Aabenraa-Løgumkloster Jernbane - operatør: AaAJ, en artikel om Aabenraa-Løgumkloster Jernbane
Aabenraa-Løgumkloster Jernbane: En Historisk Gennemgang
Aabenraa-Løgumkloster Jernbane, populært kaldet "Æ Kringelbahn," er et unikt eksempel på, hvordan lokal infrastruktur blev påvirket af politiske kompromiser, økonomiske begrænsninger og geografiske udfordringer. Banen snoede sig gennem Sønderjylland i en rute, der både var bemærkelsesværdig og ineffektiv, hvilket gjorde dens historie til en vigtig del af dansk jernbanekultur.Æ Kringelbahn: En Snørklet og Besværlig Rute
Navnet "Æ Kringelbahn" blev givet på grund af banens ekstremt kringlede linjeføring. Løgumkloster, der ligger kun 30 km vest for Aabenraa i luftlinje, kunne nemt have været forbundet via en mere direkte rute. Men banen blev designet til at tage en omvej nordøst gennem Løjt Land, derefter nordvest til Hovslund og til sidst sydvest mod Løgumkloster. Denne rute blev valgt for at forbinde flest mulige småbyer, hvilket dog gjorde rejsetiden lang – op til tre timer.Ruten blev yderligere besværliggjort af en rebroussementsstation i Hovslund, hvor togene skulle vende for at fortsætte deres rejse. Dette betød, at lokomotiverne måtte skifte position og køre baglæns ud af stationen, hvilket forsinkede toget med yderligere 15 minutter.
Knivsbjerg og Det Nationale Monument
Banen passerede tæt forbi Knivsbjerg, et af Sønderjyllands højeste punkter. Dette sted blev i 1893 erhvervet af Knivsberggesellschaft, der brugte det som samlingspunkt for den tyske befolkning i Nordslesvig. I 1895 begyndte byggeriet af et 45 meter højt Bismarck-tårn, som blev indviet den 4. maj 1901, blot få dage før banens officielle åbning. Tårnet blev et nationalt symbol og en vigtig attraktion langs jernbanen, der også tiltrak turister og rejsende.Politiske Beslutninger og Økonomiske Begrænsninger
Linjeføringen var ikke kun et resultat af geografiske forhold, men også politiske beslutninger. Aabenraa kreds (amt) var afhængig af finansiering fra de preussiske statsbanemyndigheder, der modsatte sig en mere direkte forbindelse fra Rødekro til Løgumkloster. Kredsdagen accepterede derfor en kompromisløsning, som opfyldte de tyske myndigheders ønsker.Medlem af kredsdagen, Jep Hinrichsen, udtalte: "Det er rigtignok ikke den linje, vi har ønsket os, men da der har stillet sig så uovervindelige forhindringer i vejen for den direkte linje fra Rødekro til Løgumkloster, er det bedst, at vi tager imod det vi kan få." Denne udtalelse afspejler de begrænsninger, der ofte prægede lokale infrastrukturprojekter.
Banens Drift og Begrænsninger
Banen blev drevet sammen med Flensburger Kreisbahn frem til 1920 og var præget af beskedne ressourcer. Lokomotiverne var små sporvejslokomotiver (Trambahnlokomotiven), som kun havde begrænset trækkraft. Passagervognene var enkle og oplyst med olielamper gennem hele banens levetid, hvilket var usædvanligt, selv for datidens standarder.Stationerne langs ruten var ofte små og placeret i kroer eller gårde. Kromænd og gårdejere fungerede som "stationsagenter," der havde ansvar for billetudstedelse og håndtering af gods. Denne løsning var billig, men bidrog til, at banens stationer fremstod primitive og upraktiske.
Første Verdenskrig og Militære Formål
Under Første Verdenskrig blev banen en del af det tyske forsvarsværk Sikringsstilling Nord, et netværk af befæstninger på tværs af Sønderjylland. Forbindelsesspor blev anlagt fra banen til militære anlæg, og et 6 km langt spor mellem Øster-Terp og Branderup Mølle skabte forbindelse til Haderslev Amts Jernbaner.Banens lokomotiver og vogne blev brugt til militære transporter, og banen spillede en vigtig rolle i at flytte soldater og gods. Den intensive brug og materialemangel under krigen efterlod banen i dårlig stand, da krigen sluttede i 1918.
Efterkrigstiden: Konkurrence og Nedgang
Efter krigen blev det tydeligt, at banens ineffektive linjeføring og dens dårlige tilstand gjorde det svært at konkurrere med moderne transportformer som lastbiler og busser. Passagertallet faldt støt, og banen begyndte at give underskud. På trods af tidligere overskud blev det klart, at jernbanen ikke kunne fortsætte driften uden betydelige investeringer.Aabenraa amtsråd besluttede derfor at nedlægge banen, da konkurrencen fra vejtransport fortsat steg, og behovet for banen faldt.
Klosterbanen: Et Nyt Kapitel
Efter nedlæggelsen blev dele af banens tracé genbrugt til en ny normalsporet bane, Klosterbanen, som DSB byggede mellem Rødekro og Bredebro. Cirka 8 km af Aabenraa-Løgumkloster banens rute blev integreret i denne nye strækning, hvilket sikrede, at dele af dens historie blev bevaret.Arven fra Aabenraa-Løgumkloster Jernbane
Selvom Aabenraa-Løgumkloster Jernbane ikke overlevede moderniseringens pres, er dens historie stadig en vigtig del af Sønderjyllands jernbanearv. Historien om Æ Kringelbahn illustrerer, hvordan lokal infrastruktur blev formet af politiske kompromiser og geografiske udfordringer. Stationerne, linjeføringen og dens rolle under Første Verdenskrig efterlader en fascinerende fortælling om en svunden tid.Centrale Årstal for Aabenraa-Løgumkloster Jernbane
- 1893: Knivsberggesellschaft erhverver Knivsbjerg.
- 1895: Opførelsen af Bismarck-tårnet begynder.
- 1901: Tårnet indvies den 4. maj, og banen åbnes kort derefter.
- 1914-1918: Banen spiller en militær rolle under Første Verdenskrig.
- 1920: Banen overgår til dansk kontrol efter genforeningen.
- 1930'erne: Banen nedlægges, og dele af dens tracé genbruges til Klosterbanen.
Historisk Betydning
Aabenraa-Løgumkloster Jernbane er en vigtig del af Sønderjyllands historie. Dens konstruktion og drift viser, hvordan politiske og økonomiske faktorer påvirkede lokal transportinfrastruktur. Banens rolle som Æ Kringelbahn, dens militære anvendelse og dens tilpasning i efterkrigstiden illustrerer, hvordan jernbaner kan tilpasse sig – eller falde fra – i en skiftende verden.Vigtige stamdata for Aabenraa-Løgumkloster Jernbane
Jernbanens længde i km | 54,3 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | AaAJ |
Jernbanen åbnet | 1901.05.08 |
Persontrafik nedlagt | 1926.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1926.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1926.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.000 mm |
Skinnevægt | 15,5 kg/m |
Ballast | Grus |
Hastighed max | 30 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Aabenraa-Løgumkloster Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Aabenraa Amtsbanegård (Åa) | 0,0 km | |
Aabenraa Nørreport Trinbræt | 0,5 km | |
Knappen Stationskro | 3,6 km | |
Stollig Station | 4,6 km | |
Løjt Skovby Station | 5,5 km | |
Barsmark Trinbræt | 7,6 km | |
Løjt Kirkeby Stationskro | 9,3 km | |
Nørby Trinbræt | 11,1 km | |
Knivsbjerg Stationskro | 13,6 km | |
Genner Stationskro | 14,3 km | |
Østermark Billetsalgssted | 16,7 km | |
Øster Løgum Trinbræt med Sidespor | 19,2 km | |
Hovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro | 22,0 km | |
Rugbjerg Stationskro | 23,9 km | |
Nørre-Hostrup (Smalspor) Station | 29,3 km | |
Egvad Trinbræt | 31,2 km | |
Lønholm Billetsalgssted | 32,5 km | |
Hellevad (Smalspor) Station | 33,7 km | |
Hellevad Mølle Trinbræt | 35,1 km | |
Klovtoft (Smalspor) Station | 36,6 km | |
Sivkro Trinbræt | 39,2 km | |
Bedsted Løgum (Smalspor) Station | 41,3 km | |
Øster-Terp Stationskro | 43,6 km | |
Gravlund Trinbræt | 46,1 km | |
Alslev Kro (Smalspor) Holdeplads (Alk) | 48,5 km | |
Asset Trinbræt | 49,7 km | |
Holmplads Amtsbanegård | 53,6 km | |
Løgumkloster Amtsbanegård | 54,3 km |
Banekort over Aabenraa-Løgumkloster Jernbane

Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 19. september 2011 - LINK til kilde.
Aabenraa Amtsbanegård (Åa) var Aabenraa-Løgumkloster Jernbane banens første station
Både Aabenraa-Graasten og Aabenraa-Hovslund-Løgumkloster banerne blev nedlagt den 31. marts 1926 og Aabenraa Amtsbanegaard fungerede efter amtsbanernes nedlæggelsen som rutebilstation de næste 35 år. I slutningen af 1950'erne planlagde man en fornyelse af vejnettet i Aabenraa og vejudvidelserne ramte Aabenraa Amtsbanegaard i 1963, hvor den blev nedrevet for at give plads til H. P. Hansensgade.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | 1963 |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Stednavneforkortelse | Åa |
Højdeplacering over havet | 2,4 meter |
GPS koordinater | 55.043744,9.421840 |

Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt
Aabenraa Nørreport Trinbræt lå 0,5 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 55.048167,9.421535 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Knappen Stationskro lå 3,6 km. fra første station.
I starten var Knappen Billetsalgssted i privat eje og drift, men banen overtog Knappen Billetsalgssted i 1902, og driften blev overført til Restaurant "Knapp", som så blev til stationskro, hvor den tidligere ejer forsatte som "stationsforstander" til banens nedlæggelse i 1926. Restaurant "Knapp" ligger ca. 300 meter sydøst for banelinien på adressen: Stennevej 79, 6200 Aabenraa. Restaurant "Knapp" var et yndet udflugtssted ved en gammel vandmølle og restauration med hotel.
Knappen Billetsalgssted blev brugt som ventesal til bygningen blev nedrevet ved banens nedlæggelse i 1926.
Byggeår | 1893 |
Åbnet | 1902 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stennevej 79, 6200 Aabenraa |
Højdeplacering over havet | 15,1 meter |
GPS koordinater | 55.05606284959382,9.464996798995012 |
Stollig Station lå 4,6 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 53,6 meter |
GPS koordinater | 55.065969,9.464711 |
Løjt Skovby Station lå 5,5 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skovby Bygade 24, 6200 Aabenraa |
Højdeplacering over havet | 66,9 meter |
GPS koordinater | 55.072738,9.472575 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Løjt Skovby Station.
Titel: - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Løjt Kirkeby
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00508_007.tif
Barsmark Trinbræt lå 7,6 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 42,2 meter |
GPS koordinater | 55.089160,9.486052 |
Løjt Kirkeby Stationskro lå 9,3 km. fra første station.
Løjt Kirkeby Stationskro nedbrændte i 1929 og blev revet ned lige efter.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | 1929 |
Højdeplacering over havet | 60,0 meter |
GPS koordinater | 55.092508,9.464787 |
Nørby Trinbræt lå 11,1 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 46,0 meter |
GPS koordinater | 55.104011,9.444463 |
Knivsbjerg Stationskro lå 13,6 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Sønderballevej 11, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 51,6 meter |
GPS koordinater | 55.125180,9.442035 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Knivsbjerg Stationskro.
Titel: - 1953 - Lyngtofte Kro
Person: Bygningsnavn: Lyngtofte Kro
Sted: Danmark, Jylland, Genner
Vejnavn: Sønderballevej
Husnummer: 11
Lokalitet: Genner
Postnummer: 6230
By: Rødekro
Sogn: Genner
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1953
Note: Id: H03308_020.tif
Genner Stationskro lå 14,3 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Nørreskovvej 7, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 52,4 meter |
GPS koordinater | 55.125247,9.431910 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1948 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Genner Stationskro.
Titel: - 1948 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Genner
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1948
Note: Id: L02829_031.tif
Østermark Billetsalgssted lå 16,7 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | 1977 |
Højdeplacering over havet | 51,2 meter |
GPS koordinater | 55.116269,9.397837 |
Øster Løgum Trinbræt med Sidespor lå 19,2 km. fra første station.
Øster Løgum Kro
Søndergade 14
6230 Rødekro
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 51,7 meter |
GPS koordinater | 55.116137,9.358752 |
Hovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro lå 22,0 km. fra første station.
Hovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro – En central del af jernbanehistorien i Sønderjylland
Hovslund Stationsby voksede op omkring jernbanen og udviklede sig til et vigtigt knudepunkt i det sønderjyske jernbanenet. En væsentlig del af denne udvikling var etableringen af en stationskro, som spillede en central rolle for rejsende og lokalsamfundet. Fra sin oprindelse som en simpel kro ved stationen blev Hovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro et af områdets vigtigste samlingspunkter.Jernbanens betydning for Hovslund
Den 1. oktober 1864 åbnede jernbanestrækningen Flensborg-Vojens, der i første omgang ikke havde noget stoppested i Hovslund. Omkring 1866 blev der dog etableret et trinbræt, som senere udviklede sig til en station og et egentligt bysamfund.Da jernbanen blev anlagt, lå der stort set ingen bebyggelse i området, men i løbet af få år blev Hovslund en stationsby med både boliger, forretninger og kroer, som betjente de rejsende og det omkringliggende opland.
Hovslund Stations udvikling
Hovslund Station gennemgik flere udvidelser og opgraderinger i takt med, at jernbanetrafikken voksede:- 1879: Trinbrættet blev ophøjet til billetsalgssted.
- 1887: Et offentligt sidespor blev anlagt, hvilket gjorde det muligt at håndtere godstransport.
- 1900: Stationen blev udvidet med en ny, større stationsbygning i prøjsisk standardstil, da Hovslund blev et knudepunkt for forbindelsen mellem statsbanen og den planlagte amtsbane.
Amtsbanens betydning for Hovslund
Ved århundredeskiftet blev der taget initiativ til en ny jernbanestrækning mellem Aabenraa og Løgumkloster. Banen, der blev anlagt som en smalsporet amtsbane, åbnede den 8. maj 1901.Hovslund blev nu et endnu vigtigere jernbaneknudepunkt, da statsbanen og amtsbanen mødtes her. Dette betød en markant vækst i trafikken, både for passagerer og gods.
Hovslund Stationsby Kro bliver en stationskro
For at imødekomme behovet for overnatning, forplejning og ventetidens bekvemmeligheder blandt de mange rejsende, blev Hovslund Kro, der allerede var opført i 1897, nu en stationskro.Stationskroen blev et populært sted for:
- Togrejsende, der ventede på omstigning.
- Handelsfolk, der transporterede varer via jernbanen.
- Lokale beboere, der brugte kroen som et samlingspunkt.
Jernbanen deler byen i to
I 1953 blev den bevogtede jernbaneoverskæring i Hovslund erstattet af en gangtunnel, da sikkerhedskravene blev skærpet. Dette betød, at jernbanen nu fysisk delte byen i to, hvilket fik stor betydning for byens udvikling.Hovslund Stationsbys nedgang
I takt med at jernbanetrafikken faldt, blev stationen gradvist nedgraderet:- 1968: Stationen blev nedrykket til trinbræt.
- 1972: Hovslund Stationsby Trinbræt blev helt nedlagt.
- 1996: Stationen blev fjernbetjent og krydsningsstationen lukkede.
- 2000'erne: Statsbane-stationsbygningerne blev revet ned.
Hovslund Stationsby Stationskro i dag
Selvom stationen og banen ikke længere fungerer som før, eksisterer stationskroen stadig og fungerer fortsat som en vigtig bygning i Hovslund. Kroen står som et vidnesbyrd om en tid, hvor jernbanen var byens livsnerve, og hvor stationen skabte liv og aktivitet i lokalområdet.Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 14A, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 55,6 meter |
GPS koordinater | 55.133296,9.334976 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede
Rugbjerg Stationskro lå 23,9 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 58,7 meter |
GPS koordinater | 55.127357,9.301826 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede
Nørre-Hostrup (Smalspor) Station lå 29,3 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Østermarkvej 17, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 41,7 meter |
GPS koordinater | 55.089451,9.275205 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede
Egvad Trinbræt lå 31,2 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 39,0 meter |
GPS koordinater | 55.077862,9.251988 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020 Download billede
Lønholm Billetsalgssted lå 32,5 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1922.06.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hellevadvej 88, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 37,2 meter |
GPS koordinater | 55.076374,9.232525 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede
Hellevad (Smalspor) Station lå 33,7 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Brystrupvej 2, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 35,0 meter |
GPS koordinater | 55.075950,9.212693 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2020 Download billede
Hellevad Mølle Trinbræt lå 35,1 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 33,0 meter |
GPS koordinater | 55.070616,9.195118 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2020 Download billede
Klovtoft (Smalspor) Station lå 36,6 km. fra første station.
Efter omlægning af banen i 1926, blev Klovtoft station solgt og der åbnede "G. Bjerning" købmandshandel.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Klovtoftvej 9, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 30,5 meter |
GPS koordinater | 55.061833,9.178389 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. marts 2020 Download billede
Sivkro Trinbræt lå 39,2 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 27,5 meter |
GPS koordinater | 55.060561,9.137163 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2019 Download billede
Bedsted Løgum (Smalspor) Station lå 41,3 km. fra første station.
Bedsted LøgumStation var krydsningsstationer med et 180 meter krydsningsspor og 70 meter læssespor.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Lundbyesvej 15A, 6240 Løgumkloster |
Højdeplacering over havet | 26,3 meter |
GPS koordinater | 55.061155,9.105825 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020 Download billede
Øster-Terp Stationskro lå 43,6 km. fra første station.
Byggeår | 1869 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Visbjergvej 39, 6240 Løgumkloster |
Højdeplacering over havet | 32,8 meter |
GPS koordinater | 55.069697,9.073201 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. marts 2020 Download billede
Gravlund Trinbræt lå 46,1 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 19,8 meter |
GPS koordinater | 55.052638,9.052622 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2019 Download billede
Alslev Kro (Smalspor) Holdeplads (Alk) lå 48,5 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Krusåvej 24, 6240 Løgumkloster |
Stednavneforkortelse | Alk |
Højdeplacering over havet | 19,8 meter |
GPS koordinater | 55.039749,9.024439 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. marts 2020 Download billede
Asset Trinbræt lå 49,7 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1922.06.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 15,8 meter |
GPS koordinater | 55.043010,9.004805 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2019 Download billede
Holmplads Amtsbanegård lå 53,6 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | ca. 1987 |
Højdeplacering over havet | 14,6 meter |
GPS koordinater | 55.05838647726273,8.954820655596865 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Holmplads Amtsbanegård.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Løgumkloster
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL51-A1_035_027.tif
Løgumkloster Amtsbanegård var Aabenraa-Løgumkloster Jernbane's endestation og lå 54,3 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanevej 13, 6240 Løgumkloster |
Højdeplacering over havet | 14,2 meter |
GPS koordinater | 55.053749,8.949374 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020 Download billede