Stubberup-Fakse Ladeplads - operatør: FJ, en artikel om Stubberup-Fakse Ladeplads
Vigtige stamdata for Stubberup-Fakse Ladeplads
Jernbanens længde i km | 6,5 |
Baneforkortelse | FJ |
Jernbanen åbnet | 1864 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
El drift | Nej |
Stubberup-Fakse Ladeplads havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Faxe Syd Trinbræt (Fxs) | 3,0 km | |
Faxe Ladeplads Station (Fxl) | 6,5 km |
Faxe Syd Trinbræt (Fxs) lå 3,0 km. fra første station.
Faxe Syd Trinbræt har også tidligere heddet Fakse B, Fakse og Stubberup. Stations forkortelsen har været både Fa og Fxs.
Faxe Syd (Stubberup station) ligger ved kalkværket ved Gammel Strandvej. Fakse Jernbane åbnede allerede i 1864 en jernbane mellem Stubberup og Fakse Ladeplads og da Østbanen (Østsjællandske Jernbaneselskab som var det oprindelige navn) kom i 1879 fik de kun ejerskab af den nordligste del af stationen da banen åbnede. Den 15. juli 1880 begyndte Fakse Jernbane kørsel til Fakse Ladeplads i samdrift med Østbanens tog da Stubberup stadig er opdelt mellem Østbanen og Fakse Jernbane. Den 1. august 1880 indgår Fakse Jernbane og Østbanen aftale om, at Østbanen kan benytte hele Stubberup Station, som den 1. juni 1890 bliver udviddet med at Fakse Jernbane og Østbanen indgår aftale om salg af lokale billetter til Østbanen fra Stubberup Station (Fakse B). I 1904 begynder Østbanen, for visse tog, at medtager en vogn fra Faxe jernbane til Køge. Fra 1927 indføre Østbanen gennemgående tog fra Køge til Fakse Ladeplads og benævnelsen Fakse B bortfalder. Den 7. januar 1940 nedbrænder Østbanens remise, men genopføres senere og i 1942 anlægges der en drejeskive foran remise. I 1952 bliver der opført yderligere en remise for en skinnebus. Samdriften mellem Østbanen og Fakse Jernbane fortsætter frem til den 1. januar 1977, hvor Østbanen overtager Fakse Jernbanes strækning fra Stubberup til Fakse Ladeplads for 1 krone. Efter overtagelse af Fakse Jernbane bliver der rationaliseret og den 22. maj 1977 bliver Stubberup Station nedsat til trinbræt med navnet Fakse Syd og flyttes ca. 200 meter længere mod sydøst.
I 1978 bliver sporarealet reduceret betragteligt og hele området bliver fjernstyret. Der anlægges en ø-perron mellem spor 1 og 2. I 1987 bliver Stubberup station nedrevet. I juni 1996 bliver trinbrættet renoveret og moderniseret. hvor perron 1 forhøjes og forlænges, der kommer nye fliser, kørestolsrampe, nye læskure mv. til. Den 1. januar 2007 bliver Fakse Kommune lægges sammen med Rønnede og Haslev Kommune og skifter samtidig navn til Faxe Kommune og trinbrættet skifter navn fra Fakse Syd til Faxe Syd.
Ved passager tællingerne var der i 2000: 40.000 påstigninger.
Faxe Syd (Stubberup station) ligger ved kalkværket ved Gammel Strandvej. Fakse Jernbane åbnede allerede i 1864 en jernbane mellem Stubberup og Fakse Ladeplads og da Østbanen (Østsjællandske Jernbaneselskab som var det oprindelige navn) kom i 1879 fik de kun ejerskab af den nordligste del af stationen da banen åbnede. Den 15. juli 1880 begyndte Fakse Jernbane kørsel til Fakse Ladeplads i samdrift med Østbanens tog da Stubberup stadig er opdelt mellem Østbanen og Fakse Jernbane. Den 1. august 1880 indgår Fakse Jernbane og Østbanen aftale om, at Østbanen kan benytte hele Stubberup Station, som den 1. juni 1890 bliver udviddet med at Fakse Jernbane og Østbanen indgår aftale om salg af lokale billetter til Østbanen fra Stubberup Station (Fakse B). I 1904 begynder Østbanen, for visse tog, at medtager en vogn fra Faxe jernbane til Køge. Fra 1927 indføre Østbanen gennemgående tog fra Køge til Fakse Ladeplads og benævnelsen Fakse B bortfalder. Den 7. januar 1940 nedbrænder Østbanens remise, men genopføres senere og i 1942 anlægges der en drejeskive foran remise. I 1952 bliver der opført yderligere en remise for en skinnebus. Samdriften mellem Østbanen og Fakse Jernbane fortsætter frem til den 1. januar 1977, hvor Østbanen overtager Fakse Jernbanes strækning fra Stubberup til Fakse Ladeplads for 1 krone. Efter overtagelse af Fakse Jernbane bliver der rationaliseret og den 22. maj 1977 bliver Stubberup Station nedsat til trinbræt med navnet Fakse Syd og flyttes ca. 200 meter længere mod sydøst.
