Faarup-Viborg Jernbane - operatør: MFVJ, en artikel om Faarup-Viborg Jernbane
Baggrund og Planlægning af Faarup-Viborg Jernbanen
Faarup-Viborg Jernbanen er en central del af det historiske Mariager-Fårup-Viborg Jernbaneprojekt (MFVJ), der har haft stor betydning i udviklingen af jernbanetransport i Danmark. Jernbanen er et eksempel på sen, men væsentlig, udvikling i dansk jernbanehistorie, der blev initieret i de tidlige 1900-tal.Allerede i 1905 blev der fremsat et forslag af en lokal komité om en jernbaneforbindelse fra Onsild Stationsby på banen mellem Randers og Aalborg til Mariager, med potentiale for forlængelse til Norup på Randers-Hadsund-banen. Dette blev bakket op af jernbaneloven fra 1908, som skitserede to mulige ruter: én fra et punkt på Randers-Hobro-banen til Mariager og videre til Randers-Hadsund-banen, og en anden fra Viborg gennem Nørreå-dalen med tilslutning til Randers-Hobro-banen.
Lokal Støtte og Juridisk Grundlag
Lokalbefolkningen i Fårup var særligt engageret i at sikre, at både baner mødtes i deres by. Dette lokale pres og politisk støtte førte til, at både Mariager-Fårup og Viborg-Fårup projekterne blev inkluderet i jernbaneloven af 1918. De to projekter blev administreret af to separate selskaber på grund af forskelle i statsstøtten de modtog; Mariager-Fårup havde allerede fået tilsagn om 75% statsstøtte i 1908, mens Viborg-Fårup projektet blev tilbudt 50% i 1918.Byggeri og Udfordringer
Konstruktionen af Faarup-Viborg Jernbanen begyndte i 1922. Trods politisk og finansiel støtte tog det fem år før banen blev officielt åbnet i 1927. Dette skyldtes flere udfordringer undervejs, herunder finansiering, tekniske problemer, og komplekse jordarbejder især ved Fårup, hvor der var behov for store jordarbejder og konstruktion af flere broer og en omfattende viadukt, der krydsede Silkeborg-Herning-banen.Betragtelig Regional Indflydelse
Faarup-Viborg Jernbanen blev hurtigt et afgørende element i det danske jernbanenet, især for transport af varer som kul til industriområderne i Viborg. Den spillede en stor rolle i at forbinde mindre landdistrikter med større byer, hvilket fremmede økonomisk vækst og social integration. Den gjorde det muligt for mennesker at rejse og transportere varer mere effektivt og bidrog væsentligt til lokal økonomisk udvikling og regional identitet.Nedlæggelse og Varig Arv
Til trods for dens succes, blev Faarup-Viborg Jernbanen gradvist mindre relevant som følge af den stigende bilisme. Banen blev officielt nedlagt i 1966, hvilket markerede enden på en æra. Bevarelsen af banens stationsbygninger vidner om et ønske om at bevare denne del af Danmarks transportarv og historie for fremtidige generationer.For Viborg-Fårup blev persontrafikken nedlagt 29. maj 1965, medens der var godstrafik indtil 31. marts 1966.
For Mariager-Fårup blev persontrafikken nedlagt 31. marts 1966, medens der var godstrafik indtil 1985.
Vigtige stamdata for Faarup-Viborg Jernbane
Jernbanens længde i km | 38,7 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185 |
Baneforkortelse | MFVJ |
Statstilskud i % | 50 % |
Dato for Koncession | 1919.08.16 |
Jernbanen åbnet | 1927.07.01 |
Persontrafik nedlagt | 1965.05.29 |
Godstrafik nedlagt | 1966.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1966.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 24,39 kg/m |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 60 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Faarup-Viborg Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Fårup Station (Fp) | 0,0 km | |
Rejstrupgård Trinbræt (Re) | 3,8 km | |
Sønderbæk Station (Sø) | 4,8 km | |
Villemosegård Trinbræt (uofficielt) (Vil) | 6,5 km | |
Læsten Trinbræt med Sidespor (Læ) | 7,4 km | |
Højgård Trinbræt (Hø) | 8,7 km | |
Hammershøj Station (Hm) | 10,1 km | |
Årupvej Trinbræt (uofficielt) (Aar) | 12,1 km | |
Kvorning Trinbræt med Sidespor (Kv) | 13,4 km | |
Mollerup Trinbræt med Sidespor (Mo) | 15,0 km | |
Hulbæk Trinbræt (Hu) | 16,9 km | |
Ørum Station (Ør) | 18,7 km | |
Velds Trinbræt (Ve) | 20,3 km | |
Fårdal Trinbræt (uofficielt) (Fd) | 21,8 km | |
Viskum Trinbræt med Sidespor (Vm) | 23,4 km | |
Vejrumbro Station (Vj) | 25,3 km | |
Løvskalvejen Trinbræt (Lø) | 25,9 km | |
Hauggaard Trinbræt med Sidespor (Hg) | 27,9 km | |
Tapdrup Trinbræt med Sidespor (Ta) | 30,0 km | |
Pramhuset Trinbræt (uofficielt) (Pr) | 30,9 km | |
Bruunshåb Trinbræt med Sidespor (Bh) | 33,2 km | |
Søgårde Trinbræt (Søg) | 34,5 km | |
Lyngvej Trinbræt (Ly) | 36,9 km | |
Viborg Station (Vg) | 38,7 km |
Banekort over Faarup-Viborg Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 31. oktober 2011 - LINK til kilde.
