Aabenraa-Løgumkloster - operatør: AaAJ, en artikel om Aabenraa-Løgumkloster
Det var almindeligt, at jernbaner snoede sig meget på grund af terrænet eller ud fra et ønske om at nå rundt til så mange småbyer som muligt. Men Aabenraa-Løgumkloster banen var i den henseende helt ekstrem, og det er ikke underligt, at den i folkemunde fik navnet "Æ Kringelbahn". Løgumkloster ligger 30 km vest for Aabenraa i luftlinje, og på de første 7 km havde man allerede Rødekro-Aabenraa banen. Men amtsbanestrækningen startede med at gå mod nordøst ud gennem Løjt Land, derpå mod nordvest for at krydse statsbanen i Hovslund Stationsby og endelig mod sydvest og vest til Løgumkloster.
Banen fulgte heller ikke den lige linje mellem Løjt Land og Hovslund Stationsby, men stak mod nord til holdepladsen Knivsbjerg og derefter mod vest. Denne holdeplads lå 1 km syd for et af Sønderjyllands højeste punkter, det 97 m høje Knivsbjerg, som i 1893 blev erhvervet af Knivsberggesellschaft til afholdelse af folkefester for Nordslesvigs tyske befolkning. I 1895 begyndte man at bygge et 45 meter højt Bismarck-tårn, som foruden at være et nationalt monument over den tyske sejr i 1864 rummede platforme til talere og et 80 mands orkester. Tårnet blev indviet 4. maj 1901 – 4 dage før banen.
Togturen Aabenraa-Løgumkloster kom til at tage 3 timer! Det blev ikke bedre af, at den store amtsbanestation i Hovslund var en rebroussementsstation, hvor togene skulle køre baglæns ud af stationen, så der gik et kvarters tid med at vende lokomotivet og rangere det hen i den modsatte ende af toget.
Der var advarsler mod den valgte linjeføring, men Aabenraa kreds (amt) var også afhængig af statslig medfinansiering. Efter drøftelser med de preussiske statsbanemyndigheder gav disse udtryk for modvilje mod en bane ind i landet over Rødekro mod Løgumkloster og foreslog kredsdagen at anlægge netop den bane, der blev resultatet. Medlem af kredsdagen (amtsrådet) Jep Hinrichsen fra Øster Terp udtalte i sit indlæg: "Det er rigtignok ikke den linje, vi har ønsket os, men da der har stillet sig så uovervindelige forhindringer i vejen for den direkte linje fra Rødekro til Løgumkloster, er det bedst, at vi tager imod det vi kan få. Man må jo gribe til så længe der er støtte at hente fra såvel staten som provinsen."
Banerne blev drevet sammen med Flensburger Kreisbahn indtil 1920. AaAJ var dårligt udrustet sammenlignet med Haderslev Amts Jernbaner og Amtsbanerne på Als. Lokomotiverne var såkaldte Trambahnlokomotiven, dvs. sporvejslokomotiver, og deres trækkraft var meget begrænset. I passagervognene var der ikke elektrisk lys. I stedet anvendtes i hele jernbanens levetid olielamper.
I lighed med de andre kredsbaner i Sønderjylland var der sparet på bygning af nye stationer. Kroer eller gårde kunne bruges til formålet, og så fik kromanden eller gårdejeren et bijob som "stationsagent" (stationsbestyrer).
Under 1. verdenskrig anlagde det tyske militær en række befæstninger på tværs af Sønderjylland, den såkaldte Sikringsstilling Nord. Der blev bygget forbindelsesspor mellem amtsbanen og disse befæstninger, og et 6 km langt spor mellem Øster-Terp og Branderup Mølle skabte forbindelse til Haderslev Amts Jernbaner. Nogle af amtsbanens lokomotiver blev udlånt til militæret.
Under krigen havde jernbanen fragtet store mængder gods og personer, både militære og civile, og den almindelige materialemangel havde betydet, at jernbanen efter 1. verdenskrigs afslutning var i en dårlig vedligeholdelsesstand. Den uheldige linjeføring på Løgumkloster-linjen betød, at trafikken ikke var overvældende, og i takt med at konkurrencen fra lastbiler og busser satte ind, begyndte banen, som før krigen havde givet overskud, at blive en underskudsforretning. Aabenraa amtsråd besluttede derfor at nedlægge amtsbanerne.
Kort tid efter begyndte DSB at bygge en ny normalsporet forbindelse – den såkaldte Klosterbane – mellem Rødekro og Bredebro, og 8 km af den gamle amtsbanes tracé kom til at indgå i denne strækning.
Vigtige stamdata for Aabenraa-Løgumkloster
Jernbanens længde i km | 54,3 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | AaAJ |
Jernbanen åbnet | 1901.05.08 |
Persontrafik nedlagt | 1926.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1926.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1926.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.000 mm |
Skinnevægt | 15,5 kg/m |
Ballast | Grus |
Hastighed max | 30 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Aabenraa-Løgumkloster havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Aabenraa Amtsbanegård (Åa) | 0,0 km | |
Aabenraa Nørreport Trinbræt | 0,5 km | |
Knappen Stationskro | 3,6 km | |
Stollig Station | 4,6 km | |
Løjt Skovby Station | 5,5 km | |
Barsmark Trinbræt | 7,6 km | |
Løjt Kirkeby Stationskro | 9,3 km | |
Nørby Trinbræt | 11,1 km | |
Knivsbjerg Stationskro | 13,6 km | |
Genner Stationskro | 14,3 km | |
Østermark Billetsalgssted | 16,7 km | |
Øster Løgum Trinbræt med Sidespor | 19,2 km | |
Hovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro | 22,0 km | |
Rugbjerg Stationskro | 23,9 km | |
Nørre-Hostrup (Smalspor) Station | 29,3 km | |
Egvad Trinbræt | 31,2 km | |
Lønholm Billetsalgssted | 32,5 km | |
Hellevad (Smalspor) Station | 33,7 km | |
Hellevad Mølle Trinbræt | 35,1 km | |
Klovtoft (Smalspor) Station | 36,6 km | |
Sivkro Trinbræt | 39,2 km | |
Bedsted Løgum (Smalspor) Station | 41,3 km | |
Øster-Terp Stationskro | 43,6 km | |
Gravlund Trinbræt | 46,1 km | |
Alslev Kro (Smalspor) Holdeplads (Alk) | 48,5 km | |
Asset Trinbræt | 49,7 km | |
Holmplads Amtsbanegård | 53,6 km | |
Løgumkloster Amtsbanegård | 54,3 km |
Banekort over Aabenraa-Løgumkloster
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 19. september 2011 - LINK til kilde.
Aabenraa Amtsbanegård (Åa) var Aabenraa-Løgumkloster banens første station
Både Aabenraa-Graasten og Aabenraa-Hovslund-Løgumkloster banerne blev nedlagt den 31. marts 1926 og Aabenraa Amtsbanegaard fungerede efter amtsbanernes nedlæggelsen som rutebilstation de næste 35 år. I slutningen af 1950'erne planlagde man en fornyelse af vejnettet i Aabenraa og vejudvidelserne ramte Aabenraa Amtsbanegaard i 1963, hvor den blev nedrevet for at give plads til H. P. Hansensgade.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | 1963 |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Stednavneforkortelse | Åa |
Højdeplacering over havet | 2,4 meter |
GPS koordinater | 55.043744,9.421840 |
Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt
Aabenraa Nørreport Trinbræt lå 0,5 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 55.048167,9.421535 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Knappen Stationskro lå 3,6 km. fra første station.
I starten var Knappen Billetsalgssted i privat eje og drift, men banen overtog Knappen Billetsalgssted i 1902, og driften blev overført til Restaurant "Knapp", som så blev til stationskro, hvor den tidligere ejer forsatte som "stationsforstander" til banens nedlæggelse i 1926. Restaurant "Knapp" ligger ca. 300 meter sydøst for banelinien på adressen: Stennevej 79, 6200 Aabenraa. Restaurant "Knapp" var et yndet udflugtssted ved en gammel vandmølle og restauration med hotel.
Knappen Billetsalgssted blev brugt som ventesal til bygningen blev nedrevet ved banens nedlæggelse i 1926.
Byggeår | 1893 |
Åbnet | 1902 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stennevej 79, 6200 Aabenraa |
Højdeplacering over havet | 15,1 meter |
GPS koordinater | 55.05606284959382,9.464996798995012 |
Stollig Station lå 4,6 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 53,6 meter |
GPS koordinater | 55.065969,9.464711 |
Løjt Skovby Station lå 5,5 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skovby Bygade 24, 6200 Aabenraa |
Højdeplacering over havet | 66,9 meter |
GPS koordinater | 55.072738,9.472575 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Løjt Skovby Station.
Titel: - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Løjt Kirkeby
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00508_007.tif
Barsmark Trinbræt lå 7,6 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 42,2 meter |
GPS koordinater | 55.089160,9.486052 |
Løjt Kirkeby Stationskro lå 9,3 km. fra første station.
Løjt Kirkeby Stationskro nedbrændte i 1929 og blev revet ned lige efter.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | 1929 |
Højdeplacering over havet | 60,0 meter |
GPS koordinater | 55.092508,9.464787 |
Nørby Trinbræt lå 11,1 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 46,0 meter |
GPS koordinater | 55.104011,9.444463 |
Knivsbjerg Stationskro lå 13,6 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Sønderballevej 11, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 51,6 meter |
GPS koordinater | 55.125180,9.442035 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Knivsbjerg Stationskro.
Titel: - 1953 - Lyngtofte Kro
Person: Bygningsnavn: Lyngtofte Kro
Sted: Danmark, Jylland, Genner
Vejnavn: Sønderballevej
Husnummer: 11
Lokalitet: Genner
Postnummer: 6230
By: Rødekro
Sogn: Genner
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1953
Note: Id: H03308_020.tif
Genner Stationskro lå 14,3 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Nørreskovvej 7, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 52,4 meter |
GPS koordinater | 55.125247,9.431910 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1948 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Genner Stationskro.
Titel: - 1948 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Genner
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1948
Note: Id: L02829_031.tif
Østermark Billetsalgssted lå 16,7 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | 1977 |
Højdeplacering over havet | 51,2 meter |
GPS koordinater | 55.116269,9.397837 |
Øster Løgum Trinbræt med Sidespor lå 19,2 km. fra første station.
Øster Løgum Kro
Søndergade 14
6230 Rødekro
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 51,7 meter |
GPS koordinater | 55.116137,9.358752 |
Hovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro lå 22,0 km. fra første station.
I 1879 blev Hovslund Trinbræt ophøjet til Billetsalgssted, hvor der ved samme lejlighed blev anlagt en lille muret ekspeditionsbygning, som var bygget efter tysk mellemstations koncept.
I 1887 blev billetsalgsstedet ophøjet til holdeplads, da der tilkom et offentligt sidespor.
Da man i slutningen af 1800'tallet besluttede en bane fra Aabenraa-Løgumkloster (Kleinbahn) og Hovslund ville blive et knudepunkt mellem den statslige bane og amtsbanen, besluttede man at udvide Hovslund Station. I den nordlige ende af den eksisterende lille ekspeditionsbygning, byggede man i 1900 en større 2 etagers stationsbygning af prøjsisk standardtype. Ved samme lejlighed blev Hovslund Holdeplads nu ophøjet til Station.
Med åbningen af Amtsbanen Aabenraa-Løgumkloster (Kleinbahn) den 8. maj 1901, hvor Amtsbanegården blev Hovslund Kro fra 1897, som nu blev Stationskro, var der nu 2 stationer i Hovslund og en del tilkommet bebyggelse, blev Hovslund en reel Stationsby.
I 1953 blev den bevogtede jernbaneoverskæring i byen nedlagt, og der blev bygget gangtunnel under banen, som så kom til at dele byen i to dele. I 1968 blev Hovslund Stationsby Station nedrykket til trinbræt, og i 1972 lukkede Hovslund Stationsby Trinbræt, men Hovslund Stationsby Station fortsatte som fjernbetjent krydsningsstation frem til 1996, hvor der blev anlagt dobbeltspor på strækningen og statsbane-stationsbygningerne blev revet ned. Hovslund Stationsby (Kleinbahn) Stationskro eksister stadig.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 14A, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 55,6 meter |
GPS koordinater | 55.133296,9.334976 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede
Rugbjerg Stationskro lå 23,9 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 58,7 meter |
GPS koordinater | 55.127357,9.301826 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede
Nørre-Hostrup (Smalspor) Station lå 29,3 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Østermarkvej 17, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 41,7 meter |
GPS koordinater | 55.089451,9.275205 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede
Egvad Trinbræt lå 31,2 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 39,0 meter |
GPS koordinater | 55.077862,9.251988 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020 Download billede
Lønholm Billetsalgssted lå 32,5 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1922.06.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hellevadvej 88, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 37,2 meter |
GPS koordinater | 55.076374,9.232525 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede
Hellevad (Smalspor) Station lå 33,7 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Brystrupvej 2, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 35,0 meter |
GPS koordinater | 55.075950,9.212693 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2020 Download billede
Hellevad Mølle Trinbræt lå 35,1 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 33,0 meter |
GPS koordinater | 55.070616,9.195118 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2020 Download billede
Klovtoft (Smalspor) Station lå 36,6 km. fra første station.
Efter omlægning af banen i 1926, blev Klovtoft station solgt og der åbnede "G. Bjerning" købmandshandel.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Klovtoftvej 9, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 30,5 meter |
GPS koordinater | 55.061833,9.178389 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. marts 2020 Download billede
Sivkro Trinbræt lå 39,2 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 27,5 meter |
GPS koordinater | 55.060561,9.137163 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2019 Download billede
Bedsted Løgum (Smalspor) Station lå 41,3 km. fra første station.
Bedsted LøgumStation var krydsningsstationer med et 180 meter krydsningsspor og 70 meter læssespor.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Lundbyesvej 15A, 6240 Løgumkloster |
Højdeplacering over havet | 26,3 meter |
GPS koordinater | 55.061155,9.105825 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020 Download billede
Øster-Terp Stationskro lå 43,6 km. fra første station.
Byggeår | 1869 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Visbjergvej 39, 6240 Løgumkloster |
Højdeplacering over havet | 32,8 meter |
GPS koordinater | 55.069697,9.073201 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. marts 2020 Download billede
Gravlund Trinbræt lå 46,1 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 19,8 meter |
GPS koordinater | 55.052638,9.052622 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2019 Download billede
Alslev Kro (Smalspor) Holdeplads (Alk) lå 48,5 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Krusåvej 24, 6240 Løgumkloster |
Stednavneforkortelse | Alk |
Højdeplacering over havet | 19,8 meter |
GPS koordinater | 55.039749,9.024439 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. marts 2020 Download billede
Asset Trinbræt lå 49,7 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1922.06.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 15,8 meter |
GPS koordinater | 55.043010,9.004805 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2019 Download billede
Holmplads Amtsbanegård lå 53,6 km. fra første station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | ca. 1987 |
Højdeplacering over havet | 14,6 meter |
GPS koordinater | 55.05838647726273,8.954820655596865 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Holmplads Amtsbanegård.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Løgumkloster
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL51-A1_035_027.tif
Løgumkloster Amtsbanegård var Aabenraa-Løgumkloster's endestation og lå 54,3 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanevej 13, 6240 Løgumkloster |
Højdeplacering over havet | 14,2 meter |
GPS koordinater | 55.053749,8.949374 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020 Download billede