I første omgang var man ikke interesseret i en bane til Lemvig. Men efterhånden som udviklingen blev mere og mere tydelig måtte de vise mænd i bystyret i Lemvig give efter. Da banen fra Holstebro til Skjern gik gennem Vemb, og dermed altså uden om Lemvig, støttede man tankerne om etablering af en bane fra Vemb til Lemvig.
På et møde den 3. maj 1873 nåede man detil at man i første omgang var man villige til at give 12.000 Rigsdaler til formålet. For at støtte en østlig linieføring ændrede byrådet senere standpunkt og lovede 22.000 Rigsdaler til den østlige linieføring og kun 4.000 Rigsdaler til den vestlige linieføring. Det endte dog med at kommunen også måtte tegne aktier for 20.000 kroner og iøvrigt anlægge en sti fra byen til banegården.
VLJ: Med lov nr. 39 af 31. marts 1874 om en jernbane fra Vemb station til Lemvig eller dens havn, blev det vedtaget at anlægge banen mellem Vemb og Lemvig. Koncessionen til denne bane blev udstedt den 7. juli 1878 og man kunne fejre indvielse den 20. juli 1879. Banen blev ejet og drevet af Vemb - Lemvig Jernbane A/S
VLTJ: Ønsket om en nordlig bane havde længe været tilstede. Det blev derfor besluttet at forsøge etableringe af en bane. Med loven af 8. maj 1894 kom dette arbejde tættere på virkeliggørelse. Koncessionen blev udstedt den 5. maj 1897. Indvielsen fandt sted den 22. juli 1899. Anlægget af statshavnen i Thyborøn i årene mellem 1915 og 1918 gav et betydeligt opsving til området. Jernbanen har været medvirkende til at man har kunnet få det fulde udbytte af den investering.
Ganske som med de øvrige privatbaner har staten overdraget sin ejerandel i Lemvigbanen til amtet. I dette tilfælde er det modtagende amt Ringkøbing Amt. Foreløbig har amtet besluttet at Lemvigbanen videreføres som aktieselskab foreløbig indtil udgangen af 2002. Amtet har også besluttet der afholdes møder med de berørte kommuner om Lemvigbanens fremtid. Endelig ønsker amtet at der nedsættes en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Lemvigbanen, amt og berørte kommuner med henblik på en vurdering af mulighederne for rationalisering og effektivisering af banedriften.
De første lokomotiver på denne bane 2 små 0B0t leveret fra Hanomag i 1879. De var efter skik og brug i datiden navngivet med navnene Vemb og Lemvig. Meget er sket siden den tidlige tertiærbane blev anlagt. I dag er det væsentligt tungere materiel banen disponerer over. I dag VLTJ råder over 2 ex-DSB lokomotiver, henholdsvis ex-MX 1025 og ex-MY 1152. Endvidere disponerer man over 1 Gmeinder rangertraktor fra 1958. Til persontrafik disponeres over materiel produceret af ASJ-L, Märstaverken, Duewag/Scandia og Üerdingen.
Vigtige stamdata for Vemb-Lemvig-Thyborøn (Lemvigbanen) (VLTJ)
Stationen i Bækmarksbro blev opført i 1879 næsten lige så beskeden som Vemb-Lemvig Jernbanes første station i Vemb. Selv om Bækmarksbro by kun voksede mod nord, fik stationen vokseværk og måtte snart udvides, og i 1913 måtte en ny station bygges til erstatning for den gamle, som blev nedrevet ved samme lejlighed.
Fåre Station eller Faare Station, som den hed i starten, kom til at ligne Bækmarksbros Station efter flere udvidelser. Med årene blev pladsforholdene for trange på Fåre Station, og man valgte at bygge en ny stationsbygning i 1917, som kom til at lignende den nye Bækmarksbros Station fra 1913.
Den gamle Fåre station blev nedrevet året før; af materialerne opførtes en funktionærbolig overfor Lemvig Station. Man kan stadig se ligheden mellem funktionærboligen overfor Lemvig Station med Fåre gamle station, trods en større udvidelse af funktionærboligen.
Lemvig første Station fra 1879 var på Vemb-Lemvig Jernbanen næsten pompøs sammenlignet med Vemb-Lemvig Jernbanens øvrige stationsbygninger.
Fra starten var pladsforholdene meget kaotiske, da staionsbygningen foruden stationsfaciliteter indeholdt hovedkontor, postlokaler, restauration, to boliger m.m. Alligevel skete der ikke større udvidelser og forbedringer. I år 1908 nedbrændte stationsbygningen og resterne blev først fjernedes året efter, da den nuværende banegård blev taget i brug.
Byggeår
1908
Åbnet
1908
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Banegårdsvej 2, 7620 Lemvig
Stednavneforkortelse
Lmv
Højdeplacering over havet
33,1 meter
GPS koordinater
56.546851,8.299981
Billede af Lemvig Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.16 12:07:04
Victoria Street Station blev anlagt den 13. november 1923 med det oprindelige navn Vejlby Stoppested, men da skiltet forsvandt, opsatte beboere et nyt med det nuværende navn (Victoria Street Station) som blev det officielle navn med sommerkøreplanen maj 1991.