Fårup Station (Fp) var Faarup-Viborg Jernbane banens første station
Fårup Station blev nedlagt i 1973, men af sikkerhedsmæssige hensyn var stationen bemandet frem til1993.
Mariager-Faarup-Viborg er i dag lukket hvor Viborg delen blev lukket først:
Viborg-Fårup: 29. maj 1965, godstrafik indtil 31. marts 1966
Mariager-Fårup: 31. marts 1966, godstrafik indtil 1985
Byggeår | 1869 |
Åbnet | 1869.09.18 |
Nedlagt | 1973 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Jernbanegade 1, 8990 Fårup |
Stednavneforkortelse | Fp |
Højdeplacering over havet | 14,6 meter |
GPS koordinater | 56.546367,9.845158 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021 Download billede
Rejstrupgård Trinbræt (Re) lå 3,8 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928.02.18 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Re |
Højdeplacering over havet | 32,0 meter |
GPS koordinater | 56.515450,9.844427 |
Sønderbæk Station (Sø) lå 4,8 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Plantagevej 4, 8920 Randers NV |
Stednavneforkortelse | Sø |
Højdeplacering over havet | 36,6 meter |
GPS koordinater | 56.508036,9.836713 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sønderbæk Station.
Titel: Plantagevej 4 - Sønderbæk Station - 1961 -
Person: Bygningsnavn: Sønderbæk Station
Sted: Plantagevej 4, Sønderbæk, 8920 Randers NV
Vejnavn: Plantagevej
Husnummer: 4
Lokalitet: Sønderbæk
Postnummer: 8920
By: Randers NV
Sogn: Sønderbæk
Matrikelnummer: 40, Sønderbæk By, Sønderbæk
Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H10455_004.tif
Villemosegård Trinbræt (uofficielt) (Vil) lå 6,5 km. fra første station.
Byggeår | 1949 |
Åbnet | 1949.07.14 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Vil |
Højdeplacering over havet | 50,5 meter |
GPS koordinater | 56.506738,9.811292 |
Læsten Trinbræt med Sidespor (Læ) lå 7,4 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Læ |
Højdeplacering over havet | 57,3 meter |
GPS koordinater | 56.505256,9.796366 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Læsten Trinbræt med Sidespor.
Titel: Haversmosevej 26 - 1954 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Haversmosevej 26, Læsten, 8920 Randers NV
Vejnavn: Haversmosevej
Husnummer: 26
Lokalitet: Læsten
Postnummer: 8920
By: Randers NV
Sogn: Læsten
Matrikelnummer: 2e, Læsten By, Læsten
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1954
Note: Id: AAL_00337_012.tif
Højgård Trinbræt (Hø) lå 8,7 km. fra første station.
Byggeår | 1936 |
Åbnet | 1936.08.20 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Hø |
Højdeplacering over havet | 58,1 meter |
GPS koordinater | 56.503439,9.775400 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Højgård Trinbræt.
Titel: - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sønderbæk
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1955
Note: Id: H06660_035.tif
Hammershøj Station (Hm) lå 10,1 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Jernbanegade 27, 8830 Tjele |
Stednavneforkortelse | Hm |
Højdeplacering over havet | 51,0 meter |
GPS koordinater | 56.501188,9.753156 |
Årupvej Trinbræt (uofficielt) (Aar) lå 12,1 km. fra første station.
Byggeår | 1951 |
Åbnet | 1951.03.21 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Aar |
Højdeplacering over havet | 50,0 meter |
GPS koordinater | 56.500297122846945,9.718673717431008 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Årupvej Trinbræt (uofficielt).
