Haderslev-Vojens-Gram-Arnum - operatør: HAJ, en artikel om Haderslev-Vojens-Gram-Arnum




Haderslev-Vojens-Gram-Arnum Jernbane: En Central Transportforbindelse i Sønderjylland

Haderslev-Vojens-Gram-Arnum jernbane, også kendt som en del af Haderslev Amts Jernbaner (HAJ), var en af de vigtigste smalsporede lokalbaner i Sønderjylland. Denne jernbane spillede en væsentlig rolle i regionens økonomiske udvikling og transportmuligheder fra slutningen af det 19. århundrede til begyndelsen af det 20. århundrede. Banen var i drift under forskellige navne og operatører, først som en del af Haderslebener Kreisbahn (HK) under tysk kontrol og senere som Haderslev Amtsbaner (HAB) efter genforeningen i 1920.

Banen bestod af flere strækninger, der tilsammen skabte en vigtig forbindelse mellem byerne Haderslev, Vojens, Gram og Arnum. Den blev etableret for at lette transporten af både passagerer og gods i et område, hvor vejnettet endnu ikke var fuldt udbygget. Banen blev dog nedlagt i forskellige faser mellem 1937 og 1939, da den ikke længere kunne konkurrere med de nye transportformer som lastbiler og personbiler.

Et tysk-præget jernbanenet i Sønderjylland

I modsætning til de danske jernbaner, der typisk blev samlet omkring én central station i byerne, blev de sønderjyske baner anlagt som selvstændige og isolerede strækninger under tysk kontrol. Da Sønderjylland var en del af Preussen efter 1864-krigen, blev banerne anlagt uden hensyntagen til statsbanerne eller andre eksisterende baner i området. Banestrækningerne snoede sig gennem oplandet og forbød en effektiv sammenkobling med de danske baner.

Før genforeningen i 1920 var de sønderjyske baner kendt som Haderslebener Kreisbahn (HK) eller Die Kleinbahnen des Kreises Hadersleben. Efter genforeningen blev HK omdøbt til først Haderslev Amtsbaner (HAB) og senere Haderslev Amts Jernbaner (HAJ).

Banens strækninger

Haderslev-Vojens-Gram-Arnum jernbanen bestod af flere delstrækninger, som blev anlagt på forskellige tidspunkter mellem 1899 og 1910:
  1. Haderslev Amtsbanegård-Ustrup: Åbnet den 4. august 1899 og nedlagt den 23. juni 1939. Banen var 11,3 km lang.
  2. Ustrup-Vojens Amtsbanegård: Åbnet den 4. august 1899 og nedlagt den 30. november 1938. Denne strækning målte 7,9 km.
  3. Vojens Amtsbanegård-Gram (Slot)-Gram By: Åbnet den 5. marts 1899 og nedlagt den 30. november 1938. Strækningen var 23,3 km lang.
  4. Gram By-Arnum: Åbnet den 13. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937. Strækningen var 7,8 km lang.

Disse baner var centrale for transporten af både passagerer og gods mellem Haderslev og de omkringliggende byer. Gram og Arnum var to af de vigtigste byer på strækningen, og begge havde stor gavn af jernbanen i forbindelse med eksport af landbrugsvarer og andre produkter.

Mergeltransport på banen

I 1926 begyndte banen at fragte mergel, en kalkholdig jordart, som blev brugt til at forbedre kvaliteten af landbrugsjorden i området. Mergellejerne lå ved Arnum, Fjersted og Roager, og herfra blev mergel transporteret på åbne vogne via jernbanen. Banen spillede en afgørende rolle i denne proces, idet de ofte oprettede interimistiske spor ud til de enkelte landmænd, så mergelen kunne nå de fjerne gårde.

Denne fragtopgave viste, at banen kunne tilpasse sig skiftende økonomiske og landbrugsmæssige behov i regionen. Den fleksible brug af interimistiske spor gjorde det muligt for jernbanen at understøtte lokale landmænd på en måde, som vejtransport endnu ikke kunne matche i effektivitet.

Arnum som jernbaneknudepunkt

Arnum blev et vigtigt knudepunkt i Haderslev Amts Jernbaners vestlige del. Strækningen fra Haderslev til Gram blev i 1910 forlænget til Arnum, hvilket yderligere styrkede byens rolle som transporthub. Året efter, i 1911, blev strækningen fra Arnum til Skærbæk anlagt. Dette skabte en direkte forbindelse mellem Haderslev Amts Jernbaner og Bramming-Tønder-banen, hvilket betød, at regionen fik adgang til en større del af det sønderjyske jernbanenet og videre til de tyske baner.