I 1978 bliver sporarealet reduceret betragteligt og hele området bliver fjernstyret. Der anlægges en ø-perron mellem spor 1 og 2. I 1987 bliver Stubberup station nedrevet. I juni 1996 bliver trinbrættet renoveret og moderniseret. hvor perron 1 forhøjes og forlænges, der kommer nye fliser, kørestolsrampe, nye læskure mv. til. Den 1. januar 2007 bliver Fakse Kommune lægges sammen med Rønnede og Haslev Kommune og skifter samtidig navn til Faxe Kommune og trinbrættet skifter navn fra Fakse Syd til Faxe Syd.
Ved passager tællingerne var der i 2000: 40.000 påstigninger.
Byggeår | 1864 |
Åbnet | 1977.05.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Gl Strandvej 24A, 4640 Faxe |
Stednavneforkortelse | Fxs |
Højdeplacering over havet | 26,3 meter |
GPS koordinater | 55.242473,12.136577 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. februar 2020 Download billede
Faxe Ladeplads Station (Fxl) var Stubberup-Fakse Ladeplads's endestation og lå 6,5 km. fra første station.
Faxe Ladeplads Station blev tidligere stavet Fakse Ladeplads, men det blev ændret i 2007 i forbindelse med kommunalreformen, hvor Rønnede, Haslev og Fakse Kommune blev slået sammen til Faxe Kommune. Faxe Ladeplads har haft forkortelserne både Lp og Fxl. Den 1. januar 1977 overtog Østbanen Faxe Jernbanes strækning fra Stubberup til Fakse Ladeplads for 1 krone og den 2. oktober 1978 indviede Østbanen officielt Fakse Ladeplads station.
I sommeren 1994 bliver sikringssystemerne omkring stationen moderniseret som de sidste på banen og havnesporet omlægges og forlænges mod havnen. Havnesporet overlever ikke længe og allerede i 2004-2005 bliver havnesporet nedlagt og sporene tages op.
Den 1. marts 1996 ophører postekspeditionen i stationsbygningen.
I årene 2002-2003 bliver stationens perron renoveret og flyttet ud over det oprindelige spor 1 så spor 2 er det eneste tilbageværende spor. Den 11. januar 2004 er det slut med overnattende tog på stationen, herefter kører alle tog til Hårlev og overnatter.
Ved passager tællingerne var der i 2000: 65.000 påstigninger.
I sommeren 1994 bliver sikringssystemerne omkring stationen moderniseret som de sidste på banen og havnesporet omlægges og forlænges mod havnen. Havnesporet overlever ikke længe og allerede i 2004-2005 bliver havnesporet nedlagt og sporene tages op.
Den 1. marts 1996 ophører postekspeditionen i stationsbygningen.
I årene 2002-2003 bliver stationens perron renoveret og flyttet ud over det oprindelige spor 1 så spor 2 er det eneste tilbageværende spor. Den 11. januar 2004 er det slut med overnattende tog på stationen, herefter kører alle tog til Hårlev og overnatter.
Ved passager tællingerne var der i 2000: 65.000 påstigninger.
Byggeår | 1864 |
Åbnet | 1864 (1879.07.01) |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Postvej 3, 4654 Faxe Ladeplads |
Stednavneforkortelse | Fxl |
Højdeplacering over havet | 5,6 meter |
GPS koordinater | 55.217077,12.162099 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. februar 2020 Download billede