Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane - operatør: LJ, en artikel om Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane




Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane: En Historisk Forbindelse på Falster

Nykøbing Falster-Nagelsti jernbanestrækningen var en kort, men vigtig forbindelse, der blev etableret for at forbinde Nykøbing Falster med Nakskov efter åbningen af Guldborg Sund-Maribo-Nakskov jernbanen den 1. juli 1874. Denne jernbanestrækning var en del af den større infrastruktur, der forbandt Lolland-Falster med resten af Danmark, og den spillede en væsentlig rolle i transporten over Guldborg Sund.

Christian IX's Bro: En Nøgleforbindelse

Christian IX's Bro, der åbnede den 4. juli 1867, spillede en afgørende rolle i at forbinde Nykøbing Falster med Sundby-siden af Guldborg Sund. Før broen blev bygget, havde færgerne været det primære transportmiddel mellem de to sider af sundet. Christian IX's Bro var på det tidspunkt Nordeuropas længste bro, og den var udstyret med et svingbroselement, som gjorde det muligt for sejlere at passere gennem sundet.

Broen blev en central del af infrastrukturen og dannede grundlag for udviklingen af jernbanenettet på Lolland-Falster. Da Guldborg Sund-Maribo-Nakskov jernbanen blev åbnet i 1874, blev Christian IX's Bro udvidet med et jernbanespor, som officielt blev indviet den 1. oktober 1875. Denne udvidelse gjorde det muligt at transportere både passagerer og gods over sundet med tog, hvilket var en betydelig forbedring af transportmulighederne på det tidspunkt.

Jernbaneforbindelsen mellem Nykøbing Falster og Nagelsti

Selve jernbanestrækningen mellem Nykøbing Falster og Nagelsti var en del af Lollandsbanen. Nystedbanen, som blev åbnet i 1910, kørte tog til og fra Nykøbing, men benyttede Lollandsbanens spor mellem Nykøbing og Nagelsti. Dette samarbejde mellem de to baner gjorde det muligt at forbinde flere af Falsters byer med hinanden og med de omkringliggende regioner.

Udviklingen af Frederik IX's Bro

I starten af 1960'erne stod det klart, at den gamle Christian IX's Bro ikke længere kunne håndtere den stigende mængde af tog- og vejtrafik. Derfor blev en ny, større bro – Frederik IX's Bro – planlagt og bygget. Denne nye bro, der blev indviet den 15. december 1962, erstattede den gamle bro og kunne håndtere både vej- og jernbanetrafik. Med en længde på 295 meter og en bredde på 25,4 meter blev Frederik IX's Bro et vigtigt led i den såkaldte Fugleflugtslinje, som forbinder Danmark med Tyskland via Rødby Færge.

Frederik IX's Bro var udstyret med fire vejspor og ét jernbanespor, og den gjorde det muligt for både biler og tog at krydse Guldborg Sund hurtigere og mere effektivt end tidligere. Broens gennemsejlingsbredde på 20 meter betød også, at den fortsat kunne tillade skibstrafik gennem sundet, hvilket var vigtigt for den maritime transport i området.

Fremtiden for Jernbanen mellem Lolland og Falster

I dag er Frederik IX's Bro stadig en vigtig del af jernbanenettet mellem Lolland og Falster, men fremtidens krav til jernbanenettet, især med den kommende Femern-forbindelse, har ført til planer om at udvide og modernisere infrastrukturen i området. En ny jernbanebro planlægges som en del af de opdateringer, der skal sikre, at jernbanenettet kan håndtere de større tog og den øgede trafik, som forbindelsen til Tyskland vil medføre.

Den nye bro, der skal bygges syd for Frederik IX's Bro, bliver 300 meter lang og vil bestå af 13 betonsektioner, som placeres oven på 170 centimeter tykke bropiller. I midten af broen vil der være en klapbro af stål, som tillader, at skibstrafikken fortsat kan passere gennem sundet. Byggeriet af denne nye jernbanebro forventes afsluttet i 2026, og det er en vigtig del af de opgraderinger, der skal sikre en fremtidssikret jernbaneforbindelse mellem Lolland og Falster.


Vigtige stamdata for Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane

Jernbanens længde i km 3,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 25. marts 1872 - LOV nr 56
BaneforkortelseLJ
Jernbanen åbnet1875.10.01
Persontrafik nedlagt1963.05.14
Godstrafik nedlagt1963.05.14
Jernbanen nedlagt1963.05.14
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
El driftNej



Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetNykøbing Falster Station (Nf) [1872-1963]0,0 km
Stedet er fotograferetNagelsti Forgreningsstation3,0 km


Nykøbing Falster Station (Nf) [1872-1963] var Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane banens første station

Nykøbing Falster Station – Et historisk jernbaneknudepunkt på Lolland-Falster

Den 22. august 1872 blev jernbanestrækningen mellem Nykøbing Falster og Orehoved indviet. Denne forbindelse gjorde det muligt at rejse fra Nykøbing til Sjælland via færgeoverfarten ved Masnedsund.

Oprindeligt bestod færgeforbindelsen af en overfart mellem Orehoved og Masnedsund, men med opførelsen af den første Masnedsundbro i 1884, blev færgeruten afkortet til kun at sejle mellem Orehoved og Masnedø. Dette effektiviserede transporten og skabte en mere direkte forbindelse til Sjælland.

