Faarup-Viborg Jernbane - operatør: MFVJ, en artikel om Faarup-Viborg Jernbane
Baggrund og Planlægning af Faarup-Viborg Jernbanen
Faarup-Viborg Jernbanen er en central del af det historiske Mariager-Fårup-Viborg Jernbaneprojekt (MFVJ), der har haft stor betydning i udviklingen af jernbanetransport i Danmark. Jernbanen er et eksempel på sen, men væsentlig, udvikling i dansk jernbanehistorie, der blev initieret i de tidlige 1900-tal.Allerede i 1905 blev der fremsat et forslag af en lokal komité om en jernbaneforbindelse fra Onsild Stationsby på banen mellem Randers og Aalborg til Mariager, med potentiale for forlængelse til Norup på Randers-Hadsund-banen. Dette blev bakket op af jernbaneloven fra 1908, som skitserede to mulige ruter: én fra et punkt på Randers-Hobro-banen til Mariager og videre til Randers-Hadsund-banen, og en anden fra Viborg gennem Nørreå-dalen med tilslutning til Randers-Hobro-banen.
Lokal Støtte og Juridisk Grundlag
Lokalbefolkningen i Fårup var særligt engageret i at sikre, at både baner mødtes i deres by. Dette lokale pres og politisk støtte førte til, at både Mariager-Fårup og Viborg-Fårup projekterne blev inkluderet i jernbaneloven af 1918. De to projekter blev administreret af to separate selskaber på grund af forskelle i statsstøtten de modtog; Mariager-Fårup havde allerede fået tilsagn om 75% statsstøtte i 1908, mens Viborg-Fårup projektet blev tilbudt 50% i 1918.Byggeri og Udfordringer
Konstruktionen af Faarup-Viborg Jernbanen begyndte i 1922. Trods politisk og finansiel støtte tog det fem år før banen blev officielt åbnet i 1927. Dette skyldtes flere udfordringer undervejs, herunder finansiering, tekniske problemer, og komplekse jordarbejder især ved Fårup, hvor der var behov for store jordarbejder og konstruktion af flere broer og en omfattende viadukt, der krydsede Silkeborg-Herning-banen.Betragtelig Regional Indflydelse
Faarup-Viborg Jernbanen blev hurtigt et afgørende element i det danske jernbanenet, især for transport af varer som kul til industriområderne i Viborg. Den spillede en stor rolle i at forbinde mindre landdistrikter med større byer, hvilket fremmede økonomisk vækst og social integration. Den gjorde det muligt for mennesker at rejse og transportere varer mere effektivt og bidrog væsentligt til lokal økonomisk udvikling og regional identitet.Nedlæggelse og Varig Arv
Til trods for dens succes, blev Faarup-Viborg Jernbanen gradvist mindre relevant som følge af den stigende bilisme. Banen blev officielt nedlagt i 1966, hvilket markerede enden på en æra. Bevarelsen af banens stationsbygninger vidner om et ønske om at bevare denne del af Danmarks transportarv og historie for fremtidige generationer.For Viborg-Fårup blev persontrafikken nedlagt 29. maj 1965, medens der var godstrafik indtil 31. marts 1966.
For Mariager-Fårup blev persontrafikken nedlagt 31. marts 1966, medens der var godstrafik indtil 1985.
Vigtige stamdata for Faarup-Viborg Jernbane
Jernbanens længde i km | 38,7 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185 |
Baneforkortelse | MFVJ |
Statstilskud i % | 50 % |
Dato for Koncession | 1919.08.16 |
Jernbanen åbnet | 1927.07.01 |
Persontrafik nedlagt | 1965.05.29 |
Godstrafik nedlagt | 1966.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1966.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 24,39 kg/m |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 60 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Faarup-Viborg Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Fårup Station (Fp) | 0,0 km | |
Rejstrupgård Trinbræt (Re) | 3,8 km | |
Sønderbæk Station (Sø) | 4,8 km | |
Villemosegård Trinbræt (uofficielt) (Vil) | 6,5 km | |
Læsten Trinbræt med Sidespor (Læ) | 7,4 km | |
Højgård Trinbræt (Hø) | 8,7 km | |
Hammershøj Station (Hm) | 10,1 km | |
Årupvej Trinbræt (uofficielt) (Aar) | 12,1 km | |
Kvorning Trinbræt med Sidespor (Kv) | 13,4 km | |
Mollerup Trinbræt med Sidespor (Mo) | 15,0 km | |
Hulbæk Trinbræt (Hu) | 16,9 km | |
Ørum Station (Ør) | 18,7 km | |
Velds Trinbræt (Ve) | 20,3 km | |
Fårdal Trinbræt (uofficielt) (Fd) | 21,8 km | |
Viskum Trinbræt med Sidespor (Vm) | 23,4 km | |
Vejrumbro Station (Vj) | 25,3 km | |
Løvskalvejen Trinbræt (Lø) | 25,9 km | |
Hauggaard Trinbræt med Sidespor (Hg) | 27,9 km | |
Tapdrup Trinbræt med Sidespor (Ta) | 30,0 km | |
Pramhuset Trinbræt (uofficielt) (Pr) | 30,9 km | |
Bruunshåb Trinbræt med Sidespor (Bh) | 33,2 km | |
Søgårde Trinbræt (Søg) | 34,5 km | |
Lyngvej Trinbræt (Ly) | 36,9 km | |
Viborg Station (Vg) | 38,7 km |
Banekort over Faarup-Viborg Jernbane

Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 31. oktober 2011 - LINK til kilde.
