Haderslev-Årøsund - operatør: HAJ



De Sønderjyske Amtsbaner: En Unik Del af Dansk Jernbanehistorie

De sønderjyske amtsbaner er et fascinerende kapitel i dansk jernbanehistorie. Disse baner, anlagt af tyskerne omkring 1900, blev skabt for at forbedre forbindelsen til det øvrige tyske rige og styrke købstædernes handelsmæssige opland.

Tyskernes Jernbanestrategi i Sønderjylland

I modsætning til Danmark, hvor man fokuserede på at samle alle baner i en by på én station for optimal udnyttelse af ressourcer, havde Tyskland en tradition for at adskille privatbaner og statsbaner. Tilsynet med disse baner var også mere lempeligt i Tyskland. Dette førte til, at de sønderjyske baner blev anlagt som selvstændige strækninger, der snoede sig gennem oplandet uden hensyn til statsbanerne eller andre eksisterende baner.

Indtil genforeningen i 1920, hvor Sønderjylland blev en del af Danmark igen, blev disse baner kendt som Haderslebener Kreisbahn (HK) eller Die Kleinbahnen des Kreises Hadersleben. De blev populært kaldt "Perle" eller "e lillebahn". Efter genforeningen blev HK omdøbt til først Haderslev Amtsbaner (HAB) og senere Haderslev Amts Jernbaner (HAJ).

Lokalbanernes Finansiering og Drift

Lokalbanerne i Haderslev Amt blev, ligesom de andre lokalbaner i Sønderjylland, anlagt under rammerne af den preussiske Kleinbahngesetz fra 1892. Denne lov sigtede mod at fremme jernbaneudviklingen i landområder med begrænset trafik og godsmængde. Loven tillod, at man kunne fravige visse sikkerhedskrav, som ellers var gældende ved jernbanedrift i Preussen, fx med hensyn til indhegning og signaler. Ofte blev der heller ikke bygget egentlige stationer, men lokale kromænd eller landmænd fungerede som baneagenter, der fra deres ejendom varetog billetsalg mv.

Lokalbanerne blev finansieret lokalt af byer og amter, og anlægget af de første baner i Haderslev Amt blev besluttet den 28. marts 1896. Anlægsarbejdet begyndte den 11. juni 1897, og de første strækninger blev indviet i marts 1899. Omkostningerne var dog næsten dobbelt så høje som budgetteret.

Udbygningen af Haderslev Amtsbaner kan inddeles i 3 faser:

1899: Første Fase af Udbygningen

Haderslev Statsbanegård fra 1866 lå i den vestlige udkant af Haderslev og havde ikke forbindelse med bymidten og havnen. Haderslebener Kreisbahn (HK) etablerede derfor den centrale station, Hadersleben Kleinbahnhof (Haderslev Amtsbanegård), ved Jomfrustien inde i byen. Den første amtsbanestrækning forbandt de to banegårde og fortsatte til Christiansfeld. Der blev også anlagt en havnebane fra amtsbanegården. Sporet mellem statsbanegården og havnen via amtsbanegården var firestrenget, så både normalsporede og metersporede vogne kunne benytte det, trukket af amtsbanens lokomotiver.

Fra Vojens Amtsbanestation udgik strækningen til Gram og Rødding. Dermed havde man smalsporsbaner i begge ender af Vojens-Haderslev-banen. For at undgå omlæsning af gods til og fra den normalsporede statsbane åbnede HK senere på året sin egen smalsporede bane mellem Haderslev og Vojens. Denne bane gik i en stor bue syd om Haderslev Dam via Ustrup, som senere blev et knudepunkt.

Udvidelser i Perioden 1903-1905

Strækningen mod øst fra Sønderbro i Haderslev til Årøsund blev indviet i 1903. Strækningen mod vest fra Ustrup i en bue mod syd via Branderup til Toftlund blev indviet i 1904. Strækningen mod nordvest til Skodborg blev indviet i 1905. Denne bane blev anlagt fra statsbanegården, men togene udgik fra amtsbanegården, så Skodborgbanen overtog strækningen mellem de to banegårde i Haderslev.

Fuldførelsen i Perioden 1910-1911

HK's banenet blev fuldført ved, at de to vestlige strækninger, der endte i Gram og Toftlund, i 1910 blev forlænget til Arnum, hvorfra der i 1911 blev anlagt en bane til Skærbæk på Ribe-Tønder Jernbane.

Med en samlet længde på 210,2 km, inklusive Haderslev Havnebane, var HK/HAJ klart den længste af de sønderjyske amtsbaner. Sporvidden var 1.000 mm (meterspor), og skinnerne vejede 15,5 kg/m, hvilket var almindeligt for lokalbaner, men satte grænser for, hvor tunge tog der kunne køre på sporet, og hvor hurtigt de kunne køre. På de sidste baner fra 1910-11 gik man over til tungere skinner, der vejede 24,39 kg/m. Maksimumfarten var på alle baner 30 km/t.

Haderslev Amts Jernbaner fik hovedkontor på amtsbanegården i Haderslev, hvor også banens værksteder og remise lå. Ved starten i 1899 havde jernbanen 35 ansatte tjenestemænd og 21 baneagenter foruden nogle løst ansatte. I 1914 var dette antal steget til 432 personer. Trafikken udviklede sig jævnt frem til udbruddet af 1. verdenskrig i 1914, hvorefter den steg markant. Samtidig blev det vanskeligt at skaffe materialer, så jernbanen blev slidt kraftigt ned under krigen. Ved genforeningen var banen således i en dårlig forfatning, både anlægsmæssigt og økonomisk. I 1921 kom de første motorvogne. De var forholdsvis primitive, men alligevel et fremskridt.

I 1926 begyndte banen at fragte mergel, som blev brugt til at forbedre kvaliteten af landbrugsjorden. Mergellejerne lå ved Arnum, Fjersted og Roager, og herfra kørtes der mergel på åbne vogne med lokalbanen, som ofte blev suppleret med interimistiske spor ud til de enkelte landmænd.

I 1923 begyndte bestyrelsen at udarbejde oversigter over økonomien i de enkelte strækninger, og heraf fremgik det, at kun strækningen til Rødding gav overskud. Et væsentligt problem var, at strækningerne var anlagt for at tilfredsstille så mange lokalsamfund som muligt, hvilket gav en meget kringlet linjeføring. Dette var i særlig grad tilfældet med banen mellem Haderslev og Årøsund, hvor det blev hævdet, at en god fodgænger kunne gå fra Haderslev til Årøsund på samme tid, som det tog toget at køre strækningen. Da rutebiler begyndte at køre på vejene, foretrak mange passagerer at bruge dem i stedet.

Christiansfeldbanen blev nedlagt i 1932, efterfulgt af Skodborgbanen i 1933. Hermed ophørte amtsbanens trafik mellem de to banegårde i Haderslev, men i 1934 overtog DSB denne strækning, så Vojens-Haderslev-banen fik endestation på amtsbanegården. De vestlige strækninger fra Gram By og Toftlund til Skærbæk blev nedlagt i 1937. Årøsundbanen blev nedlagt i 1938, efter at der året før kun havde kørt badetog til Kelstrup. Senere i 1938 blev Gram/Røddingbanen nedlagt, og det sidste tog på strækningen til Toftlund kørte den 24. juni 1939.


Vigtige stamdata for Haderslev-Årøsund

Jernbanens længde i km 28,6
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
BaneforkortelseHAJ
Jernbanen åbnet1903.05.28
Persontrafik nedlagt1938.02.15
Godstrafik nedlagt1938.02.15
Jernbanen nedlagt1938.02.15
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.000 mm
Skinnevægt15,5 kg/m
BallastGrus
Hastighed max30 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusAmtsbane



Haderslev-Årøsund havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetHaderslev Amtsbanegård (Hab)0,0 km
Haderslev Sydbanegård1,5 km
Brorsbøl Trinbræt4,3 km
Stedet er fotograferetVandling Station5,1 km
Stedet er fotograferetNørre Vilstrup Station8,0 km
Stedet er fotograferetSønder Vilstrup Station9,8 km
Stedet er fotograferetKelstrup Bad Station12,8 km
Olufskær Trinbræt med Sidespor14,6 km
Stedet er fotograferetHejsager Station17,3 km
Stedet er fotograferetHalk Station18,9 km
Sode Holdeplads20,0 km
Stedet er fotograferetHyrup Station20,8 km
Stedet er fotograferetØsby Station23,4 km
Hajstrup Trinbræt25,1 km
Stedet er fotograferetRåde Station26,1 km
Årøsund By Trinbræt med Sidespor27,2 km
Stedet er fotograferetAarøsund Havn Station28,6 km


