Stubberup-Fakse Ladeplads (FJ)
Fakse Jernbane var et privat jernbaneselskab, der etablerede jernbanestrækningen Stubberup-Fakse Ladeplads i 1864 for transport af kalk fra kalkbruddet til havnen. Den 6,5 km lange strækning er i dag en del af Østbanen. Strækningen havde normalspor med ”midterskinne” så de smalsporede kalktog kunne bruge samme skinnenet. Fra etableringen af Østsjællandske Jernbaneselskab (ØSJS eller Østbanen) var der samdriften mellem Østbanen og Fakse Jernbane, som fortsætter frem til den 1. januar 1977, hvor Østbanen overtager Fakse Jernbanes strækning fra Stubberup til Fakse Ladeplads for 1 krone. Efter overtagelse af Fakse Jernbane bliver der rationaliseret og den 22. maj 1977 bliver Stubberup Station nedsat til trinbræt med navnet Fakse Syd og flyttes ca. 200 meter længere mod sydøst og den 2. oktober 1978 indviede Østbanen officielt Fakse Ladeplads station.
Fakse Jernbane oprindelige formål som transportvej mellem kalkbruddet og havnen stoppede i 2004-2005, hvor havnesporet bliver nedlagt og sporene tages op.
Der er noget tvivl om strækningens oprindeligt anvendte sporvidde. Den angives ganske vist flere steder i litteraturen som 791 mm, men i leveringsprotokollen hos lokomotivfabrikken Krauss angiver i 1874, 1907, 1914 og 1927 at have leveret lokomotiver med sporvidden 785 mm. Det er noget uklart, hvorfor der senere omtales en sporvidde på 791 mm? Der er sandsynligvis være et skift i løbet af årene, eftersom Fakse Kalkbrud omkring 1970 bestilte 2 diesellokomotiver hos Schöma med en ønsket sporvidde på 791 mm.