Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane - operatør: HAJ, en artikel om Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane




Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane: En Historisk Forbindelse på Sønderjylland

Ustrup-Skærbæk smalsporsbane var en del af Haderslev Amts Jernbaner (HAJ), som under tysk tid var kendt som Haderslebener Kreisbahnen (KH). Med en samlet driftslængde på omkring 210 km var HAJ blandt de største jernbanesystemer i Danmark målt på linjelængde. Banen var central for transport i det sønderjyske område, men måtte som mange andre lokalbaner bukke under for konkurrencen fra landevejstrafikken og faldende passagerantal. Ustrup-Skærbæk banen blev anlagt i flere etaper og forbandt en række lokalsamfund i regionen.

Banens Opdeling og Etaper

Ustrup-Skærbæk banen bestod af tre forskellige sektioner, som blev anlagt på forskellige tidspunkter:
  1. Ustrup-Toftlund: Åbnet den 2. april 1904 og nedlagt den 24. juni 1939. Strækningen var 35,3 km lang.
  2. Toftlund-Arnum: Åbnet den 15. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937. Denne sektion målte 9,4 km.
  3. Arnum-Skærbæk: Åbnet den 1. april 1911 og nedlagt den 21. maj 1937. Denne del strakte sig over 21 km.
Disse tre strækninger udgjorde tilsammen en vigtig del af regionens transportinfrastruktur, men de blev også ramt af de udfordringer, som prægede hele HAJ-nettet.

Anlæggelsen af Ustrup-Skærbæk Banen

Lokalbanerne i Haderslev Amt blev anlagt i overensstemmelse med Preussische Kleinbahngesetz fra 1892, en lov der var designet til at fremme udviklingen af jernbaner i tyndt befolkede områder. Denne lov tillod lempelser i sikkerhedskravene, hvilket gjorde det muligt at bygge billigere baner med lavere standarder for blandt andet signalering og banehegn.

Banen blev finansieret af lokale byer og kredse (amter), og den første beslutning om anlægget blev truffet den 28. marts 1896. Anlægsarbejdet begyndte den 11. juni 1897, og de første strækninger blev indviet i marts 1899, selvom budgettet allerede på dette tidspunkt var blevet overskredet betydeligt.

Drift og Betydning for Lokalsamfundene

Haderslev Amts Jernbaner havde hovedkontor på amtsbanegården i Haderslev, hvor også banens værksteder og remise var placeret. Fra banens åbning til 1. verdenskrigs udbrud i 1914 oplevede den en jævn stigning i trafik. Under krigen steg efterspørgslen markant, men materialemangel førte til, at infrastrukturen blev hårdt slidt.

Efter Genforeningen i 1920 overgik banerne til dansk administration og blev omdøbt fra Haderslebener Kreisbahnen til Haderslev Amts Jernbaner (HAJ). I løbet af 1920'erne blev de første motorvogne indført, hvilket gjorde driften mere fleksibel, selvom materiellet stadig var forholdsvis simpelt.

Banen transporterede også store mængder mergel fra lejerne i Arnum, Fjersted og Roager. Denne transport, som begyndte i 1926, blev en vigtig del af banens godstrafik og bidrog til at forbedre landbrugsjorden i området.

Udfordringer og Konkurrence

Selvom banen havde betydelig lokal betydning, begyndte den i 1920'erne at møde konkurrence fra de nye rutebiler og lastbiler. Mange passagerer foretrak de hurtigere og mere fleksible rutebiler, især fordi banens linjeføring ofte var kringlet for at nå så mange små lokalsamfund som muligt. Dette gjorde transporttiden længere end nødvendigt – i visse tilfælde kunne en fodgænger næsten gå strækningen lige så hurtigt, som toget kunne køre den.

Fra 1923 begyndte HAJ at føre regnskab for de enkelte strækninger, hvilket afslørede, at kun strækningen til Rødding gav overskud. Dette var en alvorlig økonomisk udfordring, der bidrog til beslutningen om gradvis nedlæggelse af banens strækninger.

Nedlæggelsen af Ustrup-Skærbæk Banen

Den gradvise nedlæggelse af Haderslev Amts Jernbaner begyndte med Christiansfeldbanen i 1932, efterfulgt af Skodborgbanen i 1933. For Ustrup-Skærbæk banens vedkommende blev de første sektioner nedlagt i 1937:
  • Toftlund-Arnum og Arnum-Skærbæk blev nedlagt den 21. maj 1937.
  • Den sidste sektion, Ustrup-Toftlund, blev nedlagt den 24. juni 1939.
Nedlæggelsen markerede afslutningen på en æra for lokalsamfundene, der i mange år havde været afhængige af banen for både person- og godstransport.

Banens Eftermæle

Efter nedlæggelsen blev sporene på Ustrup-Skærbæk banen fjernet, og mange af banens bygninger blev enten omdannet til andre formål eller revet ned. Dog findes der stadig enkelte rester af banens infrastruktur i form af tracéer og flere af stationsbygninger er bevaret.

Trods sin relativt korte levetid står Ustrup-Skærbæk banen som et eksempel på de udfordringer, lokalbanerne stod over for i begyndelsen af det 20. århundrede, hvor udviklingen af landevejstrafikken begyndte at overhale jernbanens rolle som primært transportmiddel.

Selvom det meste af banens infrastruktur er fjernet, kan dele af tracéet stadig spores i landskabet. Dette gør Ustrup-Skærbæk banen interessant for historikere og jernbaneentusiaster, der ønsker at forstå udviklingen af Sønderjyllands infrastruktur i en tid med store politiske og teknologiske forandringer.


Vigtige stamdata for Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane

Jernbanens længde i km 65,8
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
BaneforkortelseHAJ
Jernbanen åbnet1904.04.02
Persontrafik nedlagt1939.06.24
Godstrafik nedlagt1939.06.24
Jernbanen nedlagt1939.06.24
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.000 mm
Skinnevægt15,5 kg/m
BallastGrus
Hastighed max30 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusAmtsbane



Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane

Kort over benestrækningen: Ustrup-Skærbæk
Kort over benestrækningen: Ustrup-Skærbæk
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 22. september 2011 - LINK til kilde.


Ustrup Station var Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane banens første station

Byggeår1899
Åbnet1899.08.04
Nedlagt1939.06.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseKnagsledvej 16, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet54,8 meter
GPS koordinater55.208364,9.380951


Billede af Ustrup Station.
Billede af Ustrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. februar 2021
Download billede



Slukefter Stationskro lå 2,2 km. fra første station.

Slukefter Kro i Vedsted var stationskro after tysk forbillede. Før genforeningen i 1920 hed stationskroen Wittstedt.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseTøndervej 16, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet50,5 meter
GPS koordinater55.195599,9.358481


Billede af Slukefter Stationskro.
Billede af Slukefter Stationskro.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2020
Download billede



Arnitlund Station lå 4,2 km. fra første station.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseBregnehøjvej 1, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet49,0 meter
GPS koordinater55.197581,9.328151


Billede af Arnitlund Station.
Billede af Arnitlund Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. februar 2021
Download billede



Over-Jerstal Amtsbanegård lå 6,4 km. fra første station.

Fra åbningen af strækningen Vamdrup-Padborg i 1864 blev der i Over Jerstals anlagt i et udvidet ledvogterhus som et "Bedarfshaltestelle", som var en form for Tysk trinbræt, hvor togene kun standsede efter behov. Ved århundredskiftet begyndte landsbyen Over Jerstals at udvikle sig, og da det blev besluttet, at Haderslev Amts Jernbaners strækning til Toftlund skulle gå over Over Jerstal i 1904, opførtes en ny stationsbygning i Over Jerstals omkring år 1903, som blev Over Jerstals anden Station. Det var først med Over Jerstals anden Station at der tilkom sidespor og stykgodsekspedition.

Lukningen af privatbanen i 1939 betød ikke noget større tab for stationen og det var først i 1960'erne, passagerer og gods svandt ind, hvorefter Over Jerstal nedsattes til trinbræt med sidespor i 1973. Over Jerstal sidespor blev nedlagdes året efter og trinbrættet i 1977.

Over Jerstals anden Station blev nedrevet i 1983.

Byggeår1903
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseStationsvej 4A, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet46,5 meter
GPS koordinater55.196674,9.302083


Billede af Over-Jerstal Amtsbanegård.
Billede af Over-Jerstal Amtsbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. februar 2021
Download billede



Neder Jerstal Station lå 9,8 km. fra første station.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseTræhedevej 5, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet41,2 meter
GPS koordinater55.183765,9.257407


Billede af Neder Jerstal Station.
Billede af Neder Jerstal Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1976 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Neder Jerstal Station.

