Haderslev-Skodborg - operatør: HAJ, en artikel om Haderslev-Skodborg
Haderslev-Skodborg Jernbane: En Historisk Forbindelse
Den smalsporede Haderslev-Skodborg jernbane, som blev åbnet den 1. juli 1905, strakte sig over 38,4 km og spillede en vigtig rolle i transporten i Sønderjylland under både tysk og dansk kontrol. Banen blev dog lukket den 1. februar 1933, hvilket markerede afslutningen på næsten tre årtiers drift. Denne bane, en del af Haderslev Amts Jernbane, blev anlagt i henhold til den preussiske jernbanelov, som på det tidspunkt gjaldt for Sønderjylland, der var under tysk herredømme efter 1864-krigen.Udvidelser af jernbanen 1903-1905
Banen mod Skodborg var en af de senere udvidelser af det lokale jernbanenet i Sønderjylland. Strækningen mod øst fra Sønderbro i Haderslev til Årøsund blev først åbnet i 1903. Denne forbindelse gjorde det muligt at fragte varer og personer mellem Haderslev og Årøsund Havn. Herefter blev strækningen mod vest fra Ustrup i en bue mod syd via Branderup til Toftlund åbnet i 1904, hvilket yderligere styrkede forbindelserne i regionen. Det sidste skud på stammen var banen mod Skodborg, som åbnede i 1905.Skodborgbanen blev anlagt fra Haderslev Statsbanegård, men togene udgik fra Haderslev Amtsbanegård, der lå mere centralt i byen. Banen overtog dermed strækningen mellem de to banegårde i Haderslev. Amtsbanegården fungerede som knudepunkt for både gods- og persontransport og gav mulighed for effektiv omlæsning til og fra den normalsporede statsbane.
Skodborg: En by i historiens centrum
Skodborg, som lå nær den historiske grænse ved Kongeåen, havde en central placering i Sønderjylland, både geografisk og kulturelt. Byen spillede en vigtig rolle som dansk bastion, især i tiden før Genforeningen i 1920. Under tysk herredømme deltog mange af byens unge mænd i 1. verdenskrig som soldater i den tyske hær, selvom de følte sig danske. Dette skabte en unik situation i Skodborg, hvor familier var påvirket af krigen på en måde, der adskilte sig fra resten af Danmark nord for Kongeåen, som forblev neutralt under krigen.Efter Genforeningen stemte Skodborg Sogn stort set enstemmigt for at blive en del af Danmark, med 1.046 stemmer for Danmark og kun 110 for Tyskland. Den danske nationalfølelse var stærk i området, hvilket kan ses i byens kultur og historie den dag i dag.
Skodborg Jernbanes betydning
Banen fra Haderslev til Skodborg var oprindeligt tænkt som en vigtig forbindelse mellem de sydlige byer og det større jernbanenet. Banen skulle ikke kun forbinde de to byer, men også give adgang til områder sydpå, hvilket gjorde den til en vigtig logistikrute for både varer og personer. Den 38,4 km lange bane gjorde det muligt for landmænd og handelsfolk i regionen at transportere deres produkter til markeder længere væk, herunder til større byer og havne.Den tyskinspirerede banegårdsbygning i Skodborg, som stadig står i dag, er et minde om denne periode. Bygningens arkitektur afspejler den tyske indflydelse på regionen under Sønderjyllands tid som en del af Preussen. Banegårdsbygningen var et vigtigt knudepunkt for passagerer og gods, og selvom banen blev nedlagt i 1933, står bygningen som et monument over denne tid i Skodborgs historie.
Konkurrencen fra vejtransport
Som det var tilfældet for mange smalsporede lokalbaner i Danmark, led Haderslev-Skodborg banen under den stigende konkurrence fra vejtransport. Efter 1. verdenskrig blev biler og lastbiler mere almindelige, og vejnettet blev forbedret. Dette gjorde det muligt at transportere varer og personer mere fleksibelt og hurtigt end med tog. Den smalsporede jernbane, der var begrænset af sin lavere hastighed og kapacitet, kunne ikke konkurrere med de nye transportmidler.Som et resultat blev banen gradvist mindre anvendt, og i 1933 blev beslutningen om at lukke banen truffet. Dette markerede afslutningen på næsten 30 års drift, men også en overgang til en ny æra for transport i regionen. I takt med banens nedlæggelse tog vejtransport over som det primære middel til at flytte både varer og mennesker i området.
