Laurbjerg-Silkeborg - operatør: DSB, en artikel om Laurbjerg-Silkeborg




Laurbjerg-Silkeborg Banen: Gjernbanen

Laurbjerg-Silkeborg banen, også kendt som Gjernbanen, var en vigtig dansk jernbanestrækning, der forbandt Silkeborg med Laurbjerg. Banen blev etableret som en del af jernbaneloven af 27. april 1900 og blev indviet i 1908. Denne artikel udforsker banens historie, dens unikke karakteristika, samt de udfordringer og beslutninger, der førte til dens nedlæggelse i 1971.

Banens Historie og Anlæggelse

Laurbjerg-Silkeborg banen havde sin oprindelse i jernbaneloven af 27. april 1900, der gav tilladelse til anlægget af en jernbane mellem Silkeborg og Langå. Banens åbning blev imidlertid forsinket af en række komplekse diskussioner mellem de involverede parter. Diskussionerne omhandlede blandt andet rettigheder og forpligtelser, hvilket gjorde, at anlægsarbejdet først for alvor begyndte i sommeren 1906.

Efter otte års forberedelser og forhandlinger blev banen endelig åbnet den 12. november 1908, men indvielsen foregik uden den store opmærksomhed, hvilket tyder på, at de involverede parter ikke var særligt stolte af resultatet. På trods af forsinkelserne blev banen dog hurtigt en vigtig forbindelse i regionen og understøttede transport af både passagerer og gods.

Banens Unikke Karakteristika: "Konestationer"

Et interessant aspekt ved Laurbjerg-Silkeborg banen var indførelsen af de såkaldte "konestationer". På den tid var der en betydelig lønforskel mellem mænd og kvinder, og dette udnyttede banens ledelse for at reducere driftsomkostningerne. På visse holdepladser, herunder Bøstrup og Resenbro, blev ansattes koner ansat til at varetage stationens opgaver. De fungerede som bestyrere og fik hjælp fra baneafdelingen, når der var behov for rangering uden for de normale togtider.

Denne kreative løsning afspejler, hvordan jernbaneselskaber forsøgte at håndtere økonomiske udfordringer ved at tænke i alternative løsninger. Konestationerne var dog ikke et fænomen, der udbredte sig til mange andre dele af jernbanenettet, men de er et kuriosum i dansk jernbanehistorie.

Anlægsstruktur og Strækningens Udvikling

Under konstruktionen af Laurbjerg-Silkeborg banen blev det besluttet at lægge et andet spor mellem Langå og Laurbjerg, hvilket skabte forvirring om, hvorvidt banens endestation egentlig var Laurbjerg eller Langå. Strækningen mellem Silkeborg og Thorsø blev desuden betragtet som et vigtigt led i at binde regionen sammen.

Banens km-sten, som måler afstanden langs strækningen, tæller fra Silkeborg og nordpå, hvilket tyder på at der ikke var overvejelser om at forlænge banen sydpå, og det forklarer, hvorfor strækningen i de første år ofte blev omtalt som Silkeborg-Laurbjerg.

Banens rute var forholdsvis vigtig for både person- og godstransport, og især strækningen Laurbjerg-Thorsø var central for godstrafikken frem til september 1971. Selvom passagertrafikken blev nedlagt den 23. maj 1971, fortsatte godstransporten i nogle få måneder, indtil sporoptagningen begyndte i 1972.

Nedlæggelse og Sporoptagning

Nedlæggelsen af Laurbjerg-Silkeborg banen var en del af en større tendens i Danmark i 1970'erne, hvor mange mindre jernbanestrækninger blev lukket ned. Som en del af disse nedlæggelser blev strækningen mellem Silkeborg og Thorsø først lukket for passagertrafik i maj 1971, og godstransporten fortsatte indtil den 25. september 1971.

Sporoptagningen begyndte i 1972, men en del af strækningen mellem Silkeborg og Resenbro blev først taget op i maj 1976. Denne forsinkelse skyldtes blandt andet den praktiske udfordring ved at fjerne skinner og materiel fra det afsidesliggende område.

