Hillerød-Frederiksværk-Hundested - operatør: LT (Oprindelig: HFHJ)
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) – Frederiksværkbanens Historie og Udvikling
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) – også kendt som Frederiksværkbanen – er en normalsporet dansk privatbane, anlagt i to etaper: Hillerød-Frederiksværk (HFJ) i 1897 og Frederiksværk-Hundested (FHJ) i 1916. De to selskaber blev 1. januar 1943 fusioneret til ét selskab, som fra 2002 blev en del af Hovedstadens Lokalbaner og senere indgik i Lokaltog i 2015.De Tidlige Bestræbelser og Anlæggelsen af Hillerød-Frederiksværk Jernbane
I 1881 begyndte de første bestræbelser på at oprette en jernbane til Halsnæs. Den store jernbanelov fra 1894 inkluderede en bane fra Hillerød til Frederiksværk, og den 3. december samme år blev der udstedt eneretsbevilling. Der var to forslag vedrørende tilslutningen til den eksisterende statsbanestation i Hillerød: Enten fra Freerslev Hegn over Bøllemosen med en lokalstation ved Slangerupgade og ind til Hillerød Station fra syd, eller fra Freerslev Hegn vest og nord om Hillerød med tilslutning til Gribskovbanens spor ved Fredensborgvej og ind til Hillerød Station fra nord. Det første forslag blev valgt, men viste sig senere at være uhensigtsmæssigt på grund af en skarp kurve og stejl stigning.Arbejdet med anlæggelsen af HFJ begyndte i 1895, og banen åbnede 31. maj 1897 med tre daglige tog i hver retning. Skinnerne var dog af en spinkel type, der allerede i 1926-27 krævede forstærkning, og i 1933 blev de helt udskiftet. Stationsbygningerne blev tegnet af arkitekt Vilhelm Holck fra Hillerød.
Udvidelsen til Hundested og Efterfølgende Udviklinger
Videreførelsen af banen til Hundested blev inkluderet i jernbaneloven fra 1908. Arbejdet på FHJ blev påbegyndt samme år, og banen kunne åbnes 21. december 1916, også med tre daglige tog i hver retning. Civilingeniør C. Johannes Kuhlman projekterede strækningen og var banens driftsbestyrer fra 1915 til 1958. Stationsbygningerne blev tegnet af arkitekt Axel Preisler.I 1923 blev Hundested Havnebane anlagt, og i 1928 blev der anlagt spor til Hundested-Rørvig-færgen, så togene kunne køre helt ned til kajen ved færgeforbindelser. Et spor blev også anlagt til den nedlagte Grenå-Hundested-færge i 1938.
Linjeføringen ved Hillerød var dog stadig et problem. Efter at færdiggørelsen af Sjællandske midtbane blev opgivet i 1936, kunne en del af den eksisterende underbygning mellem Frederikssund og Hillerød bruges til en ny linjeføring for Frederiksværkbanen. Dette arbejde blev vedtaget i Folketinget den 16. juli 1942, men på grund af krigen blev arbejdet først afsluttet og strækningen åbnet 14. maj 1950.
Maybach "Vogne":
Lidt HFHJ historie: I 1927 anskaffedes EVA-Maybach vogne til banen. Vognene var ganske solide, men motorerne var ikke særlig solide. Hos HFHJ blev M5 i stedet ombygget til C5 og anvendt som personvogn. Den fra MFVJ indkøbte M1 blev renoveret og anvendt som motorvogn med de resterende dele fra M5 som komponenter. Alt dette skete i årene efter krigen - omkring 1948 - 1955.Betydning for Sommerhusområder og Industrien
Frederiksværkbanen har historisk set haft mange rejsende, især om sommeren, fra København til sommerhusområderne i Nordsjælland. Banen har også været vigtig for gods transport, især for virksomheder i Frederiksværk, kartoffelmelsfabrikken i Grimstrup og Borup Teglværk. Under 2. verdenskrig blev tørv hentet fra en mose ved Gammel Harløse trinbræt, og et sidespor blev anlagt til mosen. Senere blev Stålvalseværket i Frederiksværk banens største godskunde.Frederiksværkbanen har nu fem mellemstationer, hvor togene altid standser, og otte trinbrætter, hvor der kun standses efter behov. I 2009 blev der indført en ny køreplan med tre afgange i timen i hver retning i dagtimerne på hverdage: to almindelige tog og et hurtigtog, som kun standser ved de fem mellemstationer. For at muliggøre hurtigtogenes højere hastighed blev sporene forbedret flere steder på linjen.