I dag er der kun få rester af Arnums jernbanefortid tilbage. Stationsbygningen er blevet omdannet til et forsamlingshus, mens den tidligere stationsforstanderbolig nu fungerer som missionshus. Remisen i Arnum, som husede jernbanens materiel, er dog bevaret og ligger på Vinkelvej 1A. Disse bygninger er et minde om den tid, hvor Arnum var et vigtigt knudepunkt for jernbanetrafikken i Sønderjylland.

Nedlæggelsen af banen

Ligesom mange andre smalsporede lokalbaner blev Haderslev-Vojens-Gram-Arnum-banen hårdt ramt af konkurrencen fra vejtransport. Efter 1. verdenskrig blev biler og lastbiler mere almindelige, og vejnettet blev kraftigt forbedret. Dette betød, at jernbanens rolle i transporten af både passagerer og gods blev overflødig.

Banens nedlæggelse begyndte i 1937, hvor strækningen mellem Gram By og Arnum blev lukket. Herefter fulgte strækningen fra Ustrup til Vojens og fra Vojens til Gram, som begge blev lukket i 1938. Den sidste strækning fra Haderslev Amtsbanegård til Ustrup blev lukket i 1939.

Arnums erhvervsliv og banens eftervirkninger

Jernbanen havde en betydelig indvirkning på Arnums erhvervsliv. Byen fik opført et hotel, postkontor og mejeri som følge af den øgede trafik og tilgængelighed, som banen medførte. Det højrupske andelsmejeri, som blev bygget i forbindelse med jernbanens aktivitet, står stadig i dag, dog i en forfalden tilstand på Mejerivej 2.

Det tidligere Arnum Hotel, der engang var et centralt punkt i byen, er nu blevet ombygget til lejligheder. Man kan dog stadig skimte teksten "Arnum Hotel" på bygningens gavl. Dette vidner om den tidligere tid, hvor jernbanen var en livsnerve for både erhvervsliv og lokalbefolkning i Arnum.

Arnum Hestemarked og byens rolle som mødested

I mange år var Arnum Hestemarked et af de mest kendte og velbesøgte markeder i Sønderjylland. Markedet blev afholdt årligt og tiltrak folk fra nær og fjern, især takket være de gode transportforbindelser med jernbanen. Markedet var et af de største sociale begivenheder i området og spillede en stor rolle i byens liv.

Desværre blev markedet nedlagt i 2015 på grund af stigende udgifter og faldende besøgstal. Det var et symbol på de ændrede tider og den nye økonomiske virkelighed, hvor transporten og handel foregik på andre måder, som ikke længere krævede jernbanens støtte.

Jernbanens arv i dag

Selvom Haderslev-Vojens-Gram-Arnum jernbanen ikke længere eksisterer, er dens arv stadig til stede i det sydlige Sønderjylland. De bevarede bygninger, som stationen i Arnum og remisen, er vidnesbyrd om en tid, hvor jernbanen var en uundværlig del af infrastrukturen i området. Den dag i dag kan man stadig finde spor af den gamle jernbane i landskabet, selvom skinnerne for længst er fjernet.

Haderslev Amts Jernbaner var en vigtig brik i regionens udvikling og er en del af den større historie om jernbanernes rolle i Danmark. Mens banerne måske ikke længere eksisterer, er deres historie med til at minde os om, hvordan transportformer og økonomiske systemer har ændret sig over tid.


Vigtige stamdata for Haderslev-Vojens-Gram-Arnum

Jernbanens længde i km 50,3
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
BaneforkortelseHAJ
Jernbanen åbnet1899.03.05
Persontrafik nedlagt1938.11.30
Godstrafik nedlagt1938.11.30
Jernbanen nedlagt1938.11.30
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.000 mm
Skinnevægt15,5 kg/m
BallastGrus
Hastighed max30 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusAmtsbane



Haderslev-Vojens-Gram-Arnum havde følgende stoppesteder



Banekort over Haderslev-Vojens-Gram-Arnum

Kort over benestrækningen: Haderslev-Rødding (HAJ)
Kort over benestrækningen: Haderslev-Rødding (HAJ)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 22. september 2011 - LINK til kilde.


