Aabenraa-Løgumkloster Jernbane - operatør: AaAJ, en artikel om Aabenraa-Løgumkloster Jernbane




Aabenraa-Løgumkloster Jernbane: En Historisk Gennemgang

Aabenraa-Løgumkloster Jernbane, populært kaldet "Æ Kringelbahn," er et unikt eksempel på, hvordan lokal infrastruktur blev påvirket af politiske kompromiser, økonomiske begrænsninger og geografiske udfordringer. Banen snoede sig gennem Sønderjylland i en rute, der både var bemærkelsesværdig og ineffektiv, hvilket gjorde dens historie til en vigtig del af dansk jernbanekultur.

Æ Kringelbahn: En Snørklet og Besværlig Rute

Navnet "Æ Kringelbahn" blev givet på grund af banens ekstremt kringlede linjeføring. Løgumkloster, der ligger kun 30 km vest for Aabenraa i luftlinje, kunne nemt have været forbundet via en mere direkte rute. Men banen blev designet til at tage en omvej nordøst gennem Løjt Land, derefter nordvest til Hovslund og til sidst sydvest mod Løgumkloster. Denne rute blev valgt for at forbinde flest mulige småbyer, hvilket dog gjorde rejsetiden lang – op til tre timer.

Ruten blev yderligere besværliggjort af en rebroussementsstation i Hovslund, hvor togene skulle vende for at fortsætte deres rejse. Dette betød, at lokomotiverne måtte skifte position og køre baglæns ud af stationen, hvilket forsinkede toget med yderligere 15 minutter.

Knivsbjerg og Det Nationale Monument

Banen passerede tæt forbi Knivsbjerg, et af Sønderjyllands højeste punkter. Dette sted blev i 1893 erhvervet af Knivsberggesellschaft, der brugte det som samlingspunkt for den tyske befolkning i Nordslesvig. I 1895 begyndte byggeriet af et 45 meter højt Bismarck-tårn, som blev indviet den 4. maj 1901, blot få dage før banens officielle åbning. Tårnet blev et nationalt symbol og en vigtig attraktion langs jernbanen, der også tiltrak turister og rejsende.

Politiske Beslutninger og Økonomiske Begrænsninger

Linjeføringen var ikke kun et resultat af geografiske forhold, men også politiske beslutninger. Aabenraa kreds (amt) var afhængig af finansiering fra de preussiske statsbanemyndigheder, der modsatte sig en mere direkte forbindelse fra Rødekro til Løgumkloster. Kredsdagen accepterede derfor en kompromisløsning, som opfyldte de tyske myndigheders ønsker.

Medlem af kredsdagen, Jep Hinrichsen, udtalte: "Det er rigtignok ikke den linje, vi har ønsket os, men da der har stillet sig så uovervindelige forhindringer i vejen for den direkte linje fra Rødekro til Løgumkloster, er det bedst, at vi tager imod det vi kan få." Denne udtalelse afspejler de begrænsninger, der ofte prægede lokale infrastrukturprojekter.

Banens Drift og Begrænsninger

Banen blev drevet sammen med Flensburger Kreisbahn frem til 1920 og var præget af beskedne ressourcer. Lokomotiverne var små sporvejslokomotiver (Trambahnlokomotiven), som kun havde begrænset trækkraft. Passagervognene var enkle og oplyst med olielamper gennem hele banens levetid, hvilket var usædvanligt, selv for datidens standarder.

Stationerne langs ruten var ofte små og placeret i kroer eller gårde. Kromænd og gårdejere fungerede som "stationsagenter," der havde ansvar for billetudstedelse og håndtering af gods. Denne løsning var billig, men bidrog til, at banens stationer fremstod primitive og upraktiske.

Første Verdenskrig og Militære Formål

Under Første Verdenskrig blev banen en del af det tyske forsvarsværk Sikringsstilling Nord, et netværk af befæstninger på tværs af Sønderjylland. Forbindelsesspor blev anlagt fra banen til militære anlæg, og et 6 km langt spor mellem Øster-Terp og Branderup Mølle skabte forbindelse til Haderslev Amts Jernbaner.

