Vemb-Lemvig - operatør: VLJ, en artikel om Vemb-Lemvig




I første omgang var man ikke interesseret i en bane til Lemvig. Men efterhånden som udviklingen blev mere og mere tydelig måtte de vise mænd i bystyret i Lemvig give efter. Da banen fra Holstebro til Skjern gik gennem Vemb, og dermed altså uden om Lemvig, støttede man tankerne om etablering af en bane fra Vemb til Lemvig.

På et møde den 3. maj 1873 nåede man detil at man i første omgang var man villige til at give 12.000 Rigsdaler til formålet. For at støtte en østlig linieføring ændrede byrådet senere standpunkt og lovede 22.000 Rigsdaler til den østlige linieføring og kun 4.000 Rigsdaler til den vestlige linieføring.
Det endte dog med at kommunen også måtte tegne aktier for 20.000 kroner og iøvrigt anlægge en sti fra byen til banegården.

VLJ:
Med lov nr. 39 af 31. marts 1874 om en jernbane fra Vemb station til Lemvig eller dens havn, blev det vedtaget at anlægge banen mellem Vemb og Lemvig. Koncessionen til denne bane blev udstedt den 7. juli 1878 og man kunne fejre indvielse den 20. juli 1879. Banen blev ejet og drevet af Vemb - Lemvig Jernbane A/S

VLTJ:
Ønsket om en nordlig bane havde længe været tilstede. Det blev derfor besluttet at forsøge etableringe af en bane. Med loven af 8. maj 1894 kom dette arbejde tættere på virkeliggørelse. Koncessionen blev udstedt den 5. maj 1897. Indvielsen fandt sted den 22. juli 1899. Anlægget af statshavnen i Thyborøn i årene mellem 1915 og 1918 gav et betydeligt opsving til området. Jernbanen har været medvirkende til at man har kunnet få det fulde udbytte af den investering. 

Ganske som med de øvrige privatbaner har staten overdraget sin ejerandel i Lemvigbanen til amtet. I dette tilfælde er det modtagende amt Ringkøbing Amt. Foreløbig har amtet besluttet at Lemvigbanen videreføres som aktieselskab foreløbig indtil udgangen af 2002. Amtet har også besluttet der afholdes møder med de berørte kommuner om Lemvigbanens fremtid. Endelig ønsker amtet at der nedsættes en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Lemvigbanen, amt og berørte kommuner med henblik på en vurdering af mulighederne for rationalisering og effektivisering af banedriften.

De første lokomotiver på denne bane 2 små 0B0t leveret fra Hanomag i 1879. De var efter skik og brug i datiden navngivet med navnene Vemb og Lemvig. Meget er sket siden den tidlige tertiærbane blev anlagt. I dag er det væsentligt tungere materiel banen disponerer over. I dag VLTJ råder over 2 ex-DSB lokomotiver, henholdsvis ex-MX 1025 og ex-MY 1152. Endvidere disponerer man over 1 Gmeinder rangertraktor fra 1958. Til persontrafik disponeres over materiel produceret af ASJ-L, Märstaverken, Duewag/Scandia og Üerdingen.


Vigtige stamdata for Vemb-Lemvig

Jernbanens længde i km 28,9
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 31. marts 1874 - LOV nr 39
BaneforkortelseVLJ
Dato for Koncession1874.07.07
Jernbanen åbnet1879.07.20
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
SkinnevægtOprindelig lette skinner, der blev skiftet i 1904-1908 med 22,45 kg/m, der i 1972 var skiftet til 24,39-27,55 kg/m
BallastSkærveballast
Hastighed max75 km/t
El driftNej
Max akseltryk16,5 tons
Bane statusLokalbane



Vemb-Lemvig havde følgende stoppesteder



Vemb Station (Vem) var Vemb-Lemvig banens første station

Byggeår1875
Åbnet1875.03.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 6, 7570 Vemb
StednavneforkortelseVem
Højdeplacering over havet7,3 meter
GPS koordinater56.343696,8.345033


Billede af Vemb Station.
Billede af Vemb Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: den 15. august 2020




Amstrup Trinbræt (Amt) lå 5,5 km. fra første station.

Byggeår1903
Åbnet1903.08.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseAmt
Højdeplacering over havet11,0 meter
GPS koordinater56.391150,8.329611


Billede af Amstrup Trinbræt.
Billede af Amstrup Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 26. april 2024




Bækmarksbro Station (Bkm) lå 8,4 km. fra første station.

