Give-Herning Jernbane - operatør: DSB, en artikel om Give-Herning Jernbane
Give-Herning Jernbane: En Central Transportåre
Give-Herning Jernbane blev oprettet som en forlængelse af Vejle-Give Jernbane og åbnede den 1. januar 1914. Banen, der i dag er en del af Vejle-Holstebro-banen, forbinder Vejle med Herning og har spillet en væsentlig rolle i udviklingen af infrastrukturen og den økonomiske vækst i Midtjylland. Banen har gennemgået mange forandringer og moderniseringer, men dens historiske betydning for området er stadig tydelig.Baggrund for Anlægget
Med åbningen af Vejle-Give Jernbane (VGJ) den 2. august 1894 blev der skabt en vigtig transportkorridor mellem Vejle og det vestlige opland. Efterspørgslen på bedre transportforbindelser længere mod vest voksede hurtigt, og det blev besluttet at forlænge jernbanen til Herning. Staten overtog driften af VGJ den 1. april 1912 for at kunne integrere den nye strækning i det nationale jernbanenet.Den nye strækning fra Give til Herning var en del af en større plan om at forbinde Midtjylland bedre med resten af landet. Banen skulle også bidrage til at understøtte de voksende handels- og industribyer i regionen.
Anlæg og Åbning
Anlægsarbejdet på Give-Herning Jernbane startede kort efter statens overtagelse af VGJ. Arbejdet blev udført i et fladt og relativt uproblematisk terræn, hvilket gjorde det muligt at holde omkostningerne nede og færdiggøre strækningen på under to år. Den 1. januar 1914 blev Give-Herning Jernbane officielt åbnet for både gods- og passagertrafik.Den samlede strækning fra Vejle til Herning blev blev en del af Vejle-Holstebro-banen, en vigtig tværgående forbindelse i det midtjyske område.
Stationer og Linjeføring
Banen fra Give til Herning omfattede en række stationer, som blev centrale knudepunkter for både lokal og regional transport. Nogle af de vigtigste stationer på strækningen inkluderer:- Thyregod Station: En tidligere vigtig station med forbindelser til Horsens-Thyregod Banen..
- Brande Station: Et centralt knudepunkt, der også lå på Funder-Bramming Banen.
- Herning Station: Endestationen for strækningen og et vigtigt trafikalt knudepunkt i Midtjylland.
Betydning for Regionens Udvikling
Give-Herning Jernbane var med til at fremme økonomisk vækst i Midtjylland. Byerne langs banen oplevede en stigning i handel og industri, hvilket førte til øget urbanisering og befolkningstilvækst. Banen blev også en vigtig transportvej for landbrug, da den gjorde det muligt for landmænd at transportere varer til større markeder hurtigt og effektivt.Derudover spillede banen en vigtig rolle i udviklingen af Herning som en industriby og Thyregod og Brande som regionale knudepunkter.
Overgang til Moderne Drift
I dag drives Give-Herning-strækningen som en del af Vejle-Holstebro-banen, som er en af de vigtigste jernbaneforbindelser i Midtjylland. Moderne tog og opgraderinger har gjort banen mere effektiv og pålidelig, hvilket sikrer dens fortsatte relevans i det danske jernbanenet.Thyregod og Brande Station fungerer stadig som vigtige stoppesteder og knudepunkter. Selvom deres andre banetilslutninger er blevet nedlagt.
Bevarede Elementer og Historisk Arv
Flere af de oprindelige stationer langs Give-Herning Jernbane er bevaret og har fået nye funktioner som kulturhuse eller private boliger. Sporene og infrastrukturen er blevet moderniseret, men mange af de historiske bygninger står stadig som en påmindelse om banens betydning i begyndelsen af det 20. århundrede.Centrale Årstal for Give-Herning Jernbane
- 2. august 1894: Vejle-Give Jernbane åbnes som en privatbane.
- 1. april 1912: Vejle-Give Jernbane overtages af staten.
- 1. januar 1914: Give-Herning Jernbane åbnes og integreres i Vejle-Holstebro-banen.
