Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane - operatør: LT (Oprindelig: HFHJ)
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane: Historien om Frederiksværkbanen
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane, også kendt som Frederiksværkbanen, er en normalsporet privatbane i Nordsjælland, anlagt i to etaper. Den første etape, Hillerød-Frederiksværk Jernbane (HFJ), åbnede i 1897, mens Frederiksværk-Hundested Jernbane (FHJ) blev etableret i 1916. Selskaberne blev slået sammen i 1943, og siden 2015 har banen været en del af Lokaltog A/S. Banen har haft stor betydning for transport og udvikling i Nordsjælland gennem sin historie.Hillerød-Frederiksværk Jernbane: Den første etape
De første tanker om en jernbane til Frederiksværk opstod allerede i 1864, hvor Hillerød blev en del af Nordbanen. På grund af dårlige veje og behovet for bedre transportmuligheder for varer fra Frederiksværks industrier blev et udvalg nedsat for at arbejde på en jernbane. Med jernbaneloven af 8. maj 1894 blev banen endelig vedtaget, og eneretsbevilling blev udstedt 3. december samme år.Arbejdet med anlægget startede i 1895, og banen åbnede 31. maj 1897 med stor festivitas. Indenrigsminister Vilhelm Bardenfleth deltog i indvielsen sammen med prominente personer som rigsdagens formand Sofus Høgsbro og landstingets formand Henning Matzen. Banens stationsbygninger blev tegnet af arkitekten Vilhelm Holck, mens linjeføringen skabte udfordringer. Særligt forbindelsessporet mellem lokalstationen i Hillerød og statsbanestationen havde en stigning på 1:70 og en kurve med 150 meters radius, hvilket gav mange problemer for togdriften.
Frederiksværkbanens Infrastruktur og Drift
Banen åbnede med tre daglige tog i hver retning og blev hurtigt populær. Godstransporten omfattede varer som kartoffelmel, tegl, sten og grus. De største kunder inkluderede kartoffelmelsfabrikken i Grimstrup og Borup Teglværk. Senere blev Stålvalseværket i Frederiksværk banens største godskunde, der transporterede metalskrot til fabrikken og færdige stålprodukter ud til markedet.Fra starten blev banen drevet med damplokomotiver, men i 1923 begyndte man at introducere motorvogne, hvilket reducerede driftsomkostningerne. Den første Triangel-motorvogn blev leveret fra De Forenede Automobilfabrikker i Odense. Motorvognen blev hurtigt populær blandt passagererne, men den blev totalskadet ved en ulykke i 1926.
Frederiksværk-Hundested Jernbane: Udvidelsen til Hundested
Frederiksværkbanens succes førte til et ønske om en videreførelse til Hundested, hvor der kunne skabes forbindelse til færgeruter. Projektet blev inkluderet i jernbaneloven af 1908, og arbejdet begyndte i 1915. Banen åbnede 21. december 1916 og blev fra starten drevet af Frederiksværkbanen. Hundestedbanen havde sin egen bestyrelse, men den blev slået sammen med Frederiksværkbanen i 1943.På strækningen fra Frederiksværk til Hundested blev der anlagt stationer og trinbrætter som Hanehoved, Melby, Dyssekilde og Ullerup. I Hundested blev der bygget en remise, drejeskive og opstillingsspor. Senere blev en havnebane anlagt i 1923, og fra 1928 kunne tog køre direkte til færgen mellem Hundested og Rørvig.
Fusionen til Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane
I 1943 blev Frederiksværkbanen og Hundestedbanen fusioneret til ét selskab: Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ). Denne sammenlægning skabte en mere effektiv drift og gjorde det muligt at modernisere banen yderligere. Selskabet investerede i nye lokomotiver og vogne for at imødekomme den stigende trafik.Under 2. verdenskrig blev banen en vigtig transportåre for varer og personer. Efter krigen voksede både passager- og godstrafikken, hvilket førte til yderligere modernisering. I 1963 blev HFHJ den første privatbane i Danmark til at indføre fjernstyring og togradio, hvilket forbedrede driften betydeligt.
Modernisering og Udfordringer
Fra midten af 1960'erne blev de gamle damplokomotiver gradvist erstattet med moderne diesellokomotiver og skinnebusser. I 1965 blev der indført Y-tog fra Waggonfabrik Uerdingen, som forbedrede passagerkomforten og effektiviteten. Disse tiltag førte til en fordobling af passagertallet frem til 1978.I 1974 blev HFHJ en del af Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT), hvilket indførte fælles billet- og takstsystem for alle transportformer i hovedstadsområdet. Dette styrkede banens position og bidrog til en stigning i antallet af passagerer.
