Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane - operatør: LJ
Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane: En Historisk Forbindelse på Falster
Nykøbing Falster-Nagelsti jernbanestrækningen var en kort, men vigtig forbindelse, der blev etableret for at forbinde Nykøbing Falster med Nakskov efter åbningen af Guldborg Sund-Maribo-Nakskov jernbanen den 1. juli 1874. Denne jernbanestrækning var en del af den større infrastruktur, der forbandt Lolland-Falster med resten af Danmark, og den spillede en væsentlig rolle i transporten over Guldborg Sund.Christian IX's Bro: En Nøgleforbindelse
Christian IX's Bro, der åbnede den 4. juli 1867, spillede en afgørende rolle i at forbinde Nykøbing Falster med Sundby-siden af Guldborg Sund. Før broen blev bygget, havde færgerne været det primære transportmiddel mellem de to sider af sundet. Christian IX's Bro var på det tidspunkt Nordeuropas længste bro, og den var udstyret med et svingbroselement, som gjorde det muligt for sejlere at passere gennem sundet.Broen blev en central del af infrastrukturen og dannede grundlag for udviklingen af jernbanenettet på Lolland-Falster. Da Guldborg Sund-Maribo-Nakskov jernbanen blev åbnet i 1874, blev Christian IX's Bro udvidet med et jernbanespor, som officielt blev indviet den 1. oktober 1875. Denne udvidelse gjorde det muligt at transportere både passagerer og gods over sundet med tog, hvilket var en betydelig forbedring af transportmulighederne på det tidspunkt.
Jernbaneforbindelsen mellem Nykøbing Falster og Nagelsti
Selve jernbanestrækningen mellem Nykøbing Falster og Nagelsti var en del af Lollandsbanen. Nystedbanen, som blev åbnet i 1910, kørte tog til og fra Nykøbing, men benyttede Lollandsbanens spor mellem Nykøbing og Nagelsti. Dette samarbejde mellem de to baner gjorde det muligt at forbinde flere af Falsters byer med hinanden og med de omkringliggende regioner.Udviklingen af Frederik IX's Bro
I starten af 1960'erne stod det klart, at den gamle Christian IX's Bro ikke længere kunne håndtere den stigende mængde af tog- og vejtrafik. Derfor blev en ny, større bro – Frederik IX's Bro – planlagt og bygget. Denne nye bro, der blev indviet den 15. december 1962, erstattede den gamle bro og kunne håndtere både vej- og jernbanetrafik. Med en længde på 295 meter og en bredde på 25,4 meter blev Frederik IX's Bro et vigtigt led i den såkaldte Fugleflugtslinje, som forbinder Danmark med Tyskland via Rødby Færge.Frederik IX's Bro var udstyret med fire vejspor og ét jernbanespor, og den gjorde det muligt for både biler og tog at krydse Guldborg Sund hurtigere og mere effektivt end tidligere. Broens gennemsejlingsbredde på 20 meter betød også, at den fortsat kunne tillade skibstrafik gennem sundet, hvilket var vigtigt for den maritime transport i området.
Fremtiden for Jernbanen mellem Lolland og Falster
I dag er Frederik IX's Bro stadig en vigtig del af jernbanenettet mellem Lolland og Falster, men fremtidens krav til jernbanenettet, især med den kommende Femern-forbindelse, har ført til planer om at udvide og modernisere infrastrukturen i området. En ny jernbanebro planlægges som en del af de opdateringer, der skal sikre, at jernbanenettet kan håndtere de større tog og den øgede trafik, som forbindelsen til Tyskland vil medføre.Den nye bro, der skal bygges syd for Frederik IX's Bro, bliver 300 meter lang og vil bestå af 13 betonsektioner, som placeres oven på 170 centimeter tykke bropiller. I midten af broen vil der være en klapbro af stål, som tillader, at skibstrafikken fortsat kan passere gennem sundet. Byggeriet af denne nye jernbanebro forventes afsluttet i 2026, og det er en vigtig del af de opgraderinger, der skal sikre en fremtidssikret jernbaneforbindelse mellem Lolland og Falster.