Give-Herning - (DSB)


Det var ikke staten, som satte gang i jernbaneaktiviteterne i starten: Det var private initiativtagere i form af Industriforeningen, som tog initiativet til København-Roskilde banen. De opnåede koncessionen til selskabet: Det sjællandske Jernbaneselskab, der skulle drive banen. København-Roskilde banen var klar i 1847 og indvielsen blev afholdt d. 26. juni af Kong Christian 8. Den efterfølgende dag var der normal drift på banen med tre daglige tog i hver retning. Banens mellemstationer var Valby, Glostrup, Køgevejen i Taastrup og Hedehusene. Selskabet havde i starten kun 5. damplokomotiver og 18 personvogne, hvilket ikke var nok materiel til personbefordringen. Løsningen på det manglende materiel, især til udflugter, var at bruge åbne godsvogne forsynet med træbænke – heldigvis var hastigheden ikke så høj på banen på dette tidspunkt. Det sjællandske Jernbaneselskab forlængede banen fra Roskilde til Korsør i 1856.

På Den Jyske side af Storebælt var udfordringerne helt anderledes. Her kunne man ikke blive enige om hvor og hvordan den første bane skulle anlægges. Striden gik på om det skulle være en Jysk tværbane der kunne være med til at styrke samhandlen med England eller om der skulle satses på en Jysk længdebane til de Preussiske hertugdømmer.

Den danske stat gik for første gang ind og var med til at investere i danske baner. Det blev til Århus-Randers banen i 1962 og den fynske Dronning Louises bane fra Nyborg til Middelfart via Odense i 1865. Det var det engelske ingeniørfirma Peto, Brassey & Betts som stod for de driften af de Jysk / fynske baner. Da Peto, Brassey & Betts kom i økonomiske vanskeligheder, overtog staten jernbanedriften vest for Storebælt i 1867 medens der på Sjælland fortsat var privat drift, hvor staten i 1880 overtog driften fra Det sjællandske Jernbaneselskab.


Vigtige stamdata for Give-Herning (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km41,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
Jernbanen åbnet1917.01.01
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
DSB banenummer39
El driftNej
Max akseltryk22,5 tons
Max metervægt7,2 tons/m
Bane statusRegionalbane

Give-Herning (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Give Station (Gw)0,0 km
Thyregod Station (Ty)8,0 km
Brande Station (Bb)17,0 km
Fasterholt Station (Ft)25,0 km
Søbylund Trinbræt (Sbt)28,0 km
Kølkær Station (Ke)31,0 km
Nørre Kollund Billetsalgssted (Ku)36,0 km
Stedet er fotograferet Herning Station (Hr)41,0 km

Give Station var Give-Herning banens første station

Byggeår1894
Åbnet1894.08.02
AdresseAllegade 12, 7323 Give
Stations forkortelseGw
GPS koordinater55.843197, 9.235782
Krak kort over Give Station

Historisk kort over Give Station
Kilde: StyrelsenGive Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Thyregod Station lå 8,0 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914.01.01
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseVestre Allé 8, 7323 Give
Stations forkortelseTy
GPS koordinater55.908754, 9.252547

Thyregod station var med drejeskive og havde forbindelse med Vejle-Holstebro-banen.
Stationen blev åbnet 1. januar 1914 som station på Give-Herning Jernbane, som er en del af statsbanen Vejle-Holstebro.
I 1929 blev Thyregod jernbaneknudepunkt, da Horsens-Tørring Banen blev forlænget Thyregod.
DSB varetog også stationstjenesten i Thyregod for Horsens Vestbaner, som de nu kom til at hedde, da der samtidig blev åbnet en sidebane fra Rask Mølle til Ejstrupholm. Horsens Vestbaner indstillede persontrafikken i 1957 og blev helt nedlagt i 1962.
Ved Odderbæk mellem Thyregod og Vesterlund er noget af banetracéet bevaret.
Thyregod station blev nedsat til trinbræt fra 1973 og fjernstyret krydsningsstation

Krak kort over Thyregod Station

Historisk kort over Thyregod Station
Kilde: StyrelsenThyregod Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Brande Station lå 17,0 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914.01.01
AdresseStationsvej 1, 7330 Brande
Stations forkortelseBb
GPS koordinater55.944609, 9.129694
Krak kort over Brande Station

Historisk kort over Brande Station
Kilde: StyrelsenBrande Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fasterholt Station lå 25,0 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914.01.01
Nedlagt1979
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseFt
GPS koordinater56.011814, 9.112161

Fasterholt Station blev nedsat til trinbræt i 1973 og helt nedlagt i 1979. I dag er Fasterholt Station fjernstyret krydsningstation.

Krak kort over Fasterholt Station

Historisk kort over Fasterholt Station
Kilde: StyrelsenFasterholt Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Søbylund Trinbræt lå 28,0 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914.01.01
Nedlagt1971
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseSbt
GPS koordinater56.035848,9.101472
Krak kort over Søbylund Trinbræt

Historisk kort over Søbylund Trinbræt
Kilde: StyrelsenSøbylund Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kølkær Station lå 31,0 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914.01.01
Nedlagt1979
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseKe
GPS koordinater56.067056,9.082688

Kølkær Station blev nedsat til trinbræt i 1972 og helt nedlagt i 1979. Kølkær Stationer i dag fjernstyret krydsningsstation.

Krak kort over Kølkær Station

Historisk kort over Kølkær Station
Kilde: StyrelsenKølkær Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørre Kollund Billetsalgssted lå 36,0 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914.01.01
Nedlagt1971
AdresseKollund Byvej 15, 7400 Herning
Stations forkortelseKu
GPS koordinater56.097911, 9.031131

Nørre-Kollund Billetsalgsted ændrede navn til (kun) Kollund i perioden 1914 til 1929. Nørre-Kollund Billetsalgsted blev nedsat til trinbræt i 1966 og helt nedlagt i 1971.

Krak kort over Nørre Kollund Billetsalgssted

Historisk kort over Nørre Kollund Billetsalgssted
Kilde: StyrelsenNørre Kollund Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Herning Station var Give-Herning's endestation og lå 41,0 km. fra første station.

Byggeår1877
Åbnet1877.08.28
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegårdspladsen 6, 7400 Herning
Stations forkortelseHr
GPS koordinater56.133214, 8.978207

Den gamle Herning station blev nedrevet i 1979, hvor der i stedet blev opført et nyt banegårdscenter.

Herning Station.
Herning Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2014.10.06 16:52:40

Krak kort over Herning Station

Historisk kort over Herning Station
Kilde: StyrelsenHerning Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.2 - build: 2020.02.24-19:45:09