Haderslev-Årøsund - operatør: HAJ, en artikel om Haderslev-Årøsund
Haderslev-Årøsund Jernbane: En Rejse Gennem Sønderjyllands Transporthistorie
Haderslev-Årøsund Jernbane var en vigtig lokalbane i det sydlige Danmark, der opererede under Haderslev Amts Jernbaner (HAJ) frem til dens nedlæggelse i 1938. Banen spillede en central rolle i transporten af både passagerer og gods i Sønderjylland og var en del af et bredere jernbanenet under tysk kontrol indtil genforeningen i 1920. Med en total længde på 17 km fra Haderslev til Årøsund var jernbanen en vigtig livsnerve for de små lokalsamfund, men den blev langsomt overhalet af vejtransporten i takt med bilismens fremgang.Sønderjyske Baner under Tysk Indflydelse
I modsætning til resten af Danmark, hvor jernbanerne blev samlet omkring større byers centrale stationer, blev de sønderjyske jernbaner anlagt som uafhængige strækninger under tysk kontrol. Haderslev-Årøsund Jernbane, der blev indviet i 1903, var ingen undtagelse. Under navnet Haderslebener Kreisbahn (HK), også kaldet "Perle" eller "e lillebahn", snoede banen sig gennem landskabet uden hensyntagen til effektiv sammenkobling med statsbanerne. Dette skyldtes delvist tysk tradition, hvor privatbaner og statsbaner var adskilt både administrativt og fysisk. Tilsynet med privatbanerne var også mere lempeligt under tysk kontrol, hvilket førte til de særprægede, men ofte ineffektive linjeføringer.Årøsundbanen var anlagt for at forbinde havnebyen Årøsund med Haderslev, men linjeføringen var præget af hensynet til at betjene så mange små lokalsamfund som muligt. Dette resulterede i en rute, der var alt andet end direkte, hvilket senere blev en stor ulempe, da biler og rutebiler begyndte at tage over.
Genforening og Omstrukturering af Sønderjyllands Jernbaner
Efter genforeningen i 1920, hvor Sønderjylland blev en del af Danmark igen, blev Haderslebener Kreisbahn omdøbt til Haderslev Amtsbaner (HAB) og senere til Haderslev Amts Jernbaner (HAJ). Banen mellem Haderslev og Årøsund fortsatte dog med at operere som smalsporet jernbane og blev betragtet som en vigtig transportforbindelse i området, selvom konkurrencen fra vejtransporten begyndte at stige.Den danske regering forsøgte i de første år efter genforeningen at modernisere jernbanenettet i Sønderjylland, men mange af de tyske anlægsbeslutninger var for dybt forankret i den lokale infrastruktur til at blive ændret. De smalsporede jernbaner, som Haderslev-Årøsundbanen, forblev en del af jernbanesystemet, selvom deres langsomme hastighed og ineffektive linjeføring gjorde dem stadig mindre konkurrencedygtige.
Åbningen af Haderslev-Årøsund Strækningen
Haderslev-Årøsund-banen blev åbnet den 4. oktober 1903. Strækningen startede ved Haderslev Amtsbanegård, og den fulgte en rute, der tog passagerer og gods mod øst til den lille havneby Årøsund. Banen var oprindeligt designet til at lette transporten af varer til og fra havnen, især fisk og landbrugsprodukter, der kunne sendes videre til større markeder i København og Tyskland.Banen var også vigtig for passagertransporten, især om sommeren, hvor der blev kørt såkaldte badetog til Kelstrup Strand. Badetogene blev en populær måde for lokalbefolkningen og turister at komme til Kelstrup Strand, som var et yndet udflugtsmål i de varme måneder. På trods af dette blev banen aldrig en økonomisk succes, og dens lave hastighed og ineffektive drift gjorde den sårbar over for den fremadstormende vejtransport.
Den Kringlede Linjeføring: En Ulempe for Banens Effektivitet
En af de største udfordringer for Haderslev-Årøsund Jernbane var dens kringlet linjeføring. Banen var designet til at tilfredsstille så mange lokalsamfund som muligt, hvilket resulterede i en rute, der tog lange omveje mellem Haderslev og Årøsund. Det blev engang sagt, at en god fodgænger kunne tilbagelægge afstanden mellem de to byer på samme tid, som det tog toget at køre strækningen.Dette blev en væsentlig ulempe for banen, da vejtransport begyndte at konkurrere om passagererne. Rutebiler blev introduceret i området, og de kunne køre den samme strækning betydeligt hurtigere og mere direkte. Mange passagerer begyndte derfor at foretrække vejtransport frem for tog, hvilket medførte et drastisk fald i antallet af passagerer på banen.
Nedlæggelsen af Haderslev-Årøsundbanen
I slutningen af 1930'erne var det klart, at Haderslev-Årøsundbanen ikke kunne konkurrere med de nye transportmuligheder. Bilismen var blevet mere udbredt, og rutebiler havde overtaget en stor del af den lokale passagertransport. I 1937 blev det besluttet at reducere banens drift, og det sidste badetog til Kelstrup kørte i 1937. Herefter blev banen formelt nedlagt i 1938, og det markerede afslutningen på en æra i Haderslevs transporthistorie.Nedlæggelsen af banen var en del af en bredere tendens, hvor mange smalsporede jernbaner i Danmark blev lukket på grund af stigende konkurrence fra biler og lastbiler. Selvom Haderslev-Årøsundbanen havde spillet en vigtig rolle i udviklingen af lokalområdet, kunne den ikke længere opfylde de moderne krav til hastighed og effektivitet.
Eftervirkninger og Betydningen af Årøsundbanen
Selvom Haderslev-Årøsundbanen ikke længere eksisterer, har den efterladt sig spor i både det fysiske landskab og i lokalbefolkningens hukommelse. Banens stationsbygninger og nogle af de gamle spor kan stadig findes i området, og de minder om den tid, hvor jernbanen var den primære transportform i Sønderjylland.Banens nedlæggelse markerede også en overgang til nye transportformer i området. Årøsund Havn forblev en vigtig havn, selv efter banens nedlæggelse, men gods- og passagertransporten blev nu varetaget af lastbiler og rutebiler i stedet for tog. I dag er der stadig færgeforbindelser fra Årøsund til Årø, men havnen spiller ikke længere den samme rolle som transporthub, som den gjorde i banens storhedstid.
Vigtige stamdata for Haderslev-Årøsund
Jernbanens længde i km | 28,6 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | HAJ |
Jernbanen åbnet | 1903.05.28 |
Persontrafik nedlagt | 1938.02.15 |
Godstrafik nedlagt | 1938.02.15 |
Jernbanen nedlagt | 1938.02.15 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.000 mm |
Skinnevægt | 15,5 kg/m |
Ballast | Grus |
Hastighed max | 30 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Amtsbane |
Haderslev-Årøsund havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Haderslev Amtsbanegård (Hab) | 0,0 km | |
Haderslev Sydbanegård | 1,5 km | |
Brorsbøl Trinbræt | 4,3 km | |
Vandling Station | 5,1 km | |
Nørre Vilstrup Station | 8,0 km | |
Sønder Vilstrup Station | 9,8 km | |
Kelstrup Bad Station | 12,8 km | |
Olufskær Trinbræt med Sidespor | 14,6 km | |
Hejsager Station | 17,3 km | |
Halk Station | 18,9 km | |
Sode Holdeplads | 20,0 km | |
Hyrup Station | 20,8 km | |
Øsby Station | 23,4 km | |
Hajstrup Trinbræt | 25,1 km | |
Råde Station | 26,1 km | |
Årøsund By Trinbræt med Sidespor | 27,2 km | |
Aarøsund Havn Station | 28,6 km |
Banekort over Haderslev-Årøsund

Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 22. september 2011 - LINK til kilde.
Haderslev Amtsbanegård (Hab) var Haderslev-Årøsund banens første station
Etableringen af Haderslev Amtsbanegård
Haderslev Amtsbanegård, også kendt som Hadersleben Kleinbahnhof under det tyske styre frem til Genforeningen i 1920, var centrum for Haderslev Amts smalsporede jernbanenet. Den 3. marts 1899 åbnede den første smalsporsbane fra Hadersleben Kreisbahnhof (Amtsbanegården) til Christiansfeld. Dette var begyndelsen på en lang række lokale amtsbaner, der i de efterfølgende år skulle forbinde Haderslev med det omkringliggende opland i alle retninger.Amtsbanegården blev anlagt ved Jomfrustien i Haderslev, hvor der blev opført en halvrund remise med otte porte samt et stort værksted. Anlægget var strategisk placeret midt i byen, hvilket gjorde det til et naturligt omdrejningspunkt for både person- og godstrafik.