Privatbanerne i Hillerød:
Driftsfælleskabet består af 2 baner: Gribskovbanen (GDS) og Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane HFHJ. Pr. 1. januar 2001 er det nu Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) der har ansvaret for Privatbanerne i Hillerød, som fra 2002 blev en del af Hovedstadens Lokalbaner, der i 2015 indgik i Lokaltog.
Vigtige stamdata for Hillerød-Frederiksværk-Hundested
Jernbanens længde i km | 39,7 |
Baneforkortelse | HFHJ |
Dato for Koncession | 1894.12.13 |
Jernbanen åbnet | 1897.05.31 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
El drift | Nej |
Bane status | Lokalbane |
Hillerød-Frederiksværk-Hundested har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
2015.07.01 | I drift | Lokaltog A/S | LT |
2009.01.01 | 2015.07.01 | Regionstog A/S | RTOG |
2001.07.01 | 2009.01.01 | Hovedstadens Lokalbaner A/S | HL |
1943.01.01 | 2001.07.01 | Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane | HFHJ |
1916.12.22 | 1943.01.01 | Frederiksværk-Hundested Jernbane, senere HFHJ | FHJ |
1897.05.31 | 1943.01.01 | Hillerød-Frederiksværk Jernbane, senere HFHJ | HFJ |
Hillerød-Frederiksværk-Hundested havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Hillerød Station (Hi) | 0,0 km | |
Favrholm Trinbræt (Fvt) | 1,9 km | |
Store Hestehave Trinbræt | 2,6 km | |
Brødeskov Station (Bsk) | 4,9 km | |
Gørløse Trinbræt (Gør) | 9,8 km | |
Borupgård Trinbræt med Sidespor (Bof) | 12,0 km | |
Skævinge Station (Skv) | 14,2 km | |
Strølille Trinbræt | 15,7 km | |
Grimstrup Trinbræt (Gsf) | 17,3 km | |
Ølsted Station (Øls) | 19,3 km | |
Kregme Station (Krf) | 21,5 km | |
Kregme Kirkesti Trinbræt | 22,4 km | |
Lille Kregme Trinbræt (Llk) | 23,1 km | |
Bjørnehoved Trinbræt | 24,9 km | |
Frederiksværk Station (Frv) | 25,8 km | |
Hanehoved Trinbræt (Hhf) | 27,3 km | |
Melby Trinbræt (Mel) | 30,1 km | |
Dyssekilde Station (Dsk) | 32,0 km | |
Østerbjerg Trinbræt (Øsf) | 34,0 km | |
Ullerup Trinbræt | 36,1 km | |
Vibehus Trinbræt (Vif) | 37,2 km | |
Hundested Station (Hun) | 39,1 km | |
Hundested Havn Trinbræt (Huh) | 39,7 km |
Banekort over Hillerød-Frederiksværk-Hundested
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 7. juni 2011 - LINK til kilde.
Video fra Hillerød-Frederiksværk-Hundested
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1988 - LINK til kilde.
Noter til: Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane (HFHJ)
Titel: Privatbanen H.F.H.J.
Transportselskab/ operatør: Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane (HFHJ)
Jernbanested: Danmark
Beskrivelse: Sommeren 1988 var det sidste år, hvor Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane (HFHJ) havde et dagligt persontog oprangeret af diesellokomotivet M 8 og en forhenværende DSB Cle-vogn.
1988 var også det sidste år, hvor MaK-lokomotiverne M 9 og M 11 blev anvendt som trækkraft for godstog. I filmen ses HFHJ M 11 på sin absolut sidste tur.
En tur fra Hundested til Hillerød i selskab med lokoføreren er naturligvis også med i denne præsentation af HFHJ. Desuden glimt fra værkstedet, fjernstyringscentralen og Hundested havn, bl.a. med færgen Djursland.
© Grimstrup Film, overdraget til Danmarks Jernbanemuseum. Ifølge ophavsretsloven er denne film beskyttet og må ikke kopieres, udlejes, eller fremvises ved offentlige arrangementer.
Infrastrukturejer: A/S Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbaneselskab
Motivdato: 1988
Fotograf/ billedkunstner: Grimstrup Film ved Jan Williams
Scannummer: Privatbanen HFHJ
Hillerød Station (Hi) var Hillerød-Frederiksværk-Hundested banens første station
Byggeår | 1864 |
Åbnet | 1864.06.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Carl Heinrich Wolf |
Adresse | Nordre Jernbanevej 37, 3400 Hillerød |
Stednavneforkortelse | Hi |
Højdeplacering over havet | 36,9 meter |
GPS koordinater | 55.926997,12.310700 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Favrholm Trinbræt (Fvt) lå 1,9 km. fra første station.
