Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk - operatør: LT (Oprindelig: HFJ)




Hillerød-Frederiksværk Jernbane: Historien om Frederiksværkbanen

Hillerød-Frederiksværk Jernbane, også kendt som Frederiksværkbanen, er en normalsporet dansk privatbane, der blev anlagt i to etaper: Hillerød-Frederiksværk (HFJ) i 1897 og Frederiksværk-Hundested (FHJ) i 1916. De to selskaber blev fusioneret 1. januar 1943 og blev senere en del af Hovedstadens Lokalbaner i 2002. Siden 2015 har banen været en del af Lokaltog A/S. Gennem sin lange historie har Frederiksværkbanen haft en afgørende betydning for transport og udvikling i Nordsjælland.

Baggrunden for Hillerød-Frederiksværk Jernbane

Frederiksværkbanen opstod som en nødvendighed for at forbedre transportmulighederne i området omkring Frederiksværk, der allerede i begyndelsen af 1700-tallet havde etableret sig som et industrisamfund. Byens produktion af krudt, kanoner og senere stålprodukter gjorde transport af varer afgørende, især da vejnettet i samtiden var dårligt og ofte ufremkommeligt.

Med jernbaneloven af 8. maj 1894 blev det besluttet at anlægge en bane fra Hillerød til Frederiksværk. Eneretsbevillingen til Hillerød-Frederiksværk Jernbane (HFJ) blev udstedt 3. december 1894, og arbejdet med anlæggelsen begyndte i 1895.

Valg af linjeføring

Der var to hoved forslag til linjeføringen. Det ene gik syd om Hillerød by med en lokalstation ved Slangerupvejen og et forbindelsesspor i en skarp kurve op til statsbanestationen. Det andet forslag førte banen nord om byen med tilslutning til Gribskovbanen. Man valgte det sydlige forslag, hvilket viste sig problematisk. Forbindelsessporet havde en stigning på 1:70 og en kurve med en radius på kun 150 meter, hvilket gjorde driften vanskelig med hyppige afsporinger og forsinkelser.

Banens indvielse og første drift

Hillerød-Frederiksværk Jernbane blev indviet den 31. maj 1897 under stor festivitas, hvor prominente gæster som indenrigsminister Vilhelm Bardenfleth og landstingets formand Henning Matzen deltog. Fra starten kørte tre tog dagligt i hver retning. Stationerne langs banen blev designet af arkitekten Vilhelm Holck, og Hillerød station havde både drejeskive, remise og værkstedsfaciliteter.

Godstrafikken på banen blev drevet af industrier i Frederiksværk, herunder kartoffelmelsfabrikken i Grimstrup og Borup Teglværk. Passagertrafikken bestod især af sommerhusgæster til Nordsjælland.

Udvidelse til Hundested

Frederiksværkbanen blev i 1916 forlænget til Hundested. Dette skete som en del af jernbaneloven fra 1908, der tillod anlæggelsen af Frederiksværk-Hundested Jernbane (FHJ). Banen blev projekteret af civilingeniør C. Johannes Kuhlman, der også blev driftsbestyrer og spillede en central rolle i banens videre udvikling.

Strækningen blev indviet den 21. december 1916. Den omfattede stationer som Melby, Dyssekilde og Hundested, hvor der senere blev bygget en havnebane til færgeforbindelsen mellem Hundested og Rørvig. Banen blev hurtigt populær blandt rejsende og godskunder.

Fusion og modernisering

I 1943 blev HFJ og FHJ fusioneret til ét selskab: Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ). Kort efter blev det besluttet at omlægge linjeføringen ved Hillerød for at undgå de tidligere problemer med forbindelsessporet. Ved at bruge underbygningen fra Sjællandske Midtbane, der aldrig blev færdiggjort, kunne man forbedre forholdene markant. Den nye strækning blev åbnet 14. maj 1950.