Titel: Lille Årup 3 - 1954 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Kvorning
Vejnavn: Lille Årup
Husnummer: 3
Lokalitet: Kvorning
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Kvorning
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1954
Note: Id: AAL_00324_046.tif
Kvorning Trinbræt med Sidespor (Kv) lå 13,4 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Kv |
Højdeplacering over havet | 48,4 meter |
GPS koordinater | 56.498532,9.700346 |
Mollerup Trinbræt med Sidespor (Mo) lå 15,0 km. fra første station.
Mollerup Trinbræt var en noget speciel konstellation på Mariager-Fårup-Viborg Jernbane da trinbrættet havde ét offentligt sidespor og stykgodsekspedition. Mollerup Trinbræt var dog ikke ene om den spøjse sammensætning da der har været hele 7 trinbrætter på Fårup-Viborg strækningen af denne type. Det skal dog lige siges at stykgodsekspeditionen først kom året efter i 1928 og ekspeditionen blev varetaget af Ørum Station og dennes personalet. Der var heldigvis ikke tale om, at der sad en mand helt alene ude i det fjerntliggende og meget øde trinbræt for at læsse gods af/på og stemple tilhørende fragtbreve.
Persontrafikken på Mollerup Trinbræt lukkede sammen med persontrafikken på Fårup-Viborg strækningen den 29. maj 1965. Officielt stoppede stykgodsekspeditionen først den 31. marts 1966 på Mollerup Trinbræt, men det er uklart om der reelt har været ekspederet stykgods i denne periode, men det mest sandsynlige er, at der ved Mollerup Trinbræt kun har var mulighed for forsendelse af vognladningsgods, indtil nedlæggelsen i 1966.
Efter nedlæggelsen af Mollerup Trinbræt i 1966, blev trinbrættet og ventebygningen blev fjernet kort tid efter.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | 1966 |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Mo |
Højdeplacering over havet | 37,5 meter |
GPS koordinater | 56.494797,9.675335 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Mollerup Trinbræt med Sidespor.
Titel: Flarupvej 14 - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Mollerup
Vejnavn: Flarupvej
Husnummer: 14
Lokalitet: Mollerup
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Ørum
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1959
Note: Id: AAL_01428_055.tif
Hulbæk Trinbræt (Hu) lå 16,9 km. fra første station.
Byggeår | 1936 |
Åbnet | 1936.09.13 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Hu |
Højdeplacering over havet | 53,0 meter |
GPS koordinater | 56.490586,9.645376 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hulbæk Trinbræt.
Titel: - 1957 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Hulbæk Hede
Vejnavn: Østergade
Husnummer: 43
Lokalitet: Hulbæk Hede
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Ørum
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1957
Note: Id: H09069_008.tif
Ørum Station (Ør) lå 18,7 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Tjelevej 8, 8830 Tjele |
Stednavneforkortelse | Ør |
Højdeplacering over havet | 55,8 meter |
GPS koordinater | 56.482444,9.621760 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ørum Station.
Titel: Tjelevej 8 - 1959 - Ørum Station
Person: Bygningsnavn: Ørum Station
Sted: Danmark, Jylland, Ørum
Vejnavn: Tjelevej
Husnummer: 8
Lokalitet: Ørum
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1959
Note: Id: OD03047_022.tif
Velds Trinbræt (Ve) lå 20,3 km. fra første station.
Byggeår | 1933 |
Åbnet | 1933.03.18 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Ve |
Højdeplacering over havet | 58,5 meter |
GPS koordinater | 56.474300,9.600609 |
Fårdal Trinbræt (uofficielt) (Fd) lå 21,8 km. fra første station.
Byggeår | 1951 |
Åbnet | 1951.03.21 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Fd |
Højdeplacering over havet | 41,3 meter |
GPS koordinater | 56.464868,9.589345 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fårdal Trinbræt (uofficielt).
Titel: - 1956 - Fårdalgård
Person: Chr. Hansen
Bygningsnavn: Fårdalgård
Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Fårdal
Vejnavn: Fårdalvej
Husnummer: 12
Lokalitet: Fårdal
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Viskum
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08255_015.tif
Viskum Trinbræt med Sidespor (Vm) lå 23,4 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Vm |
Højdeplacering over havet | 20,1 meter |
GPS koordinater | 56.450766,9.582369 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Viskum Trinbræt med Sidespor.
