Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) - eller Frederiksværkbanen, er anlagt i to etaper: Hillerød-Frederiksværk (HFJ) i 1897 og Frederiksværk-Hundested (FHJ) i 1916. De to selskaber blev den 1. januar 1943 sluttet sammen til ét selskab, som fra den 1. januar 2001 blev en del af Hovedstadens Lokalbaner, der i den 1. juli 2015 indgik i Lokaltog.
Hillerød Lokalstation var Frederiksværkbanens hovedstation fra åbningen i 1897 også selv om togene videreførtes ad forbindelsessporet til Hillerød Statsbanestation.
Hillerød Lokalstation var med drejeskive, remise, værksted og opstillingsspor.
Da Frederiksværkbanen i 1950 blev omlagt ad en helt ny strækning (Trace fra den forlængelsen af Den Sjællandske Midtbane, som aldrig blev til noget) mellem Hillerød Statsbanestation og Skævinge, nedlagdes lokalstationen, idet nogle godsspor dog bibeholdtes for en periode. Hillerød Lokalstation blev nedrevet omkring 1976.
Freerslev Hegn Trinbræt lå syd for banen og vest for vejen: Ved Freeslev Hegn.
Byggeår
1897
Åbnet
1897.05.31
Nedlagt
1950.05.13
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
34,1 meter
GPS koordinater
55.924211,12.246135
Billede af Freerslev Hegn Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Freerslev Hegn Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.28 14:29:04
Billede af Gammel Harløse Trinbræt, som ligger øverst til højre i billedet. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946 - LINK til kilde.
Borup Trinbræt er fra 1900, men startede som sidespor til Borup Teglværk allerede i 1898.
Byggeår
1900
Åbnet
1900
Nedlagt
1950.05.13
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
11,0 meter
GPS koordinater
55.911237,12.182714
Billede af Borup Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Borup Trinbræt med Sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.28 14:50:58
Skævinge Station er den største og vigtigste mellemstation på delstrækningen på banen mellem Hillerød og Frederiksværk. Bygningen er opført i 1896 i forbindelse med jernbanens åbning i 1897. Som de andre oprindelige stationer på Frederiksværkbanen er Skævinge Station også tegnet af arkitekten Vilhelm Thaning Holck.
Skævinge Station havde oprindelig billetsalg, postkontor og ventesal, men stationen er i dag lukket og nedsat til trinbræt. Stationen er i dag privat bolig og efter en ombygning og gennemrestaurering i 2013 fremstår den i god stand.
En lille detalje er at Skævinge Station var én af de stationer, der medvirkede i Matador som Korsbæk Station. Et stationsskilt med navnet "Korsbæk" fandtes i stationen frem til 2006, hvor det blev solgt til en samler.
Grimstrup Trinbræt var oprindeligt med et korsformet læskur. I 1915 blev der opført en kartoffelmelsfabrik ved trinbrættet der blev en af banens gode faste godskunder.
Byggeår
1897
Åbnet
1897.05.31
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Grimstrupvej 96, 3310 Ølsted
Stednavneforkortelse
Gsf
Højdeplacering over havet
7,2 meter
GPS koordinater
55.915718,12.102180
Billede af Grimstrup Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.15 10:59:34
Kregme Kirkesti Trinbræt blev anlagt i 1924, men blev i 1964 erstattet af Lille Kregme Trinbræt.
Byggeår
1924
Åbnet
1924
Nedlagt
1964
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
20,9 meter
GPS koordinater
55.941534,12.041299
Billede af Kregme Kirkesti Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kregme Kirkesti Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.15 11:57:56