Lunderskov-Esbjerg-Varde - operatør: DSB, en artikel om Lunderskov-Esbjerg-Varde




I dag er det vanskeligt at forestille sig, men faktisk var strækningen Esbjerg - Lunderskov ikke særlig højt prioriteret i starten. Dette ændredes dog dramatisk da man i året 1864 mistede sønderjylland.

Mere vigtigt endnu var at forbindelserne til England blev oppriorioteret. Selv samme dag som loven om Esbjerg Havn blev vedtaget blev også loven om anlæg af en jernbane Varde - Lunderskov vedtaget. Oprindeligt var loven mere åben omkring om hvilket punkt på Østbanen der skulle forbindes til, men i 1870 blev dette fastsat til Lunderskov.

Anlægget kom hurtigt i gang og i september 1874 kunne man påbegynde prøvekørslerne. Den 3. oktober 1874 blev strækningen åbnet for regelmæssig trafik.

I dag er de aktive strækninger delt efter en lidt anden orden: Esbjerg - Bramminge, Bramminge - Lunderskov og Esbjerg - Varde.

Den sorteste dag på strækningen var formentlig den 26. juli 1913 - Bramminge katastrofen: Eksprestoget der var afgået fra København klokken 08:20 med rejsende til Englandsbåden i Esbjerg nådede aldrig længere end til Bramminge. Klokken 16:20 kørte toget af sporet 1 km vest for Bramminge. 15 personer blev dræbt og 54 blev såret. Blandt de dræbte var den kendte politiker Peter Sabroe. Ulykkesårsagen blev angivet som en "solkurve" hvor sporet er udvidet pg.a. varme.


Vigtige stamdata for Lunderskov-Esbjerg-Varde

Jernbanens længde i km 73,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 24. april 1868 - LOV nr 17501
BaneforkortelseDSB
Jernbanen åbnet1874.10.03
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Hastighed max180 km/t
Hastighed gennemsnitlig max143 km/t
DSB banenummer97
TogkontrolsystemATC
Max akseltryk22,5 tons
Max metervægt7,2 t/m
Sikrede overkørsler0
Usikrede overkørsler0
Bane statusHovedbane



Lunderskov-Esbjerg-Varde havde følgende stoppesteder



Lunderskov Station (Lk) var Lunderskov-Esbjerg-Varde banens første station

Den nuværende stationsbygning er fra 1887 og er i dag fredet.

Byggeår1866
Åbnet1866.11.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseTorvet 2, 6640 Lunderskov
StednavneforkortelseLk
Højdeplacering over havet36,8 meter
GPS koordinater55.479961,9.303439


Billede af Lunderskov Station.
Billede af Lunderskov Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede



Andst Station (Ant) lå 4,0 km. fra første station.

Andst Billetsalgssted startede fra vogterhus nummer 3a, men blev i 1908 opgraderet til station med en ny stationsbygning.

Andst Stationen blev nedlagt i 1969 og er solgt til privat beboelse.

Byggeår1908
Åbnet1908
Nedlagt1969
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 16, 6600 Vejen
StednavneforkortelseAnt
Højdeplacering over havet44,0 meter
GPS koordinater55.469662,9.239517


Billede af Andst Station set fra vejsiden.
Billede af Andst Station set fra vejsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020
Download billede



Vejen Station (Vn) lå 11,0 km. fra første station.

Vejens første station åbnet den 3. oktober 1874 sammen med strækningen Lunderskov-Esbjerg-Varde. Vejen Station blev en god landstation, og Vejen by voksede med store industriforetagender og Vejen Station blev efterhånden til en stor station. En større stationsbygning blev påkrævet under 1. verdenskrig og den 25. august 1917 blev Vejen Station knudepunkt, da Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (TKVJ) blev åbnet med hovedstrækningen Troldhede-Kolding og sidebanen Gesten-Vejen. Ved den lejlighed blev den oprindelige stationsbygning fra 1874 erstattet af den nuværende, der blev tegnet af overarkitekt Heinrich Wenck.

Vejen Station var endestation for Vejen-Gesten-sidebanen, en sidebane til Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (TKVJ). Troldhedebanens spor endte blindt øst for stationsbygningen, og her opførte banen et mindre maskindepot med remise og kulgård.

Sidebanen Gesten-Vejen blev nedlagt allerede den 1. april 1951 og resten af Troldhedebanen blev først nedlagt den 31. marts 1968.

I 1962 fik FDB's centrallager et firmaspor, der stort set fulgte Troldhedebanens tracé. Sporet er nu taget op, men tracéet er bevaret på de 1½ km til Coop Region Syd Tørvarecenter, som det hedder i dag.

I 1992 blev Vejen stationsbygningen og signalhuset i stationens vestlige ende fredet. Fredningen gør at der ikke kan foretages ændringer på bygningen udvendig. Fredningen omfatter også det gamle centralapparat fra 1918, som stadig står tilbage.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseBanegårdspladsen 1, 6600 Vejen
StednavneforkortelseVn
Højdeplacering over havet42,0 meter
GPS koordinater55.475925,9.136266


Billede af Vejen Station.
Billede af Vejen Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020
Download billede



Brørup Station (Bp) lå 19,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanegade 1, 6650 Brørup
StednavneforkortelseBp
Højdeplacering over havet60,1 meter
GPS koordinater55.482805,9.016278


Billede af Brørup Station.
Billede af Brørup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. maj 2020
Download billede



Holsted Station (Hq) lå 26,0 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanegade 4A, 6670 Holsted
StednavneforkortelseHq
Højdeplacering over havet45,3 meter
GPS koordinater55.484901,8.914203


Billede af Holsted Station.
Billede af Holsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020
Download billede



Gørding Station (Gø) lå 33,0 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
Nedrevet2013 (august 2013 blev stationsbygningerne revet ned)
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanegade, 6690 Gørding
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet22,6 meter
GPS koordinater55.469648,8.800787


Billede af Gørding Station er nedrevet og afløst af dette Trinbræt.
Billede af Gørding Station er nedrevet og afløst af dette Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020
Download billede



Bramming Station (Bm) lå 39,0 km. fra første station.

