Skanderborg-Silkeborg - operatør: DSB, en artikel om Skanderborg-Silkeborg
"Den Jyske Midtbane" er anlagt over tre omgange. Den første del mellem Skanderborg og Silkeborg blev anlagt som en sidebane til Fredericia-Århus-banen og bygget som en kompensation, fordi denne bane ikke blev lagt over Silkeborg. Banen blev indviet 2. maj 1871.
Papirfabrikant Michael Drewsen var forkæmper for at den østjyske længdebane skulle gå gennem Silkeborg og da dette ikke blev en realitet, bestilte Michael Drewsen derfor dampskibet Hjejlen hos Burmeister og Wain for at redde byens og dens opland. Hjejlen blev leveret til Silkeborg i 1861. Planen var at skibet skulle indsættes i fast rutefart mellem Silkeborg og Ry, da Ry var en planlagt station på den østjyske længdebane.
Planen blev dog aldrig til noget, da linjeføringen blev ændret af flere omgange. Planen blev ændret til, at Hjejlen skulle føres gennem Mossø til Fuldbro Mølle da strækningen fra Vejle til Århus via Fuldbro Mølle blev vedtaget i januar 1863.
En senere undersøgelse viste at en mere direkte linjeføring mellem Horsens og Århus og en sidebane fra Skanderborg til Silkeborg ikke ville blive meget dyrere end jernbane og dampskibsløsningen med Hjejlen.
I maj 1866 vedtog rigsdagen så linjeføringen Vejle-Horsens-Skanderborg-Århus, med en sidebane til Silkeborg, hvor der var 3 forslag til linjeføringen for sidebanen Skanderborg- Silkeborg:
• Skanderborg-Silkeborg 29 km
• Lyngby-Silkeborg 35 km
• Hinnerup-Silkeborg 36 km
Valget faldt på Skanderborg-Silkeborg forbindelse, da den både var den billigste og korteste løsning og samtidig gav en god forbindelse til både Horsens og Århus og det blev vedtaget den 24. april 1868 at bygge banen.
Anlægs entreprisen blev givet til et konsortium bestående af murermester Lauriz Petersen og tømrermester Niels Nielsen fra København. I juli 1869 gik de i gang med arbejdet og det skred frem hurtigere end forventet, men vinteren 1869-1870 blev meget hård, så anlægsarbejdet blev i flere omgange standset. Den hårde vinter havde dog også dens fordele. For Gudenåen frøs til og man kunne udføre pilotering til Silkeborg broen fra isen. Heldet i de vejrliget forhold, at allerede i oktober 1870 var var selve banen færdig, med undtagelse af broen over Gudenåen. Broen skulle fremstillet i England og komme til Danmark som enkeltdele. I november 1870 ankom delene til Århus, som blev læsset på 16 jernbanevogne og kørt til Skanderborg.
I løbet af vinteren 1870 -1871 blev broen samlet og monteret og den 1. april 1871 blev banen besigtiget af statsbanernes overingeniør J. V. Tegner. Da der kun var småfejl, kunne entreprenøren overdrage banen til statsbanerne den 15. april. Hvor indvielsestoget kørte ind på Silkeborg Station. Efter den sædvanlige frokost erklæredes banen for åbnet. De sidste dage i april kørtes der prøvekørsler efter den kommende køreplan - man kunne komme med togene ved køb af billet til ordinær pris.
Den 2. maj blev banen sat i drift med 2 tog dagligt, som tilbagelagde de 29 km på 1 time og 15 min, dvs. en gennemsnitshastighed på under 25 km/t.
