Aabenraa-Gråsten Jernbane - operatør: AaAJ, en artikel om Aabenraa-Gråsten Jernbane
Aabenraa-Gråsten Jernbane: En Historisk Gennemgang
Aabenraa-Gråsten Jernbane er en af Sønderjyllands mest interessante jernbanefortællinger, præget af politiske beslutninger, tekniske udfordringer og lokal transporthistorie. Selvom banen kun eksisterede i en kort periode, var dens tilstedeværelse en vigtig del af områdets infrastruktur, både under den tyske og den danske administration.Æ Kringelbahn og Dens Særlige Linjeføring
Aabenraa-Løgumkloster strækningen blev ofte omtalt som "Æ Kringelbahn" på grund af dens ekstreme kurver. Banen snoede sig gennem terrænet, ikke kun for at overkomme geografiske udfordringer, men også for at forbinde så mange småbyer som muligt. Fra Aabenraa gik banen først mod nordøst gennem Løjt Land, dernæst nordvest mod Hovslund Stationsby og slutteligt sydvest mod Løgumkloster.Denne indirekte rute var et resultat af politiske forhandlinger og afhængighed af finansiering fra de preussiske statsbanemyndigheder. Det blev hurtigt klart, at linjeføringen ville gøre banen ineffektiv, men den blev alligevel vedtaget, da alternative ruter blev anset som urealistiske.
Knivsbjerg og Tyske Monumenter
På vej mod Hovslund passerede banen Knivsbjerg, et af Sønderjyllands højeste punkter. Her opførte Knivsberggesellschaft et 45 meter højt Bismarck-tårn i 1901 til minde om Tysklands sejr i 1864. Tårnet var ikke kun et nationalt monument, men også et samlingspunkt for Nordslesvigs tyske befolkning. Knivsbjerg blev en vigtig destination langs banen, og holdepladsen Knivsbjerg lå blot 1 km syd for tårnet.Rebroussementsstationen i Hovslund
En særlig udfordring på banen var Hovslund, hvor stationen var designet som en rebroussementsstation. Her skulle togene vende og køre baglæns ud, hvilket forsinkede rejsetiden med op til 15 minutter. Samlet tog turen fra Aabenraa til Løgumkloster hele tre timer – en tid, der gjorde banen ineffektiv og mindre attraktiv for passagerer.Banens Drift og Begrænsninger
Banen blev drevet sammen med Flensburger Kreisbahn indtil 1920. Dens materiel var af lav kvalitet sammenlignet med andre sønderjyske baner. Lokomotiverne var små sporvejslokomotiver (Trambahnlokomotiven), der kun kunne trække begrænsede mængder gods og passagerer. Passagervognene havde ikke elektrisk lys, men var i stedet oplyst med olielamper gennem hele banens levetid.Stationerne langs banen var enkle og ofte placeret i kroer eller gårde. Kromænd og gårdejere fungerede som "stationsagenter" med ansvar for billetudstedelse og godsafsendelse.
Første Verdenskrig og Militære Anvendelser
Under Første Verdenskrig blev Aabenraa-Gråsten Jernbane en vigtig brik i den tyske Sikringsstilling Nord, et netværk af befæstninger på tværs af Sønderjylland. Der blev anlagt forbindelsesspor fra banen til flere militære anlæg, og et 6 km langt spor forbandt Øster-Terp med Haderslev Amts Jernbaner ved Branderup Mølle.Militæret lånte flere af banens lokomotiver, og banen transporterede store mængder gods og soldater. Krigen satte dog banen under hårdt pres, og ved dens afslutning var jernbanens materiel og infrastruktur i dårlig stand.
Efterkrigstiden og Banens Nedlæggelse
Efter krigen blev det klart, at den uhensigtsmæssige linjeføring og den hårde konkurrence fra lastbiler og busser ville gøre det svært for banen at overleve. Aabenraa amtsråd besluttede derfor at nedlægge amtsbanerne. Banens trafiktal faldt, og det blev en underskudsforretning.I løbet af få år blev strækningen nedlagt, og DSB begyndte at bygge en ny normalsporet forbindelse, Klosterbanen, mellem Rødekro og Bredebro. Cirka 8 km af Aabenraa-Gråsten banens tracé blev genbrugt til denne nye bane, hvilket markerede en slutning på den originale stræknings historie.
Banens Infrastruktur og Materiel
Aabenraa-Gråsten Jernbane var kendt for sin sparsomt opførte infrastruktur. Mange stationer var enkle bygninger, ofte ombyggede kroer eller gårde. Lokomotiverne og vognene var beskedne, og driften var præget af lav kapacitet.Materiellet var ikke designet til store belastninger, og den manglende modernisering betød, at banen hurtigt blev overhalet af moderne transportmidler. Efter krigen var vedligeholdelsesstanden så dårlig, at mange strækninger krævede omfattende reparationer.
Sikringsstilling Nord og Banens Rolle
Den tyske Sikringsstilling Nord havde stor betydning for banens midlertidige overlevelse. Med forbindelsesspor og militær aktivitet blev banen en central del af den tyske forsvarsstrategi i Sønderjylland. Efter krigen forsvandt behovet for disse faciliteter, hvilket yderligere reducerede banens relevans.Arven fra Aabenraa-Gråsten Jernbane
Selvom banen ikke overlevede konkurrencen fra moderne transportmidler, efterlod den sig en arv, der stadig er synlig i regionen. De spor, der blev genbrugt til Klosterbanen, vidner om banens tidligere eksistens, og historien om Æ Kringelbahn huskes stadig som en del af Sønderjyllands transporthistorie.Centrale Årstal for Aabenraa-Gråsten Jernbane
- 1893: Knivsberggesellschaft erhverver Knivsbjerg.
- 1901: Bismarck-tårnet indvies, og banen åbnes få dage senere.
- 1914-1918: Første Verdenskrig; banen bruges til militære formål.
- 1920: Driften overgår til Danmark efter genforeningen.
- 1920'erne: Banens relevans mindskes på grund af konkurrence fra vejtransport.
- 1930'erne: Banen nedlægges, og dele af tracéet genbruges i Klosterbanen.
Banens Historiske Betydning
Aabenraa-Gråsten Jernbane er et eksempel på, hvordan politiske og geografiske forhold kan forme en jernbanes historie. Dens eksistens blev kort, men dens rolle i at forbinde Sønderjylland – både under tysk og dansk administration – er et vigtigt kapitel i regionens historie.Vigtige stamdata for Aabenraa-Gråsten Jernbane
Jernbanens længde i km | 31,5 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | AaAJ |
Jernbanen åbnet | 1899.02.14 |
Persontrafik nedlagt | 1926.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1926.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1926.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.000 mm |
Skinnevægt | 15,5 kg/m |
Ballast | Grus |
Hastighed max | 30 km/t |
El drift | Nej |
Aabenraa-Gråsten Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Aabenraa Amtsbanegård (Åa) | 0,0 km | |
Aabenraa Sønderport Trinbræt | 0,7 km | |
Skelbæk Holdeplads (Slb) | 2,0 km | |
Styrt-om Stationskro | 3,4 km | |
Stubbæk Stationskro | 5,3 km | |
Sønder Hostrup Stationskro | 7,6 km | |
Nørballe Trinbræt | 9,9 km | |
Felsted Stationskro | 11,0 km | |
Tumbøl Stationskro | 12,8 km | |
Slyngsten Holdeplads | 13,7 km | |
Bøgholm Holdeplads | 14,7 km | |
Skovbølgård Stationskro | 16,4 km | |
Varnæs Stationskro | 18,5 km | |
Bovrup Stationskro | 20,7 km | |
Kiding Station | 23,6 km | |
Grøngrøft Station | 25,9 km | |
Fiskbækskov Stationskro | 27,0 km | |
Fiskbæk Trinbræt | 28,4 km | |
Gråsten Amtsbanegård (Gst) | 31,5 km |
Banekort over Aabenraa-Gråsten Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 19. september 2011 - LINK til kilde.
Aabenraa Amtsbanegård (Åa) var Aabenraa-Gråsten Jernbane banens første station
Både Aabenraa-Graasten og Aabenraa-Hovslund-Løgumkloster banerne blev nedlagt den 31. marts 1926 og Aabenraa Amtsbanegaard fungerede efter amtsbanernes nedlæggelsen som rutebilstation de næste 35 år. I slutningen af 1950'erne planlagde man en fornyelse af vejnettet i Aabenraa og vejudvidelserne ramte Aabenraa Amtsbanegaard i 1963, hvor den blev nedrevet for at give plads til H. P. Hansensgade.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | 1963 |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Stednavneforkortelse | Åa |
Højdeplacering over havet | 2,4 meter |
GPS koordinater | 55.043744,9.421840 |
Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt
Aabenraa Sønderport Trinbræt lå 0,7 km. fra første station.
Aabenraa Sønderport Holdeplads havde en vis betydning i tysk tid, da der også var læssespor. Efter genforeningen i 1920 faldt trafikken betragteligt, og Aabenraa Sønderport Holdeplads blev nedsat til trinbræt uden læssespor indtil Aabenraa Amts Jernbaner blev nedlagt den 31. marts 1926.
Efter nedlæggelsen af Aabenraa Amts Jernbaner blev Aabenraa Sønderport Holdeplads solgt privat og bygningen fik anden anvendelse. Efter mange års misligholdelse var den gamle stationsbygning så medtaget, at den måtte nedrives, hvilket den blev i 1975.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1920 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | 1975 |
Højdeplacering over havet | 1,6 meter |
GPS koordinater | 55.040360,9.419370 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Skelbæk Holdeplads (Slb) lå 2,0 km. fra første station.
Før banens åbning søgte frk. Elise Jørgensen om, at togene måtte standse ved behov bag hendes ejendom. Bane bestyrelsen godkendte dette mod at frk. Jørgensen indvilliget i at ville åbne en offentlig sti over sin grund til holdepladsen og at holde denne åben for alle samt betale udgifterne til at anlægge en perron. Da frk. Jørgensen ikke svarede på dette, skete der intet i sagen, førend hun og hendes søster i 1908 på ny henvendte sig til banen og nu erklærede sig villige til at opfylde betingelserne og betale anlæggelse af en perron.
Ved holdepladsens åbning den 1. oktober 1908 blev der anlagt perron og anbragtes et stopsignal, medens der ikke opførtes nogen ventehal, da frk. Jørgensen ville stille et venterum og et pakrum til rådighed for banen.
Det første år var der 1.363 afgående rejsende, hvor der herefter gik meget stærkt ned ad bakke med hhv. 40 og 41 rejsende 1915/16 og 1916/17 og holdepladsen blev ingen succes.
Frk. Jørgensen døde i 1913, og da hendes søster ikke ville overtage hvervet som stations agent alene, blev det foreslået, at man nedlagde holdepladsen. Dette gav protester fra de nærliggende brugere af holdepladsen. Den tilbageværende søster fortsatte med at sælge billetter, indtil dette blev overtaget af teglværksejer Bös i 1914.
Efter overgangen til Danmark foreslog driftsbestyreren holdepladsen nedlagt, hvilket skete uden protester fra nogen side.
Både trinbræt og gård er nedrevet i dag.
Byggeår | 1908 |
Åbnet | 1908.10.01 |
Nedlagt | 1922.06.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Slb |
Højdeplacering over havet | 16,3 meter |
GPS koordinater | 55.025673,9.418774 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Styrt-om Stationskro lå 3,4 km. fra første station.
Stationens opland var fra starten ubetydelige og oplandet blev ikke større med tiden da det var begrænset af Arup skov mod vest og Stubbæk skov mod syd. I banens første år var der kun en meget spinkel bebyggelse rundt om selve stationen, men blev opvejet med en del udflugtsrejsende fra Åbenrå. I banens første år var der kun ca. 2.000 afgående rejsende. Det lave antal rejsende skyldes flere andre faktorer end det ubetydelige opland og her var afstanden til Aabenraa på kun ca. 3 km, samt konkurrencen fra andre transportmidler som cykler m.v. Trafikken faldt hurtigt og allerede i 1909/10 var den nede på ca. 400 afgående rejsende. Hvor mange andre baner og stationer oplevede fremgang under og lige efter første verdenskrig, var trafikken for Styrtom fortsat ubetydelig.
Driftsbestyreren foreslog stationen nedlagt i 1921, hvilket bestyrelsen vedtog. Derfor blev Styrtom nedlagt fra den 1. juni 1922. – trods protest og ansøgning om bibeholdelse fra Ensted sogneråd. Efter nedlæggelsen afslog man yderligere en ansøgning om genoprettelse, og først da sognerådet derefter i foråret 1923 ud meddelte, at man kun ville give økonomisk støtte til banen, hvis stationen genoprettedes. Dette var man nødtvungen til og man indgik et kompromis med at holde stationen åben i de 3 sommermåneder, juni til august 1923 første gang, mod at sognerådet betalte sin andel i banens underskud. Genåbningen var dog ingen succes og det ser ikke ud til at Styrtom station har været åben de efterfølgende år.
Udfor jordperronen var der et 30m langt læssespor, men som persontrafikken, var godstrafikken forsvindende lille - i det bedste år i starten af banen var der 162 tons afsendt gods som aftog til 2 tons i 1913/14, hvorefter godsekspeditionen ophørte nogle år senere.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1923 (august) |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Styrtom Skovvej 12, 6200 Aabenraa |
Højdeplacering over havet | 17,7 meter |
GPS koordinater | 55.019775,9.430193 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Styrt-om Stationskro, som lå ved "stationskroen" lige i midten af billedet.
Titel:- 1949 -
Sted:Danmark, Jylland, Styrtom
Vejnavn:Styrtom Skovvej
Husnummer:12
Postnummer:6200
By:Aabenraa
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L03662_009.tif
Stubbæk Stationskro lå 5,3 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 52,1 meter |
GPS koordinater | 55.005296,9.441943 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Stubbæk Stationskro.
Titel: - 1957 - Lundsbjerg Kro
Person: Bygningsnavn: Lundsbjerg Kro
Sted: Danmark, Jylland, Lundsbjerg
Vejnavn: Flensborgvej
Husnummer: 260
Lokalitet: Lundsbjerg
Postnummer: 6200
By: Aabenraa
Sogn: Ensted
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1957
Note: Id: H09689_033.tif
Sønder Hostrup Stationskro lå 7,6 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Sønder Hostrup Østergade 21, 6200 Aabenraa |
Højdeplacering over havet | 45,1 meter |
GPS koordinater | 54.986326,9.449144 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Nørballe Trinbræt lå 9,9 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 47,2 meter |
GPS koordinater | 54.981133,9.482631 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Felsted Stationskro lå 11,0 km. fra første station.
Byggeår | 1843 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Gråstenvej 12, 6200 Aabenraa |
Højdeplacering over havet | 47,2 meter |
GPS koordinater | 54.979846,9.497424 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Tumbøl Stationskro lå 12,8 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Tumbøl Møllegade 15, 6200 Aabenraa |
Højdeplacering over havet | 50,4 meter |
GPS koordinater | 54.977889,9.524597 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Slyngsten Holdeplads lå 13,7 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Sønderborgvej 162A, 6200 Aabenraa |
Højdeplacering over havet | 54,1 meter |
GPS koordinater | 54.984616,9.527918 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Bøgholm Holdeplads lå 14,7 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Bøgholmvej 8, 6200 Aabenraa |
Højdeplacering over havet | 58,1 meter |
GPS koordinater | 54.993186,9.529978 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Bøgholm Holdeplads.
Titel: - 1956 -
Person: Peter Thomsen
Bygningsnavn: Bøgholm
Sted: Danmark, Jylland, Felsted
Vejnavn: Bøgholmvej
Husnummer: 8
Lokalitet: Bøgholm
Postnummer: 6200
By: Aabenraa
Sogn: Felsted
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08351_014.tif
Skovbølgård Stationskro lå 16,4 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Skovbølgård Stationskro er i dag er er næsten nedrevet, men den sidste del af kroen er beboelse. |
Adresse | Frudam 14, 6200 Aabenraa |
Højdeplacering over havet | 51,5 meter |
GPS koordinater | 55.005584,9.541825 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skovbølgård Stationskro.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Gammel Skovbøl
Vejnavn: Frudam
Husnummer: 14
Lokalitet: Gammel Skovbøl
Postnummer: 6200
By: Aabenraa
Sogn: Felsted
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL52-A1_041_021.tif
Varnæs Stationskro lå 18,5 km. fra første station.
Varnæs Stationskro nedbrændte i 1968 og blev nedrevet, men rejsestalden/gildesalen overlevede branden og findes stadig i 2022.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | 1968 - Varnæs Stationskro nedbrændte i 1968 og blev nedrevet, men rejsestalden/gildesalen overlevede branden og findes stadig i 2022. |
Højdeplacering over havet | 36,8 meter |
GPS koordinater | 55.014060,9.569269 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Varnæs Stationskro.
Titel: - 1959 - Varnæs Kro
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Varnæs
Vejnavn: Varnæsvej
Husnummer: Lokalitet: Varnæs
Postnummer: 6200
By: Aabenraa
Sogn: Varnæs
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B04420_f_008.tif
Bovrup Stationskro lå 20,7 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kidingvej 3, 6200 Aabenraa |
Højdeplacering over havet | 38,6 meter |
GPS koordinater | 54.995512,9.582125 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Kiding Station lå 23,6 km. fra første station.
Niels Jendresen blev ansat som stationsbestyrer og opførte en gæstgivergård med to skænkestuer, der samtidig virkede som ventesale for rejsende på hhv. 2. og 3. klasse.
Kiding Station har haft en tung "ballast" med sig igennem årene bl.a. da stationsbestyrer Niels Jendresen ville i 1905 skyde rotter med en gammel pistol og under ladningen af pistolen gik den af, hvor skuddet ramte ham i tindingen og han var dræbt på stedet.
Natten til den 27. juni 1911 nedbrændte Kiding Station. En ny station blev opført på resterne af det gamle fundament.
Med banens nedlæggelse i 1926 var der ikke mere basis for at drive kro og kroen blev nedlagt. Bygningen blev herefter anvendt som landarbejderbolig igennem nogle år og igen senere udlejet til Felsted sogn som husvildebolig.
I begyndelsen af 1960'erne var Kiding Station i stærkt forfald og blev med hjælp af Civilforsvaret blev Kiding Station nedrevet i 1965 og henlå derefter som en dynge murbrokker.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | 1965 |
Højdeplacering over havet | 50,7 meter |
GPS koordinater | 54.971398,9.576729 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kiding Station.
Titel:- 1948-1952 -
Sted:Danmark, Jylland, Kiding
Vejnavn:Kidingvej
Husnummer:57x
Lokalitet:Kiding
Postnummer:6200
By:Aabenraa
Sogn:Felsted
Ophav:Aalborg Luftfoto
År:1948-1952
Note:Tidligere barnegård ved "æ kleinbahn" Aabenraa - Gråsten. Bygningen nedbrudt.
Id:AAL_BL58-A1_015_029.tif
Grøngrøft Station lå 25,9 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 45,8 meter |
GPS koordinater | 54.952871,9.567599 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Grøngrøft Station.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Gråsten
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08138_004.tif
Fiskbækskov Stationskro lå 27,0 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Fiskbækvej 43, 6300 Gråsten |
Højdeplacering over havet | 34,3 meter |
GPS koordinater | 54.946833,9.580866 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fiskbækskov Stationskro.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Gråsten
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08137_023.tif
Fiskbæk Trinbræt lå 28,4 km. fra første station.
Gråsten Landbrugsskole blev grundlagt på Fiskebæk Gård i 1924 - 200 meter fra trinbrættet og 2 år før banen lukkede.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 18,4 meter |
GPS koordinater | 54.941951,9.600435 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. oktober 2019 Download billede
Gråsten Amtsbanegård (Gst) var Aabenraa-Gråsten Jernbane's endestation og lå 31,5 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1899.02.14 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kongevej 73, 6300 Gråsten |
Stednavneforkortelse | Gst |
Højdeplacering over havet | 4,3 meter |
GPS koordinater | 54.919875,9.594655 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. september 2019 Download billede