Funder-Bramming - operatør: DSB, en artikel om Funder-Bramming
Indvielse og Anlægning af Funder-Bramming Banen
Banen fra Funder til Bramming blev etableret i tre etaper og fungerede som en vigtig transportrute i det danske jernbanenet. Initieret fra Bramming mod nord, blev den første etape fra Bramming til Grindsted indviet den 12. november 1916. Dette blev efterfulgt af åbningen af strækningen fra Grindsted til Brande den 1. december 1917, og den sidste etape fra Brande til Funder blev indviet den 1. oktober 1920. Projektet blev støttet af den danske stat med det formål at fremme eksporten af produkter fra Nordjylland via Esbjerg havn.Udfordringer under Anlægsfasen
Anlægsarbejdet påbegyndtes i efteråret 1914 og fortsatte under første verdenskrig, hvilket påvirkede arbejdets progression men ikke stoppede det. Trods krigens omstændigheder skred arbejdet fremad, og den sydlige del af banen blev stort set anlagt som planlagt. Udfordringer opstod især nær Funder, hvor omfattende jordarbejder var nødvendige. Desuden var arbejdet med at anlægge de mange små broer over lokale åer og vandløb undervurderet i projektets tidlige faser.Tekniske Bedrifter og Lokale Forhold
Banens konstruktion krævede signifikante tekniske installationer, herunder en 70 meter lang viadukt for at krydse Silkeborg-Herning-banen. Interessant nok blev dette arbejde primært udført af lokale jyske og bornholmske arbejdere. Københavnske arbejdere, der blev hentet til området, fandt landskabet øde og kedeligt og havde en tendens til at forlade deres job uden varsel, hvilket tilføjede en ekstra dimension af udfordring til projektet.Banens Betjening og Nedlæggelse
Efter indvielsen fungerede Funder-Bramming banen som en vital forbindelse for både passagerer og gods indtil midten af det 20. århundrede. På trods af sin indledende succes, blev dele af banen lukket den 23. maj 1971, med visse afsnit der fortsatte med at håndtere godstrafik indtil den endelige nedlukning af strækningen mellem Brande og Hjøllund i 1989. Bramming til Grindsted sektionen fortsatte med godstrafik helt op til den 3. juni 2012.Modernisering og Infrastrukturændringer
Da Esbjergmotorvejen blev anlagt i slutningen af 1990'erne, krævede det yderligere infrastrukturelle ændringer, herunder bygningen af 700 meter dæmning og en bro for at føre banen over den nye motorvej. Dette projekt illustrerer de løbende tilpasninger, som jernbanesektoren måtte foretage for at imødekomme moderne transportkrav og infrastrukturel udvikling.Vigtige stamdata for Funder-Bramming
Jernbanens længde i km | 105,5 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | DSB |
Jernbanen åbnet | 1920.10.01 |
Persontrafik nedlagt | 1971.05.23 |
Godstrafik nedlagt | 2012.06.03 |
Jernbanen nedlagt | 2012.06.03 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Funder-Bramming havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Funder Station (Fu) | 0,0 km | |
Christianshede Station (Chr) | 6,6 km | |
Hjøllund Billetsalgssted med Sidespor (Jø) | 10,6 km | |
Hampen Station (Amp) | 16,3 km | |
Ejstrupholm Station (Ej) | 22,7 km | |
Lundfod Billetsalgssted med Sidespor (Lun) | 28,5 km | |
Brande Station (Bb) | 37,4 km | |
Drantum Billetsalgssted med Sidespor (Dn) | 42,6 km | |
Blaahøj Station (Bh) | 49,1 km | |
Hallundbæk Trinbræt (Hbk) | 51,7 km | |
Filskov Station (Fil) | 56,3 km | |
Kolstrupgaard Trinbræt (Kol) | 60,3 km | |
Grindsted Station (Gi) | 65,5 km | |
Horsbøl Holdeplads (Hsb) | 70,8 km | |
Krogager Station (Kro) | 74,9 km | |
Tofterup Station (Tt) | 80,8 km | |
Agerbæk Station (Aæ) | 86,4 km | |
Glejbjerg Station (Gle) | 91,6 km | |
Vejrup Station (Vu) | 96,6 km | |
Vester Bjerndrup Trinbræt (Bjt) | 99,3 km | |
Bramming Station (Bm) | 105,5 km |
Banekort over Funder-Bramming
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 18. oktober 2011 - LINK til kilde.
Funder Station (Fu) var Funder-Bramming banens første station
Funder Station var udgangspunkt for Langå-Bramming-banen til Brande og Bramming, men er i dag kun en fjernstyret krydsningsstation.
