Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) - operatør: DSB



Marskbanen og Bredebro Station: En Historisk Forbindelse

Marskbanen blev anlagt gennem det vestlige Holsten og Slesvig med åbning af strækningen fra Tønder til den danske grænse den 15. november 1887. Bredebro Station blev etableret som et centralt knudepunkt og placeret 3 km syd for Brede Å. Denne placering gjorde stationen strategisk vigtig for både person- og godstransport, hvilket også førte til opførelse af faciliteter som Bredebro Andelsmejeri, der blev bygget i 1886.

Den 21. september 1888 blev sidebanen Bredebro-Løgumkloster åbnet, hvilket gjorde Bredebro til et endnu vigtigere knudepunkt i regionen. Sidebanen blev kendt som Klosterbanen og havde stor betydning for det lokale erhvervsliv. Fra 8. maj 1901 blev den smalsporede amtsbane videreført fra Løgumkloster til Aabenraa, dog via en stor omvej, hvilket skabte behovet for forbedringer. Aabenraa Amts Jernbaner blev nedlagt 31. marts 1926, og 2. oktober 1927 indviede man en ny normalsporet Klosterbane, der gik mere direkte til Rødekro, hvorfra der var jernbane til Aabenraa.

Klosterbanens Forløb og Rester i Landskabet

Resten af Klosterbanens forløb kan stadig spores i det omkringliggende landskab, selv efter dens nedlæggelse. Mellem Langagervej og Aaspevej er der en krum sti på godt 300 meter, som er en rest af Klosterbanens tracé. Desuden kan sporene fra banen mellem Bredebro og Løgumkloster stadig ses i både kort og natur. Efter krydsningen af Aaspevej fortsatte banen med at krydse flere veje, såsom Bomvej, Hovedvejen og Galgemark, inden den skar igennem ved Trælborg. Herfra gik banen parallelt med Bred Å frem til Ellum Station.

Efter Ellum fortsatte banen syd for og parallelt med Bred Å og nåede til sidst frem til Løgumkloster Statsbanegård, hvor den sluttede. Trods nedlæggelsen af banen i 1927 kan man stadig følge dens historiske forløb i både kort og landskab.

Bredebro Stations Udvikling og Genforeningen i 1920

Under den tyske periode frem til genforeningen i 1920 var Bredebro kun præget af spredt bebyggelse. Det var først efter genforeningen, at Bredebro begyndte at vokse. Den tætte bebyggelse ved kirken begyndte at smelte sammen med stationen, hvilket førte til etableringen af både et forsamlingshus og et elværk. Denne udvikling gjorde Bredebro til et vigtigere lokalt centrum og satte yderligere fokus på stationens betydning for transport og lokal udvikling.

Klosterbanens Historiske Betydning

Marskbanen og Klosterbanen har haft en vigtig rolle i regionens jernbanehistorie, og selvom de ikke længere er i drift, har deres historiske betydning efterladt varige spor i landskabet. Deres udvikling og nedlæggelse afspejler de økonomiske og transportmæssige skift, der prægede det tidlige 20. århundrede. Sporene af banerne, som stadig kan ses i dag, giver et fascinerende indblik i en tid, hvor jernbanerne var centrale for både erhvervsliv og transport i regionen.


Vigtige stamdata for Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen)

Jernbanens længde i km 9,2
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
BaneforkortelseDSB
Jernbanen åbnet1888.09.21
Persontrafik nedlagt1936.05.15
Godstrafik nedlagt1936.05.15
Jernbanen nedlagt1936.05.15
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt32,4 kg/m - efter den tyske norm
BallastSkærveballast
Max stigning5 ‰
Kurveradius500 meter
Hastighed max30 km/t, senere 45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusSidebane



Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetBredebro Station (Bw) [1887-2002]0,0 km
Stedet er fotograferetEllum Station (El)6,1 km
Stedet er fotograferetLøgumkloster Statsbanegård (Øu)9,2 km


Banekort over Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen)

Kort over benestrækningen: Rødekro-Bredebro
Kort over benestrækningen: Rødekro-Bredebro
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 19. september 2011 - LINK til kilde.


Bredebro Station (Bw) [1887-2002] var Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) banens første station

Bredebro Station havde fra den 8. maj 1901 en sidebane til Løgumkloster med mellemstation i Ellum. I 1927 blev den tidligere amtsbane ombygget til en normalsporet statsbane mellem Rødekro og Løgumkloster men hele strækningen fra Bredebro til Rødekro blev allerede i 1936 nedlagt. Stationen er blevet revet ned august 2002.

Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
Nedlagt2002
Nedrevet2002 (August)
AdresseJernbanegade 4, 6261 Bredebro
StednavneforkortelseBw
Højdeplacering over havet7,8 meter
GPS koordinater55.056950403899926,8.823431330482604


Billede af Bredebro Station.
Billede af Bredebro Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Bredebro Station.

Titel: Bredebro Station med Bredebro Mejeri i baggrunden
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Brede
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL51-A1_079_023.tif




Ellum Station (El) lå 6,1 km. fra første station.

Ellum stationsbygning var af type "udvidet vogterhus Marskbane" og der var ikke meget plads til en tjenestebolig. Da Ellum station ligger ret øde blev der bygge et dobbelthus til personalet i 1914 efter preussisk standardtype, men kan dog være opført tidligere, da Marskbaneselskabet blev overtaget af KPEV i 1891.


På gavlen af tjenesteboligen er det et lille emaljeskilt med et "2" på som er kommet på efter overtagelse af DSB, da det er det nummerskilt type, som DSB brugte på tjenesteboliger og vogterhuse.

Byggeår1888
Åbnet1888.09.21
Nedlagt1936.05.15
NedrevetEksisterer stadig
AdresseEllum Bygade 27, 6240 Løgumkloster
StednavneforkortelseEl
Højdeplacering over havet11,6 meter
GPS koordinater55.049497,8.902424


Billede af Ellum Station.
Billede af Ellum Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede



Løgumkloster Statsbanegård (Øu) var Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen)'s endestation og lå 9,2 km. fra første station.

Løgumkloster var endestation for statsbanestrækningen fra Bredebro. Stationsbygningen var langstrakt med en toetagers afdeling i den østlige ende.

Løgumkloster Statsbanegård blev ombygget fra endestation til krydsningsstation i1927 da man nedlagden den gamle kringlede amtsbane fra Aabenraa-Løgumkloster og lavede en mere ret bane fra Rødekro-Bredebro.

Andre navne og stavemåderFør 17.06.1920 Lugumkloster.
Byggeår1888
Åbnet1888.09.21
Nedlagt1936.05.15
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 16A, 6240 Løgumkloster
StednavneforkortelseØu
Højdeplacering over havet13,5 meter
GPS koordinater55.053399,8.949513


Billede af Løgumkloster Statsbanegård Station.
Billede af Løgumkloster Statsbanegård Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2019
Download billede



Litteratur for: Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Klosterbanen og Rømøbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Klosterbanen og Rømøbanen
P. Thomassen
1982
68

pt BØGER
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4