Faarup-Viborg Jernbane - operatør: MFVJ



Baggrund og Planlægning af Faarup-Viborg Jernbanen

Faarup-Viborg Jernbanen er en central del af det historiske Mariager-Fårup-Viborg Jernbaneprojekt (MFVJ), der har haft stor betydning i udviklingen af jernbanetransport i Danmark. Jernbanen er et eksempel på sen, men væsentlig, udvikling i dansk jernbanehistorie, der blev initieret i de tidlige 1900-tal.

Allerede i 1905 blev der fremsat et forslag af en lokal komité om en jernbaneforbindelse fra Onsild Stationsby på banen mellem Randers og Aalborg til Mariager, med potentiale for forlængelse til Norup på Randers-Hadsund-banen. Dette blev bakket op af jernbaneloven fra 1908, som skitserede to mulige ruter: én fra et punkt på Randers-Hobro-banen til Mariager og videre til Randers-Hadsund-banen, og en anden fra Viborg gennem Nørreå-dalen med tilslutning til Randers-Hobro-banen.

Lokal Støtte og Juridisk Grundlag

Lokalbefolkningen i Fårup var særligt engageret i at sikre, at både baner mødtes i deres by. Dette lokale pres og politisk støtte førte til, at både Mariager-Fårup og Viborg-Fårup projekterne blev inkluderet i jernbaneloven af 1918. De to projekter blev administreret af to separate selskaber på grund af forskelle i statsstøtten de modtog; Mariager-Fårup havde allerede fået tilsagn om 75% statsstøtte i 1908, mens Viborg-Fårup projektet blev tilbudt 50% i 1918.

Byggeri og Udfordringer

Konstruktionen af Faarup-Viborg Jernbanen begyndte i 1922. Trods politisk og finansiel støtte tog det fem år før banen blev officielt åbnet i 1927. Dette skyldtes flere udfordringer undervejs, herunder finansiering, tekniske problemer, og komplekse jordarbejder især ved Fårup, hvor der var behov for store jordarbejder og konstruktion af flere broer og en omfattende viadukt, der krydsede Silkeborg-Herning-banen.

Betragtelig Regional Indflydelse

Faarup-Viborg Jernbanen blev hurtigt et afgørende element i det danske jernbanenet, især for transport af varer som kul til industriområderne i Viborg. Den spillede en stor rolle i at forbinde mindre landdistrikter med større byer, hvilket fremmede økonomisk vækst og social integration. Den gjorde det muligt for mennesker at rejse og transportere varer mere effektivt og bidrog væsentligt til lokal økonomisk udvikling og regional identitet.

Nedlæggelse og Varig Arv

Til trods for dens succes, blev Faarup-Viborg Jernbanen gradvist mindre relevant som følge af den stigende bilisme. Banen blev officielt nedlagt i 1966, hvilket markerede enden på en æra. Bevarelsen af banens stationsbygninger vidner om et ønske om at bevare denne del af Danmarks transportarv og historie for fremtidige generationer.

For Viborg-Fårup blev persontrafikken nedlagt 29. maj 1965, medens der var godstrafik indtil 31. marts 1966.
For Mariager-Fårup blev persontrafikken nedlagt 31. marts 1966, medens der var godstrafik indtil 1985.


Vigtige stamdata for Faarup-Viborg Jernbane

Jernbanens længde i km 38,7
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseMFVJ
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1919.08.16
Jernbanen åbnet1927.07.01
Persontrafik nedlagt1965.05.29
Godstrafik nedlagt1966.03.31
Jernbanen nedlagt1966.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt24,39 kg/m
BallastSkærveballast
Hastighed max60 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane



Faarup-Viborg Jernbane havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetFårup Station (Fp)0,0 km
Rejstrupgård Trinbræt (Re)3,8 km
Stedet er fotograferetSønderbæk Station (Sø)4,8 km
Villemosegård Trinbræt (uofficielt) (Vil)6,5 km
Stedet er fotograferetLæsten Trinbræt med Sidespor (Læ)7,4 km
Stedet er fotograferetHøjgård Trinbræt (Hø)8,7 km
Hammershøj Station (Hm)10,1 km
Stedet er fotograferetÅrupvej Trinbræt (uofficielt) (Aar)12,1 km
Kvorning Trinbræt med Sidespor (Kv)13,4 km
Stedet er fotograferetMollerup Trinbræt med Sidespor (Mo)15,0 km
Stedet er fotograferetHulbæk Trinbræt (Hu)16,9 km
Stedet er fotograferetØrum Station (Ør)18,7 km
Velds Trinbræt (Ve)20,3 km
Stedet er fotograferetFårdal Trinbræt (uofficielt) (Fd)21,8 km
Stedet er fotograferetViskum Trinbræt med Sidespor (Vm)23,4 km
Stedet er fotograferetVejrumbro Station (Vj)25,3 km
Stedet er fotograferetLøvskalvejen Trinbræt (Lø)25,9 km
Stedet er fotograferetHauggaard Trinbræt med Sidespor (Hg)27,9 km
Tapdrup Trinbræt med Sidespor (Ta)30,0 km
Pramhuset Trinbræt (uofficielt) (Pr)30,9 km
Stedet er fotograferetBruunshåb Trinbræt med Sidespor (Bh)33,2 km
Søgårde Trinbræt (Søg)34,5 km
Lyngvej Trinbræt (Ly)36,9 km
Stedet er fotograferetViborg Station (Vg)38,7 km


Banekort over Faarup-Viborg Jernbane

Banekort fra Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ).
Banekort fra Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 31. oktober 2011 - LINK til kilde.


Fårup Station (Fp) var Faarup-Viborg Jernbane banens første station

Fårup Station servicerede Randers-Aalborg banen fra 1869, men fra den 1. juli 1927 servicerede stationen også Mariager-Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ).

Fårup Station blev nedlagt i 1973, men af sikkerhedsmæssige hensyn var stationen bemandet frem til1993.

Mariager-Faarup-Viborg er i dag lukket hvor Viborg delen blev lukket først:
Viborg-Fårup: 29. maj 1965, godstrafik indtil 31. marts 1966
Mariager-Fårup: 31. marts 1966, godstrafik indtil 1985

Byggeår1869
Åbnet1869.09.18
Nedlagt1973
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanegade 1, 8990 Fårup
StednavneforkortelseFp
Højdeplacering over havet14,6 meter
GPS koordinater56.546367,9.845158


Billede af Fårup Station.
Billede af Fårup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021
Download billede



Rejstrupgård Trinbræt (Re) lå 3,8 km. fra første station.


Byggeår1928
Åbnet1928.02.18
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseRe
Højdeplacering over havet32,0 meter
GPS koordinater56.515450,9.844427




Sønderbæk Station (Sø) lå 4,8 km. fra første station.


Byggeår1927
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdressePlantagevej 4, 8920 Randers NV
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet36,6 meter
GPS koordinater56.508036,9.836713


Billede af Sønderbæk Station.
Billede af Sønderbæk Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sønderbæk Station.

Titel: Plantagevej 4 - Sønderbæk Station - 1961 -
Person: Bygningsnavn: Sønderbæk Station
Sted: Plantagevej 4, Sønderbæk, 8920 Randers NV
Vejnavn: Plantagevej
Husnummer: 4
Lokalitet: Sønderbæk
Postnummer: 8920
By: Randers NV
Sogn: Sønderbæk
Matrikelnummer: 40, Sønderbæk By, Sønderbæk
Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H10455_004.tif




Villemosegård Trinbræt (uofficielt) (Vil) lå 6,5 km. fra første station.


Byggeår1949
Åbnet1949.07.14
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseVil
Højdeplacering over havet50,5 meter
GPS koordinater56.506738,9.811292




Læsten Trinbræt med Sidespor (Læ) lå 7,4 km. fra første station.

Læsten trinbræt var med sidespor.

Byggeår1927
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektUlrik Adolph Plesner
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet57,3 meter
GPS koordinater56.505256,9.796366


Billede af Læsten Trinbræt med Sidespor.
Billede af Læsten Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Læsten Trinbræt med Sidespor.

Titel: Haversmosevej 26 - 1954 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Haversmosevej 26, Læsten, 8920 Randers NV
Vejnavn: Haversmosevej
Husnummer: 26
Lokalitet: Læsten
Postnummer: 8920
By: Randers NV
Sogn: Læsten
Matrikelnummer: 2e, Læsten By, Læsten
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1954
Note: Id: AAL_00337_012.tif




Højgård Trinbræt (Hø) lå 8,7 km. fra første station.