Vigtige stamdata for Skanderborg-Silkeborg
Jernbanens længde i km | 30,1 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 24. april 1868 - LOV nr 17501 |
Baneforkortelse | DSB |
Statstilskud i % | 100% |
Jernbanen indviet | 1871.05.02 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Max metervægt | 7,2 t/m |
Bane status | Regionalbane |
Skanderborg-Silkeborg havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Skanderborg Station (Sd) | 0,0 km | |
Alken Trinbræt (Ak) | 5,1 km | |
Ry Station (Ry) | 12,3 km | |
Alling Trinbræt (Alg) | 15,5 km | |
Laven Trinbræt (La) | 17,6 km | |
Svejbæk Trinbræt (Sv) | 23,2 km | |
Sejs Trinbræt (Ses) | 25,7 km | |
Silkeborg Station (Sl) | 30,1 km |
Skanderborg Station (Sd) var Skanderborg-Silkeborg banens første station
Skanderborg Station: En Nøgle til Byens Udvikling
Skanderborg Station, opført i 1868 som en del af den østjyske længdebane, har spillet en afgørende rolle i byens udvikling og er stadig et centralt knudepunkt for togtrafik i Østjylland. Den historiske jernbanestation blev hurtigt byens samlingspunkt og fungerede som et vigtigt mødested for både borgere og rejsende. Jernbanen banede ikke kun vej for moderne transport, men også for økonomisk vækst, der forvandlede Skanderborg fra en lille købstad til en vigtig regional by.Baggrund for Skanderborg Stations Oprettelse
Skanderborg Station blev en realitet i forbindelse med etableringen af den østjyske længdebane, som åbnede i 1868. På dette tidspunkt havde Skanderborg kun cirka 1.700 indbyggere, der i høj grad levede isoleret fra resten af landet. Byens placering på længdebanen betød dog, at den hurtigt blev forbundet med større byer som Aarhus og Fredericia, hvilket satte gang i både handel og kommunikation. Selvom der var stor debat i Folketinget om jernbanens rute og omkostningerne ved anlæggelsen, stod det hurtigt klart, at stationen ville få en afgørende betydning for regionens fremtidige udvikling.Jernbanens Indflydelse på Byen og Lokalområdet
Anlæggelsen af Skanderborg Station og dens strategiske placering fik stor betydning for den spirende industri i området. Byens købmænd og industriherrer udnyttede hurtigt jernbanens muligheder for at transportere varer mere effektivt. Dette skabte ikke blot flere arbejdspladser, men tiltrak også købmænd og forretningsfolk fra omkringliggende byer.Hestemarkederne i Skanderborg, der tidligere havde været små og lokale, voksede til at blive kendt på både nationalt og internationalt plan. På de største markeder kunne der være op mod 600 heste til salg, og købere kom fra både ind- og udland. Jernbanen gjorde det nemt og hurtigt at transportere hestene, hvilket kun forstærkede markedernes betydning.
Stationens Oprindelige Bygning
Den oprindelige stationsbygning blev tegnet af den danske arkitekt N.P.C. Holsøe, der stod bag mange af landets tidlige jernbanestationer. Bygningen indeholdt to små ventesale - én for 1. klasse og én for 2. klasse. Derudover var der en restauration, postekspedition og et toldlokale, som spillede en central rolle i byens handelsliv.Overfor stationen blev der i 1881 opført et gæstgiveri, Hotel Bellevue, der senere blev omdøbt til Jernbanehotellet. Hotellet blev hurtigt et populært sted for rejsende, der ankom til eller rejste fra Skanderborg, og bidrog yderligere til byens økonomi.
Banen til Silkeborg og Stationens Udvidelse
I 1871 åbnede jernbanestrækningen fra Skanderborg til Silkeborg, hvilket forstærkede stationens rolle som et vigtigt regionalt knudepunkt. Trafikken på stationen steg hurtigt, og inden længe blev det nødvendigt at udvide faciliteterne. Der blev overvejet flere løsninger, herunder en flytning af stationen tættere på byens centrum, men det blev besluttet at udvide den eksisterende station. I 1889 begyndte arbejdet med at bygge nye perroner samt en remise med plads til otte lokomotiver.I 1893 blev der som det første sted i Danmark anlagt en perrontunnel under sporene, hvilket gjorde det mere sikkert og praktisk for passagererne at krydse banen. Denne innovative løsning blev hurtigt en standard ved fremtidige stationer i landet.
Udfordringer med Vandforsyning til Damplokomotiverne
Som mange andre stationer i Danmark var Skanderborg Station afhængig af damplokomotiver i sine tidlige år. En af de største udfordringer var dog forsyningen af vand til disse lokomotiver. Da Skanderborg ikke havde et vandværk på dette tidspunkt, blev der i 1904 etableret en selvstændig vandforsyning. Et pumpehus blev bygget ved Sølyst, og vand blev pumpet op til et vandtårn på stationens område. Denne løsning sikrede, at damplokomotiverne kunne få den nødvendige mængde vand, hvilket var afgørende for driften.Vækst og Industrialisering
I takt med industrialiseringens fremmarch steg behovet for transport af varer og personer markant, og jernbanen blev en livline for regionen. Skanderborg Station blev et centralt knudepunkt for både lokal og regional transport, hvilket gjorde den til et vigtigt led i forbindelsen mellem det østlige og det vestlige Danmark.For at håndtere den stigende trafik blev der i 1920'erne anlagt et dobbeltspor mellem Fredericia og Aarhus, som gjorde det muligt for flere tog at passere samtidig. Dette mindskede flaskehalse og gjorde rejsetiden kortere for passagererne.