Tysk og dansk indflydelse på banen
Den tyske indflydelse på jernbanen og regionen generelt kan ikke undervurderes. Efter nederlaget i 1864-krigen blev Sønderjylland en del af Preussen, og denne status varede indtil Genforeningen i 1920. I denne periode blev der anlagt flere jernbaner i regionen, herunder Haderslev-Skodborgbanen, som blev bygget i overensstemmelse med den preussiske jernbanelov.Den preussiske indflydelse på banen kan ses i både dens tekniske specifikationer og den arkitektoniske stil i stationsbygningerne, som eksempelvis banegården i Skodborg. Den tyske præcision og effektivitet prægede banen, men efter Genforeningen i 1920 blev banen integreret i det danske jernbanenet, hvor den fortsatte med at spille en vigtig rolle i lokal transport indtil dens nedlæggelse.
Nedlæggelsen af Haderslev-Skodborgbanen
Banens nedlæggelse i 1933 var en del af en bredere tendens i Danmark, hvor mange lokalbaner blev lukket på grund af den stigende konkurrence fra biler og lastbiler. Banen var simpelthen ikke længere økonomisk rentabel, og passagererne valgte i stigende grad de mere fleksible og hurtige transportmidler, som vejtrafikken kunne tilbyde.Selvom banen ikke længere eksisterer, er dens arv stadig synlig i regionen. Den tyskinspirerede stationsbygning i Skodborg står stadig som et monument over en tid, hvor jernbanen spillede en central rolle i transporten i Sønderjylland. Bygningen er et vidnesbyrd om den tyske indflydelse på regionen, men også om den danske nationalfølelse, der til sidst sejrede i 1920 efter Genforeningen.
Historiske minder
Selvom banen er nedlagt, er der stadig spor af dens historie i området. Lokale historikere og jernbaneentusiaster arbejder på at bevare mindet om Haderslev-Skodborgbanen gennem udstillinger og historisk forskning. Der er også en stigende interesse for at bevare banens stationer og andre strukturer som kulturhistoriske monumenter.Banen spillede en vigtig rolle i at forbinde lokalområdet med resten af Sønderjylland, og dens historie er en del af den bredere fortælling om jernbanens rolle i udviklingen af Danmark. Selv om banerne nu er nedlagt, er det vigtigt at bevare deres historie som en del af den danske kulturarv.
Den smalsporede Haderslev-Skodborg jernbane var en central transportforbindelse i Sønderjylland fra dens åbning i 1905 til dens nedlæggelse i 1933. Banen spillede en vigtig rolle i at forbinde Haderslev med Skodborg og gav adgang til det bredere jernbanenet, hvilket styrkede områdets økonomi og bidrog til transporten af både passagerer og gods.
Selvom banen blev nedlagt på grund af konkurrencen fra vejtransport, lever dens historie videre gennem bevarede bygninger som den tyskinspirerede banegård i Skodborg. Banens betydning som en del af Sønderjyllands jernbanehistorie bør ikke undervurderes, og dens arv er stadig en del af regionens kulturarv i dag.
