Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen - operatør: LT (Oprindelig: HHGB)



Det gik ti år fra lovens vedtagelse og frem til koncessionen til strækningen Helsingør - Hornbæk blev udstedt og Staten gav et tilskud til anlægsudgifterne på 50 procent. Helsingør - Hornbæk Banen (HHB) blev vedtaget i forbindelse med loven af den 8. maj 1894 og koncessionen der omfattede både anlæg og drift blev udsted den 24. marts 1904.

Banen blev indviet, men uden den store festivitas, den 22. maj 1906 og i starten bestod køreplanen af seks daglige tog i hver retning og desuden udvidet køreplan på søndage.

Det første forsøg med at få forlænget banen fra Hornbæk mod Gilleleje endte mindre heldigt. Man havde fået bearbejdet lovgivningsapparatet til at lovgive for en privatfinansieret bane i 1908, men da det kneb med investorer, blev det kun ved forsøget.

Med loven af den 21. april 1914. Her ydede staten et tilskud på 50 procent af anlægsudgifterne og koncessionen blev tildelt den 12. marts 1915 og den den 10. juli 1916 blev banen indviet.

Tilslutning til Gribskovbanen etableredes 1918 i Gilleleje, hvor Gilleleje fik en ny stationsbygning, som stadig er der her i 2020.


Vigtige stamdata for Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen

Jernbanens længde i km 24,9
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88
BaneforkortelseHHGB
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1904.03.24 (Helsingør-Hornbæk) og 1915.03.12 (Hornbæk-Gilleleje)
Jernbanen åbnet1906.05.22 (Helsingør-Hornbæk) og 1916.07.10 (Hornbæk-Gilleleje)
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkelt
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Bane statusPrivatbane


Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
2015.07.01I driftLokaltog A/SLT
2009.01.012015.07.01Regionstog A/SRTOG
2001.07.012009.01.01Hovedstadens Lokalbaner A/SHL
1916.07.102001.07.01Helsingør-Hornbæk-Gilleleje BanenHHGB
1906.05.221916.07.10Helsingør-Hornbæk Banen, senere HHGBHHB


Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Helsingør Station (Hg)0,0 km
Stedet er fotograferetHavnepladsen Trinbræt (Hgh)0,3 km
Stedet er fotograferetGrønnehave Station (Grø)1,1 km
Stedet er fotograferetMarienlyst Trinbræt (Mar)1,7 km
Stedet er fotograferetSommariva Trinbræt2,4 km
Stedet er fotograferetHøjstrup Trinbræt (Høp)2,6 km
Stedet er fotograferetJulebæk Trinbræt (Jul)4,8 km
Stedet er fotograferetHellebæk Station (Hel)5,8 km
Stedet er fotograferetÅlsgårde Station (Aal)7,2 km
Stedet er fotograferetOdinshøj Trinbræt8,1 km
Stedet er fotograferetSkibstrup Trinbræt (Skb)8,9 km
Stedet er fotograferetSaunte Station (Sau)10,8 km
Stedet er fotograferetKarinebæk Trinbræt (Kab)12,0 km
Stedet er fotograferetHornbæk Station (Hnk)12,9 km
Stedet er fotograferetHorneby Sand Trinbræt (Hsa)14,4 km
Stedet er fotograferetKildekrog Trinbræt (Kil)15,2 km
Stedet er fotograferetDronningmølle Station (Drm)17,6 km
Stedet er fotograferetFirhøj Station (Fir)19,5 km
Stedet er fotograferetSøborg Trinbræt (Søb)21,0 km
Stedet er fotograferetStæremosen Trinbræt (Stæ)22,6 km
Stedet er fotograferetGilleleje Øst Trinbræt (Glø)23,9 km
Stedet er fotograferetGilleleje Station (Gll)24,9 km


Helsingør Station (Hg) var Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen banens første station

Helsingør Station – Et historisk knudepunkt

Helsingør Station er en central del af Nordsjællands transportinfrastruktur og fungerer som endestation for Kystbanen mod København, Nordbanen mod Hillerød samt banen mod Hornbæk og Gilleleje. Derudover tilbyder stationen direkte adgang til færgerne, der forbinder Helsingør med Helsingborg i Sverige. Helsingør Station har gennemgået flere forandringer siden dens første åbning i 1864, men har altid spillet en afgørende rolle for både lokal og international transport.

Helsingørs første station

Den første station i Helsingør blev åbnet i 1864 som endestation på Nordbanen, der strakte sig fra København til Helsingør via Hillerød. Den første station lå på vejen Trækbanen, der fik sit navn fra en hestetrukken skinnebane, der transporterede gods fra stationen til havnen og værftet. Denne skinnebane spillede en vigtig rolle i at lette transporten af varer til og fra byen, og banegården blev hurtigt et vigtigt trafikknudepunkt i Helsingør.

Stationen på Trækbanen fungerede frem til 1891, hvor behovet for en ny og mere effektiv station, der bedre kunne håndtere færgetrafikken til Helsingborg, blev tydeligt.

Flytning til den nuværende placering

I 1891 blev Helsingørs jernbanespor lagt om, og en ny og moderne station blev opført ved Helsingør Havn. Denne nye placering gjorde det muligt at skabe en mere direkte forbindelse mellem togtrafikken og færgerne, hvilket især var vigtigt for de rejsende mellem Danmark og Sverige. Den nye banegård, som stadig bruges i dag, blev officielt taget i brug den 24. oktober 1891.

Den nye station var bemærkelsesværdig både i sin arkitektur og sin tekniske konstruktion. Bygningen hviler på omkring 1600 pæle, som er hamret ned i havbunden for at skabe et solidt fundament. Stationsbygningen er tegnet af de anerkendte arkitekter N.P.C. Holsøe og Heinrich Wenck og er bygget i "Rosenborg-stil", en nyfortolkning af renæssancestilen.

Kystbanen og Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen

Den 2. august 1897 blev Helsingør endestation for Kystbanen, der forbinder København og Helsingør langs Øresundskysten. Denne bane blev hurtigt en af de mest populære ruter for både pendlere og turister, der ønskede at rejse mellem de to byer med en smuk udsigt over Øresund.

I 1906 åbnede Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen, der dog oprindeligt havde endestation på Grønnehave Station i den nordlige del af Helsingør. Fra 1908 blev togene på denne bane dog videreført til Helsingør Station, hvilket gjorde stationen endnu mere central for transport i regionen.

Restaurering og fredning

Helsingør Station har gennemgået flere større restaureringer, hvoraf den mest omfattende blev indledt af DSB i 1984. Formålet var at genskabe stationens oprindelige pragt og ornamentik. Dette inkluderede blandt andet nye flisegulve i de originale mønstre samt restaurering af væg- og loftudsmykningen i forhallen. I 1987 blev stationen kåret som Årets Hus i Helsingør, og i 1990 blev den fredet, hvilket sikrer, at den vil blive bevaret for eftertiden.

Færgeterminalen og jernbanevogne

En af de mest unikke træk ved Helsingør Station var dens forbindelse til færgeterminalen, hvor jernbanevogne blev overført mellem Helsingør og Helsingborg. Denne praksis fortsatte frem til 1990'erne, hvor personvogne, der holdt på de østlige spor på Helsingør Station, blev skubbet om bord på færgerne af et rangerlokomotiv. Trafikken på Havnevej blev midlertidigt lukket, når vognene blev kørt om bord, og en lignende procedure fandt sted på den svenske side i Helsingborg.

Denne jernbanefærgeforbindelse var en vigtig del af den internationale trafik mellem Danmark og Sverige og blev brugt af både passagerer og gods. Selvom jernbaneforbindelsen over Øresund nu foregår via Øresundsbroen, var denne færgeforbindelse en vigtig brik i den nordiske infrastruktur i mange årtier.

Arkitektoniske detaljer og kongelig ventesal

Helsingør Stations bygning er ikke kun kendt for sin tekniske konstruktion, men også for dens arkitektoniske skønhed. En af de mest bemærkelsesværdige træk er den overdådige forhal og de kongelige ventesale, som er indrettet i de lokaler, der i dag huser en restaurant med udsigt over Øresund. Den originale indretning, herunder ornamentik og loftsmalerier, er blevet omhyggeligt restaureret, hvilket har bevaret stationens historiske charme og elegance.

Moderne faciliteter

Selvom Helsingør Station er en historisk bygning, er den også en moderne station med faciliteter, der passer til nutidens rejsende. Inde i stationsbygningen finder man en DSB 7-Eleven, hvor passagerer kan købe mad og drikke til rejsen. Stationens forplads har en taxiholdeplads, og der er direkte adgang til færgeterminalen samt busser fra Movias busnetværk. Den moderne færgeterminal, som blev opført i 1991, er udsmykket af kunstneren Bjørn Nørgaard og fortsætter med at betjene færgerne mellem Helsingør og Helsingborg.

Byggeår1891
Åbnet1891.10.24
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationspladsen 2, 3000 Helsingør
StednavneforkortelseHg
Højdeplacering over havet2,5 meter
GPS koordinater56.033538,12.614508




Havnepladsen Trinbræt (Hgh) lå 0,3 km. fra første station.

Etablering af Havnepladsen trinbræt var uofficielt, og kun planlagt som midlertidigt ca. 250 meter fra Helsingør banegård på sydøstsiden af Jernbanevej ved kajen ved DSB-færgerne. Den midlertidige etablering skyldes at den planlagt gangbro over perronsporene på Helsingør station blev udskudt af økonomiske årsager, hvor der skulle have været direkte adgang fra Havnepladsen til Helsingør banegård gennem forhallen og dermed direkte adgang til alle spor samt til Helsingborg-færgen.

Havnepladsen trinbræt blev nedlagt da etableringen af gangbro i sydenden af Helsingørbanegård og færgeterminalen var tilendebragt.

Byggeår1990
Åbnet1990.06.18
Nedlagt2004.05.23
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseHgh
Højdeplacering over havet3,8 meter
GPS koordinater56.034125,12.615011


Billede af LT 107-207, tidligere LB 107-207 fotograferet ud for Havnepladsen Trinbræt.
Billede af LT 107-207, tidligere LB 107-207 fotograferet ud for Havnepladsen Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede



Grønnehave Station (Grø) lå 1,1 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJacob Frederik Brandt
AdresseNordlysvænget 10A, 3000 Helsingør
StednavneforkortelseGrø
Højdeplacering over havet3,1 meter
GPS koordinater56.040429,12.611142


Billede af Grønnehave Station.
Billede af Grønnehave Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede



Marienlyst Trinbræt (Mar) lå 1,7 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJacob Frederik Brandt
AdresseStrandalleen 40, 3000 Helsingør
StednavneforkortelseMar
Højdeplacering over havet5,0 meter
GPS koordinater56.043300,12.602500


Billede af Marienlyst Trinbræt.
Billede af Marienlyst Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede



Sommariva Trinbræt lå 2,4 km. fra første station.


Byggeår1926
Åbnet1926 (juni-august)
Nedlagt1991.06.02
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet14,7 meter
GPS koordinater56.047075,12.593978


Billede af Sommariva Trinbræt.
Billede af Sommariva Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 17. februar 1990




Højstrup Trinbræt (Høp) lå 2,6 km. fra første station.


Byggeår1991
Åbnet1991.06.02
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseLappestensvej, 3000 Helsingør
StednavneforkortelseHøp
Højdeplacering over havet8,8 meter
GPS koordinater56.048242,12.593268


Billede af Højstrup Trinbræt.
Billede af Højstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede



Julebæk Trinbræt (Jul) lå 4,8 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
Nedlagt1991.06.02
Nedrevet1997
ArkitektJacob Frederik Brandt
StednavneforkortelseJul
Højdeplacering over havet20,7 meter
GPS koordinater56.061001,12.565698


Billede af Julebæk Trinbræt.
Billede af Julebæk Trinbræt.
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 17. februar 1990




Hellebæk Station (Hel) lå 5,8 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJacob Frederik Brandt
AdresseHellebæk Stationsvej 21, 3150 Hellebæk
StednavneforkortelseHel
Højdeplacering over havet14,5 meter
GPS koordinater56.066553,12.554302


Billede af Hellebæk Station.
Billede af Hellebæk Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede



Ålsgårde Station (Aal) lå 7,2 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJacob Frederik Brandt
AdresseÅlsgårde Stationsvej 1A, 3140 Ålsgårde
StednavneforkortelseAal
Højdeplacering over havet20,2 meter
GPS koordinater56.075144,12.538297


Billede af Ålsgårde Station.
Billede af Ålsgårde Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede



Odinshøj Trinbræt lå 8,1 km. fra første station.

Øst for Møllevej på Stenstrup Overdrev blev Odinshøj Trinbræt oprettet og skulle betjene beboerne i Boderne samt turister, der ville besøge Odinshøj. I sommermånederne var der et lille billetsalgssted.

Da Skibstrup Trinbræt ved Rosendalsvej blev nedlagt i 1915 og flyttet til Hyrebakken var det meningen at også Odinshøj Trinbræt også skulle nedlægges, men efter protester fik trinbrættet lov at overleve frem til 1918. Trinbrættets skur blev herefter solgt til en privatmand.

Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
Nedlagt1918
NedrevetNedrevet
ArkitektJacob Frederik Brandt
Højdeplacering over havet27,7 meter
GPS koordinater56.078661,12.524583


Billede af Odinshøj Trinbræt, som er nedrevet, men den har ligget her.
Billede af Odinshøj Trinbræt, som er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede



Skibstrup Trinbræt (Skb) lå 8,9 km. fra første station.


Byggeår1915
Åbnet1915
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHyrebakken, 3140 Ålsgårde
StednavneforkortelseSkb
Højdeplacering over havet37,0 meter
GPS koordinater56.078339,12.512950


Billede af LT 111-211, tidligere LB 111-211 fotograferet ud for Skibstrup Trinbræt.
Billede af LT 111-211, tidligere LB 111-211 fotograferet ud for Skibstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede



Saunte Station (Sau) lå 10,8 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.05.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJacob Frederik Brandt
AdresseSaunte Stationsvej 2, 3100 Hornbæk
StednavneforkortelseSau
Højdeplacering over havet22,9 meter
GPS koordinater56.076911,12.484826


Billede af Saunte Station.
Billede af Saunte Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede



Karinebæk Trinbræt (Kab) lå 12,0 km. fra første station.


Byggeår1991
Åbnet1991.06.02
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseCarl Bødker Nielsens Vej, 3100 Hornbæk
StednavneforkortelseKab
Højdeplacering over havet14,0 meter
GPS koordinater56.083006,12.468529


Billede af Karinebæk Trinbræt.
Billede af Karinebæk Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede



Hornbæk Station (Hnk) lå 12,9 km. fra første station.


Byggeår1906
Åbnet1906.0522
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektJacob Frederik Brandt
AdresseHornbæk Stationsvej 6B, 3100 Hornbæk
StednavneforkortelseHnk
Højdeplacering over havet10,8 meter
GPS koordinater56.089292,12.459612


Billede af Hornbæk Station.
Billede af Hornbæk Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede



Horneby Sand Trinbræt (Hsa) lå 14,4 km. fra første station.


Byggeår1938
Åbnet1938
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseTennisvej, 3100 Hornbæk
StednavneforkortelseHsa
Højdeplacering over havet8,0 meter
GPS koordinater56.089899,12.435551


Billede af Horneby Sand Trinbræt.
Billede af Horneby Sand Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020
Download billede



Kildekrog Trinbræt (Kil) lå 15,2 km. fra første station.

Kildekrog Billetsalgssted åbnede den 10. juli 1916 sammen med forlængelsen af Helsingør-Hornbæk banen til Gilleleje.

I starten var der kun betjening i sommerhalvåret, da stoppestedet stort set kun levede af de mange rejsende til stranden og de omkringliggende feriehuse.

Trods for der kun var sommeråbent fik Kildekrog Billetsalgssted lokal stykgodsekspedition kort efter etableringen af stoppestedet. Fra tidspunkt i 1950'erne kunne der også sende stykgods i via de øvrige danske baner og ikke kun lokalt. Dog var der kun indlevering i Kildekrog Billetsalgssted, selve ekspederingen foregik via Hornbæk Station. Af tariftekniske grunde, fik Kildekrog i 1959, den besynderlige status som station uden sidespor.

Kildekrog Billetsalgssted var et af de bedst besøgte stoppesteder på banen og men blev i 1961 nedsat til trinbræt og den oprindelige stationsbygning blev nedrevet i 1972.

Byggeår1972
Åbnet1972
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKildekrogen 3, 3100 Hornbæk
StednavneforkortelseKil
Højdeplacering over havet8,6 meter
GPS koordinater56.092667,12.423600


Billede af Kildekrog Trinbræt.
Billede af Kildekrog Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020
Download billede



Dronningmølle Station (Drm) lå 17,6 km. fra første station.


Byggeår1916
Åbnet1916.07.10
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAsger Rye Clausen
AdresseDr Mølle Stationsvej 2, 3120 Dronningmølle
StednavneforkortelseDrm
Højdeplacering over havet9,3 meter
GPS koordinater56.097794,12.387531


Billede af Dronningmølle Station.
Billede af Dronningmølle Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020
Download billede



Firhøj Station (Fir) lå 19,5 km. fra første station.


Byggeår1916
Åbnet1916.07.10
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAsger Rye Clausen
AdresseFirhøjvej 66, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseFir
Højdeplacering over havet17,8 meter
GPS koordinater56.098137,12.354679


Billede af Firhøj Station.
Billede af Firhøj Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020
Download billede



Søborg Trinbræt (Søb) lå 21,0 km. fra første station.


Byggeår1916
Åbnet1916.07.10
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAsger Rye Clausen
AdresseBregnerødvej, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseSøb
Højdeplacering over havet7,7 meter
GPS koordinater56.100519,12.333905


Billede af Søborg Trinbræt.
Billede af Søborg Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020
Download billede



Stæremosen Trinbræt (Stæ) lå 22,6 km. fra første station.


Byggeår1988
Åbnet1988.05.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKringelholm, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseStæ
Højdeplacering over havet5,7 meter
GPS koordinater56.112156,12.318874


Billede af Stæremosen Trinbræt.
Billede af Stæremosen Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020
Download billede



Gilleleje Øst Trinbræt (Glø) lå 23,9 km. fra første station.

Gilleleje "midlertidig" Station / Østerport Trinbræt / Gilleleje Øst Trinbræt åbnede sammen med forlængelsen af Helsingør-Hornbæk banen til Gilleleje den 10. juli 1916.

Da Helsingør-Hornbæk banen blev forlænget til Gilleleje i 1916, var man stadig uenig om hvor den nye fælles station med Gribskovsbanen skulle ligge. Indtil åbningen af den nuværende Gilleleje station den 16. januar 1918, var Gilleleje "midlertidig" Station uden godsekspedition, hvor sporarealet kun bestod af ét hovedspor og ét omløbsspor.

Efter etableringen af Gilleleje Station i 1918, blev Gilleleje "midlertidig" Station videreført som trinbræt og omdøbt til Østerport Trinbræt. Østerport Trinbræt fortsatte med et beskedent billetsalg frem til 1926, hvor der kun var ekspedition på søndage om somrene.

I 1970'erne fik stoppestedet en lettere modernisering og "rebrand", hvor stoppestedet kom til at hedde Gilleleje Lokal, som forsøgte med at få mere liv i Østerport Trinbræt, men forsøget slog ikke rigtig an og man gik tilbage til trinbrættets tidligere navn.

Østerport Trinbræt fik i 1934 navnekonflikt med Østerport Station i København, da Østerbro Station skiftede navn til Østerport Station. Da privatbanen ikke ville ændre navnet på Østerport Trinbræt, kom navne sammenfaldet til at betøde, at Østerport Trinbræt på Hornbækbanen ikke blev nævnt i DSB's landskøreplan, for at undgå forveksling mellem de to stationer. Ført i forbindelsen med indførelsen af de digitale køreplaner og -billetmaskiner i 1995 skiftede Østerport Trinbræt navn til Gilleleje Øst Trinbræt.

Den gamle Østerport ekspeditionsbygning blev nedrevet i 1982.

Byggeår1992
Åbnet1995
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRostgårdsvej, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseGlø
Højdeplacering over havet9,6 meter
GPS koordinater56.122647,12.309082


Billede af Gilleleje Øst Trinbræt.
Billede af Gilleleje Øst Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020
Download billede



Gilleleje Station (Gll) var Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen's endestation og lå 24,9 km. fra første station.

Gilleleje fik sin første station, da Gribskovbanen i 1896 forlængedes fra Græsted til Gilleleje. Gilleleje Station var en mindre bygning, der gjorde god fyldest, indtil Hornbækbanen i 1916 blev for længst til Gilleleje.

Den oprindelige station fra 1896 er blevet udskiftet med den nuværende ifm. forlængelsen af Hornbæk banen fra Hornbæk-Gilleleje den 11. juli 1916.

Mange besværligheder forårsagede, at det først blev den 16. januar 1918 Gilleleje Station kunne tages i brug. Den oprindelige Gilleleje stationsbygning bibeholdtes som funktionærbolig men blev nedrevet i 1961.

Byggeår1917
Åbnet1918.01.16
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseGilleleje Stationsvej 10A, 3250 Gilleleje
StednavneforkortelseGll
Højdeplacering over havet8,5 meter
GPS koordinater56.123719,12.302993


Billede af Gilleleje Station.
Billede af Gilleleje Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020
Download billede



Litteratur for: Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Ole-Chr. Munk Plum, Lars Viinholt-Nielsen
2009
384

Dansk Jernbane-Klub
978-87-87050-61-6
Helsingør - Hornbæk - Gilleleje Banen (Dansk Jernbane-Klub: 16)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Helsingør - Hornbæk - Gilleleje Banen (Dansk Jernbane-Klub: 16)
B. Wilcke & P. Thomassen
1966
101

Dansk Jernbane-Klub
Hornbækbanen 1906-1916-1976 (Dansk Jernbane-Klub: 39)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hornbækbanen 1906-1916-1976 (Dansk Jernbane-Klub: 39)
Ole-Chr. M. Plum & Sv. Jørgensen & B. Wilcke
1976
134

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-00-5
Hornbækbanen på postkort
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hornbækbanen på postkort
P. Thomassen
1980
37

Haase
Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0