Banekort over Haderslev-Årøsund

Kort over benestrækningen: Haderslev-Årøsund (HAJ)
Kort over benestrækningen: Haderslev-Årøsund (HAJ)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 22. september 2011 - LINK til kilde.


Haderslev Amtsbanegård (Hab) var Haderslev-Årøsund banens første station

Haderslev Amtsbanegården eller Hadersleben Kleinbahnhof, som den hed under det tyske styre frem til genforeningen i 1920.

Den 3. marts 1899 åbnedes smalsporsbanen Hadersleben Kreisbahnhof (Amtsbanegården) – Christiansfeld, som den første af en lang række lokale kredsbaner (amtsbaner) som i årene efter århundredeskiftet skulle komme til at forbinde Haderslev med sit opland i alle retninger.

Haderslev amtsbaners smalsporede baner udgik alle fra Amtsbanegården ved Jomfrustien. Her var der anlagt en halvrund remise med 8 porte samt et stort værksted og det hele var placeret midt i byen. Med den første strækning til Christiansfeld skabte også en forbindelse via Statsbanegården.

Fra Amtsbanegården blev havnebanen anlagt. På strækningen mellem statsbanegården og havnen, via amtsbanegården var jernbanesporet firestrenget, og det var dermed muligt at føre de normalsporede godsvogne helt ned til havneområdet. Trafikken blev besørget af lokomotiver fra kredsbanerne: Kleinbahn des Kreises Hadersleben.

DSB overtog banerne fra Haderslev Amtsbaner i 1934 og Vojens-Haderslev banen fik endestation på Haderslev Amtsbanegård. De vestlige strækninger fra Gram By og Toftlund til Skærbæk blev nedlagt i 1937. Årøsundbanen blev nedlagt i 1938 efter at der året før kun havde kørt badetog til Kelstrup. Senere i 1938 blev Gram/Røddingbanen nedlagt, og det sidste tog på strækningen til Toftlund kørte 24. juni 1939.

Fra 1934 DSB begyndte at videreføre alle sine persontog fra statsbanegården og frem til amtsbanegården. Amtsbanegård fungerede herefter som station for DSB og maskindepotet flyttes også til en tidligere amtsbanebygning på amtsbanegården. Haderslev Statsbanestation skifter ved denne lejlighed navn til Haderslev Vestbanegård. Efter nedlæggelsen af de sidste amtsbaner, var betegnelsen Haderslev Amtsbanegård ikke længere et tidssvarende navn, og skiftede navn til Haderslev Bystation i 1943.

For at undgå to jernbaneoverskæringer i Haderslev, pga den stærkt trafikerede overskæring i Nørregade der på det tidspunkt var hovedvej 10, flyttede DSB i 1950 sin jernbanestation fra amtsbanegården og hen til den tidl. tyske Friedrichsschule i Nørregade, bygget i 1831, der havde stået tom siden 1945. Oprindeligt havde man forestillet sig en bystation på østsiden af Nørregade, men man valgte i den sidste ende, vest for Nørregade. Her etableredes jernbanestation, som overtog navnet Haderslev Bystation.

Amtsbanegården fortsatte herefter udelukkende som rutebilstation frem til den blev revet ned i 1962.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1950
Nedrevet1962
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
StednavneforkortelseHab
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater55.251326,9.492283


Postkort med Haderslev Amtsbanegård.
Postkort med Haderslev Amtsbanegård.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt


Noter til: Postkort med Haderslev Amtsbanegård.

Johs Lassen, Papierhandlung, Hadersleben.




Haderslev Sydbanegård lå 1,5 km. fra første station.