Titel:- 1976 -
Sted:Danmark, Jylland, Over Jerstal
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1976
Id:H16396_018.tif




Blankenhof Holdeplads med sidespor lå 10,9 km. fra første station.

Blankenhof var holdeplads med sidespor. Ekspedition af gods og salg af billetter skete fra gården Blankenhof lidt vest fra holdepladsen. Frem til genforeningen i 1920 var der ligeledes udskænkning og restauration på Blankenhof-gård.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet41,6 meter
GPS koordinater55.174529,9.254777


Billede af Blankenhof Holdeplads med sidespor - Holdepladsen er nedrevet, men Blankenhof Holdeplads med sidespor har ligget her til højre for gården.
Billede af Blankenhof Holdeplads med sidespor - Holdepladsen er nedrevet, men Blankenhof Holdeplads med sidespor har ligget her til højre for gården.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. februar 2021
Download billede



Strandelhjørn Station lå 12,6 km. fra første station.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseStrandelhjørn Bygade 22, 6500 Vojens
Højdeplacering over havet47,5 meter
GPS koordinater55.159204,9.251416


Billede af Strandelhjørn Station.
Billede af Strandelhjørn Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. august 2020
Download billede



Galsted Station lå 14,9 km. fra første station.

Galsted Holdeplads, var med ekspeditionen sted fra byens kro og til formålet fik kroen tilbygget en ekspeditionsbygning øst for kroen. I dag er kroen nedrevet og arealet er tilfaldet den nærliggende gård.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
Nedrevet1991
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseVestagervej, 6541 Bevtoft
Højdeplacering over havet55,3 meter
GPS koordinater55.157737,9.216147


Billede af Galsted Station.
Billede af Galsted Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Galsted Station.

Titel:- 1958 -
Sted:Danmark, Jylland, Bevtofte
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1958
Id:H09915_002.tif




Rangstrup Station lå 16,2 km. fra første station.

Rangstrup Station var en mindre stationsbygningen i gule sten med to røde "bånd" over vinduerne. I stationen var der blevet gjort plads til en restauration ud over rummene der var beregnet til den almindelige stationsdrift. Senere er bygningen blev udvidet med en forsamlingssal og en telefoncentral.

I en tysk tælling før genforeningen i 1920 var der ca. 12.000 afrejsende pr. år.

Her I år 2020 er den gamle stationsbygning omdannet til Rangstrup forsamlingshus, hvor entreen, den lille sal og borgerstuen er placeret i den oprindelige stationsbygning. Selve bygningen er her i 2020 pudset op, hvidmalet med tilbygning ift. grundplanen for den gamle station.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseOver Jerstalvej 232, 6534 Agerskov
Højdeplacering over havet53,8 meter
GPS koordinater55.147829,9.206644


Billede af Rangstrup Station.
Billede af Rangstrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020
Download billede



Østergårde Holdeplads med sidespor lå 19,2 km. fra første station.

Østergårde var holdeplads med sidespor og salg af billetter skete fra gården Østergård som ligger ca. 300 meter syd for holdepladsen.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetNedrevet
AdresseØstergårdvej, 6534 Agerskov
Højdeplacering over havet55,5 meter
GPS koordinater55.139342,9.161908


Billede af Østergårde Holdeplads med sidespor - Holdeplads med sidespor er nedrevet, men Østergårde Holdeplads med sidespor har ligget her.
Billede af Østergårde Holdeplads med sidespor - Holdeplads med sidespor er nedrevet, men Østergårde Holdeplads med sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. august 2020
Download billede



Agerskov Station lå 21,8 km. fra første station.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseElvej 1, 6534 Agerskov
Højdeplacering over havet43,8 meter
GPS koordinater55.130503,9.127553


Billede af Agerskov Station.
Billede af Agerskov Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020
Download billede



Kærgaard Trinbræt lå 24,0 km. fra første station.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet33,9 meter
GPS koordinater55.117081,9.100793


Billede af hvor Kærgaard Trinbræt har ligget, Trinbrættet er nedrevet.
Billede af hvor Kærgaard Trinbræt har ligget, Trinbrættet er nedrevet.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2021
Download billede



Branderup Mølle Holdeplads med sidespor lå 25,7 km. fra første station.

Branderup Mølle havde ekspedition af gods og salg af billetter fra Møllegaard lidt nord for holdepladsen.

