Stubberup-Fakse Ladeplads - operatør: FJ
akse Jernbane: Historie og Udvikling
Fakse Jernbane var et privat jernbaneselskab, der etablerede jernbanestrækningen Stubberup-Fakse Ladeplads i 1864 for at transportere kalk fra kalkbruddet til havnen. Den 6,5 km lange strækning er i dag en del af Østbanen. Strækningen havde normalspor med en "midterskinne," så de smalsporede kalktog kunne bruge det samme skinnenet. Med etableringen af Østsjællandske Jernbaneselskab (ØSJS), også kendt som Østbanen, var der samdrift mellem Østbanen og Fakse Jernbane, hvilket fortsatte frem til den 1. januar 1977, hvor Østbanen overtog Fakse Jernbanes strækning fra Stubberup til Fakse Ladeplads for 1 krone. Efter overtagelsen blev driften rationaliseret, og den 22. maj 1977 blev Stubberup Station nedsat til trinbræt med navnet Fakse Syd og flyttet ca. 200 meter længere mod sydøst. Den 2. oktober 1978 indviede Østbanen officielt Fakse Ladeplads Station.Ændringer i Transportformål og Sporvidde
Fakse Jernbanes oprindelige formål som transportvej mellem kalkbruddet og havnen ophørte i 2004-2005, da havnesporet blev nedlagt og sporene fjernet.Der er noget usikkerhed omkring den oprindelige sporvidde for strækningen. Sporvidden er flere steder i litteraturen angivet til 791 mm, men i leveringsprotokollen fra lokomotivfabrikken Krauss står det anført, at der i 1874, 1907, 1914 og 1927 blev leveret lokomotiver med en sporvidde på 785 mm. Denne uoverensstemmelse kan skyldes et skift i løbet af årene, da Fakse Kalkbrud omkring 1970 bestilte to diesellokomotiver fra Schöma med en ønsket sporvidde på 791 mm.