Funder station ligger vest for Silkeborg og fik en stor betydning som forgreningsstation for banen til Herning og Den Jyske Diagonalbane også kaldet også i daglig tale kaldt "den skæve bane" der gik fra Langå og via Silkeborg, Brande, Grindsted til Bramminge.
Banen mellem Silkeborg og Herning blev taget i brug som privatbane den 28. august 1877 og blev statsbane den 20. oktober 1879. Banen mellem Silkeborg (Funder) og Brande blev som det sidste stykke af den Jyske Diagonalbanen taget i brug den 1. oktober 1920. Da Diagonalbane blev nedlagt den 23. maj 1971 mistede Funder Station sin betydning og blev nedlagt.
Der er lokale interesser, som ønsker at genåbne Funder Station som trinbræt, men indtil nu er det ikke lykkedes at få opbakning til dette ønske.
Funder Stationsbygning findes stadig, men vogterhus 21 blev nedrevet i 1947.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1902 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Funder Ådalsvej 2, 8600 Silkeborg |
Stednavneforkortelse | Fu |
Højdeplacering over havet | 45,2 meter |
GPS koordinater | 56.136337,9.465701 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Funder Station.
Titel: - 1957 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Funder st.
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1957
Note: Id: H09470_033d.tif
Christianshede Station (Chr) lå 6,6 km. fra første station.
Byggeår | 1920 |
Åbnet | 1920.10.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Krogagervej 19, 7441 Bording |
Stednavneforkortelse | Chr |
Højdeplacering over havet | 96,3 meter |
GPS koordinater | 56.100854,9.406079 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1948 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Christianshede Station.
Titel:Christianshede station
Bygningsnavn:Christianshede station
Sted:Danmark, Jylland, Christianshede
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1948
Id:L02891_17.tif
Hjøllund Billetsalgssted med Sidespor (Jø) lå 10,6 km. fra første station.
Byggeår | 1920 |
Åbnet | 1920.10.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Viborg Hovedvej 2, 7362 Hampen |
Stednavneforkortelse | Jø |
Højdeplacering over havet | 89,1 meter |
GPS koordinater | 56.069385,9.378668 |
Hampen Station (Amp) lå 16,3 km. fra første station.
Byggeår | 1920 |
Åbnet | 1920.10.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Nørre Alle 10, 7362 Hampen |
Stednavneforkortelse | Amp |
Højdeplacering over havet | 80,7 meter |
GPS koordinater | 56.020539,9.357323 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hampen Station.
Titel: Knudsen, S., gårdejer - 1958 -
Person: Knudsen, S., gårdejer
Bygningsnavn: Hampen Station
Sted: Nørre Alle 10, 7362 Hampen
Vejnavn: Nørre Alle
Husnummer: 10
Lokalitet: Hampen
Postnummer: 7362
By: Hampen
Sogn: Nørre Snede
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1958
Note: Id: OD02731_018.tif
Ejstrupholm Station (Ej) lå 22,7 km. fra første station.
Byggeår | 1920 |
Åbnet | 1920.10.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 19, 7361 Ejstrupholm |
Stednavneforkortelse | Ej |
Højdeplacering over havet | 71,5 meter |
GPS koordinater | 55.981842,9.289277 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ejstrupholm Station.
Titel: - 1950 - Ejstrupholm Station
Person: Bygningsnavn: Ejstrupholm Station
Sted: Danmark, Jylland, Ejstrupholm
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: 19
Lokalitet: Ejstrupholm
Postnummer: 7361
By: Ejstrupholm
Sogn: Ejstrup
Matrikelnummer: Ophav: Dana Luftfoto
År: 1950
Note: Id: DA00427_p_001.tif
Lundfod Billetsalgssted med Sidespor (Lun) lå 28,5 km. fra første station.
Byggeår | 1920 |
Åbnet | 1920.10.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Lundfod Stationsvej 2, 7330 Brande |
Stednavneforkortelse | Lun |
Højdeplacering over havet | 58,2 meter |
GPS koordinater | 55.976522079269216,9.196216109819721 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1963 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lundfod Billetsalgssted med Sidespor.
Titel: Laursen, A. D., gårdejer - 1963 -
Person: Laursen, A. D., gårdejer
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Lundfod
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1963
Note: Id: H12830_025.tif
Brande Station (Bb) lå 37,4 km. fra første station.
Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1914.01.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 1A, 7330 Brande |
Stednavneforkortelse | Bb |
Højdeplacering over havet | 49,5 meter |
GPS koordinater | 55.944609,9.129694 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2020 Download billede
Drantum Billetsalgssted med Sidespor (Dn) lå 42,6 km. fra første station.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.12.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Drantum Stationsvej 8, 7330 Brande |
Stednavneforkortelse | Dn |
Højdeplacering over havet | 55,3 meter |
GPS koordinater | 55.917036,9.100661 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023 Download billede
Blaahøj Station (Bh) lå 49,1 km. fra første station.
Banestrækningen blev delvis nedlagt i 1971, og Blaahøj var ikke en af de heldige, der blev levetidsforlænget og lukkede den 23. maj 1971 og bygningen blev revet ned i 1986.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.12.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | 1986 |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Stednavneforkortelse | Bh |
Højdeplacering over havet | 57,5 meter |
GPS koordinater | 55.873278,9.032897 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Blaahøj Station.
Titel: Blåhøj Station, Blåhøj St.
Person: Poulsen, Søren Emil, stationsmester
Bygningsnavn: Blåhøj Station
Sted: Danmark, Jylland, Brande, Blåhøj St.
Vejnavn: Blåhøj Stationsvej
Husnummer: 34
Lokalitet: Blåhøj stationsby
Postnummer: 7330
By: Brande
Sogn: Blåhøj
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1958
Note: Stationen på "Den skæve Bane" blev indviet 01.12.1917, og det
sidste tog kørte 21.05.1971. Bygningerne er nu nedrevet. Data bl.a.
fra bogen "Blåhøj huse" 2015, udgivet af Lokalhistorisk Arkiv,
Blåhøj. Knud Rauff Nielsen 2019.
Id: OD02689_022.tif
Hallundbæk Trinbræt (Hbk) lå 51,7 km. fra første station.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.12.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Hbk |
Højdeplacering over havet | 51,7 meter |
GPS koordinater | 55.851588,9.025154 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hallundbæk Trinbræt.
Titel: Pedersen, Carla, gårdejer - 1958 -
Person: Pedersen, Carla, gårdejer
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Blåhøj
Vejnavn: Blåhøj Kirkevej
Husnummer: 53
Lokalitet: Blåhøj Kirkeby Mark
Postnummer: By: Sogn: Blåhøj
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1958
Note: Den er nedrevet.
Id: OD02690_005.tif
Filskov Station (Fil) lå 56,3 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1917.12.01 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 24, 7200 Grindsted |
Stednavneforkortelse | Fil |
Højdeplacering over havet | 48,6 meter |
GPS koordinater | 55.810869,9.024745 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Filskov Station.
Titel: - 1952 -
Person: Bygningsnavn: Filskov Station
Sted: Danmark, Jylland, Filskov
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: 24
Lokalitet: Filskov
Postnummer: By: Sogn: Filskov
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1952
Note: Filskov station på DSB-strækningen Grindsted-Brande
Id: OD00876_018.tif
Kolstrupgaard Trinbræt (Kol) lå 60,3 km. fra første station.
Kolstrupgaard Holdeplads lå ved overkørsel nummer 47 og billetsalget foregik i vogterhuset nr. 15. Foran vogterhuset ud mod banen var der en venterumsbygning. Perronen som adgangen mellem perronen og ventebygningen var udført af sveller, hvilket gav udfordringer med at svellerne blev utrolig glatte i regn og sne.
Oversigtsforholdene var meget ringe ved Kolstrupgaard og den 14. august 1947 blev der lavet tegninger til en ventesalsbygning på modsatte side af Vilhelmsmindevej. Omkring 1960 var der en frygtelig ulykke ved Kolstrupgaard, hvor et sammenstød mellem et tog og en bil kostede fem mennesker livet i bilen. Ulykken afstedkom et fornyet ønske om at flytte ventebygningen over på den anden side af overkørslen for at skabe bedre oversigtsforhold og tegningen fra den 14. august 1947 og blev gensendt til generaldirektoratet 26. april 1960, men i stedet for at flytte Trinbrættet, så blev det nedlagt i 1961.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1952.05.18 |
Nedlagt | 1961 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Vilhelmsmindevej 23, 7200 Grindsted |
Stednavneforkortelse | Kol |
Højdeplacering over havet | 44,6 meter |
GPS koordinater | 55.79145715272533,8.972498917233994 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kolstrupgaard Trinbræt.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Filskov Søndermark
Vejnavn: Vilhelmsminsevej
Husnummer: 23
Lokalitet: Omvrå Døndermark
Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL35-A2_050_014.tif
Grindsted Station (Gi) lå 65,5 km. fra første station.
