Ved loven af 23. maj 1873 blev der givet regeringen bemyndigelse til at meddele eneret til anlæg og drift af en jernbane med udgangspunkt Hillerød, gennem Gribskov, og til et punkt nord for denne. Som ved alle jernbaneprojekter opstod der herefter en hæftig debat om linieføringen.
Da linien var fastlagt og tegningen af kapital var afsluttet var man efterhånden nået helt frem til den 17. januar 1879 inden der kunne tildeles koncession. I 1879 fik Scandia kontrakt om anlæg af banen og levering af materiel. Da budgettet var yderst beskedent blev banen anlagt efter Liwesey's potte-system (d.v.s. ingen sveller men i stedet potter under sporet og jernstænger til at sikre afstanden mellem skinnerne) og materiellet bestod af dampvogne. Begge dele blev dog meget hurtigt udskiftet.
Gribskovbanens Drifts-Selskab blev stiftet den 7. januar 1880 og dette selskab overtog koncessionen til banen. Indvielsen fandt sted uden større festivitas den 20. januar 1880 og regelmæsig drift blev påbegyndt med 3 daglige tog i hver retning.
Græsted - Gilleleje: Man havde ikke fået spaderne i jorden før man begyndte at diskutere en forlængelse af Gribskovbanen. Det lykkedes også meget hurtigt at få optaget forlængelsen på jernbaneloven af 8. maj 1894 og allerede 27. september 1894 gives der koncession til Gribskovbanen til en forlængelse af banen. Selve koncessionen blev udformet således at blev tale om en reel forlængelse. Forlængelsen skulle i alle henseender betragtes som en del af Gribskovbanen. Den 14. maj 1896 kunne man således indvie forlængelsen og daglig drift bestod om sommeren af 4 daglige tog i hver retning, om vinteren var det kun 3.
Hillerød - Gilleleje: Lov: 23. maj 1873 Koncession: 7. januar 1879 Indvielse: 20. januar 1880 Længde i km: 26
Kagerup - Helsinge: Ligeledes på loven af 8. maj 1894 var der et punkt om anlæg af en bane til Helsinge. Den 6. februar 1896 blev der udsted koncession på anlæg og drift af en bane fra Kagerup Station til Helsinge. Det blev Gribskovsbanens driftsbestyrer der kom til at stå for projekteringen af banen. Indvielsen af denne strækning fandt sted den 15. juli 1897. Allerede næste dag blev driften af banen taget i forpagtning af Gribskovbanen.
Helsinge - Tisvildeleje: Ved loven af 27. maj 1908 blev det vedtaget at anlægge en jernbane fra Helsinge til Tisvildeleje - men uden tilskud fra staten. Og derved blev det. Først da man revidere vilkårene ved lov af 20. marts 1918 og staten stillede med 50 procent af anlægskapitalen kom der gang i sagerne. Koncessionen blev udsted den 30. august 1918 og strækningen blev indviet den 11. juli 1924. Regelmæssig trafik blev optaget den 18. juli 1924.
Hillerød - Tisvildeleje: Lov: 8. maj 1894 Koncession: 6. februar 1896 Indvielse: 15. juli 1897. Længde i km: 25
Storkevad Trinbræt lå oprindelig vest for banen og øst for bane har der i tidernes morgen været et sidespor til brændepladsen. I 1981 blev trinbrættet flyttet om på brændepladsen, hvor trinbrættet lå frem til nedlæggelsen i 1992. Perronen blev bevaret nogle år efterfølgende til brug til "juletræstog".
Byggeår
1880
Åbnet
1880.01.20
Nedlagt
1992
Nedrevet
Nedrevet engang efter 1992
Stednavneforkortelse
Ovg
Højdeplacering over havet
46,7 meter
GPS koordinater
56.019364,12.325391
Billede af Storkevad Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Storkevad Trinbræt med Sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.21 14:03:10
Mårum Station er i dag nedsat til Trinbræt. Den egentlige stationsbygning blev revet ned i 1990, men udhuset blev dengang bevaret og indrettet til venterum (ifølge bogen om Gribskovbanen af Ole Chr. M. Plum/Lars Viinholt-Nielsen, Dansk Jernbaneklub fra 2009). Udhuset/Ventesalen er nedrevet engang efter 2015.
Byggeår
1880
Åbnet
1880.01.20
Nedlagt
I drift
Nedrevet
1990 (Stationen nedrevet - udbygning bibeholdt til venterum frem til engang efter 2015)
Stednavneforkortelse
Mmg
Højdeplacering over havet
43,7 meter
GPS koordinater
56.030617,12.317069
Billede af Mårum Station - bemærk ventebygningen. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.21 09:26:04
Saltrup Station åbnede sammen med Hillerød-Græsted banen den 20. januar 1880. Personalet på Saltrup Station skulle, ud over at varetage stationen, også betjene og ekspederer godsvogne fra det nærliggende Gammelvang Brændeplads sidespor.
Brændetransporterne aftog med tiden og omkring 1910 var godmængden så reduceret at Saltrup Station blev nedrykket til holdeplads med sidespor.
Saltrup Holdeplads blev i 1922 ophøjet til station trods den dalede trafik og Gammelvang Brændeplads sidespor blev nedlagdes i 1950.
I 1952 blev Saltrup Station nedrykket til trinbræt med sidespor og sidesporet blev nedlagt i 1965.
Stationsbygningen stod ubenyttet tilbage og efter mange år uden vedligeholdelse, blev stationsbygningen revet ned i foråret 1988, men udhuset blev dengang bevaret og indrettet til venterum til brug for trinbrættet.
Byggeår
1880
Åbnet
1965
Nedlagt
I drift
Nedrevet
1988 (Stationen nedrevet foråret 1988 - udbygning bibeholdt til venterum)
Adresse
Boserupvej 13B, 3230 Græsted
Stednavneforkortelse
Sag
Højdeplacering over havet
18,0 meter
GPS koordinater
56.054496,12.321748
Billede af Saltrup Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.21 09:15:31
Vokstrup Trinbræt lå nord for gården Lopholm (eller også kaldet Østervang), men trinbrættet var opkaldt efter den store gård Vokstrupgård, som lå 600 meter længere mod øst. Dermed lå Vokstrup Trinbræt også i et andet sogn end den gård den trinbrættet var opkaldt efter. Vokstrupgård ligger i Esbønderup Sogn, medens Vokstrup Trinbræt lå i Græsted sogn – altså lige på den anden side af kommunegrænsen.
Vokstrup Trinbræt lå nord for og forenden af gården Lopholms marker, hvor gårdens mødding lå lige ud til jernbanen, hvorfor Gribskovbanen bekostede en overdækning af møddingen, af hensyn til brandfaren af gnistrene fra damplokomotiverne.
Græsted Syd hed oprindelig Pibemose opkaldt efter Pibemosegaard, som lå ca. 200 meter nord for standsningsstedet.
Pibemose blev etableret den 30. april 1991 som station med billetsalg fra den tilhørende bygning. men ganske kort tid efter den 2. juni 1991 ændredes navnet fra Pibemose til Græsted Syd.
Græsted Syd Billetsalgssted blev blev den 1. februar 1999 nedsat til trinbræt.
Byggeår
1991
Åbnet
1999.02.01
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Holtvej 8A, 3230 Græsted
Stednavneforkortelse
Grs
Højdeplacering over havet
20,4 meter
GPS koordinater
56.063257,12.295642
Billede af Græsted Syd Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.13 11:26:06