Vigtige stamdata for Haderslev-Skodborg
Jernbanens længde i km | 38,4 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | HAJ |
Jernbanen åbnet | 1905.07.01 |
Persontrafik nedlagt | 1933.02.01 |
Godstrafik nedlagt | 1933.02.01 |
Jernbanen nedlagt | 1933.02.01 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.000 mm |
Skinnevægt | 15,5 kg/m |
Ballast | Grus |
Hastighed max | 30 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Amtsbane |
Haderslev-Skodborg havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Haderslev Amtsbanegård (Hab) | 0,0 km | |
Haderslev Vestbanegård (Hav) | 1,2 km | |
Simmerstedvej Trinbræt | 1,6 km | |
Ejsbøl Holdeplads | 2,5 km | |
Moltrup Station | 6,0 km | |
Sønder Bramdrup Station | 7,1 km | |
Hjerndrup Station | 9,2 km | |
Ulriksbjerg Holdeplads med sidespor | 11,8 km | |
Simmersted Station | 12,8 km | |
Maugstrup Station | 15,2 km | |
Kastvrå Station | 16,8 km | |
Sommersted Øst Holdeplads | 18,5 km | |
Sommersted By Station | 19,5 km | |
Sommersted Amtsbanegård | 20,6 km | |
Sommersted Vest Station | 21,6 km | |
Mølby (Tovskov) Station | 23,2 km | |
Lerte Station | 24,8 km | |
Sønder Ørsted Station (Ød) | 26,3 km | |
Jels Stationskro | 29,7 km | |
Haraldsholm Holdeplads med sidespor | 32,6 km | |
Mikkelborg Stationskro | 34,6 km | |
Skodborgskov Holdeplads med sidespor | 36,2 km | |
Skodborg Amtsbanegård (Så) | 38,4 km |
Banekort over Haderslev-Skodborg

Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 22. september 2011 - LINK til kilde.
Haderslev Amtsbanegård (Hab) var Haderslev-Skodborg banens første station
Etableringen af Haderslev Amtsbanegård
Haderslev Amtsbanegård, også kendt som Hadersleben Kleinbahnhof under det tyske styre frem til Genforeningen i 1920, var centrum for Haderslev Amts smalsporede jernbanenet. Den 3. marts 1899 åbnede den første smalsporsbane fra Hadersleben Kreisbahnhof (Amtsbanegården) til Christiansfeld. Dette var begyndelsen på en lang række lokale amtsbaner, der i de efterfølgende år skulle forbinde Haderslev med det omkringliggende opland i alle retninger.Amtsbanegården blev anlagt ved Jomfrustien i Haderslev, hvor der blev opført en halvrund remise med otte porte samt et stort værksted. Anlægget var strategisk placeret midt i byen, hvilket gjorde det til et naturligt omdrejningspunkt for både person- og godstrafik.
Udviklingen af Smalsporsbanerne fra Amtsbanegården
Fra Haderslev Amtsbanegård udgik en række smalsporede baner, der spillede en central rolle i transporten af både passagerer og gods. Den første strækning til Christiansfeld skabte en forbindelse til det eksisterende statsbanenet, hvilket gjorde det lettere at transportere varer og passagerer videre til større destinationer.For at understøtte havnetrafikken blev der anlagt en havnebane, der forbandt Haderslev Statsbanegård, Amtsbanegården og havnen. På denne strækning var jernbanesporet firestrenget, hvilket muliggjorde transport af normalsporede godsvogne helt ned til havneområdet. Trafikken på havnebanen blev betjent af lokomotiver fra Kleinbahn des Kreises Hadersleben, som var den officielle betegnelse for kredsbanerne under det tyske styre.
DSB's Overtagelse og Nedlæggelse af Amtsbanerne
I 1934 overtog DSB Haderslev Amtsbaner og indlemmede jernbanen i det nationale netværk. Vojens-Haderslev-banen fik nu sin endestation på Amtsbanegården, hvilket styrkede stationens betydning for jernbanedriften i byen.Samtidig begyndte en gradvis nedlæggelse af de vestlige amtsbanestrækninger:
- 1937: Strækningerne fra Gram By og Toftlund til Skærbæk blev nedlagt.
- 1938: Årøsundbanen blev nedlagt efter en periode, hvor der kun havde kørt badetog til Kelstrup året før. Senere samme år blev Gram-Rødding-banen også lukket.
- 1939: Det sidste tog på strækningen til Toftlund kørte den 24. juni, hvorefter denne bane blev nedlagt.
