Bramming-Ribe - operatør: DSB, en artikel om Bramming-Ribe
Bramming-Ribe Jernbane repræsenterer en vigtig jernbanestrækning i Danmark, der blev etableret for at imødekomme behovet for forbedrede transportforbindelser til byen Ribe efter tabet af dens opland under krigen i 1864. Jernbanen blev optaget på Jernbaneloven af 16. april 1873 og blev en realitet den 1. maj 1875.
Efter vedtagelsen af Lunderskov-Esbjerg-banen stod det klart, at Ribe havde brug for bedre transportmuligheder. Den 16. april 1873 blev lovgivningen om anlæg af en jernbane fra Bramming til Ribe endeligt godkendt. Konstruktionen af banen begyndte kort efter, og den åbnede for trafik den 1. maj 1875.
Bramming-Ribe Jernbane spillede en væsentlig rolle i at forbinde Ribe med omkringliggende områder. Den blev udvidet sydfra til Bredsted, med en indvielse den 17. oktober, og den resterende del fra Bredsted over grænsen til Ribe blev indviet den 15. november 1887. Byggeriet var et samarbejde mellem Danmark og Tyskland, hvor banen var en forlængelse af Marskbanen fra Elmshorn. Driften blev varetaget af DSB, og den 1. juli 1896 blev anlægget overdraget til DSB.
Siden januar 2003 har Arriva betjent strækningen med tog til og fra Esbjerg, hvilket sikrer en fortsat passagerforbindelse mellem Bramming og Ribe.
Efter vedtagelsen af Lunderskov-Esbjerg-banen stod det klart, at Ribe havde brug for bedre transportmuligheder. Den 16. april 1873 blev lovgivningen om anlæg af en jernbane fra Bramming til Ribe endeligt godkendt. Konstruktionen af banen begyndte kort efter, og den åbnede for trafik den 1. maj 1875.
Bramming-Ribe Jernbane spillede en væsentlig rolle i at forbinde Ribe med omkringliggende områder. Den blev udvidet sydfra til Bredsted, med en indvielse den 17. oktober, og den resterende del fra Bredsted over grænsen til Ribe blev indviet den 15. november 1887. Byggeriet var et samarbejde mellem Danmark og Tyskland, hvor banen var en forlængelse af Marskbanen fra Elmshorn. Driften blev varetaget af DSB, og den 1. juli 1896 blev anlægget overdraget til DSB.
Siden januar 2003 har Arriva betjent strækningen med tog til og fra Esbjerg, hvilket sikrer en fortsat passagerforbindelse mellem Bramming og Ribe.
Vigtige stamdata for Bramming-Ribe
Jernbanens længde i km | 16,7 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 16. april 1873 |
Baneforkortelse | DSB |
Jernbanen åbnet | 1875.05.01 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 75 km/t |
Hastighed gennemsnitlig max | 73 km/t |
DSB banenummer | 94 |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Max akseltryk | 22,5 tons |
Max metervægt | 7,2 tons/m |
Sikrede overkørsler | 11 |
Usikrede overkørsler | 2 |
Bane status | Sidebane |
Bramming-Ribe havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Bramming Station (Bm) | 0,0 km | |
Sejstrup Trinbræt (Sej) | 4,2 km | |
Gredstedbro Station (Gs) | 8,4 km | |
Farup Billetsalgssted (Fap) | 12,9 km | |
Ribe Nørremark Trinbræt (Rbn) | 15,3 km | |
Ribe Station (Rb) | 16,7 km |
Bramming Station (Bm) var Bramming-Ribe banens første station
Andre navne og stavemåder | Bramminge (indtil den 1. april 1968) |
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Jernbanegade 9, 6740 Bramming |
Stednavneforkortelse | Bm |
Højdeplacering over havet | 15,0 meter |
GPS koordinater | 55.464735,8.706800 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede
Sejstrup Trinbræt (Sej) lå 4,2 km. fra første station.
Bramming-Ribe banen åbnede den 1. maj 1875, men Sejstrup fik først et Billetsalgssted den 29. maj 1875 efter kraftig opfordring fra beboerne i Sejstrup og omegn. I starten var Sejstrup Billetsalgssted bare en simpel lille jordperron og et beskedent venteskur og der var billetsalg fra vogterhus nummer 3.
Forsamlingshuset blev bygges i 1890 ud for Sejstrup Billetsalgssted, efter sognets beboere var blevet enige om, at denne placering ville være praktisk og nemt for de foredragsholdere, som kom rejsende med toget til forsamlingshuset mange møder.
I 1916 blev venteskuret nedrevet og året efter i 1917 blev der bygget en lille ekspeditionsbygning hvor billetsalget flyttede over. I Billetsalgsstedets ventesal var der en stor kakkelovn, en bænk langs øst- og nordvæggen, et langt bord og både ved bordet og ved udgangsdøren var der placeret en spytbakke.
Frem til 1950'erne var Sejstrup Billetsalgssted manuel betjening med flere ekstra opgaver, hvor der skulle bommene lukke op og i hver gang et tog skulle passere og om vinteren skulle der også bæres brænde ind og tændes op i ventesalens kakkelovn og billetsalget skulle passes.
Efter overkørslen i Sejstrup blev til en ubevogtet jernbaneoverskæring med blinklys, blev Sejstrup Billetsalgssted Den 2. juni 1957 nedsat til trinbræt og ekspeditionsbygning blev nedrevet i 1971.
Efter overkørslen i Sejstrup var blev til en ubevogtet, skete der en alvorlig ulykke den 14. september 1958, hvor en borger fra Hunderup blev dræbt af toget.
Sejstrup Trinbræt havde et privat firmaspor for "A/S Vestkystens Korn- og Foderstofforretning" i perioden 1974-1989.
Andre navne. Sejstrup blev i starten stavet Seistrup.
Forsamlingshuset blev bygges i 1890 ud for Sejstrup Billetsalgssted, efter sognets beboere var blevet enige om, at denne placering ville være praktisk og nemt for de foredragsholdere, som kom rejsende med toget til forsamlingshuset mange møder.
I 1916 blev venteskuret nedrevet og året efter i 1917 blev der bygget en lille ekspeditionsbygning hvor billetsalget flyttede over. I Billetsalgsstedets ventesal var der en stor kakkelovn, en bænk langs øst- og nordvæggen, et langt bord og både ved bordet og ved udgangsdøren var der placeret en spytbakke.
Frem til 1950'erne var Sejstrup Billetsalgssted manuel betjening med flere ekstra opgaver, hvor der skulle bommene lukke op og i hver gang et tog skulle passere og om vinteren skulle der også bæres brænde ind og tændes op i ventesalens kakkelovn og billetsalget skulle passes.
Efter overkørslen i Sejstrup blev til en ubevogtet jernbaneoverskæring med blinklys, blev Sejstrup Billetsalgssted Den 2. juni 1957 nedsat til trinbræt og ekspeditionsbygning blev nedrevet i 1971.
Efter overkørslen i Sejstrup var blev til en ubevogtet, skete der en alvorlig ulykke den 14. september 1958, hvor en borger fra Hunderup blev dræbt af toget.
Sejstrup Trinbræt havde et privat firmaspor for "A/S Vestkystens Korn- og Foderstofforretning" i perioden 1974-1989.
Andre navne. Sejstrup blev i starten stavet Seistrup.
Byggeår | 1957 |
Åbnet | 1957.06.02 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kirkevej 80A, 6740 Bramming |
Stednavneforkortelse | Sej |
Højdeplacering over havet | 13,4 meter |
GPS koordinater | 55.435316,8.733488 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juli 2022 Download billede
Gredstedbro Station (Gs) lå 8,4 km. fra første station.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.05.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Andelsgade 5, 6771 Gredstedbro |
Stednavneforkortelse | Gs |
Højdeplacering over havet | 6,9 meter |
GPS koordinater | 55.397434,8.741327 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juli 2022 Download billede
Farup Billetsalgssted (Fap) lå 12,9 km. fra første station.
Farup Billetsalgssted startede i vogterhus nr. 8 ved overkørsel 31. Farup fik i 1923 en særskilt ekspeditionsbygning med billetsalg placeret på modsatte side af sporet.
Farup Billetsalgssted ekspeditionsbygning fra 1923 var opført som blank mur i røde sten på cementsokkel, pyntet med hvide "murbånd" og nogle pudsede facader på tilbygning med pissoir og toilet, mens døre og vinduer var hvidmalede. Taget var lagt med røde tagsten på selve hovedbygningen. Tilbygningen med toilet var hvidpudset mur med røde døre og sorttjæret tagpap.
Den seneste ekspeditionsbygning fra 1923 er i dag nedrevet.
Farup Billetsalgssted ekspeditionsbygning fra 1923 var opført som blank mur i røde sten på cementsokkel, pyntet med hvide "murbånd" og nogle pudsede facader på tilbygning med pissoir og toilet, mens døre og vinduer var hvidmalede. Taget var lagt med røde tagsten på selve hovedbygningen. Tilbygningen med toilet var hvidpudset mur med røde døre og sorttjæret tagpap.
Den seneste ekspeditionsbygning fra 1923 er i dag nedrevet.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1923 |
Nedlagt | 1971 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Fap |
Højdeplacering over havet | 4,8 meter |
GPS koordinater | 55.359301,8.761582 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Farup Billetsalgssted.
Titel: Kærbølvej 13 - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Ribe
Vejnavn: Kærbølvej
Husnummer: 13
Lokalitet: Kærbøl Mark
Postnummer: 6760
By: Ribe
Sogn: Farup Sogn
Matrikelnummer: Kærbøl By, Farup - 69
Ophav: Odense Luftfoto
År: 1955
Note: Id: OD01875_020.tif
Ribe Nørremark Trinbræt (Rbn) lå 15,3 km. fra første station.
Byggeår | 1984 |
Åbnet | 1984.08.05 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skyttevej 2, 6760 Ribe |
Stednavneforkortelse | Rbn |
Højdeplacering over havet | 4,1 meter |
GPS koordinater | 55.339543,8.775971 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juli 2022 Download billede
Ribe Station (Rb) var Bramming-Ribe's endestation og lå 16,7 km. fra første station.
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.05.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Rosenstand |
Adresse | Dagmarsgade 16, 6760 Ribe |
Stednavneforkortelse | Rb |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 55.327630,8.769963 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. maj 2020 Download billede