Odderbanen, Aarhus-Odder-Hou Jernbane - operatør: HHJ
Aarhus-Odder-Hou Jernbane: Fra Privatbane til Letbane
Aarhus-Odder-Hou Jernbane, kendt som Odderbanen, har haft en lang og skiftende historie, der spænder over næsten 140 år. Fra sin oprindelige åbning i 1884 som en privatbane, der forbandt Hou med Aarhus via Odder, til dens transformation til en moderne letbane i 2019, har banen spillet en væsentlig rolle i transporten i Østjylland.Planlægning og Anlæg
Planerne om en sydgående jernbane fra Aarhus begyndte allerede i 1870'erne, samtidig med etableringen af jernbanen til Ryomgård. Diskussionen drejede sig om, hvorvidt banen skulle være en statsbane eller en privatbane. Efter flere års forhandling blev det vedtaget, at banen skulle etableres som en privatbane.Den 12. maj 1882 vedtog regeringen en lov, der tillod anlægget af en jernbane fra Hou Havn over Odder til et punkt på statsbanen mellem Skanderborg og Aarhus. Koncessionen blev udstedt den 4. september 1882, og byggeriet blev igangsat samme år af entreprenørfirmaet Lauritz Petersen & Wätzold. Banen blev åbnet den 18. juni 1884, efter blot halvandet års anlægsarbejde.
Banen blev oprindeligt kaldt Hads-Herreds Jernbane, men i 1884 ændrede den navn til Hads-Nings Herreds Jernbane. Den 39 km lange bane blev anlagt som en normalsporet privatbane og forbandt landdistrikterne med Aarhus, hvilket gjorde det lettere for bønder og virksomheder at transportere varer til byen.
Banens Betydning og Udvikling
Jernbanen havde fra starten en vigtig rolle som livsnerve for det lokale opland. Den gjorde det muligt at fragte gods og passagerer hurtigt og effektivt mellem Hou, Odder og Aarhus. Hou Havn fungerede som et knudepunkt, hvor jernbanen forbandt sig med færger til Samsø og andre destinationer.Banen blev kendt for sine fremskridt inden for arbejdsforhold. Allerede i 1888 indførte Hads-Nings Herreds Jernbane som den første danske privatbane faste pensionsbestemmelser for sine ansatte. Dette var et markant skridt mod at sikre bedre forhold for jernbanepersonalet.
Nedlæggelsen af Strækningen Hou-Odder
Efter næsten 100 års drift begyndte strækningen mellem Hou og Odder at miste sin betydning. Konkurrencen fra vejtransport og bilisme gjorde det vanskeligt at opretholde driften. På en generalforsamling blev det i 1977 besluttet at nedlægge strækningen mellem Hou og Odder. Det sidste tog forlod Hou den 21. maj 1977, ledsaget af et fakkeltog med hundredevis af børn og voksne, der tog afsked med banen.Efter denne nedlæggelse blev banen reduceret til strækningen mellem Aarhus og Odder, som siden har været kendt som Odderbanen.
Odderbanen og Aarhus Nærbane
Odderbanen fortsatte sin drift som en vigtig regional bane mellem Aarhus og Odder. I 2001 overtog Aarhus Amt det økonomiske tilsyn med banen, og amtet blev den primære tilskudsgiver. Banen blev moderniseret og integreret med Grenaabanen i 2012, hvilket markerede starten på Aarhus Nærbane. Dette samarbejde styrkede banens rolle som en effektiv pendlerforbindelse i Østjylland.Overgang til Aarhus Letbane
I august 2016 blev Odderbanen og Grenaabanen midlertidigt lukket for at gennemgå en omfattende ombygning til letbanedrift. Dette projekt var en del af etableringen af Aarhus Letbane, der skulle forbinde Odder, Aarhus og Grenaa som en sammenhængende letbanelinje.Planen var oprindeligt, at banen skulle genåbne i begyndelsen af 2018, men projektet blev forsinket på grund af manglende sikkerhedsgodkendelser. Disse udfordringer blev løst i april 2019, og den 30. april 2019 blev den 110 km lange letbane officielt åbnet.
Banens Historiske Betydning
Aarhus-Odder-Hou Jernbane har spillet en væsentlig rolle i udviklingen af transport og infrastruktur i Østjylland. Fra sin tid som en livline for oplandet til dens integration i Aarhus Letbane, har banen været en central del af regionens transporthistorie. Overgangen til letbanedrift markerede ikke kun en modernisering, men også en fortsættelse af banens historiske arv i en ny form.Centrale Årstal for Aarhus-Odder-Hou Jernbane
- 1876: Aktietegningen for banen påbegyndes.