Amtsbanegården Bliver en Del af DSB
Efter overtagelsen i 1934 begyndte DSB at videreføre alle sine persontog fra Haderslev Statsbanegård til Amtsbanegården. Dette betød, at Amtsbanegården nu fungerede som byens primære station, og DSB's maskindepot blev flyttet til en af de tidligere amtsbanebygninger.For at afspejle denne udvikling blev Haderslev Statsbanestation omdøbt til Haderslev Vestbanegård. Efter nedlæggelsen af de sidste amtsbaner var betegnelsen Haderslev Amtsbanegård ikke længere tidssvarende, og i 1943 skiftede stationen navn til Haderslev Bystation.
Flytningen af Stationen til Nørregade
I 1950 besluttede DSB at flytte Haderslev Bystation til en ny placering i byen. Baggrunden for denne beslutning var ønsket om at reducere antallet af jernbaneoverskæringer i Haderslev, især den stærkt trafikerede overskæring i Nørregade, som på det tidspunkt var en del af hovedvej 10.I første omgang var det tanken at placere den nye bystation øst for Nørregade, men i sidste ende blev den placeret vest for gaden i den tidligere tyske Friedrichsschule, der var opført i 1831 og havde stået tom siden 1945. Den nye station overtog navnet Haderslev Bystation, og den tidligere Amtsbanegård mistede sin funktion som jernbanestation.
Amtsbanegårdens Skæbne efter Nedlæggelsen
Efter DSB's flytning af stationen fortsatte Haderslev Amtsbanegård udelukkende som rutebilstation. Bygningen forblev i brug i godt et årti, men mistede gradvist sin betydning.I 1962 blev Amtsbanegården revet ned, og en æra i Haderslevs jernbanehistorie gik dermed til ende. Den tidligere jernbaneterminal, der i over 60 år havde været centrum for både amtsbanernes og statsbanernes drift i byen, forsvandt fra bybilledet.
Jernbanens Betydning for Haderslev
Haderslev Amtsbanegård spillede en afgørende rolle i byens udvikling gennem flere årtier. Fra at være et trafikalt knudepunkt for de smalsporede amtsbaner blev den senere omdannet til en del af statsbanenettet og blev til sidst byens primære station.Selvom banenettet i Haderslev blev reduceret betydeligt i løbet af 1930'erne og 1940'erne, var jernbanen i mange år en vital forbindelse for både passagerer og gods. Flytningen af stationen i 1950 markerede begyndelsen på enden for Amtsbanegården, men dens historie er fortsat et vigtigt kapitel i Haderslevs jernbanehistorie.
Andre navne og stavemåder | Hadersleben |
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.03.04 |
Nedlagt | 1950 |
Nedrevet | 1962 |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Stednavneforkortelse | Hab |
Højdeplacering over havet | 4,4 meter |
GPS koordinater | 55.251326,9.492283 |

Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Haderslev Amtsbanegård.
Johs Lassen, Papierhandlung, Hadersleben.
Haderslev Vestbanegård (Hav) lå 1,2 km. fra første station.
Haderslev Vestbanegård i historisk perspektiv
Haderslev Vestbanegården har igennem årene haft mange forskellige betegnelser, fra den tyske betegnelse Alt Hadersleben (1866-1920) til blandt andet Haderslev Statsbanegård (1866-1928) og frem til dens sidste navn Haderslev Vestbanegård (1967-2001). Den 2. maj 1866 åbnedes banen fra Vojens til Haderslev af "Nordschleswigsche Eisenbahn Aktien Gesellschaft" (NEAG), et datterselskab af "Altona-Kiel Eisenbahn Aktiengesellschaft" (AKEG). Fra 1. januar 1883 overtog "Königliche Preussische Eisenbahn Verwaltung" (KPEW) AKEG og dets datterselskaber.Placering og udfordringer
Banens endestation blev anlagt ved siden af bryggeriet Fuglsang i Haderslevs vestlige udkant, som den gang lå uden for byen. Placeringen og den manglende havneforbindelse reducerede banens betydning for byens fortsatte udvikling. Konsortiet Peto, Brassy ND Betts stod for anlæggelsen af den 11,9 km lange bane Vojens-Haderslev og andre sønderjyske banestrækninger. Terrænet var bakket, så man kunne ikke føre banen direkte til købstæderne.Forbindelsen til bymidten
