Guldborgsund-Maribo-Nakskov (Lollandsbanen) - (LJ)


De første planer om jernbaneanlæg på Lolland stammer fra 1865. En civilingeniør ved navn G. V. A. Kröhnke, fra Glückstadt, fik koncession til en jernbane fra København via Nykøbing Falster til Syltholmen på Lolland (ved Rødby).

Projektet blev dog skrinlagt, men den energiske C. F. Tietgen og Privatbanken, havde sat sig for at føre Krøhnkes projekt ud i livet, men der kunne i første omgang ikke skaffes nok udenlandsk kapital. Men senere lykkedes det Privatbanken at få koncession på anlæg af en jernbane fra Nykøbing Falster til Nakskov med sidebane fra Maribo til Rødby den 29. marts 1873.

I årene 1992-93 har Lollandsbanen fået nyt sikringsanlæg, type E 80, på samtlige stationer samt et nyt fjernstyringsanlæg, type Ericos 890. Begge dele er leveret af Adtranz Signal. Ved installationen af det nye fjernstyringsanlæg i 1993, blev Lollandsbanens Trafikcentral, der siden 1982 havde været på 1. sal i stationsbygningen i Maribo flyttet til stueetagen, og samtidig blev stationskontor og billetsalg ombygget med tilsvarende skrankeekspedition og nye kontorer.

De mindre stationer i Avnede, Grænge og Ryde har fået erstattet de tidligere stationsbygninger af murstenbygninger med venterum for passagererne. Lollandsbanen etablerede fra september 1996 et nyt standsningssted ved Øster Toreby på Lolland (tæt ved Nykøbing Falster). Standsningsstedet betjener et større bebygget område med bl.a. flere skoler og uddannelsescentre samt et antal virksomheder. Igennem de seneste 10 år har Lollandsbanen gennemgået en forvandling og banen i dag fremstår som en moderne og effektiv transportvirksomhed.

Banen beskæftiger cirka 80 medarbejdere og der befordres hen ved 900.000 passagerer om året. På hverdage består køreplanen af omkring 25 togpar.
Efter overdragelsen af de statslige ejerandele er fordelingen af aktierne i Lollandsbanen A/S således:
Storstrøms Amt 61.00 %
Maribo Kommune 14.00 %
Nakskov Kommune 12.50%
Sakskøbing Kommune 5.83%
Nykøbing Falster Kommune 4.00%
Højreby Kommune 2.67%

Bane og materiel er opdateret og frem står morderne og indbydende i dag. Derfor er start set alle stationer desværre nedrevet og erstattet af nye stationer eller et trinbræt.

Nykøbing Falster station er nedrevet og ny opført
Øster Toreby trinbræt har erstattet det tidligere Nagelsti, som deltes med Nystedbanen.
Grænge station blev opført i 1920, men er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.
I 1899 fik Krungerup billetsalg og trinbrættet blev nedlagt i 1963.
Sakskøbing statio er nedrevet i nyere tid, og en ny er opført.
Maribo station er banens eneste originale station.
Ryde station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.
Søllested station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.
Avnede holdeplads er i dag nedrevet og erstattet af et venterum.
Nakskov station nedrevet og ny opført 1925.

Aktieselskabet Lollandsbanen blev oprettet som privatbaneselskab i 1954 på resterne af LFJS (Lolland-Falsterske Jernbane Selskab). Overtog da også endeligt Maribo-Bandholm Jernbane (MBJ). Aktieselskabet Lollandsbanen indgik per 1. januar 2009 i selskabet Regionstog A/S, der 1. juli 2015 indgik i Lokaltog.


