Denne banes historie går helt tilbage til loven af 24. april 1864. Dengang blev det besluttet at anlægge en tværbane til Grindsted. Desværre var man noget tvetydig med hensyn til udgangspunktet og det medførte en langvarig strid mellem Varde og Esbjerg om hvilken by der skulle være udgangspunkt for denne bane. Den opmærksomme læser vil nok have gættet at Varde løb af med sejren.
Loven af 29. april 1913 angav en bane mellem Grindsted og Varde eller Tistrup. Amtet var absolut ikke stemt for at støtte en bane til Tistrup og dermed fik Varde endelig banen. Dette faktum blev fuldbyrdet med en koncession den 4. juni 1915. I foråret 1916 kom der gang i anlægsarbejdet og den 12. april 1919 kunne banen indvies.
Da var der også gået 55 år siden den først var nævnt i en lov. Den regelmæssige trafik blev påbegyndt den 13. april 1919 med 3 daglige tog i hver retning.
Lidt usædvanligt for Varde-banerne gik denne bane næsten stik øst ud af byen og syd om Varde Å. Fra Varde H løb banen gennem Sønder Varde og Gellerup Plantage til Næsbjerg station. Fra Næsbjerg svingede banen i nordøstlig retning gennem Biltoft (T) og Öse (T). Fra Öse små tre kilometer videre til Nordenskov station. Ikke langt fra Nordenskov, men inden den lille holdeplads ved Gravlund, der lå 4 kilometer fra Nordenskov, svingede banen stik nord i retning Ansager. Mellem Nordenskov og Gravlund krydsede banen Holme Å. Først ved Ansager station, 23 kilometer fra Varde, støder banen første gang på udløbere af Varde Å. Mølby station ligger 5 kilometer fra Ansager og det er på denne strækning af banen krydser Varde Å. Mølby station er egentlig navnet på stationen i Skovlund. Fra Mølby fortsætter banen i nordlig retning en 2 - 3 kilometer inden den når Tyndkær trinbræt. Her svinger banen igen stik øst og fortsætter i retning Grindsted. Inden den når så vidt skal den først passere de fire kilometer mellem Tyndkær og Eg. Mellem Eg og Grindsted var der holdepladser ved Jerrig og Loft.
Vigtige stamdata for Varde-Grindsted Jernbane (VaGJ)
Varde station blev indviet 3. oktober 1874 samtidig med jernbanestrækningen Esbjerg-Varde. Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.
28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet. Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.
Skonager blev nedlagt som trinbræt i starten af 1960'erne da det blev erstattet af Gellerup. Trinbrættet fortsatte dog som uofficielt stoppested til banens nedlæggelse den 31. marts 1972.
Biltofte trinbræt lå på den nordlige side, der hvor banen skar over Biltoftvej, lige op ad missionshuset.
Biltoft trinbræt havde et venteskur med pyramidetag. Dette venteskur blev flyttet til Varde - Nørre Nebel jernbane 1972, da Varde - Grindsted banen lukkede.
Biltoft trinbræt havde et sidespor i 1930'erne.
Byggeår
1919
Åbnet
1919.04.12
Nedlagt
1972.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
17,0 meter
GPS koordinater
55.62577018839025,8.636914941694151
Billede af Biltoft Trinbræt med Sidespor. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.
Gravlunde station havde traktorremise og et 2 km sidespor til Haltrup teglværk i 1930'erne. Inden lukning af banen blev Gravlunde station nedrykket til trinbræt.
Ansager station var med sidespor til en foderstofforretning og svineslagteriet. Ansager betydning voksede i banens tid, og stationsbygning og varehus blev derfor senere udvidet.
Mølby station var med privat pakhus og der var en transportør over banen mellem silon og kornlager. Mølby station lå i byen Skovlund, men blev opkaldt efter Mølby bro og kro for at undgå forveksling med Skovlunde station i København.
Bygvænget Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Grindsted Station (Gi) var Varde-Grindsted Jernbane's endestation og lå 44,3 km. fra første station.
Den første station i Grindsted var en beskeden midlertidig træbygning, der ibrugtoges som stationsbygning ved Vejle-Vandel-Grindsted banens forlængelse til Grindsted den 21. maj 1914. Den første station, som var tegnet af arkitekt Axel Giersing, havde en stationsbygning, der lå som en isoleret ø midt i et gigantisk byggerod, da der var ved at blive etableret andre baner til både Bramming (åbnet den 12. november 1916 ), Brande (åbnede den 1. december 1917), Troldhede (åbnede den 25. august 1917) og Kolding (åbnede den 25. august 1917).
Grindsted anden Station åbnede den 12. november 1916 sammen med strækningen til Bramming, var med remise og fik i løbet af det første åbningssår baner i hele seks retninger.
Vandelbanen blev nedlagt 31. marts 1957, Troldhedebanen fulgte efter 31. marts 1968, og Varde-Grindsted blev som den sidste af privatbanerne nedlagt 31. marts 1972.
For Diagonalbanen blev persontrafikken indstillet 23. maj 1971. Godstrafikken Grindsted-Filskov fortsatte til 1977. På strækningen Bramming-Grindsted, hvor skinnerne stadig ligger, kørte det sidste godstog 3. juni 2012 og banen blev spærret for trafik dagen efter.
Veterantog Vest under Dansk Jernbane-Klub, som havde kørt veterantog på strækningen, kørte afskedstur 31. maj 2012.
Grindsted Station har både haft forkortelsen Gs og Gi