Give-Herning Jernbane - operatør: DSB, en artikel om Give-Herning Jernbane
Give-Herning Jernbane: En Central Transportåre
Give-Herning Jernbane blev oprettet som en forlængelse af Vejle-Give Jernbane og åbnede den 1. januar 1914. Banen, der i dag er en del af Vejle-Holstebro-banen, forbinder Vejle med Herning og har spillet en væsentlig rolle i udviklingen af infrastrukturen og den økonomiske vækst i Midtjylland. Banen har gennemgået mange forandringer og moderniseringer, men dens historiske betydning for området er stadig tydelig.Baggrund for Anlægget
Med åbningen af Vejle-Give Jernbane (VGJ) den 2. august 1894 blev der skabt en vigtig transportkorridor mellem Vejle og det vestlige opland. Efterspørgslen på bedre transportforbindelser længere mod vest voksede hurtigt, og det blev besluttet at forlænge jernbanen til Herning. Staten overtog driften af VGJ den 1. april 1912 for at kunne integrere den nye strækning i det nationale jernbanenet.Den nye strækning fra Give til Herning var en del af en større plan om at forbinde Midtjylland bedre med resten af landet. Banen skulle også bidrage til at understøtte de voksende handels- og industribyer i regionen.
Anlæg og Åbning
Anlægsarbejdet på Give-Herning Jernbane startede kort efter statens overtagelse af VGJ. Arbejdet blev udført i et fladt og relativt uproblematisk terræn, hvilket gjorde det muligt at holde omkostningerne nede og færdiggøre strækningen på under to år. Den 1. januar 1914 blev Give-Herning Jernbane officielt åbnet for både gods- og passagertrafik.Den samlede strækning fra Vejle til Herning blev blev en del af Vejle-Holstebro-banen, en vigtig tværgående forbindelse i det midtjyske område.
Stationer og Linjeføring
Banen fra Give til Herning omfattede en række stationer, som blev centrale knudepunkter for både lokal og regional transport. Nogle af de vigtigste stationer på strækningen inkluderer:- Thyregod Station: En tidligere vigtig station med forbindelser til Horsens-Thyregod Banen..
- Brande Station: Et centralt knudepunkt, der også lå på Funder-Bramming Banen.
- Herning Station: Endestationen for strækningen og et vigtigt trafikalt knudepunkt i Midtjylland.
Betydning for Regionens Udvikling
Give-Herning Jernbane var med til at fremme økonomisk vækst i Midtjylland. Byerne langs banen oplevede en stigning i handel og industri, hvilket førte til øget urbanisering og befolkningstilvækst. Banen blev også en vigtig transportvej for landbrug, da den gjorde det muligt for landmænd at transportere varer til større markeder hurtigt og effektivt.Derudover spillede banen en vigtig rolle i udviklingen af Herning som en industriby og Thyregod og Brande som regionale knudepunkter.
Overgang til Moderne Drift
I dag drives Give-Herning-strækningen som en del af Vejle-Holstebro-banen, som er en af de vigtigste jernbaneforbindelser i Midtjylland. Moderne tog og opgraderinger har gjort banen mere effektiv og pålidelig, hvilket sikrer dens fortsatte relevans i det danske jernbanenet.Thyregod og Brande Station fungerer stadig som vigtige stoppesteder og knudepunkter. Selvom deres andre banetilslutninger er blevet nedlagt.
Bevarede Elementer og Historisk Arv
Flere af de oprindelige stationer langs Give-Herning Jernbane er bevaret og har fået nye funktioner som kulturhuse eller private boliger. Sporene og infrastrukturen er blevet moderniseret, men mange af de historiske bygninger står stadig som en påmindelse om banens betydning i begyndelsen af det 20. århundrede.Centrale Årstal for Give-Herning Jernbane
- 2. august 1894: Vejle-Give Jernbane åbnes som en privatbane.
- 1. april 1912: Vejle-Give Jernbane overtages af staten.
- 1. januar 1914: Give-Herning Jernbane åbnes og integreres i Vejle-Holstebro-banen.