Byggeår
1923
Åbnet
1923.11.13
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Knaresbrovej 2, 7673 Harboøre
Stednavneforkortelse
Vic
Højdeplacering over havet
2,2 meter
GPS koordinater
56.577258,8.143258
Billede af Victoria Street Trinbræt. Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: 2020.05.21 16:18:29
Vrist Billetsalgssted blev oprettet den 1. februar 1961 med sidespor. Sidesporet blev blev fjernet i 1965, og billetsalgsstedet blev nedsat til trinbræt den 1. september 1977.
Byggeår
1961
Åbnet
1961.02.01
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Bragdøvej 3, 7673 Harboøre
Stednavneforkortelse
Vri
Højdeplacering over havet
2,4 meter
GPS koordinater
56.601008,8.147984
Billede af Vrist Billetsalgssted med Sidespor. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter:
Titel: Vrist Station Person: Pedersen, Mads, gårdejer Bygningsnavn: Vrist Station Sted: Danmark, Jylland, Harboøre, Vrist Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto År: 1957 Note: Id: OD02520_023.tif
Rønland Station blev åbnet efter omlægningen af banen den 23. august 1955, ved starten af sidesporet til Cheminova og fiskemelsfabrikken Rønland, som erstatning for Knopper station, der nedlagdes efter Lemvig-Thyborønbanens omlægning i 1955, men stationsbygning stod dog først klar i 1956. Rønland Station var en ensomt beliggende station, som aldrig fik publikumsbetjening, men var udlejet igennem nogle år, sidst som husvildebolig.
Efter mange års forfald blev Rønland Station nedrevet i 1979.
Byggeår
1955
Åbnet
1979
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Thyborønvej 73, 7673 Harboøre
Stednavneforkortelse
Røn
Højdeplacering over havet
5,2 meter
GPS koordinater
56.656709,8.194677
Billede af Rønland Station. Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: 2020.05.23 16:48:00
Thyborøn Station åbnede den 1. november 1899 sammen med Vemb-Lemvig banens forlængelse til Thyborøn.
Havnesporet fra Thyborøn Station til Thyborøn havn var oprindeligt et privat sidespor anlagt og ejet af "Vandbygningsvæsenet", men Vemb-Lemvig-Thyborøn banen fik lov til at benytte strækningen i 1924 og åbnedes i samme anledning Thyborøn Havn station. Den oprindelige Thyborøn Havn Station er i dag nedlagt og erstattet af et trinbræt placeret ca. 300 meter længere mod sydvest.
Thyborøn Station nedrykkedes til billetsalgssted i 1940, og rykkede yderlige ned til trinbræt i 1950, og helt nedlagt, da strækningen fra Harboør til Thyborøn blev omlagt i næsten hele sin længde i 1955.
Thyborøn Station blev revet ned i juli måned 1981.
I 1990 blev Thyborøn Kirke trinbræt oprettet ca. 100 meter øst for den gamle Thyborøn Station.
Byggeår
1990
Åbnet
1990
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Venøvej 29, 7680 Thyborøn
Stednavneforkortelse
Tht
Højdeplacering over havet
0,0 meter
GPS koordinater
56.698206,8.207007
Billede af Thyborøn Kirke Station. Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: 2020.05.23 17:03:38
Thyborøn Kirke Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Thyborøn Havn Trinbræt (Thb) var Vemb-Lemvig-Thyborøn (Lemvigbanen)'s endestation og lå 57,6 km. fra første station.
Thyborøn Station åbnede den 1. november 1899 sammen med Vemb-Lemvig banens forlængelse til Thyborøn.
Havnesporet fra Thyborøn Station til Thyborøn havn var oprindeligt et privat sidespor anlagt og ejet af "Vandbygningsvæsenet", men Vemb-Lemvig-Thyborøn banen fik lov til at benytte strækningen i 1924 og åbnedes i samme anledning Thyborøn Havn station. Den oprindelige Thyborøn Havn Station er i dag nedlagt og erstattet af et trinbræt placeret ca. 300 meter længere mod sydvest.
Thyborøn Station nedrykkedes til billetsalgssted i 1940, og rykkede yderlige ned til trinbræt i 1950, og helt nedlagt, da strækningen fra Harboør til Thyborøn blev omlagt i næsten hele sin længde i 1955.
Thyborøn Station blev revet ned i juli måned 1981.
I 1990 blev Thyborøn Kirke trinbræt oprettet ca. 100 meter øst for den gamle Thyborøn Station.
Byggeår
1990
Åbnet
1990
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Bredgade 27C, 7680 Thyborøn
Stednavneforkortelse
Thb
Højdeplacering over havet
2,0 meter
GPS koordinater
56.704131,8.214741
Billede af Thyborøn Havn Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.16 13:18:58