Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane - operatør: HAJ, en artikel om Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane
Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane: En Historisk Forbindelse på Sønderjylland
Ustrup-Skærbæk smalsporsbane var en del af Haderslev Amts Jernbaner (HAJ), som under tysk tid var kendt som Haderslebener Kreisbahnen (KH). Med en samlet driftslængde på omkring 210 km var HAJ blandt de største jernbanesystemer i Danmark målt på linjelængde. Banen var central for transport i det sønderjyske område, men måtte som mange andre lokalbaner bukke under for konkurrencen fra landevejstrafikken og faldende passagerantal. Ustrup-Skærbæk banen blev anlagt i flere etaper og forbandt en række lokalsamfund i regionen.Banens Opdeling og Etaper
Ustrup-Skærbæk banen bestod af tre forskellige sektioner, som blev anlagt på forskellige tidspunkter:- Ustrup-Toftlund: Åbnet den 2. april 1904 og nedlagt den 24. juni 1939. Strækningen var 35,3 km lang.
- Toftlund-Arnum: Åbnet den 15. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937. Denne sektion målte 9,4 km.
- Arnum-Skærbæk: Åbnet den 1. april 1911 og nedlagt den 21. maj 1937. Denne del strakte sig over 21 km.
Anlæggelsen af Ustrup-Skærbæk Banen
Lokalbanerne i Haderslev Amt blev anlagt i overensstemmelse med Preussische Kleinbahngesetz fra 1892, en lov der var designet til at fremme udviklingen af jernbaner i tyndt befolkede områder. Denne lov tillod lempelser i sikkerhedskravene, hvilket gjorde det muligt at bygge billigere baner med lavere standarder for blandt andet signalering og banehegn.Banen blev finansieret af lokale byer og kredse (amter), og den første beslutning om anlægget blev truffet den 28. marts 1896. Anlægsarbejdet begyndte den 11. juni 1897, og de første strækninger blev indviet i marts 1899, selvom budgettet allerede på dette tidspunkt var blevet overskredet betydeligt.
Drift og Betydning for Lokalsamfundene
Haderslev Amts Jernbaner havde hovedkontor på amtsbanegården i Haderslev, hvor også banens værksteder og remise var placeret. Fra banens åbning til 1. verdenskrigs udbrud i 1914 oplevede den en jævn stigning i trafik. Under krigen steg efterspørgslen markant, men materialemangel førte til, at infrastrukturen blev hårdt slidt.Efter Genforeningen i 1920 overgik banerne til dansk administration og blev omdøbt fra Haderslebener Kreisbahnen til Haderslev Amts Jernbaner (HAJ). I løbet af 1920'erne blev de første motorvogne indført, hvilket gjorde driften mere fleksibel, selvom materiellet stadig var forholdsvis simpelt.
Banen transporterede også store mængder mergel fra lejerne i Arnum, Fjersted og Roager. Denne transport, som begyndte i 1926, blev en vigtig del af banens godstrafik og bidrog til at forbedre landbrugsjorden i området.
Udfordringer og Konkurrence
Selvom banen havde betydelig lokal betydning, begyndte den i 1920'erne at møde konkurrence fra de nye rutebiler og lastbiler. Mange passagerer foretrak de hurtigere og mere fleksible rutebiler, især fordi banens linjeføring ofte var kringlet for at nå så mange små lokalsamfund som muligt. Dette gjorde transporttiden længere end nødvendigt – i visse tilfælde kunne en fodgænger næsten gå strækningen lige så hurtigt, som toget kunne køre den.Fra 1923 begyndte HAJ at føre regnskab for de enkelte strækninger, hvilket afslørede, at kun strækningen til Rødding gav overskud. Dette var en alvorlig økonomisk udfordring, der bidrog til beslutningen om gradvis nedlæggelse af banens strækninger.
Nedlæggelsen af Ustrup-Skærbæk Banen
Den gradvise nedlæggelse af Haderslev Amts Jernbaner begyndte med Christiansfeldbanen i 1932, efterfulgt af Skodborgbanen i 1933. For Ustrup-Skærbæk banens vedkommende blev de første sektioner nedlagt i 1937:- Toftlund-Arnum og Arnum-Skærbæk blev nedlagt den 21. maj 1937.
- Den sidste sektion, Ustrup-Toftlund, blev nedlagt den 24. juni 1939.
Banens Eftermæle
Efter nedlæggelsen blev sporene på Ustrup-Skærbæk banen fjernet, og mange af banens bygninger blev enten omdannet til andre formål eller revet ned. Dog findes der stadig enkelte rester af banens infrastruktur i form af tracéer og flere af stationsbygninger er bevaret.Trods sin relativt korte levetid står Ustrup-Skærbæk banen som et eksempel på de udfordringer, lokalbanerne stod over for i begyndelsen af det 20. århundrede, hvor udviklingen af landevejstrafikken begyndte at overhale jernbanens rolle som primært transportmiddel.
Selvom det meste af banens infrastruktur er fjernet, kan dele af tracéet stadig spores i landskabet. Dette gør Ustrup-Skærbæk banen interessant for historikere og jernbaneentusiaster, der ønsker at forstå udviklingen af Sønderjyllands infrastruktur i en tid med store politiske og teknologiske forandringer.
Vigtige stamdata for Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane
Jernbanens længde i km | 65,8 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | HAJ |
Jernbanen åbnet | 1904.04.02 |
Persontrafik nedlagt | 1939.06.24 |
Godstrafik nedlagt | 1939.06.24 |
Jernbanen nedlagt | 1939.06.24 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.000 mm |
Skinnevægt | 15,5 kg/m |
Ballast | Grus |
Hastighed max | 30 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Amtsbane |
Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Ustrup Station | 0,0 km | |
Slukefter Stationskro | 2,2 km | |
Arnitlund Station | 4,2 km | |
Over-Jerstal Amtsbanegård | 6,4 km | |
Neder Jerstal Station | 9,8 km | |
Blankenhof Holdeplads med sidespor | 10,9 km | |
Strandelhjørn Station | 12,6 km | |
Galsted Station | 14,9 km | |
Rangstrup Station | 16,2 km | |
Østergårde Holdeplads med sidespor | 19,2 km | |
Agerskov Station | 21,8 km | |
Kærgaard Trinbræt | 24,0 km | |
Branderup Mølle Holdeplads med sidespor | 25,7 km | |
Branderup Station | 26,6 km | |
Branderup Mark Holdeplads med sidespor | 28,8 km | |
Mandbjerg Syd Trinbræt | 29,9 km | |
Mandbjerg Holdeplads med sidespor | 30,8 km | |
Nygaard Trinbræt | 32,0 km | |
Toftlund Kirke Holdeplads med sidespor | 34,1 km | |
Toftlund Station | 35,4 km | |
Stenderup (HAB) Trinbræt | 37,7 km | |
Gravlund (HAB) Trinbræt med Sidespor | 39,2 km | |
Vester Højrup Station | 42,0 km | |
Arnum Station | 44,8 km | |
Spandet Station | 48,9 km | |
Fjersted Trinbræt med Sidespor | 51,1 km | |
Roager Station | 54,1 km | |
Øster Åbølling Billetsalgssted | 55,1 km | |
Frifelt Station | 58,3 km | |
Ullemølle Trinbræt med Sidespor | 61,7 km | |
Skærbæk Amtsbanegård | 65,8 km |
Banekort over Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 22. september 2011 - LINK til kilde.
Ustrup Station var Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane banens første station
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.08.04 |
Nedlagt | 1939.06.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Knagsledvej 16, 6500 Vojens |
Højdeplacering over havet | 54,8 meter |
GPS koordinater | 55.208364,9.380951 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. februar 2021 Download billede
Slukefter Stationskro lå 2,2 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Tøndervej 16, 6500 Vojens |
Højdeplacering over havet | 50,5 meter |
GPS koordinater | 55.195599,9.358481 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2020 Download billede
Arnitlund Station lå 4,2 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Bregnehøjvej 1, 6500 Vojens |
Højdeplacering over havet | 49,0 meter |
GPS koordinater | 55.197581,9.328151 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. februar 2021 Download billede
Over-Jerstal Amtsbanegård lå 6,4 km. fra første station.