Historisk Betydning
Give-Herning Jernbane er et vigtigt eksempel på, hvordan jernbaner har bidraget til regional udvikling i Danmark. Banen forbandt det midtjyske område med større byer og markeder og var en drivkraft for økonomisk vækst og modernisering i regionen.Vigtige stamdata for Give-Herning Jernbane
Jernbanens længde i km | 41,0 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | DSB |
Banens bygherre / entreprenør | Fibiger & Villefrance |
Jernbanen åbnet | 1914.01.01 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
DSB banenummer | 39 |
El drift | Nej |
Max akseltryk | 22,5 tons |
Max metervægt | 7,2 tons/m |
Bane status | Regionalbane |
Give-Herning Jernbane har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Give Station (Gw) | 0,0 km | |
Thyregod Station (Ty) | 8,0 km | |
Brande Station (Bb) | 17,4 km | |
Fasterholt Trinbræt med Sidespor (Ft) | 25,0 km | |
Søbylund Trinbræt med Sidespor (Sbt) | 27,6 km | |
Kølkær Teknisk Station (Ke) | 31,6 km | |
Nørre Kollund Billetsalgssted (Ku) | 36,3 km | |
Herning Banegård Center (Hr) | 41,6 km |
Give Station (Gw) er Give-Herning Jernbane banens første station
Byggeår | 1894 |
Åbnet | 1894.08.02 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Allegade 12, 7323 Give |
Stednavneforkortelse | Gw |
Højdeplacering over havet | 84,2 meter |
GPS koordinater | 55.843197,9.235782 |
Thyregod Station (Ty) ligger 8,0 km. fra første station.
I 1929 blev Thyregod jernbaneknudepunkt, da Horsens-Tørring Banen blev forlænget Thyregod. DSB varetog også stationstjenesten i Thyregod for Horsens Vestbaner, som de nu kom til at hedde, da der samtidig blev åbnet en sidebane fra Rask Mølle til Ejstrupholm. Horsens Vestbaner indstillede persontrafikken i 1957 og blev helt nedlagt i 1962. Ved Odderbæk mellem Thyregod og Vesterlund er noget af banetracéet bevaret. Thyregod station blev nedsat til trinbræt fra 1973 og fjernstyret krydsningsstation
Byggeår | 1912 |
Åbnet | 1914.01.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Vestre Alle 8A, 7323 Give |
Stednavneforkortelse | Ty |
Højdeplacering over havet | 78,2 meter |
GPS koordinater | 55.908754,9.252547 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af skinnebus ud for Thyregod Station.
Titel: - 1955 - Thyregod Station
Person: Bygningsnavn: Thyregod Station
Sted: Danmark, Jylland, Thyregod
Vejnavn: Vestre Alle
Husnummer: 8
Lokalitet: Thyregod
Postnummer: 7323
By: Give
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1955
Note: Id: OD01796_008.tif
Brande Station (Bb) ligger 17,4 km. fra første station.
Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1914.01.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 1A, 7330 Brande |
Stednavneforkortelse | Bb |
Højdeplacering over havet | 49,5 meter |
GPS koordinater | 55.944609,9.129694 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2020 Download billede
Fasterholt Trinbræt med Sidespor (Ft) ligger 25,0 km. fra første station.
Brunkulstransporterne ophørte i 1970, og Fasterholt station mistede sin betydning og nedsattes til trinbræt med sidespor i 1972. Trinbrættet nedlagdes i 1979, medens læssesporet og det sydgående sidespor bibeholdtes. Stationsbygningen blev nedrevet i 1980.
Siden 1972 har Fasterholt været Teknisk Station med fjernstyret togkrydsninger.
Byggeår | 1972 |
Åbnet | 1972 |
Nedlagt | 1979 |
Nedrevet | 1980 |
Stednavneforkortelse | Ft |
Højdeplacering over havet | 52,8 meter |
GPS koordinater | 56.01202243791956,9.11193525773931 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fasterholt Trinbræt med Sidespor.