Udviklingen af Smalsporsbanerne fra Amtsbanegården
Fra Haderslev Amtsbanegård udgik en række smalsporede baner, der spillede en central rolle i transporten af både passagerer og gods. Den første strækning til Christiansfeld skabte en forbindelse til det eksisterende statsbanenet, hvilket gjorde det lettere at transportere varer og passagerer videre til større destinationer.For at understøtte havnetrafikken blev der anlagt en havnebane, der forbandt Haderslev Statsbanegård, Amtsbanegården og havnen. På denne strækning var jernbanesporet firestrenget, hvilket muliggjorde transport af normalsporede godsvogne helt ned til havneområdet. Trafikken på havnebanen blev betjent af lokomotiver fra Kleinbahn des Kreises Hadersleben, som var den officielle betegnelse for kredsbanerne under det tyske styre.
DSB's Overtagelse og Nedlæggelse af Amtsbanerne
I 1934 overtog DSB Haderslev Amtsbaner og indlemmede jernbanen i det nationale netværk. Vojens-Haderslev-banen fik nu sin endestation på Amtsbanegården, hvilket styrkede stationens betydning for jernbanedriften i byen.Samtidig begyndte en gradvis nedlæggelse af de vestlige amtsbanestrækninger:
- 1937: Strækningerne fra Gram By og Toftlund til Skærbæk blev nedlagt.
- 1938: Årøsundbanen blev nedlagt efter en periode, hvor der kun havde kørt badetog til Kelstrup året før. Senere samme år blev Gram-Rødding-banen også lukket.
- 1939: Det sidste tog på strækningen til Toftlund kørte den 24. juni, hvorefter denne bane blev nedlagt.
Amtsbanegården Bliver en Del af DSB
Efter overtagelsen i 1934 begyndte DSB at videreføre alle sine persontog fra Haderslev Statsbanegård til Amtsbanegården. Dette betød, at Amtsbanegården nu fungerede som byens primære station, og DSB's maskindepot blev flyttet til en af de tidligere amtsbanebygninger.For at afspejle denne udvikling blev Haderslev Statsbanestation omdøbt til Haderslev Vestbanegård. Efter nedlæggelsen af de sidste amtsbaner var betegnelsen Haderslev Amtsbanegård ikke længere tidssvarende, og i 1943 skiftede stationen navn til Haderslev Bystation.
Flytningen af Stationen til Nørregade
I 1950 besluttede DSB at flytte Haderslev Bystation til en ny placering i byen. Baggrunden for denne beslutning var ønsket om at reducere antallet af jernbaneoverskæringer i Haderslev, især den stærkt trafikerede overskæring i Nørregade, som på det tidspunkt var en del af hovedvej 10.I første omgang var det tanken at placere den nye bystation øst for Nørregade, men i sidste ende blev den placeret vest for gaden i den tidligere tyske Friedrichsschule, der var opført i 1831 og havde stået tom siden 1945. Den nye station overtog navnet Haderslev Bystation, og den tidligere Amtsbanegård mistede sin funktion som jernbanestation.
Amtsbanegårdens Skæbne efter Nedlæggelsen
Efter DSB's flytning af stationen fortsatte Haderslev Amtsbanegård udelukkende som rutebilstation. Bygningen forblev i brug i godt et årti, men mistede gradvist sin betydning.I 1962 blev Amtsbanegården revet ned, og en æra i Haderslevs jernbanehistorie gik dermed til ende. Den tidligere jernbaneterminal, der i over 60 år havde været centrum for både amtsbanernes og statsbanernes drift i byen, forsvandt fra bybilledet.
Jernbanens Betydning for Haderslev
Haderslev Amtsbanegård spillede en afgørende rolle i byens udvikling gennem flere årtier. Fra at være et trafikalt knudepunkt for de smalsporede amtsbaner blev den senere omdannet til en del af statsbanenettet og blev til sidst byens primære station.Selvom banenettet i Haderslev blev reduceret betydeligt i løbet af 1930'erne og 1940'erne, var jernbanen i mange år en vital forbindelse for både passagerer og gods. Flytningen af stationen i 1950 markerede begyndelsen på enden for Amtsbanegården, men dens historie er fortsat et vigtigt kapitel i Haderslevs jernbanehistorie.
Andre navne og stavemåder | Hadersleben |
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.03.04 |
Nedlagt | 1950 |
Nedrevet | 1962 |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Stednavneforkortelse | Hab |
Højdeplacering over havet | 4,4 meter |
GPS koordinater | 55.251326,9.492283 |

Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Haderslev Amtsbanegård.
Johs Lassen, Papierhandlung, Hadersleben.
Haderslev Sydbanegård lå 1,5 km. fra første station.
Haderslev Sydbanegård – En vigtig del af Haderslev Amtsbaner
I 1899 blev Haderslev Amts Jernbaners strækning til Rødding åbnet. For at betjene rejsende syd for Haderslev blev der oprettet et billetsalgssted i en nærliggende kro, som fik navnet Hadersleben Süderbrücke – på dansk Haderslev Sønderbro Billetsalgssted.Billetsalgsstedet fungerede i første omgang som et mindre stoppested for de lokale beboere og virksomheder i området. Placeringen var strategisk vigtig, da Haderslev allerede havde en større jernbanestation, men denne lå nord for byen. Sønderbro Billetsalgssted blev derfor anlagt for at give bedre adgang til jernbanen for borgere og erhvervsdrivende i den sydlige del af byen.
Udviklingen til Haderslev Sønderbro Station
I takt med den stigende trafik og jernbanens betydning for lokalområdet blev billetsalgsstedet i 1906 ophøjet til Haderslev Sønderbro Station. Dette skete samtidig med, at Haderslev Amts Jernbaner udvidede sine strækninger, hvilket øgede behovet for en mere omfattende station i den sydlige del af byen.Haderslev Sønderbro Station blev en mellemstation på strækningen Haderslev Amtsbanegård – Ustrup, hvorfra der var forbindelse videre til andre dele af det sønderjyske jernbanenet.
Udbygningen af jernbanenettet
Haderslev Amtsbaner ekspanderede i starten af 1900-tallet, hvilket førte til flere nye banestrækninger, der alle bidrog til øget aktivitet på Haderslev Sønderbro Station:- Strækningen mod vest fra Ustrup via Branderup til Toftlund blev indviet i 1904. Denne bane førte videre til Arnum og Skærbæk, hvilket gav Haderslev en vigtig forbindelse mod vest.
- Strækningen mod øst fra Haderslev Sønderbro til Årøsund åbnede i 1903. Årøsund var en vigtig havneby, og denne forbindelse muliggjorde nem transport af varer og passagerer mellem Haderslev og kysten.
Navneskift og omdannelse til Haderslev Sydbanegård
I forbindelse med Genforeningen i 1920 blev stationen i 1921 omdøbt til Haderslev Sydbanegård. Dette skete som led i en generel navneændring, hvor mange tyske navne i Sønderjylland blev erstattet med danske navne.Navneændringerne gennem stationens levetid var som følger:
- 1899-1906: Hadersleben Süderbrücke (Haderslev Sønderbro Billetsalgssted)
- 1906-1921: Hadersleben Süderbrücke (Haderslev Sønderbro Station)
- 1921-1938: Haderslev Sydbanegård
Driftsmæssige udfordringer og nedlæggelse
Haderslev Amtsbaner oplevede betydelige økonomiske og driftsmæssige udfordringer i løbet af 1930'erne. Der var flere årsager til dette:- Konkurrence fra vejtransport: I takt med at biler og busser blev mere almindelige, faldt passagertallet på de små privatbaner.
- Økonomiske vanskeligheder: Haderslev Amtsbaner var ikke rentable, og driften af især sidebaner var økonomisk udfordrende.
- Mangel på godsfragt: Mange virksomheder begyndte at benytte lastbiler i stedet for tog til godstransport.
Nedrivning af Haderslev Sydbanegård
Efter lukningen af Haderslev Sydbanegård i 1939 stod bygningen ubrugt i flere år. I takt med at byen udviklede sig, og behovet for en sekundær jernbanestation forsvandt, blev den gamle station i 1964 revet ned.Med nedrivningen forsvandt et vigtigt kapitel i Haderslevs jernbanehistorie. I dag er der kun få spor tilbage af den gamle Sydbanegård, men dens betydning i jernbanens guldalder er stadig værd at huske.
Haderslev Sydbanegårds betydning i jernbanehistorien
Haderslev Sydbanegård var en del af en vigtig jernbanestruktur, der i mere end 40 år forbandt Haderslev med både øst- og vestgående ruter. Den udviklede sig fra et beskedent billetsalgssted i 1899 til en station med egne faciliteter i 1906 og senere til Sydbanegården i 1921, før den til sidst blev nedlagt i 1939.Byggeår | 1906 |
Åbnet | 1906 |
Nedlagt | 1939.06.23 |
Nedrevet | 1964 |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Højdeplacering over havet | 5,5 meter |
GPS koordinater | 55.2476816181529,9.490261360144164 |
Brorsbøl Trinbræt lå 4,3 km. fra første station.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Havegårdsvej, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 27,1 meter |
GPS koordinater | 55.236446,9.523729 |
Vandling Station lå 5,1 km. fra første station.
Byggeår | 1907 |
Åbnet | 1907 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Vandlingvej 123, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 36,6 meter |
GPS koordinater | 55.228439,9.521744 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vandling Station.
Titel: - 1962 - Gammeleje
Person: Bygningsnavn: Gammeleje
Sted: Danmark, Jylland, Vandling
Vejnavn: Vandlingvej
Husnummer: 122
Lokalitet: Vandling
Postnummer: 6100
By: Haderslev
Sogn: Starup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12653_034a.tif
Nørre Vilstrup Station lå 8,0 km. fra første station.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Vilstrupvej 160, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 49,2 meter |
GPS koordinater | 55.205124,9.509721 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørre Vilstrup Station.
Titel: - 1962 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Nørre Vilstrup
Vejnavn: Vilstrupvej
Husnummer: 160
Lokalitet: Nørre Vilstrup
Postnummer: 6100
By: Haderslev
Sogn: Vilstrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12652_032.tif
Sønder Vilstrup Station lå 9,8 km. fra første station.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Vilstrup Bysving 22A, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 42,9 meter |
GPS koordinater | 55.192389,9.517928 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sønder Vilstrup Station.
Titel: - 1962 - Forsamlingshus
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sønder Vilstrup
Vejnavn: Vilstrup Bysving
Husnummer: 22
Lokalitet: Sønder Vilstrup
Postnummer: 6100
By: Haderslev
Sogn: Vilstrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12298_024.tif
Kelstrup Bad Station lå 12,8 km. fra første station.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Kelstrupvej 49, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 28,0 meter |
GPS koordinater | 55.195624,9.561650 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kelstrup Bad Station.
Titel: Kelstrup bager - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Kelstrup bager
Sted: Danmark, Jylland, Haderslev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Kelstrup
Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00376_017.tif
Olufskær Trinbræt med Sidespor lå 14,6 km. fra første station.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 30,0 meter |
GPS koordinater | 55.207981,9.574908 |
Hejsager Station lå 17,3 km. fra første station.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Hejsager Strandvej 39F, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 20,8 meter |
GPS koordinater | 55.214572,9.613564 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hejsager Station.
Titel: Moldt - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Hejsager Kro
Sted: Danmark, Jylland, Hejsager
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05505_007.tif
Halk Station lå 18,9 km. fra første station.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Halkvej 40, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 13,9 meter |
GPS koordinater | 55.213824,9.636564 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Halk Station.
Titel: Støds- 1948-1952
Person: Bygningsnavn: Tidl. Halk Station
Sted: Danmark, Jylland, Sode
Vejnavn: Halkvej
Husnummer: 40
Lokalitet: Halk
Postnummer: 6100
By: Haderslev
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL52-A1_008_011.tif
Sode Holdeplads lå 20,0 km. fra første station.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Højdeplacering over havet | 8,4 meter |
GPS koordinater | 55.223018,9.633489 |
Hyrup Station lå 20,8 km. fra første station.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | 2002 |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Øsby Næsvej 151, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 13,9 meter |
GPS koordinater | 55.229791,9.634945 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hyrup Station.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hyrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL52-A1_011_021.tif
Øsby Station lå 23,4 km. fra første station.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Højdeplacering over havet | 26,7 meter |
GPS koordinater | 55.251524,9.645371 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Øsby Station, som er placeret bagerst i billedet.
Titel: Hans Chr. Hedegaard - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Øsby
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00353_013.tif
Hajstrup Trinbræt lå 25,1 km. fra første station.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 23,2 meter |
GPS koordinater | 55.254289,9.671768 |
Råde Station lå 26,1 km. fra første station.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Raade Bygade 8, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 11,1 meter |
GPS koordinater | 55.249732,9.685003 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Råde Station.
Titel: - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Råde
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00353_027.tif
Årøsund By Trinbræt med Sidespor lå 27,2 km. fra første station.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 13,0 meter |
GPS koordinater | 55.256236,9.697504 |
Aarøsund Havn Station var Haderslev-Årøsund's endestation og lå 28,6 km. fra første station.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1903.05.28 |
Nedlagt | 1938.02.15 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Ved Færgegården 1, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 4,1 meter |
GPS koordinater | 55.260410,9.711658 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Aarøsund Havn Station.
Titel: - 1956 - Aarøsund Færgegaard
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Årøsund
Vejnavn: Ved Færgegården
Husnummer: 1
Lokalitet: Årøsund
Postnummer: 6100
By: haderslev
Sogn: Øsby
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H07752_010.tif