Byggeår1936
Åbnet1936.08.20
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet58,1 meter
GPS koordinater56.503439,9.775400


Billede af Højgård Trinbræt.
Billede af Højgård Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Højgård Trinbræt.

Titel: - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sønderbæk
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1955
Note: Id: H06660_035.tif




Hammershøj Station (Hm) lå 10,1 km. fra første station.


Byggeår1927
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdresseJernbanegade 27, 8830 Tjele
StednavneforkortelseHm
Højdeplacering over havet51,0 meter
GPS koordinater56.501188,9.753156




Årupvej Trinbræt (uofficielt) (Aar) lå 12,1 km. fra første station.


Byggeår1951
Åbnet1951.03.21
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseAar
Højdeplacering over havet50,0 meter
GPS koordinater56.500297122846945,9.718673717431008


Billede af Årupvej Trinbræt (uofficielt).
Billede af Årupvej Trinbræt (uofficielt). Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Årupvej Trinbræt (uofficielt).

Titel: Lille Årup 3 - 1954 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Kvorning
Vejnavn: Lille Årup
Husnummer: 3
Lokalitet: Kvorning
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Kvorning
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1954
Note: Id: AAL_00324_046.tif




Kvorning Trinbræt med Sidespor (Kv) lå 13,4 km. fra første station.

Kvorning Trinbræt havde sidespor.

Byggeår1927
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektUlrik Adolph Plesner
StednavneforkortelseKv
Højdeplacering over havet48,4 meter
GPS koordinater56.498532,9.700346




Mollerup Trinbræt med Sidespor (Mo) lå 15,0 km. fra første station.

Mollerup Trinbræt med sidespor åbnede sammen med forlængelsen af Fårup-Viborg banen til Mariager, som en af de sidste etablerede danske jernbaner den 1. juli 1927. Mollerup Trinbræt havde en meget fin bygning, som var udført i træ, havde store vinduer og var med tegltag. På perronen var der et trinbrætssignal til at gøre opmærksom på, at man gerne ville med toget.

Mollerup Trinbræt var en noget speciel konstellation på Mariager-Fårup-Viborg Jernbane da trinbrættet havde ét offentligt sidespor og stykgodsekspedition. Mollerup Trinbræt var dog ikke ene om den spøjse sammensætning da der har været hele 7 trinbrætter på Fårup-Viborg strækningen af denne type. Det skal dog lige siges at stykgodsekspeditionen først kom året efter i 1928 og ekspeditionen blev varetaget af Ørum Station og dennes personalet. Der var heldigvis ikke tale om, at der sad en mand helt alene ude i det fjerntliggende og meget øde trinbræt for at læsse gods af/på og stemple tilhørende fragtbreve.

Persontrafikken på Mollerup Trinbræt lukkede sammen med persontrafikken på Fårup-Viborg strækningen den 29. maj 1965. Officielt stoppede stykgodsekspeditionen først den 31. marts 1966 på Mollerup Trinbræt, men det er uklart om der reelt har været ekspederet stykgods i denne periode, men det mest sandsynlige er, at der ved Mollerup Trinbræt kun har var mulighed for forsendelse af vognladningsgods, indtil nedlæggelsen i 1966.

Efter nedlæggelsen af Mollerup Trinbræt i 1966, blev trinbrættet og ventebygningen blev fjernet kort tid efter.

Byggeår1927
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
Nedrevet1966
ArkitektUlrik Adolph Plesner
StednavneforkortelseMo
Højdeplacering over havet37,5 meter
GPS koordinater56.494797,9.675335


Billede af Mollerup Trinbræt med Sidespor.
Billede af Mollerup Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Mollerup Trinbræt med Sidespor.

Titel: Flarupvej 14 - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Mollerup
Vejnavn: Flarupvej
Husnummer: 14
Lokalitet: Mollerup
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Ørum
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1959
Note: Id: AAL_01428_055.tif




Hulbæk Trinbræt (Hu) lå 16,9 km. fra første station.


Byggeår1936
Åbnet1936.09.13
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseHu
Højdeplacering over havet53,0 meter
GPS koordinater56.490586,9.645376


Billede af Hulbæk Trinbræt.
Billede af Hulbæk Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hulbæk Trinbræt.

Titel: - 1957 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Hulbæk Hede
Vejnavn: Østergade
Husnummer: 43
Lokalitet: Hulbæk Hede
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Ørum
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1957
Note: Id: H09069_008.tif




Ørum Station (Ør) lå 18,7 km. fra første station.


Byggeår1927
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdresseTjelevej 8, 8830 Tjele
StednavneforkortelseØr
Højdeplacering over havet55,8 meter
GPS koordinater56.482444,9.621760


Billede af Ørum Station.
Billede af Ørum Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Ørum Station.

Titel: Tjelevej 8 - 1959 - Ørum Station
Person: Bygningsnavn: Ørum Station
Sted: Danmark, Jylland, Ørum
Vejnavn: Tjelevej
Husnummer: 8
Lokalitet: Ørum
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1959
Note: Id: OD03047_022.tif




Velds Trinbræt (Ve) lå 20,3 km. fra første station.


Byggeår1933
Åbnet1933.03.18
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseVe
Højdeplacering over havet58,5 meter
GPS koordinater56.474300,9.600609




Fårdal Trinbræt (uofficielt) (Fd) lå 21,8 km. fra første station.


Byggeår1951
Åbnet1951.03.21
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseFd
Højdeplacering over havet41,3 meter
GPS koordinater56.464868,9.589345


Billede af Fårdal Trinbræt (uofficielt).
Billede af Fårdal Trinbræt (uofficielt). Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Fårdal Trinbræt (uofficielt).

Titel: - 1956 - Fårdalgård
Person: Chr. Hansen
Bygningsnavn: Fårdalgård
Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Fårdal
Vejnavn: Fårdalvej
Husnummer: 12
Lokalitet: Fårdal
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Viskum
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08255_015.tif




Viskum Trinbræt med Sidespor (Vm) lå 23,4 km. fra første station.

Viskum Trinbræt var med sidespor.

Byggeår1927
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektUlrik Adolph Plesner
StednavneforkortelseVm
Højdeplacering over havet20,1 meter
GPS koordinater56.450766,9.582369


Billede af Viskum Trinbræt med Sidespor.
Billede af Viskum Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Viskum Trinbræt med Sidespor.

Titel: - 1947 -
Person: A. V. Skånstrøm
Bygningsnavn: Viskum Hovedgård
Sted: Danmark, Jylland, Viskum
Vejnavn: Østervangsvej
Husnummer: 28
Lokalitet: Viskum
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Viskum
Matrikelnummer: 1a
Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02660_018.tif




Vejrumbro Station (Vj) lå 25,3 km. fra første station.


Byggeår1927
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektUlrik Adolph Plesner
AdresseStationen 5, 8830 Tjele
StednavneforkortelseVj
Højdeplacering over havet7,1 meter
GPS koordinater56.440795,9.558811


Billede af Vejrumbro Station.
Billede af Vejrumbro Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vejrumbro Station.

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vejrum
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05149_f_013.tif




Løvskalvejen Trinbræt (Lø) lå 25,9 km. fra første station.

Løvskalvejen Trinbræt blev etableret øst for Nørreåvej, men blev udvidet 14. juni 1950 med en perron vest for Nørreåvej, så toget i begge retninger kunne standse efter overkørsel af vejen, så bommene ikke forblev nede medens toget holdt ved trinbrættet.

Byggeår1936
Åbnet1936.06.20
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet5,6 meter
GPS koordinater56.4390417331864,9.550242845844577


Billede af Løvskalvejen Trinbræt.
Billede af Løvskalvejen Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Løvskalvejen Trinbræt.

Titel: - 1962 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vejrumbro
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12076_008.tif




Hauggaard Trinbræt med Sidespor (Hg) lå 27,9 km. fra første station.

Hauggaard Trinbræt lå ved Thisted Mejeri, men navnet Thisted var optaget af statsbanestationen i Thisted.
Hauggaard Trinbræt havde sidespor.

Byggeår1927
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektUlrik Adolph Plesner
StednavneforkortelseHg
Højdeplacering over havet8,2 meter
GPS koordinater56.438873,9.516676


Billede af Hauggaard Trinbræt med Sidespor.
Billede af Hauggaard Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hauggaard Trinbræt med Sidespor.