- 1882: Loven om jernbanen vedtages, og koncessionen udstedes.
- 1884: Banen åbnes den 18. juni som Hads-Herreds Jernbane.
- 1888: Faste pensionsordninger indføres for personalet.
- 1977: Strækningen Hou-Odder nedlægges den 31. marts.
- 2012: Odderbanen integreres med Grenaabanen som Aarhus Nærbane.
- 2016: Banen lukkes midlertidigt for ombygning til letbane.
- 2019: Aarhus Letbane åbnes den 30. april.
Bevarede Elementer og Nutidig Anvendelse
Selvom strækningen mellem Hou og Odder blev nedlagt, lever arven fra Aarhus-Odder-Hou Jernbane videre i form af Aarhus Letbane. Den moderne letbane bygger på banens oprindelige tracé og viderefører dens funktion som en vigtig transportkorridor i Østjylland.Vigtige stamdata for Odderbanen, Aarhus-Odder-Hou Jernbane
Jernbanens længde i km | 36,3 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 12. maj 1882 - LOV nr 59 |
Baneforkortelse | HHJ |
Banens bygherre / entreprenør | Anlægsentreprenørerne: Wätzold og Laurits Petersen |
Jernbanen indviet | 1884.06.18 |
Jernbanen åbnet | 1884.06.19 |
Jernbanen nedlagt | 2016.08.27 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Grus - senere Skærveballast |
Odderbanen, Aarhus-Odder-Hou Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Aarhus Hovedbanegård (Ar) | 0,0 km | |
Kongsvang Trinbræt (Kgv) [1994-2016] | 2,9 km | |
Viby Jylland Trinbræt (Vi) [2004-2016] | 4,7 km | |
Rosenhøj Trinbræt (Rh) [1972-2016] | 5,7 km | |
Øllegårdsvej Trinbræt (Øgt) [1972-2016] | 6,6 km | |
Gunnar Clausensvej Trinbræt (Gct) [1975-2016] | 7,2 km | |
Tranbjerg Station (Trg) [1884-2016] | 9,1 km | |
Havebyen Trinbræt (Hvt) | 9,6 km | |
Nørrevænget Trinbræt (Nrv) [2008-2016] | 10,2 km | |
Gunnestrup Station (Gut) | 10,5 km | |
Mølleparken Trinbræt (Mpk) [1973-2016] | 12,4 km | |
Mårslet Station (Mst) [1884-2016] | 13,2 km | |
Vilhelmsborg Trinbræt (Vh) [1989-2016] | 14,2 km | |
Beder Trinbræt (Bed) [2002-2016] | 15,8 km | |
Egelund Trinbræt (Ege) | 16,6 km | |
Malling Station (Mal) [1884-2016] | 18,1 km | |
Banevolden Trinbræt (Bmt) | 18,7 km | |
Assedrup Station (Ass) [1884-2016] | 22,2 km | |
Rude Havvej Trinbræt (Ruh) [1982-2016] | 25,2 km | |
Parkvej Trinbræt (Pv) | 25,8 km | |
Odder Station (Odd) [1884-2016] | 26,5 km | |
Neder Randlev Trinbræt | 29,5 km | |
Eriksminde Trinbræt | 30,8 km | |
Boulstrup Station | 32,1 km | |
Halling Station | 33,6 km | |
Holsatia Trinbræt | 35,3 km | |
Hou Station | 36,3 km |
Banekort over Odderbanen, Aarhus-Odder-Hou Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 13. oktober 2011 - LINK til kilde.
Gamle film fra Odderbanen, Aarhus-Odder-Hou Jernbane
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: den 19. juni 1909 - LINK til kilde.
Noter til: Film fra Aarhus-Odder-Hov (Odderbanen) (HHJ), fejring af Odder Jernbanes 25 års jubilæum.
1909, 2 min., Stum
19. juni 1909: Et flagsmykket tog ankommer til Odder Station, som er fyldt med mennesker i dagens anledning: fejring af Odder Jernbanes 25 års jubilæum.