Efter åbningen af Haderslev Amts Jernbaners strækning til Rødding i 1899 indrettedes et billetsalgssted, Hadersleben Süderbrücke eller på dansk Haderslev Sønderbro Station, i en nærliggende kro. Senere året efter genforeningen fik stationen navnet Haderslev Sydbanegård i 1921.

Navngivning:
1899-1906 Hadersleben Süderbrücke eller på dansk Haderslev Sønderbro Billetsalgssted.
1906-1921 Hadersleben Süderbrücke eller på dansk Haderslev Sønderbro Station.
1921-1938 Haderslev Sydbanegård.

Haderslev Sydbanegård startede som mellemstationen på strækningen mellem Haderslev Amtsbanegård og Ustrup og videre vest på ad de to baner via Gram henholdsvis Strækningen mod vest fra Ustrup i en bue mod syd via Branderup til Toftlund, som blev indviet i 1904 og fra Toftlund til Arnum og videre til Skærbæk. Strækningen mod øst fra Sønderbro i Haderslev til Årøsund blev indviet i 1903.

Haderslev Sønderbro fik egen bygning i 1906.

Haderslev amtsbaner var meget udfordret med deres person- og godstrafik, og deres sidste strækning blev nedlagt i 1939 og dermed Haderslev Sydbanegård. Haderslev Sydbanegård blev nedrevet i 1964.

Byggeår1906
Åbnet1906
Nedlagt1939.06.23
Nedrevet1964
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
Højdeplacering over havet5,5 meter
GPS koordinater55.2476816181529,9.490261360144164




Brorsbøl Trinbræt lå 4,3 km. fra første station.


Byggeår1903
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
NedrevetNedrevet
AdresseHavegårdsvej, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet27,1 meter
GPS koordinater55.236446,9.523729




Vandling Station lå 5,1 km. fra første station.


Byggeår1907
Åbnet1907
Nedlagt1938.02.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseVandlingvej 123, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet36,6 meter
GPS koordinater55.228439,9.521744


Billede af Vandling Station.
Billede af Vandling Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vandling Station.

Titel: - 1962 - Gammeleje
Person: Bygningsnavn: Gammeleje
Sted: Danmark, Jylland, Vandling
Vejnavn: Vandlingvej
Husnummer: 122
Lokalitet: Vandling
Postnummer: 6100
By: Haderslev
Sogn: Starup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12653_034a.tif




Nørre Vilstrup Station lå 8,0 km. fra første station.


Byggeår1903
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseVilstrupvej 160, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet49,2 meter
GPS koordinater55.205124,9.509721


Billede af Nørre Vilstrup Station.
Billede af Nørre Vilstrup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Nørre Vilstrup Station.

Titel: - 1962 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Nørre Vilstrup
Vejnavn: Vilstrupvej
Husnummer: 160
Lokalitet: Nørre Vilstrup
Postnummer: 6100
By: Haderslev
Sogn: Vilstrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12652_032.tif




Sønder Vilstrup Station lå 9,8 km. fra første station.


Byggeår1902
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseVilstrup Bysving 22A, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet42,9 meter
GPS koordinater55.192389,9.517928


Billede af Sønder Vilstrup Station.
Billede af Sønder Vilstrup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sønder Vilstrup Station.

Titel: - 1962 - Forsamlingshus
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sønder Vilstrup
Vejnavn: Vilstrup Bysving
Husnummer: 22
Lokalitet: Sønder Vilstrup
Postnummer: 6100
By: Haderslev
Sogn: Vilstrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12298_024.tif




Kelstrup Bad Station lå 12,8 km. fra første station.

Kelstrup Bad fik i 1928 et sidespor ned mod Victoria Bad badehotel ved Kelstrup Strand til brug for badetog. Trinbrættet var placeret ca. 400 meter nordvest for Victoria Bad.

Byggeår1903
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseKelstrupvej 49, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet28,0 meter
GPS koordinater55.195624,9.561650


Billede af Kelstrup Bad Station.
Billede af Kelstrup Bad Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Kelstrup Bad Station.

Titel: Kelstrup bager - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Kelstrup bager
Sted: Danmark, Jylland, Haderslev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Kelstrup
Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00376_017.tif




Olufskær Trinbræt med Sidespor lå 14,6 km. fra første station.