Da stationen lå i vest og manglede havneadgang, opstod Hadersleben Kleinbahnhof (Haderslev Amtsbanegård) ved Jomfrustien i centrum. Den første amtsbanestrækning forbandt statsbanegården med amtsbanegården og fortsatte videre til Christiansfeld. Fra Amtsbanegården anlagdes en havnebane. Sporet mellem statsbanegården og havnen blev anlagt som et firestrenget kombinationsspor, der kunne bruges af både den normalsporede statsbane og den metersporede amtsbane med amtsbanens lokomotiver.Omstrukturering og nyt navn
Fra 1934 begyndte DSB at føre alle sine persontog fra statsbanegården til amtsbanegården. Amtsbanegården fungerede derfor også som DSB-station, og maskindepotet flyttede til en tidligere amtsbanebygning. Ved denne lejlighed skiftede Haderslev Statsbanestation navn til Haderslev Vestbanegård. I 1935 blev den oprindelige remise revet ned, og perronsporets østlige ende forlængedes i en kurve mod nord og forbands til forbindelsessporet. Derved blev det muligt at køre direkte til Vojens. Der anlagdes også et krydsningsspor med en smal mellemperron.Haderslev Vestbanegården har igennem årene haft mange mange forskellige betegnelser:
• Alt Hadersleben (1866-1920 – Tysk betegnelse)
• Haderslev Statsbanegård (1866-1928 – Dansk betegnelse)
• Haderslev Statsbanestation (1928-1934)
• Haderslev Vestbanegård (1934-1943)
• Haderslev Hovedbanegård (1943-1967)
• Haderslev Vestbanegård (1967-2001)
Nedlæggelse af amtsbaner og flere navneskift
Da de sidste amtsbaner nedlagdes i 1943, blev Haderslev Amtsbanegård til Haderslev Bystation. Samtidig skiftede Vestbanegården navn til Haderslev Hovedbanegård. I 1951 opførte man en ny remise ved Haderslev Hovedbanegård, som erstatning for maskindepotet på Bystationen. I 1967 skiftede Haderslev Hovedbanegård igen navn til Haderslev Vestbanegård, og stationen blev nedsat til trinbræt.Persontrafikkens ophør og nedrivning
Fra 2. januar 1974 indstillede DSB persontrafikken mellem Vojens og Haderslev "midlertidigt" pga. oliekrisen og erstattede togene med rutebiler. Denne suspension blev aldrig ophævet og blev formelt gjort permanent ved køreplansskiftet i maj 1978. Stationen var herefter kun en godsbane. Den ældre stationsbygning, som var nedslidt, blev revet ned i 1985, bortset fra remisen fra 1951 og det store varehus, der blev overtaget af Fuglsang Bryggeriet. Sporarealet blev indskrænket i 1992 og delvist solgt til bryggeriet.Slutningen i 2001
Banestyrelsen lukkede officielt Haderslevbanen fra 1. januar 2001, og dermed sluttede Haderslev Vestbanegårds jernbanehistorie.Byggeår | 1866 |
Åbnet | 1866.05.02 |
Nedlagt | 1968 |
Nedrevet | 1985 (Stationsbygningen) |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Stednavneforkortelse | Hav |
Højdeplacering over havet | 14,3 meter |
GPS koordinater | 55.251985,9.474161 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. marts 2020 Download billede
Simmerstedvej Trinbræt lå 1,6 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Ejsbølvej, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 19,4 meter |
GPS koordinater | 55.252008,9.467829 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1948 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Simmerstedvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Simmerstedvej Trinbræt har ligget foran den store bygning i midten af billedet.
Titel:- 1948 -
Sted:Danmark, Jylland, Erlev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1948
Id:L02875_016.tif
Ejsbøl Holdeplads lå 2,5 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Ejsbølvej 66, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 32,7 meter |
GPS koordinater | 55.258363,9.464677 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juni 2024 Download billede
Moltrup Station lå 6,0 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Moltrup Landevej 87, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 57,9 meter |
GPS koordinater | 55.287028,9.455468 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juni 2024 Download billede
Sønder Bramdrup Station lå 7,1 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Bramdrup Bygade 100, 6100 Haderslev |
Højdeplacering over havet | 66,3 meter |
GPS koordinater | 55.291650,9.439744 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1990 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sønder Bramdrup Station.
