på, blev der indrettet en midlertidig station i "Gjæstgiver N. C. Husteds Pavillon", som lå øst for den oprindelige station. Pavillonen blev revet ned i 1889 efter ejeren, Niels Christian Christensen Husteds død.
Ved den nyopførte station blev der også etableret et telegrafkontor for Post- og Telegrafvæsenet (P&T). Herfra blev postdampskibsruten Korsør-Nyborg administreret frem til indsættelsen af jernbanefærger i 1883. I 1877-78 blev der desuden indrettet et ventelokale for Nyborg Dampskibsekspedition, men det blev allerede nedlagt i 1886.
I 1891 blev Nyborgs tredje station taget i brug, hvilket betød, at den anden station nu blev omdannet til en godsekspedition.
Nyborgs tredje station (1891-1997)
I takt med den stigende jernbanetrafik blev der behov for en endnu større og mere moderne station. I 1891 blev Nyborgs tredje station taget i brug.Stationen var en central del af jernbanefærgeforbindelsen mellem Nyborg og Korsør, som blev en vigtig del af infrastrukturen mellem landsdelene. Færgedriften gjorde det muligt at transportere både passagerer og gods mellem Fyn og Sjælland uden at skulle omlade.
Den tredje stationsbygning var markant større og arkitektonisk mere imponerende end de tidligere stationer. Den blev løbende moderniseret, men igennem årene blev den også ændret væsentligt. Perrontaget blev fjernet, og der blev indbygget garageporte på gadesiden. Bygningen forfaldt gradvist og mistede meget af sin oprindelige charme.
Efter mere end 100 år i drift blev den gamle stationsbygning revet ned i 1985 som en del af forberedelserne til den kommende Storebæltsforbindelse.
Nyborgs fjerde og nuværende station (1997-)
I 1997 blev Nyborgs nuværende og fjerde station indviet. Denne station blev bygget i forbindelse med åbningen af Storebæltsbroen og afspejlede det nye transportsystem, hvor jernbanefærgerne blev erstattet af en fast forbindelse.Den nye station blev placeret tæt på motorvejen og Storebæltsbroen for at skabe en optimal overgang mellem vej- og togtrafik. Med broens åbning i 1998 blev Nyborgs funktion som færgehavn ophævet, og stationen mistede sin historiske rolle som transitpunkt mellem landsdelene.
I dag fungerer Nyborg Station som et vigtigt stop for InterCity- og regionaltog, der forbinder Fyn med resten af landet.
Nyborg Stations betydning gennem tiden
Nyborg Station har haft en central rolle i dansk jernbanehistorie. Stationens placering på Den Fynske Hovedbane gjorde den til et vigtigt bindeled mellem landsdelene, og dens rolle som færgeterminal understregede dens betydning i mere end 100 år.Hver af de fire stationer, der har eksisteret i Nyborg, har afspejlet sin tids transportbehov og teknologiske udvikling. Fra den første stations placering langt fra havnen til den moderne station, der er bygget til højhastighedstog og den faste Storebæltsforbindelse, har Nyborg Station gennemgået en markant udvikling.
Byggeår | 1891 |
Åbnet | 1891 |
Nedlagt | 1997.06.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Enghavevej 4, 5800 Nyborg |
Stednavneforkortelse | Ng |
Højdeplacering over havet | 2,6 meter |
GPS koordinater | 55.311170,10.798737 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. september 2008 Download billede
Skærven Trinbræt lå 3,0 km. fra første station.
Skærven Trinbræt og dens historie
Skærven Trinbræt var en del af Nyborg-Slipshavn Banen, der blev åbnet den 1. april 1883. Formålet med banen var primært at understøtte isbådtransporterne på Storebælt, men i praksis blev banen aldrig anvendt i særlig høj grad til dette formål. Trafikken på strækningen mellem Knudshoved og Slipshavn viste sig at være så begrænset, at denne del af banen allerede blev lukket igen i 1905. Dog fortsatte kørslen mellem Nyborg og Knudshoved indtil 1911, hvorefter trafikken blev reduceret til ren havnebanekørsel.Sidesporet til Nyborg Stengrav
I 1922 blev der anlagt et sidespor lidt øst for det sted, hvor Skærven Trinbræt senere skulle etableres. Dette sidespor gik til Nyborg Stengrav og blev anvendt til transport af stenmateriale fra området. Sidesporet spillede en vis rolle i den lokale transportindustri, men havde ingen passagertrafik.Åbningen af Skærven Trinbræt
Først i 1928 blev Skærven Trinbræt etableret for at betjene de såkaldte badetog, som transporterede badegæster til områdets kystområder. Trinbrættet var en simpel konstruktion og bestod blot af en jordperron uden nogen form for ventesal eller skur. Den eneste infrastruktur på stedet var en lille kommunikationshytte med en strækningstelefon, som blev anvendt til at koordinere togtrafikken mellem Nyborg H og personalet på badetogene.Nedlukning under 2. verdenskrig
I 1940 blev kørslen på Skærven Trinbræt indstillet som en konsekvens af 2. verdenskrig. I takt med de skærpede sikkerhedsforanstaltninger og ressourcemangel blev mange mindre jernbanestrækninger enten delvist eller helt lukket. Badetogene blev først genoptaget i sommeren 1946, men trafikken var nu så minimal, at det hurtigt stod klart, at trinbrættet ikke længere spillede en væsentlig rolle.Banens sidste år og endelige nedlæggelse
Efter 1950 var der stort set ingen trafik på hverken Nyborg-Knudshoved Banen eller Skærven Trinbræt. Den manglende passagerinteresse og den generelle nedgang i behovet for jernbanebaseret badetransport betød, at trinbrættet reelt set blev overflødigt. Hele banen blev endeligt lukket i 1956, hvorefter infrastrukturen gradvist blev fjernet.Skærven Trinbræts funktion og faciliteter
Skærven Trinbræt var en af de mest sparsomt udstyrede stationer på det danske jernbanenet. Den primitive jordperron tilbød ingen komfort for de ventende passagerer, og der var hverken ventesal, skur eller andre faciliteter. Den eneste permanente installation var en kommunikationshytte med en telefonforbindelse, som blev anvendt til at sikre driften af badetogene.Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928.06.17 |
Nedlagt | 1956 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 55.303316660532055,10.825988335956618 |
Knudshoved Station (Knu) lå 3,9 km. fra første station.
Byggeår | 1882 |
Åbnet | 1883.04.01 |
Nedlagt | 1956 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Fyrvej 1, 5800 Nyborg |
Stednavneforkortelse | Knu |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 55.293025,10.847256 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2008 Download billede
Knudshoved Isbådsstation lå 4,0 km. fra første station.
Knudshoved Isbådsstation – En Afgørende Del af Storebælts Overfartshistorie
Knudshoved Isbådsstation var, sammen med Korsør Isbådsstation, en vigtig del af den historiske isbådsoverfart over Storebælt. Overfarten over Storebælt har altid været en nødvendighed for at forbinde Danmark, men når isen lukkede farvandet, blev sejlads umulig. Isbådene var en vital løsning og blev sidst anvendt under Anden Verdenskrig.Isbådenes Historiske Baggrund
Christian 4. udstedte i 1620'erne en række forordninger, der skulle sikre faste tidspunkter og ruter for rejsende. Disse forordninger skabte behovet for isbåde, der kunne transportere passagerer og post, når Storebælt var frosset til.I 1794 blev isbådsoverfarten overdraget til postvæsnet, som drev transporten i mange år. I 1838 blev en isbådsstation opført ved Knudshoved, hvilket gjorde overfarten mere organiseret og sikker for de rejsende.
Overgangen til DSB
Den 1. april 1883 blev overfarten overtaget af DSB, samtidig med at jernbanen til Knudshoved-Slipshavn og Korsør-Halsskov Banen blev etableret. Denne udvikling styrkede forbindelsen over Storebælt og gjorde transporten mere effektiv, selv under vanskelige vejrforhold.Isvintrenes Udfordringer
Flere strenge isvintre satte isbådene på prøve. I vintrene 1887-1888 og 1892-1894 blev isbådsoverfarten en nødvendighed, men i de følgende tre årtier var vintrene milde, og behovet for isbåde mindskedes. Dog vendte de hårde vintre tilbage i 1922-1923 og igen i 1929, hvor isbryderne måtte lægge til ved molerne i Halsskov og Knudshoved.Med tiden blev isbryderfærger og skrueisbrydere udviklet, hvilket reducerede behovet for isbåde. Den teknologiske udvikling gjorde, at færgerne kunne forcere isen langt bedre end tidligere.
Nedlæggelse af Isbådsoverfarten
I 1937 blev isbådenes drift officielt indstillet. Men under de kolde vintre i begyndelsen af 1940'erne blev isbådsoverfarten midlertidigt genoptaget på private initiativer, da DSB ikke ønskede at genåbne overfarten. Disse private løsninger sikrede fortsat forbindelse over Storebælt i de hårdeste vintermåneder.Knudshoved Isbådsstation i Dag
Selvom isbådsoverfarten for længst er ophørt, eksisterer Knudshoved Isbådsstation stadig. I dag huser bygningen DSB Kursuscenter, hvilket vidner om stationens historiske betydning og dens fortsatte rolle i dansk transporthistorie.Byggeår | 1838 |
Åbnet | 1883.04.01 |
Nedlagt | 1937 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Fyrvej 1A, 5800 Nyborg |
Højdeplacering over havet | 1,6 meter |
GPS koordinater | 55.292796,10.847825 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2008 Download billede
Slipshavn Station var Nyborg-Knudshoved's endestation og lå 5,8 km. fra første station.
Byggeår | 1882 |
Åbnet | 1883.04.01 |
Nedlagt | 1905.03.13 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Slipshavnsvej 512, 5800 Nyborg |
Højdeplacering over havet | 1,3 meter |
GPS koordinater | 55.288094,10.826388 |

Fotograf: Henrik Friis - Dato: den 9. juli 2021