Aarhus Hovedbanegård (Ar) var Odderbanen, Aarhus-Odder-Hou Jernbane banens første station
Aarhus Hovedbanegård – Et Historisk Trafikknudepunkt
Aarhus Hovedbanegård, eller Aarhus H, er i dag en af Danmarks mest travle og historisk betydningsfulde jernbanestationer. Med sin strategiske placering midt i Jylland, har stationen spillet en afgørende rolle i udviklingen af jernbanenettet siden åbningen af byens første banegård i 1862. Den nuværende station, som åbnede i 1929, er den tredje i rækken og har været genstand for flere moderniseringer gennem tiden.Den Første Aarhus Banegård fra 1862
Den første banegård i Aarhus åbnede den 2. september 1862 som endestation på Jyllands første jernbanestrækning, der forbandt Aarhus med Randers. Den oprindelige station blev opført ved Ryesgade, som dengang lå i byens udkant. Bygningen blev opført af det britiske firma "Peto, Brassey and Betts," der var ansvarlig for flere store jernbaneprojekter i Danmark. Den første Aarhus Banegård var et vigtigt trafikknudepunkt, som både rummede en restauration, tre ventesale – én for hver klasse – samt et postkontor.Stiftstidende beskrev banegården som et arkitektonisk mesterværk, og især dens jerntag over perronen blev fremhævet. Jerntaget blev fremstillet af Søren Frich, en af Aarhus' største industrielle skikkelser, som også grundlagde Frichs fabrik. Banegården blev oprindeligt bygget midt i åbent landskab, men med tiden udviklede området sig, og en ny bydel voksede frem omkring stationen. Denne udvikling førte til anlæggelsen af M. P. Bruuns Bro, som forbandt banegården med resten af byen.
Udvikling af Infrastruktur og Byens Vækst
Med åbningen af Ryesgade i 1862 opstod der en ny forbindelse mellem banegården og byens centrum. Oprindeligt var Ryesgade blot en smal sti gennem en handelsgartners have, men med den stigende trafik til og fra banegården blev stien i 1873 udvidet til en rigtig gade. Ryesgade blev opkaldt efter general Olaf Rye, en kendt figur fra Treårskrigen 1848-1850.Anlæggelsen af Skt. Clemens Bro i 1884 skabte en direkte forbindelse mellem banegården og Aarhus Domkirke, hvilket gjorde rejseforbindelserne endnu mere praktiske. Banegården spillede ikke kun en vigtig rolle for gods- og passagertransport, men også for byens udvikling og tilknytning til resten af Danmark.
Aarhus' Anden Banegård fra 1884
Med den stigende trafik og behovet for mere plads blev den første banegård snart utilstrækkelig. I 1883-1884 blev der derfor opført en ny og større banegård på det sted, hvor den nuværende Aarhus Hovedbanegård står i dag. Den nye banegård blev tegnet af de anerkendte arkitekter Thomas Arboe og W. A. Thulstrup. Bygningen blev opført i nyrenæssancestil og havde en langt større kapacitet end sin forgænger. Arkitektonisk var den muligvis inspireret af Bonns hovedbanegård, som netop var blevet opført i Tyskland.Banegården blev rost for sin arkitektoniske skønhed, men selv den nye bygning skulle snart vise sig at være for lille til at kunne håndtere byens voksende jernbanetrafik. Navnlig manglen på sporplads skabte udfordringer, som først blev afhjulpet, da rangerstationen "Mølleengen" blev anlagt i 1909.
Modernisering og Aarhus' Tredje Banegård
I takt med, at jernbanetrafikken fortsat voksede, blev det klart, at selv den nye banegård fra 1884 ikke længere var tilstrækkelig. En omfattende modernisering og omlægning af banegårdsområdet blev derfor planlagt i 1920'erne. Byggeriet af den nuværende Aarhus Hovedbanegård startede i 1923, og den blev indviet den 15. juli 1929. Den nye banegård blev opført i nyklassicistisk stil og er en såkaldt sækbanegård, hvor togene kører ind og ud ad samme vej.Projektet med den nye banegård var et af de mest ambitiøse bygningsprojekter i Aarhus' historie og omfattede også en omfattende omlægning af terrænet omkring banegården. Den nye station blev hævet med cirka 4 meter, så sporene nu ligger under bygningen, hvilket skabte en højde på 6-8 meter mellem banegården og sporene. Den store højdeforskel gør Aarhus Hovedbanegård til en af de få højtracébanegårde i Danmark.