Vigtige stamdata for Guldborgsund-Maribo-Nakskov (Lollandsbanen) (LJ) jernbanen

Jernbanens længde i km46,6
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 25. marts 1872 - LOV nr 56
Dato for Koncession1873.03.29
Jernbanen åbnet1874.07.01
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtNedlagt
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast

Guldborgsund-Maribo-Nakskov (Lollandsbanen) (LJ) jernbanen har følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Øster Toreby Trinbræt (Tor)0,0 km
Stedet er fotograferet Grænge Station (Grg)4,0 km
Stedet er fotograferet Krungerup Trinbræt 6,7 km
Radsted Holdeplads 9,3 km
Nykøbingvej Trinbræt 11,3 km
Stedet er fotograferet Sakskøbing Station (Sx)12,8 km
Våbensted Trinbræt 17,5 km
Stedet er fotograferet Maribo Station (Mrb)21,8 km
Østofte Holdeplads 26,4 km
Stedet er fotograferet Ryde Station (Ryd)30,3 km
Stedet er fotograferet Søllested Station (Søl)37,4 km
Stedet er fotograferet Avnede Holdeplads (Avn)41,4 km
Stedet er fotograferet Sæbyholm Holdeplads 43,2 km
Stedet er fotograferet Sæby Huse Holdeplads 44,9 km
Stedet er fotograferet Nakskov (1925-) Station (Nsk)46,6 km

Øster Toreby Trinbræt er Guldborgsund-Maribo-Nakskov (Lollandsbanen) banens første station

Byggeår1996
Åbnet1996.09.01
NedlagtI drift
Stations forkortelseTor
GPS koordinater54.759772,11.836097

Lollandsbanen etablerede 1. september 1996 et nyt trinbræt ved Øster Toreby i udkanten af Nykøbing Falster.
Øster Toreby trinbræt har erstattet det tidligere Nagelsti, som deltes med Nystedbanen.

Øster Toreby trinbræt er anlagt i nyere tid.
Øster Toreby trinbræt er anlagt i nyere tid. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.15

Krak kort over Øster Toreby Trinbræt

Historisk kort over Øster Toreby Trinbræt
Kilde: StyrelsenØster Toreby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Grænge Station ligger 4,0 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
NedlagtI drift
Stations forkortelseGrg
GPS koordinater54.773959,11.765138

Grænge oprindelige station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.

Grænge Station.
Grænge Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.15

Krak kort over Grænge Station

Historisk kort over Grænge Station
Kilde: StyrelsenGrænge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Krungerup Trinbræt ligger 6,7 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899
Nedlagt1963
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.785973,11.728639

Krungerup var trinbræt med billetsalg.

Krungerup trinbræt lå her til højre i billedet.
Krungerup trinbræt lå her til højre i billedet. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.15

Krak kort over Krungerup Trinbræt

Historisk kort over Krungerup Trinbræt
Kilde: StyrelsenKrungerup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Radsted Holdeplads ligger 9,3 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
NedlagtNedlagt
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.792872,11.690539

Radsted holdeplads lukket inden 1950 - årstal er ukendt.

Krak kort over Radsted Holdeplads

Historisk kort over Radsted Holdeplads
Kilde: StyrelsenRadsted Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nykøbingvej Trinbræt ligger 11,3 km. fra første station.

Byggeår1948
Åbnet1948
Nedlagt1956
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.795542,11.656703

Nykøbingvej trinbræt blev oprettet ifm. Lollandsbanens indkøb af skinnebusser i 1948.

Krak kort over Nykøbingvej Trinbræt

Historisk kort over Nykøbingvej  Trinbræt
Kilde: StyrelsenNykøbingvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sakskøbing Station ligger 12,8 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
NedlagtI drift
AdresseJernbanegade 3, 4990 Sakskøbing
Stations forkortelseSx
GPS koordinater54.796680,11.635509

Sakskøbing station er nedrevet i nyere tid, og en ny er opført.

Sakskøbing Station.
Sakskøbing Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.15

Krak kort over Sakskøbing Station

Historisk kort over Sakskøbing Station
Kilde: StyrelsenSakskøbing Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Våbensted Trinbræt ligger 17,5 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.
Nedlagt1963
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.794423,11.579158

Våbensted trinbræt har i flere omgange har været trinbræt. Sidst i perioden var fra 1951 til 1963.