Titel:- 1990 -
Sted:Danmark, jylland, Moltrup
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1990
Id:A901170_027.tif
Hjerndrup Station lå 9,2 km. fra første station.
Hjerndrup Station blev nedrevet i 1983 i forbindelse med anlægget af motorvejen gennem Sønderjylland.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | 1983 |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Højdeplacering over havet | 57,7 meter |
GPS koordinater | 55.309585,9.429256 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hjerndrup Station.
Titel:- 1950 -
Sted:Danmark, Jylland, Hjerndrup
Vejnavn:Steppingvej
Husnummer:111
Postnummer:6100
By:Haderslev
Sogn:Hjerndrup
Ophav:Dana Luftfoto
År:1950
Id:DA00469_021a.tif
Ulriksbjerg Holdeplads med sidespor lå 11,8 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Højdeplacering over havet | 57,1 meter |
GPS koordinater | 55.303637,9.393217 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ulriksbjerg Holdeplads med sidespor - Holdeplads med sidespor er nedrevet, men Ulriksbjerg Holdeplads med sidespor har ligget til venstre i midten af billedet.
Titel:- 1950 - Ulriksbjerg
Bygningsnavn:Ulriksbjerg
Sted:Danmark, Jylland, Harken
Vejnavn:Harken
Husnummer:11
Lokalitet:Harken
Postnummer:6500
By:Vojens
Sogn:Maugstrup
Ophav:Dana Luftfoto
År:1950
Id:DA00468_017a.tif
Simmersted Station lå 12,8 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Simmersted Byvej 4, 6500 Vojens |
Højdeplacering over havet | 55,7 meter |
GPS koordinater | 55.299503,9.379649 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2024 Download billede
Maugstrup Station lå 15,2 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Mejerivej 2, 6500 Vojens |
Højdeplacering over havet | 56,4 meter |
GPS koordinater | 55.295713,9.347957 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Maugstrup Station.
Titel:- 1948-1952 -
Sted:Danmark, Jylland, Maugstrup
Vejnavn:Mejerivej
Husnummer:2
Lokalitet:Maugstrup
Postnummer:6500
By:Vojens
Sogn:Maugstrup
Ophav:Aalborg Luftfoto
År:1948-1952
Id:AAL_BL44-A1_121_031.tif
Kastvrå Station lå 16,8 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Kastvråvej 17, 6560 Sommersted |
Højdeplacering over havet | 48,0 meter |
GPS koordinater | 55.308476,9.338551 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kastvrå Station.
Titel:- 1953 -
Sted:Danmark, Jylland, Sommersted
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1953
Id:H03296_007.tif
Sommersted Øst Holdeplads lå 18,5 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Afventer nedrivning |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Tingbjergvej 8, 6560 Sommersted |
Højdeplacering over havet | 51,2 meter |
GPS koordinater | 55.318607,9.318238 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sommersted Øst Holdeplads.
Titel:- 1948-1952 -
Bygningsnavn:Sommersted Kro
Sted:Danmark, Jylland, Sommersted
Vejnavn:Tingbjergvej
Husnummer:8
Postnummer:6560
By:Sommersted
Sogn:Sommersted
Ophav:Aalborg Luftfoto
År:1948-1952
Id:AAL_BL44-A1_166_016.tif
Sommersted By Station lå 19,5 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Laurids Skaus Vej 3, 6560 Sommersted |
Højdeplacering over havet | 42,7 meter |
GPS koordinater | 55.321378,9.304366 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2024 Download billede
Sommersted Amtsbanegård lå 20,6 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Søndermarksvej 1A, 6560 Sommersted |
Højdeplacering over havet | 40,4 meter |
GPS koordinater | 55.314864,9.291931 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2024 Download billede
Sommersted Vest Station lå 21,6 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Storegade 186, 6560 Sommersted |
Højdeplacering over havet | 40,4 meter |
GPS koordinater | 55.311073,9.281975 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sommersted Vest Station.