Betydning og Eftermæle

Laurbjerg-Silkeborg banen spillede en væsentlig rolle i regionens udvikling ved at forbinde byer og oplande med hinanden. Den hjalp med at transportere både mennesker og gods effektivt over lange afstande, og strækningen havde stor betydning for de lokale erhverv og industrier, herunder landbrug og mindre produktionsvirksomheder.

Selvom banen blev nedlagt, har den efterladt et varigt aftryk i lokalområdet. Mange af de tidligere stationsbygninger og sportracéerne kan stadig ses, og banens historie lever videre som en del af den danske jernbanehistorie.

Banen repræsenterer en tid, hvor jernbanenettet var under kraftig udvidelse i Danmark, og hvor jernbanerne spillede en afgørende rolle i at binde mindre byer sammen med de større infrastrukturelle knudepunkter.

På den nedlagte jernbane mellem Silkeborg og Laurbjerg er der etableret en natursti, så du kan gå, cykle eller ride 53 km uden generende biltrafik og stejle bakker. Den asfalterede side af stien er forbeholdt cyklister og fodgængere, mens den grusbelagte side er for ryttere.

Fra jernbanestrækningens dæmning er der udsigt til smukke naturområder. Stien fører ud til områder som Gudenåen og Gjern Ådal, hvor tilstødende stier gør det muligt at forlænge turen. Undervejs er der opstillet informationstavler, hvor man kan læse mere om udvalgte områder, samt rastepladser, hvor man kan spise sin madpakke, og shelterpladser med mulighed for overnatning. Langs stien er der tydelige spor efter jernbanetrafikken, såsom stationsbygninger og den høje dæmning, som flere steder var nødvendig at bygge for at banen kunne krydse ådale og vådområder.


Vigtige stamdata for Laurbjerg-Silkeborg

Jernbanens længde i km 40,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. april 1900 - LOV nr. 89
BaneforkortelseDSB
Jernbanen åbnet1908.11.12
Persontrafik nedlagt1971.05.23
Godstrafik nedlagt1971.09.25
Jernbanen nedlagt1971.09.25
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
El driftNej



Laurbjerg-Silkeborg havde følgende stoppesteder



Banekort over Laurbjerg-Silkeborg

Banekort fra Laurbjerg-Silkeborg  (DSB).
Banekort fra Laurbjerg-Silkeborg (DSB).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 18. oktober 2011 - LINK til kilde.


Laurbjerg Station (Lb) var Laurbjerg-Silkeborg banens første station

Laurbjerg Station åbnede sammen med Den Jydske længdebane (Aarhus-Randers) den 4. september 1862, efter der havde været indvielse dagen før. Ved åbningen af Laurbjerg Station var stationen af en forholdsvis beskeden størrelse og bygningen havde kun en enkelt etage. Allerede i 1865 etage blev der tilføjet en ekstra etage og senere fulgte de to "tårne" ud mod sporsiden af stationen.

Laurbjerg Station blev endestation for Diagonalbanen den 12. november 1908, hvor stykket mellem Laurbjerg-Silkeborg blev taget i brug.

For Diagonalbanen vedkommende blev strækningen Funder-Bramming nedlagt den 23. maj 1971, medens godstrafikken fortsatte mellem Laurbjerg og Thorsø til 25. september 1971.

Laurbjerg Station blev nedsat til trinbræt i 1972 og helt nedlagt i 1982.

Byggeår1862
Åbnet1862.09.04
Nedlagt1982.05.22
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSønderalle 1, 8870 Langå
StednavneforkortelseLb
Højdeplacering over havet11,2 meter
GPS koordinater56.357206,9.910899


Billede af Laurbjerg Station.
Billede af Laurbjerg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Laurbjerg Station.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Laurbjerg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00653_002.tif




Bøstrup Station (Bt) lå 5,7 km. fra første station.

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseHørvænget 14, 8870 Langå
StednavneforkortelseBt
Højdeplacering over havet61,4 meter
GPS koordinater56.319263,9.872191




Thorsø Station (Tz) lå 11,8 km. fra første station.

Thorsø station blev anlagt for jernbanestrækningen Silkeborg-Laurbjerg banen den 12. november 1908 (Gjernbanen). Thorsø station blev forbundet med Hammelbanen ved en forlænget fra Hammel til Thorsø den 12. juli 1914.

Silkeborg Laurbjerg banen blev i årene 1916-1920 forlænget med jernbanen Bramming-Grindsted-Brande-Funder. Derved opstod der en diagonalbane, hvor der kørte tog på tværs gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg.

Hammelbanen blev nedlagt den 31. marts 1956.
Persontrafikken på Diagonalbanen blev indstillet den 23. maj 1971 men godstrafikken fortsatte mellem Thorsø-Laurbjerg til den 25. september 1971.

Byggeår1907
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanegade 11B, 8881 Thorsø
StednavneforkortelseTz
Højdeplacering over havet55,9 meter
GPS koordinater56.297066,9.790920


Billede af Thorsø Station.
Billede af Thorsø Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Grølsted Trinbræt (Grø) lå 15,0 km. fra første station.

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseGrø
Højdeplacering over havet54,1 meter
GPS koordinater56.281935,9.750118




Fårvang Station (Fw) lå 17,0 km. fra første station.

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanegade 13B, 8882 Fårvang
StednavneforkortelseFw
Højdeplacering over havet62,7 meter
GPS koordinater56.265912,9.733784


Billede af Fårvang Station.
Billede af Fårvang Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Fårvang Station.

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Fårvang
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02104_015.tif




Horn Trinbræt (Hrt) lå 18,7 km. fra første station.

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseHrt
Højdeplacering over havet62,7 meter
GPS koordinater56.252200,9.720388




Gjern Station (Gn) lå 22,0 km. fra første station.

Andre navne og stavemåderFør 11.03.1959 Gern, før 15.05.1931 Gjern.
Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationspladsen 3, 8883 Gjern
StednavneforkortelseGn
Højdeplacering over havet32,7 meter
GPS koordinater56.228959,9.734768


Billede af Gjern Station.
Billede af Gjern Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gjern Station.

Titel: - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Gjern station
Sted: Danmark, Jylland, Gjern
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00541_013.tif




Sminge Station (Smi) lå 26,4 km. fra første station.

Sminge Station blev hurtigt nedsat til trinbræt.

Byggeår1908
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseAlleen 11, 8600 Silkeborg
StednavneforkortelseSmi
Højdeplacering over havet27,0 meter
GPS koordinater56.211695,9.678497


Billede af Sminge Station.
Billede af Sminge Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sminge Station.

Titel: - 1956 - Sminge Station
Person: Bygningsnavn: Sminge Station
Sted: Danmark, Jylland, Silkeborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1956
Note: Id: OD01970_015.tif




Resenbro Station (Res) lå 30,5 km. fra første station.

Byggeår1907
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseSkærbækvej 1, 8600 Silkeborg
StednavneforkortelseRes
Højdeplacering over havet24,8 meter
GPS koordinater56.181786,9.645560




Silkeborg Station (Sl) var Laurbjerg-Silkeborg's endestation og lå 37,4 km. fra første station.

Silkeborg Station er i dag station for strækningen Skanderborg-Herning. I storhedsiden var Silkeborg et jernbaneknudepunkt med baner i fem retninger. Silkeborg fik station, da Skanderborg-Silkeborg Jernbane blev åbnet 2. maj 1871. Få år efter åbnede Silkeborg-Herning 28. august 1877.

Den 12. november 1908 blev Gjernbanen (Silkeborg-Laurbjerg) åbnet. De kommende år blev banen udviddet sydfra til en diagonalbane skråt gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg. Den blev anlagt i flere etaper fra Bramming via Grindsted til Brande, og 1. oktober 1920 blev den sidste strækning åbnet fra Brande til Funder 6 km vest for Silkeborg på banen til Herning. Diagonalbanen blev nedlagt 23. maj 1971.

Privatbanerne Rødkærsbro-Kjellerup og Horsens-Bryrup blev forlænget til Silkeborg, hhv. 1. august 1924 og 10. maj 1929. De to privatbaner blev nedlagt 30. marts 1968.

Byggeår1871
Åbnet1871.05.02
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseDrewsensvej 5, 8600 Silkeborg
StednavneforkortelseSl
Højdeplacering over havet29,2 meter
GPS koordinater56.164280,9.544143


Billede af Silkeborg Station.
Billede af Silkeborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2010
Download billede



Litteratur for: Laurbjerg-Silkeborg

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3