Krak kort over Våbensted Trinbræt

Historisk kort over Våbensted Trinbræt
Kilde: StyrelsenVåbensted Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Maribo Station ligger 21,8 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
NedlagtI drift
AdresseBanegårdspladsen 5, 4930 Maribo
Stations forkortelseMrb
GPS koordinater54.776674,11.501452

Maribo station var en af Lollands vigtigste stationer i jernbanernes storhedstid. Har var der baner til Torrig, Nakskov, Nykøbing Falster, bandholm og Rødby.

Maribo gamle station, der lå syd for den nuværende station i Maribo. Der var et overdækket perronspor samt et læsse- og opstillingspor. En del af stationsbygningen bestod af et kombineret værksted og remise.

Maribo-Torrig Jernbane udgik fra Lollandsbanens station i Maribo. Togene udgik fra spor 2’s østlige del der også benyttedes af Lollandsbanens tog fra Nakskov til Nykøbing Falster. I forbindelse med anlægget af banen måtte Maribo station udvides. Fra perron 2 afsendtes der således tog i alle verdenshjørner: til Nykøbing, til Bandhold, til Rødby Havn og til Torrig.

Her rangerer veteranbanen Maribo - Bandholm deres damplokomotiv.
Her rangerer veteranbanen Maribo - Bandholm deres damplokomotiv. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2006.10.20

Krak kort over Maribo Station

Historisk kort over Maribo Station
Kilde: StyrelsenMaribo Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Østofte Holdeplads ligger 26,4 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
Nedlagt1963
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.777178,11.463439

Østoftevejen trinbræt blev anlagt ved banens åbning, i 1874, men blev nedlagt allerede igen i 1877. Østoftevejen åbnede igen i 1909 som Østofte holdeplads, hvor det var var aktivet frem til lukningen i 1963.

Krak kort over Østofte Holdeplads

Historisk kort over Østofte Holdeplads
Kilde: StyrelsenØstofte Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ryde Station ligger 30,3 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
NedlagtI drift
AdresseKristianssæde Skov
Stations forkortelseRyd
GPS koordinater54.785097,11.372604

Ryde station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.

Ryde Station.
Ryde Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.15

Krak kort over Ryde Station

Historisk kort over Ryde Station
Kilde: StyrelsenRyde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Søllested Station ligger 37,4 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
NedlagtI drift
AdresseJernbanegade 2, 4920 Søllested
Stations forkortelseSøl
GPS koordinater54.811035,11.270165

Søllested station er i dag nedrevet og erstattet af et venterum i mursten.

Søllested station er nedrevet og erstatet af dette trinbræt.
Søllested station er nedrevet og erstatet af dette trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.15

Krak kort over Søllested Station

Historisk kort over Søllested Station
Kilde: StyrelsenSøllested Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Avnede Holdeplads ligger 41,4 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
NedlagtI drift
AdresseMeltoftevej 19, 4900 Nakskov
Stations forkortelseAvn
GPS koordinater54.829029,11.215181

Avnede holdeplads blev også betegnet som Aunede holdeplads.

Avnede holdeplads er i dag nedrevet og erstattet af et venterum.

Avnede statio ner nedrevet og erstattet af dette trinbræt.
Avnede statio ner nedrevet og erstattet af dette trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.15

Krak kort over Avnede Holdeplads

Historisk kort over Avnede Holdeplads
Kilde: StyrelsenAvnede Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sæbyholm Holdeplads ligger 43,2 km. fra første station.

Byggeår1882
Åbnet1882
Nedlagt1956
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.833314,11.189838
Såbyholm Holdeplads lå bagerst til højre i billedet
Såbyholm Holdeplads lå bagerst til højre i billedet - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.10.27 10:56:30

Krak kort over Sæbyholm Holdeplads

Historisk kort over Sæbyholm Holdeplads
Kilde: StyrelsenSæbyholm Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sæby Huse Holdeplads ligger 44,9 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
Nedlagt1956
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.834157,11.179893

Sæby Huse Holdeplads åbnede i 1874 men blev allerede i 1877 lukket. Da Lollandsbanen i 1948 fik skinnebudder åbnede Sæby Huse igen, men som trinbræt.