Banens lokomotiver og vogne blev brugt til militære transporter, og banen spillede en vigtig rolle i at flytte soldater og gods. Den intensive brug og materialemangel under krigen efterlod banen i dårlig stand, da krigen sluttede i 1918.

Efterkrigstiden: Konkurrence og Nedgang

Efter krigen blev det tydeligt, at banens ineffektive linjeføring og dens dårlige tilstand gjorde det svært at konkurrere med moderne transportformer som lastbiler og busser. Passagertallet faldt støt, og banen begyndte at give underskud. På trods af tidligere overskud blev det klart, at jernbanen ikke kunne fortsætte driften uden betydelige investeringer.

Aabenraa amtsråd besluttede derfor at nedlægge banen, da konkurrencen fra vejtransport fortsat steg, og behovet for banen faldt.

Klosterbanen: Et Nyt Kapitel

Efter nedlæggelsen blev dele af banens tracé genbrugt til en ny normalsporet bane, Klosterbanen, som DSB byggede mellem Rødekro og Bredebro. Cirka 8 km af Aabenraa-Løgumkloster banens rute blev integreret i denne nye strækning, hvilket sikrede, at dele af dens historie blev bevaret.

Arven fra Aabenraa-Løgumkloster Jernbane

Selvom Aabenraa-Løgumkloster Jernbane ikke overlevede moderniseringens pres, er dens historie stadig en vigtig del af Sønderjyllands jernbanearv. Historien om Æ Kringelbahn illustrerer, hvordan lokal infrastruktur blev formet af politiske kompromiser og geografiske udfordringer. Stationerne, linjeføringen og dens rolle under Første Verdenskrig efterlader en fascinerende fortælling om en svunden tid.

Centrale Årstal for Aabenraa-Løgumkloster Jernbane

  • 1893: Knivsberggesellschaft erhverver Knivsbjerg.
  • 1895: Opførelsen af Bismarck-tårnet begynder.
  • 1901: Tårnet indvies den 4. maj, og banen åbnes kort derefter.
  • 1914-1918: Banen spiller en militær rolle under Første Verdenskrig.
  • 1920: Banen overgår til dansk kontrol efter genforeningen.
  • 1930'erne: Banen nedlægges, og dele af dens tracé genbruges til Klosterbanen.

Historisk Betydning

Aabenraa-Løgumkloster Jernbane er en vigtig del af Sønderjyllands historie. Dens konstruktion og drift viser, hvordan politiske og økonomiske faktorer påvirkede lokal transportinfrastruktur. Banens rolle som Æ Kringelbahn, dens militære anvendelse og dens tilpasning i efterkrigstiden illustrerer, hvordan jernbaner kan tilpasse sig – eller falde fra – i en skiftende verden.


Vigtige stamdata for Aabenraa-Løgumkloster Jernbane

Jernbanens længde i km 54,3
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
BaneforkortelseAaAJ
Jernbanen åbnet1901.05.08
Persontrafik nedlagt1926.03.31
Godstrafik nedlagt1926.03.31
Jernbanen nedlagt1926.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.000 mm
Skinnevægt15,5 kg/m
BallastGrus
Hastighed max30 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej



Aabenraa-Løgumkloster Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Aabenraa-Løgumkloster Jernbane

Kort over benestrækningen: Aabenraa-Løgumkloster (AaAJ)
Kort over benestrækningen: Aabenraa-Løgumkloster (AaAJ)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 19. september 2011 - LINK til kilde.


Aabenraa Amtsbanegård (Åa) var Aabenraa-Løgumkloster Jernbane banens første station

Aabenraa Amts Jernbaner åbnede den 14. februar 1899 sin hovedstation i Aabenraa sammen med strækningen Aabenraa-Graasten. Den 8. maj 1901 kom strækningen Aabenraa-Hovslund-Løgumkloster til. Aabenraa Amts Jernbaners hovedkontor belv placeret på Aabenraa Amtsbanegaard, og ud for Aabenraa Amtsbanegaard lå også remiser og værksteder.

Både Aabenraa-Graasten og Aabenraa-Hovslund-Løgumkloster banerne blev nedlagt den 31. marts 1926 og Aabenraa Amtsbanegaard fungerede efter amtsbanernes nedlæggelsen som rutebilstation de næste 35 år. I slutningen af 1950'erne planlagde man en fornyelse af vejnettet i Aabenraa og vejudvidelserne ramte Aabenraa Amtsbanegaard i 1963, hvor den blev nedrevet for at give plads til H. P. Hansensgade.

Byggeår1899
Åbnet1899.02.14
Nedlagt1926.03.31
Nedrevet1963
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
StednavneforkortelseÅa
Højdeplacering over havet2,4 meter
GPS koordinater55.043744,9.421840


Billede af Aabenraa Amtsbanegård set fra Rådhusgade. I forgrunden til venstre ses Markedspladsen.
Billede af Aabenraa Amtsbanegård set fra Rådhusgade. I forgrunden til venstre ses Markedspladsen.
Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt




Aabenraa Nørreport Trinbræt lå 0,5 km. fra første station.

Aabenraa Nørreport trinbræt var det standsningssted, der var nærmest ved statsbanestationen på Rødekro-Aabenraa banen.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater55.048167,9.421535


Billede af Aabenraa Nørreport Trinbræt, som lå midt til højre i billedet. Her set med retning mod Løgumkloster.
Billede af Aabenraa Nørreport Trinbræt, som lå midt til højre i billedet. Her set med retning mod Løgumkloster.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019
Download billede



Knappen Stationskro lå 3,6 km. fra første station.

På Aabenraa Amts Jernbaners strækning Aabenraa-Hovslund-Løgumkloster opførtes for privat regning en lille station ved Knap. Det oprindelige Knappen billetsalgssted lå oprindelig ved banelinien. Knappen Billetsalgssted var en beskeden træbygningen, som opførtes ved banens åbning i 1901 og der blev etableret et læssespor ved Knappen Billetsalgssted.

I starten var Knappen Billetsalgssted i privat eje og drift, men banen overtog Knappen Billetsalgssted i 1902, og driften blev overført til Restaurant "Knapp", som så blev til stationskro, hvor den tidligere ejer forsatte som "stationsforstander" til banens nedlæggelse i 1926. Restaurant "Knapp" ligger ca. 300 meter sydøst for banelinien på adressen: Stennevej 79, 6200 Aabenraa. Restaurant "Knapp" var et yndet udflugtssted ved en gammel vandmølle og restauration med hotel.

Knappen Billetsalgssted blev brugt som ventesal til bygningen blev nedrevet ved banens nedlæggelse i 1926.

Byggeår1893
Åbnet1902
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStennevej 79, 6200 Aabenraa
Højdeplacering over havet15,1 meter
GPS koordinater55.05606284959382,9.464996798995012




Stollig Station lå 4,6 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet53,6 meter
GPS koordinater55.065969,9.464711




Løjt Skovby Station lå 5,5 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSkovby Bygade 24, 6200 Aabenraa
Højdeplacering over havet66,9 meter
GPS koordinater55.072738,9.472575


Billede af Løjt Skovby Station.
Billede af Løjt Skovby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Løjt Skovby Station.

Titel: - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Løjt Kirkeby
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00508_007.tif




Barsmark Trinbræt lå 7,6 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet42,2 meter
GPS koordinater55.089160,9.486052




Løjt Kirkeby Stationskro lå 9,3 km. fra første station.

Løjt Kirkeby Stationskro en af de hyppigt forekommende kombinationer af gæstgivergård, købmandshandel og station. Ved åbningen af Aabenraa Amts Jernbaners strækning Aabenraa-Hovslund-Løgumkloster i 1901 indrettedes Løjt Kirkeby station i en allerede eksisterende kro og købmandsgård. Amtsbanen havde en del besvær med de skiftende gæstgivere eller "stationsbestyrere" på Løjt Kirkeby Stationskro, men der var station indtil Amtsbanen blev lagt om til Statsbane i 1926.

Løjt Kirkeby Stationskro nedbrændte i 1929 og blev revet ned lige efter.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
Nedrevet1929
Højdeplacering over havet60,0 meter
GPS koordinater55.092508,9.464787




Nørby Trinbræt lå 11,1 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet46,0 meter
GPS koordinater55.104011,9.444463




Knivsbjerg Stationskro lå 13,6 km. fra første station.

Knivsbjerg var Stationskro, men kroen hed ret beset Lyngtoft Kro og ikke Knivsbjerg Kro.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSønderballevej 11, 6230 Rødekro
Højdeplacering over havet51,6 meter
GPS koordinater55.125180,9.442035


Billede af Knivsbjerg Stationskro.
Billede af Knivsbjerg Stationskro. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Knivsbjerg Stationskro.

Titel: - 1953 - Lyngtofte Kro
Person: Bygningsnavn: Lyngtofte Kro
Sted: Danmark, Jylland, Genner
Vejnavn: Sønderballevej
Husnummer: 11
Lokalitet: Genner
Postnummer: 6230
By: Rødekro
Sogn: Genner
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1953
Note: Id: H03308_020.tif




Genner Stationskro lå 14,3 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNørreskovvej 7, 6230 Rødekro
Højdeplacering over havet52,4 meter
GPS koordinater55.125247,9.431910


Billede af Genner Stationskro.
Billede af Genner Stationskro. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1948 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Genner Stationskro.

Titel: - 1948 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Genner
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1948
Note: Id: L02829_031.tif




Østermark Billetsalgssted lå 16,7 km. fra første station.

Østermark blev nedrevet i 1977 efter en brand.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
Nedrevet1977
Højdeplacering over havet51,2 meter
GPS koordinater55.116269,9.397837




Øster Løgum Trinbræt med Sidespor lå 19,2 km. fra første station.

Øster Løgum fik Trinbræt med sidespor (tysk: Haltestelle) og Trinbrættet lå lidt nord for kroen. Trods placeringen af trinbrættet ved kroen fik holdestedet ikke betegnelsen Stationskro. Kroen ligger der stadig:
Øster Løgum Kro
Søndergade 14
6230 Rødekro

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet51,7 meter
GPS koordinater55.116137,9.358752




Hovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro lå 22,0 km. fra første station.

Flensborg-Vojens jernbanestrækningen blev åbnet 1. oktober 1864 og ca. 1½ år efter i 1966 åbnede Hovslund Trinbræt (eller Haberslund, som det hed i tysk tid), som var anlagt på en bar mark ca. 2½ km sydvest for landsbyen Hovslund. Hovslund Stationsby er vokset op omkring den nye bane og der begyndte at komme huse og reelle transportbehov til.

I 1879 blev Hovslund Trinbræt ophøjet til Billetsalgssted, hvor der ved samme lejlighed blev anlagt en lille muret ekspeditionsbygning, som var bygget efter tysk mellemstations koncept.

I 1887 blev billetsalgsstedet ophøjet til holdeplads, da der tilkom et offentligt sidespor.

Da man i slutningen af 1800'tallet besluttede en bane fra Aabenraa-Løgumkloster (Kleinbahn) og Hovslund ville blive et knudepunkt mellem den statslige bane og amtsbanen, besluttede man at udvide Hovslund Station. I den nordlige ende af den eksisterende lille ekspeditionsbygning, byggede man i 1900 en større 2 etagers stationsbygning af prøjsisk standardtype. Ved samme lejlighed blev Hovslund Holdeplads nu ophøjet til Station.

Med åbningen af Amtsbanen Aabenraa-Løgumkloster (Kleinbahn) den 8. maj 1901, hvor Amtsbanegården blev Hovslund Kro fra 1897, som nu blev Stationskro, var der nu 2 stationer i Hovslund og en del tilkommet bebyggelse, blev Hovslund en reel Stationsby.

I 1953 blev den bevogtede jernbaneoverskæring i byen nedlagt, og der blev bygget gangtunnel under banen, som så kom til at dele byen i to dele. I 1968 blev Hovslund Stationsby Station nedrykket til trinbræt, og i 1972 lukkede Hovslund Stationsby Trinbræt, men Hovslund Stationsby Station fortsatte som fjernbetjent krydsningsstation frem til 1996, hvor der blev anlagt dobbeltspor på strækningen og statsbane-stationsbygningerne blev revet ned. Hovslund Stationsby (Kleinbahn) Stationskro eksister stadig.

Byggeår1897
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 14A, 6230 Rødekro
Højdeplacering over havet55,6 meter
GPS koordinater55.133296,9.334976


Billede af Hovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro.
Billede af Hovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020
Download billede



Rugbjerg Stationskro lå 23,9 km. fra første station.

Rugbjerg var Stationskro.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet58,7 meter
GPS koordinater55.127357,9.301826


Billede af Rugbjerg Stationskro, som er nedrevet, men den har ligget her - men man kan se resten af den gamle lade yderst til venstre.
Billede af Rugbjerg Stationskro, som er nedrevet, men den har ligget her - men man kan se resten af den gamle lade yderst til venstre.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020
Download billede



Nørre-Hostrup (Smalspor) Station lå 29,3 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseØstermarkvej 17, 6230 Rødekro
Højdeplacering over havet41,7 meter
GPS koordinater55.089451,9.275205


Billede af Nørre-Hostrup (Smalspor) Station.
Billede af Nørre-Hostrup (Smalspor) Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020
Download billede



Egvad Trinbræt lå 31,2 km. fra første station.

Egvad Trinbræt lå lige nord for den nu nedrevne kro, som var billetsalgssted i det meste af banens levetid.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet39,0 meter
GPS koordinater55.077862,9.251988


Billede af Egvad Trinbræt.
Billede af Egvad Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede



Lønholm Billetsalgssted lå 32,5 km. fra første station.

Lønholm Station var bare billetsalg på den nærliggende gård, hvor en af værelserne blev indrettet til ventesal mod at gårdmanden fik 50 Mk årligt for denne ulejlighed.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1922.06.01
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHellevadvej 88, 6230 Rødekro
Højdeplacering over havet37,2 meter
GPS koordinater55.076374,9.232525


Billede af Lønholm Billetsalgssted, som var på den nærliggende gård, hvor en af værelserne blev indrettet til ventesal
Billede af Lønholm Billetsalgssted, som var på den nærliggende gård, hvor en af værelserne blev indrettet til ventesal
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020
Download billede



Hellevad (Smalspor) Station lå 33,7 km. fra første station.

Hellevad havde sidespor (tysk: Haltestelle) . Holdepladsen lå ved kroen Kløver Es (tysk: Kleveres), som samtidig var stationsbygning. Kløver Es har været gået konkurs, men drives stadig som hotel i dag 2019.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBrystrupvej 2, 6230 Rødekro
Højdeplacering over havet35,0 meter
GPS koordinater55.075950,9.212693


Billede af Hellevad (Smalspor) Station.
Billede af Hellevad (Smalspor) Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2020
Download billede



Hellevad Mølle Trinbræt lå 35,1 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet33,0 meter
GPS koordinater55.070616,9.195118


Billede af Hellevad Mølle Trinbræt.
Billede af Hellevad Mølle Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2020
Download billede



Klovtoft (Smalspor) Station lå 36,6 km. fra første station.

Klovtoft Billetsalgssted var med offentligt sidespor på ca. 50 m.

Efter omlægning af banen i 1926, blev Klovtoft station solgt og der åbnede "G. Bjerning" købmandshandel. 

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKlovtoftvej 9, 6230 Rødekro
Højdeplacering over havet30,5 meter
GPS koordinater55.061833,9.178389


Billede af Klovtoft (Smalspor) Station.
Billede af Klovtoft (Smalspor) Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. marts 2020
Download billede



Sivkro Trinbræt lå 39,2 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet27,5 meter
GPS koordinater55.060561,9.137163


Billede af Sivkro Trinbræt.
Billede af Sivkro Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2019
Download billede



Bedsted Løgum (Smalspor) Station lå 41,3 km. fra første station.

Bedsted station ændrede navnet "Bedsted Lø" 24. september 1920 og til "Bedsted Løgum" 1. juli 1922 for at undgå forveksling med Bedsted Thy.
Bedsted LøgumStation var krydsningsstationer med et 180 meter krydsningsspor og 70 meter læssespor.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseLundbyesvej 15A, 6240 Løgumkloster
Højdeplacering over havet26,3 meter
GPS koordinater55.061155,9.105825


Billede af Bedsted Løgum (Smalspor) Station.
Billede af Bedsted Løgum (Smalspor) Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede



Øster-Terp Stationskro lå 43,6 km. fra første station.

Startede som kro i 1869 men blev til stationskro den 8. maj 1901.

Byggeår1869
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseVisbjergvej 39, 6240 Løgumkloster
Højdeplacering over havet32,8 meter
GPS koordinater55.069697,9.073201


Billede af Øster-Terp Stationskro.
Billede af Øster-Terp Stationskro.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. marts 2020
Download billede



Gravlund Trinbræt lå 46,1 km. fra første station.

Gravlund trinbræt blev umiddelbart efter genforeningen omdøbt til Sønder-Gravlund for at undgå forveksling med Gravlund på Haderslev-Arnum banen.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet19,8 meter
GPS koordinater55.052638,9.052622


Billede af Gravlund Trinbræt.
Billede af Gravlund Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2019
Download billede



Alslev Kro (Smalspor) Holdeplads (Alk) lå 48,5 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKrusåvej 24, 6240 Løgumkloster
StednavneforkortelseAlk
Højdeplacering over havet19,8 meter
GPS koordinater55.039749,9.024439


Billede af Alslev Kro (Smalspor) Holdeplads.
Billede af Alslev Kro (Smalspor) Holdeplads.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. marts 2020
Download billede



Asset Trinbræt lå 49,7 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1922.06.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet15,8 meter
GPS koordinater55.043010,9.004805


Billede af Asset Trinbræt.
Billede af Asset Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2019
Download billede



Holmplads Amtsbanegård lå 53,6 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
Nedrevetca. 1987
Højdeplacering over havet14,6 meter
GPS koordinater55.05838647726273,8.954820655596865


Billede af Holmplads Amtsbanegård.
Billede af Holmplads Amtsbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Holmplads Amtsbanegård.

Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Løgumkloster
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL51-A1_035_027.tif




Løgumkloster Amtsbanegård var Aabenraa-Løgumkloster Jernbane's endestation og lå 54,3 km. fra første station.

Løgumkloster amtsbanegård lå umiddelbart nord for statsbanestationen, der var endestation på banen Bredebro-Løgumkloster.

Byggeår1900
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanevej 13, 6240 Løgumkloster
Højdeplacering over havet14,2 meter
GPS koordinater55.053749,8.949374


Billede af Løgumkloster Amtsbanegård.
Billede af Løgumkloster Amtsbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede



Litteratur for: Aabenraa-Løgumkloster Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4
Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner (Dansk Jernbane-Klub: 44)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner (Dansk Jernbane-Klub: 44)
B. Wilcke
1982
256
København
Dansk Jernbane-Klub
9788787050234
Aabenraa Amts Jernbaner 1899-1926
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Aabenraa Amts Jernbaner 1899-1926
L.H. Hansen
1982
304


87-981352-0-1