Lukningen af privatbanen i 1939 betød ikke noget større tab for stationen og det var først i 1960'erne, passagerer og gods svandt ind, hvorefter Over Jerstal nedsattes til trinbræt med sidespor i 1973. Over Jerstal sidespor blev nedlagdes året efter og trinbrættet i 1977.
Over Jerstals anden Station blev nedrevet i 1983.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Stationsvej 4A, 6500 Vojens |
Højdeplacering over havet | 46,5 meter |
GPS koordinater | 55.196674,9.302083 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. februar 2021 Download billede
Neder Jerstal Station lå 9,8 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Træhedevej 5, 6500 Vojens |
Højdeplacering over havet | 41,2 meter |
GPS koordinater | 55.183765,9.257407 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1976 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Neder Jerstal Station.
Titel:- 1976 -
Sted:Danmark, Jylland, Over Jerstal
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1976
Id:H16396_018.tif
Blankenhof Holdeplads med sidespor lå 10,9 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 41,6 meter |
GPS koordinater | 55.174529,9.254777 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. februar 2021 Download billede
Strandelhjørn Station lå 12,6 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Strandelhjørn Bygade 22, 6500 Vojens |
Højdeplacering over havet | 47,5 meter |
GPS koordinater | 55.159204,9.251416 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. august 2020 Download billede
Galsted Station lå 14,9 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | 1991 |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Vestagervej, 6541 Bevtoft |
Højdeplacering over havet | 55,3 meter |
GPS koordinater | 55.157737,9.216147 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Galsted Station.
Titel:- 1958 -
Sted:Danmark, Jylland, Bevtofte
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1958
Id:H09915_002.tif
Rangstrup Station lå 16,2 km. fra første station.
I en tysk tælling før genforeningen i 1920 var der ca. 12.000 afrejsende pr. år.
Her I år 2020 er den gamle stationsbygning omdannet til Rangstrup forsamlingshus, hvor entreen, den lille sal og borgerstuen er placeret i den oprindelige stationsbygning. Selve bygningen er her i 2020 pudset op, hvidmalet med tilbygning ift. grundplanen for den gamle station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Over Jerstalvej 232, 6534 Agerskov |
Højdeplacering over havet | 53,8 meter |
GPS koordinater | 55.147829,9.206644 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede
Østergårde Holdeplads med sidespor lå 19,2 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Østergårdvej, 6534 Agerskov |
Højdeplacering over havet | 55,5 meter |
GPS koordinater | 55.139342,9.161908 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. august 2020 Download billede
Agerskov Station lå 21,8 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Elvej 1, 6534 Agerskov |
Højdeplacering over havet | 43,8 meter |
GPS koordinater | 55.130503,9.127553 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede
Kærgaard Trinbræt lå 24,0 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 33,9 meter |
GPS koordinater | 55.117081,9.100793 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2021 Download billede
Branderup Mølle Holdeplads med sidespor lå 25,7 km. fra første station.
Da Branderup Mølle var det sydligste punkt på Ustrup-Skærbæk banen blev der under 1. verdenskrig i 1916 som led i Sikringsstilling Nord anlagt militærspor mod syd til Øster Terp Station på Aabenraa-Løgumkloster banen og mod vest i retning af Døstrup.
Efter genforeningen i 1920 blev holdepladsen nedsat til Trinbræt med sidespor.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Bovlund Bjergvej, 6535 Tønder |
Højdeplacering over havet | 25,8 meter |
GPS koordinater | 55.115164,9.075754 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2021 Download billede
Branderup Station lå 26,6 km. fra første station.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Adresse | Branderup Bygade 14B, 6535 Branderup J |
Højdeplacering over havet | 32,8 meter |
GPS koordinater | 55.120395,9.067542 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. maj 2020 Download billede
Branderup Mark Holdeplads med sidespor lå 28,8 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Smedegade, 6535 Tønder |
Højdeplacering over havet | 57,6 meter |
GPS koordinater | 55.138295,9.059408 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2021 Download billede
Mandbjerg Syd Trinbræt lå 29,9 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Mandbjerg Syd, 6520 Toftlund |
Højdeplacering over havet | 61,0 meter |
GPS koordinater | 55.147048,9.059182 |
Mandbjerg Holdeplads med sidespor lå 30,8 km. fra første station.
Mandbjerg er lige efter genforeningen i 1920 blevet stavet med "æ": Mandbjærg
Efter genforeningen i 1920 blev holdepladsen nedsat til Trinbræt med sidespor.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 57,7 meter |
GPS koordinater | 55.154932,9.054374 |
Nygaard Trinbræt lå 32,0 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 36,0 meter |
GPS koordinater | 55.164701,9.054588 |
Toftlund Kirke Holdeplads med sidespor lå 34,1 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 52,3 meter |
GPS koordinater | 55.182260,9.069021 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. november 2020 Download billede
Toftlund Station lå 35,4 km. fra første station.
Da Haderslev Amts Jernbaner blev forlænget fra Toftlund til Arnum den 15. september 1910 fik Toftlund Station tilbygget en ekstra fløj og senere blev den oprindelige sidefløj forlænget.
På stationsarealet ud for Toftlund Station var der forskellige udbygninger samt en kulgård med tilhørende remise.
Haderslev Amts Jernbaners nedlagde den 21. maj 1937 strækningen fra Arnum til Skærbæk og den 24. juni 1939 blev den resterende strækning til Haderslev nedlagt. Toftlund Station har efterfølgende rummet bibliotek, forsamlingssal og rutebilstation, indtil Toftlund Station blev revet ned ca. 1964.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.04.02 |
Nedlagt | 1939.06.24 |
Nedrevet | 1964 |
Arkitekt | Friedrich Wilhelm Adolph Jablonowski |
Højdeplacering over havet | 47,7 meter |
GPS koordinater | 55.191897,9.061193 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Toftlund Station.
Set fra nord. Indtil 1939 fungerede bygningen som station på amtsbanelinien til Haderslev. Linien var en del af Haderslev Amts Jernbaner (HAJ).
Titel:- 1948-1952 -
Bygningsnavn:Toftlund rutebilstation
Sted:Danmark, Jylland, Toftlund
Vejnavn:Kulturtorvet
Postnummer:6520
By:Toftlund
Sogn:Toftlund
Ophav:Aalborg Luftfoto
År:1948-1952
Id:AAL_BL51-A1_122_018.tif
Stenderup (HAB) Trinbræt lå 37,7 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.09.15 |
Nedlagt | 1937.05.21 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 35,9 meter |
GPS koordinater | 55.21128526266618,9.05020134991786 |
Gravlund (HAB) Trinbræt med Sidespor lå 39,2 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.09.15 |
Nedlagt | 1937.05.21 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 28,2 meter |
GPS koordinater | 55.216055,9.029964 |
Vester Højrup Station lå 42,0 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.09.15 |
Nedlagt | 1937.05.21 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Banegårdsvej 4, 6510 Gram |
Højdeplacering over havet | 27,1 meter |
GPS koordinater | 55.229822,8.995695 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vester Højrup Station.
Set fra syd. Bygningen var indtil 1937 station på banelinien Toftlund-Arnum-Skærbæk, der var en del af Haderslev Amts Jernbaner (HAJ).
Titel:- 1948-1952 -
Sted:Danmark, Jylland, Højrup
Vejnavn:Banegårdsvej
Husnummer:4
Postnummer:6510
By:Gram
Sogn:Højrup
Ophav:Aalborg Luftfoto
År:1948-1952
Id:AAL_BL51-A1_126_029.tif
Arnum Station lå 44,8 km. fra første station.
De 3 baneforbindelser i Arnum var som følger:
• Gram By-Arnum åbnet den 13. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 7,8 km
• Toftlund-Arnum åbnet den 15. september 1910 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 9,4 km
• Arnum-Skærbæk åbnet den 1. april 1911 og nedlagt den 21. maj 1937 - banen havde en længde på 21 km
Arnum blomstrede op som stationsby og fik hotel, postkontor og mejeri (Højrup Sogns Andelsmejeris). Mejeribygningen findes stadig på Mejerivej 2, dog meget forfalden her i år 2021. Det tidligere hotel, som lå på Kongevej 318 er i dag omdannet til lejligheder, men teksten "Arnum Hotel" anes stadig med meget svag på den hvide frise på gavlen over mod købmanden.
Arnum Station blev ombygget til forsamlingshus i 1947, mens stationsforstanderboligen på Vestergade 3 anvendes som missionshus. Stationen eksisterer stadig her i år 2021, men stationsforstanderboligen blev nedrevet i år 2020. Ud over stationen er remisen i Arnum bevaret på Vinkelvej 1A.
I vejkrydset Kastrupvej/Kongevej står en genforeningssten, der blev afsløret på 17-års dagen for afstemningen 10. februar 1920. Efter 2. Verdenskrig blev stenen også befrielsessten ved tilføjelse af årstallet 1945.
Arnum Hestemarked, der tidligere blev afholdt en gang om året, stoppede i 2015 på grund af dårlig økonomi og faldende besøgstal.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.09.13 |
Nedlagt | 1937.05.21 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Walter Czygan |
Adresse | Vinkelvej 1, 6510 Gram |
Højdeplacering over havet | 27,4 meter |
GPS koordinater | 55.247699,8.968185 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2021 Download billede
Spandet Station lå 48,9 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.04.01 |
Nedlagt | 1937.05.21 |
Nedrevet | 2012 |
Arkitekt | Walter Czygan |
Adresse | Stationsvej 14, 6760 Ribe |
Højdeplacering over havet | 39,2 meter |
GPS koordinater | 55.257255,8.905817 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Spandet Station.
Set fra sydøst. Spandet var indtil 1937 station på amtsbanelinien Arnum-Skærbæk.
Titel:- 1948-1952 -
Bygningsnavn:Spandet amtsbanestation
Sted:Danmark, Jylland, Spandet
Vejnavn:Stationsvej
Husnummer:16
Postnummer:6760
By:Ribe
Sogn:Spandet
Ophav:Aalborg Luftfoto
År:1948-1952
Id:AAL_BL51-A1_146_021.tif
Fjersted Trinbræt med Sidespor lå 51,1 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.04.01 |
Nedlagt | 1937.05.21 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 29,1 meter |
GPS koordinater | 55.259950,8.870107 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2021 Download billede
Roager Station lå 54,1 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.04.01 |
Nedlagt | 1937.05.21 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Walter Czygan |
Adresse | Roagervej 261, 6760 Ribe |
Højdeplacering over havet | 24,2 meter |
GPS koordinater | 55.251250,8.826533 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Roager Station.
Set fra syd. Bygningen var indtil 1937 station på amtsbanelinien Arnum-Skærbæk, der udgjorde den vestlige sektion af Haderslev Amts Jernbaner (HAJ).
Titel:- 1959 -
Bygningsnavn:Roager station
Sted:Danmark, Jylland, Roager
Vejnavn:Roagervej
Husnummer:261
Postnummer:6760
By:Ribe
Sogn:Roager
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B04922_016.tif
Øster Åbølling Billetsalgssted lå 55,1 km. fra første station.
Øster Åbølling Billetsalgssted: En Jernbanehistorisk Perle
Øster Åbølling Station, tegnet af arkitekten Walter Czygan, blev opført i 1910 som en del af en større jernbaneudvikling i Sønderjylland. Stationen åbnede officielt den 1. april 1911 sammen med strækningen mellem Arnum og Skærbæk, og den spillede en vigtig rolle i regionens transportforbindelser frem til dens nedlæggelse efter Genforeningen i 1920. Denne artikel dykker ned i historien om Øster Åbølling Station og dens lukning og ekspeditionen af biletter flyttes til et nærliggende billetsalgssted.Fra Åbning Til Genforening
Øster Åbølling Station blev anlagt i forbindelse med udbygningen af den tyske statsjernbane i Sønderjylland. Strækningen mellem Arnum og Skærbæk, hvor stationen var placeret, var en del af den strategiske udvikling, der skulle forbinde mindre landsbyer med større byer. Stationen fungerede som et knudepunkt for både passager- og godstransport og blev hurtigt en vigtig del af lokalsamfundet.Med Genforeningen i 1920 ændrede regionens jernbaneinfrastruktur sig dramatisk. Den 20. maj 1920 blev Øster Åbølling Station overdraget til dansk administration, men stationens funktioner blev reduceret i løbet af få måneder, og den blev officielt nedlagt den 15. juni 1920.