Bruuns Bro, som forbinder banegården med det øvrige Aarhus, blev også genopbygget som en del af projektet. Banegårdspladsen blev udvidet, og nye bygninger blev opført omkring pladsen, alle i samme gule mursten for at skabe en harmonisk helhed. Den nye Aarhus Hovedbanegård fik seks perronspor, og man kunne tilgå sporene enten direkte fra Bruuns Bro eller gennem banegården.
Moderniseringer og Udvidelser i Det 21. Århundrede
Selvom Aarhus Hovedbanegård i 1929 blev betragtet som en topmoderne station, har der været behov for flere moderniseringer i løbet af det 20. og 21. århundrede. En af de største ændringer kom i 2003, da banegården blev udvidet med indkøbscentret Bruuns Galleri. Udvidelsen gjorde Aarhus Hovedbanegård til en del af et af Danmarks største indendørs arealer med cirka 140.000 kvadratmeter.Banegården fungerer i dag som en central del af Aarhus' infrastruktur og er en af Danmarks vigtigste trafikknudepunkter. Herfra afgår både regional- og intercitytog til resten af landet, og stationen er et vigtigt bindeled mellem Jylland og Sjælland. Desuden har stationen både nationale og internationale forbindelser og er en væsentlig del af byens offentlige transportnet.
Banegårdens Arkitektoniske Betydning
Aarhus Hovedbanegård er ikke kun en vigtig transporthub, men også en arkitektonisk perle. Bygningens nyklassicistiske stil afspejler tidens smag og er et vigtigt eksempel på den arkitektur, der dominerede i 1920'erne. Bygningens monumentale udseende med de rene linjer og klassiske proportioner står i kontrast til de tidligere banegårdes mere dekorative stil, hvilket markerer en ny æra inden for dansk stationsarkitektur.Selvom meget af den oprindelige stationsbygning blev ombygget og moderniseret, har Aarhus Hovedbanegård bevaret sin historiske charme og fortsætter med at være en central del af Aarhus' byliv.
Stavemåder for Aarhus H:
Frem til der blev indført ny retskrivningsreform i 1948v skrivemåden Aa og efter 1948 bolle-Å. Efter en Byrådsbeslutning den 27. oktober 2010 blev det vedtaget at fra den 1. januar 2011 skiftede Århus Kommune bolle-å'et ud med et dobbelt-a i sin egen stavemåde af byens navn.Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1929.07.15 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | K.T. Seest |
Adresse | Banegårdspladsen 1, 8000 Aarhus C |
Stednavneforkortelse | Ar |
Højdeplacering over havet | 11,5 meter |
GPS koordinater | 56.150310,10.204663 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2010 Download billede
Kongsvang Trinbræt (Kgv) [1994-2016] lå 2,9 km. fra første station.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1994 |
Åbnet | 1994 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Gammel Kongevej, 8260 Viby J |
Stednavneforkortelse | Kgv |
Højdeplacering over havet | 26,9 meter |
GPS koordinater | 56.135293,10.174228 |
Viby Jylland Trinbræt (Vi) [2004-2016] lå 4,7 km. fra første station.
Viby Jylland betjener Sønderhøj, som er det store område, hvor bl.a. Arla Foods har hovedkontor, Erhvervsakademi Aarhus og Århus Købmandsskole. Syd for Viby Jylland findes butikscentret Mega Syd med 11 butikker og et butiksareal på 30.000 m2 som bl.a. indeholder Kvickly, Bauhaus, PetWorld, Elgiganten, McDonald's m.fl.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 2004 |
Åbnet | 2004.10.02 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Sønderhøj 2, 8260 Viby J |
Stednavneforkortelse | Vi |
Højdeplacering over havet | 32,6 meter |
GPS koordinater | 56.122103,10.160573 |
Rosenhøj Trinbræt (Rh) [1972-2016] lå 5,7 km. fra første station.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1972 |
Åbnet | 1972 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Rosenhøj 102, 8260 Viby J |
Stednavneforkortelse | Rh |
Højdeplacering over havet | 44,7 meter |
GPS koordinater | 56.116972,10.147423 |
Øllegårdsvej Trinbræt (Øgt) [1972-2016] lå 6,6 km. fra første station.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1972 |
Åbnet | 1972 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Øllegårdsvej 2D, 8260 Viby J |
Stednavneforkortelse | Øgt |
Højdeplacering over havet | 55,3 meter |
GPS koordinater | 56.11447910246157,10.133144396636416 |
Gunnar Clausensvej Trinbræt (Gct) [1975-2016] lå 7,2 km. fra første station.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1975 |
Åbnet | 1975 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Gunnar Clausens Vej 1, 8260 Viby J |
Stednavneforkortelse | Gct |
Højdeplacering over havet | 62,4 meter |
GPS koordinater | 56.111809,10.126023 |
Tranbjerg Station (Trg) [1884-2016] lå 9,1 km. fra første station.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1884.06.19 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Tranbjerg Stationsvej 2, 8310 Tranbjerg J |
Stednavneforkortelse | Trg |
Højdeplacering over havet | 71,8 meter |
GPS koordinater | 56.096420,10.135780 |
Fotograf: AarhusArkivet.dk (Aarhus Stadsarkiv), Ib Nicolajsen - Dato: den 2. april 2017 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tranbjerg Station.
