Herning-Skjern - operatør: DSB, en artikel om Herning-Skjern
Herning-Skjern jernbane, en vigtig del af den danske jernbanehistorie, blev etableret som en del af bestræbelserne på at forbinde forskellige regioner i landet og skabe bedre transportmuligheder. Optaget på Jernbaneloven af 18. juni 1879, jernbanen åbnede den 18. oktober 1881 og har spillet en afgørende rolle i regionens udvikling.
Skanderborg-Skjern-banen, kendt som Den Jyske Midtbane, strækker sig fra Skanderborg over Silkeborg og Herning til Skjern. Den første del af banen, mellem Skanderborg og Silkeborg, blev etableret som en sidebane til Fredericia-Århus-banen og blev indviet den 2. maj 1871. Den anden del, mellem Silkeborg og Herning, blev anlagt som den privatejede Silkeborg-Herning Jernbane (SHJ) og åbnede den 28. august 1877. Banen blev overtaget af Jysk-Fyenske Jernbaner, senere kendt som DSB, den 1. november 1879. Den tredje del, fra Herning til Skjern, blev etableret i henhold til loven af 16. juni 1879 og blev indviet den 1. oktober 1881. En betingelse for anlæggelsen var, at staten overtog SHJ.
Herning-Skjern jernbane blev betragtet som en vital forbindelse mellem forskellige byer og områder i Jylland. Den tillod transport af passagerer og varer på tværs af landskabet, hvilket bidrog til økonomisk vækst og udvikling af handel og industri i området.
I januar 2003 blev driften af hele strækningen overtaget af Arriva, som betjener ruten både som en del af Aarhus-Herning-Struer-forbindelsen og Herning-Esbjerg-forbindelsen. Moderniseringen af jernbanenettet har ført til forbedrede rejsefaciliteter og større effektivitet i transporten af passagerer og gods.
Skanderborg-Skjern-banen, kendt som Den Jyske Midtbane, strækker sig fra Skanderborg over Silkeborg og Herning til Skjern. Den første del af banen, mellem Skanderborg og Silkeborg, blev etableret som en sidebane til Fredericia-Århus-banen og blev indviet den 2. maj 1871. Den anden del, mellem Silkeborg og Herning, blev anlagt som den privatejede Silkeborg-Herning Jernbane (SHJ) og åbnede den 28. august 1877. Banen blev overtaget af Jysk-Fyenske Jernbaner, senere kendt som DSB, den 1. november 1879. Den tredje del, fra Herning til Skjern, blev etableret i henhold til loven af 16. juni 1879 og blev indviet den 1. oktober 1881. En betingelse for anlæggelsen var, at staten overtog SHJ.
Herning-Skjern jernbane blev betragtet som en vital forbindelse mellem forskellige byer og områder i Jylland. Den tillod transport af passagerer og varer på tværs af landskabet, hvilket bidrog til økonomisk vækst og udvikling af handel og industri i området.
I januar 2003 blev driften af hele strækningen overtaget af Arriva, som betjener ruten både som en del af Aarhus-Herning-Struer-forbindelsen og Herning-Esbjerg-forbindelsen. Moderniseringen af jernbanenettet har ført til forbedrede rejsefaciliteter og større effektivitet i transporten af passagerer og gods.
Vigtige stamdata for Herning-Skjern
Jernbanens længde i km | 40,6 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 18. juni 1879 |
Baneforkortelse | DSB |
Statstilskud i % | 100 % |
Jernbanen åbnet | 1881.10.18 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 100 km/t |
El drift | Nej |
Max metervægt | 7,2 t/m |
Bane status | Regionalbane |
Herning-Skjern havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Herning Banegård Center (Hr) | 0,0 km | |
Messecenter Herning Trinbræt (Hrm) | 2,5 km | |
Studsgård Trinbræt (Stu) | 6,7 km | |
Kibæk Trinbræt (Kæ) | 14,5 km | |
Brændselsnævnet Sidespor | 21,7 km | |
Troldhede Trinbræt (Td) | 22,8 km | |
Borris Trinbræt (Bs) | 30,4 km | |
Skjern Station (Sj) | 40,6 km |
Herning Banegård Center (Hr) var Herning-Skjern banens første station
Hernings første station stammede fra 1877, da den private Jernbane fra Silkeborg til Herning blev anlagt. 2 år senere blev banen konverteret til statsbane i 1879, for at forberede at banen i 1881 skutte forlængedes til Skjern.
Det var overarkitekt N.P.C. Holsøe der tegnede bygningerne, hvor selve stationsbygningen var med to lave sidefløje samlet om et højere indgangs- og midterparti. En plan der også ses på Skanderborg-Herning strækningens andre stationer. I den ene fløj blev der indrettet posthus, der var blevet flyttet hertil fra postmesterens gård på hjørnet af Torvet og Østergade.
I lighed med flere andre af Hernings huse, var stationens tag tækket med træspåner, som var et brandfarligt materiale – især når Hernings ikke havde egen brandsprøjte.
Med forlængedes til Skjern blev pladsforholdene for Hernings Stations alt for trange. For at skaffe mere plads flyttede Post- og Telegrafvæsenet til egen bygning vest for banegården i 1892. Pladsproblematikken blev helt galt, da der kom to nye baner henholdsvis til Holstebro i 1904 og til Viborg i 1906.
I 1906 blev den første station nedrevet og en ny større byggede man ovenpå fundamentet efter tegninger af arkitekt Heinrich Wenck. Bygningen i Herning var inspireret af den engelske stil med små kviste samt to store centrale kviste der rejste sig over taget. Murenes hvidkalkede blændinger, skifertag og de høje slanke skorstene er også engelske elementer.
Banegårdens indgangsparti bestod af en lang forhal med en række granitsøjler, herfra var der adgang til perron og billetsalg samt restauranter.
Godstransporten fik sin egen bygning i tilknytning til banegården mod øst. I samme retning placeredes remiseområdet.
Hernings anden banegård fra 1906 blev bygget så rigeligt stor, at endnu en landstrækning kunne optages da Givebanens blev forlænget i 1914. Alligevel fik Hernings anden banegård pladsmangel med tiden, men det var ikke persontrafikkens skyld - den ophørte på strækningen Herning-Viborg i 1971, men den stærke og stigende godstrafik. Arkitekt H.Wenck
Hernings anden banegård fungerede i mere end 70 år indtil den trafikale udvikling krævede en omfartsvej for at aflaste bymidten for vejtrafikken. DSB, Postvæsenet og Herning Kommune ønskede at samle hele den offentlige trafik på et sted, hvilket blev til Herning Banegårdscenter.
En ny pakkepostbygning på Godsbanevej blev taget i brug i 1975 som byggeriets første etape og efter mere end to års byggeri var den modernistiske bygning efter tegninger af Ole Ejnar Bonding og Jens Nielsen klar til indvielse 28. april 1979. Banegårdcentret blev en samlet løsning, som rummede både station, posthus, rutebilstation og rejsebureau.
Banegårdscentret blev placeret foran og ved siden af den tidligere banegård, hvorefter Jernbanegade blev sløjfet og den 30. november 1979, blev Dronningens Boulevard taget i brug.
Hernings tredje banegård blev taget i brug i 1979 og året forinden i 1978 blev Hernings anden banegård nedrevet.
I 2017 afsluttedes en større ombygning af stationsbygningen og Banegårdspladsen. Den hidtidige gangbro fra stationsbygningen skråt over pladsen til bybusterminalen ved Smedegade blev revet ned. I stedet opførtes en tilbygning vinkelret på stationsbygningen, hvor der fremover er kiosk og ventesale. Til gengæld blev de hidtidige faciliteter i den eksisterende stationsbygning fjernet bortset fra en gennemgang fra tilbygningen til gangbroen over sporene og der blev anlagt en ny busterminal på Banegårdspladsen.
Det var overarkitekt N.P.C. Holsøe der tegnede bygningerne, hvor selve stationsbygningen var med to lave sidefløje samlet om et højere indgangs- og midterparti. En plan der også ses på Skanderborg-Herning strækningens andre stationer. I den ene fløj blev der indrettet posthus, der var blevet flyttet hertil fra postmesterens gård på hjørnet af Torvet og Østergade.
