Det gik ti år fra lovens vedtagelse og frem til koncessionen til strækningen Helsingør - Hornbæk blev udstedt og Staten gav et tilskud til anlægsudgifterne på 50 procent. Helsingør - Hornbæk Banen (HHB) blev vedtaget i forbindelse med loven af den 8. maj 1894 og koncessionen der omfattede både anlæg og drift blev udsted den 24. marts 1904.
Banen blev indviet, men uden den store festivitas, den 22. maj 1906 og i starten bestod køreplanen af seks daglige tog i hver retning og desuden udvidet køreplan på søndage.
Det første forsøg med at få forlænget banen fra Hornbæk mod Gilleleje endte mindre heldigt. Man havde fået bearbejdet lovgivningsapparatet til at lovgive for en privatfinansieret bane i 1908, men da det kneb med investorer, blev det kun ved forsøget.
Med loven af den 21. april 1914. Her ydede staten et tilskud på 50 procent af anlægsudgifterne og koncessionen blev tildelt den 12. marts 1915 og den den 10. juli 1916 blev banen indviet.
Tilslutning til Gribskovbanen etableredes 1918 i Gilleleje, hvor Gilleleje fik en ny stationsbygning, som stadig er der her i 2020.
Vigtige stamdata for Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen (HHGB) jernbanen
Helsingør Banegård er endestation for Kystbanen mod København, "Nordbanen" mod Hillerød samt banen mod Hornbæk og Gilleleje. Fra banegården er der adgang til Scandlines' Helsingør-Helsingborg færgeterminal.
Helsingørs første station åbnede i 1864 som endestation på Nordbanen (fra København over Hillerød til Helsingør). Den lå på vejen Trækbanen, da der fra stationen løb en hestetrukken skinnebane ned til havnen og værftet, heraf navnet Trækbanen.
I 1891 blev sporene lagt om og en ny banegård blev opført på den nuværende placering ved Helsingør Havn, så der kunne opnås nemmere forbindelse med færgerne til Helsingborg. Den nuværende banegård blev taget i brug den 24. oktober 1891.
Den 2. august 1897 blev Helsingør Banegård endestation for Kystbanen, der blev anlagt fra København til Helsingør. Da Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen åbnede den 22. maj 1906 var endestationen på Grønnehave Station i den nordlige del af Helsingør. Fra 1908 blev alle togene videreført via havnebanen til en holdeplads ved Toldboden overfor Helsingør Banegård.
Banegården er tegnet N.P.C. Holsøe og Heinrich Wenck og banegårdsbygningen er ganske bemærkelsesværdig, idet den er opført i "Rosenborg-stil". Banegården hviler på ca. 1600 pæle, som er hamret ned i havbunden. På pælene er fundament støbt. Lokalerne ud mod Øresund, hvor der i dag er restaurant, var oprindeligt indrettet som kongelig ventesal. Ellers er det en meget overdådig indretning, hvor især forhallen er bemærkelsesværdig.
DSB indledte i 1984 et større restaureringsarbejde, hvor al ornamentik blev genskabt, inklusive nye flisegulve i originalmønstre og afdækning og restaurering af original væg- og loftsudsmykning. I 1987 blev banegården valgt som Årets Hus i Helsingør, efter restaureringen var fuldendt.
Hovedbygningen af Helsingør Banegård inkl. perrontagene blev fredet i 1990.
Den nuværende færgeterminal er opført i 1991, da det daværende DSB Rederi fusionerede med Sweferry/SFL. Terminalen er udsmykket af kunstneren Bjørn Nørgaard, som blev landskendt med hesteofringen på en mark ved Kirke Hyllinge i Hornsherred den 30. januar 1970.
Frem til 1990-erne var der overførsel af personvogne mellem Helsingør og Helsingborg. Disse personvogne holdt altid på Helsingør banegårds østlige spor. Her kunne de rejsende fra Danmark omstige og ved afgang blev vognene aflåste, paskontrollen gennemgik vognene og de rejsende. Efterfølgende blev vognene skubbet om bord på færgen med et rangerlokomotiv via havnesporet, og trafikken på Havnevej blev midlertidigt lukket med bomme og klokker. I Helsingborg blev vognene trukket ud fra færgen og en lignende procedure foregik på den svenske side.
Etablering af Havnepladsen trinbræt var uofficielt, og kun planlagt som midlertidigt ca. 250 meter fra Helsingør banegård på sydøstsiden af Jernbanevej ved kajen ved DSB-færgerne. Den midlertidige etablering skyldes at den planlagt gangbro over perronsporene på Helsingør station blev udskudt af økonomiske årsager, hvor der skulle have været direkte adgang fra Havnepladsen til Helsingør banegård gennem forhallen og dermed direkte adgang til alle spor samt til Helsingborg-færgen.
Havnepladsen trinbræt blev nedlagt da etableringen af gangbro i sydenden af Helsingørbanegård og færgeterminalen var tilendebragt.
Billede af Havnepladsen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Havnepladsen Trinbræt har ligget her. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 12:24:33
Øst for Møllevej på Stenstrup Overdrev blev Odinshøj Trinbræt oprettet og skulle betjene beboerne i Boderne samt turister, der ville besøge Odinshøj. I sommermånederne var der et lille billetsalgssted.
Da Skibstrup Trinbræt ved Rosendalsvej blev nedlagt i 1915 og flyttet til Hyrebakken var det meningen at også Odinshøj Trinbræt også skulle nedlægges, men efter protester fik trinbrættet lov at overleve frem til 1918. Trinbrættets skur blev herefter solgt til en privatmand.
Odinshøj Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 15:15:53
Gilleleje Øst trinbræt her tidligere heddet Østerport frem til Østerport station åbnede 1934 i København. Pga. navne sammenfaldet betød, at Østerport station på Hornbækbanen ikke blev nævnt i landskøreplanerne fra DSB for at undgå forveksling mellem de to stationer og i forbindelse med indførelse af digitale køreplaner og -billetmaskiner skiftede Østerport navn til Gilleleje Øst i 1995 .
Billede af Gilleleje Øst Trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.19 17:16:46