Teknologisk udvikling og modernisering

Efter anden verdenskrig blev der indført fjernstyring og togradio på HFHJ – som den første privatbane i Danmark. Samtidig blev banens ældre damplokomotiver gradvist udskiftet med moderne dieselmateriel. Fra midten af 1960'erne begyndte man også at bruge Y-tog, som var populære blandt de rejsende.

Trafikken voksede markant, især efter S-togets ankomst til Hillerød i 1968 og integrationen af banen i Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT) i 1974. Det fælles billet- og takstsystem gjorde det nemmere for pendlerne at bruge banen, og antallet af passagerer steg kraftigt.

Godstrafikens betydning

Godstrafikken har altid spillet en central rolle for Frederiksværkbanen. Stålvalseværket i Frederiksværk blev hurtigt banens største godskunde, da det blev etableret i 1940. Der blev transporteret metalskrot til værket og færdigvalsede stålplader væk derfra. Under anden verdenskrig transporterede banen også tørv fra en mose ved Gammel Harløse, og sidespor blev anlagt til dette formål.

Hillerød-Frederiksværk Jernbane i dag

I 2001 blev Frederiksværkbanen en del af Hovedstadens Lokalbaner, og året efter blev Lokalbanen A/S stiftet for at varetage drift og vedligeholdelse af de privatbaner, der omfattede HFHJ. Siden 2015 har banen været en del af Lokaltog A/S og drives med moderne togtypen Lint 41. Frederiksværkbanen er fortsat en vigtig del af transportnettet i Nordsjælland.


Vigtige stamdata for Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk

Jernbanens længde i km 23,0
BaneforkortelseHFJ
Dato for Koncession1894.12.13
Jernbanen åbnet1897.05.31
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
El driftNej
Bane statusLokalbane


Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
2015.07.01I driftLokaltog A/SLT
2009.01.012015.07.01Regionstog A/SRTOG
2001.07.012009.01.01Hovedstadens Lokalbaner A/SHL
1916.12.222001.07.01Hillerød-Frederiksværk-Hundested JernbaneHFHJ
1897.05.311916.12.22Hillerød-Frederiksværk Jernbane, senere HFHJHFJ


Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk havde følgende stoppesteder



Banekort over Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk

Banekort fra Hillerød-Frederiksværk (HFJ).
Banekort fra Hillerød-Frederiksværk (HFJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 7. juni 2011 - LINK til kilde.


Hillerød Station (Hi) var Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk banens første station

Byggeår1864
Åbnet1864.06.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
AdresseNordre Jernbanevej 37, 3400 Hillerød
StednavneforkortelseHi
Højdeplacering over havet36,9 meter
GPS koordinater55.926997,12.310700


Billede af Hillerød Station.
Billede af Hillerød Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede



Hillerød Lokal Station lå 1,3 km. fra første station.

Hillerød Lokalstation var Frederiksværkbanens hovedstation fra åbningen i 1897 også selv om togene videreførtes ad forbindelsessporet til Hillerød Statsbanestation.

Hillerød Lokalstation var med drejeskive, remise, værksted og opstillingsspor.

Da Frederiksværkbanen i 1950 blev omlagt ad en helt ny strækning (Trace fra den forlængelsen af Den Sjællandske Midtbane, som aldrig blev til noget) mellem Hillerød Statsbanestation og Skævinge, nedlagdes lokalstationen, idet nogle godsspor dog bibeholdtes for en periode. Hillerød Lokalstation blev nedrevet omkring 1976.

Byggeår1897
Åbnet1897.05.31
Nedlagt1950.05.13
Nedrevet1976
ArkitektVilhelm Thaning Holck
Højdeplacering over havet25,8 meter
GPS koordinater55.928646,12.295981


Billede af Hillerød Lokal Station.
Billede af Hillerød Lokal Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1936-1938 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hillerød Lokal Station.

Titel:- 1936-1938 - Hillerød Privatbanestation
Sted:Danmark, Sjælland, Hillerød
Postnummer:3400
By:Hillerød
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1936-1938

Id:L00063_021.tif




Freerslev Hegn Trinbræt lå 4,5 km. fra første station.

Freerslev Hegn Trinbræt lå syd for banen og vest for vejen: Ved Freeslev Hegn.

Byggeår1897
Åbnet1897.05.31
Nedlagt1950.05.13
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet34,1 meter
GPS koordinater55.924211,12.246135


Billede af Freerslev Hegn Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Freerslev Hegn Trinbræt har ligget her.
Billede af Freerslev Hegn Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Freerslev Hegn Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2021
Download billede



Harløse Station lå 6,4 km. fra første station.

Harløse Station blev i 1927 nedsat til trinbræt.

Byggeår1897
Åbnet1897.05.31
Nedlagt1950.05.13
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Thaning Holck
AdresseNebbegårdsvej 1, 3400 Hillerød
Højdeplacering over havet22,8 meter
GPS koordinater55.921629,12.217246


Billede af Harløse Station.
Billede af Harløse Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2021
Download billede



Gammel Harløse Trinbræt lå 7,7 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924.10.01
Nedlagt1950.05.13
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet18,7 meter
GPS koordinater55.912216,12.204650


Billede af Gammel Harløse Trinbræt, som ligger øverst til højre i billedet.
Billede af Gammel Harløse Trinbræt, som ligger øverst til højre i billedet.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gammel Harløse Trinbræt, som ligger øverst til højre i billedet.

Titel:- 1946 - Ballegård
Sted:Danmark, Sjælland, Meløse
Vejnavn:Fruervadvej
Husnummer:6
Lokalitet:Harløse
Postnummer:3400
By:3400
Sogn:Hillerød
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946

Note:I baggrunden ses Gl. Harløse tidl. trinbræt
Id:L01153_021.tif




Borup Trinbræt med Sidespor lå 9,1 km. fra første station.

Borup Trinbræt er fra 1900, men startede som sidespor til Borup Teglværk allerede i 1898.

Byggeår1900
Åbnet1900
Nedlagt1950.05.13
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet11,0 meter
GPS koordinater55.911237,12.182714


Billede af Borup Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Borup Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Billede af Borup Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Borup Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2021
Download billede



Skævinge Station (Skv) lå 11,4 km. fra første station.

Skævinge Station er den største og vigtigste mellemstation på delstrækningen på banen mellem Hillerød og Frederiksværk. Bygningen er opført i 1896 i forbindelse med jernbanens åbning i 1897. Som de andre oprindelige stationer på Frederiksværkbanen er Skævinge Station også tegnet af arkitekten Vilhelm Thaning Holck.

Skævinge Station havde oprindelig billetsalg, postkontor og ventesal, men stationen er i dag lukket og nedsat til trinbræt. Stationen er i dag privat bolig og efter en ombygning og gennemrestaurering i 2013 fremstår den i god stand.

En lille detalje er at Skævinge Station var én af de stationer, der medvirkede i Matador som Korsbæk Station. Et stationsskilt med navnet "Korsbæk" fandtes i stationen frem til 2006, hvor det blev solgt til en samler.

Byggeår1896
Åbnet1897.05.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Thaning Holck
AdresseJernbanevej 16A, 3320 Skævinge
StednavneforkortelseSkv
Højdeplacering over havet12,2 meter
GPS koordinater55.907519,12.149482


Billede af Skævinge Station set fra sporsiden.
Billede af Skævinge Station set fra sporsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021
Download billede



Strølille Trinbræt lå 12,9 km. fra første station.

Strølille Trinbræt var med primitiv grusperron.

Byggeår1924
Åbnet1924
NedlagtNedlagt
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet9,5 meter
GPS koordinater55.910362,12.126288


Billede af resterne af Strølille Trinbræt til højre i billedet.
Billede af resterne af Strølille Trinbræt til højre i billedet. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af resterne af Strølille Trinbræt til højre i billedet.

Titel:- 1956 - Jettesminde
Bygningsnavn:Jettesminde
Sted:Danmark, Sjælland, Skævinge
Vejnavn:Markebækvej
Husnummer:3
Postnummer:3320
By:Skævinge
Sogn:Skævinge
Matrikelnummer:29 b, Skævinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956

Id:H08014_015.tif




Grimstrup Trinbræt (Gsf) lå 14,5 km. fra første station.