Sæby Huse Holdeplads.
Sæby Huse Holdeplads. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.10.27 10:53:39

Krak kort over Sæby Huse Holdeplads

Historisk kort over Sæby Huse Holdeplads
Kilde: StyrelsenSæby Huse Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nakskov (1925-) Station er Guldborgsund-Maribo-Nakskov (Lollandsbanen) banens endestation og ligger 46,6 km. fra første station.

Byggeår1925
Åbnet1925.11.24
NedlagtI drift
ArkitektEinar Ørnsholt
AdresseNørrevold 29, 4900 Nakskov
Stations forkortelseNsk
GPS koordinater54.833269,11.138455

Nakskovs første station blev anlagt som endestation på Lollandsbanen, som blev indviet 1. juli 1874 og den blev endestation for Nakskov-Kragenæs Jernbane (1915-67) den 5. maj 1915.

Da Nakskov-Rødby banen (1926-53) skulle have endestation i Nakskov blev den oprindelige station vurderet for lille og utilsvarende, hvorefter den blev revet ned i 1925 og den nuværende stationsbygning bygget. Den nuværende stationsbygning er tegnet af Nakskov-arkitekten Einar Ørnsholt og blev indviet 24. november 1925. Einar Ørnsholt tegnede også de andre stationer på Nakskov-Rødby banen.

Samtidig med etablering af Nakskovs første station blev havnesporet udbygget i Nakskov fra 1874 og frem. Den første havnebane var en spinkelt hestetrukket bane via Nørrevold ud til havnen. Efterhånden kom roebanerne til og der hvor der både var almindelig havnebane sport kombineret med roebanespor var sporet anlagt som trestrenget med både normal- og smalsporede skinner, hvor den 3. skinne til smalsporet var placeret i midten. I 1918-19 blev havnebanen flyttet fra Nørrevold og længere mod vest, så den gik gennem mælkekondenseringsfabrikken "Kondensen".

Havnebanen blev senere forlænget igennem Nakskov Sukkerfabrik og med tilslutning til Rødbybanen vest for Løjtoftevej og nord for sukkerfabrikken. På denne måde blev havnebanen til en ringbane, der løb fra Nakskov station, via havnen, gennem sukkerfabrikken tilbage til Nakskovstation. Havnesporets tilslutning til Rødbybanens spor var lidt kringlet for banen kom ud fra Sukkerfabrikken i en nord østlig spids vinkel, der gjorde at rangeringen foregik ved at man skulle køre hele godstoget øst ud af Rødbybanen indtil sidste godsvogn havde kørt igennem sporskiftet. Herefter standsede toget og sporskiftet blev stillet om til retning mod Nakskov station og godstoget rangerede nu mod vest ind på Nakskov station. Denne proces gjorde at Løjtoftevej var spærret for trafik i 10-15 minutter hver gang toget skulle rangeret igennem.

Omkring år 1990 blev det rangerlokomotiv, som rangerede "sukkertoget" fra Sukkerfabrikken til Nakskov station udskiftet med en Ford County traktor. Sukkertoget har kørt frem til omkring år 2000.

Havnebanens største kunder var Nakskov Skibsværft og sukkerfabrikken. En underleverandør til Vestas modtog de sidste godsvogne omkring 2004. Havnebestyrelsen besluttede 2. september 2008, at jernbanesporene kunne nedlægges. Havnebanens tracé er for det meste bevaret, og skinnerne ligger stadig på en stor del af banen. I efteråret 2017 blev skinnerne taget op langs Winchellsgade, og enkelte stykker blev lagt tilbage for at markere tracéet.

Nakskov stations placering op ad sukkerfabrikken gjorden den til en af Lollands vigtigste stationer.

Nakskov Station.
Nakskov Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.16

Krak kort over Nakskov (1925-) Station

Historisk kort over Nakskov (1925-) Station
Kilde: StyrelsenNakskov (1925-) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.5 - build: 2020.04.05-19:50:08