Kort over benestrækningen: Gram-Arnum (HAJ)
Kort over benestrækningen: Gram-Arnum (HAJ)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 22. september 2011 - LINK til kilde.


Haderslev Amtsbanegård (Hab) var Haderslev-Vojens-Gram-Arnum banens første station

Haderslev Amtsbanegården eller Hadersleben Kleinbahnhof, som den hed under det tyske styre frem til genforeningen i 1920.

Den 3. marts 1899 åbnedes smalsporsbanen Hadersleben Kreisbahnhof (Amtsbanegården) – Christiansfeld, som den første af en lang række lokale kredsbaner (amtsbaner) som i årene efter århundredeskiftet skulle komme til at forbinde Haderslev med sit opland i alle retninger.

Haderslev amtsbaners smalsporede baner udgik alle fra Amtsbanegården ved Jomfrustien. Her var der anlagt en halvrund remise med 8 porte samt et stort værksted og det hele var placeret midt i byen. Med den første strækning til Christiansfeld skabte også en forbindelse via Statsbanegården.

Fra Amtsbanegården blev havnebanen anlagt. På strækningen mellem statsbanegården og havnen, via amtsbanegården var jernbanesporet firestrenget, og det var dermed muligt at føre de normalsporede godsvogne helt ned til havneområdet. Trafikken blev besørget af lokomotiver fra kredsbanerne: Kleinbahn des Kreises Hadersleben.

DSB overtog banerne fra Haderslev Amtsbaner i 1934 og Vojens-Haderslev banen fik endestation på Haderslev Amtsbanegård. De vestlige strækninger fra Gram By og Toftlund til Skærbæk blev nedlagt i 1937. Årøsundbanen blev nedlagt i 1938 efter at der året før kun havde kørt badetog til Kelstrup. Senere i 1938 blev Gram/Røddingbanen nedlagt, og det sidste tog på strækningen til Toftlund kørte 24. juni 1939.

Fra 1934 DSB begyndte at videreføre alle sine persontog fra statsbanegården og frem til amtsbanegården. Amtsbanegård fungerede herefter som station for DSB og maskindepotet flyttes også til en tidligere amtsbanebygning på amtsbanegården. Haderslev Statsbanestation skifter ved denne lejlighed navn til Haderslev Vestbanegård. Efter nedlæggelsen af de sidste amtsbaner, var betegnelsen Haderslev Amtsbanegård ikke længere et tidssvarende navn, og skiftede navn til Haderslev Bystation i 1943.

For at undgå to jernbaneoverskæringer i Haderslev, pga den stærkt trafikerede overskæring i Nørregade der på det tidspunkt var hovedvej 10, flyttede DSB i 1950 sin jernbanestation fra amtsbanegården og hen til den tidl. tyske Friedrichsschule i Nørregade, bygget i 1831, der havde stået tom siden 1945. Oprindeligt havde man forestillet sig en bystation på østsiden af Nørregade, men man valgte i den sidste ende, vest for Nørregade. Her etableredes jernbanestation, som overtog navnet Haderslev Bystation.

Amtsbanegården fortsatte herefter udelukkende som rutebilstation frem til den blev revet ned i 1962.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1950
Nedrevet1962
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
StednavneforkortelseHab
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater55.251326,9.492283


Postkort med Haderslev Amtsbanegård.
Postkort med Haderslev Amtsbanegård.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt


Noter til: Postkort med Haderslev Amtsbanegård.

Johs Lassen, Papierhandlung, Hadersleben.




Haderslev Sydbanegård lå 1,5 km. fra første station.

Efter åbningen af Haderslev Amts Jernbaners strækning til Rødding i 1899 indrettedes et billetsalgssted, Hadersleben Süderbrücke eller på dansk Haderslev Sønderbro Station, i en nærliggende kro. Senere året efter genforeningen fik stationen navnet Haderslev Sydbanegård i 1921.

Navngivning:
1899-1906 Hadersleben Süderbrücke eller på dansk Haderslev Sønderbro Billetsalgssted.
1906-1921 Hadersleben Süderbrücke eller på dansk Haderslev Sønderbro Station.
1921-1938 Haderslev Sydbanegård.

Haderslev Sydbanegård startede som mellemstationen på strækningen mellem Haderslev Amtsbanegård og Ustrup og videre vest på ad de to baner via Gram henholdsvis Strækningen mod vest fra Ustrup i en bue mod syd via Branderup til Toftlund, som blev indviet i 1904 og fra Toftlund til Arnum og videre til Skærbæk. Strækningen mod øst fra Sønderbro i Haderslev til Årøsund blev indviet i 1903.

Haderslev Sønderbro fik egen bygning i 1906.

Haderslev amtsbaner var meget udfordret med deres person- og godstrafik, og deres sidste strækning blev nedlagt i 1939 og dermed Haderslev Sydbanegård. Haderslev Sydbanegård blev nedrevet i 1964.

Byggeår1906
Åbnet1906
Nedlagt1939.06.23
Nedrevet1964
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
Højdeplacering over havet5,5 meter
GPS koordinater55.2476816181529,9.490261360144164




Erlev Trinbræt med Sidespor lå 3,9 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.08.04
Nedlagt1939.06.23
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet11,8 meter
GPS koordinater55.243281,9.476610




Erlev Kro Trinbræt lå 5,0 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.08.04
Nedlagt1939.06.23
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet34,5 meter
GPS koordinater55.227968,9.453207




Nørbygård Trinbræt med Sidespor lå 6,6 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.08.04
Nedlagt1939.06.23
NedrevetNedrevet
AdresseNørbygårdvej, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet45,3 meter
GPS koordinater55.214019,9.447095




Marstrup Station lå 7,5 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.08.04
Nedlagt1939.06.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseKalmargårdvej 3, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet44,5 meter
GPS koordinater55.208537,9.440367


Billede af Marstrup Station.
Billede af Marstrup Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Marstrup Station.

Titel:- 1959 -
Sted:Danmark, Jylland, Marstrup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B06157_022.tif




Pamhule Trinbræt lå 8,8 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.08.04
Nedlagt1939.06.23
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet44,9 meter
GPS koordinater55.208937,9.419824




Ustrup Station lå 11,3 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.08.04
Nedlagt1939.06.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseKnagsledvej 16, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet54,8 meter
GPS koordinater55.208364,9.380951


Billede af Ustrup Station.
Billede af Ustrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. februar 2021
Download billede



Høgelund Stationskro lå 12,9 km. fra første station.

Høgelund Stationskro, på Haderslev Amts Jernbaners strækning Haderslev-Vojens-Gram-Arnum, blev opført ved amtsbanens åbning i 1899 som en stor stationskro med udlejningsværelser og rejsestald.

Efter amtsbanens lukning i 1938, gik det ned ad bakke for stationskro og den endte sine dage som husvildebolig. Efter den gamle stationskro have stået tom i en årrække blev den nedrevet i 1972.

Byggeår1899
Åbnet1899.08.04
Nedlagt1938.11.30
Nedrevet1972
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseVedstedvej, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet39,5 meter
GPS koordinater55.207220,9.355696




Gammel Ladegård Station lå 16,0 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1899.08.04
Nedlagt1938.11.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseLadegårdvej 13, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet46,8 meter
GPS koordinater55.232124,9.341264




Jernhyt Trinbræt med Sidespor lå 17,0 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.08.04
Nedlagt1938.11.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet41,4 meter
GPS koordinater55.233369,9.323192




Vojens Amtsbanegård lå 19,2 km. fra første station.

Vojens Amtsbanegård havde en mere festligt udseende stationsbygning end den nærtliggende statsbanegård. Vojens Amtsbanegård åbnede den 5. marts 1899 som rebroussementsstation for Haderslev Amts Jernbaners strækninger: Haderslev-Vojens-Gram-Arnum.

Vojens Amtsbanegaard kom til ca. 35 år efter Vojens Statsbanegård og var beliggende ca. 300 meter syd for statsbanegården. Der har været en hel del overgangstrafik mellem statsbanegården og amtsbanegården, også efter genforeningen. Både Vojens Statsbanegård og Vojens Amtsbanegård havde en forbindelse til Haderslev. Fra statsbanegården var der 11,9 km bane og fra amtsbanegården var der hele 19,2 km bane.

De baner, som Vojens Amtsbanegård betjente lukkede inden for en ca. 1,5 års periode:
- Gram By-Arnum havde en længde på 7,8 km og nedlagt den 21. maj 1937.
- Gram-Rødding havde en længde på 8,5 km og nedlagt den 30. november 1938.
- Ustrup-Vojens-Gram havde en længde på 31,2 km og nedlagt den 30. november 1938.

Da Amtsbanestrækningerne nedlagdes i 1938, fik Vojens Amtsbanegaards stationsbygning en anden anvendelse i en lang årrække, indtil den omkring 1962 blev nedrevet, da arealet skulle anvendes til industribrug.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
Nedrevet1962
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseHans Grams Gade, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet42,0 meter
GPS koordinater55.245711,9.304040


Billede af Vojens Amtsbanegård ligger længst til højre i billedet.
Billede af Vojens Amtsbanegård ligger længst til højre i billedet.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vojens Amtsbanegård ligger længst til højre i billedet.

Titel:- 1947 -
Sted:Danmark, Jylland, Vojens
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1947
Id:L02152_020.tif




Skrydstrup Stationskro (Skr) lå 22,6 km. fra første station.

Skrydstrup Billetsalgssted åbnede sammen med Haderslev Amts Jernbaner strækning Vojens-Rødding den 4. marts 1899. I 1908 blev der oprettet en stationskro efter sønderjysk sædvane, hvor man kombinerede funktionen fra en jernbanestation med krohold.

Skrydstrup Stationskro lukkede med banen den 30. november 1938. Den gamle stationsbygning brændte i 1969 og blev revet ned i 1971.

Byggeår1908
Åbnet1908
Nedlagt1938.11.30
Nedrevet1971
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
StednavneforkortelseSkr
Højdeplacering over havet42,0 meter
GPS koordinater55.24263407921335,9.253698212432353




Uldal Station lå 24,3 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseUldalvej 32, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet51,8 meter
GPS koordinater55.245805,9.228950




Bæk Skov Station lå 26,2 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseBæk Skovvej 2, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet66,1 meter
GPS koordinater55.261607,9.221698




Kolsnap Station lå 27,3 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseKolsnapskovvej 1, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet60,3 meter
GPS koordinater55.261594,9.205184


Billede af Kolsnap Station.
Billede af Kolsnap Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Kolsnap Station.

Titel:- 1956 -
Sted:Danmark, Jylland, Nustrup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:H08358_027.tif




Store Nustrup Station lå 28,8 km. fra første station.

Byggeår1898
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseGartnervej 3, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet63,5 meter
GPS koordinater55.268472,9.187822


Billede af Store Nustrup Station.
Billede af Store Nustrup Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Store Nustrup Station.

Titel:- 1947 -
Sted:Danmark, Jylland, Gabøl
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1947
Id:L02154_030.tif




Lille Nustrup Station lå 30,2 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseBlomtoften 12, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet39,7 meter
GPS koordinater55.275780,9.169842




Øster Lindet Station lå 34,3 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseLindevej 12, 6630 Rødding
Højdeplacering over havet35,6 meter
GPS koordinater55.306643,9.143628


Billede af Øster Lindet Station.
Billede af Øster Lindet Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Øster Lindet Station.

Titel:Øster Lindet Kro - 1959 -
Bygningsnavn:Øster Lindet Kro
Sted:Danmark, Jylland, Ø. Lindet
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B04520_006.tif




Vester Lindet Station lå 37,5 km. fra første station.

Byggeår1898
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseVester Lindetvej 25, 6510 Gram
Højdeplacering over havet59,1 meter
GPS koordinater55.312703,9.098473


Billede af Vester Lindet Station.
Billede af Vester Lindet Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vester Lindet Station.

Titel:- 1959 -
Bygningsnavn:Banegården i Vester Lindet / Rutebilstation
Sted:Danmark, Jylland, Gram
Vejnavn:Vester Lindetvej
Husnummer:25
Postnummer:6510
By:Gram
Sogn:Gram
Ophav:Odense Luftfoto
År:1959
Id:OD02966_010.tif




Gram (Slot) Station lå 41,2 km. fra første station.