Grimstrup Trinbræt var oprindeligt med et korsformet læskur. I 1915 blev der opført en kartoffelmelsfabrik ved trinbrættet der blev en af banens gode faste godskunder.

Byggeår1897
Åbnet1897.05.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseGrimstrupvej 96, 3310 Ølsted
StednavneforkortelseGsf
Højdeplacering over havet7,2 meter
GPS koordinater55.915718,12.102180


Billede af Grimstrup Trinbræt.
Billede af Grimstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021
Download billede



Ølsted Station (Øls) lå 16,5 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.05.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Thaning Holck
AdresseØlsted Stationsvej 1, 3310 Ølsted
StednavneforkortelseØls
Højdeplacering over havet7,6 meter
GPS koordinater55.923027,12.073131


Billede af Ølsted Station set fra sporsiden.
Billede af Ølsted Station set fra sporsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021
Download billede



Kregme Station (Krf) lå 18,7 km. fra første station.

Kregme Station er i dag nedsat til trinbræt.

Byggeår1897
Åbnet1897.05.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Thaning Holck
AdresseFrederikssundsvej 40, 3300 Frederiksværk
StednavneforkortelseKrf
Højdeplacering over havet23,4 meter
GPS koordinater55.934729,12.047049


Billede af Kregme Station.
Billede af Kregme Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021
Download billede



Kregme Kirkesti Trinbræt lå 19,6 km. fra første station.

Kregme Kirkesti Trinbræt blev anlagt i 1924, men blev i 1964 erstattet af Lille Kregme Trinbræt.

Byggeår1924
Åbnet1924
Nedlagt1964
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet20,9 meter
GPS koordinater55.941534,12.041299


Billede af Kregme Kirkesti Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kregme Kirkesti Trinbræt har ligget her.
Billede af Kregme Kirkesti Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kregme Kirkesti Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021
Download billede



Lille Kregme Trinbræt (Llk) lå 20,3 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.05.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseLille Kregmevej 22, 3300 Frederiksværk
StednavneforkortelseLlk
Højdeplacering over havet16,8 meter
GPS koordinater55.946670,12.034193


Billede af tog ud for Lille Kregme Trinbræt.
Billede af tog ud for Lille Kregme Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021
Download billede



Bjørnehoved Trinbræt lå 22,1 km. fra første station.

Byggeår1930
Åbnet1930
NedlagtNedlagt
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater55.960253,12.019631


Billede af Bjørnehoved Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Bjørnehoved Trinbræt har ligget her.
Billede af Bjørnehoved Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Bjørnehoved Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021
Download billede



Frederiksværk Station (Frv) var Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk's endestation og lå 23,0 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.05.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Thaning Holck
AdresseStationspladsen 1, 3300 Frederiksværk
StednavneforkortelseFrv
Højdeplacering over havet3,6 meter
GPS koordinater55.968612,12.019462


Billede af Frederiksværk Station set fra vejsiden.
Billede af Frederiksværk Station set fra vejsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021
Download billede



Litteratur for: Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane 1897-1947 (Dansk Jernbane-Klub: 32)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane 1897-1947 (Dansk Jernbane-Klub: 32)
Birger Wilcke
1972
140

Dansk Jernbane-Klub
Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane rullende mat. (Dansk Jernbane-Klub: 34)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane rullende mat. (Dansk Jernbane-Klub: 34)
P. Thomassen
1973


Dansk Jernbane-Klub
Hillerød-Frederiksværk Jernbane 1897-1947
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hillerød-Frederiksværk Jernbane 1897-1947
C. Kuhlman
1947
42


Med tog til Hundested gennem 75 år (Dansk Jernbane-Klub: 46)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med tog til Hundested gennem 75 år (Dansk Jernbane-Klub: 46)
Ole Chr. M. Plum & Birger Wilcke
1991
88

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-32-3
Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0