Fårup Station (Fp) var Faarup-Viborg Jernbane banens første station
Fårup Station blev nedlagt i 1973, men af sikkerhedsmæssige hensyn var stationen bemandet frem til1993.
Mariager-Faarup-Viborg er i dag lukket hvor Viborg delen blev lukket først:
Viborg-Fårup: 29. maj 1965, godstrafik indtil 31. marts 1966
Mariager-Fårup: 31. marts 1966, godstrafik indtil 1985
Byggeår | 1869 |
Åbnet | 1869.09.18 |
Nedlagt | 1973 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Jernbanegade 1, 8990 Fårup |
Stednavneforkortelse | Fp |
Højdeplacering over havet | 14,6 meter |
GPS koordinater | 56.546367,9.845158 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. august 2021 Download billede
Rejstrupgård Trinbræt (Re) lå 3,8 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928.02.18 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Re |
Højdeplacering over havet | 32,0 meter |
GPS koordinater | 56.515450,9.844427 |
Sønderbæk Station (Sø) lå 4,8 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Plantagevej 4, 8920 Randers NV |
Stednavneforkortelse | Sø |
Højdeplacering over havet | 36,6 meter |
GPS koordinater | 56.508036,9.836713 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sønderbæk Station.
Titel: Plantagevej 4 - Sønderbæk Station - 1961 -
Person: Bygningsnavn: Sønderbæk Station
Sted: Plantagevej 4, Sønderbæk, 8920 Randers NV
Vejnavn: Plantagevej
Husnummer: 4
Lokalitet: Sønderbæk
Postnummer: 8920
By: Randers NV
Sogn: Sønderbæk
Matrikelnummer: 40, Sønderbæk By, Sønderbæk
Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H10455_004.tif
Villemosegård Trinbræt (uofficielt) (Vil) lå 6,5 km. fra første station.
Byggeår | 1949 |
Åbnet | 1949.07.14 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Vil |
Højdeplacering over havet | 50,5 meter |
GPS koordinater | 56.506738,9.811292 |
Læsten Trinbræt med Sidespor (Læ) lå 7,4 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Læ |
Højdeplacering over havet | 57,3 meter |
GPS koordinater | 56.505256,9.796366 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Læsten Trinbræt med Sidespor.
Titel: Haversmosevej 26 - 1954 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Haversmosevej 26, Læsten, 8920 Randers NV
Vejnavn: Haversmosevej
Husnummer: 26
Lokalitet: Læsten
Postnummer: 8920
By: Randers NV
Sogn: Læsten
Matrikelnummer: 2e, Læsten By, Læsten
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1954
Note: Id: AAL_00337_012.tif
Højgård Trinbræt (Hø) lå 8,7 km. fra første station.
Byggeår | 1936 |
Åbnet | 1936.08.20 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Hø |
Højdeplacering over havet | 58,1 meter |
GPS koordinater | 56.503439,9.775400 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Højgård Trinbræt.
Titel: - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sønderbæk
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1955
Note: Id: H06660_035.tif
Hammershøj Station (Hm) lå 10,1 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Jernbanegade 27, 8830 Tjele |
Stednavneforkortelse | Hm |
Højdeplacering over havet | 51,0 meter |
GPS koordinater | 56.501188,9.753156 |
Årupvej Trinbræt (uofficielt) (Aar) lå 12,1 km. fra første station.
Byggeår | 1951 |
Åbnet | 1951.03.21 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Aar |
Højdeplacering over havet | 50,0 meter |
GPS koordinater | 56.500297122846945,9.718673717431008 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Årupvej Trinbræt (uofficielt).
Titel: Lille Årup 3 - 1954 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Kvorning
Vejnavn: Lille Årup
Husnummer: 3
Lokalitet: Kvorning
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Kvorning
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1954
Note: Id: AAL_00324_046.tif
Kvorning Trinbræt med Sidespor (Kv) lå 13,4 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Kv |
Højdeplacering over havet | 48,4 meter |
GPS koordinater | 56.498532,9.700346 |
Mollerup Trinbræt med Sidespor (Mo) lå 15,0 km. fra første station.
Mollerup Trinbræt med Sidespor – En Historisk Perle på Mariager-Fårup-Viborg Jernbane
Mollerup Trinbræt med sidespor blev etableret som en del af den sidste store jernbaneforlængelse i Danmark, da Fårup-Viborg-banen blev forlænget til Mariager. Denne strækning åbnede officielt den 1. juli 1927 og var en af de sidste danske jernbaner, der blev anlagt i en tid, hvor bilismen var begyndt at tage over.Mollerup Trinbræt var en af de mere specielle jernbanestationer på strækningen, da den, udover at fungere som et trinbræt for passagerer, også havde et offentligt sidespor og stykgodsekspedition.
Trinbrættet fik en smuk træbygning med store vinduer og tegltag, og på perronen blev der opsat et trinbrætssignal, som passagererne kunne benytte for at signalere til lokomotivføreren, at de ønskede at stige på toget.
En Usædvanlig Jernbanestation
Mollerup Trinbræt var ikke enestående i sin konstruktion, men var en del af en usædvanlig konstellation på Fårup-Viborg-strækningen. Der var hele syv trinbrætter på denne del af banen, som havde både passagertrafik og stykgodsekspedition – en sjældenhed i dansk jernbanehistorie.Stykgodsekspeditionen blev dog først etableret i 1928, året efter trinbrættets åbning, og blev administreret af personalet på den nærliggende Ørum Station.
Selvom trinbrættet lå fjernt og isoleret, betød dette, at der ikke var behov for en fastansat medarbejder til at håndtere godstransporterne. Personalet fra Ørum Station tog sig af ekspeditionen, hvilket var en mere økonomisk løsning.
Trafik og Funktion på Mollerup Trinbræt
Mollerup Trinbræt spillede en vigtig rolle for både passagerer og gods i området. Især landmænd og lokale virksomheder benyttede jernbanen til at transportere:- Landbrugsvarer
- Foderstoffer
- Maskiner og reservedele
- Småpakker og andre stykgodstransporter
Men udviklingen inden for vejtransport og den stigende anvendelse af lastbiler og privatbiler betød, at jernbanens betydning gradvist blev mindre.
Lukningen af Mollerup Trinbræt
Den 29. maj 1965 blev persontrafikken på Fårup-Viborg-strækningen officielt nedlagt, hvilket også betød slutningen på passagertrafikken ved Mollerup Trinbræt.Stykgodsekspeditionen blev officielt opretholdt frem til 31. marts 1966, men det er uklart, hvor meget trafik der faktisk blev ekspederet i denne periode. Det mest sandsynlige er, at Mollerup Trinbræt i denne tid kun fungerede som et punkt for vognladningsgods, indtil nedlæggelsen af jernbanestrækningen blev en realitet.
Efter lukningen i 1966 blev både trinbrættet og ventebygningen fjernet kort tid efter, og der findes i dag ingen spor af det tidligere stationsområde.
Mollerup Trinbræt i Dag
I dag er området omkring Mollerup Trinbræt helt ændret, og der er ikke længere nogen fysiske spor af det tidligere trinbræt eller sidespor. Kun gamle kort og billeder vidner om den tid, hvor toget havde en vigtig funktion i lokalområdet.Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | 1966 |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Mo |
Højdeplacering over havet | 37,5 meter |
GPS koordinater | 56.494797,9.675335 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Mollerup Trinbræt med Sidespor.
Titel: Flarupvej 14 - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Mollerup
Vejnavn: Flarupvej
Husnummer: 14
Lokalitet: Mollerup
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Ørum
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1959
Note: Id: AAL_01428_055.tif
Hulbæk Trinbræt (Hu) lå 16,9 km. fra første station.
Byggeår | 1936 |
Åbnet | 1936.09.13 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Hu |
Højdeplacering over havet | 53,0 meter |
GPS koordinater | 56.490586,9.645376 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hulbæk Trinbræt.
Titel: - 1957 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Hulbæk Hede
Vejnavn: Østergade
Husnummer: 43
Lokalitet: Hulbæk Hede
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Ørum
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1957
Note: Id: H09069_008.tif
Ørum Station (Ør) lå 18,7 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Tjelevej 8, 8830 Tjele |
Stednavneforkortelse | Ør |
Højdeplacering over havet | 55,8 meter |
GPS koordinater | 56.482444,9.621760 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ørum Station.
Titel: Tjelevej 8 - 1959 - Ørum Station
Person: Bygningsnavn: Ørum Station
Sted: Danmark, Jylland, Ørum
Vejnavn: Tjelevej
Husnummer: 8
Lokalitet: Ørum
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1959
Note: Id: OD03047_022.tif
Velds Trinbræt (Ve) lå 20,3 km. fra første station.
Byggeår | 1933 |
Åbnet | 1933.03.18 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Ve |
Højdeplacering over havet | 58,5 meter |
GPS koordinater | 56.474300,9.600609 |
Fårdal Trinbræt (uofficielt) (Fd) lå 21,8 km. fra første station.
Byggeår | 1951 |
Åbnet | 1951.03.21 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Fd |
Højdeplacering over havet | 41,3 meter |
GPS koordinater | 56.464868,9.589345 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fårdal Trinbræt (uofficielt).
Titel: - 1956 - Fårdalgård
Person: Chr. Hansen
Bygningsnavn: Fårdalgård
Sted: Danmark, Jylland, Tjele, Fårdal
Vejnavn: Fårdalvej
Husnummer: 12
Lokalitet: Fårdal
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Viskum
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08255_015.tif
Viskum Trinbræt med Sidespor (Vm) lå 23,4 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Vm |
Højdeplacering over havet | 20,1 meter |
GPS koordinater | 56.450766,9.582369 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Viskum Trinbræt med Sidespor.
Titel: - 1947 -
Person: A. V. Skånstrøm
Bygningsnavn: Viskum Hovedgård
Sted: Danmark, Jylland, Viskum
Vejnavn: Østervangsvej
Husnummer: 28
Lokalitet: Viskum
Postnummer: 8830
By: Tjele
Sogn: Viskum
Matrikelnummer: 1a
Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02660_018.tif
Vejrumbro Station (Vj) lå 25,3 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Stationen 5, 8830 Tjele |
Stednavneforkortelse | Vj |
Højdeplacering over havet | 7,1 meter |
GPS koordinater | 56.440795,9.558811 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vejrumbro Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vejrum
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05149_f_013.tif
Løvskalvejen Trinbræt (Lø) lå 25,9 km. fra første station.
Byggeår | 1936 |
Åbnet | 1936.06.20 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Lø |
Højdeplacering over havet | 5,6 meter |
GPS koordinater | 56.4390417331864,9.550242845844577 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Løvskalvejen Trinbræt.
Titel: - 1962 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vejrumbro
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12076_008.tif
Hauggaard Trinbræt med Sidespor (Hg) lå 27,9 km. fra første station.
Hauggaard Trinbræt havde sidespor.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Hg |
Højdeplacering over havet | 8,2 meter |
GPS koordinater | 56.438873,9.516676 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hauggaard Trinbræt med Sidespor.
Titel: Tapdrupvej 132 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Tapdrup Mejeri
Sted: Danmark, Jylland, Viborg
Vejnavn: Tapdrupvej
Husnummer: 132
Lokalitet: Postnummer: 8800
By: Viborg
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08251_005.tif
Tapdrup Trinbræt med Sidespor (Ta) lå 30,0 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Ta |
Højdeplacering over havet | 10,8 meter |
GPS koordinater | 56.437988,9.484176 |
Pramhuset Trinbræt (uofficielt) (Pr) lå 30,9 km. fra første station.
Byggeår | 1951 |
Åbnet | 1951.03.21 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Pr |
Højdeplacering over havet | 13,2 meter |
GPS koordinater | 56.435865,9.472791 |
Bruunshåb Trinbræt med Sidespor (Bh) lå 33,2 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.07.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Bh |
Højdeplacering over havet | 16,2 meter |
GPS koordinater | 56.421371,9.444643 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Bruunshåb Trinbræt med Sidespor.
Titel: Vinkelvej 120 - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Vinkelvej 120, Bruunshåb, 8800 Viborg
Vejnavn: Vinkelvej
Husnummer: 120
Lokalitet: Bruunshåb
Postnummer: 8800
By: Viborg
Sogn: Asmild
Matrikelnummer: 4a, Ll. Asmild, Asmild
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1955
Note: Id: AAL_00585_018.tif
Søgårde Trinbræt (Søg) lå 34,5 km. fra første station.
Byggeår | 1937 |
Åbnet | 1937.05.06 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Søg |
Højdeplacering over havet | 25,7 meter |
GPS koordinater | 56.425730,9.424484 |
Lyngvej Trinbræt (Ly) lå 36,9 km. fra første station.
Byggeår | 1954 |
Åbnet | 1954.02.20 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Ly |
Højdeplacering over havet | 19,4 meter |
GPS koordinater | 56.434110,9.396491 |
Viborg Station (Vg) var Faarup-Viborg Jernbane's endestation og lå 38,7 km. fra første station.
Viborg Station: Et vigtigt jernbaneknudepunkt i Midtjylland
Viborg Station har spillet en central rolle i Midtjyllands jernbanehistorie siden dens oprettelse i 1863. Oprindeligt etableret som endestation på banen fra Langå, blev stationen hurtigt en vigtig del af det danske jernbanenet, da banen blev forlænget til Skive og Struer. Den første station i Viborg var en rebroussementsstation, hvor togene måtte forlade stationen i samme retning, som de var ankommet. Denne løsning blev dog upraktisk, efterhånden som Viborg fik flere jernbaneforbindelser, og derfor blev der i 1896 opført en ny stationsbygning, der muliggjorde gennemkørende trafik.Den nuværende stationsbygning i Viborg er et markant arkitektonisk vartegn, og stationen har gennem årene været en vigtig del af den regionale og nationale togtrafik.
Den første station i Viborg (1863-1896)
Viborg fik sin første jernbanestation den 21. juli 1863, da jernbanen fra Langå blev forlænget til byen. Dette sikrede Viborg en direkte forbindelse til havnebyerne Aarhus og Randers, hvilket var afgørende for byens økonomiske udvikling.Den første station lå ved Søndersø, tæt på det psykiatriske sygehus. Da stationen blev anlagt som rebroussementsstation, måtte togene skifte retning for at fortsætte deres rejse, hvilket med tiden blev en logistisk udfordring.
Stationens arkitektur var unik og kan sammenlignes med den senere opførte stationsbygning i Bogense fra 1882. Byggeriet var dog forsinket, og da banen åbnede i 1863, måtte der oprettes et midlertidigt ekspeditionssted. Først i december samme år stod den endelige stationsbygning klar til brug.
Jernbanens udvidelse og Viborgs voksende betydning
I årene efter etableringen af Viborg Station blev jernbanen udvidet i flere retninger:- 1863: Banen blev forlænget fra Langå til Viborg.
- 1864: Forlængelse fra Viborg til Skive.
- 1865: Forlængelse fra Skive til Struer, hvilket gjorde banen til en væsentlig forbindelse mellem Øst- og Vestjylland.
- 1893: Åbningen af Viborg-Ålestrup-banen, der skabte en ny forbindelse mod nord (nedlagt i 1966).
Den nye stationsbygning i 1896
Den 1. december 1896 blev Viborgs første station afløst af en ny stationsbygning, der var placeret bedre i forhold til de gennemgående togforbindelser. Den nye station var en gennemkørselsstation, hvilket betød, at togene kunne fortsætte deres rejse uden at skulle skifte retning.Den nye stationsbygning var markant større og mere funktionel end den gamle. Den blev opført i en tid, hvor jernbanerne spillede en afgørende rolle i byudviklingen, og arkitekturen afspejlede stationens vigtige status.
Viborg Station i det 20. og 21. århundrede
I det 20. århundrede fortsatte Viborg Station med at være et vigtigt transportknudepunkt, men som mange andre jernbanestationer oplevede den også nedgang i passagertrafik i takt med bilismens fremmarch.Godstrafikken blev gradvist reduceret, og flere af de tidligere baneforbindelser blev nedlagt, herunder Viborg-Ålestrup-banen i 1966. Trods dette har stationen fortsat en central placering i Midtjyllands tognet og betjener i dag både regional- og intercitytog.
Viborg Station i dag
I dag er Viborg Station en moderne jernbanestation, der fortsat betjener passagerer mellem Aarhus, Struer og resten af Midtjylland. Selvom stationens rolle er ændret i takt med transportudviklingen, forbliver den et vigtigt knudepunkt for jernbanetrafikken i regionen.Byggeår | 1896 |
Åbnet | 1896.12.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Banegårdspladsen 2, 8800 Viborg |
Stednavneforkortelse | Vg |
Højdeplacering over havet | 31,2 meter |
GPS koordinater | 56.447433,9.398530 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023 Download billede