Silkeborg-Herning (SHJ)


"Den Jyske Midtbane" er anlagt over tre omgange. Den første del mellem Skanderborg og Silkeborg blev anlagt som en sidebane til Fredericia-Århus-banen og bygget som en kompensation, fordi denne bane ikke blev lagt over Silkeborg. Banen blev indviet 2. maj 1871.

Staten var i begyndelsen af 1870´erne ikke interesseret i at anlægge flere baner, og det blev derfor et privat initiativ, der i 1872 søgte koncession på en let bane fra Silkeborg til Herning (SHB).

2. del Silkeborg-Herning Jernbane (SHJ) blev anlagt som privatbane i henhold til lov af den 23. maj 1873 og indviet den 28. august 1877.

For SHJ´s vedkommende ydede staten endvidere et statstilskud på 80.000 kr. pr. banemil (7,5 km), og derudover tilbød staten at drive banen mod en rimelig betaling. I 1875 påbegyndtes arbejdet og to år senere var banen klar til åbningen, der fandt sted den 28. august 1877.

Banens materiel bestod af tre små B1-koblede lokomotiver indkøbt fra Hanomag, og de blev med det samme indlemmet i JFJ´s maskinpark under de identiske JFJ litra L. Vognmateriellet på 35 vogne kom fra Wagenbau i Hamburg og bestod af de sædvanlige forskellige typer, der tidligere var leveret til JFJ. Alle vogne havde litra og numre i JFJ´s system og Scandia i Randers leverede to sneplove.

I den korte privatbane tid kørtes der dagligt to togpar, der blev videreført mellem Herning og Skanderborg. Rejsetiden mellem Silkeborg - Herning var på hele 2 timer og 5 minutter.

Silkeborg - Herning banen gav underskud, og konstruktionen med en statslig privatbane var en dårlig idé. I Rigsdagen i 1879 blev en ny anlægslov vedrørende en bane fra Herning til Skjern vedtaget under forudsætning af, at SHB overgik fuldstændigt til staten. Banen blev overdraget til Jysk-Fyenske Jernbaner, det senere DSB, 1. november 1879, da staten vil drive banen sammen med strækningerne til Skjern og Skanderborg.

Banen eksisterer stadig som en del af Skanderborg-Skjern-banen, som siden januar 2003 har været betjent af Arriva.

Vigtige stamdata for Silkeborg-Herning (SHJ)

Jernbanens længde i km 41,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 23. maj 1873 - LOV nr 72
BaneforkortelseSHJ
Jernbanen åbnet1877.08.28
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtNedlagt
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
Hastighed max100 km/t
El driftNej
Max metervægt7,2 t/m
Bane statusRegionalbane

Silkeborg-Herning (SHJ) har følgende stationer


Silkeborg Station (Sl) er Silkeborg-Herning banens første station

Silkeborg Station er i dag station for strækningen Skanderborg-Herning. I storhedsiden var Silkeborg et jernbaneknudepunkt med baner i fem retninger. Silkeborg fik station, da Skanderborg-Silkeborg Jernbane blev åbnet 2. maj 1871. Få år efter åbnede Silkeborg-Herning 28. august 1877.

D. 12. november 1908 blev Gjernbanen (Silkeborg-Laurbjerg) åbnet. De kommende år blev banen udviddet sydfra til en diagonalbane skråt gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg. Den blev anlagt i flere etaper fra Bramming via Grindsted til Brande, og 1. oktober 1920 blev den sidste strækning åbnet fra Brande til Funder 6 km vest for Silkeborg på banen til Herning. Diagonalbanen blev nedlagt 23. maj 1971.

Privatbanerne Rødkærsbro-Kjellerup og Horsens-Bryrup blev forlænget til Silkeborg, hhv. 1. august 1924 og 10. maj 1929. De to privatbaner blev nedlagt 30. marts 1968.


Byggeår1871
Åbnet1871.05.02
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseDrewsensvej 5, 8600 Silkeborg
StednavneforkortelseSl
Højde placering over havet29,2 meter
GPS koordinater56.164280,9.544143
Silkeborg Station.
Silkeborg Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.07.24 14:01:28

Kort over Silkeborg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Silkeborg Station

Historisk kort over Silkeborg Station
Silkeborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Funder Station (Fu) ligger 6,1 km. fra første station.

Funder Station var udgangspunkt for Langå-Bramming-banen til Brande og Bramming, men er i dag kun en fjernstyret krydsningsstation.

Funder station ligger vest for Silkeborg og fik en stor betydning som forgreningsstation for banen til Herning og Den Jyske Diagonalbane også kaldet også i daglig tale kaldt "den skæve bane" der gik fra Langå og via Silkeborg, Brande, Grindsted til Bramminge.

Banen mellem Silkeborg og Herning blev taget i brug som privatbane den 28. august 1877 og blev statsbane den 20. oktober 1879. Banen mellem Silkeborg (Funder) og Brande blev son det sidste stykke af den Jyske Diagonalbanen taget i brug den 1. oktober 1920. Da Diagonalbane blev nedlagt den 23. maj 1971 mistede Funder Station sin betydning og blev nedlagt.

Der er lokale interesser, som ønsker at genåbne Funder Station som trinbræt, men indtil nu er det ikke lykkedes at få opbakning til dette ønske.


Byggeår1877
Åbnet1877.08.28
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseFunder Ådalsvej 2, 8600 Silkeborg
StednavneforkortelseFu
Højde placering over havet45,2 meter
GPS koordinater56.136337,9.465701
Kort over Funder Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Funder Station

Historisk kort over Funder Station
Funder Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1877
Åbnet1877.08.28
Nedlagt1979
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseMoselundvej 10, 7442 Engesvang
StednavneforkortelseMi
Højde placering over havet80,4 meter
GPS koordinater56.166774,9.368615
Kort over Moselund Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Moselund Station

Historisk kort over Moselund Station
Moselund Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1877
Åbnet1877.08.28
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanegade 18, 7442 Engesvang
StednavneforkortelseEv
Højde placering over havet83,4 meter
GPS koordinater56.167905,9.351536
Kort over Engesvang Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Engesvang Station

Historisk kort over Engesvang Station
Engesvang Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1877
Åbnet1877.08.28
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanevej 2B, 7441 Bording
StednavneforkortelseBg
Højde placering over havet78,1 meter
GPS koordinater56.146854,9.278526
Kort over Bording Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bording Station

Historisk kort over Bording Station
Bording Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1877
Åbnet1877.08.28
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseLl Torv 3, 7430 Ikast
StednavneforkortelseIk
Højde placering over havet68,1 meter
GPS koordinater56.144707,9.155252
Kort over Ikast Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ikast Station

Historisk kort over Ikast Station
Ikast Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1877
Åbnet1877.08.28
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanegade 9, 7400 Herning
StednavneforkortelseHu
Højde placering over havet57,2 meter
GPS koordinater56.131801,9.063077
Kort over Hammerum Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hammerum Station

Historisk kort over Hammerum Station
Hammerum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1997
Åbnet1997
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseBic
Højde placering over havet47,7 meter
GPS koordinater56.125306,9.029816
Kort over Birk Centerpark Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Birk Centerpark Trinbræt

Historisk kort over Birk Centerpark Trinbræt
Birk Centerpark Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Herning Banegård Center (Hr) er Silkeborg-Herning banens endestation og ligger 41,0 km. fra første station.

Hernings første station stammede fra 1877, da den private Jernbane fra Silkeborg til Herning blev anlagt. 2 år senere blev banen konverteret til statsbane i 1879, for at forberede at banen i 1881 skutte forlængedes til Skjern.

Det var overarkitekt N.P.C. Holsøe der tegnede bygningerne, hvor selve stationsbygningen var med to lave sidefløje samlet om et højere indgangs- og midterparti. En plan der også ses på Skanderborg-Herning strækningens andre stationer. I den ene fløj blev der indrettet posthus, der var blevet flyttet hertil fra postmesterens gård på hjørnet af Torvet og Østergade.

I lighed med flere andre af Hernings huse, var stationens tag tækket med træspåner, som var et brandfarligt materiale – især når Hernings ikke havde egen brandsprøjte.

Med forlængedes til Skjern blev pladsforholdene for Hernings Stations alt for trange. For at skaffe mere plads flyttede Post- og Telegrafvæsenet til egen bygning vest for banegården i 1892. Pladsproblematikken blev helt galt, da der kom to nye baner henholdsvis til Holstebro i 1904 og til Viborg i 1906.

I 1906 blev den første station nedrevet og en ny større byggede man ovenpå fundamentet efter tegninger af arkitekt Heinrich Wenck. Bygningen i Herning var inspireret af den engelske stil med små kviste samt to store centrale kviste der rejste sig over taget. Murenes hvidkalkede blændinger, skifertag og de høje slanke skorstene er også engelske elementer.

Banegårdens indgangsparti bestod af en lang forhal med en række granitsøjler, herfra var der adgang til perron og billetsalg samt restauranter.

Godstransporten fik sin egen bygning i tilknytning til banegården mod øst. I samme retning placeredes remiseområdet.

Hernings anden banegård fra 1906 blev bygget så rigeligt stor, at endnu en landstrækning kunne optages da Givebanens blev forlænget i 1914. Alligevel fik Hernings anden banegård pladsmangel med tiden, men det var ikke persontrafikkens skyld - den ophørte på strækningen Herning-Viborg i 1971, men den stærke og stigende godstrafik. Arkitekt H.Wenck

Hernings anden banegård fungerede i mere end 70 år indtil den trafikale udvikling krævede en omfartsvej for at aflaste bymidten for vejtrafikken. DSB, Postvæsenet og Herning Kommune ønskede at samle hele den offentlige trafik på et sted, hvilket blev til Herning Banegårdscenter.

En ny pakkepostbygning på Godsbanevej blev taget i brug i 1975 som byggeriets første etape og efter mere end to års byggeri var den modernistiske bygning efter tegninger af Ole Ejnar Bonding og Jens Nielsen klar til indvielse 28. april 1979. Banegårdcentret blev en samlet løsning, som rummede både station, posthus, rutebilstation og rejsebureau.

Banegårdscentret blev placeret foran og ved siden af den tidligere banegård, hvorefter Jernbanegade blev sløjfet og den 30. november 1979, blev Dronningens Boulevard taget i brug.

Hernings tredje banegård blev taget i brug i 1979 og året forinden i 1978 blev Hernings anden banegård nedrevet.

I 2017 afsluttedes en større ombygning af stationsbygningen og Banegårdspladsen. Den hidtidige gangbro fra stationsbygningen skråt over pladsen til bybusterminalen ved Smedegade blev revet ned. I stedet opførtes en tilbygning vinkelret på stationsbygningen, hvor der fremover er kiosk og ventesale. Til gengæld blev de hidtidige faciliteter i den eksisterende stationsbygning fjernet bortset fra en gennemgang fra tilbygningen til gangbroen over sporene og der blev anlagt en ny busterminal på Banegårdspladsen.


Byggeår1977
Åbnet1979.04.28
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegårdspladsen 6A, 7400 Herning
StednavneforkortelseHr
Højde placering over havet53,4 meter
GPS koordinater56.133214,8.978207
Herning Station.
Herning Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2014.10.06 16:52:40

Kort over Herning Banegård Center
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Herning Banegård Center

Historisk kort over Herning Banegård Center
Herning Banegård Center - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Silkeborg-Herning (SHJ)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3