Haderslev-Vojens-Gram-Arnum banen bestod af 4 forskellige stykker bane, som er anlagt på forskellige tidspunker:
1. Haderslev amtsbanegård-Ustrup åbnet den 4. august 1899 og nedlagt den 23. juni 1939 - banen havde en længde på 11,3 km 2. Ustrup-Vojens amtsbanegård åbnet den 4. august 1899 og nedlagt den 30. november 1938 - banen havde en længde på 7,9 km 3. Vojens amtsbanegård-Gram (slot)-Gram By åbnet den 5. marts 1899 og nedlagt den 30. november 1938 - banen havde en længde på 23,3 km 4. Gram By-Arnum åbnet den 13. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 7,8 km
Vigtige stamdata for Haderslev-Vojens-Gram-Arnum (HAJ)
Haderslev Amtsbanegården eller Hadersleben Kleinbahnhof, som den hed under det tyske styre frem til genforeningen i 1920.
Den 3. marts 1899 åbnedes smalsporsbanen Hadersleben Kreisbahnhof (Amtsbanegården) – Christiansfeld, som den første af en lang række lokale kredsbaner (amtsbaner) som i årene efter århundredeskiftet skulle komme til at forbinde Haderslev med sit opland i alle retninger.
Haderslev amtsbaners smalsporede baner udgik alle fra Amtsbanegården ved Jomfrustien. Her var der anlagt en halvrund remise med 8 porte samt et stort værksted og det hele var placeret midt i byen. Med den første strækning til Christiansfeld skabte også en forbindelse via Statsbanegården.
Fra Amtsbanegården blev havnebanen anlagt. På strækningen mellem statsbanegården og havnen, via amtsbanegården var jernbanesporet firestrenget, og det var dermed muligt at føre de normalsporede godsvogne helt ned til havneområdet. Trafikken blev besørget af lokomotiver fra kredsbanerne: Kleinbahn des Kreises Hadersleben.
DSB overtog banerne fra Haderslev Amtsbaner i 1934 og Vojens-Haderslev banen fik endestation på Haderslev Amtsbanegård. De vestlige strækninger fra Gram By og Toftlund til Skærbæk blev nedlagt i 1937. Årøsundbanen blev nedlagt i 1938 efter at der året før kun havde kørt badetog til Kelstrup. Senere i 1938 blev Gram/Røddingbanen nedlagt, og det sidste tog på strækningen til Toftlund kørte 24. juni 1939.
Fra 1934 DSB begyndte at videreføre alle sine persontog fra statsbanegården og frem til amtsbanegården. Amtsbanegård fungerede herefter som station for DSB og maskindepotet flyttes også til en tidligere amtsbanebygning på amtsbanegården. Haderslev Statsbanestation skifter ved denne lejlighed navn til Haderslev Vestbanegård. Efter nedlæggelsen af de sidste amtsbaner, var betegnelsen Haderslev Amtsbanegård ikke længere et tidssvarende navn, og skiftede navn til Haderslev Bystation i 1943.
For at undgå to jernbaneoverskæringer i Haderslev, pga den stærkt trafikerede overskæring i Nørregade der på det tidspunkt var hovedvej 10, flyttede DSB i 1950 sin jernbanestation fra amtsbanegården og hen til den tidl. tyske Friedrichsschule i Nørregade, bygget i 1831, der havde stået tom siden 1945. Oprindeligt havde man forestillet sig en bystation på østsiden af Nørregade, men man valgte i den sidste ende, vest for Nørregade. Her etableredes jernbanestation, som overtog navnet Haderslev Bystation.
Amtsbanegården fortsatte herefter udelukkende som rutebilstation frem til den blev revet ned i 1962.
Efter åbningen af Haderslev Amts Jernbaners strækning til Rødding i 1899 indrettedes et billetsalgssted, Hadersleben Süderbrücke eller på dansk Haderslev Sønderbro Station, i en nærliggende kro. Senere året efter genforeningen fik stationen navnet Haderslev Sydbanegård i 1921.
Navngivning: 1899-1906 Hadersleben Süderbrücke eller på dansk Haderslev Sønderbro Billetsalgssted. 1906-1921 Hadersleben Süderbrücke eller på dansk Haderslev Sønderbro Station. 1921-1938 Haderslev Sydbanegård.
Haderslev Sydbanegård startede som mellemstationen på strækningen mellem Haderslev Amtsbanegård og Ustrup og videre vest på ad de to baner via Gram henholdsvis Strækningen mod vest fra Ustrup i en bue mod syd via Branderup til Toftlund, som blev indviet i 1904 og fra Toftlund til Arnum og videre til Skærbæk. Strækningen mod øst fra Sønderbro i Haderslev til Årøsund blev indviet i 1903.
Haderslev Sønderbro fik egen bygning i 1906.
Haderslev amtsbaner var meget udfordret med deres person- og godstrafik, og deres sidste strækning blev nedlagt i 1939 og dermed Haderslev Sydbanegård. Haderslev Sydbanegård blev nedrevet i 1964.
Høgelund Stationskro, på Haderslev Amts Jernbaners strækning Haderslev-Vojens-Gram-Arnum, blev opført ved amtsbanens åbning i 1899 som en stor stationskro med udlejningsværelser og rejsestald.
Efter amtsbanens lukning i 1938, gik det ned ad bakke for stationskro og den endte sine dage som husvildebolig. Efter den gamle stationskro have stået tom i en årrække blev den nedrevet i 1972.
Vojens Amtsbanegård havde en mere festligt udseende stationsbygning end den nærtliggende statsbanegård. Vojens Amtsbanegård åbnede den 5. marts 1899 som rebroussementsstation for Haderslev Amts Jernbaners strækninger: Haderslev-Vojens-Gram-Arnum.
Vojens Amtsbanegaard kom til ca. 35 år efter Vojens Statsbanegård og var beliggende ca. 300 meter syd for statsbanegården. Der har været en hel del overgangstrafik mellem statsbanegården og amtsbanegården, også efter genforeningen. Både Vojens Statsbanegård og Vojens Amtsbanegård havde en forbindelse til Haderslev. Fra statsbanegården var der 11,9 km bane og fra amtsbanegården var der hele 19,2 km bane.
De baner, som Vojens Amtsbanegård betjente lukkede inden for en ca. 1,5 års periode: - Gram By-Arnum havde en længde på 7,8 km og nedlagt den 21. maj 1937. - Gram-Rødding havde en længde på 8,5 km og nedlagt den 30. november 1938. - Ustrup-Vojens-Gram havde en længde på 31,2 km og nedlagt den 30. november 1938.
Da Amtsbanestrækningerne nedlagdes i 1938, fik Vojens Amtsbanegaards stationsbygning en anden anvendelse i en lang årrække, indtil den omkring 1962 blev nedrevet, da arealet skulle anvendes til industribrug.
Billede af Vojens Amtsbanegård ligger længst til højre i billedet. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.
Skrydstrup Billetsalgssted åbnede sammen med Haderslev Amts Jernbaner strækning Vojens-Rødding den 4. marts 1899. I 1908 blev der oprettet en stationskro efter sønderjysk sædvane, hvor man kombinerede funktionen fra en jernbanestation med krohold.
Skrydstrup Stationskro lukkede med banen den 30. november 1938. Den gamle stationsbygning brændte i 1969 og blev revet ned i 1971.
Gram Amtsbanegård eller Gram Slot Station, som den også blev kaldt, blev kraftigt ombygget efter banens nedlæggelse i 1938. Store dele af stationen blev nedrevet og den nuværende bygning, som i dag (2021) rummer Sønderjyllands Seniorhøjskole, blev opført på det gamle fundament, som ved lejligheden blev forlænget med ca. 50% mod nord øst.
Gram (by) Banegård blev kraftigt ombygget efter banens nedlæggelse i 1938. Store dele af stationen blev nedrevet og bygningen blev genopbygget som rutebilsstation. Under processen fik den gamle smukke bygning fjernet alle de finurlige detaljer og det smukke murværk blev stænkpudset. Rutebilstationen kom til at indeholde 2 lejligheder, ventesal, frisørsalon og en lille café. Stationsbygningen blev nedrevet i 1981/1982 for at gøre plads Brugsen og parkeringspladser på torvet.
Tiset Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Arnum Station var Haderslev-Vojens-Gram-Arnum's endestation og lå 50,3 km. fra første station.
Arnum blev jernbaneknudepunkt i Haderslev Amts Jernbaners vestligste del. Strækningerne fra Haderslev til Gram og fra Haderslev til Toftlund blev i 1910 forlænget til Arnum, og strækningen Arnum-Skærbæk blev anlagt i 1911, så amtsbanerne fik forbindelse med Bramming-Tønder-banen. De tre vestlige amtsbanestrækninger blev nedlagt den 21. maj 1937.
De 3 baneforbindelser i Arnum var som følger: • Gram By-Arnum åbnet den 13. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 7,8 km • Toftlund-Arnum åbnet den 15. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 9,4 km • Arnum-Skærbæk åbnet den 1. april 1911 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 21 km
Arnum blomstrede op som stationsby og fik hotel, postkontor og mejeri (Højrup Sogns Andelsmejeris). Mejeribygningen findes stadig på Mejerivej 2, dog meget forfalden her i år 2021. Det tidligere hotel, som lå på Kongevej 318 er i dag omdannet til lejligheder, men teksten "Arnum Hotel" anes stadig med meget svag på den hvide frise på gavlen over mod købmanden.
Arnum Station blev ombygget til forsamlingshus i 1947, mens stationsforstanderboligen på Vestergade 3 anvendes som missionshus. Stationen eksisterer stadig her i år 2021, men stationsforstanderboligen blev nedrevet i år 2020. Ud over stationen er remisen i Arnum bevaret på Vinkelvej 1A.
I vejkrydset Kastrupvej/Kongevej står en genforeningssten, der blev afsløret på 17-års dagen for afstemningen 10. februar 1920. Efter 2. Verdenskrig blev stenen også befrielsessten ved tilføjelse af årstallet 1945.
Arnum Hestemarked, der tidligere blev afholdt en gang om året, stoppede i 2015 på grund af dårlig økonomi og faldende besøgstal.
Byggeår
1910
Åbnet
1910.09.13
Nedlagt
1937.05.21
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Vinkelvej 1, 6510 Gram
Højdeplacering over havet
27,4 meter
GPS koordinater
55.247699,8.968185
Billede af Arnum Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.03.21 12:13:58