Da Branderup Mølle var det sydligste punkt på Ustrup-Skærbæk banen blev der under 1. verdenskrig i 1916 som led i Sikringsstilling Nord anlagt militærspor mod syd til Øster Terp Station på Aabenraa-Løgumkloster banen og mod vest i retning af Døstrup.

Efter genforeningen i 1920 blev holdepladsen nedsat til Trinbræt med sidespor.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetNedrevet
AdresseBovlund Bjergvej, 6535 Tønder
Højdeplacering over havet25,8 meter
GPS koordinater55.115164,9.075754


Billede af Branderup Mølle Holdeplads med sidespor - Holdeplads med sidespor er nedrevet, men Branderup Mølle Holdeplads med sidespor har ligget her.
Billede af Branderup Mølle Holdeplads med sidespor - Holdeplads med sidespor er nedrevet, men Branderup Mølle Holdeplads med sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2021
Download billede



Branderup Station lå 26,6 km. fra første station.

Byggeår1902
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseBranderup Bygade 14B, 6535 Branderup J
Højdeplacering over havet32,8 meter
GPS koordinater55.120395,9.067542


Billede af Branderup Station.
Billede af Branderup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. maj 2020
Download billede



Branderup Mark Holdeplads med sidespor lå 28,8 km. fra første station.

Branderup Mark Billetsalg foregik, fra en ejendom lidt syd fra holdepladsen, frem til genforeningen i 1920, hvorefter Branderup Mark blev nedsat til trinbræt med sidespor.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetNedrevet
AdresseSmedegade, 6535 Tønder
Højdeplacering over havet57,6 meter
GPS koordinater55.138295,9.059408


Billede af Branderup Mark Holdeplads med sidespor - Holdeplads med sidespor er nedrevet, men Branderup Mark Holdeplads med sidespor har ligget her.
Billede af Branderup Mark Holdeplads med sidespor - Holdeplads med sidespor er nedrevet, men Branderup Mark Holdeplads med sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2021
Download billede



Mandbjerg Syd Trinbræt lå 29,9 km. fra første station.

Mandbjerg Syd Trinbræt er måske anlagt senere end ved anlæggelsen af Ustrup-Skærbæk banen.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetNedrevet
AdresseMandbjerg Syd, 6520 Toftlund
Højdeplacering over havet61,0 meter
GPS koordinater55.147048,9.059182




Mandbjerg Holdeplads med sidespor lå 30,8 km. fra første station.

Mandbjerg havde salg af billetter fra gården Mandbjerg lidt syd for holdepladsen.

Mandbjerg er lige efter genforeningen i 1920 blevet stavet med "æ": Mandbjærg

Efter genforeningen i 1920 blev holdepladsen nedsat til Trinbræt med sidespor.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet57,7 meter
GPS koordinater55.154932,9.054374




Nygaard Trinbræt lå 32,0 km. fra første station.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet36,0 meter
GPS koordinater55.164701,9.054588




Toftlund Kirke Holdeplads med sidespor lå 34,1 km. fra første station.

Toftlund Kirke holdeplads havde Billetsalg fra den nærved liggende købmandsgård. Købmandsgården er i dag nedrevet.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet52,3 meter
GPS koordinater55.182260,9.069021


Billede af Toftlund Kirke Holdeplads med sidespor - Holdeplads med sidespor er nedrevet, men Toftlund Kirke Holdeplads med sidespor har ligget her.
Billede af Toftlund Kirke Holdeplads med sidespor - Holdeplads med sidespor er nedrevet, men Toftlund Kirke Holdeplads med sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. november 2020
Download billede



Toftlund Station lå 35,4 km. fra første station.

Toftlund Station opførtes som endestation for Haderslev Amts Jernbaners for strækningen Ustrup-Over Jersdal-Toftlund, som åbnede den 2. april 1904. Toftlund Stations stationsbygningen var i to etager og lignede den, der var opført i Over Jerstal, men dog noget mindre.

Da Haderslev Amts Jernbaner blev forlænget fra Toftlund til Arnum den 15. september 1910 fik Toftlund Station tilbygget en ekstra fløj og senere blev den oprindelige sidefløj forlænget.

På stationsarealet ud for Toftlund Station var der forskellige udbygninger samt en kulgård med tilhørende remise.

Haderslev Amts Jernbaners nedlagde den 21. maj 1937 strækningen fra Arnum til Skærbæk og den 24. juni 1939 blev den resterende strækning til Haderslev nedlagt. Toftlund Station har efterfølgende rummet bibliotek, forsamlingssal og rutebilstation, indtil Toftlund Station blev revet ned ca. 1964.

Byggeår1904
Åbnet1904.04.02
Nedlagt1939.06.24
Nedrevet1964
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
Højdeplacering over havet47,7 meter
GPS koordinater55.191897,9.061193


Billede af Toftlund Station.
Billede af Toftlund Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Toftlund Station.

Set fra nord. Indtil 1939 fungerede bygningen som station på amtsbanelinien til Haderslev. Linien var en del af Haderslev Amts Jernbaner (HAJ).

Titel:- 1948-1952 -
Bygningsnavn:Toftlund rutebilstation
Sted:Danmark, Jylland, Toftlund
Vejnavn:Kulturtorvet
Postnummer:6520
By:Toftlund
Sogn:Toftlund
Ophav:Aalborg Luftfoto
År:1948-1952
Id:AAL_BL51-A1_122_018.tif




Stenderup (HAB) Trinbræt lå 37,7 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1910.09.15
Nedlagt1937.05.21
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet35,9 meter
GPS koordinater55.21128526266618,9.05020134991786




Gravlund (HAB) Trinbræt med Sidespor lå 39,2 km. fra første station.

Gravlund Trinbræt lå lige nord for gården Gravlund og havde sidespor.

Byggeår1910
Åbnet1910.09.15
Nedlagt1937.05.21
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet28,2 meter
GPS koordinater55.216055,9.029964




Vester Højrup Station lå 42,0 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1910.09.15
Nedlagt1937.05.21
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBanegårdsvej 4, 6510 Gram
Højdeplacering over havet27,1 meter
GPS koordinater55.229822,8.995695


Billede af Vester Højrup Station.
Billede af Vester Højrup Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vester Højrup Station.

Set fra syd. Bygningen var indtil 1937 station på banelinien Toftlund-Arnum-Skærbæk, der var en del af Haderslev Amts Jernbaner (HAJ).

Titel:- 1948-1952 -
Sted:Danmark, Jylland, Højrup
Vejnavn:Banegårdsvej
Husnummer:4
Postnummer:6510
By:Gram
Sogn:Højrup
Ophav:Aalborg Luftfoto
År:1948-1952
Id:AAL_BL51-A1_126_029.tif




Arnum Station lå 44,8 km. fra første station.

Arnum blev jernbaneknudepunkt i Haderslev Amts Jernbaners vestligste del. Strækningerne fra Haderslev til Gram og fra Haderslev til Toftlund blev i 1910 forlænget til Arnum, og strækningen Arnum-Skærbæk blev anlagt i 1911, så amtsbanerne fik forbindelse med Bramming-Tønder-banen. De tre vestlige amtsbanestrækninger blev nedlagt den 21. maj 1937.

De 3 baneforbindelser i Arnum var som følger:
• Gram By-Arnum åbnet den 13. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 7,8 km
• Toftlund-Arnum åbnet den 15. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 9,4 km
• Arnum-Skærbæk åbnet den 1. april 1911 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 21 km

Arnum blomstrede op som stationsby og fik hotel, postkontor og mejeri (Højrup Sogns Andelsmejeris). Mejeribygningen findes stadig på Mejerivej 2, dog meget forfalden her i år 2021. Det tidligere hotel, som lå på Kongevej 318 er i dag omdannet til lejligheder, men teksten "Arnum Hotel" anes stadig med meget svag på den hvide frise på gavlen over mod købmanden.

Arnum Station blev ombygget til forsamlingshus i 1947, mens stationsforstanderboligen på Vestergade 3 anvendes som missionshus. Stationen eksisterer stadig her i år 2021, men stationsforstanderboligen blev nedrevet i år 2020. Ud over stationen er remisen i Arnum bevaret på Vinkelvej 1A.

I vejkrydset Kastrupvej/Kongevej står en genforeningssten, der blev afsløret på 17-års dagen for afstemningen 10. februar 1920. Efter 2. Verdenskrig blev stenen også befrielsessten ved tilføjelse af årstallet 1945.

Arnum Hestemarked, der tidligere blev afholdt en gang om året, stoppede i 2015 på grund af dårlig økonomi og faldende besøgstal.