Titel: - 1947 -
Person: A. V. Skånstrøm
Bygningsnavn: Viskum Hovedgård
Sted: Danmark, Jylland, Viskum
Vejnavn: Østervangsvej
Husnummer: 28
Lokalitet: Viskum
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Viskum
Matrikelnummer: 1a
Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02660_018.tif
Vejrumbro Station (Vj) lå 25,3 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Stationen 5, 8830 Tjele |
Stednavneforkortelse | Vj |
Højdeplacering over havet | 7,1 meter |
GPS koordinater | 56.440795,9.558811 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vejrumbro Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vejrum
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05149_f_013.tif
Løvskalvejen Trinbræt (Lø) lå 25,9 km. fra første station.
Byggeår | 1936 |
Åbnet | 1936.06.20 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Lø |
Højdeplacering over havet | 5,6 meter |
GPS koordinater | 56.4390417331864,9.550242845844577 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Løvskalvejen Trinbræt.
Titel: - 1962 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vejrumbro
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12076_008.tif
Hauggaard Trinbræt med Sidespor (Hg) lå 27,9 km. fra første station.
Hauggaard Trinbræt havde sidespor.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Hg |
Højdeplacering over havet | 8,2 meter |
GPS koordinater | 56.438873,9.516676 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hauggaard Trinbræt med Sidespor.
Titel: Tapdrupvej 132 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Tapdrup Mejeri
Sted: Danmark, Jylland, Viborg
Vejnavn: Tapdrupvej
Husnummer: 132
Lokalitet: Postnummer: 8800
By: Viborg
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08251_005.tif
Tapdrup Trinbræt med Sidespor (Ta) lå 30,0 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Ta |
Højdeplacering over havet | 10,8 meter |
GPS koordinater | 56.437988,9.484176 |
Pramhuset Trinbræt (uofficielt) (Pr) lå 30,9 km. fra første station.
Byggeår | 1951 |
Åbnet | 1951.03.21 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Pr |
Højdeplacering over havet | 13,2 meter |
GPS koordinater | 56.435865,9.472791 |
Bruunshåb Trinbræt med Sidespor (Bh) lå 33,2 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Bh |
Højdeplacering over havet | 16,2 meter |
GPS koordinater | 56.421371,9.444643 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Bruunshåb Trinbræt med Sidespor.
Titel: Vinkelvej 120 - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Vinkelvej 120, Bruunshåb, 8800 Viborg
Vejnavn: Vinkelvej
Husnummer: 120
Lokalitet: Bruunshåb
Postnummer: 8800
By: Viborg
Sogn: Asmild
Matrikelnummer: 4a, Ll. Asmild, Asmild
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1955
Note: Id: AAL_00585_018.tif
Søgårde Trinbræt (Søg) lå 34,5 km. fra første station.
Byggeår | 1937 |
Åbnet | 1937.05.06 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Søg |
Højdeplacering over havet | 25,7 meter |
GPS koordinater | 56.425730,9.424484 |
Lyngvej Trinbræt (Ly) lå 36,9 km. fra første station.
Byggeår | 1954 |
Åbnet | 1954.02.20 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Ly |
Højdeplacering over havet | 19,4 meter |
GPS koordinater | 56.434110,9.396491 |
Viborg Station (Vg) var Faarup-Viborg Jernbane's endestation og lå 38,7 km. fra første station.
Da banen åbnede i 1863, var stationsbygning i Viborg endnu ikke færdig, og der måtte indrettes et midlertidigt ekspeditionssted. Først i december stod Viborgs nye stationsbygningen klar.
Den første station lå ved Søndersø ved det psykiatriske sygehus og blev indviet den 20. juli 1863. Den første stationen var af rebroussementsstation, hvilket vil sige at togene skulle derfor ud samme vej, som de kom ind.
Viborgs første station fungerede i 33 år, indtil den 1. december 1896, hvor den blev afløst af den nuværende stationsbygning. Den nye station var af typen gennemkørselsstation, hvilket var en klar fordel efter at Viborg Station ikke var endestation mere.
Viborg station blev udvidet med følgende baner medens den første station var aktiv:
• Langå-Viborg (1963), forlænget til Skive (1864) og til Struer (1865).
• Viborg-Ålestrup indviet den 14. september 1893 (nedlagt 1966).
Byggeår | 1896 |
Åbnet | 1896.12.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Banegårdspladsen 2, 8800 Viborg |
Stednavneforkortelse | Vg |
Højdeplacering over havet | 31,2 meter |
GPS koordinater | 56.447433,9.398530 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023 Download billede