OVERSKRIFT
Tranbjerg Station
ABSTRAKT
Tranbjerg Stationsbygning samt skinner og køreledningerne til Aarhus Letbane mellem Aarhus og Odder.
Havebyen Trinbræt (Hvt) lå 9,6 km. fra første station.
Byggeår | 1971 |
Åbnet | 1971 |
Nedlagt | 2008.09.15 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Østerby Allé, 8310 Tranbjerg J |
Stednavneforkortelse | Hvt |
Højdeplacering over havet | 65,8 meter |
GPS koordinater | 56.093979,10.142643 |
Nørrevænget Trinbræt (Nrv) [2008-2016] lå 10,2 km. fra første station.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 2008 |
Åbnet | 2008.09.26 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Nørrevænget, 8310 Tranbjerg J |
Stednavneforkortelse | Nrv |
Højdeplacering over havet | 65,0 meter |
GPS koordinater | 56.092254,10.150868 |
Gunnestrup Station (Gut) lå 10,5 km. fra første station.
Odderbanen fik fra juli til oktober 2008 banen totalrenoveret, hvor strækningen Odder-Tranbjerg fik nye skinner. I samme forbindelse blev trinbrætterne Havebyen og Gunnestrup nedlagt den 15. september 2008 og i stedet blev der etableret trinbrættet Nørrevænget.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1884.06.19 |
Nedlagt | 2008.09.15 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Ellemosevej 50, 8310 Tranbjerg J |
Stednavneforkortelse | Gut |
Højdeplacering over havet | 64,8 meter |
GPS koordinater | 56.089587,10.154277 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Gunnestrup Station.
Titel: - 1961 - Gunnestrup station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Gunnestrup
Vejnavn: Ellemosevej
Husnummer: 50
Lokalitet: Gunnestrup
Postnummer: 8310
By: Tranbjerg
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1961
Note: Id: OD03309_013.tif
Mølleparken Trinbræt (Mpk) [1973-2016] lå 12,4 km. fra første station.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1973 |
Åbnet | 1973 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Baneleddet 20C, 8320 Mårslet |
Stednavneforkortelse | Mpk |
Højdeplacering over havet | 58,5 meter |
GPS koordinater | 56.072698,10.154234 |
Mårslet Station (Mst) [1884-2016] lå 13,2 km. fra første station.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1884.06.19 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Banevej 12, 8320 Mårslet |
Stednavneforkortelse | Mst |
Højdeplacering over havet | 50,2 meter |
GPS koordinater | 56.068667,10.164250 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Mårslet Station.
Titel: - 1957 - Mårslet station
Person: Bygningsnavn: Mårslet station
Sted: Danmark, Jylland, Mårslet
Vejnavn: Banevej
Husnummer: 12
Lokalitet: Postnummer: 8320
By: Mårslet
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1957
Note: Id: OD02298_p_023.tif
Vilhelmsborg Trinbræt (Vh) [1989-2016] lå 14,2 km. fra første station.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1989 |
Åbnet | 1989 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Bedervej 99, 8320 Mårslet |
Stednavneforkortelse | Vh |
Højdeplacering over havet | 43,1 meter |
GPS koordinater | 56.064299,10.178307 |
Beder Trinbræt (Bed) [2002-2016] lå 15,8 km. fra første station.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 2002 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Stationsvej 25, 8330 Beder |
Stednavneforkortelse | Bed |
Højdeplacering over havet | 45,2 meter |
GPS koordinater | 56.056502,10.198347 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Beder Trinbræt.
Titel: - 1950 - Beder Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Beder
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: 25
Lokalitet: beder Station
Postnummer: 8330
By: Beder
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1950
Note: Id: OD00235_069.tif
Egelund Trinbræt (Ege) lå 16,6 km. fra første station.
Byggeår | 1985 |
Åbnet | 1985 |
Nedlagt | 2016.08.26 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Nymarken 14, 8340 Malling |
Stednavneforkortelse | Ege |
Højdeplacering over havet | 52,0 meter |
GPS koordinater | 56.049945,10.192357 |
Malling Station (Mal) [1884-2016] lå 18,1 km. fra første station.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1884.06.19 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Stationspladsen 5D, 8340 Malling |
Stednavneforkortelse | Mal |
Højdeplacering over havet | 45,5 meter |
GPS koordinater | 56.037578,10.191678 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Malling Station.
Titel: - 1950 - Malling station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Malling
Vejnavn: Stationspladsen
Husnummer: 5
Lokalitet: Malling
Postnummer: 8340
By: Malling
Sogn: Malling
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1950
Note: Id: OD00235_053.tif
Banevolden Trinbræt (Bmt) lå 18,7 km. fra første station.
Byggeår | 1965 |
Åbnet | 1966 |
Nedlagt | 2006.01.08 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Banevolden, 8340 Malling |
Stednavneforkortelse | Bmt |
Højdeplacering over havet | 48,7 meter |
GPS koordinater | 56.031560,10.191616 |
Assedrup Station (Ass) [1884-2016] lå 22,2 km. fra første station.
Da stationsmesteren på Assedrup Station døde i 1924, forsøgte baneselskabet for Odderbanen at erstatte stationsmesteren med en ekspeditrice. Skiftet ville især havde haft en betydning for transport af stykgods, som kvinder ikke måtte løfte, og det fremkaldte protester. En ny stationsmester blev fundet, men da han 5 år senere blev forflyttet, blev en ekspeditrice ansat. Senere er blev Assedrup blevet nedsat til trinbræt ligesom de andre standsningssteder på Odderbanen.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1884.06.19 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Assedrupvej 20, 8300 Odder |
Stednavneforkortelse | Ass |
Højdeplacering over havet | 6,9 meter |
GPS koordinater | 56.003917,10.182865 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Assedrup Station.
Titel: - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Assedrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1950
Note: Id: OD00235_095.tif
Rude Havvej Trinbræt (Ruh) [1982-2016] lå 25,2 km. fra første station.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1982 |
Åbnet | 1982 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Adresse | Rude Havvej 1A, 8300 Odder |
Stednavneforkortelse | Ruh |
Højdeplacering over havet | 7,4 meter |
GPS koordinater | 55.983671,10.154315 |
Parkvej Trinbræt (Pv) lå 25,8 km. fra første station.
Byggeår | 1959 |
Åbnet | 1959 |
Nedlagt | 2016.08.26 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Parkvej 1A, 8300 Odder |
Stednavneforkortelse | Pv |
Højdeplacering over havet | 10,0 meter |
GPS koordinater | 55.978358,10.151839 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af tog ud for Parkvej Trinbræt.
Titel: - 1961 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Odder
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1961
Note: Id: OD03226_007.tif
Odder Station (Odd) [1884-2016] lå 26,5 km. fra første station.
Horsens-Odder Jernbane blev nedlagt 31. marts 1967 og den 21. maj 1977 blev også Odder-Hov-banen nedlagt - Odder blev dermed endestation på Odderbanen.
Arealet mellem stationen og Lundevej blev der bygget nyt værksteds- og remiseanlæg for både tog og busser, som blev taget i brug juni 1981, hvor kommunen overtog de gamle værkstedsarealer nord for Odder Å.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1884.06.19 |
Nedlagt | 2016.08.27 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Banegårdsgade 3A, 8300 Odder |
Stednavneforkortelse | Odd |
Højdeplacering over havet | 11,7 meter |
GPS koordinater | 55.971956,10.150173 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. april 2022 Download billede
Neder Randlev Trinbræt lå 29,5 km. fra første station.
Neder Randlev blev i 1939 nedrykket til ekspeditricestation og fra den 1. juni 1969 nedrykket Neder Randlev til trinbræt.
Odder-Hov-banen blev nedlagt 21. maj 1977, men den gamle stationsbygning eksister stadig og det samme gør det gamle banetracéet, som er bevaret gennem det meste af byen.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1969.06.01 |
Nedlagt | 1977.05.21 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Balshavevej 71, 8300 Odder |
Højdeplacering over havet | 11,8 meter |
GPS koordinater | 55.957329,10.187668 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Neder Randlev Trinbræt.
