Middelfart-Strib Jernbane - operatør: DSB
Middelfart-Strib Jernbane repræsenterer et vigtigt kapitel i Danmarks jernbanehistorie og spillede en afgørende rolle i at forbinde Fyn med det øvrige jernbanenet. Med sin åbning den 1. november 1866 blev jernbanen et centralt bindeled mellem Middelfart og Strib og muliggjorde transporten af passagerer og gods mellem de to byer.
I 1865 blev Den fynske hovedbane indviet mellem Nyborg og Middelfart, hvilket skabte en vigtig jernbaneforbindelse på Fyn. Imidlertid blev jernbanens videre forlængelse til Jylland bremset af begivenhederne under krigen i 1864. Efter nederlaget ved Dybbøl valgte man af militære årsager at placere den nye banegård i Fredericia inden for byens beskyttende volde. Derfor blev Strib valgt som endestation for den fynske bane på grund af den eksisterende færgeforbindelse til Fredericia.
Middelfart-Strib Jernbane blev indviet den 1. november 1866 samtidig med åbningen af Fredericia-Vamdrup-Farris-banen gennem Jylland til den tyske grænse. Denne jernbaneforbindelse var af stor betydning for transporten mellem Fyn og Jylland og bidrog til øget handel og kommunikation mellem de to regioner. I 1872 blev Danmarks første jernbanefærge taget i brug på ruten Strib-Fredericia, hvilket yderligere forbedrede forbindelsen mellem de to byer.
Efter indvielsen af Lillebæltsbroen i 1935 blev det ene spor mellem Middelfart og Strib fjernet, og det tilbageværende spor blev brugt som godsbane, kendt som Stribbanen. Stribbanen spillede en vigtig rolle i transporten af materialer til virksomheder som El Tin, der var etableret på det tidligere stationsområde i Strib. Desværre blev Stribbanen nedlagt i 2000, og sporområdet omdannet til Strib Bådehavn og boligområder.
Den oprindelige jernbanestation var tegnet af N.P.C. Holsøe, stod som et markant symbol for jernbanens tilstedeværelse i Strib. Desværre brændte bygningen i 1995 og blev senere revet ned, ligesom den nyeste stationsbygning fra 1903 heller ikke længere eksisterer. I dag er den eneste rest af stationsbygningerne den gamle smedje, og de store pullerter fra færgetiden ved bassinkanten minder om områdets historie som færgehavn.