Stationen i Bækmarksbro blev opført i 1879 næsten lige så beskeden som Vemb-Lemvig Jernbanes første station i Vemb. Selv om Bækmarksbro by kun voksede mod nord, fik stationen vokseværk og måtte snart udvides, og i 1913 måtte en ny station bygges til erstatning for den gamle, som blev nedrevet ved samme lejlighed.

Byggeår1913
Åbnet1913
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseGrønnegade 1, 7660 Bækmarksbro
StednavneforkortelseBkm
Højdeplacering over havet5,7 meter
GPS koordinater56.412221,8.307949


Billede af Bækmarksbro Station.
Billede af Bækmarksbro Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: den 15. august 2020




Raakjær Trinbræt lå 10,9 km. fra første station.

Byggeår1923
Åbnet1923.07.01
Nedlagt1928.05.15
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet9,4 meter
GPS koordinater56.433276,8.290286




Sinkbæk Trinbræt (Sit) lå 11,5 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.07.20
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseSit
Højdeplacering over havet8,0 meter
GPS koordinater56.437682,8.284190


Billede af Sinkbæk Trinbræt.
Billede af Sinkbæk Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Fåre Station (Fre) lå 14,0 km. fra første station.

Fåre Station eller Faare Station, som den hed i starten, kom til at ligne Bækmarksbros Station efter flere udvidelser. Med årene blev pladsforholdene for trange på Fåre Station, og man valgte at bygge en ny stationsbygning i 1917, som kom til at lignende den nye Bækmarksbros Station fra 1913.

Den gamle Fåre station blev nedrevet året før; af materialerne opførtes en funktionærbolig overfor Lemvig Station. Man kan stadig se ligheden mellem funktionærboligen overfor Lemvig Station med Fåre gamle station, trods en større udvidelse af funktionærboligen.

Byggeår1917
Åbnet1917
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseFårevej 46, 7650 Bøvlingbjerg
StednavneforkortelseFre
Højdeplacering over havet10,1 meter
GPS koordinater56.45394338551096,8.261509563998898


Billede af Fåre Station.
Billede af Fåre Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Ramme Station (Ram) lå 19,1 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.07.20
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 10, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseRam
Højdeplacering over havet21,6 meter
GPS koordinater56.489116,8.210187


Billede af Ramme Station.
Billede af Ramme Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Bonnet Station (Bnt) lå 23,1 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.07.20
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBøgelundvej 1A, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseBnt
Højdeplacering over havet42,1 meter
GPS koordinater56.520993,8.222746


Billede af Bonnet Station.
Billede af Bonnet Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Lomborg Trinbræt (Lot) lå 24,5 km. fra første station.

Lomborg Trinbræt blev den 1. oktober 1902 flyttet 1,4 km mod Lemvig. Den 27. maj 1995 blev navnet ændret til Armose Trinbræt og var nu banens højeste punkt med 45 meter o.h.

Byggeår1880
Åbnet1880.05.01
Nedlagt1995.05.27
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseLot
Højdeplacering over havet40,3 meter
GPS koordinater56.522785,8.247214




Lemvig Station (Lmv) var Vemb-Lemvig's endestation og lå 28,9 km. fra første station.

Lemvig første Station fra 1879 var på Vemb-Lemvig Jernbanen næsten pompøs sammenlignet med Vemb-Lemvig Jernbanens øvrige stationsbygninger.

Fra starten var pladsforholdene meget kaotiske, da staionsbygningen foruden stationsfaciliteter indeholdt hovedkontor, postlokaler, restauration, to boliger m.m. Alligevel skete der ikke større udvidelser og forbedringer. I år 1908 nedbrændte stationsbygningen og resterne blev først fjernedes året efter, da den nuværende banegård blev taget i brug.

Byggeår1908
Åbnet1908
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBanegårdsvej 2, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseLmv
Højdeplacering over havet33,1 meter
GPS koordinater56.546851,8.299981


Billede af Lemvig Station.
Billede af Lemvig Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 26. april 2024




Litteratur for: Vemb-Lemvig

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Lemvigbanen 1879 - 1899 - 1999 (Dansk Jernbane-Klub: 50)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Lemvigbanen 1879 - 1899 - 1999 (Dansk Jernbane-Klub: 50)
Ole-Chr. Munk Plum
1999
156

Dansk Jernbane-Klub
8787050439
Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979
P. Thomassen
1979
258


Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbanes rullende materiel gennem 100 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbanes rullende materiel gennem 100 år
P. Thomassen
1979
110


Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7