Nedrivning af Remisen og Vandtårnet
Med overgangen fra damplokomotiver til mere moderne diesellokomotiver og elektriske tog mistede faciliteter som remiser og vandtårne deres funktion. I 1970'erne blev remisen, der i flere år havde huset veteranlokomotiver, revet ned. Vandtårnet, som engang havde spillet en så central rolle i driften af damplokomotiverne, blev også fjernet. Baneterrænet blev samtidig omlagt og moderniseret for at gøre plads til nye spor og faciliteter.Nedrivning og Opførelse af en Ny Station i 1983
Trods flere udvidelser og moderniseringer gennem årene blev det klart i begyndelsen af 1980'erne, at den oprindelige stationsbygning ikke længere levede op til tidens krav. Derfor blev den gamle bygning revet ned i 1983, og en ny, moderne stationsbygning blev opført på samme sted.Den nye station blev designet med fokus på moderne faciliteter og større kapacitet til at håndtere de mange passagerer, der dagligt brugte stationen. Samtidig blev der bygget et nyt posthus samt en holdeplads for busser og taxaer, hvilket forbedrede forbindelserne mellem tog- og buspassagerer markant.
Skanderborg Station i Dag
Selvom stationens udseende og faciliteter har ændret sig markant siden dens opførelse i 1868, spiller den stadig en central rolle i regionens transportsystem. Den betjenes i dag af både DSB og Arriva og er et vigtigt stop for både InterCity, InterCityLyn og regionale tog. Stationens placering gør den populær blandt pendlere, der dagligt rejser til og fra større byer som Aarhus.For mange rejsende er Skanderborg Station også porten til byens største begivenhed, Smukfest, som hvert år tiltrækker tusindvis af besøgende. Stationens faciliteter er blevet moderniseret for at kunne håndtere den øgede trafik, som festivalen bringer med sig.
Skanderborg Station i Litteraturen
Skanderborg Station har også fundet vej ind i litteraturen. Den danske digter Sophus Claussen skrev digtet Rejseminder, der beskriver et møde på Skanderborg Station. Digtet åbner med linjerne:"Og det var paa Skanderborg Station,
der blev mine Tanker forfløjne.
Jeg saa en nydelig ung Person
med nøddebrune Øine."
Steffen Brandt fra TV·2 har desuden skrevet en sang med titlen På Skanderborg Station, som beskriver hans oplevelser på stationen og dens betydning som et samlingssted.
Fremtiden for Skanderborg Station
Selvom Skanderborg Station allerede har en lang og rig historie, fortsætter stationen med at udvikle sig og tilpasse sig de moderne krav til transport. Med sin strategiske placering i Østjylland vil stationen uden tvivl forblive en central del af regionens infrastruktur i mange år fremover.Byggeår | 1983 |
Åbnet | 1983 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanevej 3, 8660 Skanderborg |
Stednavneforkortelse | Sd |
Højdeplacering over havet | 48,3 meter |
GPS koordinater | 56.043611,9.926103 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2009 Download billede
Alken Trinbræt (Ak) lå 5,1 km. fra første station.
Alken Station bliv nedsat til Holdeplads i 1903, og i 1961 blev Alken Holdeplads nedsat til trinbræt.
Byggeår | 1961 |
Åbnet | 1961 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Alkenvej 40, 8660 Skanderborg |
Stednavneforkortelse | Ak |
Højdeplacering over havet | 28,9 meter |
GPS koordinater | 56.052609,9.845859 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Alken Trinbræt.
Titel: Alkenvej 44 - 1961 -
Person: Bygningsnavn: Alken station
Sted: Danmark, Jylland,
Vejnavn: Alkenvej
Husnummer: 40
Lokalitet: Alken
Postnummer: 8700
By: Horsens
Sogn: Dover
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H11644_021.tif
Ry Station (Ry) lå 12,3 km. fra første station.
N.P.C. Holsøe (oprindelig),
Heinrich Wenck (udvidelse),
K.T. Seest (ombygning)
Andre navne og stavemåder | Før __.__.18__ Rye. På oprindelig JFJ-sporplan benævnt Ry-Mölle. |
Byggeår | 1871 |
Åbnet | 1871.05.02 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Klostervej 3, 8680 Ry |
Stednavneforkortelse | Ry |
Højdeplacering over havet | 31,2 meter |
GPS koordinater | 56.091274,9.758531 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ry Station.