I lighed med flere andre af Hernings huse, var stationens tag tækket med træspåner, som var et brandfarligt materiale – især når Hernings ikke havde egen brandsprøjte.
Med forlængedes til Skjern blev pladsforholdene for Hernings Stations alt for trange. For at skaffe mere plads flyttede Post- og Telegrafvæsenet til egen bygning vest for banegården i 1892. Pladsproblematikken blev helt galt, da der kom to nye baner henholdsvis til Holstebro i 1904 og til Viborg i 1906.
I 1906 blev den første station nedrevet og en ny større byggede man ovenpå fundamentet efter tegninger af arkitekt Heinrich Wenck. Bygningen i Herning var inspireret af den engelske stil med små kviste samt to store centrale kviste der rejste sig over taget. Murenes hvidkalkede blændinger, skifertag og de høje slanke skorstene er også engelske elementer.
Banegårdens indgangsparti bestod af en lang forhal med en række granitsøjler, herfra var der adgang til perron og billetsalg samt restauranter.
Godstransporten fik sin egen bygning i tilknytning til banegården mod øst. I samme retning placeredes remiseområdet.
Hernings anden banegård fra 1906 blev bygget så rigeligt stor, at endnu en landstrækning kunne optages da Givebanens blev forlænget i 1914. Alligevel fik Hernings anden banegård pladsmangel med tiden, men det var ikke persontrafikkens skyld - den ophørte på strækningen Herning-Viborg i 1971, men den stærke og stigende godstrafik. Arkitekt H.Wenck
Hernings anden banegård fungerede i mere end 70 år indtil den trafikale udvikling krævede en omfartsvej for at aflaste bymidten for vejtrafikken. DSB, Postvæsenet og Herning Kommune ønskede at samle hele den offentlige trafik på et sted, hvilket blev til Herning Banegårdscenter.
En ny pakkepostbygning på Godsbanevej blev taget i brug i 1975 som byggeriets første etape og efter mere end to års byggeri var den modernistiske bygning efter tegninger af Ole Ejnar Bonding og Jens Nielsen klar til indvielse 28. april 1979. Banegårdcentret blev en samlet løsning, som rummede både station, posthus, rutebilstation og rejsebureau.
Banegårdscentret blev placeret foran og ved siden af den tidligere banegård, hvorefter Jernbanegade blev sløjfet og den 30. november 1979, blev Dronningens Boulevard taget i brug.
Hernings tredje banegård blev taget i brug i 1979 og året forinden i 1978 blev Hernings anden banegård nedrevet.
I 2017 afsluttedes en større ombygning af stationsbygningen og Banegårdspladsen. Den hidtidige gangbro fra stationsbygningen skråt over pladsen til bybusterminalen ved Smedegade blev revet ned. I stedet opførtes en tilbygning vinkelret på stationsbygningen, hvor der fremover er kiosk og ventesale. Til gengæld blev de hidtidige faciliteter i den eksisterende stationsbygning fjernet bortset fra en gennemgang fra tilbygningen til gangbroen over sporene og der blev anlagt en ny busterminal på Banegårdspladsen.
Byggeår | 1977 |
Åbnet | 1979.04.28 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Banegårdspladsen 6A, 7400 Herning |
Stednavneforkortelse | Hr |
Højdeplacering over havet | 53,4 meter |
GPS koordinater | 56.133214,8.978207 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Messecenter Herning Trinbræt (Hrm) lå 2,5 km. fra første station.
Byggeår | 1997 |
Åbnet | 1997 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Mads Eg Damgaards Vej 60, 7400 Herning |
Stednavneforkortelse | Hrm |
Højdeplacering over havet | 54,5 meter |
GPS koordinater | 56.123689,8.944597 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Studsgård Trinbræt (Stu) lå 6,7 km. fra første station.
Studsgård Station blev nedsat til trinbræt i 1964.
