Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen - operatør: LT (Oprindelig: HHGB)
Det gik ti år fra lovens vedtagelse og frem til koncessionen til strækningen Helsingør - Hornbæk blev udstedt og Staten gav et tilskud til anlægsudgifterne på 50 procent. Helsingør - Hornbæk Banen (HHB) blev vedtaget i forbindelse med loven af den 8. maj 1894 og koncessionen der omfattede både anlæg og drift blev udsted den 24. marts 1904.
Banen blev indviet, men uden den store festivitas, den 22. maj 1906 og i starten bestod køreplanen af seks daglige tog i hver retning og desuden udvidet køreplan på søndage.
Det første forsøg med at få forlænget banen fra Hornbæk mod Gilleleje endte mindre heldigt. Man havde fået bearbejdet lovgivningsapparatet til at lovgive for en privatfinansieret bane i 1908, men da det kneb med investorer, blev det kun ved forsøget.
Med loven af den 21. april 1914. Her ydede staten et tilskud på 50 procent af anlægsudgifterne og koncessionen blev tildelt den 12. marts 1915 og den den 10. juli 1916 blev banen indviet.
Tilslutning til Gribskovbanen etableredes 1918 i Gilleleje, hvor Gilleleje fik en ny stationsbygning, som stadig er der her i 2020.