Hillerød-Frederiksværk Jernbane: En Historisk Rejse
Hillerød-Frederiksværk Jernbane (HFJ) er en vigtig del af dansk jernbanehistorie, som forbinder Hillerød med Frederiksværk og senere Hundested. Denne strækning blev anlagt i flere etaper, begyndende i 1897 og udvidet i 1916, og er nu en del af Lokaltog efter flere fusioner.
Begyndelsen på Hillerød-Frederiksværk Jernbane
De første planer om at etablere en jernbane til Halsnæs blev sat i gang i 1881. Den store jernbanelov fra 1894 inkluderede en strækning fra Hillerød til Frederiksværk, og den 3. december samme år blev der udstedt eneretsbevilling. Der blev fremsat to forslag til, hvordan banen skulle tilsluttes den eksisterende statsbanestation i Hillerød:
Fra Freerslev Hegn over Bøllemosen med en lokalstation ved Slangerupgade og ind til Hillerød Station fra syd.
Fra Freerslev Hegn vest og nord om Hillerød med tilslutning til Gribskovbanens spor, hvor det krydser Fredensborgvej, og ind til Hillerød Station fra nord.
Det første forslag blev valgt, men det viste sig ikke at være helt hensigtsmæssigt, da strækningen mellem Hillerød Lokalstation og Statsbanestationen løb i en skarp kurve med en radius på 150 meter og en stigning på 1:70. Dette spor var oprindeligt kun tiltænkt godsvogne, og planen var, at persontogene skulle have endestation på Hillerød Lokalstation. Passagererne skulle dermed selv finde transport mellem de to stationer. Planen blev dog skrinlagt, og togene kom til at køre hele vejen til og fra statsbanestationen via det stejle spor.
Anlæggelsen af HFJ og Udvidelsen til Hundested
Arbejdet med at anlægge HFJ begyndte i 1895, og banen kunne åbnes den 31. maj 1897 med tre daglige tog i hver retning. Selvom omkostningerne var relativt lave, var skinnerne af en spinkel type, der allerede i 1926-27 krævede forstærkning og blev fuldstændigt udskiftet i 1933. Stationsbygningerne langs strækningen blev tegnet af Vilhelm Holck fra Hillerød.
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ), også kendt som Frederiksværkbanen, blev anlagt i to etaper: Hillerød-Frederiksværk (HFJ) i 1897 og Frederiksværk-Hundested (FHJ) i 1916. Den 1. januar 1943 blev de to selskaber fusioneret til ét selskab, som den 1. januar 2001 blev en del af Hovedstadens Lokalbaner, der igen den 1. juli 2015 blev en del af Lokaltog.
Hillerød Lokalstation var Frederiksværkbanens hovedstation fra åbningen i 1897 også selv om togene videreførtes ad forbindelsessporet til Hillerød Statsbanestation.
Hillerød Lokalstation var med drejeskive, remise, værksted og opstillingsspor.
Da Frederiksværkbanen i 1950 blev omlagt ad en helt ny strækning (Trace fra den forlængelsen af Den Sjællandske Midtbane, som aldrig blev til noget) mellem Hillerød Statsbanestation og Skævinge, nedlagdes lokalstationen, idet nogle godsspor dog bibeholdtes for en periode. Hillerød Lokalstation blev nedrevet omkring 1976.
Freerslev Hegn Trinbræt lå syd for banen og vest for vejen: Ved Freeslev Hegn.
Byggeår
1897
Åbnet
1897.05.31
Nedlagt
1950.05.13
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
34,1 meter
GPS koordinater
55.924211,12.246135
Billede af Freerslev Hegn Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Freerslev Hegn Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2021 Download billede
Billede af Gammel Harløse Trinbræt, som ligger øverst til højre i billedet. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Gammel Harløse Trinbræt, som ligger øverst til højre i billedet.
Borup Trinbræt er fra 1900, men startede som sidespor til Borup Teglværk allerede i 1898.
Byggeår
1900
Åbnet
1900
Nedlagt
1950.05.13
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
11,0 meter
GPS koordinater
55.911237,12.182714
Billede af Borup Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Borup Trinbræt med Sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2021 Download billede
Skævinge Station er den største og vigtigste mellemstation på delstrækningen på banen mellem Hillerød og Frederiksværk. Bygningen er opført i 1896 i forbindelse med jernbanens åbning i 1897. Som de andre oprindelige stationer på Frederiksværkbanen er Skævinge Station også tegnet af arkitekten Vilhelm Thaning Holck.
Skævinge Station havde oprindelig billetsalg, postkontor og ventesal, men stationen er i dag lukket og nedsat til trinbræt. Stationen er i dag privat bolig og efter en ombygning og gennemrestaurering i 2013 fremstår den i god stand.
En lille detalje er at Skævinge Station var én af de stationer, der medvirkede i Matador som Korsbæk Station. Et stationsskilt med navnet "Korsbæk" fandtes i stationen frem til 2006, hvor det blev solgt til en samler.
Grimstrup Trinbræt var oprindeligt med et korsformet læskur. I 1915 blev der opført en kartoffelmelsfabrik ved trinbrættet der blev en af banens gode faste godskunder.
Byggeår
1897
Åbnet
1897.05.31
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Grimstrupvej 96, 3310 Ølsted
Stednavneforkortelse
Gsf
Højdeplacering over havet
7,2 meter
GPS koordinater
55.915718,12.102180
Billede af Grimstrup Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Kregme Kirkesti Trinbræt blev anlagt i 1924, men blev i 1964 erstattet af Lille Kregme Trinbræt.
Byggeår
1924
Åbnet
1924
Nedlagt
1964
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
20,9 meter
GPS koordinater
55.941534,12.041299
Billede af Kregme Kirkesti Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kregme Kirkesti Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Billede af Bjørnehoved Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Bjørnehoved Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede