Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane - operatør: LJ, en artikel om Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane




Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane: En Historisk Forbindelse på Falster

Nykøbing Falster-Nagelsti jernbanestrækningen var en kort, men vigtig forbindelse, der blev etableret for at forbinde Nykøbing Falster med Nakskov efter åbningen af Guldborg Sund-Maribo-Nakskov jernbanen den 1. juli 1874. Denne jernbanestrækning var en del af den større infrastruktur, der forbandt Lolland-Falster med resten af Danmark, og den spillede en væsentlig rolle i transporten over Guldborg Sund.

Christian IX's Bro: En Nøgleforbindelse

Christian IX's Bro, der åbnede den 4. juli 1867, spillede en afgørende rolle i at forbinde Nykøbing Falster med Sundby-siden af Guldborg Sund. Før broen blev bygget, havde færgerne været det primære transportmiddel mellem de to sider af sundet. Christian IX's Bro var på det tidspunkt Nordeuropas længste bro, og den var udstyret med et svingbroselement, som gjorde det muligt for sejlere at passere gennem sundet.

Broen blev en central del af infrastrukturen og dannede grundlag for udviklingen af jernbanenettet på Lolland-Falster. Da Guldborg Sund-Maribo-Nakskov jernbanen blev åbnet i 1874, blev Christian IX's Bro udvidet med et jernbanespor, som officielt blev indviet den 1. oktober 1875. Denne udvidelse gjorde det muligt at transportere både passagerer og gods over sundet med tog, hvilket var en betydelig forbedring af transportmulighederne på det tidspunkt.

Jernbaneforbindelsen mellem Nykøbing Falster og Nagelsti

Selve jernbanestrækningen mellem Nykøbing Falster og Nagelsti var en del af Lollandsbanen. Nystedbanen, som blev åbnet i 1910, kørte tog til og fra Nykøbing, men benyttede Lollandsbanens spor mellem Nykøbing og Nagelsti. Dette samarbejde mellem de to baner gjorde det muligt at forbinde flere af Falsters byer med hinanden og med de omkringliggende regioner.

Udviklingen af Frederik IX's Bro

I starten af 1960'erne stod det klart, at den gamle Christian IX's Bro ikke længere kunne håndtere den stigende mængde af tog- og vejtrafik. Derfor blev en ny, større bro – Frederik IX's Bro – planlagt og bygget. Denne nye bro, der blev indviet den 15. december 1962, erstattede den gamle bro og kunne håndtere både vej- og jernbanetrafik. Med en længde på 295 meter og en bredde på 25,4 meter blev Frederik IX's Bro et vigtigt led i den såkaldte Fugleflugtslinje, som forbinder Danmark med Tyskland via Rødby Færge.

Frederik IX's Bro var udstyret med fire vejspor og ét jernbanespor, og den gjorde det muligt for både biler og tog at krydse Guldborg Sund hurtigere og mere effektivt end tidligere. Broens gennemsejlingsbredde på 20 meter betød også, at den fortsat kunne tillade skibstrafik gennem sundet, hvilket var vigtigt for den maritime transport i området.

Fremtiden for Jernbanen mellem Lolland og Falster

I dag er Frederik IX's Bro stadig en vigtig del af jernbanenettet mellem Lolland og Falster, men fremtidens krav til jernbanenettet, især med den kommende Femern-forbindelse, har ført til planer om at udvide og modernisere infrastrukturen i området. En ny jernbanebro planlægges som en del af de opdateringer, der skal sikre, at jernbanenettet kan håndtere de større tog og den øgede trafik, som forbindelsen til Tyskland vil medføre.

Den nye bro, der skal bygges syd for Frederik IX's Bro, bliver 300 meter lang og vil bestå af 13 betonsektioner, som placeres oven på 170 centimeter tykke bropiller. I midten af broen vil der være en klapbro af stål, som tillader, at skibstrafikken fortsat kan passere gennem sundet. Byggeriet af denne nye jernbanebro forventes afsluttet i 2026, og det er en vigtig del af de opgraderinger, der skal sikre en fremtidssikret jernbaneforbindelse mellem Lolland og Falster.


Vigtige stamdata for Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane

Jernbanens længde i km 3,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 25. marts 1872 - LOV nr 56
BaneforkortelseLJ
Jernbanen åbnet1875.10.01
Persontrafik nedlagt1963.05.14
Godstrafik nedlagt1963.05.14
Jernbanen nedlagt1963.05.14
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
El driftNej



Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetNykøbing Falster Station (Nf) [1872-1963]0,0 km
Stedet er fotograferetNagelsti Forgreningsstation3,0 km


Nykøbing Falster Station (Nf) [1872-1963] var Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane banens første station

Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.

I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.

Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.

Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.

Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.

Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.

Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.

Andre navne og stavemåderFør 15.05.1931 Nykjøbing Falster: Før 07.01.1928 Nykjøbing paa Falster i ekspeditionsforhold. Før 01.04.1885 Nykjøbing.
Byggeår1872
Åbnet1872.08.22
Nedlagt1963.05.14
Nedrevet1962 (slutningen af året)
ArkitektH. C. Scharling
StednavneforkortelseNf
Højdeplacering over havet5,9 meter
GPS koordinater54.765172488914,11.875696735364743


Postkort med Nykøbing Falster Station.
Postkort med Nykøbing Falster Station.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1907.09.17 (Postgået)


Noter til: Postkort med Nykøbing Falster Station.

Peter Alstrups Kunstforlag. København. Eneret




Nagelsti Forgreningsstation var Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane's endestation og lå 3,0 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1910
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseLinde Alle 25, 4800 Nykøbing F
Højdeplacering over havet6,8 meter
GPS koordinater54.759596,11.835521


Billede af den tidligere Nagelsti Forgreningsstation her ved SNNB tjenesteboligen - bemærk trinbræt skiltet under lampen.
Billede af den tidligere Nagelsti Forgreningsstation her ved SNNB tjenesteboligen - bemærk trinbræt skiltet under lampen.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023
Download billede



Litteratur for: Nykøbing Falster-Nagelsti Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6
Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Anders Madsen
2014
117

Skinne bøger
978-87-983192-6-9