Aalborg-Nørresundby Jernbane (DSB)


I de første otte år efter Vendsysselbanens indvielse d. 15. august 1871, var der færgedrift.

Oktober 1873 blev der skrevet kontrakt med franske Compagnie de Fives-Lille, som begyndte arbejdet på Limfjordsbroen i juni 1874.

Broen blev indviet d. 16. august 1879.

Brobyggeriet var vanskeligt på grund af 30 meter dybt lag mudder på fjordbunden, hvilket gjorde at byggeriet kostede 14 mennesker livet.

Den første bro var en svingbro den kom til at koste 2.729.353 kr.

I 1904 blev Limfjordsbroen ombygget til betjening med elektricitet.

Den nuværende jernbanebro blev anlagt mellem 1935 og 1938. Broen var genbrug fra
Frederikssund, hvor den var en del af den Sjællandske Midtbane, som blev nedlagt i 1936. Broen blev flyttet til Aalborg og den er placeret på nye bropiller ca. 30 meter øst for den gamle bro, og delvist opbygget af den nedlagte bro. Bropillerne fra den Gamle Limfjordsbro kan stadig ses.

Vigtige stamdata for Aalborg-Nørresundby Jernbane (DSB)

Jernbanens længde i km 2,6
BaneforkortelseDSB
Statstilskud i %100 %
Jernbanen åbnet1879.08.16
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast

Aalborg-Nørresundby Jernbane (DSB) har følgende stationer


StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetAalborg Station (Ab)0,0 km
Stedet er fotograferetNørresundby Station (Ns) [1907-1972]2,6 km

Aalborg Station (Ab) er Aalborg-Nørresundby Jernbane banens første station

Aalborg Station åbnede den 18. september 1869 som endestation for jernbanen fra Randers til Aalborg. Aalborg Station blev indviet af Kong Christian den 9. den 18. september 1869, hvor den nye jernbanestrækning fra Randers til Aalborg blev indviet. Dagen efter indledtes den daglige drift med tre tog i hver retning. Ved etableringen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med 11.700 indbyggere. Aalborg Station var en statelig og pompøs bygning tegnet af N.P.C. Holsøe, med en nyfortolkning af den norditalienske renæssance. Aalborg Station var en større udgave af den på tidspunktet 4 år yngre Nyborg station nr. 2. I de første driftsår var der kun ca. 165 frarejsende passagerer på de 3 afgange om dagen.

Aalborgs første banegård var bygget så stor og tilsyneladende rummelig ved åbningen, at man skulle tro, at den aldrig ville få pladsproblemer, men både Aalborg by og de mange banerne havde vokseværk, hvor især optagelsen af Aalborg Privatbaner skabte pladsproblemer:

• Den 16. august 1879 blev Aalborg Station forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden.
• Den 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og den 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, men næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård.
• Den 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men med den nye Aalborg Station i 1902 førtes togene til Aalborg.
• Den 2. december 1900 blev Aalborg Station udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.

Aalborgs første station blev for lille og den 8. december 1902 åbnede den nye og nuværende Aalborg Station, som kom til at afløse stationen fra 1869. Den nuværende Aalborg Station, er placeret ca. 300 meter syd for den oprindelige Aalborg Station, og er tegnet af Arkitekt Thomas Arboe. Thomas Arboe udførte tilsvarende byggerier i perioden 1883-1903, bl.a. stationerne i Nyborg og Kolding, stationsbygningerne er inspireret af Aalborgs først station. Selv om Aalborgs nye station har to tårne, er elementerne taget direkte fra N.P.C. Holsøe første station. Thomas Arboe Har ikke lavet tilsvarende arkitektoniske bygninger andre steder. Thomas Arboe tilføjede en praktisk detalje på Aalborg Station, som er renæssanceuret på toppen af bygningen, hvilket er et kendt og gennemgåede element fra andre store jyske stationer.

På trods af stigende trafik i begyndelsen af århundredet fik Aalborg Stations hovedbygning og perronerne ikke større forandringer og udvidelser. Her havde Hadsundbanen sine egne to perroner. Fjerritslev- og Sæbytogene holdt til på perron 3, der frem til 1915 ikke havde venterum for de rejsende. I 1915 opførte privatbanen en træbygning på perronen samtidig med en ændring og forlængelse af perronen.

Sidst i 1960'erne blev privatbanerne nedlagt:

• Sæbybanen blev nedlagt den 31. marts 1968.
• Fjerritslev-Nørresundby den 1. april 1969.
• Hvalpsund den 1. april 1969.
• Hadsundbanen den 1. april 1969.

Aalborg Station havde indtil 1970'erne et stationsareal, som var plastret til med mange småbygninger, der siden over en årrække er blev fjernet. Aalborg Stationen ligger i dag smukt renoveret både Indvendigt og udvendigt. Aalborg Stationen blev fredet i 1992 og den oprindelige Aalborg Station fra 1869 blev nedrevet i 1904.

I 2003 blev Aalborg Station på den nye Aalborg Nærbane, der betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til jernbaneselskabet Nordjyske Jernbaner.


Byggeår1900
Åbnet1902.12.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Pl. 3, 9000 Aalborg
StednavneforkortelseAb
Højde placering over havet4,4 meter
GPS koordinater57.043181,9.917006
Billede af Aalborg Station.
Billede af Aalborg Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.09.25 09:58:49

Kort over Aalborg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Aalborg Station

Historisk kort over Aalborg Station
Aalborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørresundby Station (Ns) [1907-1972] er Aalborg-Nørresundby Jernbane banens endestation og ligger 2,6 km. fra første station.

Den seneste station i Nørresundby er station nr. 2. Den første blev åbnet i 1871 som endestation for Vendsysselbanen (Nørresundby til Frederikshavn), der blev indviet d. 15. august 1871. D 8. januar 1879 kom der forbindelse til Aalborg Banegård via den nye jernbanebroen over Limfjorden.

Den første stationsbygning blev opført i træ som en midlertidige løsning. Den midlertidige station kom dog til at stå frem til 1907, før den nuværende station blev opført.

Nørresundby station blev et vigtigt knudepunkt i jernbanetrafikken i Nordjylland. Der åbnede mange baner med tilslutning til Nørresundby station: både Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) d. 19. marts 1897 og d. 18. september 1899 åbnede Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn). Efter forbindelse til Aalborg station udgik næsten alle tog fra Aalborg station, og det var kun togene til Fjerritslev og via Vendsysselbanen, der standsede på Nørresundby Station. Togene mod Frederikshavn via Sæbybanen stoppede på Nørresundby Havnestation. Sæbybanen blev nedlagt 31. marts 1968 og Fjerritslevbanen blev nedlagt 1. april 1969.

Nørresundby Station blev nedlagt i 1972.

I 2003 åbnede den nye Lindholm Station (trinbræt) ca. 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station.


Byggeår1907
Åbnet1907
Nedlagt1972
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 10, 9400 Nørresundby
StednavneforkortelseNs
Højde placering over havet2,9 meter
GPS koordinater57.064842,9.908772
Den nu nedlagte Nørresundby station
Den nu nedlagte Nørresundby station - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.31

Kort over Nørresundby Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nørresundby Station

Historisk kort over Nørresundby Station
Nørresundby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Aalborg-Nørresundby Jernbane (DSB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3