Historisk Betydning
Give-Herning Jernbane er et vigtigt eksempel på, hvordan jernbaner har bidraget til regional udvikling i Danmark. Banen forbandt det midtjyske område med større byer og markeder og var en drivkraft for økonomisk vækst og modernisering i regionen.Vigtige stamdata for Give-Herning Jernbane
Jernbanens længde i km | 41,0 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | DSB |
Banens bygherre / entreprenør | Fibiger & Villefrance |
Jernbanen åbnet | 1914.01.01 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
DSB banenummer | 39 |
El drift | Nej |
Max akseltryk | 22,5 tons |
Max metervægt | 7,2 tons/m |
Bane status | Regionalbane |
Give-Herning Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Give Station (Gw) | 0,0 km | |
Thyregod Station (Ty) | 8,0 km | |
Brande Station (Bb) | 17,4 km | |
Fasterholt Trinbræt med Sidespor (Ft) | 25,0 km | |
Søbylund Trinbræt med Sidespor (Sbt) | 27,6 km | |
Kølkær Teknisk Station (Ke) | 31,6 km | |
Nørre Kollund Billetsalgssted (Ku) | 36,3 km | |
Herning Banegård Center (Hr) | 41,6 km |
Give Station (Gw) var Give-Herning Jernbane banens første station
Byggeår | 1894 |
Åbnet | 1894.08.02 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Allegade 12, 7323 Give |
Stednavneforkortelse | Gw |
Højdeplacering over havet | 84,2 meter |
GPS koordinater | 55.843197,9.235782 |
Thyregod Station (Ty) lå 8,0 km. fra første station.
I 1929 blev Thyregod jernbaneknudepunkt, da Horsens-Tørring Banen blev forlænget Thyregod. DSB varetog også stationstjenesten i Thyregod for Horsens Vestbaner, som de nu kom til at hedde, da der samtidig blev åbnet en sidebane fra Rask Mølle til Ejstrupholm. Horsens Vestbaner indstillede persontrafikken i 1957 og blev helt nedlagt i 1962. Ved Odderbæk mellem Thyregod og Vesterlund er noget af banetracéet bevaret. Thyregod station blev nedsat til trinbræt fra 1973 og fjernstyret krydsningsstation
Byggeår | 1912 |
Åbnet | 1914.01.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Vestre Alle 8A, 7323 Give |
Stednavneforkortelse | Ty |
Højdeplacering over havet | 78,2 meter |
GPS koordinater | 55.908754,9.252547 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af skinnebus ud for Thyregod Station.
Titel: - 1955 - Thyregod Station
Person: Bygningsnavn: Thyregod Station
Sted: Danmark, Jylland, Thyregod
Vejnavn: Vestre Alle
Husnummer: 8
Lokalitet: Thyregod
Postnummer: 7323
By: Give
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1955
Note: Id: OD01796_008.tif
Brande Station (Bb) lå 17,4 km. fra første station.
Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1914.01.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 1A, 7330 Brande |
Stednavneforkortelse | Bb |
Højdeplacering over havet | 49,5 meter |
GPS koordinater | 55.944609,9.129694 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2020 Download billede
Fasterholt Trinbræt med Sidespor (Ft) lå 25,0 km. fra første station.
Brunkulstransporterne ophørte i 1970, og Fasterholt station mistede sin betydning og nedsattes til trinbræt med sidespor i 1972. Trinbrættet nedlagdes i 1979, medens læssesporet og det sydgående sidespor bibeholdtes. Stationsbygningen blev nedrevet i 1980.
Siden 1972 har Fasterholt været Teknisk Station med fjernstyret togkrydsninger.
Byggeår | 1972 |
Åbnet | 1972 |
Nedlagt | 1979 |
Nedrevet | 1980 |
Stednavneforkortelse | Ft |
Højdeplacering over havet | 52,8 meter |
GPS koordinater | 56.01202243791956,9.11193525773931 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fasterholt Trinbræt med Sidespor.
Titel: Mejeriet Fasterholt
Person: Bygningsnavn: Mejeriet Fasterholt
Sted: Danmark, Jylland, Fasterholt, Grønlundvej 40 - 7330 Brande
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1957
Note: Set fra Vest. - I forgrunden Fasterholt Station (nu nedlagt).
Id: OD02504_005.tif
Søbylund Trinbræt med Sidespor (Sbt) lå 27,6 km. fra første station.
Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1914.01.01 |
Nedlagt | 1971 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Sbt |
Højdeplacering over havet | 53,0 meter |
GPS koordinater | 56.032643,9.102897 |
Kølkær Teknisk Station (Ke) lå 31,6 km. fra første station.
Op gennem 1950'erne og 1960'erne svandt trafikken ind og i 1973 blev Kølkær Station nedsattes Trinbræt med sidespor. I 1977 blev Kølkær kun Trinbræt uden sidespor, og endeligt i 1979 blev Kølkær Trinbræt nedlagt helt.
Kølkær Station blev nedrevet i 1983, men Kølkær er stadig fjernstyret, ubemandet krydsningsstation.
