Aalborg-Nørresundby Jernbane (DSB)
I de første otte år efter Vendsysselbanens indvielse den 15. august 1871, var der færgedrift.
Oktober 1873 blev der skrevet kontrakt med franske Compagnie de Fives-Lille, som begyndte arbejdet på Limfjordsbroen i juni 1874.
Broen blev indviet den 16. august 1879.
Brobyggeriet var vanskeligt på grund af 30 meter dybt lag mudder på fjordbunden, hvilket gjorde at byggeriet kostede 14 mennesker livet.
Den første bro var en svingbro den kom til at koste 2.729.353 kr.
I 1904 blev Limfjordsbroen ombygget til betjening med elektricitet.
Den nuværende jernbanebro blev anlagt mellem 1935 og 1938. Broen var genbrug fra
Frederikssund, hvor den var en del af den Sjællandske Midtbane, som blev nedlagt i 1936. Broen blev flyttet til Aalborg og den er placeret på nye bropiller ca. 30 meter øst for den gamle bro, og delvist opbygget af den nedlagte bro. Bropillerne fra den Gamle Limfjordsbro kan stadig ses.