Titel: Mejeriet Fasterholt
Person: Bygningsnavn: Mejeriet Fasterholt
Sted: Danmark, Jylland, Fasterholt, Grønlundvej 40 - 7330 Brande
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1957
Note: Set fra Vest. - I forgrunden Fasterholt Station (nu nedlagt).
Id: OD02504_005.tif
Søbylund Trinbræt med Sidespor (Sbt) ligger 27,6 km. fra første station.
Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1914.01.01 |
Nedlagt | 1971 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Sbt |
Højdeplacering over havet | 53,0 meter |
GPS koordinater | 56.032643,9.102897 |
Kølkær Teknisk Station (Ke) ligger 31,6 km. fra første station.
Op gennem 1950'erne og 1960'erne svandt trafikken ind og i 1973 blev Kølkær Station nedsattes Trinbræt med sidespor. I 1977 blev Kølkær kun Trinbræt uden sidespor, og endeligt i 1979 blev Kølkær Trinbræt nedlagt helt.
Kølkær Station blev nedrevet i 1983, men Kølkær er stadig fjernstyret, ubemandet krydsningsstation.
Byggeår | 1979 |
Åbnet | 1979 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Ke |
Højdeplacering over havet | 51,2 meter |
GPS koordinater | 56.0670671,9.08219952 |
Nørre Kollund Billetsalgssted (Ku) ligger 36,3 km. fra første station.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1914.01.01 |
Nedlagt | 1971 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kollund Byvej 15, 7400 Herning |
Stednavneforkortelse | Ku |
Højdeplacering over havet | 51,1 meter |
GPS koordinater | 56.097911,9.031131 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1948 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørre Kollund Billetsalgssted.
Titel: Nr. Kollund station
Person: Knudsen, stationsforpagter
Bygningsnavn: Nr. Kollund station
Sted: Danmark, Jylland, Nørre Kollund
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1948
Note: Id: L02946_27.tif
Herning Banegård Center (Hr) er Give-Herning Jernbane banens endestation og ligger 41,6 km. fra første station.
Herning Banegård Center – Fra Jernbaneknudepunkt til Moderne Trafikcenter
Herning Banegård har gennem mere end 140 år spillet en central rolle i byens udvikling og infrastruktur. Fra den første stations opførelse i 1877 til etableringen af det nuværende Herning Banegård Center i 1979 har stationen udviklet sig i takt med tidens transportbehov og byens vækst.Herning var oprindeligt en lille stationsby, men med tiden blev den et vigtigt knudepunkt i det danske jernbanenet. Stationen har gennemgået flere ombygninger og moderniseringer for at imødekomme de skiftende krav til jernbanedriften, postvæsenet og busforbindelser.
Den Første Station fra 1877
Den første jernbanestation i Herning blev opført i 1877 i forbindelse med anlæggelsen af den private jernbane fra Silkeborg til Herning. To år senere, i 1879, blev banen omdannet til statsbane, som en del af forberedelserne til at forlænge jernbanen til Skjern i 1881.Stationen blev tegnet af overarkitekt N.P.C. Holsøe, der var kendt for sine funktionelle og tidløse stationsbygninger. Bygningen havde et karakteristisk udseende med to lave sidefløje samlet omkring et højere midterparti, en stil der også kunne ses på andre stationer langs Skanderborg-Herning-strækningen.
I begyndelsen fungerede stationen ikke kun som jernbaneknudepunkt, men også som postkontor, idet posthuset var en del af stationsbygningen. Det blev senere flyttet til en selvstændig bygning vest for banegården i 1892.
Stationens tag var tækket med træspåner, hvilket gjorde den sårbar over for brand. På dette tidspunkt havde Herning ikke sin egen brandsprøjte, hvilket øgede risikoen ved eventuelle ildebrande.