Titel: Tapdrupvej 132 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Tapdrup Mejeri
Sted: Danmark, Jylland, Viborg
Vejnavn: Tapdrupvej
Husnummer: 132
Lokalitet: Postnummer: 8800
By: Viborg
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08251_005.tif




Tapdrup Trinbræt med Sidespor (Ta) lå 30,0 km. fra første station.

Tapdrup trinbræt havde sidespor.

Byggeår1927
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektUlrik Adolph Plesner
StednavneforkortelseTa
Højdeplacering over havet10,8 meter
GPS koordinater56.437988,9.484176




Pramhuset Trinbræt (uofficielt) (Pr) lå 30,9 km. fra første station.


Byggeår1951
Åbnet1951.03.21
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelsePr
Højdeplacering over havet13,2 meter
GPS koordinater56.435865,9.472791




Bruunshåb Trinbræt med Sidespor (Bh) lå 33,2 km. fra første station.

Bruunshåb Trinbræt havde sidespor.

Byggeår1927
Åbnet1927.07.01
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektUlrik Adolph Plesner
StednavneforkortelseBh
Højdeplacering over havet16,2 meter
GPS koordinater56.421371,9.444643


Billede af Bruunshåb Trinbræt med Sidespor.
Billede af Bruunshåb Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Bruunshåb Trinbræt med Sidespor.

Titel: Vinkelvej 120 - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Vinkelvej 120, Bruunshåb, 8800 Viborg
Vejnavn: Vinkelvej
Husnummer: 120
Lokalitet: Bruunshåb
Postnummer: 8800
By: Viborg
Sogn: Asmild
Matrikelnummer: 4a, Ll. Asmild, Asmild
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1955
Note: Id: AAL_00585_018.tif




Søgårde Trinbræt (Søg) lå 34,5 km. fra første station.


Byggeår1937
Åbnet1937.05.06
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseSøg
Højdeplacering over havet25,7 meter
GPS koordinater56.425730,9.424484




Lyngvej Trinbræt (Ly) lå 36,9 km. fra første station.


Byggeår1954
Åbnet1954.02.20
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseLy
Højdeplacering over havet19,4 meter
GPS koordinater56.434110,9.396491




Viborg Station (Vg) var Faarup-Viborg Jernbane's endestation og lå 38,7 km. fra første station.

Viborg fik station da man forlængede banen fra Langå til Viborg den 21. juli 1863, og derved sikrede Viborg forbindelse med havnebyerne Aarhus og Randers. Viborg Station havde en meget særpræget arkitektur, som dog ses i stationsbygningen i Bogense 19 år senere.

Da banen åbnede i 1863, var stationsbygning i Viborg endnu ikke færdig, og der måtte indrettes et midlertidigt ekspeditionssted. Først i december stod Viborgs nye stationsbygningen klar.

Den første station lå ved Søndersø ved det psykiatriske sygehus og blev indviet den 20. juli 1863. Den første stationen var af rebroussementsstation, hvilket vil sige at togene skulle derfor ud samme vej, som de kom ind.

Viborgs første station fungerede i 33 år, indtil den 1. december 1896, hvor den blev afløst af den nuværende stationsbygning. Den nye station var af typen gennemkørselsstation, hvilket var en klar fordel efter at Viborg Station ikke var endestation mere.

Viborg station blev udvidet med følgende baner medens den første station var aktiv:
• Langå-Viborg (1963), forlænget til Skive (1864) og til Struer (1865).
• Viborg-Ålestrup indviet den 14. september 1893 (nedlagt 1966).

Byggeår1896
Åbnet1896.12.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 2, 8800 Viborg
StednavneforkortelseVg
Højdeplacering over havet31,2 meter
GPS koordinater56.447433,9.398530


Billede af Viborg Station.
Billede af Viborg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023
Download billede



Litteratur for: Faarup-Viborg Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Med Mariane fra fjord til hede - Historien om Mariager-Fårup-Viborg Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 53)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med Mariane fra fjord til hede - Historien om Mariager-Fårup-Viborg Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 53)
Anders Riis
2009
256

Dansk Jernbane-Klub
978-87-87050-59-3
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7