Denne strækning hører uvægerligt sammen med den tragiske beretning om Midtbanen. Den store jernbanelov af 27. maj 1908 indeholdt en enkeltsporet jernbane fra Næstved over Herlufmagle, Glumsø, Ringsted, Hvalsø, Skibby, Frederiksund, Slangerup og til Hillerød. Men en senere lov af 23. februar 1917 tog særligt hensyn til strækningen Næstved - Ringsted. Denne lov foreskrev at banen skulle anlægges som dobbeltsporet hovedbane. Denne ændring betød at forbindelsen mellem Gedser og København kunne føres via Ringsted og derved forkorte denne forbindelse med 2 km.
I efteråret 1917 blev anlægsarbejdet sendt i udbud. Men det var vanskelige tider hvor første verdenskrig rasede uden for landets grænser. Det medførte en masse besværligheder i retning af mangel på importerede varer og arbejdskraft. Jordlagende omkring Næstved var mere lunefulde end forventet. Vandførende lag generede anlægsarbejdet omkring Susåen og ved Glumsø var vanskelige. Dæmningsskred og en regulær ombygning af en bro på grund af blød engbund var blot nogle af de problemer der plagede anlægsarbejdet. Der gik helt frem til den 1. juni 1924 før banen kunne tages i brug.
Vestbanen indviedes som den første jernbane i det nuværende Danmark mellem København og Roskilde 26. juni 1847. Banen forlængedes 27. april 1856 til Korsør og her fik Ringsted sin første station. Ringsted første Station er formentlig byggest af Fox, Henderson & Co. men arkitekt T. P. P. Watson er også nævnt som en mulighed.
Ringsted første Station var en ret stor bygning og fik fra starten stor betydning, da den var en slags trafikterminal for mange dagvognsruter, bl.a. til Sydsjælland og Falster.
Ringsted første Station blev dog under 1. verdenskrig for lille og navnlig utidssvarende. Under de omfattende udvidelser og forandringer blev Køge- Ringsted Banen åbnet i 1917 og første del af midtbanen, Næstved-Ringsted åbnede i 1924.
Ringsteds første station blev revet ned i 1924 for at give plads til det store baneprojekt med at anlægge den Sjællandske midtbane. Ringsteds anden station (den nuværende) blev åbnet sammen med første etape ad Midtbanen den 26,8 km strækning den 1. juni 1924. Den nordlige del af midtbanen (Ringsted-Hvalsø) blev åbnet i 1925, men den nordlige del blev allerede nedlagt allerede igen i 1936.
Frem til medio 2018 anlægger Banedanmark en ny højhastighedsbane mellem Ringsted og København via Køge-nord. Stationens opsætning forbliver det sammen.
Glumsø Trinbræt er blevet ombygget ifm. at Banedanmark er i fuld gang med klargøring af Ringsted-Femern Banen. I forbindelse med opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Næstved har Banedanmark nedlagt Glumsø Station og etableret et nyt Glumsø Trinbræt. Glumsø Trinbræt er opført med en ny gangbro ca. 100 meter syd for den gamle gangbro og perronerne er etableret ca. 200 meter syd for de gamle perroner ved Glumsø Station.
Ombygningen af Glumsø Trinbræt: • Byggeperiode: marts 2020 – november 2020 • Perronerne flyttes 200 meter syd for den gamle Glumsø Station • Ny gangbro over sporene etableres 100 meter syd for den gamle gangbro • Ny forplads med afsætningsplads, bussluse og cykelparkering tæt på perronen • Nye læskærme og rejsekortstandere • Støjskærm ud mod by-siden af stationen
Glumsø Trinbræt blev den 29. november 2020 indviet virtuelt pga. Coronasituationen.
Byggeår
2020
Åbnet
2020.11.29
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Stationsvej 13, 4171 Glumsø
Stednavneforkortelse
Gz
Højdeplacering over havet
28,1 meter
GPS koordinater
55.352638119280684,11.696116640905732
Billede af Glumsø Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.05.19 14:46:48
Søgård trinbræt lå ved underføringen for bivejen fra Næstved-Ringsted landevej til Bakkegaard og anlagdes af hensyn til landsbyen Gelsted ved landevejen og de større gårde Bakkegaard og Søgaard vest for banen.
Byggeår
1928
Åbnet
1928.09.25
Nedlagt
1936.05.14
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Sgt
Højdeplacering over havet
26,2 meter
GPS koordinater
55.29849518077087,11.74402144386373
Billede af Søgård Trinbræt - man kan lige ane skorstenen fra ventebygningen til højre i billedet. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.
Rislev Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Næstved Station (Næ) var Ringsted-Næstved's endestation og lå 26,8 km. fra første station.
Næstved Station blev anlagt i 1870 sammen med Den Sjællandske Sydbane fra Roskilde over Køge og Næstved til Masnedsund.
Næstved station er flere gange blevet ombygget: 1891-1892 ifm. bygningen af Slagelse-Næstved banen. Denne ombygning var mere eller mindre en total ombygning af stationen. 1921 (ved arkitekt Sigurd Christensen) 1940-43 (ved arkitekt K.T. Seest)