Andre navne og stavemåderBramminge (indtil den 1. april 1968)
Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanegade 9, 6740 Bramming
StednavneforkortelseBm
Højdeplacering over havet15,0 meter
GPS koordinater55.464735,8.706800


Billede af Bramming Station.
Billede af Bramming Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020
Download billede



Tjæreborg Station (Tb) lå 47,0 km. fra første station.

Andre navne og stavemåderFør 01.07.1889 Tjereborg i Fabers køreplaner.
Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
Nedrevet2002 Juli/August (Stationsbygningerne)
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseTjæreborg Stationsvej, 6731 Tjæreborg
StednavneforkortelseTb
Højdeplacering over havet12,1 meter
GPS koordinater55.466396,8.579331


Billede af Tjæreborg Station er nedrevet og afløst af dette Trinbræt.
Billede af Tjæreborg Station er nedrevet og afløst af dette Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020
Download billede



Jerne Trinbræt (Jne) lå 53,7 km. fra første station.

Øst for Esbjerg Station bygger Banedanmark Jerne Station og Stationen åbnede den 13. december 2020. Esbjerg Kommune bygger stationens forplads, som forventes at stå klar i foråret 2021.

Jerne Station bliver en lokalstation på Esbjerg Nærbane, der kører mellem Varde, Esbjerg og Ribe, som skal betjenes af de regionale tog i området, med omkring to tog i timen i hver retning.

Den nye station er placeret ved Skolebakken, da det er vurderet at være den mest hensigtsmæssige placering set i forhold til oplandet (antal beboere, arbejdspladser og studiepladser i nærområdet).

Adgang til perronerne etableres fra Skolebakken. På grund af den store niveauforskel mellem vejen og jernbanen, etablereres der elevatorer fra Skolebakken op til perronerne.

Perronlængde: 90 meter (en sydlig og en nordlig perron)
Perronbredde: 3,35 meter
Højde over niveau: 3-5 meter over omkringliggende terræn
Adgangsforhold: Trapper og to elevatorer

Byggeår2020
Åbnet2020.12.13
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseJne
Højdeplacering over havet17,2 meter
GPS koordinater55.47455337838196,8.485922195093217




Esbjerg Station (Es) lå 56,0 km. fra første station.

Esbjerg havn blev anlagt ifølge Lov af 24. april 1868 og i forbindelse med planlægningen af havnes kom Esbjerg også med på jernbaneloven og Esbjergs fik sin første stationsbygning i 1874, hvor byen først ved at opstå, men nu vokset til 460 indbyggere i 1870. Stationen blev i første omgang klassificeret som bystation af 3. Klasse, og ikke vigtig. Esbjerg "nøjes" med en 30 meter lang og otte meter bred træbygning. Den havde lodret bræddebeklædning udvendig og tjærepaptag. Der var dog fra begyndelsen ventesal for både 2. og 3. klasse.

Bygningen kom i folkemunde til at hedde "skuret". I 1890'erne voksede Esbjerg til Danmarks tredjestørste godsstation, og "skuret" var blevet for lille. Byen var nu vokset til 13.355 indbyggere i 1901 og fortjente en mere tilsvarende stationen med bedre forhold for passagererne. Løsningen blev den nuværende ikoniske station efter overarkitekt Heinrich Wencks blev den indviet i 1904 og "Skuret" blev nedrevet efter 30 år tro tjeneste.

Esbjergs monumentale stationsbygning er i rødsten. Bygningen har toetages midterbygning med udnyttet tagetage og skifertag. Den er flankeret af to fløjbygninger i en etage. Bygningen har fire tårne på facaden og på det udvendige eksteriør kan man se enkelte ligheder med det arbejde Wenck var i gang med på Gedser station. Nogle at ideerne fra Esbjergs stationsbygning blev genbrugt da Wenck tegnede Københavns Hovedbanegård 7 år senere.

Esbjerg station blev fredet i 1983 og blev præmieret i 2002 for smuk renovering af Esbjerg Byfond.

Byggeår1902
Åbnet1904
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanegade 31, 6700 Esbjerg
StednavneforkortelseEs
Højdeplacering over havet12,8 meter
GPS koordinater55.467817,8.458220


Billede af Esbjerg Station.
Billede af Esbjerg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024




Guldager Station (Gu) lå 63,0 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseGuldager Stationsvej 101, 6710 Esbjerg V
StednavneforkortelseGu
Højdeplacering over havet20,6 meter
GPS koordinater55.536025,8.440122


Billede af Guldager Station.
Billede af Guldager Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024




Varde Station (Va) var Lunderskov-Esbjerg-Varde's endestation og lå 73,0 km. fra første station.

Varde station blev indviet 3. oktober 1874 samtidig med jernbanestrækningen Esbjerg-Varde.
Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.

28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet.
Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.

Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationspladsen 3, 6800 Varde
StednavneforkortelseVa
Højdeplacering over havet5,1 meter
GPS koordinater55.616100,8.484255


Billede af Varde Station.
Billede af Varde Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023
Download billede



Litteratur for: Lunderskov-Esbjerg-Varde

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7