Ustrup-Skærbæk banen bestod af 3 forskellige stykker bane, som er anlagt på forskellige tidspunker:
1. Ustrup-Toftlund åbnet den 2. april 1904 og nedlagt den 24. juni 1939 - banen havde en længde på 35,4,3 km 2. Toftlund-Arnum åbnet den 15. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 9,4 km 3. Arnum-Skærbæk åbnet den 1. april 1911 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 21 km
Fra åbningen af strækningen Vamdrup-Padborg i 1864 blev der i Over Jerstals anlagt i et udvidet ledvogterhus som et "Bedarfshaltestelle", som var en form for Tysk trinbræt, hvor togene kun standsede efter behov. Ved århundredskiftet begyndte landsbyen Over Jerstals at udvikle sig, og da det blev besluttet, at Haderslev Amts Jernbaners strækning til Toftlund skulle gå over Over Jerstal i 1904, opførtes en ny stationsbygning i Over Jerstals omkring år 1903, som blev Over Jerstals anden Station. Det var først med Over Jerstals anden Station at der tilkom sidespor og stykgodsekspedition.
Lukningen af privatbanen i 1939 betød ikke noget større tab for stationen og det var først i 1960'erne, passagerer og gods svandt ind, hvorefter Over Jerstal nedsattes til trinbræt med sidespor i 1973. Over Jerstal sidespor blev nedlagdes året efter og trinbrættet i 1977.
Blankenhof var holdeplads med sidespor. Ekspedition af gods og salg af billetter skete fra gården Blankenhof lidt vest fra holdepladsen. Frem til genforeningen i 1920 var der ligeledes udskænkning og restauration på Blankenhof-gård.
Byggeår
1904
Åbnet
1904.04.02
Nedlagt
1939.06.24
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
41,6 meter
GPS koordinater
55.174529,9.254777
Billede af Blankenhof Holdeplads med sidespor - Holdepladsen er nedrevet, men Blankenhof Holdeplads med sidespor har ligget her til højre for gården. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. februar 2021 Download billede
Galsted Holdeplads, var med ekspeditionen sted fra byens kro og til formålet fik kroen tilbygget en ekspeditionsbygning øst for kroen. I dag er kroen nedrevet og arealet er tilfaldet den nærliggende gård.
Rangstrup Station var en mindre stationsbygningen i gule sten med to røde "bånd" over vinduerne. I stationen var der blevet gjort plads til en restauration ud over rummene der var beregnet til den almindelige stationsdrift. Senere er bygningen blev udvidet med en forsamlingssal og en telefoncentral.
I en tysk tælling før genforeningen i 1920 var der ca. 12.000 afrejsende pr. år.
Her I år 2020 er den gamle stationsbygning omdannet til Rangstrup forsamlingshus, hvor entreen, den lille sal og borgerstuen er placeret i den oprindelige stationsbygning. Selve bygningen er her i 2020 pudset op, hvidmalet med tilbygning ift. grundplanen for den gamle station.
Østergårde var holdeplads med sidespor og salg af billetter skete fra gården Østergård som ligger ca. 300 meter syd for holdepladsen.
Byggeår
1904
Åbnet
1904.04.02
Nedlagt
1939.06.24
Nedrevet
Nedrevet
Adresse
Østergårdvej, 6534 Agerskov
Højdeplacering over havet
55,5 meter
GPS koordinater
55.139342,9.161908
Billede af Østergårde Holdeplads med sidespor - Holdeplads med sidespor er nedrevet, men Østergårde Holdeplads med sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. august 2020 Download billede
Branderup Mølle havde ekspedition af gods og salg af billetter fra Møllegaard lidt nord for holdepladsen.
Da Branderup Mølle var det sydligste punkt på Ustrup-Skærbæk banen blev der under 1. verdenskrig i 1916 som led i Sikringsstilling Nord anlagt militærspor mod syd til Øster Terp Station på Aabenraa-Løgumkloster banen og mod vest i retning af Døstrup.
Efter genforeningen i 1920 blev holdepladsen nedsat til Trinbræt med sidespor.
Byggeår
1904
Åbnet
1904.04.02
Nedlagt
1939.06.24
Nedrevet
Nedrevet
Adresse
Bovlund Bjergvej, 6535 Tønder
Højdeplacering over havet
25,8 meter
GPS koordinater
55.115164,9.075754
Billede af Branderup Mølle Holdeplads med sidespor - Holdeplads med sidespor er nedrevet, men Branderup Mølle Holdeplads med sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2021 Download billede
Branderup Mark Billetsalg foregik, fra en ejendom lidt syd fra holdepladsen, frem til genforeningen i 1920, hvorefter Branderup Mark blev nedsat til trinbræt med sidespor.
Byggeår
1904
Åbnet
1904.04.02
Nedlagt
1939.06.24
Nedrevet
Nedrevet
Adresse
Smedegade, 6535 Tønder
Højdeplacering over havet
57,6 meter
GPS koordinater
55.138295,9.059408
Billede af Branderup Mark Holdeplads med sidespor - Holdeplads med sidespor er nedrevet, men Branderup Mark Holdeplads med sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2021 Download billede
Toftlund Kirke holdeplads havde Billetsalg fra den nærved liggende købmandsgård. Købmandsgården er i dag nedrevet.
Byggeår
1904
Åbnet
1904.04.02
Nedlagt
1939.06.24
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
52,3 meter
GPS koordinater
55.182260,9.069021
Billede af Toftlund Kirke Holdeplads med sidespor - Holdeplads med sidespor er nedrevet, men Toftlund Kirke Holdeplads med sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. november 2020 Download billede
Toftlund Station opførtes som endestation for Haderslev Amts Jernbaners for strækningen Ustrup-Over Jersdal-Toftlund, som åbnede den 2. april 1904. Toftlund Stations stationsbygningen var i to etager og lignede den, der var opført i Over Jerstal, men dog noget mindre.
Da Haderslev Amts Jernbaner blev forlænget fra Toftlund til Arnum den 15. september 1910 fik Toftlund Station tilbygget en ekstra fløj og senere blev den oprindelige sidefløj forlænget.
På stationsarealet ud for Toftlund Station var der forskellige udbygninger samt en kulgård med tilhørende remise.
Haderslev Amts Jernbaners nedlagde den 21. maj 1937 strækningen fra Arnum til Skærbæk og den 24. juni 1939 blev den resterende strækning til Haderslev nedlagt. Toftlund Station har efterfølgende rummet bibliotek, forsamlingssal og rutebilstation, indtil Toftlund Station blev revet ned ca. 1964.
Arnum blev jernbaneknudepunkt i Haderslev Amts Jernbaners vestligste del. Strækningerne fra Haderslev til Gram og fra Haderslev til Toftlund blev i 1910 forlænget til Arnum, og strækningen Arnum-Skærbæk blev anlagt i 1911, så amtsbanerne fik forbindelse med Bramming-Tønder-banen. De tre vestlige amtsbanestrækninger blev nedlagt den 21. maj 1937.
De 3 baneforbindelser i Arnum var som følger: • Gram By-Arnum åbnet den 13. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 7,8 km • Toftlund-Arnum åbnet den 15. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 9,4 km • Arnum-Skærbæk åbnet den 1. april 1911 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 21 km
Arnum blomstrede op som stationsby og fik hotel, postkontor og mejeri (Højrup Sogns Andelsmejeris). Mejeribygningen findes stadig på Mejerivej 2, dog meget forfalden her i år 2021. Det tidligere hotel, som lå på Kongevej 318 er i dag omdannet til lejligheder, men teksten "Arnum Hotel" anes stadig med meget svag på den hvide frise på gavlen over mod købmanden.
Arnum Station blev ombygget til forsamlingshus i 1947, mens stationsforstanderboligen på Vestergade 3 anvendes som missionshus. Stationen eksisterer stadig her i år 2021, men stationsforstanderboligen blev nedrevet i år 2020. Ud over stationen er remisen i Arnum bevaret på Vinkelvej 1A.
I vejkrydset Kastrupvej/Kongevej står en genforeningssten, der blev afsløret på 17-års dagen for afstemningen 10. februar 1920. Efter 2. Verdenskrig blev stenen også befrielsessten ved tilføjelse af årstallet 1945.
Arnum Hestemarked, der tidligere blev afholdt en gang om året, stoppede i 2015 på grund af dårlig økonomi og faldende besøgstal.
Fjersted trinbræt blev efter genforeningen i 1920 stavet med "æ": Fjærsted.
Byggeår
1911
Åbnet
1911.04.01
Nedlagt
1937.05.21
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
29,1 meter
GPS koordinater
55.259950,8.870107
Billede af Fjersted Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Fjersted Trinbræt med Sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2021 Download billede
Billede af Øster Åbølling Station - Station er nedrevet, men Øster Åbølling Station har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2021 Download billede
Ullemølle trinbræt var opkaldt efter området Ullemølle og en nærliggende gård Ullemølle Gård.
Byggeår
1911
Åbnet
1911.04.01
Nedlagt
1937.05.21
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
12,0 meter
GPS koordinater
55.189811,8.808987
Billede af Ullemølle Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Ullemølle Trinbræt med Sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2021 Download billede
Skærbæk Amtsbanegård var Ustrup-Skærbæk's endestation og lå 65,8 km. fra første station.
Skærbæk Amtsbanegård kom til da Haderslev Amts Jernbaner åbnede sin sidste strækning fra Arnum-Skærbæk den 1. april 1911. Skærbæk Amtsbanegård kom til at trone som en fornem endestation for Haderslev Amts Jernbaner, overfor Statsbanestationen.
Skærbæk Amtsbanegård var i hele strækningens levetid en af Haderslev Amts Jernbaners bedste stationer. Strækningerne Toftlund-Arnum-Skærbæk blev nedlagt i 1937, herefter fik Skærbæk Amtsbanegård en anden anvendelse, og efter mere end 40 år stod Skærbæk Amtsbanegård præget af manglende vedligeholdelse, hvorefter den blev nedrevet i 1980.
Byggeår
1911
Åbnet
1911.04.01
Nedlagt
1937.05.21
Nedrevet
1980
Adresse
Læssevej, 6780 Skærbæk
Højdeplacering over havet
18,0 meter
GPS koordinater
55.160265,8.770678
Billede af Skærbæk Amtsbanegård. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.