Titel:- 1960 -
Sted:Danmark, Jylland, Sommersted
Vejnavn:Storegade
Husnummer:186
Lokalitet:Sommersted
Postnummer:6560
By:Sommersted
Sogn:Sommersted
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1960
Id:B09418_021.tif
Mølby (Tovskov) Station lå 23,2 km. fra første station.
Trods den beskedne stationsbygning så bestod baneanlægget af otte sporskifter og 553 meter sidespor, som gik i en sydvestlig bue om til Torskov vandmølle og lå tæt på Tovskov Essen, som også har rummet Mølby mejeri. Torskov vandmølle blev senere nedrevet og omdannet til et større foderstoffirma. I dag (2021) er der heller ikke fodderstoffirma, og bygningerne er overtaget af Cirkus Dannebrog.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 32,8 meter |
GPS koordinater | 55.321584,9.265236 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Mølby (Tovskov) Station - Stationen er nedrevet, men Mølby (Tovskov) Station har ligget i billedets venstre siden, vor de to mindre udebygninger befinder sig..
Titel:Madsen og Schwee Savværk og Tømrerforretning
Person:Madsen og Schwee
Bygningsnavn:Mølby Savværk
Sted:Danmark, Jylland, Sommersted, Mølby
Vejnavn:Slotsvej
Husnummer:3
Lokalitet:Mølby
Postnummer:6560
By:Sommersted
Sogn:Oksenvad
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1947
Id:L02150_031.tif
Lerte Station lå 24,8 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Overbyvej 3, 6560 Sommersted |
Højdeplacering over havet | 44,9 meter |
GPS koordinater | 55.334706,9.268140 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lerte Station.
Titel:- 1956 -
Sted:Danmark, Jylland, Sommersted
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:H07871_012.tif
Sønder Ørsted Station (Ød) lå 26,3 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Ørstedvej 11, 6560 Sommersted |
Stednavneforkortelse | Ød |
Højdeplacering over havet | 41,1 meter |
GPS koordinater | 55.343229,9.250725 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2024 Download billede
Jels Stationskro lå 29,7 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | 2021 (april) |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Jels Torvet 1, 6630 Rødding |
Højdeplacering over havet | 37,6 meter |
GPS koordinater | 55.357247,9.203057 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Jels Station, som var Stationkro med venteværelse i gavlen til venstre.
Titel:- 1948-1952 - Jels Torvet 1
Bygningsnavn:Hotel Jels
Sted:Danmark, Jylland, Jels
Vejnavn:Jels Torvet
Husnummer:1
Lokalitet:Jels
Postnummer:6630
By:Rødding
Ophav:Aalborg Luftfoto
År:1948-1952
Id:AAL_BL44-A1_026_008.tif
Haraldsholm Holdeplads med sidespor lå 32,6 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Haraldsholmvej 14, 6630 Rødding |
Højdeplacering over havet | 55,9 meter |
GPS koordinater | 55.379834,9.181362 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Haraldsholm Holdeplads med sidespor - billetsalget samt ekspedition af gods skete fra gården Haraldsholm.
Titel:- 1962 -
Sted:Danmark, Jylland, Jels, Grønnebæk
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1962
Id:H12607_034.tif
Mikkelborg Stationskro lå 34,6 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Mikkelborg Bygade 5, 6630 Rødding |
Højdeplacering over havet | 55,9 meter |
GPS koordinater | 55.387169,9.154573 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2024 Download billede
Skodborgskov Holdeplads med sidespor lå 36,2 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Skodborgskovvej 27, 6630 Rødding |
Højdeplacering over havet | 50,9 meter |
GPS koordinater | 55.400598,9.154219 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2024 Download billede
Skodborg Amtsbanegård (Så) var Haderslev-Skodborg's endestation og lå 38,4 km. fra første station.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.07.01 |
Nedlagt | 1933.02.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Skodborg Nørregade 4B, 6630 Rødding |
Stednavneforkortelse | Så |
Højdeplacering over havet | 38,3 meter |
GPS koordinater | 55.42040471623624,9.153552795025925 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2024 Download billede