Gram Amtsbanegård eller Gram Slot Station, som den også blev kaldt, blev kraftigt ombygget efter banens nedlæggelse i 1938. Store dele af stationen blev nedrevet og den nuværende bygning, som i dag (2021) rummer Sønderjyllands Seniorhøjskole, blev opført på det gamle fundament, som ved lejligheden blev forlænget med ca. 50% mod nord øst.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
Højdeplacering over havet23,3 meter
GPS koordinater55.29504901411976,9.052986334828693


Billede af Gram (Slot) Station.
Billede af Gram (Slot) Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. juli 2023
Download billede



Gram (by) Banegård (Gra) lå 42,5 km. fra første station.

Gram (by) Banegård blev kraftigt ombygget efter banens nedlæggelse i 1938. Store dele af stationen blev nedrevet og bygningen blev genopbygget som rutebilsstation. Under processen fik den gamle smukke bygning fjernet alle de finurlige detaljer og det smukke murværk blev stænkpudset. Rutebilstationen kom til at indeholde 2 lejligheder, ventesal, frisørsalon og en lille café. Stationsbygningen blev nedrevet i 1981/1982 for at gøre plads Brugsen og parkeringspladser på torvet.

Byggeår1898
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
Nedrevet1981 (efteråret)
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
StednavneforkortelseGra
Højdeplacering over havet32,8 meter
GPS koordinater55.288355,9.048333


Billede af Gram (by) Banegård.
Billede af Gram (by) Banegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt




Tiset Trinbræt lå 45,7 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1910.09.13
Nedlagt1937.05.21
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet25,4 meter
GPS koordinater55.274684,9.014227




Arnum Station var Haderslev-Vojens-Gram-Arnum's endestation og lå 50,3 km. fra første station.

Arnum blev jernbaneknudepunkt i Haderslev Amts Jernbaners vestligste del. Strækningerne fra Haderslev til Gram og fra Haderslev til Toftlund blev i 1910 forlænget til Arnum, og strækningen Arnum-Skærbæk blev anlagt i 1911, så amtsbanerne fik forbindelse med Bramming-Tønder-banen. De tre vestlige amtsbanestrækninger blev nedlagt den 21. maj 1937.

De 3 baneforbindelser i Arnum var som følger:
• Gram By-Arnum åbnet den 13. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 7,8 km
• Toftlund-Arnum åbnet den 15. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 9,4 km
• Arnum-Skærbæk åbnet den 1. april 1911 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 21 km

Arnum blomstrede op som stationsby og fik hotel, postkontor og mejeri (Højrup Sogns Andelsmejeris). Mejeribygningen findes stadig på Mejerivej 2, dog meget forfalden her i år 2021. Det tidligere hotel, som lå på Kongevej 318 er i dag omdannet til lejligheder, men teksten "Arnum Hotel" anes stadig med meget svag på den hvide frise på gavlen over mod købmanden.

Arnum Station blev ombygget til forsamlingshus i 1947, mens stationsforstanderboligen på Vestergade 3 anvendes som missionshus. Stationen eksisterer stadig her i år 2021, men stationsforstanderboligen blev nedrevet i år 2020. Ud over stationen er remisen i Arnum bevaret på Vinkelvej 1A.

I vejkrydset Kastrupvej/Kongevej står en genforeningssten, der blev afsløret på 17-års dagen for afstemningen 10. februar 1920. Efter 2. Verdenskrig blev stenen også befrielsessten ved tilføjelse af årstallet 1945.

Arnum Hestemarked, der tidligere blev afholdt en gang om året, stoppede i 2015 på grund af dårlig økonomi og faldende besøgstal.

Byggeår1910
Åbnet1910.09.13
Nedlagt1937.05.21
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektWalter Czygan
AdresseVinkelvej 1, 6510 Gram
Højdeplacering over havet27,4 meter
GPS koordinater55.247699,8.968185


Billede af Arnum Station.
Billede af Arnum Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2021
Download billede



Litteratur for: Haderslev-Vojens-Gram-Arnum

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Haderslev Amts Jernbaner I : Dr. Mauves bane (Dansk Jernbane-Klub: 28)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Haderslev Amts Jernbaner I : Dr. Mauves bane (Dansk Jernbane-Klub: 28)
B. Wilcke
1971
144
Herfølge
Dansk Jernbane-Klub
65.841
Haderslev Amts Jernbaner II (Becherer Bygger Videre) (Dansk Jernbane-Klub: 29)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Haderslev Amts Jernbaner II (Becherer Bygger Videre) (Dansk Jernbane-Klub: 29)
Birger Wilcke
1971
136

Dansk Jernbane-Klub
65.841
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4