Banen fra Hillerød til Tisvildeleje blev bygget over tre etapper: 1. Hillerød – Græsted 20. januar 1880 - hvor Kagerup ligger ob blev senere deling mod Tisvildeleje 2. Kagerup – Helsinge 16. juni 1897 3. Helsinge – Tisvildeleje 18. juli 1924
Vigtige stamdata for Hillerød-Kagerup-Tisvildeleje (LT)
Helsinge Station åbnede som endestation på Kagerup-Helsinge Banen (KHB), da denne bane åbnede den 16. juli 1897. Kagerup-Helsinge Banen var på trods af sin længde på kun 6 km, et selvstændigt driftsselskab frem til udgangen af 1944.
Selv om Kagerup-Helsinge Banen var et selvstændigt selskab, blev banen i praksis drevet som en del af GDS. Helsinge Station var en mindre station, men dette betød ikke så meget, for den havde en rimelig succes især da banen den 18. juli 1924 blev forlænget til Tisvildeleje. Ved forlængelsen til Tisvildeleje flyttes hovedsporet, der havde ligget parallelt med stationsbygningen, til at ligge skråt for stationsbygningen, således at perronen fik form som en stor trekant.
Helsinge Station bibeholdt fuld ekspedition indtil 1990, hvor stykgodset bortfaldt. I 1992 blev den nuværende station ibrugtage, hvor Helsinge første station blev nedrevet ved samme lejlighed.
Det eneste der er bevare fra den gamle station, var væguret fra stationskontoret.
Byggeår
1992
Åbnet
1992
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Stationspladsen 1, 3200 Helsinge
Stednavneforkortelse
Hlg
Højdeplacering over havet
24,7 meter
GPS koordinater
56.022974,12.205294
Billede af Helsinge Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.21 10:13:19
Troldebakkerne Trinbræt er et nyt trinbræt der skal anlægges ved det kommende boligområde Troldebakkerne nord for Helsinge. Troldebakkerne Trinbræt vil erstatte det nuværende trinbræt ved Laugø den 12. december 2021, med første stop kl. 06:59 med Lokalbane 960R fra Hillerød til Tisvildeleje.
Troldebakkerne er totalt på ca. 70 hektar og når området er færdigudbygget, vil bydelen bestå af op til 700 nye boliger. Troldebakkerne er delt op i 3 Klynge, hvor der med salget af Klynge 2 og salgsforberedelse af Klynge 3, er næste skridt at sælge Klynge 1.
Byggeår
2021
Åbnet
2021.12.12
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Højdeplacering over havet
32,8 meter
GPS koordinater
56.03292765363635,12.189517082877789
Billede af Troldebakkerne Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.13 13:14:29
Laugø Trinbræt findes på Jernbanestrækningen Helsinge-Tisvildeleje, som anlagdes i begyndelsen af 1920-erne med åbning i 1924. Laugø Trinbræt kom først til i 1931 efter lokalt pres.
Laugø nævnes første gang – i kendte historiske kilder – i 1241, dengang var landsbyen underlagt Æbelholt Kloster og udgjorde sammen med landsbyerne Helsinge, Nejlinge, Kæderup, Ammendrup, Høbjerg – Helsinge Sogn.
Det hører med til den lokale selvforståelse, at Laugø med sine daværende 14 – og ved udskiftningen 17 – gårde var den største af de nævnte landsbyer – hvor ikke mindst overtaget ifht. Gribskov Kommunes aktuelle metropol, Helsinge, er vigtig.
Indbyggertallet for hele matrikelområdet i Laugø: År 1787: 190 personer År 1870: ca 370 personer År 1986: 184 personer År 2020: ca 150 personer
Grundet affolkningen af oplandet ud for Laugø Trinbræt og det faktum at det kun benyttes i yders ringe omfang, er det blevet besluttet at Laugø Trinbræt lukkes med overgangen til køreplan K22 den 12. december 2021 med sidste stop kl. 00:24 med Lokalbane 960R fra Tisvildeleje til Hillerød.
Der skal anlægges et nyt trinbræt til lokalbanen ved det kommende boligområde Troldebakkerne nord for Helsinge. Troldebakkerne Trinbræt vil erstatte det nuværende trinbræt ved Laugø den 12. december 2021.
Byggeår
1924
Åbnet
1924.07.18
Nedlagt
2021.12.12
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Kurrebrovej, 3200 Helsinge
Stednavneforkortelse
Løg
Højdeplacering over havet
28,6 meter
GPS koordinater
56.039207,12.183012
Billede af Laugø Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.10.21 10:20:40
Ørby Station åbnede den 18. juli 1924 sammen med forlængelsen af Gribskovbanen fra Helsinge til Tisvildeleje.
Birkedommer Louis Hammerich var formand for bestyrelsen for Kagerup-Helsinge Jernbane (KHB). Louis Hammerich var stor fortaler for at forlænge Kagerup-Helsinge fra Helsinge til Tisvildeleje, så ejendomsmærker KHB (Kagerup-Helsinge Banen) kom i folkemunde til at stå for "Kære Hammerichs Bane". Ørby Station var en af Louis Hammerich "luner" og han ventede meget af denne station til trods for, at der ikke var andet bebyggelse end det nærliggende mejeri og Ørby By lå ca. 1. km sydvest for stationen.
Ørby Station blev ikke den succes, som Louis Hammerich havde forventet og der kom aldrig yderligere bebyggelse omkring Ørby Station. I 1965 blev stationen nedsat til trinbræt og stationsbygningen frasolgt til privat beboelse. Ørby Station var tegnet af Carl Lundqvist og blev nedrevet i 1985.
Byggeår
1965
Åbnet
1965
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Åmosevejen 6, 3210 Vejby
Stednavneforkortelse
Øbg
Højdeplacering over havet
14,0 meter
GPS koordinater
56.055787,12.162512
Billede af Ørby Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.13 12:54:43
Ved anlæggelsen af banen til Tisvilde blev der i Vejby anlagt et 2,2 km. langt tipvognsspor til banens grusgrav ved Dyndmosegård, hvorfra der blev indvundet grus til anlægget af Tisvildebanen. Grusgravningen ophørte i 1956 og sporet blev optaget. Linieføringen er nu blevet til en offentlig sti kaldet Julehøjstien.
Godhavn Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Tisvildeleje Station (Tvl) var Hillerød-Kagerup-Tisvildeleje's endestation og lå 24,7 km. fra første station.
Tisvildeleje Station er endestation på Gribskovbanens Tisvildelejegren i Nordsjælland, tæt på Sjællands nordkyst og Tisvildeleje Strand.
På et af stationens sidespor har der i en årrække stået en gammel jernbanevogn med navnet Kulturtoget, der er blevet benyttet til kunstnerkollektivet Kanonhalløjs sommerrevyer og andre forestillinger. 15. februar 2016 blev vognen udsat for en formodet påsat brand, hvor den udbrændte.