Grenaabanen, Aarhus-Ryomgård-Grenaa Jernbane - operatør: DSB
Grenaabanen: Fra Privatbane til Aarhus Letbane
Grenaabanen er en historisk dansk jernbanestrækning, der forbandt Aarhus og Grenaa via Ryomgård. Banen blev oprindeligt åbnet i 1876-77 som en privatbane, men har gennemgået mange forandringer og moderniseringer gennem tiden. I dag er den en del af Aarhus Letbane og spiller en central rolle i Østjyllands moderne transportsystem.Planlægning og Anlæg
I årene efter den 2. Slesvigske Krig i 1864 voksede entusiasmen for jernbaneprojekter i Danmark. Etableringen af en bane mellem Aarhus og Grenaa blev set som en mulighed for at forbinde oplandet med Aarhus og øge den økonomiske udvikling i Djursland.I 1873 blev der tegnet aktier for 1 million kroner til projektet, hvilket sikrede finansieringen. Banen blev oprindeligt planlagt som en sidebane til Randers-Ryomgård-Grenaa, men blev hurtigt en selvstændig forbindelse mellem Aarhus og Grenaa via Ryomgård.
Jernbaneloven af 4. maj 1875 fastsatte, at banen skulle være i drift senest den 1. oktober 1879. Anlægsarbejdet blev påbegyndt hurtigt, og banen mellem Ryomgård og Grenaa kunne åbne allerede den 26. august 1876. Strækningen mellem Aarhus og Ryomgård åbnede den 1. december 1877, hvilket gjorde Aarhus-Grenaa-forbindelsen komplet.
Strækningsdata og Infrastruktur
Den samlede strækning mellem Aarhus og Grenaa målte 68,9 km og havde en sporvidde på 1.435 mm. Banen omfattede flere stationer og trinbrætter, som blandt andet Lystrup, Hornslet, Kolind, Thorsager og Grenaa. Stationerne blev knudepunkter for lokal handel og transport og bidrog til udviklingen af de omkringliggende områder.Ryomgård fungerede som et centralt knudepunkt, hvor Aarhus-Grenaa-banen mødte Randers-Ryomgård-strækningen. Dette gjorde Ryomgård til en vigtig station for gods- og passagertrafik.
Overgang til Statens Ejerskab
På trods af den indledende succes stødte banen på økonomiske problemer, som også ramte Randers-Ryomgård-Grenaa-strækningen. Disse problemer førte til, at staten overtog begge baner i henhold til loven af 18. februar 1881. Med statens ejerskab blev banen en del af det nationale jernbanenet, hvilket sikrede dens fortsatte drift.Modernisering og Integration
Grenaabanen fortsatte som en vigtig transportkorridor gennem det 20. århundrede. I 2012 blev den sammen med Odderbanen en del af Aarhus Nærbane, hvor nye Desiro-tog sikrede en moderne og komfortabel rejseoplevelse. Forbindelsen mellem Odder og Grenaa via Aarhus H uden skift styrkede banens rolle som pendlerbane.Overgang til Aarhus Letbane
Den 27. august 2016 blev Grenaabanen og Odderbanen midlertidigt lukket for at gennemgå en omfattende ombygning til letbane. Projektet omfattede elektrificering af strækningen og opgraderinger til moderne letbanedrift.Letbanen blev åbnet i etaper. Den sydlige del af Grenaabanen mellem Aarhus H og Skolebakken blev genåbnet som en del af den første del af Aarhus Letbane den 21. december 2017. Resten af Grenaabanen blev forsinket på grund af manglende sikkerhedsgodkendelse, men den 25. april 2019 forelå godkendelsen, og strækningen blev genåbnet den 30. april 2019 som en del af den 110 km lange letbanelinje, der forbinder Odder, Aarhus og Grenaa.
Tidligere stationer
Flere stationer langs Grenaabanen har haft historisk betydning, herunder Østbanetorvet i Aarhus, der tidligere var endestation med en banegård. I dag fungerer Østbanetorvet som en krydsningsstation og har fået større betydning i forbindelse med byudvikling på Aarhus havnefront.Den Permanente, en tidligere station ved badestranden i Aarhus, blev nedlagt i 2005 og er i dag en "spøgelsesstation." Europaplads Station, tidligere kendt som "Aarhus Havn," blev også nedlagt og erstattet af Dokk1 i 2017.
Banens Nutidige Rolle
I dag er Grenaabanen en integreret del af Aarhus Letbane og forbinder Odder, Aarhus og Grenaa som en vigtig del af Østjyllands transportinfrastruktur. Letbanens elektrificering og moderne teknologi gør den til en bæredygtig transportmulighed for både pendlere og turister.Centrale Årstal for Grenaabanen
- 1873: Aktietegning sikrer 1 million kroner til banen.
- 4. maj 1875: Lov om banen vedtages.
- 26. august 1876: Strækningen Ryomgård-Grenaa åbner.
- 1. december 1877: Strækningen Aarhus-Ryomgård åbner.
- 18. februar 1881: Staten overtager banen.
- 2016: Grenaabanen lukkes midlertidigt for ombygning til letbane.
- 30. april 2019: Grenaabanen genåbnes som en del af Aarhus Letbane.
Historisk Betydning
Grenaabanen er et eksempel på, hvordan jernbaner har bidraget til regional udvikling og forbindelse i Danmark. Fra dens tidlige dage som privatbane til dens nutidige rolle som letbane har banen spillet en vigtig rolle i Østjyllands infrastrukturhistorie.Vigtige stamdata for Grenaabanen, Aarhus-Ryomgård-Grenaa Jernbane
Jernbanens længde i km | 68,8 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 4. maj 1875 - LOV nr. 44 |
Baneforkortelse | DSB |
Statstilskud i % | 0 % |
Jernbanen åbnet | 1877.12.01 |
Persontrafik nedlagt | 2016.08.27 |
Godstrafik nedlagt | 2006.01.01 |
Jernbanen nedlagt | 2016.08.27 |
Sportype | Enkelt |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 75 km/t |
Hastighed gennemsnitlig max | 73 km/t |
DSB banenummer | 36 |
Max akseltryk | 22,5 tons |
Max metervægt | 6,4 t/m |
Sikrede overkørsler | 45 |
Usikrede overkørsler | 64 |
Bane status | Lokalbane |
Grenaabanen, Aarhus-Ryomgård-Grenaa Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
1881.04.01 | 2016.08.27 | Danske Statsbaner | DSB |
1877.12.01 | 1881.04.01 | Østjydske Jernbane | ØJJ |
Grenaabanen, Aarhus-Ryomgård-Grenaa Jernbane havde følgende stoppesteder
Aarhus Hovedbanegård (Ar) var Grenaabanen, Aarhus-Ryomgård-Grenaa Jernbane banens første station
Aarhus Hovedbanegård – Et Historisk Trafikknudepunkt
Aarhus Hovedbanegård, eller Aarhus H, er i dag en af Danmarks mest travle og historisk betydningsfulde jernbanestationer. Med sin strategiske placering midt i Jylland, har stationen spillet en afgørende rolle i udviklingen af jernbanenettet siden åbningen af byens første banegård i 1862. Den nuværende station, som åbnede i 1929, er den tredje i rækken og har været genstand for flere moderniseringer gennem tiden.Den Første Aarhus Banegård fra 1862
Den første banegård i Aarhus åbnede den 2. september 1862 som endestation på Jyllands første jernbanestrækning, der forbandt Aarhus med Randers. Den oprindelige station blev opført ved Ryesgade, som dengang lå i byens udkant. Bygningen blev opført af det britiske firma "Peto, Brassey and Betts," der var ansvarlig for flere store jernbaneprojekter i Danmark. Den første Aarhus Banegård var et vigtigt trafikknudepunkt, som både rummede en restauration, tre ventesale – én for hver klasse – samt et postkontor.Stiftstidende beskrev banegården som et arkitektonisk mesterværk, og især dens jerntag over perronen blev fremhævet. Jerntaget blev fremstillet af Søren Frich, en af Aarhus' største industrielle skikkelser, som også grundlagde Frichs fabrik. Banegården blev oprindeligt bygget midt i åbent landskab, men med tiden udviklede området sig, og en ny bydel voksede frem omkring stationen. Denne udvikling førte til anlæggelsen af M. P. Bruuns Bro, som forbandt banegården med resten af byen.
Udvikling af Infrastruktur og Byens Vækst
Med åbningen af Ryesgade i 1862 opstod der en ny forbindelse mellem banegården og byens centrum. Oprindeligt var Ryesgade blot en smal sti gennem en handelsgartners have, men med den stigende trafik til og fra banegården blev stien i 1873 udvidet til en rigtig gade. Ryesgade blev opkaldt efter general Olaf Rye, en kendt figur fra Treårskrigen 1848-1850.Anlæggelsen af Skt. Clemens Bro i 1884 skabte en direkte forbindelse mellem banegården og Aarhus Domkirke, hvilket gjorde rejseforbindelserne endnu mere praktiske. Banegården spillede ikke kun en vigtig rolle for gods- og passagertransport, men også for byens udvikling og tilknytning til resten af Danmark.
Aarhus' Anden Banegård fra 1884
Med den stigende trafik og behovet for mere plads blev den første banegård snart utilstrækkelig. I 1883-1884 blev der derfor opført en ny og større banegård på det sted, hvor den nuværende Aarhus Hovedbanegård står i dag. Den nye banegård blev tegnet af de anerkendte arkitekter Thomas Arboe og W. A. Thulstrup. Bygningen blev opført i nyrenæssancestil og havde en langt større kapacitet end sin forgænger. Arkitektonisk var den muligvis inspireret af Bonns hovedbanegård, som netop var blevet opført i Tyskland.Banegården blev rost for sin arkitektoniske skønhed, men selv den nye bygning skulle snart vise sig at være for lille til at kunne håndtere byens voksende jernbanetrafik. Navnlig manglen på sporplads skabte udfordringer, som først blev afhjulpet, da rangerstationen "Mølleengen" blev anlagt i 1909.
Modernisering og Aarhus' Tredje Banegård
I takt med, at jernbanetrafikken fortsat voksede, blev det klart, at selv den nye banegård fra 1884 ikke længere var tilstrækkelig. En omfattende modernisering og omlægning af banegårdsområdet blev derfor planlagt i 1920'erne. Byggeriet af den nuværende Aarhus Hovedbanegård startede i 1923, og den blev indviet den 15. juli 1929. Den nye banegård blev opført i nyklassicistisk stil og er en såkaldt sækbanegård, hvor togene kører ind og ud ad samme vej.Projektet med den nye banegård var et af de mest ambitiøse bygningsprojekter i Aarhus' historie og omfattede også en omfattende omlægning af terrænet omkring banegården. Den nye station blev hævet med cirka 4 meter, så sporene nu ligger under bygningen, hvilket skabte en højde på 6-8 meter mellem banegården og sporene. Den store højdeforskel gør Aarhus Hovedbanegård til en af de få højtracébanegårde i Danmark.
Bruuns Bro, som forbinder banegården med det øvrige Aarhus, blev også genopbygget som en del af projektet. Banegårdspladsen blev udvidet, og nye bygninger blev opført omkring pladsen, alle i samme gule mursten for at skabe en harmonisk helhed. Den nye Aarhus Hovedbanegård fik seks perronspor, og man kunne tilgå sporene enten direkte fra Bruuns Bro eller gennem banegården.
Moderniseringer og Udvidelser i Det 21. Århundrede
Selvom Aarhus Hovedbanegård i 1929 blev betragtet som en topmoderne station, har der været behov for flere moderniseringer i løbet af det 20. og 21. århundrede. En af de største ændringer kom i 2003, da banegården blev udvidet med indkøbscentret Bruuns Galleri. Udvidelsen gjorde Aarhus Hovedbanegård til en del af et af Danmarks største indendørs arealer med cirka 140.000 kvadratmeter.Banegården fungerer i dag som en central del af Aarhus' infrastruktur og er en af Danmarks vigtigste trafikknudepunkter. Herfra afgår både regional- og intercitytog til resten af landet, og stationen er et vigtigt bindeled mellem Jylland og Sjælland. Desuden har stationen både nationale og internationale forbindelser og er en væsentlig del af byens offentlige transportnet.
Banegårdens Arkitektoniske Betydning
Aarhus Hovedbanegård er ikke kun en vigtig transporthub, men også en arkitektonisk perle. Bygningens nyklassicistiske stil afspejler tidens smag og er et vigtigt eksempel på den arkitektur, der dominerede i 1920'erne. Bygningens monumentale udseende med de rene linjer og klassiske proportioner står i kontrast til de tidligere banegårdes mere dekorative stil, hvilket markerer en ny æra inden for dansk stationsarkitektur.Selvom meget af den oprindelige stationsbygning blev ombygget og moderniseret, har Aarhus Hovedbanegård bevaret sin historiske charme og fortsætter med at være en central del af Aarhus' byliv.
Stavemåder for Aarhus H:
Frem til der blev indført ny retskrivningsreform i 1948v skrivemåden Aa og efter 1948 bolle-Å. Efter en Byrådsbeslutning den 27. oktober 2010 blev det vedtaget at fra den 1. januar 2011 skiftede Århus Kommune bolle-å'et ud med et dobbelt-a i sin egen stavemåde af byens navn.Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1929.07.15 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | K.T. Seest |
Adresse | Banegårdspladsen 1, 8000 Aarhus C |
Stednavneforkortelse | Ar |
Højdeplacering over havet | 11,5 meter |
GPS koordinater | 56.150310,10.204663 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2010 Download billede
Europaplads Trinbræt (Eu) lå 0,8 km. fra første station.
Betjeningen af Europaplads Station ophørte ved et ekstraordinært køreplansskift 21. marts 2005 for at sikre en stabil drift på Grenaabanen, indtil der kunne indsættes tog med bedre acceleration. Betjeningen blev dog ikke genoptaget, men stationen var stadig optaget i DSB's køreplaner flere år frem, hvor alle tog var anført som gennemkørende.
Byggeår | 1877 |
Åbnet | 1877.12.01 |
Nedlagt | 2005.03.21 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Eu |
Højdeplacering over havet | 3,3 meter |
GPS koordinater | 56.153442,10.213302 |
Skolebakken Trinbræt (Bak) [1979-2016] lå 1,1 km. fra første station.
Navnet Skolebakken kommer fra Aarhus Katedralskole, der ligger lige overfor stationen. I 1700-tallet opstod der en lille bakke her, da borgerne smed deres affald her. Bakken blev udjævnet omkring 1860 og i stedet anlagdes en promenade, der med tiden blev til gaden Skolebakken.
Før ombygningen bestod Skolebakken Trinbræt af et spor langs med gaden Skolebakken og en perron med læskur og billetautomat. Ved sydenden af Skolebakken Trinbræt var der en jernbaneoverskæring med bomme over Skibbrovej. Efter ombygningen består stationen af to spor med hver sin delvist overdækkede perron. Overskæringen blev fjernet sammen med Skibbrovej og indgår i dag i Hack Kampmanns Plads.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Skolebakken Trinbræt er i dag en letbanestation, der ligger i Aarhus midtby. Stationen afgrænser indre by fra havnen.
Byggeår | 1979 |
Åbnet | 1979.08.04 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Skolebakken, 8000 Aarhus C |
Stednavneforkortelse | Bak |
Højdeplacering over havet | 4,1 meter |
GPS koordinater | 56.157058,10.213297 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2010 Download billede
Østbanetorvet Station (Øs) [1983-2016] lå 1,9 km. fra første station.
Stationen var endestation for strækningen Aarhus-Ryomgård, der blev indviet i 1877 med forbindelse til Grenaa. Damplokomotiverne var stationeret i en remise på sporarealet nord for stationen, en drejeskive, så lokomotiverne kunne vendes og et pakhus.
Der var ikke gennemgående tog mellem Århus Ø og Århus H og passagererne måtte selv sørge for at komme frem og tilbage. Forholdene blev bedre, da staten i 1881 overtog de to banestrækninger Randers-Grenaa og Aarhus-Ryomgård. På det tidspunkt indsatte Statsbanerne to lukkede hestevogne mellem de to banegårde. I 1904 åbnede den elektriske sporvej, der forbandt bl.a. de to stationer og forbindelsen blev meget bedre.
DSB begyndte i 1932 at have gennemgående persontog fra Aarhus H via Aarhus Ø – og videre over Ryomgård til Grenaa. Statsbanerne havde dog siden 1890'erne rangeret persontogene frem og tilbage mellem Aarhus H og Aarhus Ø med et lille rangerlokomotiv. Denne rangering var nødvendigt da de lokomotiverne der betjente banen, var for tunge overkørsel på de 2 viadukterne over gaderne Grønland (nedrevet) og Spanien.
I 1970'erne ville DSB at nedlægge Aarhus-Grenaa banen, men med Aarhus Nærbanens (oprindeligt et initiativ af borgmester Bernard Jensen i 1971) indvielse i 1979 blev banen reddet.
Aarhus Ø blev nedlagt som banegård og var kun et trinbræt. Bygningen stod og forfaldt og var overgang "besat" af BZ'erne.
I starten af 1980'erne ønskede Aarhus Havn at få bygningen revnet ned, så en forlængelse af Østboulevarden kunne forlænges ned til havnen.
I 1984 blev der efter initiativ af nogle byrådsmedlemmer, byhistorie-folk og bevaringsarkitekter dannet den Selvejende Institution Østbanegården (S/I), med hovedformålet at redde bygningen. Her lykkedes det at finde en kommerciel lejer som samtidig ville medvirke til en istandsættelse af bygningen. Det blev indretningsarkitektfirmaet "Indretning på Østbanen" der flyttede ind i 1988 og senere blev til Paustian og har holdt til frem til 2018. Her i 2020 er bygningens skæbne er indtil videre ukendt.
Østbanegården blev krydsningsstation på Aarhus Nærbane, i 2012 efter sammenlægning af Grenaabanen og Odderbanen.
I januar 2013 blev i øvrigt vist nok den nye bydel på Nordhavnen i Aarhus - Aarhus Ø - opkaldt efter stationen.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1877 |
Åbnet | 1983.05.28 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Skovvejen 2, 8000 Aarhus C |
Stednavneforkortelse | Øs |
Højdeplacering over havet | 3,3 meter |
GPS koordinater | 56.163184,10.216370 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Trøjborg Trinbræt (Tøt) lå 2,6 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929.10.01 |
Nedlagt | 1939.09.19 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Tøt |
Højdeplacering over havet | 2,7 meter |
GPS koordinater | 56.169654,10.222514 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Den Permanente Trinbræt (Per) lå 3,6 km. fra første station.
Som årsag til lukningen brugtes at MR-togene var for lang tid om at accelerere op efter et stop og der kunne dermed spares en del tid ved at nedlægge Den Permanente Trinbræt.
Debatten, om at genåbne Den Permanente Trinbræt, har fået nyt liv i forbindelse med åbningen af Aarhus Letbane, da disse eltog har en langt højere acceleration, og derfor vil forsinkelsen være minimal. Sagen har senest været behandlet i byrådet i 2018, hvor der var en positiv stemning omkring en genåbning af Den Permanente Trinbræt, dog uden at der p.t. er truffet en endelig beslutning herom.
Byggeår | 1953 |
Åbnet | 1953.06.03 |
Nedlagt | 2005.01.08 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Salonvejen, 8240 Risskov |
Stednavneforkortelse | Per |
Højdeplacering over havet | 4,5 meter |
GPS koordinater | 56.176890,10.230633 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Risskov Trinbræt med Godsekspedition (Rs) lå 4,1 km. fra første station.
Som forstadsstation fik Risskov Billetsalgssted stor betydning, da der etableredes motortog Århus-Grenåvej-Lystrup 1925-1938 og 1942-1949.
Efter 1949 tog sporvogne, busser og biler så mange af passagererne, at Risskov nedsattes til trinbræt med godsekspedition i 1953. Trinbræt med godsekspedition er en ret ualmindelig konstellation og togene mod Århus kunne blive forsinket med op til 10 min. pga. af godsindlæsning.
Risskov Trinbræt blev nedlagt i 1970, hvorefter Risskov Station blev brugt som magasin for Den Jyske Opera. Bygningen blev solgt til nedrivning i 1975. En mand fra Sjælland købte stationen og pillede den ned med henblik på at opføre den igen på Sjælland. Pga. diverse livsomstændigheder blev stationen aldrig genopført og materialerne blev "smidt ud".
Byggeår | 1878 |
Åbnet | 1953.06.03 |
Nedlagt | 1969.05.31 |
Nedrevet | 1975 |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Stednavneforkortelse | Rs |
Højdeplacering over havet | 3,2 meter |
GPS koordinater | 56.180590,10.234274 |
Fotograf: AarhusArkivet.dk (Aarhus Stadsarkiv), Hans-Henrik Kierkegaard - Dato: 1972-1975 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Risskov Trinbræt med Godsekspedition.
Facaden af den nedlagte Risskov Station.
Stationen blev nedlagt i 1970 og blev siden brugt som magasin for Den Jyske Opera.
Bygningen blev solgt til nedrivning i 1975.
Nordre Strandvej Trinbræt (Sæt) lå 5,0 km. fra første station.
Byggeår | 1942 |
Åbnet | 1942.11.10 |
Nedlagt | 1949.05.14 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Sæt |
Højdeplacering over havet | 4,1 meter |
GPS koordinater | 56.187525,10.238617 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Fortevej Trinbræt lå 5,8 km. fra første station.
Byggeår | 1942 |
Åbnet | 1942.11.10 |
Nedlagt | 1949.05.14 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 6,2 meter |
GPS koordinater | 56.193725,10.237409 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Vestre Strandallé Trinbræt (Vsa) [1979-2016] lå 5,9 km. fra første station.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1979 |
Åbnet | 1979.08.05 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Vestre Strandallé 119, 8240 Risskov |
Stednavneforkortelse | Vsa |
Højdeplacering over havet | 4,9 meter |
GPS koordinater | 56.194954,10.236709 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2010 Download billede
Grenaavej Trinbræt lå 6,4 km. fra første station.
Andre navne og stavemåder | Grenaa Landevej |
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1942.11.10 |
Nedlagt | 1949.05.14 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 7,2 meter |
GPS koordinater | 56.198414,10.233919 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Grenaavej Trinbræt.
Titel: - 1957 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Riiskov
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1957
Note: Id: B02426_007a.tif
Torsøvej Trinbræt (Tov) [1979-2016] lå 7,2 km. fra første station.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1979 |
Åbnet | 1979.08.05 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Torsøvej 13, 8240 Risskov |
Stednavneforkortelse | Tov |
Højdeplacering over havet | 10,9 meter |
GPS koordinater | 56.205509,10.228580 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2010 Download billede
Sindalsvej Trinbræt (Sin) lå 7,7 km. fra første station.
Byggeår | 1975 |
Åbnet | 1975 |
Nedlagt | 1995.05.17 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Sindalsvej, 8240 Risskov |
Stednavneforkortelse | Sin |
Højdeplacering over havet | 9,4 meter |
GPS koordinater | 56.20952749507104,10.224951950989913 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Terp Trinbræt lå 9,7 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929.10.01 |
Nedlagt | 1938.09.19 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Petersmindevej, 8520 Lystrup |
Højdeplacering over havet | 9,1 meter |
GPS koordinater | 56.22238778425424,10.20771515746633 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Elev Trinbræt lå 10,6 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929.10.01 |
Nedlagt | 1938.09.19 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 18,5 meter |
GPS koordinater | 56.227174231728526,10.219022105883006 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Lystrup Trinbræt (Lp) [1977-2016] lå 11,6 km. fra første station.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
I dag Lystrup Station en letbanestation og er desuden endestation for letbanens indre strækning fra Skolebakken via Universitetshospitalet.
Byggeår | 1877 |
Åbnet | 1977.05.01 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Lystrup Stationsvej, 8520 Lystrup |
Stednavneforkortelse | Lp |
Højdeplacering over havet | 24,1 meter |
GPS koordinater | 56.231035,10.234958 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Hovmarken Trinbræt (Lpt) [1990-2016] lå 13,0 km. fra første station.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1990 |
Åbnet | 1990.09.30 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane Trinbræt |
Adresse | Hovmarken 20, 8520 Lystrup |
Stednavneforkortelse | Lpt |
Højdeplacering over havet | 28,0 meter |
GPS koordinater | 56.233964,10.255121 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Hjortshøj Trinbræt (Ht) [1979-2016] lå 14,5 km. fra første station.
Trinbrættet blev nedlagt igen i 1969, men blev genoprettet i 1979, da Århus Nærbane blev etableret. Stationsbygningen blev nedrevet i 1979.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1979 |
Åbnet | 1979.08.04 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hjortshøj Stationsvej 29, 8530 Hjortshøj |
Stednavneforkortelse | Ht |
Højdeplacering over havet | 36,2 meter |
GPS koordinater | 56.244664,10.268516 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Skødstrup Trinbræt (Øds) [1979-2016] lå 17,4 km. fra første station.
Skødstrup, staves tidligere Skjødstrup, Billetsalgssted åbnedes 1. maj 1878 i vogterhus nummer 44. Trafikken på Skødstrup var naturligvis beskeden i begyndelsen og der solgtes i året 1878/1879 2.043 styk billetter fra Skødstrup og 1.964 styk til Skødstrup. Billetindtægten udgjorde 1.123 kr., og godsindtægten var på hele 7 kr. Billetsalgsstedets beføjelser var yderst indskrænkede og der kunne kun sælges billetter til Århus Øst, Hjortshøj og senere til Løgten og der kunne ekspederes rejsegods, men intet andet gods udover banepakker. Udfordringen var at Skødstrup Billetsalgssted, der anlagdes for privat regning, lå tæt på Løgten Station.
Da forholdene var blevet for trange for de mange rejsende, ofredes der i 1901 3.000 kr. på en ny ventebygning. Man kan kun sige at ventebygningen var mere idyllisk end komfortabel. Imidlertid var der i Skødstrup fremkommet behov for godsekspedition og i 1908 anlagdes et offentligt sidespor ved Skødstrup billetsalgssted for den nette sum af 16.000 kr., der dog betaltes af DSB. Der kom aldrig gang i det afsende gods fra Skødstrup, men det gik noget bedre med den ankommende vognladningsgods. Frem til 1918 klares godsekspeditionen fra nabostationen, men fra 1918 betragtedes Skødstrup officielt som "B&S" og kunne derfor selv ekspedere alle arter gods.
Skødstrup Billetsalgssted blev fra 15. januar 1968 nedrykket (administrativt ændret) til "station uden offentligt læsespor" - det vil sige, at man ikke længere kunne sende og modtage godsvogne. Den 25. maj 1968 blev Skødstrup Billetsalgssted nedlagt uden den tids vanlige overgangsperiode som trinbræt. Skødstrup Billetsalgssted blev efterfølgende nedrevet i 1969.
Den 4. august 1979 åbnedes Skødstrup Trinbræt og krydsningsstation som en del af Århus Nærbane.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Andre navne og stavemåder | Skjødstrup |
Byggeår | 1979 |
Åbnet | 1979.08.05 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Stationsvangen 95, 8541 Skødstrup |
Stednavneforkortelse | Øds |
Højdeplacering over havet | 46,6 meter |
GPS koordinater | 56.261891,10.303202 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Løgten Trinbræt (Lt) [1979-2016] lå 19,2 km. fra første station.
Løgten Trinbræt blev dog genoprettet under Aarhus Nærbane i 1979, hvor Løgten stationsbygningen blev nedrevet i 1978, da man etablerede det nye trinbræt.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1979 |
Åbnet | 1979.08.04 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Hjelmagervej 4C, 8541 Skødstrup |
Stednavneforkortelse | Lt |
Højdeplacering over havet | 56,6 meter |
GPS koordinater | 56.275611,10.316979 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Terndrup Grusgrav lå 23,2 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900 |
Nedlagt | Nedlagt |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 44,5 meter |
GPS koordinater | 56.3071462682035,10.304023393081593 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Hornslet Station (Os) [1877-2016] lå 24,9 km. fra første station.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
I forbindelse med ombygningen til letbanestation gennemgik Hornslet Station en omfattende renovering og der blev der installeret nye toiletter.
Byggeår | 1877 |
Åbnet | 1877.12.01 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Banevej 2, 8543 Hornslet |
Stednavneforkortelse | Os |
Højdeplacering over havet | 34,9 meter |
GPS koordinater | 56.320765,10.313642 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Mørke Trinbræt (Mr) [1978-2016] lå 30,7 km. fra første station.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1877 |
Åbnet | 1978 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Stationsvej 1, 8544 Mørke |
Stednavneforkortelse | Mr |
Højdeplacering over havet | 33,0 meter |
GPS koordinater | 56.33921835607782,10.375639550477283 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Dagstrup Trinbræt (Dgt) lå 33,2 km. fra første station.
En del af Grenaabanens trinbrætter blev nedlagt i maj 1967, men Dagstrup trinbræt overlevede. Men allerede i 1978 var de store forandringer i gang på Århus-Grenaa banen. De gamle MO-motorvogne blev udskiftet med de nye togsæt litra MR og Køreplanen forbedredes året efter ved etablering af Århus Nærbane. DSB havde i den forbindelse besluttet at nedlægge to trinbrætter, Koed trinbræt samt Dagstrup mellem Mørke og Thorsager.
Men Århus Amt accepterede nedlæggelsen af de to trinbrætter, protesterne syntes ikke at have nogen effekt.
Byggeår | 1934 |
Åbnet | 1934.05.15 |
Nedlagt | 1979.08.04 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Dgt |
Højdeplacering over havet | 20,5 meter |
GPS koordinater | 56.349924,10.411526 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Dagstrup Trinbræt.
Titel: Dagstrupvej 21 - 1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Dagstrupvej 21, Dagstrup, 8544 Mørke
Vejnavn: Dagstrupvej
Husnummer: 21
Lokalitet: Dagstrup
Postnummer: 8544
By: Mørke
Sogn: Mørke
Matrikelnummer: 7h, Dagstrup By, Mørke
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1952
Note: Id: AAL_00055_44.tif
Thorsager Station (Tg) [1877-1971] lå 35,7 km. fra første station.
Thorsager Station blev nedlagt som en af sytten stationer landet over ved køreplansskiftet 22. maj 1971. Årsagen var dels faldende passagertal og dels generelle indskrænkninger på sidebanerne. Efterfølgende blev der kæmpet lokalt for en genåbning af stationen men i mange år uden held.
27. august 2016 blev Grenaabanen lukket for ombygning til letbane og det dog ikke planlagt, at det ville medføre stop i Thorsager igen. Folketinget havde afsat de nødvendige penge, så der kunne anlægges et ekstra trinbræt, hvis dette ønskedes. Syddjurs Kommune besluttede sidst i 2016, at der skulle anlægges et trinbræt i Thorsager. Staten betalte for selve anlæggelsen, mens kommunen skulle sørge for de nødvendige adgangsveje. Da der var udsigt til at der kom flere borgere i området, ønskede Syddjurs Kommune at opgradere trinbrættet til en station med stop for alle tog, og der blev efterfølgende arbejdet på finansieringen af stationen. Det endte med at komme til at koste staten ca. 7 millioner kr. Det første spadestik blev foretaget af den lokale politiker Thøger Pauli og Klaus Bertram Mikkelsen fra Thorsager Distriktsråd 6. november 2017.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1877 |
Åbnet | 1877.12.01 |
Nedlagt | 1971.05.22 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Stationsvej 48, 8410 Rønde |
Stednavneforkortelse | Tg |
Højdeplacering over havet | 11,9 meter |
GPS koordinater | 56.355509,10.445589 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Ryomgård Station (Rå) [1876-2016] lå 40,1 km. fra første station.
Strækningen Randers-Grenaa åbnede den 26. august 1876 og Århus-Ryomgård kunne indvies den 1. december 1877. Der var tre tog dagligt i hver retning.
Da man under banernes anlæg vidste, at de to jernbaner fik mødested i Ryomgård, blev stationsbygningen i Ryomgård bygget større end de øvrige stationer på banerne. Stationsbygningen fik foruden kontorer og postlokale også en restaurant. Ryomgård fik også pakhus samt en tosporet remise, der lå syd for hovedsporene. Ved vestenden af hovedbygningen opførtes et vandtår. Elektricitet var der endnu ikke noget af, så vandet blev pumpet op i tårnet ved hjælp af en vindmølle. Ved siden af vandtårnet lå to funktionærboliger beregnet for banens ansatte.
På det tidspunkt stationen blev bygget i Ryomgård, lå der kun en håndfuld huse og et teglværk ved stationen. Forventningerne, var at der hurtigt ville opstå en by omkring stationen. Fra stationen kørte der tog i tre retninger, så det var et vigtigt knudepunkt med mulighed for et stort opland.
Sådan nemt gik det ikke for H. Mourier-Petersen ejede hovedgården Gammel Ryomgård, og han nægtede at udstykke grunde til boligbyggeri, idet han ikke ville "se et fattigkvarter vokse op nær min gård". Så trods stor interesse blev der kun opført få huse, en kro og et andelsmejeri.
Mourier-Petersen døde i 1903, og den nye ejer af Gammel Ryomgård, hofjægermester Holten Castenskjold, havde en ganske anden indstilling og det gav et byggeboom omkring stationen, hvor der blev opført flere forretninger.
Gæstgiveriet blev udvidet og fik navnet Elles Hotel, som senere skiftede navn til Ryomgård Hotel. Der blev etableret håndværker- og borgerforening i 1906, og byen fik noget så moderne som en telefoncentral med hele syv abonnenter.
Øst Jydske Jernbane havde fra begyndelsen en katastrofal økonomi, og Statsbanerne måtte overtage de to strækninger i 1881. Med statsbanernes overtagelse blev der i de følgende en udvidelse af trafikken, og der blev ansat flere på Ryomgård station. En folketælling fra februar 1911 viser, at med de ansatte ved DSB og postvæsenet inklusive hustruer og børn var 45 personers tilværelse direkte afhængig af jernbanen:
Ryomgård station emmede af liv og aktiviteter og det var nødvendigt med udvidelser. Den tosporede remise fra 1876 var blevet for lille, og lå i vejen for udvidelse af stationens sporareal. Som erstatning blev der i den vestlige ende af stationsområdet opført en ny tresporet remise med en drejeskive foran bygningen. Den nye remise stod klar i 1908. Det er i øvrigt i den bygning, at Djurslands Jernbanemuseum i dag har holder til i.
I december 1911 fik Ryomgård endnu en jernbane, idet den 30 km lange privatbane mod nordøst til Gjerrild kunne åbnes og blev i 1917 forlænget fra Gjerrild til Grenaa. Lige øst for stationsbygningen i Ryomgård fik Gjerrildbanen sin egen perron og tre spor samt en drejeskive og kulgård. Gjerrildbanen fik en 14 meter lang enkeltsporet remise, der i den ene ende var indrettet med et materialerum og et rum, hvor en lokomotivfører og fyrbøder kunne overnatte.
I 1911 var Ryomgård vokset til at have 270 indbyggere og med tog i nu fire retninger – Århus, Randers, Gjerrild og Grenaa, var byen blevet et centralt knudepunkt på Djursland, en rolle, som Nimtofte ellers havde haft. Ryomgårds positionering førte til etablering af privatskolen Ryomgård Realskole, der modtog de første elever i januar 1913. Allerede halvandet år senere havde skolen 125 elever, Mange af dem ankom dagligt med tog fra Gjerrildbanens stationer. Væksten i Ryomgård fortsatte med yderligere boligbyggeri. Jordemoderen, der hidtil havde boet i Mesballe et par kilometer mod syd, flyttede efter politisk krav til Ryomgård, og købmand Andersen fik Justitsministeriets tilladelse til at have håndkøbsudsalg fra Nimtofte Apotek.
Ryomgård fik et nyt postkontor nær stationen, og byen fik sin første bank, en filial af Banken for Kolind og Omegn. Det gamle vandtårn var ikke længere tilstrækkelig, og blev revet ned i 1914 og erstattet af et nyt højere. Det ikoniske vandtårn eksisterer stadig og betragtes som byens vartegn og et minde om dengang, Ryomgård var et jernbaneknudepunkt.
Syd for hovedsporene og læssesporene blev der i 1913 anlagt et sidespor. I første omgang til brug for en nyopført virksomhed, Andelsselskabet Kartoffeltørreriet ved Ryomgård. Få år senere opførtes også et cikorietørreri, hvor nogle bygninger i 1926 overgik til Dansk Andels Ægeksport og igen i 1959 blev disse bygninger benyttet til fremstilling af de såkaldte Jiffy Pots, som er urtepotter, der bliver lavet af presset spagnum. Jiffy Pot fremstilles endnu i bygningerne, men sidesporet har ikke været benyttet siden 1960'erne og sporskiftet er fjernet for længst.
Ryomgård var stadig i vækst, og i 1940 havde byen 750 indbyggere. Ryomgård Hotel var overtaget af Aktieselskabet Danske Afholdshoteller, men på stationen var der håb for de tørstige, for her fik restauratør Laurits Martinus Larsen spiritusbevilling i 1941.
Ved overkørslen for Slotsgade i østenden af stationen blev bommene passet af ledvogterske Jensine Andersen. Hun var kendt af alle i byen, og hun gav et nik og et venligt smil til alle trafikanter. Det gav hende tilnavnet "Djurslands flinkeste ledvogter". Hendes mand havde tidligere arbejdet for banekolonnen, men han hjalp også med betjening af bommene.
Ryomgård-Gjerrild-Grenaa Jernbane kæmpede i årevis med store underskud og i 1956 var der ikke længere enighed i kommuner og amt om fortsat at dække underskuddet.
Direktør la Cour for virksomheden Pindstrup Mosebrug havde en afdeling i Stenvad, hvorfra der fra Gjerrildbanens station blev afsendt omfattende mængder tørv og tørvestrøelse. La Cour tilbød at betale for driften af den del af banen der lå mellem Ryomgård-Stenvad for egen regning, men det lykkedes ikke at få lavet en aftale med banens likvidationsudvalg. Den 30. juni 1956 var sidste dag med tog på Gjerrildbanen fra Ryomgård. I de følgende måneder blev Gjerrildbanens spor taget op. Den lille remise i Ryomgård blev revet ned og de håndbetjente bomme ved Slotsgade fjernet og erstattet med elektriske advarselssignaler og bomme.
Efter Gjerrildbanens nedlæggelse kunne DSB nedlægge et par stillinger på Ryomgård station og de to sidste remisearbejdere blev forflyttet til Århus. På dette tidspunkt havde Ryomgård 875 indbyggere og på realskolen gik der 450 elever.
maj 1971 blev persontrafikken nedlagt på strækningen Randers-Ryomgård, men der blev frem til 1993 kørt godstog til Pindstrup, hvor der var en del trafik til virksomheden Novopan.
Pensioneret trafikkontrollør Rosenvinge var hovedkraften i at åbne et lille jernbanemuseum i 1981 i de tidligere postlokaler på Ryomgård station. Det lykkedes senere at købe DSB-remisen, og her flyttede museet til i 1995. Djurslands Jernbanemuseum drives siden 2005 af Dansk Jernbane-Klub, og der er åbent onsdage, torsdage og weekenderne i sommermånederne.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Kilde: Djurslands Jernbanemuseum, Museumsvej 2 8550 Ryomgård
Byggeår | 1876 |
Åbnet | 1876.08.24 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Jernbanegade 12, 8550 Ryomgård |
Stednavneforkortelse | Rå |
Højdeplacering over havet | 9,0 meter |
GPS koordinater | 56.380187,10.500533 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. august 2016 Download billede
Koed Trinbræt lå 44,4 km. fra første station.
Fra år 1900 voksede landsbyen og i løbet af 30 år opførtes 28 huse og gårde, heraf blev de 9 blev bygget på Ballevej syd for banen, ganske tæt ved vogterhus nr. 20.
I starten af 1930'ernes var der 41 huse i Koed, og hermed et grundlag for at etablere et trinbræt ved vogterhus nr. 20. Vogterhus nr. 20 ligger ved overkørsel for Ballevej mellem stationerne i Ryomgård og Kolind. Koed trinbræt var med en beskeden grusperron og et lille venteskur på nordsiden af sporet og blev taget i brug 15. maj 1934.
En del af Grenaabanens trinbrætter blev nedlagt i maj 1967, men Koed trinbræt overlevede. Men allerede i 1978 var de store forandringer i gang på Århus-Grenaa banen. De gamle MO-motorvogne blev udskiftet med de nye togsæt litra MR og Køreplanen forbedredes året efter ved etablering af Århus Nærbane. DSB havde i den forbindelse besluttet at nedlægge to trinbrætter, Koed trinbræt samt Dagstrup mellem Mørke og Thorsager.
Den nystiftede "Foreningen til Bevarelse og Udbygning af Djurslands Jernbaner" protesterede straks, og man indledte en indsamling af underskrifter mod nedlæggelsen. Der blev skrevet mange protestbreve til politikere. Men Århus Amt accepterede nedlæggelsen af de to trinbrætter, protesterne syntes ikke at have nogen effekt. DSB's argumenter var svære at afvise da en trafiktællinger havde vist, at der i gennemsnit kun var en enkelt rejsende dagligt på hverdage og lørdage og søndage var der kun "en halv" rejsende i gennemsnit.
Byggeår | 1934 |
Åbnet | 1934.05.15 |
Nedlagt | 1979.05.27 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Ballevej 2, 8560 Kolind |
Højdeplacering over havet | 6,3 meter |
GPS koordinater | 56.372994,10.565772 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Koed Trinbræt.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Kolind
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B06329_006.tif
Kolind Station (Ko) [1876-2016] lå 46,0 km. fra første station.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1876 |
Åbnet | 1876.08.24 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Drasbeksgade 16A, 8560 Kolind |
Stednavneforkortelse | Ko |
Højdeplacering over havet | 3,3 meter |
GPS koordinater | 56.362702,10.588263 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Nødager Grusgrav (Nøg) lå 49,9 km. fra første station.
Byggeår | 1876 |
Åbnet | 1876 |
Nedlagt | 1933 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Nøg |
Højdeplacering over havet | 4,8 meter |
GPS koordinater | 56.35685724942573,10.642876747402688 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Nødager Trinbræt med Sidespor (Ndt) lå 50,8 km. fra første station.
Det var ikke mange togafgange Nødager trinbræt havde og det fortælles at om morgenen når skolebørnene skulle med tog kom der mest godstog, som så sagtnede farten og så kunne folk springe på. Det var jo gerne de elever som gik på Realskole i Trustrup, der måtte udsættes for det. På turen hjem så sagtnede toget farten og elev og skoletaske kom af i farten.
Vest for Nødager trinbræt lå Nødager grusgrav, hvor der via et sidespor blev hentet grus, både ved anlæggene af Randers-Grenaa og Århus-Ryomgård og til vedligeholdelse af banerne i de efterfølgende år. Sidesporet til grusgraven blev fjernet i 1933.
Nødager trinbræt blev nedlagt igen den 27. maj 1967.
Byggeår | 1934 |
Åbnet | 1934.05.15 |
Nedlagt | 1967.05.27 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Ndt |
Højdeplacering over havet | 3,7 meter |
GPS koordinater | 56.355853,10.655638 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Hallendrup Trinbræt (Hld) lå 53,8 km. fra første station.
I det første år efter billetsalgets åbning kunne man indberette en indtægt på 428 kr. og 17 øre fra billetsalg og en indtægt fra gods på 14 kr. og 20 øre samt andre indtægter på 1 kr. og 40 øre.
Da et stigende antal passagerer benyttede toget til og fra billetsalgsstedet, udarbejdede Statsbanernes tegnestue i marts 1920 en tegning af en ventebygning opført af træ. Tegningen blev signeret af DSB´s overarkitekt Heinrich Wenck. Træbygningens var en slags overdækket veranda som indgangsparti med buer mellem fire træsøjler og kendes ikke fra andre statsbanebygninger, og minder mere om udvidet udgave af de portvagthuse, der står på Kastellet i København.
Billetsalgsstedet blev nedlagt 31. december 1956 og erstattet af et trinbræt uden betjening, hvor trinbrættet blev flyttet 200 meter længere mod vest, på den anden side af vejoverskæringen. Her blev der anlagt en primitiv grusperron med et lille og enkelt venteskur.
Den nu overflødige ventebygning fra 1920 blev købt af Balle Idrætsforening for 800 kr. som klubhus ved Balle sportsplads. En samling frivillige fra foreningen pillede huset Ned og på en lånt lastbil blev de mange dele kørt til Balle, men den demonterede ventebygning blev aldrig genrejst, og den lå i lang tid i et hjørne af sportspladsen.
Byggeår | 1956 |
Åbnet | 1956.12.31 |
Nedlagt | 1967.05.27 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Albøgevej, 8570 Trustrup |
Stednavneforkortelse | Hld |
Højdeplacering over havet | 21,3 meter |
GPS koordinater | 56.34560787779512,10.70621054356 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Trustrup Trinbræt (Tu) [1978-2016] lå 58,3 km. fra første station.
Aarhus-Grenaa blev hovedstrækningen på banen og blev til den nuværende Grenaabane, hvor Randers-Ryomgård delen af banen blev nedlagt 2. maj 1971.
Med tilblivelsen af Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ) den 26. marts 1901 blev Trustrup et knudepunkt på Djursland.
Ebeltoft-Trustrup banens hovedkontor var placeret i Ebeltoft, men i 1902 udvidede ETJ med depotspor, drejeskive og remise i Trustrup.
Trustrup ophørte reelt med at være endestation i 1932, hvor alle banens tog kørte videre til Grenaa og fra 1934 kørte togene helt til Grenaa Havn ned til Hundested færge.
Ebeltoftbanen blev nedlagt 31. marts 1968 og Trustrup Station blev nedsat til trinbræt den 28. maj 1978, hvor signalerne blev fjernet året efter den 14. marts 1979.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1876 |
Åbnet | 1978.05.25 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Stationsgade, 8570 Trustrup |
Stednavneforkortelse | Tu |
Højdeplacering over havet | 32,0 meter |
GPS koordinater | 56.35067136812354,10.771619736685404 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Homå Trinbræt (Hom) lå 61,0 km. fra første station.
Året efter anskaffede ETJ sin første motorvogn, og kørslen videre til Grenaa blev udvidet til to togpar dagligt. I april 1926 blev der oprettet et trinbræt ved Homå, mellem Trustrup og Grenaa. DSB var ikke synderligt interesseret i at oprette et trinbræt der, så udgifterne til etablering af grusperron og venteskur blev betalt af ETJ, selv om trinbrættet lå på en statsbanestrækning.
I begyndelsen var det kun ETJ's tog der standsede, hvis der var passagerer til og fra Homå, men det ændredes fra 15. maj 1928 hvorefter også DSB's tog standsede ved Homå trinbræt.
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926.04.25 for (ETJ) og 1928.05.22 (DSB) |
Nedlagt | 1955.05.22 |
Nedrevet | 2011 (Februar) |
Stednavneforkortelse | Hom |
Højdeplacering over havet | 25,7 meter |
GPS koordinater | 56.36882012283403,10.809795641056345 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Homå Trinbræt.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Trustrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08106_037.tif
Ålsø Trinbræt lå 63,4 km. fra første station.
Et sidespor øst for overskæringen blev anlagt og taget i brug i juli 1881, og i juni 1889 blev den nye Holdepladsbygning vest for vogterhuset indviet og ekspeditionsomfanget udvidet, så Ålsø fik status af holdeplads med offentligt sidespor.
Fra og med maj 1922 fik Ålsø status af station, men gennem årene faldt stationens trafik. Fra 1956, var Ålsø Station kun i visse dele al døgnet betjenes af stationspasser (SR § 58 afsnit I) og i den resterende del af tidsrummet ubetjent (SR § 13) og i denne tid formelt betragtet som holdested. Fra 1960 car Ålsø Station ikke er dækket af hovedsignal og dermed formelt set kun at betragte som holdested. Ålsø Station blev nedrykket til trinbræt fra den 1. november 1961, hvorefter sidesporet straks blev taget op. Ålsø Trinbræt blev nedlagt 27. maj 1967.
Byggeår | 1961 |
Åbnet | 1961.11.01 |
Nedlagt | 1967.05.27 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Ålsø Stationsvej 9, 8500 Grenaa |
Højdeplacering over havet | 22,9 meter |
GPS koordinater | 56.376710877871744,10.836234436659637 |
Hessel Sidespor (Hsl) lå 66,0 km. fra første station.
Byggeår | 1933 |
Åbnet | 1933 |
Nedlagt | 1968 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Hsl |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 56.38940454679876,10.871631051660092 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hessel Sidespor.
Titel: - 1961 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Grenå
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H11750_024.tif
Rugvænget Sidespor (Rug) lå 66,5 km. fra første station.
Byggeår | 1991 |
Åbnet | 1991 |
Nedlagt | 1997.06.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Rug |
Højdeplacering over havet | 1,5 meter |
GPS koordinater | 56.393524009388045,10.872676532333966 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022 Download billede
Grenaa Station (Gr) [1876-2016] var Grenaabanen, Aarhus-Ryomgård-Grenaa Jernbane's endestation og lå 68,8 km. fra første station.
Grenaa Station direkte forbindelse med Aarhus. 1. december 1877 åbnede Østjyske Jernbane en sidebane fra Ryomgård til Aarhus Østbanegård. Få år senere begyndte togene at køre direkte mellem Aarhus og Grenaa, og Randers-Ryomgård-banen blev en sidebane, som mest havde godstrafik. Denne bane blev nedlagt i 1993 efter at persontrafikken var ophørt allerede 2. maj 1971.
Nogle af Ebeltoft-Trustrup Jernbanes tog fortsatte fra 1924 via DSB-sporet til Grenaa og fra 1932 var det alle banens tog. I 1934 startede Grenaa-Hundested Færgefart, og både DSB og Ebeltoftbanen kunne via Grenaa Havnebane køre helt til færgekajen. I sommerkøreplansperioderne 1952 og 1953 kørte der iltog mellem Aalborg og Grenaa Havn.
Mens der stadig var meget godstrafik, blev havnebanen suppleret med den såkaldte "bjergbane" op til fabriksområderne ved Bredstrupvej i nordbyen. DSB's tidligere godstrafik på Grenaa Station blev 1998-2001 opretholdt af Privatbanen Sønderjylland.
Grenaa Havnebane har i en del år været lukket for trafik, men fra 29. april til 17. oktober 2014 kunne der igen forekomme togkørsel på den. Aarhus Nærbane var spærret mellem Skolebakken i Aarhus og Aarhus H pga. etablering af letbanen ved Dokk1. Dermed blev Grenaabanen afskåret fra omverdenen og fra at få sine Desiro-tog vedligeholdt på værkstedet i Odder. DSB stationerede 11 MR-tog på Grenaabanen og lavede et interimistisk værksted for dem på Grenaa Varmeværk, der ligger for enden af "bjergbanen".
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1876 |
Åbnet | 1876.08.24 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Stationsplads 4, 8500 Grenaa |
Stednavneforkortelse | Gr |
Højdeplacering over havet | 3,7 meter |
GPS koordinater | 56.412682,10.879434 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. maj 2022 Download billede