Byggeår | 1881 |
Åbnet | 1964 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Momhøjvej 1, 7400 Herning |
Stednavneforkortelse | Stu |
Højdeplacering over havet | 51,6 meter |
GPS koordinater | 56.09176303010804,8.910554617562958 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Kibæk Trinbræt (Kæ) lå 14,5 km. fra første station.
Kibæk Station på strækningen mellem Herning og Skjern og blev opført ved banens åbning i 1881. Kibæk Station var oprindelig en rigtig god landstation, men Herning-Skjern banens stræknings degradering til sidebane uden gennemgående tog Skanderborg-Skjern skadede stationerne betydeligt. Kibæk Station blev nedsat til trinbræt med sidespor i 1974 og senere kun trinbræt.
Den oprindelige stationsbygning fra 1881 blev nedrevet i 1977 og den nuværende vente- og toiletbygning er blev bygget samme sted året efter i 1978.
Den oprindelige stationsbygning fra 1881 blev nedrevet i 1977 og den nuværende vente- og toiletbygning er blev bygget samme sted året efter i 1978.
Byggeår | 1974 |
Åbnet | 1974 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade 1, 6933 Kibæk |
Stednavneforkortelse | Kæ |
Højdeplacering over havet | 36,8 meter |
GPS koordinater | 56.032376,8.851926 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Brændselsnævnet Sidespor lå 21,7 km. fra første station.
Brændselsnævnets Sidespor (Brændselsnævnets Transportspor) blev oprettet i 1918, i slutningen af 1. verdenskrig, til transport af brunkul. Selve sporet var ca. 3 km langt og udgik fra Troldhede Station til brunkulslejet. Brændselsnævnet ejede ikke selv sidesporet og derfor blev der bygget en ekspeditionsbygning ved brunkulslejet, hvor en ekspeditionsassistent registrerede kørslerne og sørgede for afregningerne. Ekspeditionen blev nedlagt sammen med transporterne i sensommeren 1921 og sporet blev nedlagt med udgangen af 1921. Men sidesporet blev dog ikke helt nedlagt da den ca. første kilometer bibeholdes og fortsatte indtil 1924, stadig under navnet Brændselsnævnets Transportspor.
I maj 1920 fik Brændselsnævnet et privat damplokomotiv til transporterne i brunkulslejet.
I maj 1920 fik Brændselsnævnet et privat damplokomotiv til transporterne i brunkulslejet.
Byggeår | 1918 |
Åbnet | 1918 |
Nedlagt | 1921 (december) i brunkulslejet og sidste del i 1924 ved stationen. |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 21,1 meter |
GPS koordinater | 55.9979014912345,8.75638618827857 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Troldhede Trinbræt (Td) lå 22,8 km. fra første station.
Troldhede station havde remise, drejeskive, vandtårn, egen perron og 3 spor - fik senere 2 perroner og 4 spor.
Troldhede Station, var endestation for Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, men Troldhede Station havde forbindelse med Skanderborg-Skjern-banen.
Troldhede Station har været trinbræt siden 1973.
Troldhede Station, var endestation for Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, men Troldhede Station havde forbindelse med Skanderborg-Skjern-banen.
Troldhede Station har været trinbræt siden 1973.
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1973 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Td |
Højdeplacering over havet | 27,0 meter |
GPS koordinater | 55.99054892460916,8.744769821102016 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Borris Trinbræt (Bs) lå 30,4 km. fra første station.
Borris Station er nedsat til trinbræt i 1973?
Byggeår | 1881 |
Åbnet | 1973 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Borgergade 1, 6900 Skjern |
Stednavneforkortelse | Bs |
Højdeplacering over havet | 15,1 meter |
GPS koordinater | 55.95858127856335,8.644814011387988 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Skjern Station (Sj) var Herning-Skjern's endestation og lå 40,6 km. fra første station.
Skjern Station åbnede sammen med Herning-Skjern Jernbane i 1881. I 1920 tilkom også Skjern-Videbæk Jernbane.
Andre navne og stavemåder | Før 19.03.1952 Skern, før 15.05.1931 Skjern. |
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.08.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Bredgade 55A, 6900 Skjern |
Stednavneforkortelse | Sj |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 55.947650,8.492299 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. februar 2013 Download billede