Baneforlægning ved Hillerød
Linjeføringen ved Hillerød forblev en udfordring i mange år. I 1950 blev banen omlagt til en ny rute, der benyttede dele af underbygningen fra den aldrig færdiggjorte Sjællandske Midtbane. Denne omlægning forbedrede køreforholdene og reducerede rejsetiden.Driften i Dag
I dag er Frederiksværkbanen en del af Lokaltog A/S og betjener en række byer i Nordsjælland. Banen anvender moderne togtypen Lint 41, som blev indført i 2007. Der er tre afgange i timen i hver retning i dagtimerne, heraf to almindelige tog og et hurtigtog, der kun stopper ved de vigtigste stationer.Centrale Årstal
- 1897: Hillerød-Frederiksværk Jernbane åbner.
- 1916: Frederiksværk-Hundested Jernbane åbner.
- 1943: HFJ og FHJ fusioneres til HFHJ.
- 1950: Banen omlægges ved Hillerød.
- 1974: HFHJ bliver en del af Hovedstadsområdets Trafikselskab.
- 2015: Banen bliver en del af Lokaltog A/S.
Betydning for Nordsjælland
Frederiksværkbanen har spillet en central rolle i udviklingen af Nordsjælland. Den har skabt forbindelser mellem byer, støttet lokal industri og gjort sommerhusområderne mere tilgængelige. I dag er banen fortsat en vigtig del af den regionale transportinfrastruktur.Fremtidsperspektiver
Med fortsatte investeringer i moderne teknologi og driftsoptimering forventes Frederiksværkbanen at forblive en central del af Nordsjællands transportnet. Fokus på bæredygtighed og øget pendlertrafik vil styrke banens rolle yderligere i de kommende år.Vigtige stamdata for Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane
Jernbanens længde i km | 39,7 |
Baneforkortelse | HFHJ |
Dato for Koncession | 1894.12.13 |
Jernbanen åbnet | 1897.05.31 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
El drift | Nej |
Bane status | Lokalbane |
Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
2015.07.01 | I drift | Lokaltog A/S | LT |
2009.01.01 | 2015.07.01 | Regionstog A/S | RTOG |
2001.07.01 | 2009.01.01 | Hovedstadens Lokalbaner A/S | HL |
1943.01.01 | 2001.07.01 | Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane | HFHJ |
1916.12.22 | 1943.01.01 | Frederiksværk-Hundested Jernbane, senere HFHJ | FHJ |
1897.05.31 | 1943.01.01 | Hillerød-Frederiksværk Jernbane, senere HFHJ | HFJ |
Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Hillerød Station (Hi) | 0,0 km | |
Favrholm Trinbræt (Fvt) | 1,9 km | |
Store Hestehave Trinbræt | 2,6 km | |
Brødeskov Station (Bsk) | 4,9 km | |
Gørløse Trinbræt (Gør) | 9,8 km | |
Borupgård Trinbræt med Sidespor (Bof) | 12,0 km | |
Skævinge Station (Skv) | 14,2 km | |
Strølille Trinbræt | 15,7 km | |
Grimstrup Trinbræt (Gsf) | 17,3 km | |
Ølsted Station (Øls) | 19,3 km | |
Kregme Station (Krf) | 21,5 km | |
Kregme Kirkesti Trinbræt | 22,4 km | |
Lille Kregme Trinbræt (Llk) | 23,1 km | |
Bjørnehoved Trinbræt | 24,9 km | |
Frederiksværk Station (Frv) | 25,8 km | |
Hanehoved Trinbræt (Hhf) | 27,3 km | |
Melby Trinbræt (Mel) | 30,1 km | |
Dyssekilde Station (Dsk) | 32,0 km | |
Østerbjerg Trinbræt (Øsf) | 34,0 km | |
Ullerup Trinbræt | 36,1 km | |
Vibehus Trinbræt (Vif) | 37,2 km | |
Hundested Station (Hun) | 39,1 km | |
Hundested Havn Trinbræt (Huh) | 39,7 km |
Banekort over Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 7. juni 2011 - LINK til kilde.
Video fra Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1988 - LINK til kilde.
Noter til: Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane (HFHJ)
Titel: Privatbanen H.F.H.J.
Transportselskab/ operatør: Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane (HFHJ)
Jernbanested: Danmark
Beskrivelse: Sommeren 1988 var det sidste år, hvor Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane (HFHJ) havde et dagligt persontog oprangeret af diesellokomotivet M 8 og en forhenværende DSB Cle-vogn.
1988 var også det sidste år, hvor MaK-lokomotiverne M 9 og M 11 blev anvendt som trækkraft for godstog. I filmen ses HFHJ M 11 på sin absolut sidste tur.
En tur fra Hundested til Hillerød i selskab med lokoføreren er naturligvis også med i denne præsentation af HFHJ. Desuden glimt fra værkstedet, fjernstyringscentralen og Hundested havn, bl.a. med færgen Djursland.
© Grimstrup Film, overdraget til Danmarks Jernbanemuseum. Ifølge ophavsretsloven er denne film beskyttet og må ikke kopieres, udlejes, eller fremvises ved offentlige arrangementer.
Infrastrukturejer: A/S Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbaneselskab
Motivdato: 1988
Fotograf/ billedkunstner: Grimstrup Film ved Jan Williams
Scannummer: Privatbanen HFHJ
Hillerød Station (Hi) var Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane banens første station
Byggeår | 1864 |
Åbnet | 1864.06.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Carl Heinrich Wolf |
Adresse | Nordre Jernbanevej 37, 3400 Hillerød |
Stednavneforkortelse | Hi |
Højdeplacering over havet | 36,9 meter |
GPS koordinater | 55.926997,12.310700 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Favrholm Trinbræt (Fvt) lå 1,9 km. fra første station.
Favrholm Trinbræt får karakter af pendlerstation for den sydlige del af Hillerød. Det forventes at Favrholm Trinbræt på sigt vil medvirke til at fremme byudviklingen af det i dag øde område.
Et byudviklingsområde med S-togsstation mellem Allerød og Hillerød har længe været en del af kommuneplanlægningen i Hillerød. Stationen forventes at stå færdig i 2023, før det nye hospital åbnes.
Favrholm Trinbræt forventes at give et markant løft til transportbetjeningen mellem København og Nordsjælland, fordi den giver bedre sammenhæng mellem S-tog og lokaltog. Forventningen er, at der vil køre S-tog hvert 10. minut i begge retninger, og Frederiksværkbanen (Hillerød – Frederiksværk – Hundested) vil stoppe tre gange i timen (med en planlagt udbygning til seks gange i timen) i hver retning.
Der bliver etableret en stor parkeringsplads ved Favrholm Trinbræt, og dette vil gøre Favrholm Trinbræt til en pendlerstation for borgerne i Hillerød og omegn. Dette vil dermed kunne holde biltrafikken i den centrale del af Hillerød væk i myldretiden, da oplandet ikke behøver benytte Hillerød Station som pendlerstation. Det var Forligskredsen bag En Grøn Transportpolitik, der i 2017 vedtog at bygge den nye Favrholm Trinbræt.
Undergrundens beskaffenhed ved Favrholm Trinbræt tillader ikke, at man kan placere regionshospitalet ved banen og det kommende Favrholm Trinbræt, og der vil være en gangafstand på ca. 500 meter.
Byggeår | 2023 |
Åbnet | 2023.12.10 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Fvt |
Højdeplacering over havet | 30,0 meter |
GPS koordinater | 55.910834742661756,12.314582472606377 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024 Download billede
Store Hestehave Trinbræt lå 2,6 km. fra første station.
Byggeår | 1950 |
Åbnet | 1950.05.14 |
Nedlagt | 1989 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 32,8 meter |
GPS koordinater | 55.904321045827864,12.309394218096863 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Brødeskov Station (Bsk) lå 4,9 km. fra første station.
Byggeår | 1950 |
Åbnet | 1950.05.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 1, 3400 Hillerød |
Stednavneforkortelse | Bsk |
Højdeplacering over havet | 27,1 meter |
GPS koordinater | 55.893491,12.279753 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Gørløse Trinbræt (Gør) lå 9,8 km. fra første station.
Byggeår | 1950 |
Åbnet | 2012 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Gør |
Højdeplacering over havet | 16,4 meter |
GPS koordinater | 55.886781,12.202123 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Borupgård Trinbræt med Sidespor (Bof) lå 12,0 km. fra første station.
Byggeår | 1950 |
Åbnet | 1950.05.14 |
Nedlagt | 2009.01.11 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Bof |
Højdeplacering over havet | 14,3 meter |
GPS koordinater | 55.901089,12.183078 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Skævinge Station (Skv) lå 14,2 km. fra første station.
Skævinge Station havde oprindelig billetsalg, postkontor og ventesal, men stationen er i dag lukket og nedsat til trinbræt. Stationen er i dag privat bolig og efter en ombygning og gennemrestaurering i 2013 fremstår den i god stand.
En lille detalje er at Skævinge Station var én af de stationer, der medvirkede i Matador som Korsbæk Station. Et stationsskilt med navnet "Korsbæk" fandtes i stationen frem til 2006, hvor det blev solgt til en samler.
Byggeår | 1896 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Thaning Holck |
Adresse | Jernbanevej 16A, 3320 Skævinge |
Stednavneforkortelse | Skv |
Højdeplacering over havet | 12,2 meter |
GPS koordinater | 55.907519,12.149482 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Strølille Trinbræt lå 15,7 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924 |
Nedlagt | Nedlagt |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 9,5 meter |
GPS koordinater | 55.910362,12.126288 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af resterne af Strølille Trinbræt til højre i billedet.
Titel:- 1956 - Jettesminde
Bygningsnavn:Jettesminde
Sted:Danmark, Sjælland, Skævinge
Vejnavn:Markebækvej
Husnummer:3
Postnummer:3320
By:Skævinge
Sogn:Skævinge
Matrikelnummer:29 b, Skævinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:H08014_015.tif
Grimstrup Trinbræt (Gsf) lå 17,3 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Grimstrupvej 96, 3310 Ølsted |
Stednavneforkortelse | Gsf |
Højdeplacering over havet | 7,2 meter |
GPS koordinater | 55.915718,12.102180 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Ølsted Station (Øls) lå 19,3 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Thaning Holck |
Adresse | Ølsted Stationsvej 1, 3310 Ølsted |
Stednavneforkortelse | Øls |
Højdeplacering over havet | 7,6 meter |
GPS koordinater | 55.923027,12.073131 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Kregme Station (Krf) lå 21,5 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Thaning Holck |
Adresse | Frederikssundsvej 40, 3300 Frederiksværk |
Stednavneforkortelse | Krf |
Højdeplacering over havet | 23,4 meter |
GPS koordinater | 55.934729,12.047049 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Kregme Kirkesti Trinbræt lå 22,4 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924 |
Nedlagt | 1964 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 20,9 meter |
GPS koordinater | 55.941534,12.041299 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Lille Kregme Trinbræt (Llk) lå 23,1 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Lille Kregmevej 22, 3300 Frederiksværk |
Stednavneforkortelse | Llk |
Højdeplacering over havet | 16,8 meter |
GPS koordinater | 55.946670,12.034193 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Bjørnehoved Trinbræt lå 24,9 km. fra første station.
Byggeår | 1930 |
Åbnet | 1930 |
Nedlagt | Nedlagt |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 55.960253,12.019631 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Frederiksværk Station (Frv) lå 25,8 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Thaning Holck |
Adresse | Stationspladsen 1, 3300 Frederiksværk |
Stednavneforkortelse | Frv |
Højdeplacering over havet | 3,6 meter |
GPS koordinater | 55.968612,12.019462 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Hanehoved Trinbræt (Hhf) lå 27,3 km. fra første station.
Byggeår | 1922 |
Åbnet | 1922 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hanehovedvej 68, 3300 Frederiksværk |
Stednavneforkortelse | Hhf |
Højdeplacering over havet | 1,8 meter |
GPS koordinater | 55.975143,12.001187 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Melby Trinbræt (Mel) lå 30,1 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 2020 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Melby Stationsvej 1, 3370 Melby |
Stednavneforkortelse | Mel |
Højdeplacering over havet | 14,0 meter |
GPS koordinater | 55.991517,11.971130 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Dyssekilde Station (Dsk) lå 32,0 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.12.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | E. Ambt og A. Preisler |
Adresse | Stationsvej 1, 3390 Hundested |
Stednavneforkortelse | Dsk |
Højdeplacering over havet | 18,3 meter |
GPS koordinater | 55.985210,11.942335 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Østerbjerg Trinbræt (Øsf) lå 34,0 km. fra første station.
Østerbjerg Trinbræt havde banepakkeekspedition fra 1925 til 1946.
Fra 1965 kom der et krydsningsspor som i 1966 blev fjernstyret og igen fra 1987 med "datamatstyret" sikringsanlæg, som det så fint hed dengang.
I 1990 blev den fine ventebygning på Østerbjerg Trinbræt udskiftet med et simpelt og morderne læskur.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1990 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Øsf |
Højdeplacering over havet | 4,9 meter |
GPS koordinater | 55.976845,11.913864 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Ullerup Trinbræt lå 36,1 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.12.22 |
Nedlagt | Nedlagt |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 16,8 meter |
GPS koordinater | 55.966817,11.886501 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Vibehus Trinbræt (Vif) lå 37,2 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.12.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Stationsbygning er nedrevet. |
Arkitekt | E. Ambt og A. Preisler |
Adresse | Frederiksværkvej 135, 3390 Hundested |
Stednavneforkortelse | Vif |
Højdeplacering over havet | 17,8 meter |
GPS koordinater | 55.960280,11.873164 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Hundested Station (Hun) lå 39,1 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.12.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | E. Ambt og A. Preisler |
Adresse | Jernbanegade 8, 3390 Hundested |
Stednavneforkortelse | Hun |
Højdeplacering over havet | 7,8 meter |
GPS koordinater | 55.963758,11.852531 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Hundested Havn Trinbræt (Huh) var Frederiksværkbanen, Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane's endestation og lå 39,7 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Huh |
Højdeplacering over havet | 1,7 meter |
GPS koordinater | 55.965779,11.846264 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede