Herning-Skjern - operatør: DSB
Herning-Skjern jernbane, en vigtig del af den danske jernbanehistorie, blev etableret som en del af bestræbelserne på at forbinde forskellige regioner i landet og skabe bedre transportmuligheder. Optaget på Jernbaneloven af 18. juni 1879, jernbanen åbnede den 18. oktober 1881 og har spillet en afgørende rolle i regionens udvikling.
Skanderborg-Skjern-banen, kendt som Den Jyske Midtbane, strækker sig fra Skanderborg over Silkeborg og Herning til Skjern. Den første del af banen, mellem Skanderborg og Silkeborg, blev etableret som en sidebane til Fredericia-Århus-banen og blev indviet den 2. maj 1871. Den anden del, mellem Silkeborg og Herning, blev anlagt som den privatejede Silkeborg-Herning Jernbane (SHJ) og åbnede den 28. august 1877. Banen blev overtaget af Jysk-Fyenske Jernbaner, senere kendt som DSB, den 1. november 1879. Den tredje del, fra Herning til Skjern, blev etableret i henhold til loven af 16. juni 1879 og blev indviet den 1. oktober 1881. En betingelse for anlæggelsen var, at staten overtog SHJ.
Herning-Skjern jernbane blev betragtet som en vital forbindelse mellem forskellige byer og områder i Jylland. Den tillod transport af passagerer og varer på tværs af landskabet, hvilket bidrog til økonomisk vækst og udvikling af handel og industri i området.
I januar 2003 blev driften af hele strækningen overtaget af Arriva, som betjener ruten både som en del af Aarhus-Herning-Struer-forbindelsen og Herning-Esbjerg-forbindelsen. Moderniseringen af jernbanenettet har ført til forbedrede rejsefaciliteter og større effektivitet i transporten af passagerer og gods.