Den helt store infrastrukturelle forandring kom i 1937, da Storstrømsbroen blev indviet. Med denne bro fik Nykøbing Falster for første gang en fast forbindelse til Sydbanen på Sjælland, hvilket gjorde rejser mellem København og Falster langt hurtigere og mere pålidelige.

Forbindelse til Lollandsbanen

Nykøbing Falster fik allerede i 1875 forbindelse med Lollandsbanen, da den første jernbanebro over Guldborgsund blev indviet. Dette skabte forbindelse mellem Lolland og Falster og muliggjorde direkte rejser fra Nykøbing til Maribo, Nakskov og Rødby.

Lollandsbanen, som åbnede den 1. juli 1874, spillede en vigtig rolle i transporten af både gods og passagerer på Lolland og Falster. Med Nykøbing Falster som knudepunkt blev byen et vigtigt omdrejningspunkt for regional trafik.

Gedserbanens indvielse i 1886

Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen indviet, hvilket gjorde det muligt at rejse fra Nykøbing Falster til Gedser. Denne strækning blev hurtigt en vigtig del af den internationale transport mellem Danmark og Tyskland, da Gedser udviklede sig til en væsentlig færgehavn med ruter til Warnemünde.

Gedserbanen forblev aktiv i over 120 år, men blev nedlagt i 2009 som en del af en omlægning af jernbanestrukturen i regionen.

Udvidelse med Stubbekøbing-Nysted Banen i 1910

Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen indviet. Denne jernbane strakte sig fra Stubbekøbing til Nysted via Nykøbing Falster og gav yderligere forbindelser til regionens mindre byer.

Nykøbing Falster Station blev dermed et endnu vigtigere knudepunkt i det sydlige Danmark, hvilket medførte en lang række sporændringer og tilbygninger. Stationen blev stadig mere kompleks, men samtidig blev det også tydeligt, at der ikke var plads til yderligere udvidelser.

Banen mellem Stubbekøbing og Nysted blev drevet frem til 1966, hvor den blev nedlagt som følge af faldende passagertal og en stigende afhængighed af vejtransport.

Fugleflugtslinjen og opførelsen af den nuværende stationsbygning

Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet, hvilket markerede en ny epoke for jernbanetrafikken på Lolland-Falster.

Denne nye jernbanelinje forbandt Nykøbing Falster direkte med Rødby Færge, hvor passagerer og gods kunne sejles videre til Tyskland. Fugleflugtslinjen var en del af den større internationale forbindelse mellem Danmark og Tyskland, og den blev en væsentlig rute for både tog- og færgetrafik.

I forbindelse med etableringen af Fugleflugtslinjen blev den gamle stationsbygning fra 1872 revet ned i 1961, og en ny stationsbygning blev opført. Den nye stationsbygning, der stod færdig i 1963, blev designet i en modernistisk stil, som også blev anvendt på Holbæk, Vojens og Skive Station.

Den nye station blev skabt til at håndtere et stigende antal passagerer samt en større mængde gods, da Fugleflugtslinjen gjorde det muligt at transportere varer mellem Skandinavien og Centraleuropa langt mere effektivt.

Nykøbing Falster Station i dag

I dag er Nykøbing Falster Station stadig et vigtigt jernbaneknudepunkt i det sydlige Danmark. Stationen betjener både regionale og internationale togforbindelser og fungerer som et vigtigt led mellem København, Hamborg og resten af Europa.

Nykøbing Falster er stadig udgangspunkt for Lollandsbanen, der forbinder byen med de mindre byer på Lolland, herunder Maribo og Nakskov.

I takt med at jernbanenettet i Europa fortsætter med at udvikle sig, vil Nykøbing Falster Station fortsat spille en central rolle i den danske jernbanetrafik, især i forbindelse med etableringen af Femern-forbindelsen, som vil give endnu hurtigere forbindelser til Tyskland.

Andre navne og stavemåderFør 15.05.1931 Nykjøbing Falster: Før 07.01.1928 Nykjøbing paa Falster i ekspeditionsforhold. Før 01.04.1885 Nykjøbing.
Byggeår1872
Åbnet1872.08.22
Nedlagt1963.05.14
Nedrevet1962 (slutningen af året)
ArkitektH. C. Scharling
StednavneforkortelseNf
Højdeplacering over havet5,9 meter
GPS koordinater54.765172488914,11.875696735364743


Postkort med Nykøbing Falster Station.
Postkort med Nykøbing Falster Station.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1907.09.17 (Postgået)


Noter til: Postkort med Nykøbing Falster Station.

Peter Alstrups Kunstforlag. København. Eneret




Nagelsti Forgreningsstation var Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane's endestation og lå 3,0 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1910
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseLinde Alle 25, 4800 Nykøbing F
Højdeplacering over havet6,8 meter
GPS koordinater54.759596,11.835521


Billede af den tidligere Nagelsti Forgreningsstation her ved SNNB tjenesteboligen - bemærk trinbræt skiltet under lampen.
Billede af den tidligere Nagelsti Forgreningsstation her ved SNNB tjenesteboligen - bemærk trinbræt skiltet under lampen.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023
Download billede



Litteratur for: Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6
Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Anders Madsen
2014
117

Skinne bøger
978-87-983192-6-9