Nedlæggelse Og Flytning Til Jordmoderhuset
Efter stationens officielle lukning blev billetsalget og ekspeditionen flyttet til et nærliggende hus, kendt som "jordmoderhuset." Dette lille hus lå omkring 100 meter fra stationen og blev hurtigt det nye centrum for lokal jernbanetrafik. Flytningen var en praktisk løsning for at opretholde en vis service til de lokale beboere, selvom det betød, at området mistede en del af sin tidligere status som jernbaneknudepunkt."Jordmoderhuset" fungerede som billetsalgssted i mange år, men dets rolle blev gradvist mindre betydningsfuld, efterhånden som transportvanerne ændrede sig, og biltrafikken overtog en større del af persontransporten i området.
Arkitekturen Bag Øster Åbølling Station
Walter Czygan, en tysk arkitekt, stod bag designet af Øster Åbølling Station. Bygningen var kendetegnet ved en enkel, men funktionel arkitektonisk stil, der var typisk for mange mindre stationer bygget under den tyske administration. Stationen var opført i robuste materialer og med klare linjer, hvilket gjorde den både praktisk og æstetisk tiltalende.Selvom selve stationsbygningen ikke længere eksisterer som en aktiv station, har dens historie efterladt et varigt indtryk i området og blandt jernbaneentusiaster.
Betydning For Lokalsamfundet
Øster Åbølling Station var mere end blot et stop på jernbanelinjen; den var en vigtig del af dagligdagen for lokalbefolkningen. Stationen fungerede som et sted, hvor mennesker mødtes, og hvor varer og post blev transporteret til og fra landsbyen. Flytningen af billetsalget til jordmoderhuset markerede en nedskalering, men også en tilpasning til de ændrede vilkår efter Genforeningen.Andre navne og stavemåder | Før 13.06.1922 Øster-Aabelin, før 20.05.1920 Oster-Obeling. |
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1920 |
Nedlagt | 1937.05.21 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Ø Åbølling Vej 4, 6760 Ribe |
Højdeplacering over havet | 19,7 meter |
GPS koordinater | 55.23901760749109,8.834480209509675 |
Frifelt Station lå 58,3 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.04.01 |
Nedlagt | 1937.05.21 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Walter Czygan |
Adresse | Frifeltvej 4, 6780 Skærbæk |
Højdeplacering over havet | 18,9 meter |
GPS koordinater | 55.214716,8.827851 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2021 Download billede
Ullemølle Trinbræt med Sidespor lå 61,7 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.04.01 |
Nedlagt | 1937.05.21 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 12,0 meter |
GPS koordinater | 55.189811,8.808987 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2021 Download billede
Skærbæk Amtsbanegård var Ustrup-Skærbæk Smalsporsbane's endestation og lå 65,8 km. fra første station.
Skærbæk Amtsbanegård var i hele strækningens levetid en af Haderslev Amts Jernbaners bedste stationer. Strækningerne Toftlund-Arnum-Skærbæk blev nedlagt i 1937, herefter fik Skærbæk Amtsbanegård en anden anvendelse, og efter mere end 40 år stod Skærbæk Amtsbanegård præget af manglende vedligeholdelse, hvorefter den blev nedrevet i 1980.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.04.01 |
Nedlagt | 1937.05.21 |
Nedrevet | 1980 |
Adresse | Læssevej, 6780 Skærbæk |
Højdeplacering over havet | 18,0 meter |
GPS koordinater | 55.160265,8.770678 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skærbæk Amtsbanegård.
Titel:- 1956 -
Sted:Danmark, Jylland, Skærbæk
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:B02397_002.tif