Byggeår | 1979 |
Åbnet | 1979 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Ke |
Højdeplacering over havet | 51,2 meter |
GPS koordinater | 56.0670671,9.08219952 |
Nørre Kollund Billetsalgssted (Ku) lå 36,3 km. fra første station.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1914.01.01 |
Nedlagt | 1971 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kollund Byvej 15, 7400 Herning |
Stednavneforkortelse | Ku |
Højdeplacering over havet | 51,1 meter |
GPS koordinater | 56.097911,9.031131 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1948 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørre Kollund Billetsalgssted.
Titel: Nr. Kollund station
Person: Knudsen, stationsforpagter
Bygningsnavn: Nr. Kollund station
Sted: Danmark, Jylland, Nørre Kollund
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1948
Note: Id: L02946_27.tif
Herning Banegård Center (Hr) var Give-Herning Jernbane's endestation og lå 41,6 km. fra første station.
Det var overarkitekt N.P.C. Holsøe der tegnede bygningerne, hvor selve stationsbygningen var med to lave sidefløje samlet om et højere indgangs- og midterparti. En plan der også ses på Skanderborg-Herning strækningens andre stationer. I den ene fløj blev der indrettet posthus, der var blevet flyttet hertil fra postmesterens gård på hjørnet af Torvet og Østergade.
I lighed med flere andre af Hernings huse, var stationens tag tækket med træspåner, som var et brandfarligt materiale – især når Hernings ikke havde egen brandsprøjte.
Med forlængedes til Skjern blev pladsforholdene for Hernings Stations alt for trange. For at skaffe mere plads flyttede Post- og Telegrafvæsenet til egen bygning vest for banegården i 1892. Pladsproblematikken blev helt galt, da der kom to nye baner henholdsvis til Holstebro i 1904 og til Viborg i 1906.
I 1906 blev den første station nedrevet og en ny større byggede man ovenpå fundamentet efter tegninger af arkitekt Heinrich Wenck. Bygningen i Herning var inspireret af den engelske stil med små kviste samt to store centrale kviste der rejste sig over taget. Murenes hvidkalkede blændinger, skifertag og de høje slanke skorstene er også engelske elementer.
Banegårdens indgangsparti bestod af en lang forhal med en række granitsøjler, herfra var der adgang til perron og billetsalg samt restauranter.
Godstransporten fik sin egen bygning i tilknytning til banegården mod øst. I samme retning placeredes remiseområdet.
Hernings anden banegård fra 1906 blev bygget så rigeligt stor, at endnu en landstrækning kunne optages da Givebanens blev forlænget i 1914. Alligevel fik Hernings anden banegård pladsmangel med tiden, men det var ikke persontrafikkens skyld - den ophørte på strækningen Herning-Viborg i 1971, men den stærke og stigende godstrafik. Arkitekt H.Wenck
Hernings anden banegård fungerede i mere end 70 år indtil den trafikale udvikling krævede en omfartsvej for at aflaste bymidten for vejtrafikken. DSB, Postvæsenet og Herning Kommune ønskede at samle hele den offentlige trafik på et sted, hvilket blev til Herning Banegårdscenter.
En ny pakkepostbygning på Godsbanevej blev taget i brug i 1975 som byggeriets første etape og efter mere end to års byggeri var den modernistiske bygning efter tegninger af Ole Ejnar Bonding og Jens Nielsen klar til indvielse 28. april 1979. Banegårdcentret blev en samlet løsning, som rummede både station, posthus, rutebilstation og rejsebureau.
Banegårdscentret blev placeret foran og ved siden af den tidligere banegård, hvorefter Jernbanegade blev sløjfet og den 30. november 1979, blev Dronningens Boulevard taget i brug.
Hernings tredje banegård blev taget i brug i 1979 og året forinden i 1978 blev Hernings anden banegård nedrevet.
I 2017 afsluttedes en større ombygning af stationsbygningen og Banegårdspladsen. Den hidtidige gangbro fra stationsbygningen skråt over pladsen til bybusterminalen ved Smedegade blev revet ned. I stedet opførtes en tilbygning vinkelret på stationsbygningen, hvor der fremover er kiosk og ventesale. Til gengæld blev de hidtidige faciliteter i den eksisterende stationsbygning fjernet bortset fra en gennemgang fra tilbygningen til gangbroen over sporene og der blev anlagt en ny busterminal på Banegårdspladsen.
Byggeår | 1977 |
Åbnet | 1979.04.28 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Banegårdspladsen 6A, 7400 Herning |
Stednavneforkortelse | Hr |
Højdeplacering over havet | 53,4 meter |
GPS koordinater | 56.133214,8.978207 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede