Langå-Struer-banen (DSB)


Langå-Struer-banen er en enkeltsporet jernbanestrækning på 102,4 km.
Langå-Struer-banen åbnede i 3 etapper:
1. Langå-Viborg den 21. juli 1863
2. Viborg-Skive den 17. oktober 1865
3. Skive-Struer den 17. november 1865

Langå-Struer-banen var den anden jernbanestrækning i Nørrejylland efter Aarhus-Langå-Randers Jernbane, der blev åbnet i 1862. Jernbaneloven af 10. marts 1861 indeholdt en bane fra Langå over Viborg og Skive til et punkt ved Venø Bugt og videre til Holstebro. Banen blev bygget af det engelske entreprenørkonsortium Peto, Brassey and Betts.

Langå-Struer-banen udgår fra sydenden af Langå Station, selv om en stor del af togene på strækningen gennem årene har haft endestation på Randers Station eller Århus Hovedbanegård. Fra Langå løber banen mod vest og følger Gudenåens nordside gennem stationsbyerne Ulstrup og Bjerringbro frem til Tange. Fra Tange fortsætter banen mod vest, indtil den efter Rødkærsbro fortsætter mod nordvest frem til Viborg. Fra Viborg løber banen igen mod vest indtil den efter Stoholm fortsætter mod nord frem til Højslev, hvorfra den igen løber mod vest frem til Skive. Fra Skive fortsætter banen mod sydvest indtil den efter Vinderup løber mod vest langs sydkysten af Venø Bugt frem til Struer, hvor den møder Den Vestjyske Længdebane kort før Struer Station.

Jernbanen ejes og vedligeholdes af Banedanmark, mens trafikken udføres af Arriva (fra 2003) og DSB.

Vigtige stamdata for Langå-Struer-banen (DSB)

Jernbanens længde i km 102,4
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 10. marts 1861
BaneforkortelseDSB
Statstilskud i %100 %
Banens bygherre / entreprenørEntreprenørkonsortium: Peto, Brassey and Betts
Jernbanen åbnet1863.07.21
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
Hastighed max120 km/t
Bane statusRegionalbane

Langå-Struer-banen (DSB) havde følgende stationer

Banekort over Langå-Struer-banen (DSB)

Banekort fra Langå-Struer-banen (DSB).
Banekort fra Langå-Struer-banen (DSB). - Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.10.27 - LINK til kilde.

Langå Station (Lg) var Langå-Struer-banen banens første station

Langå fik landets første ø-station, da strækningen Århus-Randers åbnede i 1862. Som skiftestation var Langå en af landets største til op i 1930'erne. Fra 1863 udgik togene også ad Langå-Struer, og fra 1908 gik togene via Laurbjerg Station til Silkeborg og senere til Bramminge.

Langå by var de handelsrejsendes højborg med 7 hoteller, men efter besættelsen mistede stationen sin betydning som skiftestation.

Alligevel blev der bekostet en stor ombygning af Langå Station, som blev et langstrakt projekt og forløb i årene fra 1947-1952. Ombygningen af Langå Station blev foretaget af DSB Arkitekt Sigurd Carl Christensen med respekt for N.P.C. Holsøes oprindelige arkitektur.


Byggeår1862
Åbnet1862.09.02
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
Arkitekt, som har stået for ombygningenSigurd Carl Christensen
AdresseBredgade 55, 8870 Langå
StednavneforkortelseLg
Højde placering over havet6,8 meter
GPS koordinater56.386430,9.896391
Billede af tog ud for Langå Station.
Billede af tog ud for Langå Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.08.14 14:47:05

Kort over Langå Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Langå Station

Historisk kort over Langå Station
Langå Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1863
Åbnet1863.07.21
NedlagtNedlagt
NedrevetNedrevet
AdresseRådalsvej, 8870 Langå
StednavneforkortelseAbt
Højde placering over havet14,6 meter
GPS koordinater56.388049,9.864821
Kort over Åbro Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Åbro Trinbræt

Historisk kort over Åbro Trinbræt
Åbro Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ulstrup Trinbræt (Up) lå 7,2 km. fra første station.

Ulstrup fik et beskedent billetsalgssted på jernbanestrækningen Langå-Viborg i 1868 ca. 5 år efter banens åbning den 21. juli 1863. I 1870 blev Ulstrup Billetsalgssted ophøjet til station, da der blev anlagdes en hestebane fra Ulstrup Station og ned til Gudenåens bred. Indtil 1905 var der en god transport fra Gudenåen af tømmer m.m. op til Ulstrup Station. Ulstrup Station klarede sig nogenlunde trods placeringen i et meget beskedent opland, men trafikken svandt ind og i 1974 blev Ulstrup Station nedsat til trinbræt.

Ulstrup Stationsbygningen var tegnet af Arkitekt N.P.C. Holsøe og blev revet ned i 1976.


Byggeår1868
Åbnet1974
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSlotsvej 1, 8860 Ulstrup
StednavneforkortelseUp
Højde placering over havet6,1 meter
GPS koordinater56.395531,9.793423
Kort over Ulstrup Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ulstrup Trinbræt

Historisk kort over Ulstrup Trinbræt
Ulstrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1863
Åbnet1863.07.21
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseBanegårdspladsen 12, 8850 Bjerringbro
StednavneforkortelseBj
Højde placering over havet7,7 meter
GPS koordinater56.374239,9.658070
Kort over Bjerringbro Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bjerringbro Station

Historisk kort over Bjerringbro Station
Bjerringbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tange Station (Tan) lå 21,3 km. fra første station.

Tange Billetsalgssted åbnede den 1. oktober 1894 vogterhus 12, som var bygget som baneformandshus. Huset på Tange Søvej 5 er bygget i 1894, selv om det i BBR er angivet som værende bygget i 1927. Tegningerne er også genbrugt til det tidligere baneformandshus i Nørre Langgade 77, 8840 Rødkærsbro, som blev bygget i 1897.

I 1908 omlagde man noget af sporet, hvor jernbaneoverskæringen ved vogterhus 12 ved samme lejlighed blev flyttet ca. 100 meter mod vest. Ved den nye jernbaneoverskæring anlagdes vogterhus 12a. Flytningen skyldes flere problemer med oversvømmelser. Ved samme anledning anlagdes et nyt sidespor til brug for den spirende industri i Tange. I 1917 tilkom der en ventebygning så man bl.a. kunne tilgodese de "fine" gæster til/fra Tange Hotel.

Under første verdenskrig steg priserne på brændsel og energi kraftigt, og man begyndte at kikke på et projekt fra 1909, hvor ingeniørerne Kristian Thomsen og S.A. Angelo havde lavet et forslag til et vandkraftværk på Gudenåen. I 1918 begyndte bygningen af Gudenaacentralen, som den dag i dag er Danmarks største vandkraftværk, hvor man har fremstillet elektricitet siden 1921.

Pga. Gudenaacentralen og dermed blev Gudenåen opstemmes til Tange sø, så blev hele sporområdet omlagt i Tange. Der blev dæmmet op svarende til vandstanden i Tange sø og sporet blev flyttet ca. 25 meter mod syd. Gudenaacentralen fik et privat sidespor fra Tange Billetsalgssted den 21. august 1918 og sidesporet gik helt ind i Gudenaacentralen, men kunne ikke benyttes at konventionelt jernbanemateriel. Sporskiftet til sidesporet blev fjernet igen den 3. oktober 1923. I 1946 retablerede man sporforbindelsen til Gudenaacentralen midlertidigt, idet der skulle transporteres et par transformatorer til Gudenaacentralen. Den specielle sporarrangementet var nu fra et blindspor nord for de øvrige spor og passerede hovedsporet på sveller lagt ovenpå skinnerne, hvilket gjorde at forbindelsen kun kunne benyttes i togfrie intervaller og er sandsynligvis kun blevet benyttet nogle få nætter i træk. Den gamle trace kan stadig ses mellem Tange og Gudenaacentralen.

Tange station blev bygget i 1920, og den daværende overkørsel blev flyttet ca. 100 meter længere mod vest sammen med vogterhus 12a, der blev pillet ned og genopbygget de ca. 100 længere mod vest. Vogterhus 12a fik dog kun en kort tjenesteperiode, da den nuværende bro over Tange Å stod klar i 1923.

Hele området i Tange var færdig etableret i 1925.

Tange Station blev nedlagt den 26. maj 1979.


Byggeår1920
Åbnet1920
Nedlagt1979.05.26
NedrevetEksisterer stadig
AdresseTange Søvej 9, 8850 Bjerringbro
StednavneforkortelseTan
Højde placering over havet15,7 meter
GPS koordinater56.351586,9.587469
Kort over Tange Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tange Station

Historisk kort over Tange Station
Tange Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rødkærsbro Station (Rk) lå 26,9 km. fra første station.

Rødkærsbro første Station blev opført på strækningen Langå-Viborg til åbningen i 1863. Rødkærsbro første Station var en god jysk landstation i starten. Da beslutningen om Rødkjærsbro-Kjellerup Banen fik tilslutning i Rødkærsbro, blev Rødkærsbro første Station vurderet uegnet og en ny, større og mere pompøs station blev besluttet. Rødkærsbro anden Station nuværende stationsbygning blev opført i 1911 året inden åbningen af Rødkjærsbro-Kjellerup Banen i 1912.


Byggeår1911
Åbnet1912.07.23
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanegade 7, 8840 Rødkærsbro
StednavneforkortelseRk
Højde placering over havet31,3 meter
GPS koordinater56.353189,9.498871
Kort over Rødkærsbro Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rødkærsbro Station

Historisk kort over Rødkærsbro Station
Rødkærsbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rindsholm Billetsalgssted (Rn) lå 34,3 km. fra første station.

Rindsholm Station på strækningen Langå-Viborg åbnedes samtidig med denne i 1863. I over 100 år fungerede stationen uden større ændringer i ekspeditionsmæssig henseende. Men efter sidste krig tog rutebilerne persontrafikken og lastbilerne godstrafikken.

Der har gået et sidespor fra Rindsholm Station og ud til en lille fiskerihavn ved bredden af Vedsø og Rindsholm Mølle. Havnen har ligget der hvor Rindsholm Dambrug ligger i dag. Sidesporet, der tidligere havde givet stationen megen godstransport, mistede sin betydning for banen og blev nedlagt med Læssesporet i 1969, herefter blev Rindsholm Station nedsat til billetsalgssted, indtil Rindsholm Billetsalgssted blev nedlagt i 1970.

Rindsholm Station blev nedrevet i 1974.

Rindsholm er i dag Teknisk Station og krydsningsstation for trafikken på den enkelsporede bane.


Byggeår1863
Åbnet1969
Nedlagt1970
Nedrevet1974
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseGamle Århusvej, 8800 Viborg
StednavneforkortelseRn
Højde placering over havet12,0 meter
GPS koordinater56.402685,9.432254
Kort over Rindsholm Billetsalgssted
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rindsholm Billetsalgssted

Historisk kort over Rindsholm Billetsalgssted
Rindsholm Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Viborg Station (Vg) lå 40,2 km. fra første station.

Viborg fik station i 1863 da man forlængede banen fra Langå til Viborg, og derved sikrede Viborg forbindelse med havnebyerne Aarhus og Randers.

Den første station lå ved Søndersø ved det psykiatriske sygehus og blev indviget d. 20. juli 1863. Den første stationen var af rebroussementsstations typen, hvilket vil sige at togene skulle derfor ud samme vej, som de kom ind.

Viborgs første station fungerede i 33 år, indtil 1. december 1896, hvor den blev afløst af den nuværende stationsbygning. Den nye station var af typen gennemkørselsstation, hvilket var en klar fordel efter at Viborg Station ikke var endestation mere.

Viborg station blev udviddet med følgende baner:
Langå-Viborg (1963), forlænget til Skive (1864) og til Struer (1865).
Viborg-Ålestrup indviet 14. september 1893 (nedlagt 1966).
Viborg-Herning 1906 (nedlagt 1971).
Viborg-Fårup-Mariager 1927 (lukket 1965).


Byggeår1896
Åbnet1896.12.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 2, 8800 Viborg
StednavneforkortelseVg
Højde placering over havet31,2 meter
GPS koordinater56.447433,9.398530
Kort over Viborg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Viborg Station

Historisk kort over Viborg Station
Viborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ravnstrup Station (Ra) lå 47,6 km. fra første station.

Banen gik oprindeligt gennem Ravnstrup. Det var den lige vej, fordi Viborgs første station var en rebroussementsstation, hvor både Langåbanen og Skivebanen kom ind fra syd. I nordkanten af Liselund Plantage er det gamle tracéet bevaret og længere vestpå bliver det genbrugt til grusvej.


Byggeår1896
Åbnet1896.12.01
NedlagtNedlagt (stadig signaltekniskstation)
NedrevetEksisterer stadig
AdresseÅbakken 14, 8800 Viborg
StednavneforkortelseRa
Højde placering over havet18,0 meter
GPS koordinater56.454226,9.284849
Kort over Ravnstrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ravnstrup Station

Historisk kort over Ravnstrup Station
Ravnstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1865
Åbnet1865.10.17
Nedlagt1979.05.26
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSparkær Mosevej 3A, 8800 Viborg
StednavneforkortelseSp
Højde placering over havet20,4 meter
GPS koordinater56.475226,9.226383
Kort over Sparkær Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sparkær Station

Historisk kort over Sparkær Station
Sparkær Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1864
Åbnet1865.10.17
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 2B, 7850 Stoholm Jyll
StednavneforkortelseSm
Højde placering over havet15,2 meter
GPS koordinater56.487321,9.150204
Kort over Stoholm Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Stoholm Station

Historisk kort over Stoholm Station
Stoholm Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1865
Åbnet1865.10.17
NedlagtNedlagt
NedrevetNedrevet
AdresseRøgindvej, 7840 Højslev
StednavneforkortelseSøby
Højde placering over havet13,2 meter
GPS koordinater56.528106,9.112231
Kort over Søby Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Søby Trinbræt

Historisk kort over Søby Trinbræt
Søby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Højslev Trinbræt (Hø) lå 64,9 km. fra første station.

Højslev fik station i 1865, da strækningen Viborg-Skive blev åbnet på Langå-Struer-banen. Ved anlæg af stationen i Højslev, var byen forholdsvis lille, men man håbende at jernbanen ville få byen til at vokse. Højslev voksede da også og blev en driftig, men trafikken svandt ind på stationen over tid, trods Højslev by og opland havde en del industri. Højslev Station blev nedsat til trinbræt i 1970 og den oprindelige stationsbygning blev nedrevet i 1974.

Nedrivningen af Højslev Station er ikke unik på strækningen mellem Langå og Struer, da denne strækning har mistet de fleste ad de oprindelige ældre stationsbygninger.


Byggeår1970
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSøbyvej, 7840 Højslev
Stednavneforkortelse
Højde placering over havet2,9 meter
GPS koordinater56.549528,9.110358
Kort over Højslev Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Højslev Trinbræt

Historisk kort over Højslev Trinbræt
Højslev Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skive Station (Sk) lå 70,5 km. fra første station.

Den første station i Skive blev opført i 1864 i den typiske Holsøe'ske stil og var anlagt som endestation for banen mellem Viborg og Skive, der åbnede for drift den. 17. oktober 1864. Stationen var placeret øst for Skive by, så man undgik store anlægsarbejder ved krydsning af Karup Å og de bakker, byen er bygget på.

Da banen blev forlænget til Struer i november 1865, kunne man ikke forlænge sporet gennem stationen, så togene skulle køre tilbage mod Viborg til et sporskifte, hvorfra der var forbindelse til Struer. Nu undgik man ikke at krydse Karup Å, men det blev på et mere bekvemt sted ved Lundbro.

Snart blev sporet alligevel forlænget fra stationen og ført på en bro over Karup Å og i en stor bue ned til Skives nye havn. 18. december 1870 åbnede man Skive Havnebane (eller Skive Hestebane, for det var i starten heste, der trak de små godsvogne).

Da Sallingbanen fra Skive til Glyngøre åbnede den 15. maj 1884 åbnedes, kom der ca. ½ km nordvest for stationen havde Sallingbanen sit eget standsningssted Skive Holdeplads, der lå tættere på byens centrum. Ved udgangen af 1890'erne havde holdepladsen ca. en tredjedel af de rejsende til/fra Skive

Skives første station blev for lille ved anlæggelsen af banen til Glyngøre og det medførte, at Skive skulle have en ny og større banegård. Man valgte at bygge en ny station, der åbnede den 28. september 1888, som Skives 2. station. Dens stationsbygning var placeret 0,3 km øst for Skives første station. Skives anden station fik dog betegnelsen holdeplads i stedet for station.

Beliggenheden øst for skive var og blev problematisk, og først i starten af år 1900 kom der gang i byggeriet omkring stationen. Stationen lå på en måde, der gjorde, at togene måtte rebroussere – dvs at tog fra Langå-Viborg kørte ind på stationen, men måtte bakke ud for så at køre mod Struer. Det var endnu mere besynderligt med tog fra Struer, som måtte køre forbi Skive til et forgreningspunkt og bakkede ind til stationen, for efter ophold igen at køre frem mod Viborg.

For at give plads til Vestsallingbanen blev den oprindelige Skive Station nedrevet omkring år 1920. På stationsarealet fik den nye Skive-Vestsalling Jernbane perronspor, ved åbningen den. 11. december 1924.

Efterhånden blev pladsforholdene alt for trange på Skive Station og bommene ved hovedfærdelsesårerne til stor gene for trafikken i Skive. Rebroussementet måden førte til stadigt større besvær. I slutningen af 1940'erne besluttede DSB (efter pres fra Skive by) at anlægge en helt ny banegård et andet mere passende sted. Efter 12 års anlægsarbejder kunne Skives 3. station tages i brug den 2. februar 1962. Den nye Skive Station blev opført syd for byen på lige så øde arealer, som forgængerens oprindeligt var. Skives 2. station blev nedrevet i 1962.

Med anlæggelsen af den nuværende og Skives 3. station, krævede det omlægning af Langå-Struer-banen på en næsten 4 km lang strækning, foruden omfatende arbejder med flytning af de to Sallingbaner, der hidtil havde fulgtes ad øst om byen fra Skive Nord, blev også flyttet til den ny station og fik ny linjeføring, der gik i en stor bue vest om byen og var 1 km længere. Allerede i 1940'erne var der enighed om denne løsning, og i 1952 blev den nordlige etape af arbejdet sat i gang. Viadukten under Vindevej er bygget i 1954, men så lå arbejdet stille nogle år indtil man I 1958-60 byggede den 132 m lange tunnel under Holstebrovej. Alle de store anlægsarbejder blev færdige til sommeren 1961 efter 12 års anlægsarbejde, hvor man startede med at lægge sporet. Den 2. februar 1962 blev den nye station indviet.

Ligesom de to baner hidtil havde delt sig på hver sit spor fra Skive Nord, delte de sig nu 3 km ude på den ny strækning ved det ny Skive Nord. Det var dog kun et trinbræt, så nu havde Skive igen kun én station.

Den ny station var anlagt med 4 perronspor, tre til DSB-strækningerne Langå-Struer og Sallingbanen og et til den private Vestsallingbane. Den gamle Skive 2. station blev revet ned få måneder efter indvielsen af den ny.

Fra 22. maj 1927 og frem til den 28. maj 1972 blev Skive station omdøbt til Skive H (H for hovedbanegård). 31. marts 1966 blev Vestsallingbanen nedlagt, og 23. maj 1971 stoppede persontrafikken på Sallingbanen. Herefter forsvandt navnet Skive Hovedbanegård med den nye køreplan 28. maj 1972, og havde kun navnet Skive station.


Byggeår1962
Åbnet1962.02.02
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseSøndergade 16A, 7800 Skive
StednavneforkortelseSk
Højde placering over havet7,1 meter
GPS koordinater56.561660,9.025919
Skive station fotograferet fra vejsien.
Skive station fotograferet fra vejsien. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.07.12

Kort over Skive Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skive Station

Historisk kort over Skive Station
Skive Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Estvad Sidespor (Est) lå 74,0 km. fra første station.

Estvad Sidespor førte til en lokal grusgrav. Sidesporet var ubenyttet efter 2. verdenskrig og blev fjernet helt i 1960-1962 da baneforløbet ud af Skive blev omlagt.


Byggeår1865
Åbnet1865.10.17
Nedlagt1962
Nedrevet1962
AdresseHerningvej, 7800 Skive
StednavneforkortelseEst
Højde placering over havet18,6 meter
GPS koordinater56.564058,8.993036
Kort over Estvad Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Estvad Sidespor

Historisk kort over Estvad Sidespor
Estvad Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rønbjerg Station (Røb) lå 78,0 km. fra første station.

Rønbjerg station blev opført i 1877 og var en station på strækningen mellem Langå og Struer. Indtil 1877 foregik billetsalget i vogterhus 37. Vogterhuset findes stadig men den senere "rigtige" stationsbygning er nedrevet maj 1979.


Byggeår1877
Åbnet1877.06.01
Nedlagt1979.05.26
Nedrevet1979 (Maj)
AdresseStationsvej , 7800 Skive
StednavneforkortelseRøb
Højde placering over havet20,6 meter
GPS koordinater56.53493448698039,8.932244281389883
Kort over Rønbjerg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rønbjerg Station

Historisk kort over Rønbjerg Station
Rønbjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hvide-Mose Trinbræt (HvMo) lå 82,6 km. fra første station.

Hvide-Mose. Allerede i 1875 anlagdes mellem Skive og Struer et privat sidespor for tørveforsendelser ved vogterhus 38. I 1894 indrettedes billetsalg og den lille stationsbygning opførtes for privat regning, hvilket også gjaldt nogle senere udvidelser.

Fra 1905 havde Hvide-Mose Billetsalgssted med offentligt sidespor. I perioder afsendtes betydelige mængder tørv, medens billetsalget ikke var af større betydning. Sidespor og signaler fjernedes i 1953 og i 1966 blev Hvide-Mose Billetsalgssted nedsat til trinbræt.

Hvide-Mose Trinbræt blev nedlagt i 1971 og ved samme omgang blev stationsbygningen nedrevet.


Byggeår1966
Åbnet1966
Nedlagt1971
Nedrevet1971
AdresseStokholmvej, 7830 Vinderup
StednavneforkortelseHvMo
Højde placering over havet27,0 meter
GPS koordinater56.517576,8.863530
Kort over Hvide-Mose Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hvide-Mose Trinbræt

Historisk kort over Hvide-Mose Trinbræt
Hvide-Mose Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vinderup Trinbræt (Vp) lå 89,2 km. fra første station.

Vinderup Stations lå på banestrækningen Skive-Struer og åbnede sammen med banen den 17. november 1865. Vinderup Station havde eget vandtårn mellem 1865 og 1908.

Da Vinderup Stationen blev bygget, lå der kun ét hus nær stationen og en større gård et godt stykke fra stationen. Der fremvoksende en by omkring Vinderup Station og dermed kom der en stigende trafik, som krævede en større stationsbygning. I 1915 fik Vinderup en ny station til erstatning for den gamle og den "gamle" station blev revet ned.

Vinderup blev med tiden udfordret, som andre stationsbyer og kunne ikke bibeholde et fornuftigt trafikgrundlag for stationen. Vinderup Station blev derfor nedsattes til trinbræt med sidespor i 1973. Sidesporet er fjernet, men Vinderup er fortsat teknisk krydsningsstation.


Byggeår1914
Åbnet1973
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 4, 7830 Vinderup
StednavneforkortelseVp
Højde placering over havet7,8 meter
GPS koordinater56.482898,8.782667
Kort over Vinderup Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vinderup Trinbræt

Historisk kort over Vinderup Trinbræt
Vinderup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Handbjerg Trinbræt (Han) [1966-1979] lå 93,0 km. fra første station.

Handbjerg startede som Privat Billetsalgssted den 13. november 1873 af Christen Ebbensgård, som var en driftig mand, der ejede Handbjerg Hovgård, Rammegård og Handbjerg Gær og Spritfabrik. Christen Ebbensgård oprettede udelukkende Privat Billetsalgssted da Statsbanen ikke var villig til at bekoste en station på stedet, ved anlæggelsen af Skive-Struer den 17. november 1865 og ej heller årene efter. Christen Ebbensgård boede selv på den nærliggende Handbjerg Hovgård der ligger tæt ved banen og der ikke fandtes nævneværdig anden bebyggelse ved banen på tidspunktet for oprettelsen af det Privat Billetsalgssted. Handbjerg Privat Billetsalgssted startede i vogterhus 43, som lå ca. 200 meter øst, for der den senere station blev etableret.

I 1875 flyttes Handbjerg Billetsalgssted til den nuværende placering, hvor der bygges en mindre stationsbygning, som adskilte sig på den måde at der kun var ekspedition i bygningen uden lejlighed for en stationsforstander. Ekspeditionsbygningen var lavet forholdsvis primitivt og hovedsageligt i træ. Handbjerg Billetsalgssted åbnede den 1. december 1875, som offentligt billetsalg og fra 7. december 1875 var der ekspedition af banepakker samt begrænset ekspedition af stykgods primært fiskekasser og fra den 29. marts 1876 var der tillige vildænder og hummere. Den 15. juli 1883 åbnes et privat anlagt sidespor, som pr den 1. december 1891 ændredes ekspeditionsstedets status til privat holdeplads med offentligt læssespor.

I sommeren 1891 opførtes en stationsforstander bolig umiddelbart vest for Ekspeditionsbygningen. Boligen var placeret ud til banen og flugtede nogenlunde med ekspeditionsbygningen i forhold til afstanden til sporet, dog ca. godt en meter længere tilbagetrukket. Perronen gik også forbi boligen og hoveddøren lå ud til perron. Havearealet var ca. 2.600 Kvadrat-Alen svarende til ca. 1.024 m2. Mellem boligen og ekspeditionsbygningen var der et højt plankeværk, hvor stationsskiltet med navnet "Handbjerg" var placeret med ca. 35 cm. høje skrifttyper. I forhold til ekspeditionsbygningen, var boligen "arkitekttegnet" og fuldmuret i "gode" materialer. Boligen bestod af 3 Værelser, 2 Kamre, Pulterkammer, Køkken, Brænde-, Vaske- og Husholdningsrum.

Allerede i oktober måned år 1891, få måneder efter opførslen af den ny bolig, overtog Statsbanen Handbjerg Billetsalgssted med både ekspeditionsbygningen og boligen. Det er først i 1894-1895 Statsbanen officielt har registreret "statsovertagelsen" og dermed ændre "Handbjerg Privat Holdeplads med offentligt læssespor" til "Handbjerg Holdeplads med offentligt læssespor".

I 1946 nedrives stationsforstanderboligen helt og ekspeditionsbygningen nedrives til grunden. Ekspeditionsbygningens grund forlænges og der bygges en større og mere moderne kombineret station og bolig, hvor boligen var i den vestlige side af bygningen og stationen i den østlige ende, hvor stationsdelen kom til at ligge på det gamle fundament fra den tidligere ekspeditionsbygning.

Den 16. august 1965 ophører ekspedition af sidesporet og sidesporet fjernes nogle måneder senere. Den 17. maj 1966 bliver Handbjerg Station nedsat til trinbræt og nedlægges helt den 26. maj 1979.

Efter nedlæggelsen af Handbjerg Station, er denne blevet solgt til privat bolig, hvor man efterfølgende har nedrevet stationssektionen mod øst og bibeholdt beboelsessektionen mod vest.


Byggeår1875
Åbnet1966.05.17
Nedlagt1979.05.26
NedrevetNedrevet
AdresseStrandvejen 1, 7830 Vinderup
StednavneforkortelseHan
Højde placering over havet3,3 meter
GPS koordinater56.472594,8.723332
Kort over Handbjerg Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Handbjerg Trinbræt

Historisk kort over Handbjerg Trinbræt
Handbjerg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Struer Station (Str) var Langå-Struer-banen's endestation og lå 102,4 km. fra første station.

Struer Station for strækningen:
Esbjerg-Struer (Den Vestjyske Længdebane) trafikeret af Arriva
Vejle–Herning–Struer trafikeret af DSB
Struer-Thisted (Thybanen) trafikeret af Arriva.


Byggeår1865
Åbnet1865.11.17
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseØstergade 57, 7600 Struer
StednavneforkortelseStr
Højde placering over havet6,5 meter
GPS koordinater56.491405,8.601705
Kort over Struer Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Struer Station

Historisk kort over Struer Station
Struer Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Langå-Struer-banen (DSB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3