Favrholm Trinbræt får karakter af pendlerstation for den sydlige del af Hillerød. Det forventes at Favrholm Trinbræt på sigt vil medvirke til at fremme byudviklingen af det i dag øde område.
Et byudviklingsområde med S-togsstation mellem Allerød og Hillerød har længe været en del af kommuneplanlægningen i Hillerød. Stationen forventes at stå færdig i 2023, før det nye hospital åbnes.
Favrholm Trinbræt forventes at give et markant løft til transportbetjeningen mellem København og Nordsjælland, fordi den giver bedre sammenhæng mellem S-tog og lokaltog. Forventningen er, at der vil køre S-tog hvert 10. minut i begge retninger, og Frederiksværkbanen (Hillerød – Frederiksværk – Hundested) vil stoppe tre gange i timen (med en planlagt udbygning til seks gange i timen) i hver retning.
Der bliver etableret en stor parkeringsplads ved Favrholm Trinbræt, og dette vil gøre Favrholm Trinbræt til en pendlerstation for borgerne i Hillerød og omegn. Dette vil dermed kunne holde biltrafikken i den centrale del af Hillerød væk i myldretiden, da oplandet ikke behøver benytte Hillerød Station som pendlerstation. Det var Forligskredsen bag En Grøn Transportpolitik, der i 2017 vedtog at bygge den nye Favrholm Trinbræt.
Undergrundens beskaffenhed ved Favrholm Trinbræt tillader ikke, at man kan placere regionshospitalet ved banen og det kommende Favrholm Trinbræt, og der vil være en gangafstand på ca. 500 meter.
Byggeår | 2023 |
Åbnet | 2023.12.10 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Fvt |
Højdeplacering over havet | 30,0 meter |
GPS koordinater | 55.910834742661756,12.314582472606377 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024 Download billede
Store Hestehave Trinbræt lå 2,6 km. fra første station.
Byggeår | 1950 |
Åbnet | 1950.05.14 |
Nedlagt | 1989 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 32,8 meter |
GPS koordinater | 55.904321045827864,12.309394218096863 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Brødeskov Station (Bsk) lå 4,9 km. fra første station.
Byggeår | 1950 |
Åbnet | 1950.05.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 1, 3400 Hillerød |
Stednavneforkortelse | Bsk |
Højdeplacering over havet | 27,1 meter |
GPS koordinater | 55.893491,12.279753 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Gørløse Trinbræt (Gør) lå 9,8 km. fra første station.
Byggeår | 1950 |
Åbnet | 2012 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Gør |
Højdeplacering over havet | 16,4 meter |
GPS koordinater | 55.886781,12.202123 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Borupgård Trinbræt med Sidespor (Bof) lå 12,0 km. fra første station.
Byggeår | 1950 |
Åbnet | 1950.05.14 |
Nedlagt | 2009.01.11 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Bof |
Højdeplacering over havet | 14,3 meter |
GPS koordinater | 55.901089,12.183078 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Skævinge Station (Skv) lå 14,2 km. fra første station.
Skævinge Station havde oprindelig billetsalg, postkontor og ventesal, men stationen er i dag lukket og nedsat til trinbræt. Stationen er i dag privat bolig og efter en ombygning og gennemrestaurering i 2013 fremstår den i god stand.
En lille detalje er at Skævinge Station var én af de stationer, der medvirkede i Matador som Korsbæk Station. Et stationsskilt med navnet "Korsbæk" fandtes i stationen frem til 2006, hvor det blev solgt til en samler.
Byggeår | 1896 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Thaning Holck |
Adresse | Jernbanevej 16A, 3320 Skævinge |
Stednavneforkortelse | Skv |
Højdeplacering over havet | 12,2 meter |
GPS koordinater | 55.907519,12.149482 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Strølille Trinbræt lå 15,7 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924 |
Nedlagt | Nedlagt |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 9,5 meter |
GPS koordinater | 55.910362,12.126288 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af resterne af Strølille Trinbræt til højre i billedet.