Byggeår1910
Åbnet1910.09.13
Nedlagt1937.05.21
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektWalter Czygan
AdresseVinkelvej 1, 6510 Gram
Højdeplacering over havet27,4 meter
GPS koordinater55.247699,8.968185


Billede af Arnum Station.
Billede af Arnum Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2021
Download billede



Spandet Station lå 48,9 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.04.01
Nedlagt1937.05.21
Nedrevet2012
ArkitektWalter Czygan
AdresseStationsvej 14, 6760 Ribe
Højdeplacering over havet39,2 meter
GPS koordinater55.257255,8.905817


Billede af Spandet Station.
Billede af Spandet Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Spandet Station.

Set fra sydøst. Spandet var indtil 1937 station på amtsbanelinien Arnum-Skærbæk.

Titel:- 1948-1952 -
Bygningsnavn:Spandet amtsbanestation
Sted:Danmark, Jylland, Spandet
Vejnavn:Stationsvej
Husnummer:16
Postnummer:6760
By:Ribe
Sogn:Spandet
Ophav:Aalborg Luftfoto
År:1948-1952
Id:AAL_BL51-A1_146_021.tif




Fjersted Trinbræt med Sidespor lå 51,1 km. fra første station.

Fjersted trinbræt blev efter genforeningen i 1920 stavet med "æ": Fjærsted.

Byggeår1911
Åbnet1911.04.01
Nedlagt1937.05.21
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet29,1 meter
GPS koordinater55.259950,8.870107


Billede af Fjersted Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Fjersted Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Billede af Fjersted Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Fjersted Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2021
Download billede



Roager Station lå 54,1 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.04.01
Nedlagt1937.05.21
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektWalter Czygan
AdresseRoagervej 261, 6760 Ribe
Højdeplacering over havet24,2 meter
GPS koordinater55.251250,8.826533


Billede af Roager Station.
Billede af Roager Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Roager Station.

Set fra syd. Bygningen var indtil 1937 station på amtsbanelinien Arnum-Skærbæk, der udgjorde den vestlige sektion af Haderslev Amts Jernbaner (HAJ).

Titel:- 1959 -
Bygningsnavn:Roager station
Sted:Danmark, Jylland, Roager
Vejnavn:Roagervej
Husnummer:261
Postnummer:6760
By:Ribe
Sogn:Roager
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B04922_016.tif




Øster Åbølling Billetsalgssted lå 55,1 km. fra første station.

Øster Åbølling Billetsalgssted: En Jernbanehistorisk Perle

Øster Åbølling Station, tegnet af arkitekten Walter Czygan, blev opført i 1910 som en del af en større jernbaneudvikling i Sønderjylland. Stationen åbnede officielt den 1. april 1911 sammen med strækningen mellem Arnum og Skærbæk, og den spillede en vigtig rolle i regionens transportforbindelser frem til dens nedlæggelse efter Genforeningen i 1920. Denne artikel dykker ned i historien om Øster Åbølling Station og dens lukning og ekspeditionen af biletter flyttes til et nærliggende billetsalgssted.

Fra Åbning Til Genforening

Øster Åbølling Station blev anlagt i forbindelse med udbygningen af den tyske statsjernbane i Sønderjylland. Strækningen mellem Arnum og Skærbæk, hvor stationen var placeret, var en del af den strategiske udvikling, der skulle forbinde mindre landsbyer med større byer. Stationen fungerede som et knudepunkt for både passager- og godstransport og blev hurtigt en vigtig del af lokalsamfundet.

Med Genforeningen i 1920 ændrede regionens jernbaneinfrastruktur sig dramatisk. Den 20. maj 1920 blev Øster Åbølling Station overdraget til dansk administration, men stationens funktioner blev reduceret i løbet af få måneder, og den blev officielt nedlagt den 15. juni 1920.

Nedlæggelse Og Flytning Til Jordmoderhuset

Efter stationens officielle lukning blev billetsalget og ekspeditionen flyttet til et nærliggende hus, kendt som "jordmoderhuset." Dette lille hus lå omkring 100 meter fra stationen og blev hurtigt det nye centrum for lokal jernbanetrafik. Flytningen var en praktisk løsning for at opretholde en vis service til de lokale beboere, selvom det betød, at området mistede en del af sin tidligere status som jernbaneknudepunkt.

"Jordmoderhuset" fungerede som billetsalgssted i mange år, men dets rolle blev gradvist mindre betydningsfuld, efterhånden som transportvanerne ændrede sig, og biltrafikken overtog en større del af persontransporten i området.

Arkitekturen Bag Øster Åbølling Station

Walter Czygan, en tysk arkitekt, stod bag designet af Øster Åbølling Station. Bygningen var kendetegnet ved en enkel, men funktionel arkitektonisk stil, der var typisk for mange mindre stationer bygget under den tyske administration. Stationen var opført i robuste materialer og med klare linjer, hvilket gjorde den både praktisk og æstetisk tiltalende.

Selvom selve stationsbygningen ikke længere eksisterer som en aktiv station, har dens historie efterladt et varigt indtryk i området og blandt jernbaneentusiaster.

Betydning For Lokalsamfundet

Øster Åbølling Station var mere end blot et stop på jernbanelinjen; den var en vigtig del af dagligdagen for lokalbefolkningen. Stationen fungerede som et sted, hvor mennesker mødtes, og hvor varer og post blev transporteret til og fra landsbyen. Flytningen af billetsalget til jordmoderhuset markerede en nedskalering, men også en tilpasning til de ændrede vilkår efter Genforeningen.

Andre navne og stavemåderFør 13.06.1922 Øster-Aabelin, før 20.05.1920 Oster-Obeling.
Byggeår1900
Åbnet1920
Nedlagt1937.05.21
NedrevetEksisterer stadig
AdresseØ Åbølling Vej 4, 6760 Ribe
Højdeplacering over havet19,7 meter
GPS koordinater55.23901760749109,8.834480209509675




Frifelt Station lå 58,3 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.04.01
Nedlagt1937.05.21
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektWalter Czygan
AdresseFrifeltvej 4, 6780 Skærbæk
Højdeplacering over havet18,9 meter
GPS koordinater55.214716,8.827851


Billede af Frifelt Station.
Billede af Frifelt Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2021
Download billede



Ullemølle Trinbræt med Sidespor lå 61,7 km. fra første station.

Ullemølle trinbræt var opkaldt efter området Ullemølle og en nærliggende gård Ullemølle Gård.

Byggeår1911
Åbnet1911.04.01
Nedlagt1937.05.21
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet12,0 meter
GPS koordinater55.189811,8.808987


Billede af Ullemølle Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Ullemølle Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Billede af Ullemølle Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Ullemølle Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2021
Download billede



Skærbæk Amtsbanegård var Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane's endestation og lå 65,8 km. fra første station.

Skærbæk Amtsbanegård kom til da Haderslev Amts Jernbaner åbnede sin sidste strækning fra Arnum-Skærbæk den 1. april 1911. Skærbæk Amtsbanegård kom til at trone som en fornem endestation for Haderslev Amts Jernbaner, overfor Statsbanestationen.

Skærbæk Amtsbanegård var i hele strækningens levetid en af Haderslev Amts Jernbaners bedste stationer. Strækningerne Toftlund-Arnum-Skærbæk blev nedlagt i 1937, herefter fik Skærbæk Amtsbanegård en anden anvendelse, og efter mere end 40 år stod Skærbæk Amtsbanegård præget af manglende vedligeholdelse, hvorefter den blev nedrevet i 1980.

Byggeår1911
Åbnet1911.04.01
Nedlagt1937.05.21
Nedrevet1980
AdresseLæssevej, 6780 Skærbæk
Højdeplacering over havet18,0 meter
GPS koordinater55.160265,8.770678


Billede af Skærbæk Amtsbanegård.
Billede af Skærbæk Amtsbanegård.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skærbæk Amtsbanegård.

Titel:- 1956 -
Sted:Danmark, Jylland, Skærbæk
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:B02397_002.tif




Litteratur for: Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Haderslev Amts Jernbaner I : Dr. Mauves bane (Dansk Jernbane-Klub: 28)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Haderslev Amts Jernbaner I : Dr. Mauves bane (Dansk Jernbane-Klub: 28)
B. Wilcke
1971
144
Herfølge
Dansk Jernbane-Klub
65.841
Haderslev Amts Jernbaner II (Becherer Bygger Videre) (Dansk Jernbane-Klub: 29)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Haderslev Amts Jernbaner II (Becherer Bygger Videre) (Dansk Jernbane-Klub: 29)
Birger Wilcke
1971
136

Dansk Jernbane-Klub
65.841
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4