Udvidelser og Den Anden Station fra 1906
Med forlængelsen af banen til Skjern blev pladsforholdene på stationen hurtigt utilstrækkelige. Problemet blev forværret, da der i 1904 blev åbnet en ny jernbaneforbindelse til Holstebro og i 1906 en linje til Viborg. Den stigende trafik krævede større faciliteter, og i 1906 blev den første station revet ned for at give plads til en ny, større stationsbygning.Den nye station blev tegnet af arkitekt Heinrich Wenck, som var kendt for sin engelskinspirerede byggestil. Bygningen havde markante små kviste og to store centrale kviste, der rejste sig over taget. De hvidkalkede blændinger i murene, skifertaget og de høje slanke skorstene var også typiske engelske arkitektoniske elementer.
Den nye banegård blev udstyret med en rummelig forhal med granitsøjler, hvorfra passagerer kunne få adgang til perronerne, billetsalget og stationens restauranter. Godstransporten blev samtidig adskilt fra persontrafikken og fik sin egen bygning øst for stationen.
Herning Banegård voksede yderligere med etableringen af Givebanen i 1914, men pladsmangel forblev et problem i takt med den stigende godstrafik. Selvom persontrafikken mellem Herning og Viborg blev indstillet i 1971, fortsatte godstransporten med at vokse.
Behovet for en Ny Station og Herning Banegård Center
I løbet af 1970'erne blev det tydeligt, at Herning havde brug for en ny løsning for sin banegård. Trafikken gennem bymidten var stigende, og der var behov for en ny omfartsvej for at aflaste centrum. Samtidig ønskede DSB, Postvæsenet og Herning Kommune at samle alle offentlige transportfunktioner på ét sted. Dette førte til planerne om Herning Banegård Center.Det første skridt i dette projekt var opførelsen af en ny pakkepostbygning på Godsbanevej, som blev taget i brug i 1975. Selve banegårdscentret blev designet af arkitekterne Ole Ejnar Bonding og Jens Nielsen og var præget af en modernistisk byggestil.
Efter mere end to års byggeri blev det nye Herning Banegård Center indviet den 28. april 1979. Bygningen blev en samlet transportløsning, der omfattede station, posthus, rutebilstation og rejsebureau.
Banegårdscentret blev placeret foran og ved siden af den gamle banegård. Dette førte til, at Jernbanegade blev sløjfet, og i stedet blev Dronningens Boulevard taget i brug den 30. november 1979 som en ny hovedfærdselsåre i Herning.
Den tidligere banegård blev revet ned i 1978 for at give plads til det nye center. Den nye banegård blev dermed Hernings tredje station, og den blev hurtigt et vigtigt trafikalt samlingspunkt for både tog- og buspassagerer.
Ombygningen af Banegårdspladsen i 2017
I 2017 gennemgik Herning Banegård Center en større ombygning. Dette omfattede modernisering af stationsbygningen samt en opdatering af Banegårdspladsen.Den tidligere gangbro fra stationsbygningen, der førte over til bybusterminalen ved Smedegade, blev fjernet. I stedet blev der opført en ny tilbygning vinkelret på stationsbygningen, der skulle huse kiosk og ventesale.
Som en del af moderniseringen blev flere af de eksisterende faciliteter i banegårdscentret fjernet, dog med undtagelse af gennemgangen fra tilbygningen til gangbroen over sporene. Derudover blev der anlagt en ny busterminal på Banegårdspladsen, der forbedrede forbindelsen mellem tog- og buspassagerer.
Herning Banegård Centers Rolle i Dag
I dag fungerer Herning Banegård Center som et moderne trafikalt knudepunkt, der betjener både regionaltog, InterCity-tog og S-togsforbindelser. Banegårdscentret er stadig en vigtig del af Hernings infrastruktur og understøtter transportbehovene for både pendlere og rejsende.Selvom stationen har gennemgået flere transformationer siden den første stationsbygning i 1877, er dens rolle som en central transporthub for Herning uændret.
Byggeår | 1977 |
Åbnet | 1979.04.28 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Banegårdspladsen 6A, 7400 Herning |
Stednavneforkortelse | Hr |
Højdeplacering over havet | 53,4 meter |
GPS koordinater | 56.133214,8.978207 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede