Det var ikke staten, som satte gang i jernbaneaktiviteterne i starten: Det var private initiativtagere i form af Industriforeningen, som tog initiativet til København-Roskilde banen. De opnåede koncessionen til selskabet: Det sjællandske Jernbaneselskab, der skulle drive banen. København-Roskilde banen var klar i 1847 og indvielsen blev afholdt den 26. juni af Kong Christian 8. Den efterfølgende dag var der normal drift på banen med tre daglige tog i hver retning. Banens mellemstationer var Valby, Glostrup, Køgevejen i Taastrup og Hedehusene. Selskabet havde i starten kun 5. damplokomotiver og 18 personvogne, hvilket ikke var nok materiel til personbefordringen. Løsningen på det manglende materiel, især til udflugter, var at bruge åbne godsvogne forsynet med træbænke – heldigvis var hastigheden ikke så høj på banen på dette tidspunkt. Det sjællandske Jernbaneselskab forlængede banen fra Roskilde til Korsør i 1856.
På Den Jyske side af Storebælt var udfordringerne helt anderledes. Her kunne man ikke blive enige om hvor og hvordan den første bane skulle anlægges. Striden gik på om det skulle være en Jysk tværbane der kunne være med til at styrke samhandlen med England eller om der skulle satses på en Jysk længdebane til de Preussiske hertugdømmer.
Den danske stat gik for første gang ind og var med til at investere i danske baner. Det blev til Århus-Randers banen i 1962 og den fynske Dronning Louises bane fra Nyborg til Middelfart via Odense i 1865. Det var det engelske ingeniørfirma Peto, Brassey & Betts som stod for de driften af de Jysk / fynske baner. Da Peto, Brassey & Betts kom i økonomiske vanskeligheder, overtog staten jernbanedriften vest for Storebælt i 1867 medens der på Sjælland fortsat var privat drift, hvor staten i 1880 overtog driften fra Det sjællandske Jernbaneselskab.
Bramming-Ribe banen åbnede den 1. maj 1875, men Sejstrup fik først et Billetsalgssted den 29. maj 1875 efter kraftig opfordring fra beboerne i Sejstrup og omegn. I starten var Sejstrup Billetsalgssted bare en simpel lille jordperron og et beskedent venteskur og der var billetsalg fra vogterhus nummer 3.
Forsamlingshuset blev bygges i 1890 ud for Sejstrup Billetsalgssted, efter sognets beboere var blevet enige om, at denne placering ville være praktisk og nemt for de foredragsholdere, som kom rejsende med toget til forsamlingshuset mange møder.
I 1916 blev venteskuret nedrevet og året efter i 1917 blev der bygget en lille ekspeditionsbygning hvor billetsalget flyttede over. I Billetsalgsstedets ventesal var der en stor kakkelovn, en bænk langs øst- og nordvæggen, et langt bord og både ved bordet og ved udgangsdøren var der placeret en spytbakke.
Frem til 1950'erne var Sejstrup Billetsalgssted manuel betjening med flere ekstra opgaver, hvor der skulle bommene lukke op og i hver gang et tog skulle passere og om vinteren skulle der også bæres brænde ind og tændes op i ventesalens kakkelovn og billetsalget skulle passes.
Efter overkørslen i Sejstrup blev til en ubevogtet jernbaneoverskæring med blinklys, blev Sejstrup Billetsalgssted Den 2. juni 1957 nedsat til trinbræt og ekspeditionsbygning blev nedrevet i 1971.
Efter overkørslen i Sejstrup var blev til en ubevogtet, skete der en alvorlig ulykke den 14. september 1958, hvor en borger fra Hunderup blev dræbt af toget.
Sejstrup Trinbræt havde et privat firmaspor for "A/S Vestkystens Korn- og Foderstofforretning" i perioden 1974-1989.
Andre navne. Sejstrup blev i starten stavet Seistrup.
Byggeår
1957
Åbnet
1957.06.02
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Kirkevej 80A, 6740 Bramming
Stednavneforkortelse
Sej
Højdeplacering over havet
13,4 meter
GPS koordinater
55.435316,8.733488
Billede af Sejstrup Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.11 10:21:06
Farup Billetsalgssted startede i vogterhus nr. 8 ved overkørsel 31. Farup fik i 1923 en særskilt ekspeditionsbygning med billetsalg placeret på modsatte side af sporet.
Farup Billetsalgssted ekspeditionsbygning fra 1923 var opført som blank mur i røde sten på cementsokkel, pyntet med hvide "murbånd" og nogle pudsede facader på tilbygning med pissoir og toilet, mens døre og vinduer var hvidmalede. Taget var lagt med røde tagsten på selve hovedbygningen. Tilbygningen med toilet var hvidpudset mur med røde døre og sorttjæret tagpap.
Den seneste ekspeditionsbygning fra 1923 er i dag nedrevet.
Byggeår
1923
Åbnet
1923
Nedlagt
1971
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Fap
Højdeplacering over havet
4,8 meter
GPS koordinater
55.359301,8.761582
Billede af Farup Billetsalgssted. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.