Titel: - 1956 - Neder Randlev
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Randlev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Neder Randlev
Postnummer: 8300
By: Odder
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08474_023.tif
Eriksminde Trinbræt lå 30,8 km. fra første station.
Houvej løber i dag på den gamle banetracé mellem Bjeragervej og Eriksmindevej. Fra Eriksmindevej til Bovlstrup er banetracéet er bevaret som en asfalteret cykel og gangsti.
Byggeår | 1956 |
Åbnet | 1956 |
Nedlagt | 1977.05.21 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Eriksmindevej, 8300 Odder |
Højdeplacering over havet | 11,9 meter |
GPS koordinater | 55.949087,10.203734 |
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 19. oktober 1975
Boulstrup Station lå 32,1 km. fra første station.
Bovlstrup Stationsby blev større end den gamle landsby, der ændrede navn til Gammel Bovlstrup.
Stationsbyen havde i 1960'erne sit eget lille industrikvarter, hvor virksomheden Boulstrup Maskinfabrik var den eneste der overlevede, og som i 2001 blev solgt til amerikanske koncern Simpson Strong-Tie.
Odder-Hov-banen blev nedlagt 21. maj 1977, men den gamle stationsbygning eksister stadig og det samme gør det gamle banetracéet, som er bevaret gennem det meste af byen.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1884.06.19 |
Nedlagt | 1977.05.21 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Stationsvej 22, 8300 Odder |
Højdeplacering over havet | 23,1 meter |
GPS koordinater | 55.941172,10.217897 |
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 19. oktober 1975
Halling Station lå 33,6 km. fra første station.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1884.06.19 |
Nedlagt | 1977.05.21 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Spøttrupvej 14, 8300 Odder |
Højdeplacering over havet | 10,7 meter |
GPS koordinater | 55.929819,10.227507 |
Holsatia Trinbræt lå 35,3 km. fra første station.
Holsatia Trinbræt havde en kort perron i træ, og et yderst bemærkelsesværdigt læskur, hvor selv Storm P. ville have undret sig over den finurlige konstruktion. Læskurets tag var i den sydlige ende understøttet af en primitiv gavlvæg, som lignede genbrug fra et klædeskab, mens det i den nordlige ende blev holdt oppe af en skråstiver og en tagstøtte af smedejern fra en udrangeret personvogn. Trods den primitive og meget ustabile konstruktion, så hold løsningen frem til Odder-Hov banens lukning den 21. maj 1977, hvor trinbræt, læskur og spor blev fjernet kort efter lukningen.
I 1956 blev Holsatia Trinbræt offentligt og var åbent hele året.
Byggeår | 1949 |
Åbnet | 1949.07.04 |
Nedlagt | 1977.05.21 |
Nedrevet | 1977 |
Adresse | Houvej, 8300 Odder |
Højdeplacering over havet | 8,7 meter |
GPS koordinater | 55.919866,10.248594 |
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 19. oktober 1975
Hou Station var Odderbanen, Aarhus-Odder-Hou Jernbane's endestation og lå 36,3 km. fra første station.
Hofjægermesteren på Rathlousdal, Emil von Holstein-Rathlou, begyndte i vinteren 1881 at bygge havn i Hov og ville tegne mange aktier i banen, hvis den kom til Hov. Så Geert Winthers forslag blev ændret til en linjeføring Aarhus-Odder-Hov, som blev vedtaget den 9. maj 1882. Banen åbnede dermed den 19. juni 1884 med Hov Station som endestation.
Odder-Hov-banen blev nedlagt 21. maj 1977, men den gamle stationsbygning eksister stadig og benyttet til erhvervsformål, i de første år som filial af Odder Bank. Det samme gør sig gældende for det gamle banetracé, som er bevaret som Houvej gennem Hou by.
Byggeår | 1883 |
Åbnet | 1884.06.19 |
Nedlagt | 1977.05.21 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Søndergade 20A, 8300 Odder |
Højdeplacering over havet | 2,5 meter |
GPS koordinater | 55.913766,10.253705 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hou Station.
Titel: - 1948-1952 - Hou station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hou
Vejnavn: Søndergade
Husnummer: 20
Lokalitet: Hou
Postnummer: 8300
By: Odder
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL29-A1_070_011.tif