Titel: - 1958 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Rye
Vejnavn: Klostervej
Husnummer: 3
Lokalitet: Ry
Postnummer: By: Sogn: Gl. Rye
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1958
Note: Id: OD02847_014.tif
Alling Trinbræt (Alg) lå 15,5 km. fra første station.
Byggeår | 1871 |
Åbnet | 1871.05.02 |
Nedlagt | 1969 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Alg |
Højdeplacering over havet | 36,3 meter |
GPS koordinater | 56.11334562958929,9.733506949173464 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Alling Trinbræt.
Titel: - 1958 - Ringvej 2
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Alling
Vejnavn: Ringvej
Husnummer: 2
Lokalitet: Alling
Postnummer: 8680
By: Ry
Sogn: Alling
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1958
Note: I baggrunden ses Alling tringræt
Id: OD02713_016.tif
Laven Trinbræt (La) lå 17,6 km. fra første station.
Laven Station blev nedsat til trinbræt i 1968 og stationsbygningen nedrevet samme år.
Laven Trinbræt fik en stor og gennemgribende renovering i år 2000.
Byggeår | 1968 |
Åbnet | 1968 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Himmelbjergvej 106R, 8600 Silkeborg |
Stednavneforkortelse | La |
Højdeplacering over havet | 25,0 meter |
GPS koordinater | 56.124846,9.717421 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Laven Trinbræt.
Titel: - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Alling, Laven
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1955
Note: Id: OD01852_020.tif
Svejbæk Trinbræt (Sv) lå 23,2 km. fra første station.
Svejbæk får først navn, da jernbanen og holdepladsen blev etableres i 1871, hvor holdepladsen opkaldes efter Svejbæk Huse, som er en samling af nogle få huse på den anden side af snævringen. Navnet Svejbæk har formentlig en forbindelse til den lille bæk, som løber igennem området.
Svejbæk Holdeplads startede i vogterhus 13 og ved folketællingen i 1890 er Mads Olesen bosiddende i vogterhuset. Mads Olesen afgår dog ved døden i 1892 af lungebetændelse.
I 1900 blev Svejbæk Holdeplads opgraderet til station og der tilkom en ny stationsbygning beliggende ca. 600 meter længere mod nordvest. Lidt sydøst for stationen bygges en stationsmesterbolig, hvor Svejbæks første "rigtige" stationsforstander: Jens Jensen fra Ejlskov på Fyn, får bolig. Jens Jensen forestod stationsforstandertjansen fra 1900 til 1933.
Svejbæk Station fik i 1909 et offentligt sidespor, selvom der allerede havde været krydsningsspor i en årrække. Men trafikken var fortsat meget begrænse og i starten af maj 1968 ophørte godsekspeditionen.
Svejbæk Station blev den 28 maj 1968 nedsat til trinbræt og fjernstyret krydsningsstation.
Stationsbygningen blev nedrevet i 1984.
Alternative stavemåder: Svejbæk har også været stavet Svijbæk.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1968.05.28 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Julsøvej 241, 8600 Silkeborg |
Stednavneforkortelse | Sv |
Højdeplacering over havet | 28,6 meter |
GPS koordinater | 56.132807936612956,9.636525732460008 |
Sejs Trinbræt (Ses) lå 25,7 km. fra første station.
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1971.05.22 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Sindbjerg Mosevej, 8600 Silkeborg |
Stednavneforkortelse | Ses |
Højdeplacering over havet | 32,8 meter |
GPS koordinater | 56.144016,9.601106 |
Silkeborg Station (Sl) var Skanderborg-Silkeborg's endestation og lå 30,1 km. fra første station.
Den 12. november 1908 blev Gjernbanen (Silkeborg-Laurbjerg) åbnet. De kommende år blev banen udviddet sydfra til en diagonalbane skråt gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg. Den blev anlagt i flere etaper fra Bramming via Grindsted til Brande, og 1. oktober 1920 blev den sidste strækning åbnet fra Brande til Funder 6 km vest for Silkeborg på banen til Herning. Diagonalbanen blev nedlagt 23. maj 1971.
Privatbanerne Rødkærsbro-Kjellerup og Horsens-Bryrup blev forlænget til Silkeborg, hhv. 1. august 1924 og 10. maj 1929. De to privatbaner blev nedlagt 30. marts 1968.
Byggeår | 1871 |
Åbnet | 1871.05.02 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Drewsensvej 5, 8600 Silkeborg |
Stednavneforkortelse | Sl |
Højdeplacering over havet | 29,2 meter |
GPS koordinater | 56.164280,9.544143 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2010 Download billede