Grindsted anden Station åbnede den 12. november 1916 sammen med strækningen til Bramming, var med remise og fik i løbet af det første åbningssår baner i hele seks retninger.
Vandelbanen blev nedlagt 31. marts 1957, Troldhedebanen fulgte efter 31. marts 1968, og Varde-Grindsted blev som den sidste af privatbanerne nedlagt 31. marts 1972.
For Diagonalbanen blev persontrafikken indstillet 23. maj 1971. Godstrafikken Grindsted-Filskov fortsatte til 1977. På strækningen Bramming-Grindsted, hvor skinnerne stadig ligger, kørte det sidste godstog 3. juni 2012 og banen blev spærret for trafik dagen efter.
Veterantog Vest under Dansk Jernbane-Klub, som havde kørt veterantog på strækningen, kørte afskedstur 31. maj 2012.
Grindsted Station har både haft forkortelsen Gs og Gi
Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 2012.06.03 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Østergade 25, 7200 Grindsted |
Stednavneforkortelse | Gi |
Højdeplacering over havet | 41,7 meter |
GPS koordinater | 55.758920,8.931499 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023 Download billede
Horsbøl Holdeplads (Hsb) lå 70,8 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Horsbølvej 13, 7200 Grindsted |
Stednavneforkortelse | Hsb |
Højdeplacering over havet | 37,2 meter |
GPS koordinater | 55.725613,8.894129 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Horsbøl Holdeplads.
Titel: Horsbølvej 13 - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Horsbøl
Vejnavn: Horsbølvej
Husnummer: 13
Lokalitet: Postnummer: 7200
By: Grindsted
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL35-A1_058_014.tif
Krogager Station (Kro) lå 74,9 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Østervej 12, 7200 Grindsted |
Stednavneforkortelse | Kro |
Højdeplacering over havet | 30,9 meter |
GPS koordinater | 55.700774,8.847739 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Krogager Station.
Titel: - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Stenderup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1950
Note: Id: OD00276_009.tif
Tofterup Station (Tt) lå 80,8 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanealle 22, 7200 Grindsted |
Stednavneforkortelse | Tt |
Højdeplacering over havet | 34,3 meter |
GPS koordinater | 55.650698,8.822375 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023 Download billede
Agerbæk Station (Aæ) lå 86,4 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanegade 25, 6753 Agerbæk |
Stednavneforkortelse | Aæ |
Højdeplacering over havet | 31,4 meter |
GPS koordinater | 55.602028,8.805512 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Agerbæk Station.
Titel: - 1948-1952 - Agerbæk Station
Person: Bygningsnavn: Agerbæk station
Sted: Danmark, Jylland, Agerbæk
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 27
Lokalitet: Postnummer: 6753
By: Agerbæk
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL35-A1_119_012.tif
Glejbjerg Station (Gle) lå 91,6 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 4A, 6752 Glejbjerg |
Stednavneforkortelse | Gle |
Højdeplacering over havet | 27,7 meter |
GPS koordinater | 55.559582,8.823627 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Glejbjerg Station.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Åstrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00555_001b.tif
Vejrup Station (Vu) lå 96,6 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationsvej 2, 6740 Bramming |
Stednavneforkortelse | Vu |
Højdeplacering over havet | 25,1 meter |
GPS koordinater | 55.520806,8.789784 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vejrup Station.
Titel: - 1958 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Esbjerg Vejrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1958
Note: Id: OD02782_009.tif
Vester Bjerndrup Trinbræt (Bjt) lå 99,3 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.11.12 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Bjt |
Højdeplacering over havet | 19,0 meter |
GPS koordinater | 55.49983336493072,8.770347265083359 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vester Bjerndrup Trinbræt.
Titel: Vester Bjerndrupvej 2 - Trinbræt - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Vester Bjerndrup trinbræt
Sted: Danmark, Jylland, Bjerndrup Mark
Vejnavn: Vester Bjerndrupvej
Husnummer: 2
Lokalitet: Bjerndrup Mark
Postnummer: 6690
By: Gørding
Sogn: Gørding
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL43-A1_140_029.tif
Bramming Station (Bm) var Funder-Bramming's endestation og lå 105,5 km. fra første station.
Andre navne og stavemåder | Bramminge (indtil den 1. april 1968) |
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Jernbanegade 9, 6740 Bramming |
Stednavneforkortelse | Bm |
Højdeplacering over havet | 15,0 meter |
GPS koordinater | 55.464735,8.706800 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede