I loven af 8. maj 1894 optræder der en jernbane fra Hillerød til Frederiksværk. Staten yder et tilskud på 50 procent af anlægsomkostningerne. Koncessionen tildeles den 3. december 1894. Da der endnu ikke formelt er stiftet et selskab bliver koncessionen i første omgang tildelt til et udvalg der står for dannelsen af Hillerød - Frederiksværk Jernbane. Anlægsarbejdet påbegyndes i sommeren 1895 og omkring to år senere, den 30. maj 1897 indvies banen i overværelse af Indenrigsminister Bardenfleth. Den følgende dag starter den normale drift med 3 daglige tog i hver retning.
Oversigtsfakta HFJ: Lov: 8. maj 1894 Koncession: 3. december 1894 Indvielse: 30. maj 1897 Længde i km: 26
Frederiksværk - Hundested: Allerede da man anlagde den stambanen var der tale om en forlængelse til Hundested. Med loven af 27. maj 1908 blev etableringen af en sådan bane medtaget. Staten indvilligede i at bidrage med 40 procent af anlægsudgifterne. Koncessionen til denne strækning blev udstedt den 10. juli 1914. Tæt på jul, den 21. december 1916, kunne man indvie banen. Den følgende dag starter den normale drift med hele 4 daglige tog i hver retning.
Oversigtsfakta FHJ: Lov: 27. maj 1908 Koncession: 10. juli 1914. Indvielse: 21. december 1916 Længde i km: 13
Maybach "Vogne": Lidt HFHJ historie: I 1927 anskaffedes EVA-Maybach vogne til banen. Vognene var ganske solide, men motorerne var ikke særlig solide. Hos HFHJ blev M5 i stedet ombygget til C5 og anvendt som personvogn. Den fra MFVJ indkøbte M1 blev renoveret og anvendt som motorvogn med de resterende dele fra M5 som komponenter. Alt dette skete i årene efter krigen - omkring 1948 - 1955.
Privatbanerne i Hillerød: Driftsfælleskabet består af 2 baner: Gribskovbanen (GDS) og Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane HFHJ. Pr. 1. januar 2001 er det nu Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) der har ansvaret for Privatbanerne i Hillerød, som fra 2002 blev en del af Hovedstadens Lokalbaner, der i 2015 indgik i Lokaltog.
Vigtige stamdata for Hillerød-Frederiksværk-Hundested (LT)
Billede af Store Hestehave Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Store Hestehave Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.15 09:56:35
Borupgård Trinbræt var placeret syd for Borup i Gørløse Sogn. Det blev anlagt i 1950 som erstatning for den gamle Harløse-Freerslev rutes Borup Trinbræt fra år 1900. Dette trinbræt lå 2 km. nord for nutidens Borup. Sidesporet til Borup Teglværk blev anlagt i 1898 fra det gamle trinbræt, men blev sløjfet og ført fra den nye Borupgård Trinbræts spor da dette blev oprettet. Borupgård Trinbræt var med korsformet læskur.
Byggeår
1950
Åbnet
1950.05.14
Nedlagt
2009.01.11
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Bof
Højdeplacering over havet
14,3 meter
GPS koordinater
55.901089,12.183078
Billede af Borupgård Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Borupgård Trinbræt med Sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.15 10:35:48
Skævinge Station er den største og vigtigste mellemstation på delstrækningen på banen mellem Hillerød og Frederiksværk. Bygningen er opført i 1896 i forbindelse med jernbanens åbning i 1897. Som de andre oprindelige stationer på Frederiksværkbanen er Skævinge Station også tegnet af arkitekten Vilhelm Thaning Holck.
Skævinge Station havde oprindelig billetsalg, postkontor og ventesal, men stationen er i dag lukket og nedsat til trinbræt. Stationen er i dag privat bolig og efter en ombygning og gennemrestaurering i 2013 fremstår den i god stand.
En lille detalje er at Skævinge Station var én af de stationer, der medvirkede i Matador som Korsbæk Station. Et stationsskilt med navnet "Korsbæk" fandtes i stationen frem til 2006, hvor det blev solgt til en samler.
Grimstrup Trinbræt var oprindeligt med et korsformet læskur. I 1915 blev der opført en kartoffelmelsfabrik ved trinbrættet der blev en af banens gode faste godskunder.
Byggeår
1897
Åbnet
1897.05.31
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Grimstrupvej 96, 3310 Ølsted
Stednavneforkortelse
Gsf
Højdeplacering over havet
7,2 meter
GPS koordinater
55.915718,12.102180
Billede af Grimstrup Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.15 10:59:34
Kregme Kirkesti Trinbræt blev anlagt i 1924, men blev i 1964 erstattet af Lille Kregme Trinbræt.
Byggeår
1924
Åbnet
1924
Nedlagt
1964
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
20,9 meter
GPS koordinater
55.941534,12.041299
Billede af Kregme Kirkesti Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kregme Kirkesti Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.15 11:57:56
Østerbjerg Trinbræt med offentligt sidespor åbnede sammen med Frederiksværk-Hundested Jernbane den 22. december 1916. Østerbjerg Trinbræt havde en rigtig fin ventebygning udført i træ og teglsten med "svaj" på taget. Oprindelig var der fine "bondehus" vinduer i enderne og ud mod perron, men de blev af flere omgange smadret og blev med tiden udskiftet med malede plader.
Østerbjerg Trinbræt havde banepakkeekspedition fra 1925 til 1946.
Fra 1965 kom der et krydsningsspor som i 1966 blev fjernstyret og igen fra 1987 med "datamatstyret" sikringsanlæg, som det så fint hed dengang.
I 1990 blev den fine ventebygning på Østerbjerg Trinbræt udskiftet med et simpelt og morderne læskur.
Byggeår
1916
Åbnet
1990
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Stednavneforkortelse
Øsf
Højdeplacering over havet
4,9 meter
GPS koordinater
55.976845,11.913864
Billede af Østerbjerg Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.06 09:39:36