Byggeår1903
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet30,0 meter
GPS koordinater55.207981,9.574908




Hejsager Station lå 17,3 km. fra første station.


Byggeår1903
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseHejsager Strandvej 39F, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet20,8 meter
GPS koordinater55.214572,9.613564


Billede af Hejsager Station.
Billede af Hejsager Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hejsager Station.

Titel: Moldt - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Hejsager Kro
Sted: Danmark, Jylland, Hejsager
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05505_007.tif




Halk Station lå 18,9 km. fra første station.


Byggeår1903
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseHalkvej 40, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet13,9 meter
GPS koordinater55.213824,9.636564


Billede af Halk Station.
Billede af Halk Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Halk Station.

Titel: Støds- 1948-1952
Person: Bygningsnavn: Tidl. Halk Station
Sted: Danmark, Jylland, Sode
Vejnavn: Halkvej
Husnummer: 40
Lokalitet: Halk
Postnummer: 6100
By: Haderslev
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL52-A1_008_011.tif




Sode Holdeplads lå 20,0 km. fra første station.

Sode Billetsalg skete hos kommuneforstanderen som boede i nærheden af trinbrættet.

Byggeår1903
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
NedrevetNedrevet
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
Højdeplacering over havet8,4 meter
GPS koordinater55.223018,9.633489




Hyrup Station lå 20,8 km. fra første station.

Hyrup Station nedbrændte i oktober 2002 og blev efterfølgende nedrevet. I 2004 er der blevet opført en ny villa på stedet.

Byggeår1903
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
Nedrevet2002
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseØsby Næsvej 151, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet13,9 meter
GPS koordinater55.229791,9.634945


Billede af Hyrup Station.
Billede af Hyrup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hyrup Station.

Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hyrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL52-A1_011_021.tif




Øsby Station lå 23,4 km. fra første station.


Byggeår1903
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
NedrevetNedrevet
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
Højdeplacering over havet26,7 meter
GPS koordinater55.251524,9.645371


Billede af Øsby Station, som er placeret bagerst i billedet.
Billede af Øsby Station, som er placeret bagerst i billedet. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Øsby Station, som er placeret bagerst i billedet.

Titel: Hans Chr. Hedegaard - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Øsby
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00353_013.tif




Hajstrup Trinbræt lå 25,1 km. fra første station.


Byggeår1903
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet23,2 meter
GPS koordinater55.254289,9.671768




Råde Station lå 26,1 km. fra første station.


Byggeår1903
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseRaade Bygade 8, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet11,1 meter
GPS koordinater55.249732,9.685003


Billede af Råde Station.
Billede af Råde Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Råde Station.

Titel: - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Råde
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00353_027.tif




Årøsund By Trinbræt med Sidespor lå 27,2 km. fra første station.


Byggeår1903
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet13,0 meter
GPS koordinater55.256236,9.697504




Aarøsund Havn Station var Haderslev-Årøsund's endestation og lå 28,6 km. fra første station.


Byggeår1902
Åbnet1903.05.28
Nedlagt1938.02.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseVed Færgegården 1, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet4,1 meter
GPS koordinater55.260410,9.711658


Billede af Aarøsund Havn Station.
Billede af Aarøsund Havn Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Aarøsund Havn Station.

Titel: - 1956 - Aarøsund Færgegaard
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Årøsund
Vejnavn: Ved Færgegården
Husnummer: 1
Lokalitet: Årøsund
Postnummer: 6100
By: haderslev
Sogn: Øsby
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H07752_010.tif




Litteratur for: Haderslev-Årøsund

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Haderslev Amts Jernbaner I : Dr. Mauves bane (Dansk Jernbane-Klub: 28)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Haderslev Amts Jernbaner I : Dr. Mauves bane (Dansk Jernbane-Klub: 28)
B. Wilcke
1971
144
Herfølge
Dansk Jernbane-Klub
65.841
Haderslev Amts Jernbaner II (Becherer Bygger Videre) (Dansk Jernbane-Klub: 29)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Haderslev Amts Jernbaner II (Becherer Bygger Videre) (Dansk Jernbane-Klub: 29)
Birger Wilcke
1971
136

Dansk Jernbane-Klub
65.841
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4