Gram-Rødding - operatør: HAJ, en artikel om Gram-Rødding




Gram-Rødding Banen: En Kortlivet Forbindelse i Sønderjylland

Gram-Rødding Jernbane var en smalsporsbane i Sønderjylland, som opererede mellem byerne Gram og Rødding. Banen blev indviet den 5. marts 1899 og havde en relativt kort levetid, da den blev nedlagt allerede den 30. november 1938. Banen var 8,5 km lang og spillede en rolle i transporten af både passagerer og gods i det lille lokalsamfund, den forbandt. Denne artikel dykker ned i historien bag Gram-Rødding banen, dens tekniske detaljer, og den rolle, den spillede for lokalsamfundene, før den til sidst blev nedlagt som en konsekvens af konkurrencen fra vejtransport.

Baggrund og Behovet for Lokalbaner

I slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet var jernbaner en af de vigtigste måder at forbinde små lokalsamfund med større byer og industrier. I Sønderjylland, som i mange andre dele af landet, var der et stort behov for at forbedre transportmulighederne. Dette gjaldt både for beboerne, der havde brug for hurtigere og mere effektive rejsemuligheder, samt for de lokale landmænd og erhvervsdrivende, der havde behov for at transportere deres varer.

I Haderslev blev Haderslev Statsbanegård etableret i 1866, men den lå i byens vestlige udkant og havde ingen forbindelse til hverken bymidten eller havnen. For at afhjælpe dette problem blev Haderslev Amtsbanegård oprettet ved Jomfrustien inde i byen, hvilket gjorde transport mere tilgængelig for byens indbyggere. Herfra skabte man også forbindelse til Christiansfeld, og der blev anlagt en havnebane, så der var mulighed for at transportere varer fra havnen og ind i byen.

Strækningen fra Vojens til Gram og Rødding

En vigtig del af infrastrukturen i området var forbindelsen mellem Vojens, Gram og Rødding. Fra Vojens udgik der en smalsporsbane til Gram og Rødding, og det var en del af det voksende netværk af smalsporede baner i området. Dette gjorde det muligt at undgå at skulle omlæsse gods til og fra den normalsporede statsbane. Haderslev Kleinbahn (HK), som drev mange af disse småbaner, åbnede senere på året deres egen smalsporede bane mellem Haderslev og Vojens, som gik i en stor bue syd om Haderslev Dam via Ustrup, der senere blev et knudepunkt i regionens jernbanenetværk.

Banens Teknologi og Infrastruktur

Gram-Rødding banen var anlagt som en smalsporsbane, og ligesom mange andre mindre baner på dette tidspunkt, var den tilpasset de specifikke behov i de lokalsamfund, den betjente. Sporet var metersporet, hvilket var en typisk løsning for lokalbaner, da det krævede mindre plads og færre ressourcer at anlægge og vedligeholde end de bredere normalspor.

Banen havde en beskeden infrastruktur, med få større stationer langs ruten. De fleste af de stationer og stop, der eksisterede, var små og enkle, primært designet til at betjene de lokale landmænd og industrier. Trods sin lille størrelse, var banen vigtig for transporten af varer såsom landbrugsprodukter, og den bidrog dermed til udviklingen af lokalsamfundene i området.

Nedlæggelsen af Gram-Rødding Banen

Ligesom mange andre jernbaner fra denne periode, oplevede Gram-Rødding banen et stort pres fra den voksende konkurrence fra vejtransport. Efter Anden Verdenskrig begyndte både privatbiler og lastbiler at blive mere almindelige, og de gav en større fleksibilitet i forhold til jernbanen, der var bundet til sine skinner og faste tidsskemaer. Samtidig blev vejnettet i Danmark kraftigt udbygget, hvilket gjorde det lettere og hurtigere at transportere både personer og gods over længere afstande.

Banen mellem Gram og Rødding blev nedlagt den 30. november 1938, og de vestlige strækninger fra Gram By og Toftlund til Skærbæk blev nedlagt allerede i 1937. Det sidste tog på strækningen til Toftlund kørte den 24. juni 1939.

Eftervirkninger og Bevarelse af Banens Historie

Selvom Gram-Rødding banen kun eksisterede i relativt få år, har den efterladt et varigt aftryk i lokalområdet. Mange af de gamle stationer og jernbanebygninger står stadig som vidnesbyrd om den tid, hvor banen var en central del af transportinfrastrukturen. Flere af disse bygninger er blevet omdannet til private boliger eller andre formål, men deres jernbanehistorie er stadig tydelig for dem, der kender til deres oprindelse.

Nedlæggelsen af banen markerede afslutningen på en æra, hvor jernbanerne var den primære form for transport i mange landdistrikter. I dag er der få fysiske spor tilbage af Gram-Rødding banen, men dens rolle i udviklingen af regionen og dens betydning for de lokale samfund er stadig en del af Sønderjyllands jernbanehistorie.

Gram-Rødding Banens Rolle i Sønderjylland

Banen spillede en vigtig rolle i at forbinde mindre byer som Gram og Rødding med de større transportnetværk. Selvom banen ikke overlevede vejtransportens fremmarch, var den et vigtigt redskab for de lokale indbyggere i mange år. Banen bidrog til at styrke økonomien i området ved at muliggøre hurtigere og mere effektiv transport af varer og passagerer. Det er et godt eksempel på, hvordan lokalbaner i denne periode spillede en vigtig rolle i landdistrikterne.

Gram-Rødding banen var en del af den store jernbaneudvikling, der fandt sted i Danmark i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. Banen var med til at forbinde små lokalsamfund og styrke den lokale økonomi. Selvom banen blev nedlagt i 1938, og mange af dens fysiske strukturer er forsvundet, lever dens historie videre i de spor, den efterlod i Sønderjylland.


Vigtige stamdata for Gram-Rødding

Jernbanens længde i km 8,5
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
BaneforkortelseHAJ
Jernbanen åbnet1899.03.05
Persontrafik nedlagt1938.11.30
Godstrafik nedlagt1938.11.30
Jernbanen nedlagt1938.11.30
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.000 mm
Skinnevægt15,5 kg/m
BallastGrus
Hastighed max30 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusAmtsbane



Gram-Rødding havde følgende stoppesteder



Banekort over Gram-Rødding

Kort over benestrækningen: Haderslev-Rødding (HAJ)
Kort over benestrækningen: Haderslev-Rødding (HAJ)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 22. september 2011 - LINK til kilde.


Gram (Slot) Station var Gram-Rødding banens første station

Gram Amtsbanegård eller Gram Slot Station, som den også blev kaldt, blev kraftigt ombygget efter banens nedlæggelse i 1938. Store dele af stationen blev nedrevet og den nuværende bygning, som i dag (2021) rummer Sønderjyllands Seniorhøjskole, blev opført på det gamle fundament, som ved lejligheden blev forlænget med ca. 50% mod nord øst.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
Højdeplacering over havet23,3 meter
GPS koordinater55.29504901411976,9.052986334828693


Billede af Gram (Slot) Station.
Billede af Gram (Slot) Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. juli 2023
Download billede



Låsled Trinbræt med Sidespor lå 1,9 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet41,7 meter
GPS koordinater55.311535,9.061508


Billede af Låsled Trinbræt med Sidespor - Trinbrættet har ligget helt til venstre i billedet. Boligen til højre er skovløberhuset.
Billede af Låsled Trinbræt med Sidespor - Trinbrættet har ligget helt til venstre i billedet. Boligen til højre er skovløberhuset.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Låsled Trinbræt med Sidespor - Trinbrættet har ligget helt til venstre i billedet. Boligen til højre er skovløberhuset.

itel:- 1949 -
Sted:Danmark, Jylland, Brændstrup
Ophav:Dana Luftfoto
År:1949
Id:DA00330_034a.tif




Brændstrup Station lå 4,1 km. fra første station.

Brændstrup Station lå på Haderslev Amts Gram-Rødding banestrækning, åbnet 1899. Brændstrup Station var en af den tyske Baurats noget pyntede, men dog ikke helt fandenivoldske arkitektoniske udskejelser. Banestrækningen blev nedlagt i 1938, men bygningen eksisterede til den blev nedrevet i 1979.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
Nedrevet1979
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseTimekær, 6630 Rødding
Højdeplacering over havet65,1 meter
GPS koordinater55.330618,9.055676


Billede af Brændstrup Station.
Billede af Brændstrup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Brændstrup Station.

Titel:- 1949 -
Sted:Danmark, Jylland, Rødding
Ophav:Dana Luftfoto
År:1949
Id:DA00329_020a.tif




Rødding Amtsbanegård var Gram-Rødding's endestation og lå 8,5 km. fra første station.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.05
Nedlagt1938.11.30
Nedrevet1967
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
Højdeplacering over havet33,2 meter
GPS koordinater55.368266,9.057397


Billede af Rødding Amtsbanegård.
Billede af Rødding Amtsbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Rødding Amtsbanegård.

Titel:Rutebilstation - 1959 -
Sted:Danmark, Jylland, Rødding
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B07387_020.tif




Litteratur for: Gram-Rødding

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Haderslev Amts Jernbaner I : Dr. Mauves bane (Dansk Jernbane-Klub: 28)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Haderslev Amts Jernbaner I : Dr. Mauves bane (Dansk Jernbane-Klub: 28)
B. Wilcke
1971
144
Herfølge
Dansk Jernbane-Klub
65.841
Haderslev Amts Jernbaner II (Becherer Bygger Videre) (Dansk Jernbane-Klub: 29)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Haderslev Amts Jernbaner II (Becherer Bygger Videre) (Dansk Jernbane-Klub: 29)
Birger Wilcke
1971
136

Dansk Jernbane-Klub
65.841
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4