Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) - operatør: DSB
Marskbanen og Bredebro Station: En Historisk Forbindelse
Marskbanen blev anlagt gennem det vestlige Holsten og Slesvig med åbning af strækningen fra Tønder til den danske grænse den 15. november 1887. Bredebro Station blev etableret som et centralt knudepunkt og placeret 3 km syd for Brede Å. Denne placering gjorde stationen strategisk vigtig for både person- og godstransport, hvilket også førte til opførelse af faciliteter som Bredebro Andelsmejeri, der blev bygget i 1886.Den 21. september 1888 blev sidebanen Bredebro-Løgumkloster åbnet, hvilket gjorde Bredebro til et endnu vigtigere knudepunkt i regionen. Sidebanen blev kendt som Klosterbanen og havde stor betydning for det lokale erhvervsliv. Fra 8. maj 1901 blev den smalsporede amtsbane videreført fra Løgumkloster til Aabenraa, dog via en stor omvej, hvilket skabte behovet for forbedringer. Aabenraa Amts Jernbaner blev nedlagt 31. marts 1926, og 2. oktober 1927 indviede man en ny normalsporet Klosterbane, der gik mere direkte til Rødekro, hvorfra der var jernbane til Aabenraa.
Klosterbanens Forløb og Rester i Landskabet
Resten af Klosterbanens forløb kan stadig spores i det omkringliggende landskab, selv efter dens nedlæggelse. Mellem Langagervej og Aaspevej er der en krum sti på godt 300 meter, som er en rest af Klosterbanens tracé. Desuden kan sporene fra banen mellem Bredebro og Løgumkloster stadig ses i både kort og natur. Efter krydsningen af Aaspevej fortsatte banen med at krydse flere veje, såsom Bomvej, Hovedvejen og Galgemark, inden den skar igennem ved Trælborg. Herfra gik banen parallelt med Bred Å frem til Ellum Station.Efter Ellum fortsatte banen syd for og parallelt med Bred Å og nåede til sidst frem til Løgumkloster Statsbanegård, hvor den sluttede. Trods nedlæggelsen af banen i 1927 kan man stadig følge dens historiske forløb i både kort og landskab.