Titel:- 1956 - Jettesminde
Bygningsnavn:Jettesminde
Sted:Danmark, Sjælland, Skævinge
Vejnavn:Markebækvej
Husnummer:3
Postnummer:3320
By:Skævinge
Sogn:Skævinge
Matrikelnummer:29 b, Skævinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:H08014_015.tif
Grimstrup Trinbræt (Gsf) lå 17,3 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Grimstrupvej 96, 3310 Ølsted |
Stednavneforkortelse | Gsf |
Højdeplacering over havet | 7,2 meter |
GPS koordinater | 55.915718,12.102180 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Ølsted Station (Øls) lå 19,3 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Thaning Holck |
Adresse | Ølsted Stationsvej 1, 3310 Ølsted |
Stednavneforkortelse | Øls |
Højdeplacering over havet | 7,6 meter |
GPS koordinater | 55.923027,12.073131 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Kregme Station (Krf) lå 21,5 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Thaning Holck |
Adresse | Frederikssundsvej 40, 3300 Frederiksværk |
Stednavneforkortelse | Krf |
Højdeplacering over havet | 23,4 meter |
GPS koordinater | 55.934729,12.047049 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Kregme Kirkesti Trinbræt lå 22,4 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924 |
Nedlagt | 1964 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 20,9 meter |
GPS koordinater | 55.941534,12.041299 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Lille Kregme Trinbræt (Llk) lå 23,1 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Lille Kregmevej 22, 3300 Frederiksværk |
Stednavneforkortelse | Llk |
Højdeplacering over havet | 16,8 meter |
GPS koordinater | 55.946670,12.034193 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Bjørnehoved Trinbræt lå 24,9 km. fra første station.
Byggeår | 1930 |
Åbnet | 1930 |
Nedlagt | Nedlagt |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 55.960253,12.019631 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Frederiksværk Station (Frv) lå 25,8 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Thaning Holck |
Adresse | Stationspladsen 1, 3300 Frederiksværk |
Stednavneforkortelse | Frv |
Højdeplacering over havet | 3,6 meter |
GPS koordinater | 55.968612,12.019462 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Hanehoved Trinbræt (Hhf) lå 27,3 km. fra første station.
Byggeår | 1922 |
Åbnet | 1922 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hanehovedvej 68, 3300 Frederiksværk |
Stednavneforkortelse | Hhf |
Højdeplacering over havet | 1,8 meter |
GPS koordinater | 55.975143,12.001187 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Melby Trinbræt (Mel) lå 30,1 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 2020 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Melby Stationsvej 1, 3370 Melby |
Stednavneforkortelse | Mel |
Højdeplacering over havet | 14,0 meter |
GPS koordinater | 55.991517,11.971130 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Dyssekilde Station (Dsk) lå 32,0 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.12.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | E. Ambt og A. Preisler |
Adresse | Stationsvej 1, 3390 Hundested |
Stednavneforkortelse | Dsk |
Højdeplacering over havet | 18,3 meter |
GPS koordinater | 55.985210,11.942335 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Østerbjerg Trinbræt (Øsf) lå 34,0 km. fra første station.
Østerbjerg Trinbræt havde banepakkeekspedition fra 1925 til 1946.
Fra 1965 kom der et krydsningsspor som i 1966 blev fjernstyret og igen fra 1987 med "datamatstyret" sikringsanlæg, som det så fint hed dengang.
I 1990 blev den fine ventebygning på Østerbjerg Trinbræt udskiftet med et simpelt og morderne læskur.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1990 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Øsf |
Højdeplacering over havet | 4,9 meter |
GPS koordinater | 55.976845,11.913864 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Ullerup Trinbræt lå 36,1 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.12.22 |
Nedlagt | Nedlagt |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 16,8 meter |
GPS koordinater | 55.966817,11.886501 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Vibehus Trinbræt (Vif) lå 37,2 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.12.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Stationsbygning er nedrevet. |
Arkitekt | E. Ambt og A. Preisler |
Adresse | Frederiksværkvej 135, 3390 Hundested |
Stednavneforkortelse | Vif |
Højdeplacering over havet | 17,8 meter |
GPS koordinater | 55.960280,11.873164 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Hundested Station (Hun) lå 39,1 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.12.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | E. Ambt og A. Preisler |
Adresse | Jernbanegade 8, 3390 Hundested |
Stednavneforkortelse | Hun |
Højdeplacering over havet | 7,8 meter |
GPS koordinater | 55.963758,11.852531 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede
Hundested Havn Trinbræt (Huh) var Hillerød-Frederiksværk-Hundested's endestation og lå 39,7 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Huh |
Højdeplacering over havet | 1,7 meter |
GPS koordinater | 55.965779,11.846264 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2021 Download billede