Hillerød-Græsted - operatør: LT (Oprindelig: GDS)

Ved loven af 23. maj 1873 blev der givet regeringen bemyndigelse til at meddele eneret til anlæg og drift af en jernbane med udgangspunkt Hillerød, gennem Gribskov, og til et punkt nord for denne. Som ved alle jernbaneprojekter opstod der herefter en hæftig debat om linieføringen.

Da linien var fastlagt og tegningen af kapital var afsluttet var man efterhånden nået helt frem til den 17. januar 1879 inden der kunne tildeles koncession. I 1879 fik Scandia kontrakt om anlæg af banen og levering af materiel. Da budgettet var yderst beskedent blev banen anlagt efter Liwesey's potte-system (d.v.s. ingen sveller men i stedet potter under sporet og jernstænger til at sikre afstanden mellem skinnerne) og materiellet bestod af dampvogne. Begge dele blev dog meget hurtigt udskiftet.

Gribskovbanens Drifts-Selskab blev stiftet den 7. januar 1880 og dette selskab overtog koncessionen til banen. Indvielsen fandt sted uden større festivitas den 20. januar 1880 og regelmæsig drift blev påbegyndt med 3 daglige tog i hver retning.

Græsted - Gilleleje:
Man havde ikke fået spaderne i jorden før man begyndte at diskutere en forlængelse af Gribskovbanen. Det lykkedes også meget hurtigt at få optaget forlængelsen på jernbaneloven af 8. maj 1894 og allerede 27. september 1894 gives der koncession til Gribskovbanen til en forlængelse af banen. Selve koncessionen blev udformet således at blev tale om en reel forlængelse. Forlængelsen skulle i alle henseender betragtes som en del af Gribskovbanen. Den 14. maj 1896 kunne man således indvie forlængelsen og daglig drift bestod om sommeren af 4 daglige tog i hver retning, om vinteren var det kun 3.

Hillerød - Gilleleje:
Lov: 23. maj 1873
Koncession: 7. januar 1879
Indvielse: 20. januar 1880
Længde i km: 26

Kagerup - Helsinge:
Ligeledes på loven af 8. maj 1894 var der et punkt om anlæg af en bane til Helsinge. Den 6. februar 1896 blev der udsted koncession på anlæg og drift af en bane fra Kagerup Station til Helsinge. Det blev Gribskovsbanens driftsbestyrer der kom til at stå for projekteringen af banen. Indvielsen af denne strækning fandt sted den 15. juli 1897. Allerede næste dag blev driften af banen taget i forpagtning af Gribskovbanen.

Helsinge - Tisvildeleje:
Ved loven af 27. maj 1908 blev det vedtaget at anlægge en jernbane fra Helsinge til Tisvildeleje - men uden tilskud fra staten. Og derved blev det. Først da man revidere vilkårene ved lov af 20. marts 1918 og staten stillede med 50 procent af anlægskapitalen kom der gang i sagerne. Koncessionen blev udsted den 30. august 1918 og strækningen blev indviet den 11. juli 1924. Regelmæssig trafik blev optaget den 18. juli 1924.

Hillerød - Tisvildeleje:
Lov: 8. maj 1894
Koncession: 6. februar 1896
Indvielse: 15. juli 1897.
Længde i km: 25

Vigtige stamdata for Hillerød-Græsted


Jernbanens længde i km 19,7
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 23. maj 1873 - LOV nr 71
BaneforkortelseGDS
Dato for Koncession1879.01.07
Jernbanen åbnet1880.01.20
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtNedlagt
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Hastighed max75 km/t
El driftNej
Bane statusPrivatbane

Hillerød-Græsted har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid


Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
2015.07.01I driftLokaltog A/SLT
2009.01.012015.07.01Regionstog A/SRTOG
2001.07.012009.01.01Hovedstadens Lokalbaner A/SHL
1880.01.202001.07.01Gribskovbanens DriftsselskabGDS

Hillerød-Græsted har eller har haft følgende stoppesteder




Byggeår1864
Åbnet1864.06.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
AdresseNordre Jernbanevej 37, 3400 Hillerød
StednavneforkortelseHi
Højdeplacering over havet36,9 meter
GPS koordinater55.926997,12.310700

Hillerød Station.
Hillerød Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 09:06:46
Download billede

Historisk kort over Hillerød Station
Hillerød Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseGammel Holmegårdsvej, 3400 Hillerød
StednavneforkortelseSpg
Højdeplacering over havet48,5 meter
GPS koordinater55.942854,12.311159

Billede af Slotspavillonen Trinbræt.
Billede af Slotspavillonen Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.21 12:14:48
Download billede

Historisk kort over Slotspavillonen Trinbræt
Slotspavillonen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kildeport Trinbræt (Kpg) ligger 4,3 km. fra første station.

Kildeport Trinbræt lå hvor vejen mellem Gadevang og Nødebo krydser Gribskovbanens spor. Kildeport Trinbræt blev nedlagt 30. maj 1999.


Byggeår1880
Åbnet1880.01.20
Nedlagt1999.05.30
Nedrevet2005 (august)
StednavneforkortelseKpg
Højdeplacering over havet46,5 meter
GPS koordinater55.964523,12.310421

Billede af tog ud for det nedlagte Kildeport Trinbræt.
Billede af tog ud for det nedlagte Kildeport Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.21 12:30:38
Download billede

Historisk kort over Kildeport Trinbræt
Kildeport Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1880
Åbnet1880.01.20
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHelsingevej 18, 3400 Hillerød
StednavneforkortelseGøg
Højdeplacering over havet55,1 meter
GPS koordinater55.987146,12.302207

Billede af Gribsø Trinbræt.
Billede af Gribsø Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.21 13:01:17
Download billede

Historisk kort over Gribsø Trinbræt
Gribsø Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1880
Åbnet1880.01.20
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKagerup Stationsvej 58, 3200 Helsinge
StednavneforkortelseKgg
Højdeplacering over havet53,9 meter
GPS koordinater55.997489,12.285884

Billede af Kagerup Station.
Billede af Kagerup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.13 14:15:43
Download billede

Historisk kort over Kagerup Station
Kagerup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Storkevad Trinbræt med Sidespor (Ovg) ligger 12,3 km. fra første station.

Storkevad Trinbræt lå oprindelig vest for banen og øst for bane har der i tidernes morgen været et sidespor til brændepladsen. I 1981 blev trinbrættet flyttet om på brændepladsen, hvor trinbrættet lå frem til nedlæggelsen i 1992. Perronen blev bevaret nogle år efterfølgende til brug til "juletræstog".


Byggeår1880
Åbnet1880.01.20
Nedlagt1992
NedrevetNedrevet engang efter 1992
StednavneforkortelseOvg
Højdeplacering over havet46,7 meter
GPS koordinater56.019364,12.325391

Billede af Storkevad Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Storkevad Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Billede af Storkevad Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Storkevad Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.21 14:03:10
Download billede

Historisk kort over Storkevad Trinbræt med Sidespor
Storkevad Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Mårum Station (Mmg) ligger 13,7 km. fra første station.

Mårum Station er i dag nedsat til Trinbræt. Den egentlige stationsbygning blev revet ned i 1990, men udhuset blev dengang bevaret og indrettet til venterum (ifølge bogen om Gribskovbanen af Ole Chr. M. Plum/Lars Viinholt-Nielsen, Dansk Jernbaneklub fra 2009). Udhuset/Ventesalen er nedrevet engang efter 2015.


Byggeår1880
Åbnet1880.01.20
NedlagtI drift
Nedrevet1990 (Stationen nedrevet - udbygning bibeholdt til venterum frem til engang efter 2015)
StednavneforkortelseMmg
Højdeplacering over havet43,7 meter
GPS koordinater56.030617,12.317069

Billede af Mårum Station - bemærk ventebygningen.
Billede af Mårum Station - bemærk ventebygningen.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.21 09:26:04
Download billede

Historisk kort over Mårum Station
Mårum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Saltrup Trinbræt (Sag) ligger 16,6 km. fra første station.

Saltrup Station åbnede sammen med Hillerød-Græsted banen den 20. januar 1880. Personalet på Saltrup Station skulle, ud over at varetage stationen, også betjene og ekspederer godsvogne fra det nærliggende Gammelvang Brændeplads sidespor.

Brændetransporterne aftog med tiden og omkring 1910 var godmængden så reduceret at Saltrup Station blev nedrykket til holdeplads med sidespor.

Saltrup Holdeplads blev i 1922 ophøjet til station trods den dalede trafik og Gammelvang Brændeplads sidespor blev nedlagdes i 1950.

I 1952 blev Saltrup Station nedrykket til trinbræt med sidespor og sidesporet blev nedlagt i 1965.

Stationsbygningen stod ubenyttet tilbage og efter mange år uden vedligeholdelse, blev stationsbygningen revet ned i foråret 1988, men udhuset blev dengang bevaret og indrettet til venterum til brug for trinbrættet.


Byggeår1880
Åbnet1965
NedlagtI drift
Nedrevet1988 (Stationen nedrevet foråret 1988 - udbygning bibeholdt til venterum)
AdresseBoserupvej 13B, 3230 Græsted
StednavneforkortelseSag
Højdeplacering over havet18,0 meter
GPS koordinater56.054496,12.321748

Billede af Saltrup Station.
Billede af Saltrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.21 09:15:31
Download billede

Historisk kort over Saltrup Trinbræt
Saltrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vokstrup Trinbræt ligger 17,4 km. fra første station.

Vokstrup Trinbræt lå nord for gården Lopholm (eller også kaldet Østervang), men trinbrættet var opkaldt efter den store gård Vokstrupgård, som lå 600 meter længere mod øst. Dermed lå Vokstrup Trinbræt også i et andet sogn end den gård den trinbrættet var opkaldt efter. Vokstrupgård ligger i Esbønderup Sogn, medens Vokstrup Trinbræt lå i Græsted sogn – altså lige på den anden side af kommunegrænsen.

Vokstrup Trinbræt lå nord for og forenden af gården Lopholms marker, hvor gårdens mødding lå lige ud til jernbanen, hvorfor Gribskovbanen bekostede en overdækning af møddingen, af hensyn til brandfaren af gnistrene fra damplokomotiverne.


Byggeår1880
Åbnet1880.01.20
Nedlagt1971.05.22
Nedrevet1971
Højdeplacering over havet18,9 meter
GPS koordinater56.05992456281689,12.30147260754538

Historisk kort over Vokstrup Trinbræt
Vokstrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Græsted Syd Trinbræt (Grs) ligger 18,6 km. fra første station.

Græsted Syd hed oprindelig Pibemose opkaldt efter Pibemosegaard, som lå ca. 200 meter nord for standsningsstedet.

Pibemose blev etableret den 30. april 1991 som station med billetsalg fra den tilhørende bygning. men ganske kort tid efter den 2. juni 1991 ændredes navnet fra Pibemose til Græsted Syd.

Græsted Syd Billetsalgssted blev blev den 1. februar 1999 nedsat til trinbræt.


Byggeår1991
Åbnet1999.02.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHoltvej 8A, 3230 Græsted
StednavneforkortelseGrs
Højdeplacering over havet20,4 meter
GPS koordinater56.063257,12.295642

Billede af Græsted Syd Trinbræt.
Billede af Græsted Syd Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.13 11:26:06
Download billede

Historisk kort over Græsted Syd Trinbræt
Græsted Syd Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1880
Åbnet1880.01.20
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseGræsted Stationsvej 84A, 3230 Græsted
StednavneforkortelseGræ
Højdeplacering over havet19,7 meter
GPS koordinater56.072595,12.286793

Billede af Græsted Station.
Billede af Græsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.13 11:36:12
Download billede

Historisk kort over Græsted Station
Græsted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Hillerød-Græsted

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0
Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Ole-Chr. Munk Plum, Lars Viinholt-Nielsen
2009
384

Dansk Jernbane-Klub
978-87-87050-61-6
Gribskovbanen 1880-1924 (Dansk Jernbane-Klub: 27)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen 1880-1924 (Dansk Jernbane-Klub: 27)
P. Thomassen
1970
154
Herfølge
Dansk Jernbane-Klub
Gribskovbanen 1880-1980 (Dansk Jernbane-Klub: 43)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen 1880-1980 (Dansk Jernbane-Klub: 43)
Birger Wilcke
1980
238

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-11-0
Gribskovbanen på postkort
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen på postkort
P. Thomassen
1980
30
Herfølge